שתי הערות קצרות על פרשת הרב ברלנד

הייתי רוצה לומר שהרב ברלנד זכור לי מביקורי האחרון באומן, אבל לצערי רק פמליית מאבטחיו האוקריינים זכורה לי, עגה עוגה בלתי חדירה סביבו, מעגל מקיף אשר אין בו מתום ואשר זוהר פניו של הרב נשאר כולו כלוא בתוכו. אם הקב"ה ידע לברוא כלים עגולים שיכילו את אורו הישר, הרי שכאן העיגול חסם כל אפשרות לקבל שפע. ומסתבר שגם הרב הרגיש שאת השפע שיש לו חוסמים אחרים.

קיצור תולדות החצר החסידית של הרב אליעזר ברלנד וההתפתחויות הדרמטיות האחרונות ניתן למצוא בכתבה הנאה שפירסם ביום שישי שלום ירושלמי. בקיצור נמרץ עוד יותר: הרב ברלנד, מיסטיקן ברסלבר נלהב וכריזמטי (המילה גם במובנה הפנטקוסטלי) נכלא במשך שנים בביתו על ידי בנו ונכדו, ולאחרונה השתחרר במבצע שכפי הנראה יכנס למורשת הקרב של החסידות.

אבל למה לכלוא את סבא? ובכן, אחרי שנהיה ברסלבר צמחה חצרו של ברלנד במהירות שיא לסביבות אלף(!) משפחות, והכסף התחיל לזרום פנימה. מיליונים. אלא שמה שהעלה את ברלנד לתהילה, דהיינו התנהגותו פורצת הגבולות, נסיקתו המיסטית מעלה מעלה גם על חשבון כל מה שמטה, הם שהדאיגו פתאום את בנו, נחמן, שחשש שהאווז יעוף גבוה ולא יתמיד בהטלת ביצי זהב. ברלנד אכן היה בלתי צפוי: לא פעם חתם על צ'קים שמנים לנזקקים שבאו וביקשו, ומסופר שפעם אף נתן את תפיליו לאדם שביקש. אין ספק שלא קל להפוך מיסטיקן פרוע למכונת כסף.

אבל תמיד אפשר לנסות. על ההיסטוריה של מעצר הבית ניתן לקרוא כאמור אצל ירושלמי (ואתמול הוא כבר חזר לביתו). כאן הייתי רוצה להצביע על שני דברים. הראשון הוא פשוט עד כמה קשה להיות בימינו אוהב אלוהים אמיתי, עד כמה קשה להקדיש את חייך כיום לדבקות אותנטית באלוהות – לפחות בגרסתה פורצת הגבולות.

הנה לכם רב שכפי הנראה אכן רצה בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו לאהוב את האל. האהבה, כידוע, מקלקלת את השורה, וממילא ברור שאדם כזה אינו נוהג על פי "הסדר הטוב". הרגש מוביל אותו פעמים רבות, או השכל, אבל בהיגיון ששונה מהרגיל, שכן כאשר אנחנו רואים ממש שלית אתר פנוי מני, אנחנו נוהגים לפעמים קצת אחרת – תפיסת העולם שלנו, תרתי משמע, פשוט שונה.

והנה מיד מגיעות תרומות. תרומות מביאות אחריהן עלוקות. במהרה נוצר "מנגנון", ובתוכו שורצות זו לצד זו חמדנות, גרגרנות, רכושנות; מזיווגן של אלה ביניהן נולדות קנאה, חוסר ביטחון, חוסר אמון, ובמהרה גם סיאוב, השחתה ובגידה. סביב אוהב האלוהים שלנו נאספת אם כן חבורת נצלנים שרוכבים על גבו: הוא חמורו של משיחם, ומשיחם הוא ממון, אל הכסף והכוח. המיסטיקן הופך אסיר.

