הטיפול החובבני של התקשורת בתופעת הכתות

בעקבות פסטיבל גואל רצון שהתקיים בשבוע שעבר בערוץ 10, כתבתי מאמר קצר לעין השביעית על הטיפול השטחי והחובבני של העיתונות בכתות למיניהן. באותה הזדמנות צירפתי גם ביקורת על כתבתו המביכה של רוני קובן על "בני ברוך". הנה המאמר כאן, ובלינק שלהלן.

דבר אחד נוסף אני רוצה לומר על הקהילה של רצון, והוא פשוט להביא את דבריו של עופר שלח, שהביע את דעתו על כל העניין אחרי שהוא ורביב דרוקר ראיינו את מר רצון (ושתיים מנשותיו) ב"אולפן שישי". שלח אמר שלדעתו כל הסיפור של הקהילה הוא שהיא מתפקדת למעשה כמעין קבוצת תמיכה של נשים, רובן נשים שחייהן לא היו קלים כלל וכלל (ולרוב כפי הנראה באשמת גברים) לפני שהגיעו אליה, ואילו רצון עצמו משמש רק כמעין טוטם שניצב במרכז ומצליח בעצם נוכחותו ללכד סביבו את פעילות הסעד הרב-ערוצית. מתוך מבט שטחי, מחד על הנשים בקבוצה, ומאידך על רצון הבלתי מתוחכם עצמו, אני חושב שאלו הדברים הכי אינטליגנטים ששמעתי על הנושא, ולדעתי יכול מאוד להיות ששלח פגע בול בנקודה. חבל שהוא לא יכול היה להכניס קצת מההגיון הבריא שלו לתוכנית של מיקי חיימוביץ' שעסקה בנושא, ועל כך כאמור המאמר שלי להלן.

לינק

18 תגובות

  1. התבטאותי בנושא
    http://www.notes.co.il/iris/52952.asp

    מסכימה שהסיקור היה מחפיר מפספס את העיקר.
    לגבי ההברקה של שלח, זה כמעט נכון. העובדה שה"טוטם" הוא במקרה עריץ פטריארך קטן (ואני מסכימה שהוא לייט), מעידה על הכשלים החברתיים בכישראל. כדי לשרוד, חייבים טוטם כזה, אחרת הקבוצה לא מוגנת. וגם כאן, יתכן שההגנה בדרך לקרוס, כי משרד הרווחה התלבש על הענין, כניראה בעקבות פניה של הורים מבוססים של כמה מן הבנות.

    זה כמעט טוטם, אבל חבל שאי אפשר לבחור למשל בובה של נשר או כלב נחמד, הדברים לא בלתי מנותקים ממבני הכוח והגנדר הנוקשים והדכאניים בישראל.

    אהבתי

  2. לא צפיתי, חבל. כתבתי כבר לפני ארבע שנים ב"רשימות" על הכת הזו, ככת מסוכנת. אבל בניגוד לגואל רצון, הם נתמכים על ידי הממסד,, ולכן סביר שהסיקור יהיה אוהד. זו בדרך הכלל הבעיה.

    אהבתי

  3. הכתבה שבאה לקלל יצאה מברכת
    היהודים המשיחים עוזרים לזונות ,נרקומנים וניצולי שואה

    קראתי את ספר ההתגלות מספר פעמים והוא מענין,את האונגליונים קראתי כחובב מוסיקה והאגרות שיעממו אותי.

    ולא נשביתי בקסמי הברית החדשה ואין לי מושג מי זה ומה זה אלהים

    http://www.xmessianic.co.il/?CategoryID=175&ArticleID=191

    אהבתי

  4. תודה על הלינק – לא שמתי לב לרשימה שכתבת, והיא טובה מאוד. ובאשר לטוטם שהוא פטריארך – זה בכל זאת חלק מהעניין לא? אבל ראי איך במשפחת רצון הדיאלקטיקה העדינה של האדון והעבד פועלת: מי שם מנצל את מי, אם הנשים בסך הכל משתמשות ברצון כדי לבנות לעצמן חיים יציבים? יכול להיות שהן הצד החזק והעצמאי בסיפור הזה?

    אהרון,
    הטיפול ביהודים המשיחיים באמת מחפיר, וראוי לפוסט משל עצמו.

    אהבתי

  5. תומר, לא השתכנעתי מעניין הטוטם. אנא ראה את תגובתח לפוסטך בעין בשביעית, אצלי בבלוג.

    אהבתי

  6. זה שלא ראית אותו מעביר שיעורים רוחניים (למרות שיש לי הרגשה שאימוני הריקוד לא נעשו בשביל מופע בבית ספר אלא מהווים טכניקת תנועה רוחנית) ולא שמעת שהוא אומר שהוא המשיח (למרות שיש לי הרגשה שלא סתם אחת הבנות אמרה שהוא המשיח) ולא ראית סגידה לא-רומנטית (למרות שיש לי הרגשה שלא במקרה הילדים נישקו לו את כפות הרגליים) לא אומר שזאת לא כת.

