הבעיה המינית של חסידות גור

חסיד גור אחד הולך ברחוב, ופוגש יהודי אחר שאומר לו, ראיתי את אשתך עוברת כאן לפני עשר דקות. עונה לו החסיד, כן יצאנו לטייל.

הבדיחה הידועה הזאת כמובן אינה משקפת את המציאות, כי בגור הגבר תמיד הולך לפני האישה. אבל לבד מזה היא מצביעה על המצב לאשורו: בני זוג בחסידות גור כמעט שאינם נמצאים במגע. בגור נוהגים לשמור נגיעה לא רק לפני אלא גם, ואולי במשנה תוקף, אחרי החתונה. פשוט: לחסידות גור יש בעיה מינית.

ליתר פירוט, החסידות הזו, שהיא הגדולה בישראל (אדמו"רה השכיל להבריח את חסידיו לא"י לפני מלה"ע השניה), נוקטת בקו נוצרי משהו בכל הקשור להתייחסות לפן המיני שבחיי האדם. שרה איינפלד, חסידה לשעבר שמדברת על החיים מעבר להרי האופל בבלוג המעולה "חור בסדין", מפרטת את התקנות בנושא:

אסור לבעל לגעת באשתו מעולם, לא בבית ולא מחוצה לו.
אסור לבעל ללכת לצד אשתו ברחוב.
אסור לו לשבת לידה על הספה בבית, וגם בחוץ: במכונית, אוטובוס, ספסל, ענף עץ, מתקן לונה פארק, שפת מדרכה, גג רעפים, ארובה, כסא נח, סירה, טוב נו הבנתם את הרעיון.
אסור להם לאכול מאותה צלחת, לשתות מאותה כוס, לראות אחד את השני שלא בלבוש מלא.
אסור לישון במיטה אחת, המיטות חייבות להיות נפרדות ועם רווח של מינימום מטר וחצי ביניהן.
אסור להם לעביר חפצים או תינוקות מיד ליד, אם הם צריכים לתת משהו אחד לשני, הם יעבירו  זאת דרך אדם שלישי, למשל אחותו הקטנה של הבעל, שתקח מהאשה ותעביר אליו, או יניחו על שלחן סמוך ובן הזוג ירים את החפץ/ התינוק משם.

יחסי מין לא יקויימו למפרע. אלא אם כן:
זהו ליל טבילתה של האשה (דבר שקורה פעם בחודש) והשבת שלאחרי זה (לסיכום: פעמיים בחודש)
בחדר חושך גמור ומחלט (ולכן לפי הלכותיו אין משמשים לאור היום רק בשעות הלילה*)
גם הבעל וגם האשה לבושים למחצה וחושפים רק את האיברים הרלוונטיים לחושך המדכא של חדר השינה.
לאחר לידה האשה לא הולכת כשנה למקווה והם אינם מקיימים יחסי מין כל התקופה הזו.
מעבר לאקט המיני עצמו חל איסור על כל מגע ביניהם, מה שאומר: לחדור, לגמור ולצאת החוצה – הבעל פורש בחלחלה למיטתו הנפרדת, האשה מורידה בחזרה את כתנתה לכוון הברכיים.

במילים אחרות הזוגיות בחסידות גור מושתתת על מערכת תיאולוגית עדינה ומורכבת שאפשר למרבה הפלא לסכם את כל כולה בארבע מילים בלבד: 'בחורות ערומים זה חולירע'. מין זה רע, גוף האישה הוא מוקד של טומאה וסכנה, מגע גופני הוא עניין מערער ודוחה, זקפה היא סוג של מפלצת איומה.

זכורתני היטב איך בזמן שהתעמקתי ביחס של ההלכה והקבלה למין ואוננות (מגוון רשימות בנושא) פגשתי חסיד גור לשעבר שסיפר לי על הנהוג בישיבה בה למד. כל שבוע, הוא סיפר, היה לו מפגש עם אחד הרבנים במקום שהיה בין השאר שואל אותו "מה עם היידישקייט" שלו. הכוונה היתה לבקש שידווח האם אונן או לא (וכמה, ולמה, ומתי) באותו שבוע.

אולי מה שמטריד ביותר בסיפור הזה הוא לא שבישיבות גור מתבצע מעקב דקדקני, פרטני, אובססיבי, על הפעילות האוטואירוטית של בניה, אלא השם שבחרו לתת לעניין: האפשרות שלך לשחק עם עצמך או ההימנעות ממנה היא ה"יידישקייט" שלך. ולמי שלא יודע, יידישקייט ביידיש זה פשוט "יהדות".

היהדות של חסיד גור צעיר נמדדת אם כן בתכיפות הפעמים בהן הוא מאונן. עכשיו אני בטוח שכמוני, 99% מקוראי הבלוג הזה מאוננים מדי פעם, אבל לא ידעתי שזה מה שעושה אותנו יהודים. כמובן, ככל שאתם מאוננים פחות כך אתם יהודים יותר טובים, וכנראה שהיהודי הטוב ביותר הוא היהודי (התיאורטי בלבד, אני משוכנע) שמאז שגילה את העניין בטעות בהיותו בן 12 מצליח עד היום להתמיד ולהתאפק. מה שכן, לא הייתי רוצה להיתקע איתו במעלית. (הפסקה הזאת מנוסחת בלשון זכר אבל חלה כמובן – אל תעשו את עצמכם מופתעים – על שני המינים)

מדובר, בקיצור, באובססיה. הבעיה היא שהעניין לא נגמר רק ביחס למין, אלא מדובר ביחס כללי למגע, לגוף, לאנושיות פשוטה. בסרט סוררת (בימוי: ענת צרויה, ישודר ב- 17.10 ב-21:30 בערוץ 8 – נשלח אלי לצפייה מוקדמת), שמביא את סיפוריהן של שרה אינפילד ושל חרדית לשעבר נוספת, שולמית וינפלד, מצטייר יחס שלילי לכל מגע אוהב בין בני משפחה. לא רק הורים שאינם נוגעים זה בזה, אלא הורים שאינם מחבקים את ילדיהם. לא רק הורים שמנתקים מגע אחרי שבתם עזבה את הדת, אלא הורים שגם לפני זה לא היו מלטפים ומנשקים אותה.

זה לא ברור שאנשים לא אמורים לחיות ככה? זה לא ברור שבני זוג אמורים לגעת זה בזה ולהביע אהבתם במגע? שילדים אמורים לקבל כל הזמן חיבוקים מהוריהם? שמין אמור להיות קדושה ועבודת אלוהים בשיאה ולא עניין בזוי וטמא שעושים רק כי חייבים? ושבאופן כללי הגוף שלנו לא אמור להיתפס כאויבנו, אלא כעצמנו ממש (כמעט כתבתי "בשר מבשרנו"), כחלק אינהרנטי, מהותי, אורגני (תרתי כמובן) מזהותנו, או לכל הפחות כאחד מאמצעים הישירם והמידיים ביותר שלנו לקשר עם האל?

שוב, אני מרגיש שהדברים האלו מובנים מאליהם, ובכל זאת אכתוב שילדים שגדלים ללא מגע מהוריהם נוטים להפוך לאנשים קשים, מרים. בני זוג שלא נוגעים אחד בשני הופכים את זוגיותם לנכה בצורה כרונית, שלא לומר מתה. אנשים שחשים דחייה וזרות מגופם חיים חיים מפוצלים, חיים במאבק פנימי תמידי, חיים אומללים.

ועוד כמה מילים בגנות החברה החרדית בכלל: בסרט הצופים נחשפים גם למימדים המדכאים של הלחץ הפנימי שמופעל על חברים בה (שלא כמו הרודנות המינית, שחסידות גור מצטיינת בו במיוחד, זה כבר משותף לחלקים נרחבים מהחברה החרדית). מדובר באיומים חוזרים ונשנים (משידוך גרוע, דרך הוצאת הילדים מהתלמוד-תורה ועד נידוי), בהפחדות על הגורל שאחרי המוות למי שחורג מהתלם, בהורים שמנתקים את הקשר עם ילדיהם ה"סוררים" וכיוצא באלה מאפיינים של חברה במצור.

הטרור הפנימי שמופעל על חלקים גדולים מבני החברה החרדית הוא כמעט בלתי נתפס למי שמגיע מהעולם החילוני, ולבד מזה שאתה מוצא את עצמך ממלמל "ברוך שלא עשני חרדי" עולה גם ההכרה שאם למצב הזה הגיעה תורת משה אחרי 3500 שנה אז משהו מהותי מאוד השתבש בצורה טרגית בדרך מהלל הזקן ועד הרב אלישיב.

וכן, אני חושב שחשוב לומר בקול רם: חברה שהדרך היחידה שבה היא יכולה לשמור על חבריה בקהילה היא לאיים עליהם בגיהנום או להפעיל נגדם סנקציות היא חברה בדגנרציה. חברה בתהליך של ריקבון, חברה עלובה, נכשלת, שנמצאת בחרדה תמידית שאין לה באמת מה להציע, שחוששת שהיא לא יכולה להתחרות עם האפשרויות המזדמנות והבסיסיות ביותר של החברה הפתוחה (על כל חסרונותיה).

וזה הרי העניין: החברה החילונית היום מלאה בכל כך הרבה טיפשות וגסות, שטחיות וריקנות, אלימות ובערות, שחיתות ואנוכיות, שלא נראה לי שצריך שקהילה תהיה נאורה או רוחנית במיוחד כדי לשמור על אהבתם או נאמנותם של חבריה גם ללא איומים או הסתגרות. אבל אפילו זה כנראה אתגר גדול מדי עבור הרבנים החרדים של היום.

ועוד כמה מילים קטנות: אתמול כתבה בוואי-נט טלי פרקש, שהדבר היחיד שאני יודע עליה הוא שהיא סוג של חרדית, על שרה אינפילד כך:

בניגוד למה שיגידו על שרה הרבה חרדים שקראו את הכתבה [שהתפרסמה במוסף לחג של ידיעות אחרונות, 2.10], כל מילה שם אמת. והאמת כדרכה קשה. סיפור חייה: "פגישה גורלית בת שעתיים עם המיועד ולאחריה חיי מחנק ושיממון אישי גדול" הוא סיפורן של נשים רבות בחברה הזאת. אך כתגובה לדברים, יעדיפו הרוב לעשות את המובן מאליו במקרי "כביסה מלוכלכת קשים במיוחד" – לטמון את הראש חזק בחול. גברי המגזר יצדדו בגישת "תהיי צדיקה ותשתקי". ונשות החסידות בגרסת "המסכנה שנפלה רע עם שידוך" במקרה הטוב, וכבוגדת במקרה הרע. אז מה הפלא שבורחים?

והיא מוסיפה משפט חשוב:

יש גם סיבות טובות מאוד לאנשים להיות חרדים מבחירה. יש שם מאחורי החומות והמחיצות גם חיים אחרים. חיים של אהבה, של זוגיות, של אושר אמיתי, חיים עם משמעות.

והנה 18 דברים טובים שאפשר לומר על החרדים שפורסמו לאחרונה בבלוג של שחר אילן, שעם כולם אני מסכים. בגלל כל אלה ועוד לא נכון לומר שלחרדים אין דבר להפסיד לבד מכבליהם. יש להם מה להפסיד וזה כנראה מה שבכל זאת מחזיק את החברה החרדית. זה, והעובדה המצערת שהשמועות על החברה המערבית הליברלית והנאורה היו מעט מוגזמות. יחד עם זאת, אני מקווה מאוד שהמהפכה בוא תבוא.

241 תגובות

  1. אהלן תומר,
    למרות הכל לא הסברת למה דרך החיים החרדית, ואפילו של חסידי גור, אבסולוטית או יחסית, פחות "נכונה" מדרך חיים אחרת…

    אהבתי

    1. אני כותב בתור אחד שהיה פעם חסיד גור היום אני חילוני ואני רוצה לבקש מהגברת הנכבדה תומר לשמוע את מה שיש לי לומר בנושא.אני למדתי בישיבת גור ואני גם הייתי ב"שטיבל" של גור {שטיבל זה כמו ביהכ"נ רק יותר לחיי חברה יש שם למשל סעודות ועוד פעיליות חברתיות} ואני יכול להצהיר בגאון אין אנשים יותר שמחים מחסידי גור אין בחורים יותר מלאי חיות ומרץ חיובי יותר מבחורי גור לגבי ה"בעיה" וכו. אני בטוח שהאדמור הבית ישראל שלא היה טיפש והיה אחראי והוא שהתחיל תקנות אלו ידע מה הוא עושה ולא כפי מה שרבים חושבים אצל החילונים יש בעיות רבות ומגווונות החל מ בגידות רצח אלימות ו

      אהבתי

      1. אתה שקרן!!!
        אני חזרתי בשאלה
        חייתי בין חסידי גור בעיר ערד

        הם מזעזעים!!!!
        קרימינלים!פושעים!
        גירשו אותי מבית שקניתי לרחוב אחר בערד באמצעות איומים!!!!!

        אהבתי

        1. חזרת בשאלה משום שאתה לא יכול להתגבר על היצר הרע שיש לך בלב ולא משום דברים אחרים
          שבוע טוב

          אהבתי

          1. כאילו אתה פשוט מטומטם! גורניק!התורה האמיתית היא ממש לא כמו "חוקי גור" , והבנא שכתב פה הוא מאוד ערכי וחכם. בטח יותר ממך- כבשה מובלת בעדר….

            אהבתי

            1. תאמר דאעש חוקי השריעה ולשאר המוסלמים שג'יהד סה לא דרך האיסלם אף אחד לא חייב אותך להיות חסיד ולא גרר ולא יהודי לכל אחד יש זכות לפרשן את החוק בתורה שבא לו [אם זה לא נוגד כמובן]

              אהבתי

      2. אתה צודק רק בנוגע לזה שבחוץ יש יותר בעיות, אבל גור זה לא הדרך היחידה ביהדות, והיא לא מתאימה לכל אחד

        אהבתי

      3. מה שאני יכול לומר זה שחילוני אתה לא!
        אתה חסיד גור שהגיע לכאן רק כי היה חרמן וחיפש מידע כלשהו על יחסים מיניים..

        אהבתי

      4. אתה חילוני כמו שאני חילוני
        גערער גערער לך לשטיבל – עוד מעט נגמר הקיגל

        אהבתי

      5. ואולי האדמור החכם לא בדיוק ידע מה הוא עושה? למה החסידים באופן אוטומטי מעריצים את האדמורים?
        בתורתנו הקדושה אפשר ללמוד שאסור להעריץ אף אחד באשר הוא שם.
        די עם העבודה הזרה הזו של הערצה עיוורת של אדמור זה או אחר.

        אהבתי

        1. אני רק מבקש ממך להפסיק להעריץ את אשתך וילדיך ואת היצר המיני שבך כי זה אסור.על פי התורה להעריץ כל דבר באשר הוא מספיק אם הזיוני שכל שלך

          אהבתי

      6. חסיד גור אתה כן, חילוני אתה לא ! אני מאמין שהיית רוצה מאד להיות חילוני אבל כל עוד אתה שם תמשיך לשחק אותה מאושר ושמח, אומלל שכמוך

        אהבתי

      7. החסידים אולי שמחים והכבשות..הפרות….?? מה … מה…… הכל זיוף, זו כת שצריך להעביר לאמריקה שייטפלו בהם שם

        אהבתי

        1. הם באמת יותר גרועים דאעש וכל השמאלנים וכל אירגוני הטרור שעליהם לא כתבת לשלוח לאמריקה? תיקבר שם

          אהבתי

      8. גם דאע"ש הם אנשים שמחים ומלאי מרץ.
        בשני המקרים זה על חשבון אנשים אחרים, ועם הרבה מאד אונס –
        אונס חברתי. אונס תרבותי. אונס מיני.

        אהבתי

      9. איזה אמיתי אתה רואים שהיתה גור פעם.כל הכבוד.גם אני היתי גורי ואני מסכים איתר במאה אחוז.עברתי על כל הכתבות על הגורים ואני יכול להגיד בפירוש ש99 אחוז זה שטויות פשות אנשים לא יודעים להסתכל על זה בצורה הנכונה.אני מכיר הרבה אנשים שפרשו מגור כמוני ואין בהם אפילו אחד מאןשר כולם מלאי דכאונות שמנסים להאשים את גור בזה בתכלית אין על גור

        אהבתי

      10. שקר ביתי חסיד גור הם אנשים מדוכאים לחוצים כפיתיים טיפשיםועקומים וסוטים ומתלהביםמכל לחיצת יד של בחור

        אהבתי

      11. גם אני הייתי בגור, כנראה שעליך תוכנית החומש של גור למוחות חד-מסלוליים פעלה…

        אהבתי

    2. גילוי נאות: המידע באדיבות איש התקשורת החרדי הרה"צ דודי זילברשלג שליט"א

      אהבתי

      1. רוב ההורים בציבור החרדי הם מלאי חום ואהבה לילדיהם. כן, מנשקים וגם מחבקים ולא חוסכים בכל צורה שהיא את ביטוי האהבה לילדים. כך שהתלונות על חוסר חום ואהבה נובעות ככל הנראה כתוצאה ממשקע עמוק של ריב עכור לאחר בגידה בכל היקר והקדוש (לא רק ביידשקייט כלשונה). וחוץ מזה מה לעשות שבאמת היסוד של היהדות נשען על שמירת הצניעות והקדושה ואכהמ"ל.

