אנדרו כהן – נפתוליו עם האמת

אנדרו כהן הוא אחד המורים הרוחניים המפורסמים בעולם. הוא רואה את עצמו כהתגלמות חוד החנית של מהפכת "ההארה האבולוציונית", וכאדם המביא לידי מימוש את הפוטנציאל האנושי המקסימאלי נכון להיום. הוא עורך מגזין רב תפוצה על ענייני רוח (EnlightenNext) ותלמידיו פזורים במרכזים רבים ברחבי העולם (כולל אחד ביפו). רבים ממאמריו פורסמו באתר זה [כלומר בערוץ הניו-אייג' של אתר מעריב].

יחד עם זאת, במהלך 20 השנים שהוא מלמד עלו כנגדו תלונות לא מעטות, מצד תלמידים לשעבר ואף מצד אמו, על יחס משפיל ונצלני שהוא מפגין כלפי תלמידיו. עד כה נהג כהן לבטל "שמועות" אלו בכך שהיה טוען שהן מונעות על ידי זדון או תסכול, מופצות על ידי תלמידים לשעבר שפשוט לא היו מסוגלים לעמוד בדרישותיו. יחד עם זאת, מעולם לא יצאה הכחשה רשמית לדברים בהם הוא מואשם: כהן תמיד הודה שהוא מורה קשוח, ולמעשה התהדר בפרובוקציות שעורר. כעת נפל דבר.

על פי תצהיר רשמי מטעמו שהתפרסם לאחרונה כהן מכחיש שאי פעם ביצע מעשים שעליהם מעידים רבים מתלמידיו לשעבר. מריבוי העדויות הסותרות את הקביעה הזו ניתן לחשוד שכהן ושליחיו משקרים. אבל אולי כדאי להתחיל את הסיפור הזה בהתחלה.

לוי נגד כהן

קוראים ותיקים של אתר זה [הכוונה היא לערוץ הניו-אייג' של אתר מעריב] ודאי זוכרים שלל מאמרים משל כהן, ואולי שאלו את עצמם מדוע מעולם לא התפרסם ראיון עמו, אף שהגיע כמה פעמים לארץ. למעשה יונתן לוי, שהיה כתב ועורך באתר, ביקש כמה פעמים לראיין את כהן. אנשיו של כהן הסכימו, אבל בתנאי שכהן לא יישאל שאלות על אותן האשמות כנגדו, בעיקר אלו שהתפרסמו בבלוג What Enlightenment??! בו כותבים שלל תלמידים לשעבר של כהן. הם הסבירו שכהן עדיין לא התייחס להאשמות אלו בפומבי, ועל כן לא ראוי שיישאל עליהן. על פי עדותו של לוי הם הבטיחו שאחרי שכהן יתייחס לדברים, לוי יוכל לשאול אותו מה שירצה.

באוקטובר 2006 כהן אכן התייחס אל ההאשמות כלפיו ברשימה ארוכה בבלוגו תחת הכותרת "הצהרת יושרה". לצד תשבוחות ומחמאות שכהן מחלק לעצמו הוא בעיקר טוען שהיוצאים נגדו פשוט נשברו תחת הלחץ בו הוא העמיד אותם. שמח וטוב לב ביקש לוי שוב לראיין את כהן. הפעם נענה בשלילה חד משמעית. משום שלא ראה ברירה אחרת, החליט לוי לכתוב מאמר על ממצאיו ללא ראיון. יחד עם זאת הוא שלח אל כהן את רשימת ההאשמות כנגדו שעליהן הוא מתכוון לכתוב, וביקש את תגובתו. הוא הוסיף וכתב שאם יתברר שכל ההאשמות שקריות, הוא לא יכתוב את המאמר.

כתשובה קיבל לוי הכחשה גורפת של באי כוחו של כהן להאשמות, וכן מכתב מאיים מעורך דינו של כהן, המזהיר אותו לבל יכתוב משהו. לוי אכן לא כתב. אבל הסיפור הזה כולו התפרסם כעת באותו בלוג ממנו חשש כהן בתחילה. ומה שעולה מהסיפור הזה הוא ודאות מוחלטת שצד אחד לפחות הוא שקרן מוחלט: או שלל תלמידיו לשעבר של כהן המעידים על מעשיו, או כהן וארגונו המכחישים אותם.