נכון, רוב הרבנים הגדולים הם אסירים בבתיהם (על פי ויקיליקס אפילו האפיפיור לא ממש בקשר עם העולם), ולאחרונה גילה לכולם הרב חיים אמסלם שגם הרב עובדייה (למי שעדיין לא קלט את מתוך קשקושיו) לא ממש בעניינים. לרובם זה לא כל כך משנה, כי ממילא הם מעוניינים להתנתק מהעולם ולשקוע בספרים. הרב ברלנד דווקא רצה, כאדמו"ר חסידי, להיפגש עם חסידיו, להשפיע משפעו. זה לא ניתן לו. אז זה עניין אחד: הקושי הבלתי נסבל של המיסטיקה כיום.

ועניין שני: משהו מעניין שקרה בפגישות שכן היו לרב עם חסידיו. מקורות יודעי דבר סיפרו לי שבהתוועדויות היה האדמו"ר מדי פעם זועק "אני בכלא!" או "רוצים לקחת את הרבי!", ועוד שלל אמירות כגון דא. אלא שבהיותו בעיני חסידיו גדול הדור, הצדיק שבדור, הם היו בטוחים כי מורם ורבם מדבר על כוחות הס"מ שמנסים לחבל במאמציו להביא את הגאולה. לא היה ספק לצאן הקדושים שצדיקם נמצא במלחמת גוג ומגוג עם הסטרא אחרא, נאבק עם כוחות השחור בכדי להביא את משיח צדקנו במהרה בימיו.

אלא שלא עם אלוהים הוא נאבק, כי אם עם אנשים, רק עם אנשים, ולא עוד אלא בני משפחתו ממש, שכאמור תיעלו את אורו במנסרותיהם והפכו אותו לזהב בחשבונותיהם.

והנה הצד השני של חיי המיסטיקן (מנהיג הקהילה) בימינו: לא רק שיכלאו אותך (ברמה פחות או יותר מילולית), אלא גם יפרשו כל מה שתאמר כאילו סוד גדול ונסתר אמרת, כאילו כדי להבינך נדרשים בני תמותה לעכל קודם את כל קבלת צפת – ולפלוט אותה בסוף כל מילה שלך. תבקש כוס מים והם יתהו האם כוונתך למים עליונים או תחתונים. המיתוס כופה עצמו על המציאות, כולא אותה במבוכיו, ואין מי שידע למצוא את דרכו החוצה משם. הרב ברלנד היה אסור בביתו, בעוד חסידיו חבושים במגדלים קבליים ללא סולם, ללא חבל, ללא פתח יציאה.

ואם אחת הדרכים לבחון תיאוריה היא ביכולתה לאפשר לבניה לחזות את המציאות, מה נאמר על שיטה שלא מצליחה לתת לאנשיה אפילו לראות את המציאות?

[ועוד מיסטיקן שקשה לו: לרב פרומן נתגלה סרטן מסוכן ביותר, במעי. אז קודם כל זה יועיל מאוד לו עצמו אם הוא יבריא, ושנית זה יועיל לכולנו, שהרי אין ספק שהנוף היהודי והאנושי בארץ יהיה עני הרבה יותר בלעדיו חלילה. אפשר להתפלל לשלומו של הרב מנחם יהושע בן לאה רייזל]

37 תגובות

  1. או במילים אחרות – אי אפשר להכניס לתוך דפוס ומסגרת את מה שמטיבו הוא ההיפך מדפוס וההיפך ממסגרת.

    אהבתי

  2. הבעיה איננה עם המיסטיקה, ועם היותו של אדם מיסטיקן פורץ גבולות. להפך. הבעיה היא כאשר מנסים לגייס את המיסטיקה שחסרת גבולות מוגדרים היא לטובת החיים החרדיים שאין בהם דבר זולת גבולות.
    הרב ברלנד זכור לי מימיו הראשונים בנות השמונים, בישיבת שובו בנים.
    הכריזמה שלו הכניסה רבים וטובים אל עולם הלכתי מדוקדק, ויותר מכך – אל עולם של "שמירת הברית" ותסבוכים מיניים.
    אילו היה בו רוח של חופש היה קורע מעליו את מסגרות הפחדים של החרדיות וללא כל קושי גם את מסגרות ה"מאסר" על ידי בניו-שודדיו.
    אלא שכשרוצים נורא לשמור על המסגרת – גם במחיר האמת – המסגרת אוכלת אותך.
    גם אם אתה אדם גדול.