        אהבתי

        1. שלום וברכה.
          ברצוני להביע דעה ואף לסתור את מה ששמואל רשם לגבי חום ואהבה זה ידוע שזה מגיע ממחסור מסויים וממישקעים מסויימים . אבל ישנה בהחלט תופעה כזאת בעולם החרדי במיוחד בזרמים מסוימים שאין חום ואהבה אין חיבוק לילד. וזה לא קשור למישקעים!!! אל תבלבלו בראש. ולוץ מיזה לגבי ההלכות של הרחקות בין בני הזוג זה מוגזם אף רב בישראל או אדמור לא פסק להשתמש באשהה כמו סחורה פעם בחודש רק בשביל למלא את התאוה המינית שלו ״מצוות עונה״ חרתא

          אהבתי

        2. כל הכבוד שלמה היקר, אולי אתה היום חילוני בחיצוניות, אבל בפנימיות אתה חרדי, והראיה שיש לך את הלב העדין והרגיש להגיב כמו שכתבת, תמיד יש עוד סיכוי לחזור למוטב, וליהנות מהאושר האמיתי

          אהבתי

        3. שלום אני רוצה להסביר משהו אין לאף אחד זכות להתלונן על חסידות גור כי אף אחד לא מחייב להיות שם מי שנמצא שם הוא מי שהחליט להיות שם וכל אחד יכול לצאת. בקשר לנוער האחריות והזכות להחליט על עתיד הילד מוטלת על ההורים ואם ירצו משהו אחר מותר להם לעשות זאת ואם זה חורג המנוהל אז מסבירים יפה אך לא יתכן לרקוד בכל החתונות אי אפשר גם לחגוג את חנוכה וגם את חג המולד וגם את הרמדן אי אפשר לעשות כל מה שבא וגם להשתייך לגור כיזה כמו להיות נוצרי מוסלמי, אגב כל התקנות וההשמצות שהלעיטו שהלעיטו למעלה [אני לא מכחיש אבל..] זה בתחילת הנישואים בהמשך הכל נראה אחרת והכל בטל אגב שמתם לב שכל מי שכותב פה הוא/היא צעיר/ה לפני 35? כי הם עוד לא הגיעו לשלב ההבשלה בקיצור עם אתם מתלוננים אז קודם התלוננו על דאעש ואח"כ על גור כי גור יש זכות בחירה לבעלי דעה עצמית ומי שיש לו בעיות יפ שיעזוב לא חסר חסידים

          אהבתי

      2. אני חסידת גור ולומדת בסמינר של גור בבני ברק ולמרות שאני גורית אני שונאת את גור ואת הסנוביות הזאת

        אהבתי

          1. היא לא יודעת מה זה חרמנות, אם היא בסמינר גור בבני ברק, והדבר היחיד שמפריע לה זה הסנוביות

            אהבתי

        1. אין בחסידות גור.סנוביות יש טימטום אחד גדול זוג צעיר מקיים יחסי מין פעמיים בחודש הכי מוזר בעולם המטרה רק להביא ילדים לכן אני לא מתפלא שהאבות מתעסקים עם הבנות שלהם חמור ביותר פשוט אונסים אותן חלאות המין האנושי

          אהבתי

    3. היי חברה אתם באמת חושבים שחסידי גור עושים את כל מה שאומרים להם לפני החתונה. הם בדיוק כמו כל האנשים עושים סקס יומם ולילה. רק שהם לא מספרים בפורום מלא כל אחד בבית בפנים עושה מה בא לו. אל תהיו כאלה פרנואידים. ביי יום טוב

      אהבתי

      1. הבעיה היא שמספיק ש 30% מחסידי גור כן מקיימים את ההוראות הנוראיות הללו שאסורות בוודאי ע"פ ההלכה
        ומדובר באלפי בחורות צעירות שסובלות מחיים ללא אהבה , ללא יחס ראוי ובניגוד להלכה עד כדי כך שיש ספק בתוקף הנישואין שלהם ויתכן שלילדים יש מעמד של בני אנוסה (כך אמר הסטיפלר )

        אהבתי

        1. אולי תוכל להביא מקור לדברי הסטייפלר גם כן תלמיד חכם לך תאונן והילדים שלך יהיה בני אוננה

          אהבתי

          1. צריך להיזהר מאוד כדמדברים על תלמידי חכמים כי עקיצתם עקיצת עקרב ונשיכתם נשיכת נחש.
            ולא נראה לי שיש פה מישהו שמגיע לקרסוליים שלו!!!!!

            אהבתי

    4. אני לא מבין מדוע אתה מציג את אחד הפלגים הקיצוניים ביותר ומשווה אותו לכלל החברה החרדית , ההורים שלי (בעיקר אבא שלי) חזרו בתשובה כשהתחתנו (בתהליך הדרגתי) כיום הם חרדים לכל דבר ועניין ובכל זאת מרבית האיסורים וה"חומרות" שמנית כלל לא קיימים אצלנו (מלבד מה שההלכה אוסרת , עיין בשולחן ערוך "אורח חיים")

      אהבתי

    5. מה ההבדל בין חרדים לכתות אחרות? זריעת אימה ופחד? פחד מהמוות? שנאת נשים? ומה ההבדל בינם לבין עובדי אלילים? ולמה ההתעסקות המוגזמת והמבולבלת שלהם בכל מיני פלפולים מיותרים ומגוחכים? מה בדיוק המטרה שלהם?

      אהבתי

      1. חרדים הם כת שלא רוצה שמיהודי הוגן יצא רפורמי וכו, והם עושים זאת על ידי גדירות שלא יוכלו ליפול וכמו כל חוק במדינה דמוקרטית שמגינה על התושבים ועל עצמה ויש לה את הזכות לאכוף זאת ומי שמתנגד שיצא מהמדינה [שיעזוב את הדת ] אי אפשר להיות במדינה ולעשות דברים שנוגדים את החוק

        אהבתי

    6. חלקו הראשון של העמוד פחות או יותר לגבי חסידי גור שכמובן יש להם את הסיבות שלהם ונכון שיחסי אישות נכונים זה עבודה קדושה אבל לגבי מה שכתבת על החרדים באופן כללי בכל הדורות זה היה ככה פחות או יותר ואין דרך לשמור על ציבור ללא הפחדה וכל חברה משתמשת באמצעים הללו גם החברה החילונית והסיבה שמנתקים קשר עם חוזרים בשאלה ברוב המקרים זה לא לגמרי אלא הרחקת שאר המשפחה כדי לשמור שהם לא יתקלקלו ומה לעשות הרחוב החילוני נראה מושך הרבה יותר מהעולם החרדי והרבה פעמים שמגלים את זה כבר מאוחר מדי וכן הגיהנום הוא איום לגבי עברות כמו שכלא הוא איום כלפי עבריינים מוסכים שלא צריך להפריז באיומים אבל לפעמים אין ברירה

      אהבתי

  2. אז אומר שכל דרך שמצמצמת את אפשרות הבחירה של חבריה, שלא מאפשרת חקירה כנה, שמדכאת את האפשרויות לביטוי עצמי ויצירתיות ובעיקר שסוגרת במקום לפתוח את תודעותיהם – היא דרך פחות נכונה, טובה ואמיתית מדרכים אחרות. לכן, אם היה איזה ספק, אני בהחלט חושב שעם כל חסרונותיה, החברה המערבית-ליברלית עדיפה בהרבה על החברה החרדית.

    אהבתי

    1. היי תומר

      אתה רק שוכח שבחברה החילונית, למשל יש כל יום התאבדיות ובחברה החרדית זה כמעט ולא קיים כלל, יש עוד דוגמאות רבות למשל דרך ארץ והתנהגות נאותה, איפה תמצא אותה באיזה חברה ??? ללכלך ולהשמיץ מגזר מסויים זה כל ילד קטן יכול.

      תעשה שקלול צ=מחושב של הנתונים ותראה איפה יש יותר אושר פנימי וחיים שמחים.

      אהבתי

        1. תאמר דאעש חוקי השריעה ולשאר המוסלמים שג'יהד סה לא דרך האיסלם אף אחד לא חייב אותך להיות חסיד ולא גרר ולא יהודי לכל אחד יש זכות לפרשן את החוק בתורה שבא לו [אם זה לא נוגד כמובן] אגב יש בכל מקום ימין ושמאל קיצוניים ואתה משתייך לשמאל הקיצוני הלא שפוי

          אהבתי

      1. שאין תורה אין דרך ארץ. ואחד תלוי בשני שהאדם מחפש סיבות. בהפקרות הוא מוצא. ואז כל מהשיעלה ברוחו יעשה האמת אחת
        y

        אהבתי

    2. חברה שאחד מתוכה מעליל כאלה עלילות על כל החרדים, אין לה מה להתגאות, אפילו קצת יושר איבדת !
      אני חרדי, ואני אומר לך שלא כופים עלי שום דבר, אני רשאי לנהוג כרצוני, להשתמש עם פון לא כשר,
      להתחתן באיזה גיל שבא לי, לאונן אם בא לי, ולעשות מה שבא לי.
      כמובן, שיש כללי נימוס ולבוש שממש לא מפריע לי, טוב לי.
      כל הכתבה שלך אם כן היא לא אמינה,
      סתם קישקושים שמישהו כתב.
      ועוד היה בוער לו לפסול את כל הציבור החרדי ודרך התורה, ולקבוע שלא זו התורה שקבלנו מסיני.
      אין לך קצת פתיחות לאחר שטוען שאפשר לחיות חיים רגועים ושלווים בלי לאונן (באססיביות כל היום).
      קצת פתיחות לאפשרות שמשה אמת ותורתו אמת.
      ה"עובדות" כאן הם בספק גדול.
      ובכל אופן אגיב לגבי הטענות על חסידי גור, כל אברכית ואברך
      חסיד גור יודע היטב את ההבדל בין מנהג לבין הלכה, ואת המנהגים מקיימים מתי שיש אפשרות לקיימן.
      לא יתכן שכל סתום וכל אנטישמי קטן
      יכפיש לו ציבור יקר שהוא לא מכיר בכלל.

      אהבתי

      1. מה שכתבת בסדר. חיי המין אצל החרדים הכי הרמוניים ונהדרים. כשיש נאמנות יש אהבה. דבר אחד טעית! קיים איסור לאונן. אל תכשיל את הבורים באיסור.

        אהבתי

  3. כאילו לפרוץ גבולות מכוונות. כנגד מה שאסור, ולצד השני (הדת הקנאית, החסידית) יש שמירה טוטאלית על הזהות האנושית שהולכת לאיבוד מרוב ציווים ונהלים. נדמה לי שמי שהצליח לגשר על שני העולמות הללו הם הדתיים עם הכיפה הסרוגה.
    בעבר גם אני תהיתי על הסוגיה הזו.
    http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1202520

    מה שבטוח הוא שלו החרדים היו מאמצים לעצמם את המודרניזציה באופן חופשי ועדיין שומרים על כבלי המסורות ואהבתם לדת, כמו שעשרות חרדים כבר עושים וגולשים באתרי פורנו וצ`אטים כשמתחת לקפוטא שלהם יש לִיבִּידוֹ בוער, אולי היחס לאוננות, מיניות ותשוקה היה הופך למשהו נעים בדיוק כמו קריאת התורה.

    אהבתי

  4. עדיין לא הסברת למה…

    סך הכל מה שאמרת זה "הדרך שלי הכי טובה כי אני רגיל לה…"

    יש דרך שלא מצמצמת בצורה כלשהי ובמידה כלשהי את הבחירה? מה זאת אומרת בחירה? איפה הגבולות? למה גבולות כאלו ולא אחרים?

    את הקטע הבא לא הבנתי: "שלא מאפשרת חקירה כינה"

    למה אתה מגביל את הביטוי "עצמי" לצורת ביטוי עצמית חילונית?
    אולי צורת הביטוי העצמית הנעלה ביותר היא לקיים פעם בחודש?

    לסגור ולפתוח תודעה זה נורא מופשט כדי להסכים או לא… יוסף סטליטוס היה בטוח שהוא פותח את התודעה שלו בלגור על עמוד…

    הבעיה שמפריעה לי בכל העניין היא, שהמאמר או הבעת הדעות הזו מנסה כאילו להתבונן במציאות בצורה אובייקטיבית. כאילו חיצונית. אבל בעצם יש פה נקודת מבט "חילונית ליברלית" כפי שכינית, כשמנגד אפשר להעלות נקודת מבט חרדית קיצונית. ערך ה"טיעוניות" של שתי הגישות זהה.

    אהבתי

  5. בחסידות שבה אסור לשני גברים לשבת על אותה מיטה או להיות ב"ייחוד". האדמו"ר הקודם היה כםי הנראה אדם עם בעיות גדולות מאוד בתחום המיני (בלשון המעטה), ואת כל תאוותיו השליך, על דרך האיסור, על חסידיו.

    אהבתי

    1. תאמין לי שאפילו הדיוט אתה לא ראוי להיקרות באם אינך מאמין שיש כאילו אנשים מעט יותר נקיים ממך ומהזוהמה והצחנה שנודפת מהמילים המטופשות שלך

      אהבתי

    2. מה הקשר ?
      איסור יחוד לגברים
      זו הלכה מפורשת בשולחן ערוך !
      לפי חלק מהדיעות, וממילא הגיוני לגדור גדר שבחורים לא ישבו על מיטה אחת,
      ככה נראים גם ה"מחקרים" של חלק מהחוקרים והעיתונאים החילונים הנבערים מדת – מחקרים שמבוססים על דמיון קודח, ותו לא !

      אהבתי

  6. קודם כל אמץ כינוי. זה לא לכבודי ולא לכבודך שאי אפשר לפנות אליך כמו בן אדם. אולי באמת אומר שזאת הפעם האחרונה שאני עונה למישהו שאין לו אפילו כינוי.

    לגבי דבריך, אני חושב שלא ממש ניסית להבין מה אני אומר. ההשוואה בין צורות חיים שונות היא עניין מורכב מאוד, אבל אם לא ברור לך, לשם התחלה, מהו דיכוי במובן הפשוט ביותר, כלומר למה אם אי אפשר לערער על המובן מאליו, לחרוג מהתלם החרוש מראש, לנהוג קצת אחרת ממי שסובב אותנו או לשאול שאלות ולקבל תשובות רציניות לגבי יסודות השקפת העולם – זה דיכוי, אז אני מצטער אבל אין לי ממש איך להסביר לך מהי חקירה כנה או לחילופין סגירת תודעה.

    אהבתי

    1. אין דיכוי אצל החרדים ,
      חרדי רשאי לשאול כל שאלה באמונה,
      ולהגיע בקלות לתשובות.

      אתה מכפיש כאן חברה שאתה לא מכיר בכלל, אדוני הנאור !

      אהבתי

      1. זה לא נכון! אצל חרדים אין אפשרות לשאול שאלה באמונה! יש מניפולציה פסיכולוגית שמונעת ממך לשאול שאלות. אם יש לך שאלות, סימן שיש לך בעיות נפשיות או שאתה בעל תאווה (על פי אמרות מפורסמות של רבי חיים מבריסק או של רבי אלחנן וסרמן). ואם אחד מעז לשאול משכנעים אותו שלא כדאי לו להתעסק עם האמונה כיון שזה מסוכן והוא עלול לטעות (ראה הקדמה של הפירוש "לב טוב" על חובות הלבבות"

        אהבתי

    2. סליחה תסתכל במילון מה הפירוש דיכוי מקום שתוכל לעבור ממנו זה לא דיכוי סליחה אבל אתה פשוט בור ואין לך זכות לדבר על גור

      אהבתי

  7. הדרך של גור אשר החלה בקוצק לא מובנת לך ולעוד אלפים רבים,זו דרך שאין לך להוריך ולכל החברה שלך כל מושג,ולו הקטן ביותר.

    אהבתי

  8. אתה בא ממרום דעתך ה"נכונה"
    ומחווה דעה על נושאים הקשורים בראש וראשונה בהבנה של הדת

    לך ישנה הבנה מאד ברורה בענין

    לאחרים ישנה דעה אחרת שגם היא ברורה

    למה אתה חושב שדעתך נכונה יותר

    אולי – יהיה מי שיחשוב – שמתירנות מינית היא האסון הגדול ביותר לאנושות

    זכותך לחלוק ולחשוב אחרת

    אבל עדין אין לדעתך שום זכות צידוק גדולה יותר מלדעתו

    ומה שהכי מפריע לי שלא קיים כאן שום דיון

    ישנה כאן התנשאות והבנה איך החיים כביכול צריכים להיות – אחרים לא מבינים זאת

    שלב ראשון במחקר אנרתרופולוגי – הבנת הבסיס לכל תופעה
    לדעתי פספסת בגדול

    נ.ב. לפני מאמר זה התייחסתי יותר ברצינות למאמריך –
    אני חושש שתגרום לי לשנות את דעתי בענין

    אהבתי

  9. דרך המתנגדים

    מה כוונה גדלת ע"פ?

    אני מבין שאת מקיימת מצוות כמו "מתנגד" או שכל מה שיש לך זה סיפורי פולקול היסטוריים על איך הסבא החרדי שלך התנהג

    לעצם הענין

    דרך המתנגדים אינה שוללת שום רב

    היא בכלל מתייחסת מערכת היחסים בין רב לבין תלמיד/חסיד

    אהבתי

  10. ודאי שיש לי דעה וודאי שהיא דעתי, ואילו דעות של אחרים הן דעותיהן הם. מה חדש בכך? וכן, לדעתי חסידי גור חיים בצורה לא בריאה. אם אתה חושב אחרת, אתה מוזמן להצטרף לחסידות או להמשיך לחיות בה. אנחנו חיים, כמו שאומרים, במדינה דמוקרטית. לגבי קביעתך האחרונה, אני מעריך שאם לא תתיחס מעתה ברצינות למאמרי זה לא יפריע לי בכלל, אבל בוא ננסה ונראה מה יקרה.