עבודת כהנים

אביא דוגמאות מעטות להאשמות המוכחשות.

באי כוחו של כהן מכחישים, למשל, שאי פעם הופעל מצידו לחץ על תלמידים לתרום כסף לארגונו. אולם סטס מברידס טוען שאחרי שרצה לתרום 3000$ כדי לכפר על טעות שעשה הובהר לו שזה לא יספיק ושעליו לתרום יותר. לבסוף תרם 20,000$. סוזן ברידל, שהיתה מעורכי המגזין של כהן, מעידה כי שברה את חיסכון הפנסיה שלה ונתנה את כל 60,000$ שהיו בו "תחת לחץ כבד", זאת כדי שיסולח לה, אחרי שברחה מהקהילה של אנדרו והתחרטה.

מימי כץ, שהיתה העוזרת האישית של כהן, מוסרת כי היתה עדה לעוד מקרים רבים של הפעלת לחץ על מנת לסחות כסף מתלמידים, ששיאם הפעלת "לחץ עצום" (כדבריה) על אחת ג'יין אוניל כדי שתתן לאנדרו שני מליון דולר עבור קניית האחוזה בה הוא מרכז את פעילותו היום (Foxhollow). גם ג'יין אוניל עצמה טוענת שהופעל עליה לחץ כבד לתרום את הסכום.

בהקשר לכך גם מכחישים באי כוחו של כהן שאי פעם הוציאו צו שאוסר על אחד מתלמידיו לשעבר לפרסם את תלונותיו. אבל תלמיד לשעבר בשם ביל יינר פרסם חוזה חתום שמציג הסכם שתיקה שכזה. בהסכם יינר מסכים לא לפתוח את הפה במשך חמש שנים בתמורה לכך שיקבל את הכסף שתרם לכהן (80,000$) בחזרה. חמש השנים עברו.

באי כוחו של כהן מכחישים שאי פעם ציווה על תלמיד לקיים יחסי מין עם זונות. יונתן לוי נפגש עם תלמיד שהעיד בפניו כי קיבל פקודה מפורשת מכהן ללכת לזונות בלונדון ולקיים יחסים עמן שלוש פעמים בכל יום במשך יותר משבועיים. הבעיה כאן בשביל כהן היא שגם תלמיד נוכחי שלו, קרייג המילטון, מודה שהדבר קרה.

באי כוחו של כהן מכחישים שציווה על תלמידיו לקיים תרגולת רוחנית של השתחוויות חוזרות ונשנות כלפי תמונה שלו. תלמידים שונים מעידים שכך בדיוק היה, ושכל הקהילה היתה משתחווה כל בוקר, לפעמים 1000 פעם בבוקר, אל מול תמונתו של כהן.

באי כוחו של כהן מכחישים שכהן שלט על חייהם המיניים והזוגיים של תלמידיו. תלמידיו לשעבר מעידים כי חיבר והפריד זוגות על פי רצונו. 

באי כוחו של כהן מכחישים שכהן ביקש מתלמידיו לבצע וידויים רשמיים על חטאיהם. תלמידיו לשעבר מעידים אחרת, ולאחת מהם שמורים "וידויים" כתובים שלה. 

באי כוחו של כהן מכחישים שהוא תבע מתלמידיו להיכנע לחלוטין למרותו. תלמידיו לשעבר טוענים שזו היתה תביעה מפורשת.

טוב, מספיק. עדויות נוספות שנמצאות בהצהרות התלמידים כפי שנשלחו אל יונתן לוי ניתן לקרוא כאן

לא קרייזי?

חשוב לציין כי כל ההאשמות הללו בהחלט לא מציגות את כהן כגורו המרושע ביותר של הניו-אייג' (או המקורי ביותר). מדובר בלא יותר מהתנהגות כיתתית סטנדרטית בהחלט. בסך הכל גם לא מדובר בשום דבר שלא יכול להיות מתורץ במסגרת תרגולת רוחנית אינטנסיבית.