    אהבתי

    1. אהד אזרחי בעל עולמות הספק…
      שמעתי שרבך הרב גינצבורג והרב שפירא הרמת גני ראו אותך שיצאת מהכון לאחר כתיבת הספר הזה ושרצית להקים אשרם בארה"ק

      אהבתי

    2. הבל וריק.החופש נמצא אך ורק במסגרת הגבולות,ההתגברות על יצרים,חומר ותשוקות.כל דבר שהתגברת אליו,שיחרר אותך ,פתח לך אפיקים חדשים,כל דבר שאתה משועבד לו ול יכול מבלעדיו הוא הכלא שלך.החופש נמצא בהגבלה,היא השער אליו,והשער היחידי

      אהבתי

    3. לאוהד- תגובת המשתמש האנונימי למטה מיועדת אלייך כמובן.אחזור ואומר-כמה מופרך ,כמה עיוות מחשבתי וכמה הפיכת היוצרות יש בהשקפת עולם שרואה בכלא התאוות,בשבי היצר והחומר החשוך- חופש או הרחבה,ואילו בכבישת היצר,בהתאפקות ובדחיית סיפוקים הפותחת אינסוף עולמות רוחניים ושמיימים ,במתן גבולות למען הרחבתם ופריצתם הרוחנית- כלא.סלח לי אך זו תאוריה פשוט לא בוגרת,פשטנית ומופרכת מיסודה למהדרין.

      אי אפשר להשיג כלום בעולם הזה ללא מתן גבולות ושבירת היצר- דיאטה,פרפקציוניזם בעבודה,הצטיינות בכל תחום ,הצלחה ביחסים האישיים- ללא התאפקות,ויתור,נתינה ,התעלות,הקרבה,מסירות ,מאמץ גדול ונמשך – הם אלו היוצרים את פתיחת האופק,ההתרחבות וןההתקדמות.ועל אחת כמה וכמה שבעולם הרוחני כלל הברזל הזה יפה שבעתיים

      שמירת הבית אינה תסבוך מיני אלא שיחרור מעבדות,מטומאה ומתסביך נפשי.פגם הברית הוא הוא התסביך,המסבך, העבדות הנרצעת ,האומללות ומייצר האפלה הרוחנית הגדול ביותר שקיים

      אהבתי

  3. קראתי את הכתבה על הרבה ברלנד ותהיתי מה תומר היה אומר על זה…
    תודה על ההתייחסות המחכימה.

    אהבתי

  4. תומר, אינני מבין מדוע אתה כותב כתבות מעריצות על כל מיני גורואים מהודו עובדי עבודה זרה, אולם כאשר זה מגיע לצדיקים תמימים, כמו הרב ברלנד, אשר ככל האדם אינם מושלמים אלא בשר ודם ויש לדאבוננו אנשים המנצלים את זה לרעה, אתה כותב עליהם בנימה קצת מזלזלת. באשר לגר"ע יוסף, נסה ללמוד תשובה אחת מהשו"ת יביע אמר שכתב בהיותו בן 20, אז כהיום הגר"ע יוסף יחיד בדורו בגדלותו בתורה. לא צריך להקשיב לכל דבר שהתקשורת מוציאה מדרשותיו באופן מעוות כדי להגדיל רייטינג.
    אתה אמור להיות פיקח, לא?

