איך אומרים ניו אייג' בסנסקריט?

למכור מדיטציה להודים לא קשה כמו למכור קרח לאסקימוסים, כי רובם מכירים רק את המילה ולא יותר. הסצנה הרוחְנית בהודו, בדומה מאוד לזו שלנו, מלאה בכוכבי קולנוע שגילו את האור ותפסו להם גורו ובהכרזות מלאות פאתוס על איך שהמדע המודרני מגלה – רק היום! – את מה שבוֶדות היה כתוב כבר מזמן. הניו אייג' ההודי, אם כן, הוא בִּיצה לא פחות רחבה, ופעמים רבות לא פחות רדודה, מזה המערבי, אולי עם ערך מוסף אחד: שכאן תרגול מדיטציה או יוגה נתפס כאיזו "חזרה לשורשים" ואפילו, שימו לב, התנגדות לאמריקניזציה!

כמובן שזה רחוק מהאמת: כמו הפיצה, שאולי הומצאה באיטליה אבל קיבלה את הוויתה כמזון מהיר באמריקה וכך חזרה להשתלט על ארץ-המגף, המדיטציה והיוגה אולי פותחו בתת היבשת ההודית אבל כל אחת מהן היתה צריכה לעבור אמריקניזציה ברוטלית לפני שתחזור לכאן ותקרוץ למעמד הבינוני ההודי, הרעב לרוחניות זמינה. כעת הן נמכרות כאן כאילו הן באמת מעשה ידי הלאום להתפאר.

אושו, ניטשה, וויוקאננדה

בהגוון שרי רג'ניש. אבל אתם יכולים לקרוא לו אושו

קחו למשל את אושו. מכל מני כיוונים הודיים עולה דמותו של הגורו הנודע, אולי הארכיטיפוס, אם לא הקלישאה, של כל גורואי הניו אייג' כולם. הוא נתפס כפילוסוף, ומפני שמוצאו הודי הוא מאומץ על ידי השכבה המשכילה בגאווה. דרכו הם מגלים את המורשת הרוחנית המפוארת שלהם עצמם, או לכל הפחות הצגה ראשונית שלה (וגם, לא פחות מרגש, רעיונות משוחררים ביותר על מין, שחלקם גם שייכים למורשת שלהם). אושו מצוטט בספרים שדנים על דת ורוחניות, שמו נישא לצד שמות כניטשה וויוקאננדה (מיד נגיע אל האחרון), ויש לו, פוסט מורטם, טור עצות קבוע בעיתונים שונים.

צריך להבין, כמובן, שמרבית ההודים לא יודעים על האופנישדות יותר משמרבית הישראלים יודעים על התלמוד. כלומר הם לא יודעים עליהן כלום. הם אמנם לא חילוניים כמונו, אבל המסורות שהם שומרים, לרוב באדיקות רבה מאוד, הן מסורות מקומיות ומצומצמות היקף. כלומר לבד מרמת האדיקות והאמונה (וזה לא מעט כמובן) אפשר להשוות את זה להדלקת נרות חנוכה אצלנו: זה שאנחנו שרים "מעוז צור" לא אומר שאנחנו מבינים את המילים.

סוואמי ויוקאננדה

יוצא שמערביים רבים, בעיקר אלה שבאים לכאן, יודעים יותר על ההגות ההינדית מרוב ההודים, ושהינדים רבים נחשפים לרמות היותר עמוקות של התרבות הדתית שלהם על ידי אושו. מכל מני כיוונים, כאמור, שמעתי וקראתי איך אושו העשיר את התרבות הרוחנית של ההודים, כלומר של המשכילים ובעלי האמצעים, ושמו מוזכר לרוב לשבח וברצינות רבה.

אבל אם נרצה להתחקות אחר שורשיו של הניו אייג' ההודי נאלץ להרחיק לסוף המאה התשע-עשרה, עם עלייתו לתהילת עולם של סוואמי ויוקאננדה. שמו המקורי היה נרנדרנאת' דוטא, וכבן למעמד הבינוני העולה בהודו הוא בכלל רצה להיות עורך דין, אבל כשפגש ב- 1881 את ראמאקרישנה פרמהנסה, אחד הקדושים הגדולים של הודו בכל הזמנים, חייו התהפכו והוא עטה גלימת נזורה. כמחפש רוחני הוא נסע בכל הודו ונחשף לעוני ולמסכנות, וכשלא היה עסוק בזה נהג להתחנן בפני הגורו שלו שיעניק לו חוויה של אחדות עם האל. לבסוף הסכים רמאקרישנה, ויוקאננדה ראה (זמנית) את האור, אבל מיד אחרי כן הגיע הרגע הבאמת המכריע של חייו: הוא נשלח ליצג את ההינדואיזם ב"פרלמנט העולמי של הדתות" שהתקיים בשיקגו ב- 1893.