    יכול להיות שלכמה מהבנות יש יכולת התבטאות יותר גבוהה משלו, אז מה? כאן נמדד תיחכום?

    מדובר בקבוצה סגורה? כן. מדובר בקבוצה שמתנהלת סביב אדם אחד תוך פולחן אישיות קיצוני? כן. מדובר בקבוצה בעלת סימבוליקה פנימית? כן. מדובר בקבוצה שדורשת ציות מוחלט? כן. מדובר בקבוצה מיסיונרית? כן. מדובר בקבוצה שמבודדת את חבריה ממשפחתם או חברם מהעבר? כן. היו איומים בתגובה אלימה כלפיי מי שייעז לנסות לפגוע בקבוצה? כן.

    אהבתי

  7. שגם הוא נראה די סחוט, וככה כתבתי. מענין המשחק עם השם, גואל הרצון, כאשר הרצון נחשב בתורות שונות כמהות הנשי. יש הרבה כתיבה על הרצון בניו אייג, ואפילו כת…נו מה,…שעוסקת בזה
    http://rightuseofwill.com/
    בזמנו היה הרבה הייפ סביב "הרצון" ו"השכינה" או הצד הנשי של האלוהים וכולי.
    בקיצור, גואל את הרצון , ל..טוטם ?

    מכל מקום, נהניתי לקרוא את המאמר שלך בעין השביעית. נוקב וחד.

    אגב, לפעמים העיסוק המופרז במישהו כמו רצון נועד בדיוק להסית את האש ממישהו כמו לייטמן. שיטה בדוקה, עובד תמיד. כי התעניינות וכעס כבר יש, עכשיו צריך לחפש לו פורקן נאות שלא יניע את הספינה יותר מידי. גם הסיינטולוגיה על הכוונת, ולהם יש הרבה חברים בתקשורת.

    נקודה למחשבה. חבל שגבי זהר, אולי הוא מומחה באמת, לא יודעת, הסכים לראיון כל כך קצר ושטחי, והפיל על התופעה הזו את כל הבעיה החמורה של כתות. היום מתברר, מהארץ, שהעניין קשור לאיום בהתאבדות של אחת הנשים. יתכן שזה הרקע לכתבה

    אהבתי

  8. יעל,
    הגבתי לך באתר.

    ובן,
    אתה רציני? הריקוד של הילדה הזאת כטכניקת תנועה רוחנית? שמע… פה אני מרים ידיים.
    אבל צריך לזכור שגם אם זה נכון, הרי שכדי לעשות עבודה עיתונאית רצינית, כדי להצדיק את ההיסטריה שהמשדר הקרין, היו צריכות העיתונאיות להביא ראיות לכל מה שאתה משער שאולי ייתכן שיש סיכוי שאיכשהו קיים. על פי מה שראינו אין כאן שום דבר שקרוב לזה.

    אהבתי

  9. אכן, לא השתכנעתי, גם לא מהפוסט של איריס. נפש האדם היא מורכבת מכפי שניתן יהיה לסכם תופעה כזו בהתאהבות וכו'.

    טוטם הוא חפץ, ואילו רצון הוא בנאדם בשר ודם, כשהן מנשקות את רגליו, הן לא מנשקות פסל דומם שאפשר להלביש עליו הכול, כולל לדמיין רגשות, אלא אדם שמגיב אליהן, ועל פי הכתבה, הוא מגיב אליהן מאוד לא יפה, מאוד בחוסר סבלנות, בלי טיפת אהבה ואמפטיה. לעיתים אפילו בתוקפנות. סורי, אם הן רוצות ארהבה, הן לא היו שם.

    מי שאומר טוטם, מתעלם מזה שהטוטם הזה גם מגיב להם ממש לא יפה. לו ראיתי שם אהבה אבהית, עוד הייתי מבינה. אבל לא ראיתי את זה בכלל.

    אהבתי

  10. היחס של התקשורת המסחרית לבני ברוך הוא פשוט צבוע.
    הסלבס, הרקע הסוצי-אקונומי של הפעילים בקבוצה הזאת גורמים לתקשורת להתייחסות חיובית כלפי בני ברוך. לפני התחקיר "הנוקב" כתבתי את זה:
    http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1386128&passok=yes
    בקשר לגואל רצון, אין לנו יכולת לדעת מה באמת קורה שם. הערוצים המסחריים לא מסוגלים לשרת את האמת אלא רק את אלוהי הרייטינג