    אהבתי

    1. תומר, אתה ניזון משמועות ורגשות בטן שגורמות לך להאמין לשמועות של מי ששנו ופירשו, ולא בטוח שהם יודעים מה שהם מדברים.

      ובכל מקרה יש הבדל ענק בין האידיאל הרצוי לאנשי מעלה
      לבין מה שחסידי גור וכל שומרי המצוות עושים בשטח.

      ההלכה של חסידי גור
      היא ההלכה והשקפה היהודית,
      לעשות אהבה ולגעת באישה במידה סבירה, והחיבור בין בני הזוג
      זוהיא עבודת קודש וזוהיא מצווה חשובה !

      יתכן שחסידי גור הדגישו קצת את העניין של להתאפק יותר, אין פה שום סטיה,
      כמו שאין שום סטיה לאישה חילונית שהחזה שלה יצוץ החוצה.

      הנך מוזמן לכתוב כתבה על הסטיה החילונית הזאת, ולהציג את כל החילונים כהולכים בחושך, ושכופים על האישה החילונית להתהלך ככה.

      בהצלחה !

      אהבתי

  11. היי תומר,

    קודם כל תיקון/הערה. חסידות גור אכן גדולה מאוד כיום, אבל זה לא קשור למאמץ האדמו"ר שלהם לעלות לארץ לפני השואה. רובם ככולם של חסידי גור אכן מתו בשואה. החסידות (כמו הרבה אחרות, למשל ברסלב) למעשה המציאה את עצמה מחדש לאחר המלחמה ורוב החסידים כיום אינם צאצאים של החסידים המקורים מפולין.

    לגבי ההגבלות על יחסי מין, חשוב לציין שחלק מהם לא נוגע דווקא לחסידות גור, אלא מדובר בהלכות מקובלות ביהדות ובעיקר ביהדות החרדית. אז אולי היה עדיף יותר להדגיש דווקא את ההנהגות המיוחדות של חסידות גור (ויש להם כידוע לא מעט כאלה…) כדי לעמוד על האופי הייחודי שלה.

    דרך אגב זה מעניין שבעולם החרדי דווקא הנשים של חסידות גור נחשבות למאוד "פרוצות" בלבוש שלהן ובהתנהגות שלהן. ומעניין שלא מעט חרדים אומרים בעצמם שזאת התוצאה של המגבלות וההנהגות של החסידות הזאת…

    אהבתי

  12. תודה רבה על ההערות.
    לגבי ההגבלות המיניות – בכל זאת, גור מצטיינים בזה במיוחד, לא היית אומר? כלומר ודאי שההלכה משותפת לכולם, אבל האובססיביות שבה תופסים את העניין היא ייחודית. תקן אותי אם אני טועה.
    ולא ידעתי שיש לך בלוג. מגניב.

    אהבתי

    1. יש. חילונים. ויש דתיים. כל דבר לגופו אחג יש לו יצרים לשני אין. אחד בן אדם טוב שני לא

      אהבתי

    2. זה אתה מחליט לך שחסידי גור הם אובססיבים.

      נראה בכלל שעשית סלט,
      חלק ממנהג הפרישות שהבאת
      נוהגים בהם כל שומרי המצוות
      בימים שהם פורשים מהאישה,
      ונחים מעט מהאובססיה המינית כלפי גוף האישה, יש ימים שבהם האהבה היא אהבה טהורה לאישה

      אהבתי

  13. מדובר בקירבה, במגע בסיסי, בחום אנושי. א-ב של יחסי אנוש. א-ב של אישיות מאוזנת.

    קראתי פעם שגורי גורילה שלא מקבלים מספיק חיבוקים, מתים. לא יודע עד כמה זה מבוסס "מחקרית", אבל היה ניסוי מעניין (ומזעזע) עם גורי שימפנזה שנתנו להם בחירה בין בובה של "אמא" מפרווה שלא היה לה אוכל, לבובה מחוט-ברזל שהחזיקה בקבוק.
    הגורים העדיפו להתכרבל בפרווה עד שמתו מרעב.

    אולי זה יכול לתת לך איזשהו רמז על החשיבות של מגע בעבור יונקים מפותחים (כמעט) כמונו. אין פלא שהמסורת הזאת מצליחה להמשיך, כשדורות של ילדים שגדלו בקור הופכים למבוגרים קרים שלא יודעים חמימות אנושית מהי, ומעבירים את העיוות הלאה.

    זה נראה לי כל כך בסיסי וקיומי, עד ששום פלפולים רלטוויסטיים לא יוכלו לשנות את זה.

    אהבתי

    1. מסכן גדול אמא שלך לא קמה בשבילך בלילות להאכיל אותך כשהיתי בין שבוע ועד שהיית בן שנה ממש מתתה מרעב מסכן

      אהבתי

  14. גם לשבת עם חבר על המיטה בחדר או להיות איתו לבד באותו חדר ר"ל או ללחוץ יותר מקצה אצבעותיו כשלוחצים ידיים זה עניין של פריצות? או שמא מדובר באיסורים שהוטלו על ידי אדם חולה מאוד שראה מין בכל עניין ובכל אדם (למגדול ועד קטן)?

    אהבתי

  15. תומר שלום והברכה..
    הרבה יותר משמעותי לי לכתוב אחרי שניפגשים ממש.ובאקשר של הפוסט רציתי לספר שאני נוהג להגיב על כל דרך באמירה של זוהי דרכי והיא לא היחידה/הנכונה ולכן גם על חסידות כזו או אחרת הייתי אומר זאת.
    למה מי ואיך כל אחד מאמין מתנהג אני האחרון לשפוט.הגבול הוא במקום שהוא פוגע בי בתודה ואהבה

    אהבתי

  16. ההחמרות הנוקשות הן הרחבה מופלגת(אך לא חסרת ביסוס) של הלכות נידה(שדי עונות לשאלתך מניין נלקח הניכור לגוף). ליחסי המין שנגמרים במהירות עצומה ותחת ספגנות עליונה ישנם מקור תלמודי, " אמר רבי יוחנן בן דהבאי ד' דברים סחו לי מלאכי השרת חיגרין מפני מה הויין מפני שהופכים את שולחנם אילמים מפני מה הויין מפני שמנשקים על אותו מקום חרשים מפני מה הויין מפני שמספרים בשעת תשמיש סומין מפני מה הויין מפני שמסתכלים באותו מקום ורמינהו שאלו את אימא שלום מפני מה בניך יפיפין ביותר אמרה להן אינו מספר עמי לא בתחלת הלילה ולא בסוף הלילה אלא בחצות הלילה וכשהוא מספר מגלה טפח ומכסה טפח ודומה עליו כמי שכפאו שד ואמרתי לו מה טעם ואמר לי כדי שלא אתן את עיני באשה אחרת ונמצאו בניו באין לידי ממזרות לא קשיא הא במילי דתשמיש הא במילי אחרנייתא"(מסכת נדרים דף כ עמוד ב), ונותרת התמיהה להיכן נעלמה המתירנות הנפלאה של ר' יוחנן, "א"ר יוחנן זו דברי יוחנן בן דהבאי אבל אמרו חכמים אין הלכה כיוחנן בן דהבאי אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה משל לבשר הבא מבית הטבח רצה לאכלו במלח אוכלו צלי אוכלו מבושל אוכלו שלוק אוכלו"(שם,שם).

    "עולה גם ההכרה שאם למצב הזה הגיעה תורת משה אחרי 3500 שנה אז משהו מהותי מאוד השתבש בצורה טרגית בדרך מהלל הזקן ועד הרב אלישיב", השיבוש קשור להחלטה טיפשית להקפיא את היצירה ההלכתית(ולא זחילות תחת הגבלות נוקשות וחסרות ביסוס אינן התפתחות והתקדמות…), כאילו הגיעו חכמים אל פסגות בלתי נתפסות שעלולות רק להפגם. רק שתדע תומר, שחכמים מסוימים מצאו פתרון יפה מאוד לבעיות של אוננות מטרידות, "אמר ר' אליעזר בן יעקב: לא ישא אדם אשה במדינה זו וילך וישא אשה במדינה אחרת, שמא יזדווגו זה לזה, ונמצא אח נושא את אחותו. איני? והא רב כי איקלע לדרדשיר, [מכריז] ואמר: מאן הויא ליומא? ורב נחמן כי איקלע לשכנציב, [מכריז] ואמר: מאן הויא ליומא? שאני רבנן, דפקיע שמייהו. והאמר רבא: תבעוה לינשא ונתפייסה – צריכה לישב שבעה נקיים! רבנן שלוחייהו הוו משדרי ומודעי להו. ואיבעית אימא: לרבנן יחודי בעלמא הוא דמייחדי להו, דאמר מר: אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו"(מסכת יבמות דף ל"ז עמוד ב).

    אהבתי

  17. כן חסידות גור אכן מצטיינת בזה, וכמו שאמרתי היא אפילו ידועה לשמצה בתוך העולם החרדי עצמו כבעלת סייגים והחמרות מעבר לכל פרופורציה. וכאמור לא מעט חרדים אומרים בעצמם שזה דווקא מוביל לתוצאה ההפוכה, כלומר עודף הפגנת מיניות מוחצנת אצל נשות גור.

    אגב, הם בכלל סובלים מעודף של תקנות והגבלות מוזרות גם בלי קשר לסקס (יש להם אפילו הגבלה על מספר העציצים שמותר לשים בבית, כדי לא לחטוא בעודף ראוותנות או משהו כזה). ככה שזה בכלל משהו מאוד אובססיבי אצלם.

    בעצם מדובר בגרסת העולם החרדי לתנועה
    הפוריטנית.

    ובלי שום קשר, אהבתי אתה האזהרה שמתחת לכל הודעה חדשה:

    "נאלצנו להוסיף מנגנון שימנע מרובוטים להפציץ את המערכת"

    זה נשמע לקוח מסרט מדע בדיוני אפוקליפטי כמו טרמינייטור או משהו כזה.
    ;-)

    אהבתי

    1. אני לא מבין איך אתה עם עודף מילים ושטויות אתה לא בבית חולים פסיכיאטרי כל אבל כל מה שכתבת זה שטויות

      אהבתי

    2. אולי תוכל לכתוב מה הסכום עציצים המקסימלי שמותר לשים בבית ???? ואני יגיד לך מה המספר המינימלי שצריך לעשות סקס

      אהבתי

  18. מוטי,
    אני מבין את מה שאתה אומר ו"מאיפה זה בא", אבל אני לא מסכים. אני חושב שהגיע זמן שבו נאמר בקול ברור שיש דברים שמזיקים לאדם בדרכו הרוחנית. סגירות מחשבתית, נוקשות הלכתית (במובן הרחב של המילה) ודיכוי של יצירתיות זה לא טוב. זה פשוט לא טוב. לא לגעת בבן/בת זוגך זה לא טוב. זה לא טוב, לא נכון, לא רוחני, ולא מקדם אותנו אל הכרת עצמנו, העולם, האלוהים והאמת.

    יש נטייה מאוד רווחת בחברה של ימינו, ובעיקר במעגלי הניו-אייג', להימנע מכל שיפוט ותמיד "לכבד" את דעותיהם של כולם. אז אני כמובן מכבד את זכותו של כל אחד לנהל את חייו כפי שהוא רואה לנכון, אבל אני בהחלט רואה לעצמי לא רק זכות אלא גם חובה לשפוט ולבקר דרכים שלא נראות לי. זאת האחריות שלי כלפי אותו אדם לומר לו שלדעתי הוא טועה.

    בכלל, נראה שבעשרות השנים האחרונות קצת שכחנו כל מני ערכים שהתרבות שלנו למעשה מבוססת עליהם, ערכי הנאורות הישנים והטובים כגון בחינה כנה ורצינית של עצמנו ושל הסובב אותנו, של ביקוש האמת מתוך פתיחות וסקרנות אמיתית, של שוויון לא רק בזכויות אלא גם בחובות, של ראיית האדם כיצור שלא רק מסוגל אלא שחובתו לבנות את עצמו ולממש את בגרותו הנפשית, של חתירה לעבר עולם שיהיה טוב יותר לכולם, של רציונליות וסובלנות וליברליזם אמיתי. אני חושב שצריך לחזור ולתת לערכים האלה את המקום שמגיע להם.

    הרמס,
    תודה. אנחנו כמובן יודעים שלא מה שכתוב במקורות הוא החשוב, אלא מה אנחנו עושים עם מה שכתוב.

    אהבתי

  19. אני הייתי רוצה לשמוע בעניין זה הסבר כנה של חסיד גור. מי ש'לשעבר'מעורר חשד שלא מציג נאמנה את הדברים. התיאור כשלעצמו אותי מזעזע, מנוגד לחלוטין לכל מה שלמדתי וחי בכל המקורות, גם ההלכתיים, הן ביחס לקרבה הפיזית בכלל, והן ביחס לקירבה המינית(אני מסכים עם תומר, חוץ מהפליטת פה על אוננות), ולכן אני חושד שהכותבת עיוותה את הדברים, לפחות כך אני מקווה.

    אהבתי

  20. אכן, אך אנו גם יודעים שאילו לא היה כתוב במקורות, לא היה ניתן לעשות את הדבר בשמם.

    אהבתי

  21. איך מסתדר לך הקטילה של חסידות גור יחד עם הפוסט של שחר אילן? נכון שיש בחברה החרדית בעיות כמו בכל חברה, אך גם שם הגיוון הוא גדול ולא נראה לעין שתציץ במבט חטוף ושולל מראש.

    אהבתי

  22. לא קשור ישירות לפוסט,
    אבל נפגשנו ברטריט של מרטין
    וחלמתי עליך חלום לפני כמה לילות
    ובחלום הוזמנתי לחתונה שלך
    החתונה התקיימה בתוך ספרייה עם המון ספרים.
    אני הבאתי לך ספר במתנה.
    בתוך הספר היתה טמונה ברכה שכתבתי עבורך.
    ואז, בזמן החתונה הנחתי את הספר בין הספרים שבספרייה ושכחתי אותו. אחר כך חשבתי לעצמי שאני צריכה לתת לך את זה באופן אישי, כי הספר לא כל כך חשוב, אבל הברכה שכתבתי חשובה, כי אתה מוצף בספרים ובמילים, אבל למילים מברכות יש אופי אחר, כי יש בהן פנייה אישית וברכה שהם נושאים איתם. וניסיתי למצוא את הספר והברכה הנסתרת בין כל הספרים ולא מצאתי.

    היה ברוך.
    תודה.

    אהבתי

  23. "ישנה הכְּמִיהַה והדבקות בחיפוש אחר הנאות חושים, אשר הם נחותות, נמוכות, המוניות, לא נאצלות וחסרות מטרה. וישנן הכמיהה והדבקות בעינויים עצמיים, אשר מכאיבים, לא אציליים וחסרי מטרה".

    אהבתי

  24. אני לא מבין איך פוסט שמתחיל בתיאור (עובדות) על מה קורה בחסידות גור, הופך לאמירה על היהדות החרדית כולה.

    כפי שכבר נאמר לעיל, חסידי גור נחשבים לחסידים המעורבים מאוד בעשייה, והחסידות הזו היא דווקא די פתוחה, מה שאולי יוצר דיסונאנס לא מועט, ומה שגם יוצר מצב בו התקנות לא בהכרח נשמרות. במיוחד במה שקשור לאיך מתנהג זוג נשוי בביתו. לא אופתע אם רוב החסידים לא שומרים על התקנות האלו.

    ומשהו אחר. בבליל הזה של "מה חסידות גור חושבת על יחסי מין" ושל "מה היהדות חושבת על כך", מובאים מידי פעם ציטוטים.
    חשוב לי להדגיש ולומר שבמקרים רבים שבהם מובאים אמירות, גם כאלה של חז"ל, ישנן דעות שונות – גם בגמרא וגם בהלכה, וצריך להיזהר כשמביאים ציטוט כדי לבסס אמירה שלא מתאימה עם המציאות.
    פעם טענתי בפני ידידה, שההבדל העיקרי בין חיי המין של דתיים לאלו של אינם דתיים היא רק בזה שהדתיים נהנים יותר (משום המחזוריות שבקירוב וריחוק), אולם לגבי החוויה המינית עצמה, אין ממש הבדלים משמעותיים (בכל מה שנוגע לזוג נשוי, כמובן).

    גילוי נאות: אני עוסק בין השאר ב"הדרכת חתנים" ואני דתי לאומי ובוגר ישיבה.

    אהבתי

    1. אני מגיע מבית חסידי ומכיר טוב את מה שקורה יש לי במישפחה הקרובה חסידי גור שיתגרשו בגלל מה שקורה שם אבל אצל כול החרדים בכלל חוץ מגור יש זוגיות יפה מאוד אפשר לומר אפילו יותר טוב מהציבור החילוני מסתבר מפני מה שאתה טענתה וסתם כך אצל גור יש אחוז מאוד גדול של גירושין יותר מחרדים רגילים וגם יש שם הרבה בנות מבוגרות שלא רוצות ליתחתן אם גור ובחורים אחרים לא רוצים להכניס את הראוש למיטה חולה

      אהבתי

    2. אז אם אתה עוסק בתחום עליך לזעוק את זעקתן של נשות גור הסובלות מיחס משפיל ומביטול מצוות עונה בחסידות זו.
      מדובר בשבויות שמנישאות בגיל 18 כשהן עדיין תחת ההשפעה החזקה של האב , הסמינר והחברות
      ועד שהן מגלות את האבסורד וההשפלה בצורת החיים הגורית הן כבר עם 2 תינוקות ללא יכולת אמיתית לעזוב…
      ומדובר בדווקא בחסידות גור ולא בשאר הציבור החרדי
      בשל תקנות של הבית ישראל שתיקן אותם לבני עליה בלבד
      אך אט אט כולם רצו להיות בני עליה (אפקט הסיירת) וכיום רוב האברכים הצעירים של החסידות נוהגים לפי תקנות אילו.
      והסבל של הנשים הוא נורא ואיום (אני מקבל עדויות רבות בנושא)

      אהבתי

  25. יש תיאוריה כזאת, שגורסת שכל התחלואים החברתיים מתחילים מיחס לא בריא לגוף ולמיןץ מכל התיאוריות הפשטניות, היא נראית לי הכי נכונה. באמת קשה לראות איך אפשר לפתח יחס אנושי לזולת כשאתה ספוג תיעוב עצמי כה גדול.