אבל איך אפשר בכלל ליצג את ההינדואיזם? הרי יותר מאשר דת זו אסופה אמורפית של אמונות, כתות, מנהגים, חוקים ונורמות של התנהגות, אסכולות פילוסופיות שונות ואף סותרות וכמה מיליוני אלים ואלילים! וכאן נכנס הניו אייג': ויוקאננדה הציג את ההינדואיזם כאילו הוא כולו אדוויטה ודאנטה, כלומר כולו מכוון אל האחדות בין הנשמה הלכאורה פרטית של האדם והאלוהות האחת הכללית. אפילו יותר מזה: ויוקאננדה טען שזו בעצם מטרתן של כל הדתות כולן. הוא קבע שרק ההינדואיזם רואה את כל הדתות כשוות ומבין את המטרה המשותפת שלהן. הדתות כולן מובילות אל מה שהאדוויטה אומרת בפירוש: איחוד שלם ומוחלט בין הנשמה לאלוהות האחת. ואם האדוויטה כוללת את כולן, היא גם מעל כולן.

הוא זכה לתשואות. האמריקאים מתו עליו. הוא יצא מיד למסע הרצאות ברחבי ארה"ב. הוא הפיץ את גרסתו ליוגה ולפילוסופיה הודית. הבעיה, לא נעים לי לומר, היא שגרסתו, להערכתי, שטחית. זה לא נעים כי ויוקאננדה הוא אחד הגיבורים הגדולים ביותר של הודו המתחדשת: דרכו גילו דורות של הודים את מורשתם העמוקה. וחשוב הרבה יותר: דרכו הם היו יכולים להיות שוב גאים בה. במקום ההתבטלות בפני המערב שאפיינה את המשכילים ההודים לפני ויוקאננדה, במקום קבלת הדין הנוצרי-בריטי שהדת שלהם פרימיטיבית ואלילית ואימוץ הרציונליזם המטריאליסטי שהביא איתו המערב של המאה התשע-עשרה, יכלו הינדים רבים לזקוף ראשם בגאון ולהרגיש שלהם, דווקא להם, יש את הדת – והפילוסופיה – העמוקה מכולן. האדוויטה הפכה לספינת הדגל של הרוחניות ההינדית במסעה ללגיטימציה מחודשת בהודו ומחוצה לה, וויוקאננדה היה הקפטן על הסיפון. הבעיה היא שבשביל המסלול המהיר שבחר הקברניט נאלץ הצוות להיפטר מרוב המטען. וכך נולד הניו אייג' בהודו.

מה בין ניו אייג' ללאומנות

ויוקאננדה גם קשור למה שמתרחש כאן היום: החל משנות התשעים עובר על הודו גל מכוער של לאומנות ושנאת זרים. ויוקאננדה הוא אחד הקדושים של מפלגת ה- BJP, המפלגה הלאומית ההודית, שמעלה על נס את הדת ההינדית ומבקשת לחזור למסורת ולסלק כל השפעה זרה – ויחד עם זאת לפתח במרץ נשק אטומי. ושוב, איך אפשר בכלל "לחזור למסורת" ההינדית? כלומר, לאיזו מסורת? והאם החלוקה הנוקשה לקאסטות גם אמורה לעשות קאמבק? מסתבר שרק תפיסה ניו אייג'ית של ההינדואיזם יכולה להפוך את אוסף הדתות הזה למשהו אחיד, ודאי ודאי למשהו לאומי.

ה- BJP היא מפלגתם של רבים ממעמד הביניים העולה במהירות בהודו של ימינו, הודו שהולכת והופכת למעצמה כלכלית. ואותם בורגנים חדשים, שמונים כיום כעשרים אחוז מההודים (כלומר מעל מאתיים מליון איש) מחפשים, שוב, רוחנית ופילוסופיה בדת שלהם. והנה חזרנו אל אושו, שמצטרף אל ויוקאננדה (ועוד כמה כמובן) כאחד מנביאי הניו אייג' בהודו. ונביאים לא חסר, או יותר נכון, טוענים לנבואה. אחד כזה פגשתי לפני כמה ימים.