    אהבתי

  11. היה מעניין מאוד לקרוא רשימותיך בנושא, וכידוע לך, אני האחרונה שתפקפק בידענותך בנושא.
    מסקרן אותי לדעת אם טענתך שאין להגדיר את הקהילה של רצון ככת נובעת ממה שצפית במשדר בלבד.
    לטעמי, מלבד השטחיות הפופוליסטית של הכתבה, נדף ממנה ריח לא נעים של… איך לומר את זה… צנזורה.
    רצון אולי אינו איש מתוחכם אך הוא זהיר מאוד. את כניסת המצלמות לביתו או אישר בתנאים מגבילים וברורים מאוד.
    אולי זו הסיבה שלא מצאת בה את ההגדרות האקדמיות שחיפשת. כך או כך, בין אם הן קיימות במציאות ובין אם לאו, עבודה עיתונאית רצינית בהחלט לא הייתה שם.
    לו היה ערוץ עשר מצוייד בזוג ביצים, אולי היה מצדיק את קיומו.

    אהבתי

  12. לגביי טיב התחקיר, גם בתגובות אצל איריס הסכמתי שהתחקיר היה שטחי.

    אבל אפילו התחקיר השטחי הזה הצליח להראות שמדובר ללא ספק בכת.

    כל מה שאמרתי, אמרתי מתוך התחקיר. קראו לו משיח? קראו. ראו אותו מנסה לגייס? ראו. נישקו לו תרגליים? נישקו. קיעקעו אותו על הגוף? קיעקעו. איימו באלימות? איימו. שתקו כשהוא ציווה? שתקו.

    לגביי הריקוד, זאת פרשנות אישית שלי. אני לא חושב שזאת פרשנות כזאת מגוחכת. זאת אומרת, זה מגוחך כטכניקה רוחנית, זה לא מגוחך לחשוב שהוא משתמש בריקוד כטכניקה רוחנית.

    כת מסוכנת או לא, זאת כבר שאלה אחרת שלדעתי לא נענתה בתחקיר. אבל כת, ללא ספק.

    אהבתי

  13. חזרתי שוב להערות שלך אצלי, ודאי שיש עוד ביצות המייצרות כיתות, אני חושבת שכדי לדון בפתרונות צריך להתחיל מהמובן מאליו. והוא הצד הכלכלי ורשת הבטחון, ולהמשיך הלאה. אפשר להגיע בסוף ל"באין חזון ייפרע עם" וריקנות רוחנית וכולי, אבל זה בדיון אחר. ערוץ 10 מייצג צורת טיפול שנובעת מהמבנה הכלכלי הקיים, לכן חשוב להזכיר את יחסי הכוח הללו ואת האינטרסים הברורים מאליהם.

    לדעתי סיכמת את השאלה נכון. אולי זו כת אבל האם היא מסוכנת, ומשם אפשר לשאול מה סדרי העדיפויות של התקשורת בטיפול בנושא לאור המסוכנות של כתות אחרות שכלל לא מתוחקרות.

    הזכרת את הסיינטולוגיה, היא די מזכירה פונזי כלכלי, עכשיו שכולנו מומחים במונח הזה. ובפונזי, ברור שיש מבוססים (למעלה) וברור שהם מוכרחים להמשיך לגייס כל הזמן עוד אנשים, כדי שהרווחיות תמשיך, ותעלה למעלה. יש שם עוד המון דברים, ולכן יש בטח בעיה סיינטולוגית גם בסקנדינביה, אבל המימדים ? אין מה להשוות, וגם מימדי הנזק, וזה חשוב ביותר. נניח שאתה סובל את התופעה, אתה יכול לצמצם מאד את הנזק הטוטאלי בכך שאתה מאפשר לאנשים ליפול על רשת מינימאלית שהם מקבלים בזכות (ולא בחסד). הסיינטולוגיה במובן מסויים היא כת לשיווק הקפיטליזם הקיצוני. ולכן הצד הכלכלי סופר חשוב בעיני. כי זה ממש עגל הזהב, גם עגל, נכון, אבל החלק של הזהב לא פחות חשוב.

    באשר לריקודים, אני ראתיי את זה אחרת לגמרי. חשבתי בליבי, כאשר כל הפנטזיה הזו תתפוצץ ותתפוגג,הילדות יישארו עם נכס אחד מוצק, וזה הריקוד. היא רקדה מאד יפה.

    אהבתי

  14. הרב הזה או הביגמיסט ההוא, אבל לתת כהוכחה מ"שיטוט פשוט באינטרנט", שלל כתבות שאתה הוא זה שכתב אותן, זאת פשוט בדיחה… וגם מאד מאד מדעי

    אהבתי

  15. עם כל הכבוד לשאלת הגוריות של גואל רצון הרי דומני שהחברים כאן מפספסים את העניין העיקרי כאן. וזהו כמובן כי תומר שלנו מצא אכסניה חדשה להפיץ את מעיינותיו חוצה.

    לא נדבר על נפוטיזם אלא נברך את תומר שתהא אכסניה זו עוד שלשלת בהפצת תורתו.

    אהבתי

שקלא וטריא