בדיוק בגלל זה תגובתו של כהן מעניינת, משום שבדרך כלל כאשר מורים רוחניים מואשמים בהתנהגות כזאת הם משתמשים באותו תירוץ מופלא בדבר היותם פועלים על פי עקרונות ה-"Crazy Wisdom", שבהקשר זה מתפרשים כרישיון של המורה לגרום לתלמיד כאב על מנת לעורר אותו מעיוורונו. אבל כהן, בניגוד גם למדיניות שלו בעבר, בחר פתאום להכחיש הכל, ולכן בעצם חשף את עצמו כחשוד בשקר גס.

מדוע עשה זאת? לא נותר אלא לשער שכהן ואנשיו ניסו להניא את לוי מלכתוב, על ידי איום בתביעה מחד, ועל ידי הכחשה גורפת מאידך (שכן לוי כזכור אמר שאם דבר אינו נכון הוא לא יכתוב). בתמימות מסויימת הם הניחו שאם יתעקשו שכלום לא קרה עדויות התלמידים לשעבר פשוט ייעלמו. כעת לא רק התלונות אלא גם הכחשתם המפוקפקת קיבלה פומבי, ומעניין יהיה לראות כיצד כל זה ישפיע על מפעל מהפכת ההארה האבולוציונית.

בתגובה לבקשתי להתייחס אל הפרסום מסרו באי כוחו של כהן ש"לכל אחד יש זכות לפרסם את דעתו באינטרנט […] מסיבות שונות רמת האמת והדיוק משתנים מאוד מאתר לאתר."

[פורסם בגרסה "רכה" באתר מעריב]

16 תגובות

  1. מעניין כי גם לאחר שפישפשתי מעט במספר די מצומצם של דפי הרשת
    הגעתי למידע דומה על "גורו-על" אחר, הידוע בשם פרם ראוואט
    ואשר זכה לכלל כבוד לפני שבועות אחדים בביקורו בישראל עת התארח בתל אביב והעביר
    הרצאה באוניברסיטת תל-אביב בה נוכחתי אני כצופה וכמאזינה.
    באתרים נגדו מסופר על דברים שונים כגון ניצול מיני, דרישה מוחלטת (עם הזמן) ל"כניעה" מוחלטת למורה כחלק מהדרך אל ההארה, קבלתו כאל על פני האדמה, וכמובן דרישות כספיות שונות במסווה של תרומות ועוד מיני כיבודים.
    לאחרונה גיליתי בכבלים את ערוץ "קארמה" למי שמכיר.
    גם אנדרו כהן וגם פרם ראוואט מתארחים של על בסיס כמעט יומי.
    שאלתי היא: מדוע עורכי הערוץ לא עושים מעט בכדי להעניק לצופיו גם את הצד השני של התמונה אודות אותם גורואים רבי השפעה? אין זו זכותנו לדעת וחובתם ליידע?

    אהבתי

  2. יערה,
    ביקורת? הדבר הזה שלא אומרים "כן" ו"אמן" לכל דבר שאותו מיסטיקן מבוקר אומר? זו חיה בהחלט נדירה.
    את הולכת לערוץ קארמה, קחי דוגמא מהשכנים ממול: ערוץ 10, המשדר כמעט בכל יום את תוכנית "זמן מיסטיקה" בה ניתנים 40 דקות (כמדומני) זמן פרסום למיסטיקן, בין אם הוא גרוע או טוב, שקרן או דובר אמת. האם ערוץ 10 באמת בודק את אותם מיסטיקנים? בוודאי שלא. האם מפורסמת ביקורת באותו ערוץ על דברי אותם מיסטיקנים? אותה תשובה.
    ביקורת על מיסטיקנים או על כל מיני "גילויים" מיסטיים היא דבר די נדיר באינטרנט הישראלי (בחו"ל זה דווקא קצת יותר מפותח). מיסטיקן שיפרסם ביקורת (לפעמים אפילו מרומזת) במקרים רבים יוכרז כ"בן של השטן" וההשמצות נגדו יצאו חופשי בדיוק מאותם אנשים המוציאים את המילים "אור ואהבה" כל 30 שניות בממוצע מהפה שלהם. אין ספק שכאן בארץ הצביעות טבועה עמוק בליבם של מיסטיקנים ומורים רוחניים רבים. הביקורת לא תהיה בערוץ "קארמה" כי מורים רוחניים רבים מצויידים בממון ובעורכי דין רבים שששים לשלוח מכתבי איום ובכך לגרום לערוץ להתקפל בפני כל ביקורת.
    תומר, שאפו על הכתבה, וכמו שאמרתי כאן: מזל שאינך מיסטיקן :). מקווה שלא אכפת לך שאלנקג' את הפוסט הזה לפוסט שאני כותב.
    אה, מזל שהיהדות אסרה להשתחוות בפני צלמים ופסלים..