    אותי מעניין יותר ההקשר ההסטורי של המוטציה היהודית הזאת. שהרי ברור שלא זאת היתה השקפתם של חכמי ישראל מאז ומעולם. האם זה באמת הגיע מהנצרות? גם הנצרות הקדומה היתה דת מתירנית. מדובר במהלך מאוחר יותר, איפה שהוא בימי הביניים. ואיך זה הפך להיות כל כך דומיננטי בימינו? חסידות גור קיצונית, אבל הנטייה הכללית לסלוד מהגוף ולהתבייש בתאווה מאפיינת את כל זרמי היהדות העיקריים.

    אהבתי

  26. מי אמר מתי היכן. קרא את פטרוס על נישואים התנזרות וכ"ו. העסק מאוד בעייתי. סתם אמירה כללית מתירנות? קשה אפילו להתחיל ולהפנות לספרות שיש המון. נסה ברשת.

    אהבתי

  27. האיסורים הרבים נראים לנו משונים ואתה גוזר מכאן שלאותם חסידים ישנם פגמים, אי אפשר אחרת אם גדלים ללא מגע אוהב. אבל כדי לבסס את טענתך אתה צריך להביא בדל של הוכחה וזאת לא הבאת ואני מניחה שגם לא תמצא.

    אני גם מניחה שאנשים מאוד משוחררים מינית מסתכלים על האוכלוסייה הנורמטיבית (לא מצאתי ניסוח אחר) בזעזוע בשל המעצורים המיניים שלהם כפי שהנורמטיביים מזועזעים מכל מיני קומונות מיניות.

    וזה מזכיר לי את שי חזקני הנפוח מצחקק עם הזוג הנפוח לונדון וקירשנבאום על כך שבעזה מטעמי צניעות אסור לגברים להסיע נשים על אופנועים, אך טלו קורה מבין עיניכם וראו שבציון קורות תופעות תמוהות לא פחות ובמקומות מסויימים קיימים אוטובוסים נפרדים לנשים ולגברים.

    אני סבורה שזה יותר צהוב ממעניין מחקרית לבדוק את ההרגלים המיניים של קבוצות שונות.

    אהבתי

  28. אלכס,
    חששתי שיהיה מי שיערער על אמינותה של שרה, ולכן הבאתי את דבריה של טלי פרקש, חרדית שמגינה בטוריה על החברה החרדית. שים לב שהיא אומרת שכל מה ששרה אומרת באותה כתבה נכון. באשר לתקנות הספציפיות של החסידות, אני מזמין כל חסיד גור להכחיש את הדברים אם הם לא נכונים. אבל הם נכונים.
    ועוד דבר: לא היתה שום פליטת פה בעניין האוננות. אני עומד מאחורי כל מה שכתבתי: כולנו מאוננים, כולל אתה בעצמך, ואני מציע להפסיק עם הצביעות הילדותית בעניין הזה.

    הרמס,
    אני סומך על חכמינו שגם אם לא כתוב במפורש, אפשר ואפשר לעשות. וכי כתוב לא לאכול חלב ובשר יחד? וכי כתוב מה לא לעשות בשבת?

    אמה,
    תודה רבה!!! מרגש.

    ישי,
    אני לא יודע מה אתה יודע על מנהגיהם המיניים של החילונים. שלא לדבר על המנהגים המיניים של הניו-אייג'יסטים : )

    עידן,
    הנצרות הקדומה לא היתה דת מתירנית. ממש ממש לא. חז"ל היו לידם כמעט פסטיבל פשוט. די אם נזכיר שאחד מהאנשים המשפיעים ביותר בנצרות הקדומה, אוריגנס (185-233) סירס את עצמו. הנצרות היתה מתחילתה מאוד דואליסטית, אנטי-גוף ואנטי-מין. אתה אולי מתבלבל עם כמה מהכתות הגנוסטיות. לכן אני בהחלט חושב שמדובר בהשפעה נוצרית. "הנטייה הכללית לסלוד מהגוף ולהתבייש בתאווה מאפיינת את כל זרמי היהדות העיקריים" – רק בעידן המודרני, שוב בעקבות, כל אטען, השפעה נוצרית. קרא את הספר "הבשר שברוח" של דניאל בויארין לקבלת תמונה על ההבדלים ביחס לגוף בין חז"ל לנצרות בראשיתה. או פשוט קרא את התלמוד ותתמוגג מסיפורים רבים על היצר הרע ועל תשוקה מינית, כשרה ושאינה כשרה.

    אהבתי

    1. אני חסיד גור ואני לא מכחיש אבל כל אחד יכול להפסיק בכל שלב וגם יכול לעזוב אז…..

      אהבתי

  29. אני באמת לא יודע על מנהגיהם המיניים של דתיי הניו-אייג' יותר מידי, אולם על מנהגי החילוניים אני, מן הסתם, יודע בדיוק כמו כל אחד. הרי בניגוד למנהגיהם של הדתיים, אותם למדים מתוכניות טלויזיה משובשות שמציגות אותם בדרך כלל באופן מוזר ומוקצן, את מנהגיהם של החילוניים לומדים החילוניים עצמם מתוכניות טלויזיה…

    וברצינות – באמת שאני מאמין, ומקווה שגם אחרים מאמינים, שאנשים נורמליים הם… נורמליים.

    אהבתי

  30. תומר,
    מפליא בעיני הביטחון העצמי המופרז שלך בעניין זה. אתה באמת מכיר את הטבע האנושי עד כדי כך, שאתה תפור על כולם, גם מי שלא פגשת מעולם?

    מכיוון שבד"כ אתה יותר זהיר בניסוחיך, אני מבין שאולי אנחנו פשוט גרים על פלנטות שונות.

    מעניין.
    גם מעניין שטיעונך הוא לא שזה טוב, אלא שאי אפשר אחרת!

    (לא אכחיש- שליטה עצמית ברמה גבוהה כזו זה בהחלט דבר קשה, אך בהחלט אפשרי. לגמרי.)

    אהבתי

  31. אני לא אומר שזה לא אפשרי, ודאי שזה אפשרי. בני אדם עשו דברים קשים יותר. אני טוען שזה לא כדאי, ולרוב חסר טעם. בכל מקרה אם טעיתי לגביך אני בהחלט מתנצל. הרשתי לעצמי מכיוון שאתה כותב באנונימיות. בכ"א אני עדיין חושב שאני לא טועה לגבי הרוב המוחץ של בני-האדם, וכאשר העניין נדרש מאוכלוסיה שלמה, כגון תלמידי ישיבה של חסידות גור, כולל בדיקה שבועית בראיון עם הרב, הוא הופך ללא יותר מאשר מתכון בטוח לרגשי אשמה ותסכול מתמשך. ואתה חייב להודות שלכנות את כל העניין "יידישקייט" זאת באמת נגיעה של טוב-טעם.

    אהבתי

    1. טפשי לחשוב שאלפי אנשים במדינה ובתוככי קהילה יותר ליבלית ופתוחים מהם מסכימים לחיות תחת דיכוי כה בלתי נסבל כפי שעולה מתיאוריך הקודרים.

      אם זה היה המצב חסידות גור לא היתה מונה אלפי חסידים, המונים לא טועים ובפרט שהם חיים יחד איתי ואיתך.

      אגב, מישהו למעלה תיאר את זה נכון, דוקא הם נראים מאושרים ושמחים יותר מכל קהילה אחרת, הם דומיננטים ומעורבים היטב בכל גווני החברה הישראלית, מדברים עברית צחה וגם צברית, מבוססים כלכלית ובקיאים בהויות העולם. כך שלתאר אותם כחשוכים ונדכאים זה נשמע יותר קנאה מאשר רחמים.

      אני מכיר אותם מקרוב הם עוזרים מאד אחד לשני בכל התחומים, שגם אם יש אלו תקנות וגדרים כאלו ואחרים, החיים והחויות בקהילה מפצים אותם על זה בגדול.

      אהבתי

    2. חסידי גור מתחתנים לרוב בגיל צעיר, ועד אז הם לא יודעים דבר על אוננות,
      הם מתחתנים בגיל צעיר ועושים כיף חיים עם האישה הצמודה להן, ובו לו תומר ונותן עיצעס/עיצות
      על קבוצה שהוא לא מכיר בכלל,
      הוא מסתמך על מישהיא ועוד מישהיא שאמרה משהו בכיון, והוא מזמין את חסידי גור שיגיבו לו, נעים מאוד :)

      ומה עם ההכפשה נגד כל הציבור החרדי כולו ???!!!

      אהבתי

    3. "הבדיקה השבועית" בעיברית זה כמו חקירה של עבריינים כי מי שלא חשוד לא חוקרים ואף אחד לא מקבל בדיקה שבועית . אגב בגור מעודדים לבא ולדבר ועוד ברוב המקרים המשגיח המשגיחמתבקש על ידי הבחור לדבר אז…

      אהבתי

    4. אני למדתי בישבה בגור והרב לא שאל אותי פעם בשבוע מה המצב עם היידשקייט אלא בערך פעם בחצי שנה ולגבי מה שזה נקרא יידשקייט/יהדות כתוב בשו"ע אה"ע אסור להוציא זרע לבטלה ועוון זה חמור מכל עבירות שבתורה א"כ מובן למה זה עיקר היהדות

      אהבתי

  32. מגע חשוב מאד להתפתחותם של ילדים. חיבוקים ונשיקות חשובים להם לא פחות ממזון. גם מגע בין מבוגרים, לאו דווקא מיני, חשוב מאד להפחתת סטרס וחיזוק המערכת החיסונית. זו נראית לי הבעיה האמיתית. יכול להיות שזה מסביר את התפרצויות הזעם החרדיות התכופות.

    אהבתי

  33. נתאי,

    אני מקווה שאתה כותב בהומור, שאם לא כן אתה משמיץ באופן ממש פרוע.

    ומהיכרותי עם הציבור החרדי, אני יכול לומר באנדרסטייטמנט, שאני לא יודע על מה אתם מדברים. בודאי שנוגעים בילדים, יש משפחות יותר חמות או פחות, אבל להציג את זה כך זו פשוט השמצה חסרת בסיס.

    אהבתי

  34. בעניין הנגיעות בילדים (in a good way, כמובן) אני כתבתי רק על מה שעולה מהסרט. למרות שידידים אורתודוקסים (סרוגים) שלי גם מדווחים על חוסר-חיבוקים בין בני משפחה. בעניין הזה אי אפשר לפנות להלכה פסוקה, אז אני לא יודע עד כמה הוא נפוץ.

    אהבתי

  35. ולא היית אומר חרדים או חסידי גור או אפילו יהודים, אפשר היה לחשוב שמדובר באיזו כת איזוטרית מוזרה שחבריה עברו שטיפת מוח.
    בעיקר עצוב מאוד לקרוא. תודה על הפוסט הזה.

    אהבתי

  36. אפשר לומר בהחלט שרוב הדברים הכתובים כאן הינם שקר וכזב
    זה נכון שבגור הקו הינו קיצוני יחסית למגזרים אחרים, אבל הדברים שפורטו כאן בכתבה מוגזמים ומנופחים מעבר לכל פרופורציה

    אהבתי

  37. אחת כמו שהזכירו כבר רוב ההנהגות הללו נהוגות בכלל בציבור הדתי ולא רק חסידי גור ואני חושב שזה ראוי תיקון.

    שתיים אני שמעתי על הנהגה שלא לגעת באישה בפומבי וזה מהטעם שרוב הדתיים חיים בקהילה דתית וידוע שהבעל נוגע באישתו כשאינה נידה כך שאם הבעל יגע באישתו בפומבי ולפעמים לא ידעו חברי הקהילה מתי היא נידה ומתי לא וזה לא לכבודה כך שההנהגות הללו או לפחות זו נובעות מדאגה לכבוד הזוג.

    ושלישית עולה מדבריך לאורך הדיונים שכביכול אלוהים לא צריך להכנס לחיי האישות והרי ברור לך שביהדות אין נושא שממנו נבצר אלוהים. ואם תומר שאתה חושב שחיי המין לפי זה צריך להיות דבר זורם וטיבעי אין בעיה בכלל אתה אכן צודק אך היהדות תופסת שרוב בני האדם בימינו התרחקו מן הטבע הזה שלהם ומה שלפעמים יוצא מהם בצורה טיבעית הינו עיוות של הטבע (למעט כמה מקרים שבהם אכן הזרימה הטבעית גם בימינו הינו טבעו הפנימי או לפחות טבע יותר פנימי משאר הדברים) ותפקידה של ההלכה הוא להשיב אותם אל עצמם.

    ועוד הערה שאינה קשורה לפוסט
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/951/477.html
    ראיתי שכל אדם רביעי בעולם הוא בעצם דתי והייתי בטוח שאתה תתיחס לעניין הזה והנה זה עבר בלי כל התיחסות.

    אהבתי

  38. "אך היהדות תופסת שרוב בני האדם בימינו התרחקו מן הטבע הזה שלהם ומה שלפעמים יוצא מהם בצורה טיבעית הינו עיוות של הטבע (למעט כמה מקרים שבהם אכן הזרימה הטבעית גם בימינו הינו טבעו הפנימי או לפחות טבע יותר פנימי משאר הדברים) ותפקידה של ההלכה הוא להשיב אותם אל עצמם", מי זאת ה"יהדות" הזאת(יש לי ניחוש מוצלח…)? וחוץ מזה, מתן, ממתי ההלכה, שהיא חקיקה משפטית וחברתית עתיקת יומין במקרה הטוב, הפכה להיות מנשר אלוהי וסמכות ערטילאית בכל הנוגע לטבעו של האדם? אתה באמת חושב, שתנאים ואמוראים היו מומחים לטבעו\מהותו\פנימיות האדם?

    אהבתי

  39. קודם כל, פוסט משעשע.
    כמה הערות:

    א. הם דווקא נוגעים בילדים;)

    ב. החברה החרדית אינה מייצגת חברה תורנית אותנטית אלא חברה חרדית אשכנזית שהתפיסות שלה ככל הנראה מושפעות מאוד מיחס הנצרות למין.

    ג. היתרונות של החברה החרדית הם לא ה18 שהפנית אליהם שכולם אחד לאחד ניתן לפסול חוץ מיד שרה, שאותה הקים חרדי אחד(!) אלא זה שאפשר להשתמט משירות צבאי ולחיות חיים של טפיל.

    אהבתי

  40. יוסי,
    האם אתה טוען למשל שלחסידי גור מותר לקיים יחסי מין יותר מפעמיים בחודש, ושמותר לבעל למשל לשבת ליד אשתו על הספה בסלון הביתי?

    מתן,
    לא דיברתי על נגיעות בפומבי אלא בבית, שאסור.
    לגבי אלוהים ויחסי אישות, האם קראת את מה שכתבתי? כתבתי ש"מין אמור להיות קדושה ועבודת אלוהים בשיאה ולא עניין בזוי וטמא שעושים רק כי חייבים" – כלומר אני חושב שחייבים להכניס את אלוהים למיניות, רק שזה אומר בדיוק הפוך ממה שאדמו"רי גור חושבים שזה אומר.
    וזה שכל אדם רביעי בעולם מוסלמי – אז מה? נוצרים יש אפילו יותר מכך. זה היה ידוע מזמן.

    אהבתי

  41. אני מתנצל שלא הסברתי את עצמי כראוי יותר התכונתי לכך שרוב האיסורים שהבאת הינם שייכים לכל המגזר הדתי ואתה כתבת כמה פעמים בפוסט הזה לגביהם שאצלם חיי האישות אינם עבודת ה' וכמובן שכשאני אומר שצריך להכניס את אלוהים הכוונה להכניס את ההלכה לתחומים אלו ואף לפתח אותה בעת הצורך(וכמובן לא כוונתי לשנות אותה כמו אצל הרפורמים).
    ולגבי המוסלמים אם כל אדם רביעי בעולם הינו מוסלמי זה הרבה יותר משנה אם הינו נוצרי כידוע המוסלמים באירגוני הטרור שלהם בעצם לוחמים מלחמות דת מה שמשפיע מאוד על העולם אבל זה כבר לא משנה זה הבלוג שלך.

    אהבתי

  42. אני לא מש מכיר חסידי גור אמיתיים, אבל קשה לי להאמין שכולם באמת חיים ככה

    כלומר, ברור שיש כאלה שכן, ושכך קובעת ההלכה, אבל אני לא מאמין שזוגות, בחדרי חדרים, בלי שום כפיה אכן נוהגים כך

    בטח לא כולם, כפי שבודאי ידוע לך, יש מרחק, לעיתים גדול מאוד, בין מה הרצוי למצוי.