משחק הפירמידה


בעודי הולך ברחוב, בערב, תקע לידי מישהו פלייר ועליו הזמנה: "סמינר מדיטציה חינם" צעקה הכותרת, ותחתיה הובטחה גם "שיחה רוחנית" שייתן "מייסד Pyramid Spiritual Societies", מר בְּרָהָמָרְשִי פָּטְרִיגִ'י. "באמת הגיע זמן שאלמד קצת מדיטציה" חשבתי לעצמי, ותפסתי ריקשה לכיוון.

הגעתי בזמן, אבל אנשי ההפקה רק התחילו לפזר כיסאות ולתלות שלטי פרומושן. אז כל העניין התחיל קצת באיחור, אבל היי, זה הודו. בסופו של דבר היינו אני ועד איזה הונגרי באולם גדול עם כמאה הודים. הגורו עצמו נכנס בסערה ומיד התיישב ליד ההונגרי, ואני אולצתי להצטרף אליהם. מצלמות הבזיקו והיה ברור שתמונת הגורו עם חבר'ה מערביים זה דבר חיובי. פטריג'י אם כן ישב בינינו, והתחיל להסביר בבטחון רב ובסחבקיות כמעט ישראלית שבעצם קל מאוד להפוך לבודהה. צריך לתרגל מקסימום חודשיים, זה הכל. כן: הוא בודהה, ואיתו בחדר, הוא הצביע עליהם, היו עוד איזה עשרה מוארים ומוארות, כולם תלמדיו. מה שצריך לעשות, הוא הסביר, זה לעקוב אחרי הנשימה, כחצי שעה ביום. וזהו: הארה מובטחת.

פטריג'י, הגורו מבשר מהפכת ההארה, במרכז הפאנל המכובד, בסגול.

אחרי שהוא עזב ועלה לבמה התיישבה לידי איזו דודה בסארי והסבירה לי איך עם השיטה של פטריג'י היא חופשייה לחלוטין מסבל, כי היא "יודעת שאני הנשמה הנצחית" וש"גם אם כל המשפחה שלי תהרג, אני לא אהיה עצובה". כי היא בודהה. טוב, אתם כבר מבינים מה היתה הרמה שם: מעל דוכן הנואמים ירה פטריג'י סיסמאות בנות ארבע מילים מקסימום ("צמחונות היא הדת שלנו", חברות היא הטבע שלנו", "מדיטציה היא ההנאה שלנו" וכו'), הבטיח הבטחות ("מדיטציה בתוך פירמידה מרכזת את האנרגיה"), הפריח חזונות ("עד 2012 כל העולם יעשה מדיטציה כזאת!") ומכר אשליות ("בעזרת המדיטציה אפשר לרפא כל מחלה!").

פטריג'י מעניק שי צנוע לראש המועצה האזורית טירוונאמאלאי: פירמידת עץ לאיסוף והכוונת האנרגיה בבית. כדאי גם לכם אחת כזאת.

האם זה ניו אייג' הודי? ודאי. אבל מה שהופך אותו לכזה הוא לא עצם החריגה מהדת הממוסדת, משום שבהודו תמיד היו מורים רוחניים שפיתחו שיטות עצמאיות – ההינדואיזם תמיד היה, כאמור, גמיש ורבגוני מבחינת ההיצע שסיפק ואפשרויות הבחירה. אבל מה שיש כאן מתאפיין באותו רוח חפיפניקית של שטחיות והגזמה ניו-אייג'ית שאנחנו מכירים ממחוזותינו. אין כאן דרישה לשום מחוייבות אמיתית מצד הקהל (צמחונים הם כבר ממילא, להזכירכם), יש כאן סינקרטיזם, כלומר ערבוב ושילוב מכל הבא ליד (מדיטציה בודהיסטית, צמחונות הינדית, והפירמידות כמובן ממצריים), והתרגול עצמו הוא מדולל ביותר. מהבחינה הזאת אפשר לומר שפטריג'י עושה לתורת הבודהה מה שאמנון יצחק עושה ליהדות.

האמת, אני חייב לומר, היא שהאדם עצמו דווקא נחמד, ואני די בטוח שכוונותיו בסך הכל טובות. זאת אמנם הפרנסה שלו, אבל עקרון 14 מתוך 18 העקרונות המנחים של הפירמידאיים הוא שאין לסגוד לשום אדם, וזה כבר מגדיל את הסיכוי שהוא ימשיך, כמו עכשיו, להיות נשוי ואב לשתיים. הוא בברור קצת מכופף את האמת, אבל אנחנו הרי שמענו דברים מופרכים מאלו, וללמד אנשים להיות מודעים יותר זה כמובן דבר חיובי. הקהל בטירו', בכל אופן, אהב אותו. בקרוב הקורס בתשלום. לא נרשמתי. אני מקווה שלא אבדו סיכויי להארה מלאה.

