פ"נ יוסף בן ליב זלצמן מורשא

בחול המועד פסח נסעתי לצפון עם נעמה (אתם לא מכירים) לטיול קצר. רצינו לעשות את נחל יבניאל, אבל היה כזה חום שבסוף סתם שרצנו ליד הכנרת. במהלך סיבובים שעשינו בניסיון למצוא מעט צל, נתקלנו בקבר הזה, שנמצא ליד קבוצת כנרת אבל לא בתוך בית הקברות היפה שלה (שבו קבורה המשוררת רחל, בין השאר):

אני לא יודע מי היה אותו יוסף זלצמן. גוגל לא מכיר אותו ואני לא מכיר אף אחד בקבוצת כנרת כדי לשאול. אם מישהו יודע אשמח מאוד לשמוע. אני מביא את הצילום כאן (צילמתי אותו במצלמת הסלולרי – לחצו כאן להגדלה) כי אני חושב שיש בו כמה דברים מעניינים. למי שלא רואה ברור, כתוב כאן:

פ"נ
יוסף בן ליב זלצמן מורשא
נרצח ביום ב' כ"ד מרחשון שנת
את"תמ"ה לגלותנו בן כ"ג שנים תנצב"ה

נפל במרחשון תרע"ד (1913)
בחודש הראשון להתיישבותנו
והוא ליד המחרשה
קבוצת כנרת

הכתובת מחולקת לשני חלקים, והתחתון כנראה הוסף שנִים אחרי הראשון. החלק הראשון חצוב על עמוד שיש שכנראה נמצא באזור, והוא מעניין מאוד: יש לנו כאן סיפור של עולה חדש, בן 23, פולני, בעל שם יידישאי מובהק, שנרצח. השנה שבה הוא נרצח מצויינת כשנת אתתמ"ה, כלומר 1845, "לגלותנו" – זו שיטת תיארוך שקובעת את תחילתה בחורבן הבית השני, בשנת 70 למניינם. כלומר חבריו של אותו יוסף זלצמן, קיבוצניקים צעירים ואידיאליסטים, מלאי סוציאליזם ופורקי עול מצוות, ממשיכים לספור את השנים כמנהג בית אבותיהם, על פי חורבן הבית. לא זאת אף זאת: הם כבר בארץ ישראל והם עדיין סופרים שנים "לגלותנו".

הכתובת הבאה מבארת שיוסף זלצמן נרצח בחודש הראשון להתיישבות במקום, וזה קרה כאשר הוא חרש את השדות. על כן כנראה הוא נקבר במקום ולא בבית הקברות (ושמא, בכלל עוד לא היה בית הקברות – אולי הוא המת הראשון של הקבוצה הקטנה). הפעם כבר מציינים את השנים בלע"ז: 1913 (את חוסר ההתאמה הקטן בין התאריכים – 1845+70=1915 – אפשר אולי לתלות בשוני בין הלוח העברי לגרגוריאני). ודואגים לציין פרטים נוספים על הרצח, ולחתום.

וכן, אני מנחש שמדובר כאן במה שכיום מכונה "פיגוע". אני לא חושב שסביר שמי שרצח את יוסף בן ליב זלצמן היה איזה חייל עותמני, עוד פחות מכך מהגר יהודי אחר. כנראה זה היה איזה מקומי, שאני לא יודע בדיוק איך נכון לכנות אותו (האם מישהו חשב על "פלסטינאים" אז?). היום בטח היו דואגים להבהיר את העניין: כותבים "נרצח בידי בני עוולה" ומוסיפים גם "הי"ד" – אז עדיין לא הגיעו לרמות כאלה של התבהמות. טוב, זאת היתה רק ההתחלה. קרוב למאה שנה לאחר מכן לא הרבה השתנה, ואם זו לא עדות אומללה לאופי המחורבן של בני האדם, מה כן.

 

[אנדרו כהן, מהמורים הרוחניים הידועים בעולם, מגיע לארץ. וכוחותיו של לורד זינו מכים שוב: כתבה שלילית ב-Nightline של רשת abc על הסיינטולוגיה, הכוללת ראיון עם קרובת משפחה של ראש הכנסייה שברחה ממנה: חלק א'; חלק ב']

16 תגובות

  1. מוזר שהוא כמו מחוץ לגדר.
    גם אם אינך מכיר איש בקבוצת כנרת, אתה יכול להתקשר לשם – ברוב הישובים יש כיום ארכיון ןמי שמנהלים אותו . אפשר יוכלו לספק קצה חוט.
    אך קבוצה וקיבוץ אינם היינו הך.