    וכל זה כמובן, מבלי לפגוע במאומה בביקורת על הפסיקה המחמירה מדי…

    אהבתי

  43. אהבתי את הציטוט בתחילת הכתבה: "חוזרים בשאלה לדורותיהם לא עזבו את אורח החיים הדתי מתוך אישוש מחקר תיאולוגי או הפרכת אקסיומה דתית, אלא בעקבות משבר אישי"

    ומה שמצחיק זה שדווקא מישהו חרדי סיפר לי פעם בדיחה, שכל פעם שחילוני חוזר בתשובה כל החרדים אומרים עליו שהנה בן אדם שקיבל קצת שכל והצליח להתעלות מעל החברה המטומטמת שבה הוא חי, וכל החילונים אומרים עליו שהוא כנראה סבל ממשבר נפשי כלשהו. וכל פעם שחרדי חוזר בשאלה כל החילונים אומרים עליו שהנה בן אדם שקיבל קצת שכל והצליח להתעלות מעל החברה המטומטמת שהוא חי בה, וכל החרדים אומרים שהוא כנראה סבל ממשבר נפשי כלשהו"

    אז לפחות יש קצת חרדים עם חוש הומור כנראה…

    אהבתי

  44. הוא באמת בושה וחרפה. תת-רמה. מגיב לו אחד "גורנישט" (הוא מגיב קבוע ומעולה) שאומר שודאי, שברור שגם שפינוזה פשוט סבל ממשבר אישי, ובכלל איך יכול להיות שמישהו יכפור בתורת האמת אלמלא משהו בו לא בסדר?

    אהבתי

  45. לא רק שהמאמר הוא תת רמה הוא גם ממש מעשה שרלטנות.

    למשל הוא לגמרי לא מבחין בין חרדים לבין דתיים וכל הזמן מבלבל ביניהם (למרות שבתור אדם דתי הוא מכיר טוב מאוד את ההבדל) וככה למשל הוא מנסה להציג את הציבור החרדי בתור "חברה הטרוגנית" וכעובדה מציג את חילוקי הדעות לגבי הציונות, בעוד שבפועל כל החרדים מתנגדים לציונות בדרגה זו או אחרת ורק אצל הדתיים
    לאומיים יש הכרה ברעיון הציוני.

    ככה גם לגבי הנסיון שלו להציג "מחלוקת רעיונית" לגבי המושג תורה עם דרך ארץ. בעוד שבפועל כמעט כל החרדים בארץ כיום מתנגדים לגישה הזאת, ורק הדתיים לאומיים מאמינים בה.

    אני לא אומר שאין דברים טובים גם בחברה החרדית, כמו בכל חברה אחרת גם בה יש טוב ויש רע. אבל הנסיון שלו במאמר להציג את החברה החרדית כחברה הטרוגנית שיש בה מגוון דעות, חופשי ביטוי וחופש מחשבה – הוא פשוט אבסורדי.

    אהבתי

  46. גם החברה הדתית לאומית אינה כל כך הטרוגנית, כפי שחושבים שהיא, בעלי כיפות סרוגות הינם חרדים בהכחשה ומתחרדים בהדחקה, אין שום הבדל רעיוני בין רוב תלמידי ישיבות ההסדר לאברכים בכל הנוגע לחשיבותה של לימוד התורה, שמירת ניוונה המתמשך של ההלכה, יחס כלפי מחקר ושאילת שאלות וכו', הציונות הדתית פספסה הזדמנות לגבש אלטרנטיבה אמיתית, וכיום היא כורעת ומשתחוות לאדונים החרדים ביראת כבוד.

    דתיים לאומיים אינם מכירים במושג של "תורה עם דרך ארץ", הם פשוט עובדים על טייס אוטומטי ומחזיקים במסורת אבות של חיפוש אחר משרות. חשיבה רצינית על המושג הבעייתי צריכה להביא את האדם להתעמקות במעמדה של ה"תורה": אם הגמרא מהווה את ה"ספר" שאדם יהודי צריך לעיין בו בכל רגע אפשרי, ורק לימודה מאפשר לאדם להגשים את תכליתו האלמונית, על כל אדם יהודי למצוא את הדרך הטובה ביותר לדבוק בה(וכיום זוהי דרך החיים החרדית: התבטלות מעיסוקים ארציים מסוכנים), או שהגמרא היא רק מסמך משפטי, שניתן ליצור כמותו גם בדורות של חמורים ובני חמורים, שנועד, בין היתר, לאפשר להולכים לאורו להרהר על "דרך ארץ". דתיים לאומיים, רואים את ה"תורה" כפי שחרדים רואים אותה(טקסט אלוהי קדוש שאסור לשנות ממנו מאומה, יש להתאים את המציאות אליו ולא ההפך וכו'), ולכן המסקנה המתבקשת היא שתובטל "דרך ארץ" לאלתר. את האפשרות השנייה, מיעוט זעום אם בכלל שקל ברצינות וחכך בדבר.

    אהבתי

  47. התגובה שלך היא דוגמא מצויינת לצורת החשיבה החרדית: העולם מחולק יפה יפה לשחור ולבן, ניגודים בינאריים שאי אפשר ליישב ביניהם, ושעל האדם, אחרי שהוא מכריע הכרעה תבונית או אמונית, להתגבר כארי ולהכפיף עצמו על פי הכרעתו, יעלה כמה שיעלה ויקוב הדין את ההר.

    חשיבה כזאת בהכרח מתעלמת מרבדים משמעותיים מאוד בחיים, ואני לא מדבר רק על ענינים פסיכולוגיים-רגשיים, אלא על המימדים הפרגמטיים ביותר, כמו למשל מי בדיוק יממן, או יגן מבחינה צבאית, על חברה שמורכבת רק מלמדנים?

    אבל גם אם הבעיה הפרקטית תיפתר, הראייה הצרה הזאת של המציאות והקיום האנושי היא היא תעודת העניות האמיתית של החברה החרדית, שיודעת היטב להציב ברירות חדות וחוקים ברורים, אבל פחות יודעת לתת לאנשים חירות אמיתית לבחור ביניהן או לקיים אותם מתוך בחירה.

    אהבתי

    1. הבלים.

      החרדים לא ישרתו בצבא, כשם שהחילונים לא ישתתפו בשיעורי תורה בכפיה.

      כבודו רוצה להגיש משכיל
      אז הוא ממציא תאוריות מלומדות
      על איך שהחרדים חושבים ומתנהגים,
      כולנו מאוד דומים

      אהבתי

  48. ציפיתי לתגובה שכזו, אבל צורת הכתיבה הזאת נעשתה רק מתוך הכרות עם ההלך הרוח המתחרד של החברה דתית-לאומית.

    אהבתי

  49. אז חוץ מהחלום אוסיף עוד קושיה.
    אתה מציג פה תמונה קיצונית של הפרדה בין רוח וחומר. או לפחות ניסיון קיצוני של הפרדה וכמיהה לחיות ברוח בלבד שבאה יחד עם סלידה מעולם החומרי (שמתבטא במיניות). מאידך החברה החילונית מתאפיינת בסגידה לעולם החומרי וברדידות רוחנית. אתה יכול לדמיין לעומק תמונה שבה הרוח והחומר חיים בשלום בתוך חברה? איך זה ישנה את המבנה החברתי הבסיסי? איזו תמונה מתוקנת אתה יכול לחזות?

    אהבתי

  50. לא צריך אותי כדי לדמיין חברה שחיה בשלום ברוחני ובחומרי. כבר החכמים הטאואיסטים, לפני 2500 שנה, מדברים על החיים המלאים בעולם הזה. גם היום ברוחניות הניו-אייג' יש הרבה מורים שמדברים על החיים בעולם הזה כשיא של רוחניות דווקא.

    אבל צריך גם להבין שכל החלוקה בין "רוח" ל"חומר" היא בכלל לא מחוייבת המציאות. למעשה החלוקה החדה בין שני המימדים האלה היא המצאה מערבית (יוונית, ובמשנה תוקף נוצרית). מי בכלל קבע שיש עולם "אחר", רוחני, שנמצא לכאורה מעל או מאחורי זה החומרי? אולי החלוקה הזאת היא היא מה שעומד בבסיס החולי האנושי, כאשר בני אדם מייחלים לא להיות כאן בעולם היומיומי המתסכל, אלא "שם" בעולם הרוחני המושלם. השאיפה הזאת מצד אחד יכולה לתרום למאמצים לשפר את העולם הזה, אבל מצד שני כמעט תמיד מביאה לחוסר סיפוק ואפילו חוסר נוכחות, וחוסר מודעת, בעולם.

    בנוגע לאיך תיראה חברה כזאת, אני חושב שהשאלה הגדולה היא האם באמת עדיין יהיה בה ארוס, כלומר משיכה "למעלה", לכיוון של תיקון עולם או יצירתיות או משיחיות. אם איחדנו לגמרי את הרוח והחומר (או הבנו שלא היתה חלוקה מלכתחילה), האם יש למה לשאוף? האם בכלל נרצה משהו? או האם כל היום נתבסם בזיו השכינה? השאלה הזאת נוגעת למבנה העולם במהותו. אולי לא ייתכן בכלל שהעולם בכללותו, כלומר אלוהים, ינוח. כך לפחות זה נראה לי.

    אהבתי

    1. תבורך תומר, על החוכמה ועל השיח ועידוד החקר בנושא. מאוד נהנית לקרוא ומסכימה איתך מאוד.

      אהבתי

  51. לכותב המאמר: עשית סלט שלם של חצאי אמיתות, עובדות היסטוריות שלא רלוונטיות עוד, וסיפורים מסמרי שיער שנכתבו על ידי בעלי דמיון מפותח במיוחד…"תקנות הקדושה" בגור בוטלו למעשה לפני כ-30 שנה זמן קצר אחרי פטירתו של האדמו"ר הכריזמתי רבי ישראל אלטר זצ"ל, שנודע כאדמו"ר "הבית ישראל". זה נכון שאף אחד לא יצא בהכרזה רשמית על הביטול, מסיבות מובנות, אבל בפועל זה פשוט בוטל. כהוכחה לכך אפשר לראות משפחות גוריות רבות (מכיר לפחות עשרה כאלה!) שנחשבות למקובלות בחברה הגוראית, שבהם יש הפרש של שנה בלבד בין ילד לילד. להוציא כמוובן אפשרות שמדובר בהריון ללא מגע מיני כמו שקרה אצל ישו הנוצרי… הההסבר ההגיוני יותר הוא שההורים קיימו יחסים זמן קצר לאחר הלידה בניגוד לתקנות שכביכול דורשים פרישות של שנה. (ובעצם לא בניגוד לתקנות, כי כאמור התקנות בוטלו לפני 30 שנה בערך והם ממשיכים להתקיים רק במוחם הקודח של סוטים למינהם שזה הקיק שלהם…)

    חסידי גור מחבקים ומנשקים ומפנקים את ילדיהם כמו כול הורים נורמטיביים. יתר על כן, בגור משקיעים בחינוך וטיפוח הילדים יותר ממקומות אחרים. גור הייתה גם אחת החסידיות הראשונות שכבר לפני 25 שנה אסרה להכות ילדים כעונש והייתה חלוצה בפתיחות לטיפולים פסיכולוגיים למקרים של בעיות נפשיות שונות. בגור גם יש מערכת מופלאה של עזרה הדדית וגמילות חסדים שאין באף מקום אחר. לא תמצא חסידי גור קבצנים כרוניים או בטלנים. חסיד גור לאחר חתונתו ילמד בדרך כלל שנה שנתיים ב'כולל' ומיד יצא לעבוד ולפרנס. שפת הלימוד הרשמית בגור היא עברית, ורוב הצעירים בגור מדברים עברית ברמה גבוהה ולא יודעים בכלל יידיש(!).

    ויש לי עוד הרבה מה לחדש לכם על גור ולהגיב על עוד כמה נושאים בכתבה זו, שיפתיע אתכם מאוד, אבל כבר מאוחר לי. נמשיך בהזדמנות אחרת.

    שבוע טוב ותזכרו תמיד לקחת כול דבר בספקנות ולא להאמין להכללות ודעות קדומות.

    ב

    אהבתי

  52. כאמור, אני שמעתי אחרת.
    האם אתה טוען שלא מכנים אוננות "יידישקייט"?
    האם אתה טוען שמותר לבעל בגור לגעת באשתו וגם להעביר אליה דברים (ותינוקות) באופן ישיר?
    האם אתה טוען שמותר לחסידי גור לקיים יחסי מין עם נשותיהם יותר מפעמיים בחודש?
    לומר באופן כללי שהתקנות בוטלו זה כמו לומר שנחתם הסכם אוסלו. בסדר, אבל בפועל מה קורה?

    אהבתי

  53. תומר- מהמעט שהבנתי מהסרט המבולבל הזה- שולמית ויינפלד אינה חסידת גור אלא בת להורים מודרניים. משמע חוסר האהבה שקיבלה כילדה בהכרח שקול לחוסר האהבה שנופל בחלקם של ילדים להורים
    קרייריסטיים
    אני חושב שלכן זה לא הוגן מצדך לכתוב את הדברים בצורה כזו- דווקא המשפחתיות היא הצד החזק של החרדים- הבעייה שלהם היא אחרת לגמרי- בערות חוסר רצון ללמוד ולשאול
    מין הוא בעייה כנראה בחסידות גור- כמו מגע מכל סוג אחר- אבל איכשהו לא התרשמתי ששולמית היא חסידת גור ושרה איינפלד לא בדיוק נראית בנאדם שפוי במטותא

    אהבתי

  54. תשמע, מה זאת אומרת מכנים 'אידשקייט' או לא? יש בהחלט דגש מסויים על מה שנקרא "שמירת הברית" אבל יודעים גם להעלים עין ולא לעשות מזה סיפור גדול. בסך הכול יש כאן נושא הלכתי ודורשים מהבחורים (באופן כללי ולא עושים מזה כזה סיפור גדול) להשתדל להמנע מאוננות, לשכב במיטה על הצד ולא על הגב או הבטן, לא להסתכל על נשים ברחוב, ולהשתדל לשמור על המחשבה בקדושה. כול זה לא המצאה של גור. זה הלכות בשולחן ערוך שכול יהודי שומר מצוות משתדל לשמור.

    יש שמחמירים לא להעביר חפצים לאשה מיד ליד גם לא תינוקות. הרבה גם לא מחמירים על זה. (לדעתי ולפי התרשמותי – הרוב לא) האם לדעתך נגרם לתינוק נזק וטראומה מזה שאמא שמה אותו על הספה ואבא לקח אותו מהספה ולא מאמא ישירות? נו באמת…

    בפועל התקנות במתקונתם המקורית לא קיימות עוד. אלא שבגלל שהרבי "הבית ישראל" היה אישיות כריזמתית מאוד והשפעתו הייתה רבה גם לאחר פטירתו, לא היה ניתן לבלט זאת מיידית בצורה גורפת ולהכריז על כך בפומבי. בפועל זה בוטל ורוב מוחלט לא שומר על זה כלל מלכתחילה. יש ששומרים על גירסה מאוד מינורית של "כאילו" תקנות שזה למעשה סוג של משחק בנדמה לי… אז הם לא ילכו עם האשה כתף אל כתף ברחוב. אז מה? אבל הם כן יעזרו בבית, ישמרו על הילדים, יתנו לאשה יחס ואהבה אין סופית כמו בכול מקום אחר ואפילו הרבה יותר. אני מדבר לא תאוריות אלא מה שראיתי במו עיני, זוגות שחיים בצורה שאפשר רק לקנא רואים את האושר של האשה והנחת מהילדים, ואת הקשר העמוק והמדהים עם הבעל.

    אהבתי

  55. אני מקווה מאוד שאתה צודק. אני שמעתי שדווקא כן עושים עניין רציני מאוד, אובססיבי, משמירת הברית. אני שמעתי שדוקא כן מקפידים על כל אותם הלכות נגיעה בין בעל ואשתו (ועוד תחת פיקוח חיצוני). אבל אם עיניך ראו, אז כנראה שחסידי גור וישיבות גור באים ביותר מדגם אחד. זה כבר טוב. ולא, אני לא חושב שלתינוק נגרמת טראומה מזה שהוא מועבר דרך השולחן, אני חושב שלזוגיות נגרמת מזה טראומה. ואני חושב שאם ממילא חלק מחסידי גור או רבניהם מבינים שכל התקנות האלה הן מופרכות ומזיקות, כדאי לרמוז על כך גם לאלה שעדיין חושבים שזו תורה למשה מסיני ושבויים בתוך המערכת המדכאת הזאת.

    אהבתי

    1. לי יש חבר שתיאר לי בדיוק מה ששרה אמרה והוא בן של אחת המשפחות החשובות שם הוא גם אמר לי שבזמן האחרון הורידו טיפונת לחץ

      אהבתי

  56. אני לא מתליחה להבין למה היא היתה צריכה להפוך לחילונית
    היא יכלה פשוט להיות לטאית או חרדית נורמלאית
    ולחיות חיי אהבה (חיי מין נורמאליים ) עפ"י גדר ההלכה

    אהבתי

  57. א. אם החרדים לא היו נוקטים בשיטות כל כך קיצוניות יכול להיות שהיא הייתה נשארת חרדית.
    ב. אל תאשימי את הקורבן
    ג.חיי מין "נורמלים" על פי ההלכה משמעותם שאישה לא יכולה לחוות עונג מיני בהכרח מכיוון שלגבר אסור לנשק "באותו המקום" (קצש"ע), לגעת או אפילו להסתכל. מכאן שההלכה רואה באיבר המין של האישה מקום טמא ובלתי רצוי
    במקום לראות בו מקום לא רק קדוש אלא מקום בריאת היקום.