[המאמר עלה היום באנרג'י. כמה מאמרים שלי על תופעת הניו אייג' באופן כללי אפשר למצוא כאן. מיה, אשמח אם תוסיפי או תתקני על הדברים במאמר הזה]

10 תגובות

  1. מה שחבשתי לי (עוד לפני שראיתי את ההזמנה המפורשת), הוא שבנוסף לכל מה שאמרת כאן, שים לב כמה בולט הצורך של הגורואים הניו איג'יים בהודו בתמיכה המערבית. הפלשים של המצלמות שזינקו עליך שם אינם עניין של מה בכך. שכן בתוך מוסד הגורו הניו אייג'י מתקיים פרדוקס מעניין:

    מצד אחד הגורואיות הזאת צמחה מתוך הודו אפולוגטית מאוד, שמתחננת להכרה מערבית בתכני המסורת שלה, כדי שגם היא תוכל, למרות המדע והמערב, לחזור ולעיין במסורת הזאת ממש.

    מצד שני, כפי שאמרת, דווקא הניו אייג'יות הזאת אומצה על ידי ה – BJP שהדבר האחרון שהם מבקשים לעשות זה להתנצל בפני המערב על פניה של הודו

    ואגב, דברים דומים רואים אצלנו. מיני רבנים-לייט שקוראים לקהל לשוב ולעיין בתכני היהדות, דרך כל מיני שיטות "מפתות" אשרמים ופרשנויות סקסיות יותר לתנ"ך, ולצידן, כגיבוי נוסף, מערכת משומנת של יחסי ציבור שמראה שאפילו ה"גויים" מתעניינים.
    אם מדונה שם, אתה לא תהיה?

    אהבתי

  2. אני חייב לציין שביטאת יפה את האלמנט הציני שיש בתנועת הניו אייג' בהודו.
    האם נכנסת לחלק באתר "הפירמידה" שמציע תרומות? הרי מצד אחד כתוב בתחתית האתר שאין זכויות יוצרים, רק על מנת שנפיץ את האמת של פטריג'י אל ארבע כנפות הארץ. בעוד מהצד השני, בסקציית התרומות יש אופציות רבות לתוכניות מוסדרות, כאשר הפשוטה מתחילה מתרומה חד פעמית של 25,000 Rs, ועד מי יודע כמה לאק עבור הזכות ל"התקרב" כמה שיותר אל הגורו.
    האם זה גם מקרה שהוא פעיל בערים שהן למעשה מרכז התפתחות ומהמקומות העשירים יותר בתת היבשת (היידראבאד, באנגאלור)?
    בכל מקרה עצם הבטחת ההארה תוך חודשים ספורים היא לדעתי כבר לחלוטין זילות של כל מה שמייצגים הבודהיזם וההינדואיזם.
    האדווייטה וודאנטה לא מבטיחה כלום, אלא רק ממליצה לך ללמוד ולתרגל עוד ועוד, אז באים מיני גורואים ונותנים לך את זה על מגש של כסף..

    כל עוד יש לקוחות, העומק ימשיך להתרחק והרדידות תשתלט.

    ול"עובדת האלילים" מלמעלה, ברור שהניו אייג' לא פסח על היהדות, אבל עשרות אלפי הישראלים שנוהרים להודו (ואני איתם, תמיד) תחת כיסוי של רוחניות שהם מוצאים בה, כאשר רובם לא יודעים דבר וחצי דבר על המסורות ההודיות, מוצאים את הניו אייג' ההודי סקסי ו"אמיתי" הרבה יותר מאשר היהודי…

    אהבתי

  3. תודה על מחשבות הכפירה המרעננות לגבי ויווקנאנדה.

    ההינדואיזם הקלאסי נקט תמיד הבדלה חמורה, כמעט אנטגוניסטית, בין עולמו של איש המשפחה (קרמה יוגה?) לעולמו של הסאדו (גניאנה יוגה). המעבר לחיים של חיפוש רוחני היה כרוך בניתוק כל הקשרים הפיזיים והפולחניים לעולם החומר. החיים הרוחניים של הציבור הרחב היו מוגבלים לפוג'ות ודרשאנים. הקרבת קורבנות וקדושה-מיד-שנייה.

    לגישור על הפער הזה בין החומר לרוח יש מן הסתם סימפטומים שליליים, אבל בסך הכל יש בזה מן החיוב, כמו שכתבת. טוב שמישהו לוקח מהברהמינים את המונופול על המפתחות לקדושה.