    אהבתי

  3. חשוב שהדברים יאמרו, יכתבו ויהיו זמינים בעברית ברחבי הרשת.

    מה שמרתק ומעניין זה איך עוצמה וכסף (וענייני מין) הם שני הנושאים שמפילים ברשתם כל כך הרבה מנהיגים רוחניים, פעם יהיו אלו גורואים, פעם יהיו אלו בבות ורבנים. וכניראה שאור השמש האינטרנטי,הוא מחטא חשוב בעניינים העלה.
    חטא-מחטא, מעניינת השפה העברית שלנו…

    אהבתי

  4. האמת לא הצלחתי אף פעם להבין איך אנשים מעידים על עצמם שהם "מוארים". הרי זה אוקסמורון ידוע: אנשים מוארים באמת לעולם לא יתהדרו במעלותיהם.

    אהבתי

  5. דבר מעניין הוא שכתבה על אדם שחשיבותו למה שמכונה "עולם הרוח" היא בקנה מידה בן לאומי רחב מביאה ליחס של שש תגובות וכתבה על שי טובלי שחוסר הרלוונטיות שלו כבר מוכחת מזה שנים גוררת עשרות תגובות וכתבות משנה עם עשרות תגובות,
    כלומר הדיון אינו ענייני כלל אלה קשור קודם כל לתפיסה מצומצמת של רכילות שכונתית.
    זה האמת דבר מעניין יותר גם מטובלי וגם מכהן גם יחד.

    אהבתי

  6. שי טובלי מוכר בקהילה הרבה יותר מאשר אנדרו כהן וכתביו/מאמריו/סדנאותיו.
    שי טובלי ביצע קמיקאזה בשידור חי (ומוקלט) כשעשה כנס תחת הכותרת "אלוהים מדבר" ופרסיקו הקליט ושם ב-NRG ומה שיצא מתוך זה, זה משהו כמו .. קרמיט הצפרדע מדבר. לא אלוהים ולא נעליים. מכאן והלאה ציבור האנשים שחושבים ששי טובלי הוא קוקו רק הלך וגדל בכל כתבה של טובלי ב-NRG, ובהתאם כמות התגובות ב-NRG וגם כאן.
    אנדרו כהן מוכר בצורה הרבה יותר "אינטימית" לחלק מהאנשים כאן, הרבה פחות מאשר טובלי, ובגלל זה כמות התגובות היא קטנה.

    אהבתי

  7. האם אתה מכיר אנשים שמכירים את שי טובלי ואינם מכירים את אנדרו כהן?
    בדיוק הפוך ולא בעלמה כי אם בעדויות סטטיסטיות, מספר האזכורים לשי טובלי בגוגל 28000 בקירוב ומספר האזכורים לאנדרו כהן 44000
    קוקו או שקרן אין זה משנה, מה שמשנה הוא היחס, ופה לא מדובר ביחס שנושא בחובו רצינות אלה תגובה שמושפעת ממה שנוח לחשוב שהוא יחס של קרבה, מעין ביצה אינטימית ומשפחתית אך בהיבט הרציני יותר ובכך חוטאים (אם אפשר לדבר בלשון האפיפיור לרגע אחד) ברכילות, ואין אני מתייחס לגוף הכתבה שיש בה חשיבות אלה לשלל השיחות שבאות אחריה

    אהבתי

שקלא וטריא