    אהבתי

  58. הדברים נאמרו בהומור. אך אכן, ביהדות לרוב האלוהות מזוהה עם אבא שיושב בשמים בעל זקן ולא (גם) עם האלוהות הנשית (וייתכן שההכחשה לאישה נובעת במידה מסוימת מעניין זה). וד"ל

    אך זהו דיון נפרד

    אהבתי

    1. הבלים.

      אין לאלוקים דמות,
      ואף אחד לא מצייר לו את אלוקים.

      דווקא, יש את המושג שכינה
      שנתפסת כמהות נשית לכאורה

      אהבתי

  59. אני חרדי, ומכיר את קהילת גור מקרוב מאד, כולל קירבה משפחתית בדרגה ראשונה.
    צר לי מאד, אך כל התקנות חיות וקיימות, ולא בוטלו מעולם.
    שוב: אני כותב זאת מהיכרות אישית ומידיעה ברורה.
    חסידי גור כותבים כאן ומנסים בכל מחיר להגן על קהילתם, גם במחיר עיוות המציאות.
    אל תאמינו להם.

    הדיון הציבורי המתקיים בבמה זאת ובבמות נוספות הוא חשוב ביותר, ואסור בשום אופן להשתיקו.

    אהבתי

  60. אולי אתה חושב שהקישור שהבאת משרת את רצונך להגן על קהילת גור ועל החרדיות בכלל, ולתקוף את שרה איינפלד.
    האמת היא בדיוק הפוכה. הכתיבה שם היא כל כך אינפנטילית ואידיוטית, שהיא משיגה את המטרה ההפוכה. סלידה ודחיה עמוקה מסגנון כל כך רדוד ומתלהם, דמגוגי וטפשי להחריד, והזדהות עמוקה עם שרה איינפלד, שעזבה חברה שזוהי רמת השיח והטיעונים שלה.
    מדהים עוד יותר לראות את המגיבים החרדיים מתלהבים מהכתבה הילדותית, וחלקם מציעים לשלוח אותה לאתרים חילוניים, למען יראו וייראו. הדבר רק מעיד על דלות החשיבה שעליה חונכו, אם סגנון כתיבה כל כך מגוחך נחשב אצלם להברקת הדור.
    אולי תסביר לי, מה יש בה בשרה איינפלד שכל כך נוגע בכם, שמוציא כל כך הרבה אמוציות מכל כך הרבה גולשים חרדים. מה קרה, מישהו העיז להוציא החוצה את הסודות הקדושים והאפלים שלכם? אשה אחת קטנה, מוכשרת ואמיצה, העיזה לחשוף את ערוותם, תרתי משמע, של כל הגברים הגדולים והדגולים?
    חבר'ה, תרגיעו.
    הכותב מכתיר את דבריו בכותרת, 'מיצינו', לפני שהוא שב לדוש עוד ועוד בנושא.
    אבל הוא כמובן טועה. הנושא הוא לא שרה איינפלד. הנושא הוא חברה שלמה שמנהיגיה עיוותו את דרך התורה והיהדות, היושר והאנושיות, ושבאמצעים טוטליטריים משליטים אומללות ובדידות, ודיכוי חשוך ושחור, במקום האינטימי והקדוש ביותר, התא המשפחתי. מהדיון הזה אסור לברוח.

    אהבתי

  61. תלמיד ישיבה בירושלים,
    התחלנו לכתוב ספר ביחד על החויות האמיתיות השגרתיות
    מגובה המדרכה, של בן אדם שחי בעולם הזה כילד וכנער
    והדהים אותי לגלות, ואני חילונית מהדנ"א
    עד כמה הקהילה שהוא חי אותה בבני ברק הייתה
    אוהבת תומכת ואנושית
    מורכבת ולא פשוטה, אבל מעבר לכל אותם ציורים ישנו זרם חי של בני אדם חיים, לראות מעבר לתחפושת

    אהבתי

  62. לחסידות גור? לידיעתך, כל שאר החרדים, ואני מדגישה כל החרדים מלבד הגורים, מקיימים חיי אישות נורמלים ומהנים בגבולות שהיהדות שמה. אתה ערבבת באופן שמעיד על הבורות שלך, בין איסור נידה שנוהג בכל דתי או חרדי לזמן קצוב, לבין ההנהגות של חסידי גור. לידיעתך: גם חסידי גור היו חיים רגיל כמו כולם, עד שאחרי השואה החליט האדמו"ר דאז להחיל על כל חסידיו תקנות שעד אז נהגו בהם רק יחידי סגולה שקיבלו אישור על כך מהאישה. מאז מתענים כל חסידי גור בחיים אלו, רק שתדע שהצעירים כבר לא עומדים בזה, לא הגברים ולא הנשים, ושומרים רק על מה שרואים בחוץ- שזה ההליכה יחד

    אהבתי

  63. אני מכירה את שולמית וינפלד – למדנו באותו סמינר חרדי. היא באה ממשפחה מודרנית, אמנם חסידית אך ממש לא בסגנון של גור. משפחה חמה ואוהבת (ודרך אגב מאד מודרנית – לא הגבילו או אסרו עליה שום דבר. הבחורה בילתה וטיילה בעולם והייתה מאד מעורבת בעולם. אל תרחמו עליה…) והיא יכולה להמשיך להמציא סיפורים על המשפחה, אנחנו לא נאמין לה!! יש לה הורים מדהימים ואחים (בעיקר אחיות) נהדרים. יש לה בעיות עם עצמה והיא מנסה להשליך אותם על המשפחה. אבא שלה לא רצה שתמשיך לגור בבית כי דאג לאחיותיה הצעירות ממנה ובצדק!! אבל מפה ועד כל השטויות שהיא אומרת בסרט המשעמם שלה יש מרחק רציני.

    אהבתי

  64. שלןם ץראתי לא מיזמן את הסרט
    שי לי רק אחד להגיב אני עליתי לארצה ליפני 16 שנה מי עוקרינה ץהיתי בקילה יהודים קרלינסטולים ץ ואני די מאוד מזדע אם בנות מי הסרט
    אני חזרתי בשאלה בגיל מאוד צעיר היתי כמת בת 16 .
    זה חיים לא פשותים ת לא אמתים של שטיפת מואך בלתי ניגמרת .חיים של שלא נותן לתפתאך כי בן אדם .ובאכלת לנשים .
    אני מי סרט הזה בסארת רגשות כי אני מקירה את תחושה .
    אוווווווף אני ממש ממש כועסת ,סלחה על שגיעות כתיב
    הייתי רוצה לימצו את שרה ולדבר או לתכתב איתך
    אני אשמך

    אהבתי

  65. אני חוזרת בתשובה כבר כעשרים שנה וכל מה שכתבתה ברובו שקר!!!!! אנחנו כן נוגעים בבעל בבית וכל היחסים האשיים יפים פי כמה משל מחלונים שמחליפים אשה כמו גרביים!!! ההפסקות שבועיים נידה ושבועיים טהרה מבאות אותנו להתגעגע לבעל או לחלופין האשה!אם יש אחת כמו שרה שבעלה אולי דיכה אותה זה לא אומר על כולם!שרה היא יוצאת מין הכלל!!!!!תתבישו לכם!!עד שלא תוכיח לי שחייתה עם החרדים למדתה אותם מקרוב כל מה שאתה כותב שקר!!!!!זו דעתיוחבל שלא שומעים ממנו!!!!

    אהבתי

  66. אני חסיד גור מאז ומעולם, כל מה שצוטט כאן בשם חסידת גור לשעבר הוא שקר וכזב אף לא אחד מהאיסורים שצוטטו כאן קיים לא בתקנות ולא באף מקור אחר

    אהבתי

  67. כן, גם אני פגשתי את בעלי פעם אחת בעודי בת 19 נדלקתי עליו ומאז (9 שנים) אני חולה על הבנ"א וחיה איתו בכיף עפ"י ההלכה וכן, שכחתי, אנחנו חסידי גור אז תמשיכו להאמין לכל המחקרים…

    אהבתי

  68. שרה איינפלד באמת מתוקה נורא ומוכשרת בטירוף, ויש לי רק מילים טובות להגיד עליה. לבי עליה שנותקה ממשפחתה בגלל הבחירה שעשתה. לדעתי זה לא אנושי ולא מוסרי.

    אלא שאפילו היא מודה שמעולם לא חייה לפי התקנות המחמירות של גור. היא לא באמת יכולה לדעת מה קורה בחדר השינה של שכנותיה, מאחר והיא כבר מגיל 16 לא חלק מקהילת גור. בעלה הסכים לעשות איתה מה שהיא רוצה במסגרת ההלכה, שזה פחות או יותר מה שכול זוג חילוני עושה במיטה למעט הפסקת נידה שבועיים בחודש. אז היא ניזונה מסיפורים כמו כולם… אלא שהיא, עם הכשרון הגדול שלה, יודעת גם לספר את הסיפורים בצורה מרתקת…. מקווה שבקרוב היא תוציא את הספר "חור בסדין" וכולנו נלקק את האצבעות מהתיאורים העסיסיים… ועדיין זה לא מחייב בכלל שמדובר בתיאור עובדתי.

    אהבתי

    1. אני אומר לך שמאז שהוא עזבה את היהדות אין לה יום טוב בחיים, ושה' יערה עליה רוח טהרה ותחזור בתשובה במהרה

      אהבתי

  69. "ערכי הנאורות הישנים והטובים כגון בחינה כנה ורצינית של עצמנו ושל הסובב אותנו, של ביקוש האמת מתוך פתיחות וסקרנות אמיתית, של שוויון לא רק בזכויות אלא גם בחובות, של ראיית האדם כיצור שלא רק מסוגל אלא שחובתו לבנות את עצמו ולממש את בגרותו הנפשית, של חתירה לעבר עולם שיהיה טוב יותר לכולם, של רציונליות וסובלנות וליברליזם אמיתי."
    לחזור לערכים האלו זה רעיון נפלא.
    נורא מענין אותי, תומר יקר. אתה כ"כ מבקר את החברה החרדית על צרות האופקים והסגירות שלה. בחנת פעם את החברה החילונית באותן עיניים? מרוב החילוניות שהכרתי שמעתי דיבורים שבלוניים, חזרה עיוורת ומסוממת על מה שהכניסו לראשן העיתונים, הטלוויזיה והרדיו. מתי יקירי, מתי בחנת בכנות ופתיחות את החברה החרדית? מתי יצאת מהשבלונות שהוחדרו לראשך הפתוח עם חלב אימך, ובחנת את היהדות האוטנטית בעיניים פקוחות, בראש צלול, מתוך פתיחות וסקרנות אמיתית? ויותר מזה- האם חובותיך וזכויותיך כלפי העולם אכן שוות? עושה רושם, שיש לך צפיה ברורה שהחוקים יהיו כאלו שנוחים לך. לתאוותיך, למה שאתה מגדיר כצרכיך, להנאות שלך. מה בדיוק אתה חייב? עליהם, ערכי הנאורות הישנים והטובים כגון בחינה כנה ורצינית של עצמנו ושל הסובב אותנו, של ביקוש האמת מתוך פתיחות וסקרנות אמיתית, של שוויון לא רק בזכויות אלא גם בחובות, של ראיית האדם כיצור שלא רק מסוגל אלא שחובתו לבנות את עצמו ולממש את בגרותו הנפשית, של חתירה לעבר עולם שיהיה טוב יותר לכולם, של רציונליות וסובלנות וליברליזם אמיתי. אני חושב שצריך לחזור ולתת לערכים

    אהבתי

  70. ראשית, אני לא יודע למה את מצכוונת כשאת כותבת "היהדות האותנטית". לדעתי היהדות שלי לא פחות אותנטית משלך.

    ולגבי בחינת החילוניות, האם קראת את מה שכתבתי? כי כתבתי: "החברה החילונית היום מלאה בכל כך הרבה טיפשות וגסות, שטחיות וריקנות, אלימות ובערות, שחיתות ואנוכיות, שלא נראה לי שצריך שקהילה תהיה נאורה או רוחנית במיוחד כדי לשמור על אהבתם או נאמנותם של חבריה גם ללא איומים או הסתגרות. אבל אפילו זה כנראה אתגר גדול מדי עבור הרבנים החרדים של היום." אז כפי שאת רואה אני לא עיוור לחסרונות של החברה החילונית. אני פשוט חושב שכדאי לתת לכל אחד אפשרות לבדוק את העולם בעצמו, ולא להתייחס לאנשים מבוגרים כאילו הם ילדים, ולסגור אותם בגטאות. אגב, אם את חרדית את יודעת למשל שאסור לך בכלל לגלוש באינטרנט. הרבנים שלך חושבים שזה מסוכן מדי בשבילך.

    לגבי חובותי וזכויותי, גם אותם אני אבחן מתוך פתיחות ובגרות. ודאי לא אקבל כל סיפור שמספרים לי. "עושה רושם, שיש לך צפיה ברורה שהחוקים יהיו כאלו שנוחים לך. לתאוותיך, למה שאתה מגדיר כצרכיך, להנאות שלך" – באמת? זה הרושם שקיבלת? או שזה עוד קלף פרופגנדה שסיפרו לך, כאילו שהחילונים לא שומרים מצוות רק כי כך יותר נוח? ואולי הרבה יותר נוח שקובעים בשבילך הכל? אולי דווקא החופש המוחלט הוא עול? תחשבי על זה.

    אהבתי

  71. בואו נבדוק מה התוצאות בשטח.
    עם כל ה"חסרונות" של חסידות גור, והבעיה המינית כביכול, המציאות מוכיחה שהכי פחות גירושין יש בגור, וחיים שלווים ורגועים, יש הכי הרבה בגור, וחיים איכותיים יש הכי הרבה בגור, גם קהל הנשים בגור הם הנשים הכי שלוות רגועות ושמחות באושר בחייהן. ואם יש אחת שמשום מה הוריה לא נתנו לה כל מה שרצתה, זה כמובן מקרה בודד המצריך עיון לגופו של ענין. ת'אמת אני מקנא בהם.

    אהבתי

  72. אני חסיד גור שאחותי נפגשה עם בעלה שעתים ואיתרסו והם חיים יותר טוב מחילונים שניפגשו שנה קודם .ואחוזי הגרושים בקרב החרדים הם אפסים ביחס לחילונים .ואני מכיר כמה שחזרו בשאלה ושומרים עם קשר עם ההורים ומי שלא שומר בדרך כלל כי הוא לא רוצה.

    אהבתי

  73. לא נכנס לדיון מה נכון ומה לא.
    השקרים עצבנו אותי ואחד מהם בפרט- שנה אחרי החתונה לא טובלים-איזה שטויות. אם כן מאיפה מגיע ילד שני וכו' תוך שנה או קצת יותר מהלידה הקודמת, ולכן אבקש; דיון הוא דיון אבל שקרים זה חורג מפרופורציה וזה מלמד על שנאת חרדים סתם (ושנאת גור)

    אהבתי

  74. אני חרדי שמסכים עם רוב המאמר של תומר ואני חושב שהחרדים שמגיבים פה ניחונו בעודף פטריוטיות ו/או שחיים בהכחשה כמעט מוחלטת.
    אני חי בחברה החרדית מיום הוולדי וכל מי שאני מכיר בין עם זה שכנים או קרובים או חברים הם חרדים ולא שייך להכיר את החברה החרדית יוצר טוב,ובתכל׳ס רוב המאמר ל-צ-ע-ר-י נכון ומדוייק וחוזרים בשאלה נדחים ע״י המשפחה באופן טוטאלי ולגבי האוננות אני יכול להעיד שבישיבה שלי אין אחד שלא מאונן בסתר והרוב המוחלט נמשכים באופן מחריד לגברים מהסיבה הפשוטה שאין להם שום גישה לבנות,וכן הלאה…הרוב נכון.
    שורה תחתונה,בהזדמנות הראשונה שלי אני בורח מהדבר הזה שנקרא חברה חרדית למרות שזה יהיה זעזוע גם למשפחה וגם לחברים בישיבה שנחשבת הכי טובה בציבור הליטאי.
    מאחל לכולכם חיים חופשיים נטולי מגבלות. 