    אהבתי

  4. מעניין מאוד. הסקירה ההסטורית מזכירה משהו דומה, ואולי אפילו קיצוני יותר, שקרה לבודהיזם בדרום אסיה. האנגלים והגרמנים "הביאו את הבודהיזם" לסרי לנקה — הם תרגמו את הפאלי בפעם הראשונה לשפה שהמקומיים יכלו לקרוא. הם תרגמו לאנגלית! במשך אלפי שנים הקאנון הפאלי היה, איך לומר בעדינות, בפאלי ולכן היה בלתי נגיש לחלוטין אפילו למיעוט שידע קרוא וכתוב. ככה גאוות המקומיים על תרבותם העתיקה והמפוארת נולדה על רקע המפגש עם המערב, וההתעניינות של המערב, שבאותה נשימה גם הפך את המסורת ליותר נגישה.
    קשה לדעת מה בדיוק אבד עם המפגש המתווך הזה, אבל בטוח שהבודהיזם שעבר את מסננת התרגום הויקטוריאנית אינו, בניגוד למה שרבים טוענים, הבודהיזם המקורי שנשמר באסיה מימי הבודהה.

    לעניין מזרח ומערב – זה לא ישו שם למעלה בפוסטר שצירפת עושה מדיטציה ליד הבודהה?

    אהבתי

  5. למה לא ישו? ודאי שזה ישו! אם ישו לא עשה את המדיטציה של פטריג'י, איך אתה חושב שהוא הגיע להארה? ובתמונה למטה גם רמאנה מהארישי, ואפילו עצמו לו את העיניים בתמונה, כי במקור הוא עם עיניים פקוחות. וגם אלים עושים מדיטציה, כפי שאתה רואה…

    ומה שכתבת מעניין : )

    אהבתי

  6. Tomer
    First, tislam on posting these yummy
    tit-bits from your trip – reading here is like tasting Bharat Mata by proxy
    I’m not a scholar in any way, but I’m not sure that one can easily classify Vivekhananda as a New Age Chafifnic… It is true that he opened a certain new era in East-West exchange of ideas, and that he knew how to put difficult concepts in terms that are easily understood, but from what I can gather he did have a sound knowledge of what he talked about. Ramakrisna’s stature partly stems from the fact that he mastered ‘God’ (for lack of better
    term) through few different vehicles, and I doubt he would have trusted his pupil with the task if he did not possess the skills. Vivekhananda himself died fairly
    young (39 y.o), but managed to make a significant difference to the spiritual map not just in the West but also in India, where he founded the large Ramakrishna order and the Ramakrishna missions
    He was also a prolific writer, and has contributed quite few texts to the Vedantic library. Again, I know very little on his academic merit – maybe Asaf & Maya can comment – but I have come across some of his work in reference to Yoga and he seems fairly knowledgeable

    Here's a nice little quote by him –
    Each soul is potentially divine. The goal is to manifest this divinity by controlling nature, external and internal. Do this either by work, or worship, or psychic control, or philosophy – by one, or
    more, or all of these – and be
    free. This is the whole of
    religion. Doctrines, or dogmas, or rituals, or books, or temples, or forms, are but secondary details

    Apropos Yeshu – there’s a fellow that New-Age-fied his tradition. Is there not a fabled of him roaming the Ladakh hills for few years before coming back all fired up and enlightened? Something for your next NRG schpeil

    :-)

    אהבתי

  7. תודה על הדברים.
    אני רוצה להרגיע מיד: אני לא חושב שויוקאננדה לא ידע על מה הוא מדבר. ודאי שהוא היה אדם חכם ומשכיל. מה שאני אומר הוא שמתוך הראייה שלו את ההינדואיזם התפתח הניו אייג' ההינדי כפי שאנחנו מכירים אותו. בעצם ויוקאננדה היה הניאו-אדוייטיסט הראשון. כמובן שהוא עשה את ההפשטות האלה של המסורות ההינדיות במידה מסויימת של מודעות, דבר שקשה לומר על הרבה מממשיכיו.

    אחרי שאמרתי את זה, אני חייב לומר שיש דברים שבהם ויוקאננדה באמת הגזים קצת עם ההפשטות שלו. אני לא זוכר במדויק עכשיו, אלא רק שזה הרושם שקיבלתי, אבל אם תזכיר לי כשאהיה שוב בבית (שלושה שבועות בערך), אוכל להתעמק בזה יותר.

    אבל שוב: יש לי כבוד לויוקאננדה ולפועלו.

    בקשר לישו בהודו – כבר היו על זה איזה שתי כתבות באנרג'י, למרות שאני לא מצליח למצוא אותן עכשיו בגוגל.

    יום טוב…

    אהבתי

שקלא וטריא