    אהבתי

  2. ותודה רבה. לא הכרתי את האתר הזה.
    הנה הפרטים למי שמתעצל להקליק:

    זלצמן, יוסף
    נולד בשנת : 1890
    עלה ארצה : 1907
    נרצח בשנת : 1913
    תחום פעילות : מחלוצי ההתיישבות
    תקופת פעילות: 1907 – 1913

    חבריו של יוסף בחו"ל, היו אנשיה עליה השניה יצחק טבנקין, אליעזר סלוצקין ואלקנה הורביץ. יחד גיבשו השקפת עולם ציונית-סוציאליטית ועלו ארצה. בארץ נתקל יוסף בבעית העבודה העברית וכיבוש העבודה. בהתאם להשקפתו, כתב: "היתכן שישאר המצב ככה, יקימו מושבות, ייסדו חוות ויעבדו בהן בידיים זרות?הנצחון יבוא רק כאשר כל בעלי הרכוש יהיו מעונינים לעבוד רק בידיים יהודיות. אולם הצרה היא שעיקרון כזה קיים רק אצל בודדים".
    לכנרת הגיע עם קבוצת בנציון ישראלי. "יצאנו לעבודה השכם בבוקר, פתאום נשמעה שירה חרישית מהכיוון בו עבד יוסף זלצמן.השיר שנשמע, היה שיר שאהבתי מאד, ומפיו של יוסף, הגיע לתכלית יופיו" כך סיפר לימים, משה ברסקי מדגניה-א'.
    בשדות ארבו מרצחים ליוסף, שחרש ב"שדה הגדול" על יד חצר כנרת, סמוך לביתניה תחתית, ורצחוהו. קברו נכרה במקום בו חרש ונפל.

    ואכן, כפי ששלי אמרה, המידע לקוח מהספר "על שפת אגם סואן", של אהרן ישראלי ומוקי צור.

    אהבתי

  3. "לי רק מפריע שכתבת "יש לנו כאן סיפור של עולה חדש, בן 23, פולני, בעל שם יידישאי מובהק, שנרצח
    "
    אני לא חושבת שיהודים בפולין הגדירו עצמם כ"פולנים", זה קצת צורם בייחוד בהתחשב בוקנוטציה של "פולני" אחרי השואה.
    .

    אהבתי

  4. זה אומר שכשיגיע היום, אחרי הטיול הרומנטי על שפת הכינרת בו תציע תכרע ברך, תשלוף טבעת, ותשאל את נעמה את השאלה, לפני שהיא תענה היא תחשוב על האמא הפולנייה שלך. אתה מבין את זה, ברוך?

    אהבתי

  5. ההבדל הקטן: אתה אומר על עצמך "ממוצא פולני" ולא טוען שאתה "פולני" .

    המנוח עלה ארצה בדיוק משום שלא חשב עצמו ל"פולני"

    אהבתי

  6. בהזדמנות.
    העניין הוא שאני לא ממש מכיר את כהן, ואני לא יודע אם יש לי משהו יותר מדי חכם לומר עליו, לבד רשמים אישיים מהגותו. אבל בהזדמנות.

    אהבתי

  7. שלום רב
    יוסף זלצמן נזכר בספר בשם – דגניה
    שנכתב ע"י יוסף ברץ איש הקבוצה
    הוא מוזכר בסמוך לאירוע נוסף בו נרצח חבר אחר בכנרת שרכב על סוסיו או חמוריו וכנראה נקבר בבית הקברות של כנרת
    את יוסף קברו במקום נופלו או כי לא היה בית קברות, או מתוך חזקה וזיכרון של המקום או שהוא היה הראשון ואח"כ החליטו להקים בית קברות במיקום אחר
    בברכה
    אביה מור

    אהבתי

  8. זלצמן היה הנופל הראשון בין אלו שנרצחו על אדמת כנרת /דגניה
    החלטההיתה לקוברו במקום הרצחו כדי לסמל את הקשר לאדמה ולמקום
    במכתב שנשלח לאימו כתבו החברים כמה הם מצטערים ומבכים את מותו
    ומכתב תשובה מאימו היה " אין אתם נמצאים בא"י כדי להגיע אל המנוחה והנחלה תפקידכם הוא להפריח את השממה ואם זה קרבני הריני שמחה בכך !!!"
    באשר לתאריך העברי
    אומץ הנוהג שקבע אליעזר בן יהודה ע"י עליה שניה שהתאריך הוא מתחיל מחורבן בית שני ומכאן השנים הרבות ואין לזה שום קשר לדת או לתאריך עברי כפי שאתה מנסה לומר

    אהבתי

שקלא וטריא