    אהבתי

    1. תחשוב פעמיים לפני שאתה רוצה להיכנס לבוץ, ואז לא תראה יום טוב בחיים שלך, לא מעט בסוף התאבדו מרוב אושר………., גם אם לא טוב לך תראה להתייעץ איך אפשר לשפר לך את החיים, ותראה בסוף יהיה לך טוב ותהיה מאושר,

      אהבתי

  75. לא יאמן, ראשית התקנות שהבאת כאן הם מסולפות, כולן נוגעות להרחקות שבין בעל לאשה בזמן נידתה. הן נוהגות כלפי חוץ בשאר הזמן כדי ששאר העולם לא ידעו שהאשה בזמן שהיא מותרת לבעלה. הרעיון הרוחני הוא מורכב, עדין ויפה, ראשית, אין הברכה שורה אלא בסמוי מן העין. כלומר, מי שורצה באמת לשמור על זוגיות טובה לא יחצין אותה. שנית, צניעות, ביהדות יש דגש גדול על נושא הצניעות- בעיקר כלפי חוץ, אך גם כלפי פנים. יחסי אישות שהם חסרי הגבלה לחלוטין מאבדים את היחוד שלהם, את הריגוש ואת הקדושה שבהם. לכן על פי רוב פוסקי הדור לא משמשים באור, אין מביטים באותו מקום של האשה וכיו"ב ולאמכיוון שזה טמא או מגעיל חס ושלום, אלא מכיוון שזה קדוש וכך רוצים לשמור על האישות ולא להוזיל אותה כפי שקיים במקומות הפרוצים.
    עוד דבר, "שמירת הברית", כלומר, לא לאונן היא יסוד הלכתי שקיים לכל יהודי בלי קשר להתייכותו המגזרית, איך הפכת את זה לחומרא של גור??
    הדגש הגדול ששמים על נושא הצניעות, בעיקר בחברה החסידית, הוא תגובה לכך שהגבולות ב"צד השני",הולכים לצערי ונפרצים! אני משתדל בכל כוחי לא לכתוב כאן עד כמה, זה הכי קל לי לכתוב עד כמה גדול המרחק בין קדושת הזיווג אצל היהדות שומרת המצוות לבין מה שקורה בצד השני.
    אני באמת משתדל, הייתי שם אני יודע מה קורה שם, אבל אני לא רוצה להשמיץ, מה גם שכולנו קורבנות של אותו צד אחר, שמרחיק אותנו מן הקדושה אל ההיפך ממנה, היאוש והסתמיות.
    אבל מה שהכי מעציב שה שבעל הטור שלמעלה כותב כל כך הרבה על משהו שאין לו שום מושג בו. זה כמו שמישהו ירצה שעה או יותר על יין מסוים מבלי לטעום אותו, ויגיד מה הוא חושב עליו, איך הוא ביחס לשאר היינות, מה ההשפעה שלו וכו'.
    ויתר על כן, שמבחינת הנתונים היבשים, כל מי ששותה את היין הזה די מבסוט. אמנם צריך עוד לעבוד ולשפר, ולא כל מי ששותה את היין מושלם אבל בסך הכל, טוב. אין גירושים, חיי משפחה שמחים חיי משמעות, דיבוק חברים, פחות סמים פחות אלימות..
    בא מישהו שלא טעם ומלכלך! יין מעפן, לא טוב, עושה רע..
    אז אתה מוזמן לטעום קצת.. סוף סוף מי שייצר ומייצר את היין הזה ברא אותך ואותי.

    אהבתי

    1. קשקשת. היין הזה יוצר על ידי רבנים מפוחדים שאין להם שום קשר עם הקב"ה. היין הזה החמיץ כבר מזמן, ואתם שותים אותו כי אין לכם אומץ להודות שהוא מגעיל.

      אהבתי

  76. אתם מקנאים בחסידות הכי מאושרת ומוצלחת תמשיכו ללטוש עינים קנאיות אשרינו שזכינו להיות חסידי גור

    אהבתי

    1. אחים יקרים שלי,
      כולנו יהודים אהובים ואוהבים לאלוקים , ורובינו משתדלים במידה מסוימת לעשות את רצונו.
      אבל יש יהודים,ואני לא יודעת אם אתם מסוגלים להבין את זה,שהם כ"כ אוהבים את אלוקים.וכשאוהבים מישהו באמת- רוצים לתת לו כמה שיותר- לא רק מה שחיבים.יש יהודים כאלה מכל מיני עדות ומגזרים , ויש גם כאלו, והרבה, הנמנים על חסידי הגור.
      ולכן הם גם תיקנו את התקנות,התקנות בגור [ שאגב אלו שהוצגו כאן לא ממש היו מדויקות] הן לא חובה, ואין מי שכופה לעשות אותן,התקנות הן מושג מרומם וקדוש שמי שזוכה לאהוב, מי שזוכה לרצות, עושה.יש חסידי גור שהתקנות אצלם זה דבר שאין הציבור יכול לעמוד בו, יש כאלו שהן עבורם מטרה- משהו שכדאי להגיע אליו, ויש כאלו שהן עבורם דרך חיים.וכולם אהובים, מכובדים ורצוים.
      יהודים , זכיתי ובביתי התקנות הן דרך חיים, אני מאושרת בכך,וטוב לי, יהודים, כי מי שאוהב את אלוקים- ומראה זאת במעשים, מרגיש איך אלוקים אוהב אותו. אלוקים אוהב את כולנו, אבל אנחנו מרגישים את זה, וזאת הרגשה מקסימה. זה לשים את הראש בחיקו של אלוקים ולדעת שהוא עושה ומסדר הכל כדי שיהיה לנו הכי טוב שאפשר.מאחלת גם לכם לטעום מהדבש הזה, "ואני קרבת אלוקים לי טוב".
      וטוב לנו גם בבית , למדנו לבנות את הקשר ביננו כקשר בר קימא , שלא תלוי בדבר, קשר שמושתת על כבוד והערכה אמיתית ולא על יופי, הצלחה וכדומה. קשר בו כ"א מבני הזוג יודע ובטוח- שיהיה מה שיהיה בן זוגו אוהב ומעריך אותו, בכל מצב.

      מאחלת לכולכם למצוא את האושר, את הטוב והשמחה.

      אהבתי

      1. לא קונה את דברייך… סתם יחצ"נות צולעת!!
        אם אכן מדובר באהבה גדולה כלפי האלוהים (ואני מאד בעד) זה עניין אישי לחלוטין.בני אדם אינם "סרדינים" שאפשר להכניס לקופסא.לכל אחד ישנם רצונות-תאוות-חלומות-יצרים שהם שלו ורק שלו.אי אפשר להכתיב לקהילה שלמה את הסטנדרט המעוות הזה.ציבור=צדיקים בינונים ורשעים.
        הפתגם הערבי אומר "גם בכף ידך-לא כל האצבעות שוות".

        אהבתי

  77. זה פשוט מזעזע לא אנושי ולא יהודי פשוט מפלצתי בשם הקודש היפה והאצילי שטויות ובלבולי שכל של אנשים שמחפשים להגיע לקודש בדרך של עינוי ומזוכיזס טוטל אין הסבר אחר כשאנשים מקיימים דת מתוך עיוותים ורצון להיות קדושים מקדושים הם גורמים נזק נוראי לעצמם ולסובבים אותם אפשר לכתוב עוד הרבה על הנושא אבל זה בפירוש לא יהודי ולא דתי

    אהבתי

    1. נכון, זה מפלצתי שאישה חילונית מרגישה חובה לתת לגבר שירותי מין שמכאיבים לה, ושהיא סולדת מזה !

      בקשר לגור, ברגע שזה לא חובה, אז מנסים, וכל זוג עושה לו את מה שטוב לו,
      להזכירכם שמדובר באנשים פקחים ונורמלים

      אהבתי

  78. שטויות !!!!!!!!!!!!!!! אני חסידת גור 7 שנים ומעולם לא נתקלתי באיסורים האלו לא אני ולא עשרות חברותי בארץ ובבעולם.יש איסורי נידה לכלל הנשים ואת זה כל מי שהדת יקרה לליבו שומר עליה כבבת עינו ומעבר לכך הכל שטויות. חסידות גור שמחות ומאושרותת בחלקן יותר מהחרדיות הנקראות מודרניות שבעליהן מתרועעים עם נשים בעבודתם.. בגור יש המון שמחה והמון ביחד. הדבר היחיד שזה נכון ,שלא הולכים יחדיו ברחוב וגם לא כולם למשל אני לא.

    אהבתי

  79. שלום תומר רציתי רק להוסיף דבר חשוב ביותר ממבט של אחד שחזר בשאלה ,אצל החרדים כמעט ואין מקרי אונס וכל הדברים הנלווים אליהם (התעללות בקטינים,תקיפה מינית וכיו"ב) וגם אם יש זה לא מגיע ל-5% (!) מהציבור הכללי אולי נחמד להתעסק בנושא אך זו הרגשה רעה להסתובב עשרים וארבע שעות סביב נושא שכזה והיוצא מכל זה הוא שעדיף לדחוף מאחורי סדין ולא לאנוס ולא להתעלל בקטינים ולא לשיר שירי אהבה שנשמעים בערך כך:היא עזבה אותי והיא מאד יפה והיא לא הסכימה לי ויש לה עינים כחולות ולשומע את זה נהיה מח כחול האם אנחנו ילדים בגן צריך לעלות קצת את הרמה. אני כותב את זה לאחר שאני מוכנס בנושא כ"כ עמוק ואני מבין שיש גבול.

    אהבתי

      1. אתה נורמלי??? התעללות בילדים (גם בציבור החרדי) זו מגפה! החרדים מסתירים את זה, פוחדים עד מוות לדווח ולטפל, ונפגעי תקיפה מינים נותרים פגועים פעמיים כי אם הם מעיזים לפתוח את הפה הם מסתכנים בנידוי חברתי והכחשה מוחלטת. (עיין ערך ישוב עמנואל…)

        אהבתי

        1. ..ואני לא כותבת את זה סתם! תפקחו עיניים ואוזניים אם מישהו בסביבתכם זקוק לעזרה! דווקא בציבור החרדי זה חשוב ביותר! אולי לא יהיה מישהו אחר אם מספיק "אומץ" לקרוא לילד בשמו ולפנות לטיפול המתאים חוץ ממך!

          אהבתי

  80. לכן אני מגדיר את עצמי כ-חבדניק ולא כ חרדי-
    בחב"ד אם ילד החליט שהוא רוצה לשנות ,הוא יודע שההורים שלו התייחסו אליו אתו דבר.
    כלומר:האהבה של ההורים אינה תלויה בדרכו הרוחנית של הילד ,הילד הוא קודם כל הילד שלך{!}
    ואם והיה הוא לא רוצה ללכת בדרכך אז אולי אני ינסה לשכנע אותו ולהסביר לו בהגיון
    מעבר לזה זו החלטה שלו ואני לא יתיחס אליו כ\שונה!!!

    אהבתי

  81. אני חרדית. טוב לי בחרדיותי ואני אשאר כזאת. ולמה? כי יש לי זוגיות מעולה וסיפוק מיני ולא חסר לי כלום. חשוב לציין שאין כאן דיון לגבי ה"חברה החרדית" מכיוון שההתנהגות של חסידי גור לא מייצגת אותי ועוד רבים כמוני כי הם מפרים הלכות מפורשות של חיי אישות!! אם תשאלו רב נורמלי לגבי ההנהגות הללו ברור שתשובתו תהיה שהן פסולות מכל וכל!

    אהבתי

  82. אני לשם שינוי חסיד גור,ויודע טוב מאוד מה אני עושה עם אשתי-אגב גם אצל חברי הקיצוניים-אסור לשמש בחושך מוחלט-חייבים לפחות נר-מה יש לא רומנטי?.בכל מצב זה רק מס' מצומצם של חסידי גור שנוהגים כך ואל תפילו על כולנו.

    אהבתי

  83. קראתי את רוב הדברים . הכותבת ששה להכפיש בלי בסיס, זה בולט בפרשנות שהיא מניחה שכאילו האישה היא טמאה, ומגע זה דבר אסור . ברור לכל דרדק שהחומרות בגור הם בסופו של דבר 'חומרות' שמיועדות למי שזה מתאים לו, בודאי שיש מקום לספק את הצרכים וההנאות שלנו ושל זוגתינו, ויש סימוכין על כל בתורה ובחז"ל . התורה של גור היא אותה תורה שקבלנו בהר סיני מפי הגבורה . מטבע הדברים מי שהוא למדן ירא שמים וחסיד – יש עליו הרבה קופצים, אין פה ענין של איומים . אני לא ממש מכיר את הגברת שכתבה את המאמר הזה, ולא את מנהגי חסידי גור . פה ראיתי שהגברת טחה עיניה מראות את האמת ומוסיפה מלח פילפל ופרשנות שלא היו ולא נבראו . אז יש להניח שגם ה"עובדות" שהיא מביאה הן לא הכי נכונות . בברכה,

    אהבתי

  84. מה שהכי מעניין אצל חסידי גור שלמרות הכל ולמרות שזה נכון כל דיכוי הזה וכול" הם בחורים מלאי שמחה חיות ומרץ וזה מוזר ממש מוזר כי בעקרון אלו שמדוכאים מינית הם מדוכים גם נפשית ואילו כאן להיפך אצפה לתגובה ממאן דהו

    אהבתי

    1. התשובה היא
      קודם כל : לא מדכאים אותם.

      תומר פעם שמע איזה סיפור
      ששאלו למישהו משהו,, ועשה מזה מטעמים

      אהבתי

  85. מסתבר שגור מדחיקים את הבעייה שלהם,אבל החיים חזקים יותר.
    הידעתם שיש בגור ריכוז גדול של בחורים שלא מוצאים שידוך?
    אף חרדי שפוי לא מסכים שהבת שלו תתחתן עם גוראי (ולמען האמת,גם בנות גוראיות לא רוצות חתן גוראי)
    כנסו
    http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?whichpage=4&topic_id=2789820&forum_id=771

    אהבתי

  86. אני לומד בישיבת גור במרכז הארץ ואני עושה מה בא לי, כל מה שכתוב כאן זה שטויות. בבית פנימה הגורים הרבה יותר מתירנים ומרשים לעצמם פעם חשבתי שהמשגיח בישיבה לא יודע מה אני עושה ולכן הוא לא אומר לי מילה עד שהוא ניגש אלי יום אחד (לפני שנה בערך) והציע לי לקבוע שותפות ביחד התחלנו ללמוד ובמשך הזמן התיידדתי והבנתי שהוא ידע עלי הכל מ-עבירות של בין אדם למקום ושיטוט במקומות מפוקפקים בשעות מאוחרות ועד מעשי שובבות ותגרות לילה עם הסיקריקים בבתי ורשא. הוא ידע הכל והעדיף להעלים עין למה? כי לא מפריע לו שאני עושה עבירות לבד "עם היית סוחב מישהוא איתך" אמר לי "הייתי זורק אותך מהישיבה על אתר" מה זה אומר ? זה אומר שלחסידי גור חשוב לשמור על השם החיצוני שלהם ולא יותר מזה "רק שברחוב יאמרו שגור קדושים" בפועל אני מוכן להתחייב שלמעלה מתשעים אחוז לא מקיימים את התקנות

    אהבתי

    1. אתה יודע שאתה חושף את עצמך תגיד לי אתה מפגר איך אתה מנדב ככה פרטים עכשיו בטוח המשגיח יאמר לך לצאת מהישיבה אתה חרגת מכל פרופורציה

      אהבתי

    2. לא יכול להיות שאתה חסיד גור מה שכתבת זה שטויות, אומנם המשגיחים מחמירים יותר אם סחבת איתך מישהו אחר אבל גם על מה שעשית לבד היו מעיפים אותך מהישיבה.
      אני בתור חסיד גור יכול להגיד לך שכל מה שכתוב בכתבה הוא אמת, (מלבד הקטע עם הילדים)
      אז פעם הבאה אל תתחזה לדמות שאתה לא מבין בה.

      אהבתי

  87. זה שאחוז הגירושים בקרב החרדים נמוך כל כך לא אומר שלא מתיחסים שמה לאישה כמו לחפץ!!!כלכך רוצים לעשות את מצוות פרו ורבו לכו לעשות ילדי מבחנה אתם כבר לא צריכים כלים בשביל זה היום!!מה שהלך שמה ביחסים לאישה "סוררת" אולי מדוכאת??אולי עצבנית על היחס המגעיל הזה תיראו כמה שבבניקים יש!!ותכלס באשמת מי זה אם לא אשמתכם?!?!

    אהבתי

  88. אני חושב ששרה הזאת אשה ממורמרת סתם, אני הכרתי את בעלה באופן אישי הוא היה אדם מאד סימפתי ופתוח, ולדעתי יש לה איזה בעיה נפשית שהיא צריכה לפתור אותה.

    אהבתי

  89. …שהרב קנייבסקי הקודם ]אבא של הרב חיים חנייבסקי] הנקרא בשם "סטייפלר" כתב מכתב ארוך נגד שיטתם של חסידי גור ומכנה אותם כאריה שדורס ואוכל… שהם חושבים שהם אוספים מלאכים והם רק עוברים על מינימום של דרך ארץ. אכן הרבנים האמיתיים ידעו לבער הנגע החולני הזה, אולי בעקבות המכתב גם זה שעומד בראשם היום "הקיל" מעט מהתקנות, אך שעשרות שנים התנהגו כך זה גרם לתוצאות שהולכים על שתים בלי שום רגש אנושי מינימלי וכל השאר מובן….

    אהבתי

  90. אני מסורתית בהנהגותי, אבל מאמינה ואוהבת את ה'. בת אחי , מחסידות גור , בת 18 בלבד, פגשה את חתנה פעם אחת, והנה, לאחר 4 חודשי נישואים, עזבה בעלה. היא סובלת כעת מהשמצות קשות, מנידוי , וכל חטאה שהיא מוכשרת ויודעת לבטא עצמה. הילדה יתומה מגיל 6 , ואני פשוט מזועזעת, איך יכול להיות שקהילה שמתיימרת להיות כל כך קדושה, היא פשוט אוסף של רשעים, שקרנים, חורשי מזימות, ולא מרחמים על ילדה צעירה ועל משפחת אחי ז"ל. רק בגלל שאין אבא, ואין מי שידבר בשבילם. את האלמנה חיתנו עם סוטה, שבעצמו התקשר לער"ן , וסיפר שיש לו מחשבות לפגוע בביתו. וכעת, מלעיזים עליה ( האלמנה ) שהיא הלכה והלשינה למשטרה. הלוואי שזה היה נכון, אלא , שהיא לא העיזה מהפחד. אבל הבת היתומה, משמשת כשעיר לעזאזל, ומשמשי הרבי משבשים את תשובות הרב, ומוציאים דיבתה דווקא בהיבטים שבינו לבינה. אכזריות לשמה.
    שכרנו עורך דין, ואנחנו מתכוונים להוציא אותם מערד ומהקהילה השטנית הזו.
    אלה יהודים? לצערי , אניפשוט שונאת אותם – את חסידי גור.
    הילדה הוזמנה לשיחה אצל המטפל. שפכו שם את דמה. לא נתנו לה להתבטא , חתנה ישב עם הגב אליה ( כדי שלא יתגרה ) והמטפל ישב בעיניים עצומות ( מאותה סיבה )
    איך היא אמורה להגן על עצמה ? יש לה מזל שאנחנו המשפחה שלה , ואנחנו נעזור לה… אמן.
    אבל אין לנו ידע כיצד לפעול כדי להשיג תוצאות. אם יש למישהו מידע שיכול לסייע לנו, אודה מאוד. הם רוצים שתוותר על החלק שלה בדירה שרכשנו כשנישאו. מבזים אותה , ואין לה שום סיכוי לשקם שם את עצמה.
    אודה על כל מידע,
    תמר

    אהבתי

    1. עשיתם משהו עם זה?
      אל תרשו לה להמשיך להתגורר שם ואם צריך תפנו לבית משפט. שלומה הנפשי חשוב יותר מהלעזות שלהם.

      אהבתי

    1. תומר, אתה כותב מעולה.
      נדיר לפגוש כזו אמת פשוטה ומחודדת.
      אני כמעט לא מוצאת אנשים שלא משתייכים לשום מסגרת או לא מורדים באחת כזו…
      פשוט שייכים לנקודה הפנימית שמתחברת עם הבורא ותורתו.
      תודה על ההשראה.

      אהבתי

  91. יצא לי לקרוא על הסגירות המזויעה אם אכן זו נכונה.כקורא מן המניין אין הדבר קיים כלל אצל הציבור הספרדי כולו הן החרדי והן החילוני.הציבור הספרדי יותר פתוח עם ראש על הכתפיים ולא ראש בקיר .זאת ועוד חלילה מלכלול את כל הציבור החרדי בסגירות וחושך זה צבור מדהים ומלא חינוך וחכמת חיים נכון שיש מעידות ודברים מכוערים בל נשכח שזה מזערי מאוד ביחס לאדם המתירני .נסתכל על הכוס המלאה ולא על הריק שבה …

    אהבתי

  92. הנה הפרצוף השטני של היהודים נחשף.
    היהדות היא דת שטנית, מה הפלא שאף אחד בעולם לא אוהב אתכם.
    החסידות גרמה לשואה באירופה עובדה שזה התחיל בגרמניה, אזור של קהילה חסידית גדולה.

    אהבתי

  93. לא הבנתי את החוזרים בשאלה אם לא טוב לכם הדרך של החסידות שלכם תיהיו דתיים כמו שאתם רוצים היום יש מגוו ואני חזרתי בתשובה ועד שמצאתי את דרכי עברתי תהפוכות ולא בא לי להיות שייכת לאף מפלגה או כת אני יהודיה שומרת מצוות וזהו כמה אני שומרת כמה שאני מצליחה לגבור על היצר הרע.והיותו חלק חרדיות חלק הסדר וחלק מזרחי

    אהבתי

  94. היהדות היא דבר מדליק ושמירת הטהרה והקדושה הוא תענוג עילאי שכל כולו זוהר אין סופי , אם אני ורבים כמותי טעמו וטועמים את זה שבת שבת, יום יום, שעה שעה, אי אפשר לדון את אלה שעדיין לא זכו לטעום את זה והם מהלכים בחושך מרגישים מחנק עם מחשבות ששם…שם… בחוץ ישנו אור גדול ……..קשה לשכנע אותם שזוהי טעות פתאלית ודמיון תעתועים …..אין ליהודי שלא שומר תוומ"צ מה למכור כי החיים שלו נושקים צרפתית לזבל ולאשפה….בוודאי שאינו יודע טעם של אהבה מה היא…… חוץ מאשר אהבה "נפולה" שמתעתעת בו לרדוף אחרי איזה בחורה מדליקה ומקסימה שעברה לידו אשר בטוח כי אם ישכב איתה ויתחתן איתה יהיו לו חיים מאושרים ומעונגים…וכו' וכו' כידוע רוב טיפשות העולם……..המציאו סמארטפונים לעזור לאנשים למלא זמנם הבטל בעוד ועוד בטלות וקישקושים אשר ההתמכרות איליהם כמוהם לסמים קשים ………את שרה וכמותיה אני מכיר חלקם טוב יותר וחלקם פחות…..במקום שהם גדלו בו אני מבין אותם לחלוטין כי מה שעבר עליהם בתוך החסידות אדם אשר לא עבר את זה לא יבין זאת לעולם גם אחרי ה"חוצה ישראל" או "הסוררת" ….לכן אנני דן אותם …..אבל משהו אחר כן…….כואב לי ….כואב לי …….מדוע ולמה אין לי דרך להעניק לה ולכמותה את חווית היהדות המקסימה וה"אכולה באהבה" כמו שאני מרגיש זאת……לו רק הייתי מצליח לתת לה מעט מהטעם שיש לי ולהרבה כמותי מהעינוג המטורף שיש לי רק בכניסת שבת למשל …….היא הייתה משתגעת באמת ………כולי תפילה שכל עם ישראל יחד עם שרה המתוקה הזו וחברותיה לטעום את טעם הגן עדן שיש פה עלי אדמות.

    אהבתי

  95. אינני שייך בכת גור. אך גרתי בקירייה חרדית ושם הכרתי כת זו.
    לדעתי כת זו איננה יהודית במקורה. זהו זרם בגזע העמלקי אשר קינא ביהדות במובן ה"הפוך על הפוך", מהמובן שנתפס בנאצים. וזו הסיבה הפסיכולוגית שהם "נדבקו" לכאורה ביהדות.
    ובכן, אינני יכול להכליל את כל חברי כת זו, כי אפילו מה שנראה בעיני שלכאורה ניתן להכליל, היינו מי שבאמת מתנהג לפי כללי הכת- בכל זאת איני מכלילו, , כיוון שיתכן שהוא עושה כן מאימת המסגרת. מי שהושתת על חיי המסגרת- יש לו הרבה מה להפסיד אם ינדוהו. ואני מכיר הרבה שטוב להם כמו שהעירו כאן, אך זאת משום שבינם לבין עצמם אינם מקיימים תקנוני הכת בחדר המיטות.
    הדרך לגלות מי הוא עמלקי בכת זו ובכל כת, חילונית או גוי המוצהר- היא קלה עד מאוד, אם כי הרובהאינם יודעים סוד זה.
    ובכן, זהו סימן הזיהוי:
    מעשיו של עמלק, הם רובוטיים. אתה מרגיש בו שכל מה שהוא עושה, בין טוב, בין רע בין סתם פעולה-
    שהוא מתוכנת, ומכאני, ולא מפועל הרגש והשכל והנפש.
    גם היטלר, הוא לא היה טוב, והוא גם לא היה רע, הור פשוט היה רובוט,. או קי רז הוא הרג מליוהים, אז מה?גם רעעדת אדמה, הוריקן, ואימתני הטבע הורגים מליונים עלי אדמות. הוא רובוט שהעולם איפשר לו לפעול באוטומטיזציה שבה היה מתוכנת ולכן לא מפליא איך הוא עשה זאת.
    אפילו חזן שלהם מדי פעם התבוננתי בו עמוקות, וגיליתי שזה כאילו טיפ מוקלט לא אנושי.
    ראשי כת גור, אינם טובים ואינם רעים, אינם חכמים ואינם טפשים, אינם שונאים ואינם אוהבים, אינם קשים ואינם עדינים.
    הם כן רובוטים. אין להם בחירה חופשית וכל מעשיהם מתוכנתים באוטומטיזציה ע"פ תוכנה, שקוראים לה פשוט-
    עמלק.

    אהבתי

  96. אני חסידת גור קדושה וטהורה, לצערי ולבושתי נכנסתי לתוך הדיון המזעזע הזה כיון שהייתי צריכה משו על החסידות,
    לא מבינה בכלל איך היה פתוח לי, מסתבר שהחסימה נפלה. ואני רוצה לומר לכם שכל המילים פה הם שקר גס וכואב כ"כ, אני מכירה את שרה איינפלד, בקרבת משפחה, היא עזבה עולם אדיר ומיוחד, אחים ואחיות ששמם הולך לפניהם בגור ובסביבה. ממה זה נבע? אולי מחוסר שליטה עצמית מינמלית אפילו, לעשות מה שבא באותו רגע,
    כולי רחמים עליה, אני גאה להיות אשת חסיד אמיתי, שעוצם עיניים כשהולכות מולו שיקציות כמותכן, כדי שחס וחלילה העיניים שלו לא יטמאו. נכון שזה קשה לפעמים (אגב אנו יחד יותר מפעמיים בחודש) אבל שווה כל הזכויות האלו, אנחנו אוהבים, מתגעגעים, מכבדים, לא זורקים אחרי יום יומיים, כי משו לא מוצא חן, יש אצלינו משפט שאומר- אצל כולם האהבה היא כמו מקרוגל מתחמם במהירות אבל מתקרר במהירות, כיון שזה תלוי בדבר,
    אצלינו, בחסידות גור המיוחדת, מבשלים על אש קטנה, לקח זמן עד שמתחממים, אבל אז, זה לעולם!
    מברכת אותכם שתמצאו את מה שבאמת נכון לעשות בחיים, את מה שאלוקים חפץ. ותראו, לפני הקבר שרה איינפלד עוד תצעק ה' הוא האלוקים

    אהבתי

    1. כל הכבוד לך על התגובה באמת חבל שהחסימה נפלה לך היית צריכה להישאר בלי ידע בתחום הזה בכלל

      אהבתי

    2. לחסידת גור הצדקת חחח – ולשאר "צדיקי" גור: אם יש לכם איסור לעשות את זה יותר מפעמיים בחודש אז למה אתם עושים?? אם אתם לא עומדים באופן קבוע באחד האיסורים שלכם אז למה להישאר גורניקים?? מה הפואנטה להיקרא גור אם את/ה לא עומדת בכללים??????????????????????????

      אהבתי

      1. למה החלטת שיש איסור לעשות את זה יותר מפעמיים
        כי שרה איינפלד החליטה ????? זה שאולי היא עשתה פעמייםצהיא מסכנה לא אנחנו וטוב שהיא עזבה חולת נפש
        מקוה בשבילה שהיום היא מאושרת ויש לה ככל יום פעמיים אם שני גברים נפרדים ושהיא מחליפהצאותם כל שלוש ימים כי היא הגיע הביתה והחבר שלה לא הסתכל עליה בדיוק אז היא עוזבת אותו כי היא לא מקבלת ממנו מספיק חום ואהבה מסכנה

        אהבתי

  97. אני חסיד גור מאושר שנמצא עם אשתי יותר מפעמיים בחודש , הכל פה בילבולי מוח , והנה יש לכם את ההסתכלות הגורית משני הכוונים מצד הגבר ומצד האשה (בתגובה שלפני )
    דבר נוסף ידוע לכל שבכל חברה ישנם את המתמרדים אלו שלא מסתדרים עם המסגרת בעברית קוראים להם קרימנלים ,ובציבור גדול אחוזים הטיפשות גודל גם….אז כך שאם יוצאים פה ושם כמה ומלכלכים …סביר להניח שגם אם הם היו בציבור שלכם היו מתרדים נגדכם …..כי זה אופי

    אהבתי

    1. קודם כל, אחרי שאני קוראת את הדברים אני מבינה למה אין לי אינטרנט בבית ועושה תשובה על זה שנכנסתי לאינטרנט בעבודה ולצערי קראתי את השטויות וההבלים שלכם!
      מי שמדבר נגד האמת הטהורה והמקודשת, רחמים עליו!!!!!!
      שרה איינפלד, אומללה!!!!!!!! היא בטוח מתחרטת אלף פעמים על הצעד המזעזע שעשתה!
      יש לנו חיים אמיתיים! טובים! קדושים! עם משמעות! אהבת השם והמוןןןןן אהבה בין בני הזוג והילדים!
      כל השטויות וההקצנות שנכתבו כאן לא ישנו מהאמת!
      ותשאלו אנשים בריאים בנפשם איך הם מתארים את החיים שלהם ולא אנשים שהחיים מרים להם ולכן מח]שים תחלופות!
      מתפללת על כולכם שתחזרו בתשןבה ועוד כולם כי השם הוא האלוקים ואין עוד מלבדו!!!!

      אהבתי

  98. אם זה ככה, הייתי מציע להם שהבחור ביום חתונתו , יאונן פעם אחת בלבד….ורופא יפרה את האישה מזרעו של הבעל (שיוקפא) במשך כל חייהם….
    יותר פשוט, ומשיג את המטרה יותר בקלות…

    אהבתי

    1. ואם החתן באמתלא מאונן ביום חתונתו אזכנראה שזה לא ככה חיים מאושרים שיהיו לך

      אהבתי

  99. לכל אדם יש את הזכות בחירה איפה ואיך לחיות .ובכל עת במידה והוא לא חש קשר או מכל סיבה שהיא ,יכול לעזוב ולהתחיל במקום חדש . בנוגע לחסידות גור ישנם הרבה דברים קיצוניים במיוחד בנוגע למין ויחסי אישיות .
    וכאן ההדגש רק על החסידות גור בלבד !!!!
    בחברה החרדית הנורמאלית והרגילה מקיימים יחסי מין כמו כולם לפי ההלכה כמובן מותר ורצוי שגבר יגע באישתו .מין זה דבר מקודש אבל הוא מותר !! ואף מומלץ .בבית דתי/חרדי רגיל ההורים מתנשקים מתחבקים מביעים אהבה בעל פה והכל מעולה .אין להכליל קבוצה שבחרה בדרך חיים מסויימת על כל החברה החרדית .

    אהבתי

  100. אני בכלל לא מבין מה כל זה קשור אליכם אף אחד לא איים עליכם או בקש ממכם להיות חסיד גור דרך אגב גם מוסד של החזרה בתשובה וד"ל כל מי שנמצא בחבידות אלו התנאים זכותינו מי שלא רוצה הולך מציאות למעלה נראה למי יש שכר גדול יותר בכל אופן לכו תראו מה קורה בציבור שאין לו כללים……אם בכל זאת שונאים אותנו יש לנסביר שכל העולם שונאים את הינודים ובתוך היהודים את החרדים ובתוכו את החסידים וכן הלאה והלאה לדעתי תמצאו ץעסוקה אחרת.

    אהבתי

  101. לא מבין מה יש לכם להכנס למיטה של השני.

    בשביל מי שהולך בדרך זו , ואני לא מדבר על חולי נפש כמו משכב בהמה או זכר, אלא אפילו בדככם של הרבנים שכתב בכתבה , זה נחשב לחיי ניאוף וזנות.

    אהבתי

  102. טוב אני רואה שאני הראשון בכמה שנים האחרונות שטורח לשאול שאלה מאוד פשוטה
    מה עומד מאחורי זה? זה הרי לא כת שנולדה אתמול הם ככה כבר לפחות 150 שנה יש להם אדמורי'ם שכתבו ספרים (שפת אמת למשל) ואני לתומי חשבתי שלולאת האל זה המקום הראשון שאני אוכל לשמוע באמת איך זה עובד, לא איך זה עובד בקטע של מה הם תכלס' עושים, את האגדות אני מכיר, אבל את ההשלכה הרוחנית של זה, למה זה אמור להביא, אני לא חושב שכל הסיבה של ה"אידישקייט" זה הפחדות מהגיהנום הרי צריך שיהיה משהו שיחזיק את זה , אני מכיר הרבה מאוד חסידי גור, מי שחושב שהם אנשים טיפשים כנראה לא מכיר אותם, וזה ההתיחסות שאתה מוצא לנכון סיפורים כחולים וביזאריים?
    תומר אני באמת מתפלא עליך

    אהבתי

    1. גם אני מכיר חסידי גור , אבל זה הדרך כבר 200 שנה ,עוד מימי קוצק, זה שהכותב וגם רבותיו הגדולים ביותר אין להם הבנה והשגות בדרך הזאת, זה לא אומר שהדרך לא נכונה, זה דרך בעבודת ה' גדולה מהנעלים של החזון איש, מה אפשר לעשות.

      אהבתי

  103. שרה איינפלד
    תתביישי לך
    מגיעה ממשפחה מפוארת
    אחת ויחידה מכל המשפחה שמדברת ככה על גור
    אין לי מושג איך את לא מתביישת לכתבו כאלו דברים
    ולכל המגיבים
    רואים את הקנאות שלכם בחסידות
    אין לי מה לומר
    אתם ממש מסכנים
    ויבוא יום ותראו כמה טעים
    ותצטערו על כל מה שאתם רושמים ובכל מקום אחר

    אהבתי

  104. יש 8 מיליארד אנשים בעולם ומתוכם יש 50,000 חסידי גור. רק חסידי גור, שמקיימים מגע מיני פעמיים בחודש, הם האנשים המאושרים היחידים וכל השאר אומללים. רבים מהם, לפחות בצעירותם, מקיימים יחסי מין מספר פעמים בשבוע ומה יקרה איתם, ילכו לגהינום? ימותו ממחלות קשות? פרנסתם תהיה מצומצמת? כל המיליארדים האלה?

    אהבתי

  105. האמת שזה בעיקר קשור למוצא של חסידי גור שהוא פולין, ושם אנשים יותר קרים רגשית כי אפילו במאה שערים האולטרה דוס אין את ההנהגות של גור.
    ובאמת גור דומים לנוצרים לא בקטע לזלזל אני אוהב את הסגנון הגוראי, בקיצור יחסי חיבה של מרוקאי וגם הונגרי לא דומים בכלל לפולנים.

    אהבתי

שקלא וטריא