    אהבתי

    1. יהושע,
      אני לא יודע אם אני אמור להיות פיקח. ייתכן שאני פיקח וייתכן שלא.
      אתה, יחד עם זאת, אמור לקרוא את הרשימות שלי לפני שאתה מדבר עליהן. לו היית עושה זאת היית רואה שלא רק על אדמו"רים אני כותב בנימה מזלזלת, אלא גם על גורואים הודים שונים. אנא חזור וקרא את הארכיון.
      אבל דווקא לגבי הרב ברלנד, אני לא רואה כיצד ממש זלזלתי בו. הערכתי את כנותו המיסטית וביכיתי את חוסר אפשרותה לצאת אל הפועל.
      לגבי הגר"ע יוסף, קראתי פסיקות שלו והתרשמתי מחוכמתו מהן. לצערי, התנהגותו בשנים האחרונות אינה מפגינה חכמה רבה.

      אהבתי

  5. תומר, אולי כוונתך היתה טובה בכותבך על הרב ברלנד, אלא שנימת הכתיבה הקרירה-משהו עימעמה את רושם הזדהותך עמו. מכל מקום, כתבת על קרישנמורטי: "ונדמה לי שלא ציינתי בפירוש שק' הוא מורה גדול ודגול, לפני ואחרי הכל". וכתבת עליו: "לא רבים יחלקו על הקביעה כי קרישנמורטי הוא אחד המורים הרוחניים הגדולים בכל הזמנים".ודאי כתבת את הדברים האלה מתוך הערכה לחכמתו. גם קראתי איך ביקרת בצדק את יחסי קרישנמורטי עם אשת חברו, בהם מצאת צביעות, ואיך בעקבות דברי אננתפדמנבהן הבנת שחלק מביקורתך היה מבוסס על טענות חסרות משקל. אם כבר אתה כותב על רבנים, ראוי שתכתוב עליהם לפחות מתוך אותה אהבה ויראת כבוד. ואם אינך מסוגל לכך, עצה קטנה, במחילה מכבודך, התעסק במהות הדברים ולא בציורים של אישים, שכדי לכתוב על אישים רצוי וראוי להכיר אותם היטב.

    אהבתי

    1. יהושע,
      ראשית, אני בהחלט לא מתחייב להזדהות עם כל מושאי כתיבתי, או לכתוב רק מתוך אהבה וכבוד. הדרישה הזאת מגוחכת בעיני. שנית, אני לא חושב שאתה יודע מה אני יודע ומה אני לא יודע על הרב ברלנד שליט"א, ואני מציע לך לא לבחון את בקיאותי, בטח לא על גבי הרשת, כי אתה אולי אנונימי אבל ייתכן שיש דברים שבכוונה איני מפרסם על הרב, וד"ל. שלישית, לא אמרתי שאין מורים רוחניים הודיים שאני מעריך. יש ויש. אולם יש רבים שאיני מעריך, וגם כתבתי זאת. אנא, סרוק בצורה דקדקנית יותר את הארכיון.

      אהבתי

      1. תומר, מאחר שהיכרותי עם כל מה שכתבת מצומצמת, אל תתפלא אם התיחסותי לדבריך נראית לך שטחית או חלקית. בכל אופן, ממה שקראתי התרשמתי שכתיבתך טובה יותר כאשר אתה כותב על דברים שאתה אוהב ו/או שלמדת אותם לעומק במשך תקופה ארוכה. קבל זאת כביקורת בונה.

        אהבתי

  6. את יוסף הצדיק השליכו אחיו אל הבור ואמרו טרוף טורף יוסף, והנה גם את הרבי מברלנד חטפו?
    כתונת הפסים מוצגת ככתונתו של העציר בבית המשוגעים, וכבר אמר הנביא הושע כי אוויל הנביא, משוגע איש הרוח.
    ב'חורבן בית צדיק' של י"ל פרץ מסופר כיצד נכלאה בתו של הרבי במרתף, כדי שלא לבייש את הרבי וחצרו בעיני החסידים: אותה פייגלה פרצה כל גדר, דיברה רתת בשם החופש, האהבה ועוד שמות אחרים אשר לא ינשאו בחצר חסידית על שפת איש מאנ"ש. גם שם בולטת מעורבותם השלילית של גבאי החצר, שעינם אל הצד הכלכלי של החצר ולא אל הרוח. בספרו החדש של פרופ' דוד אסף (עתיד לצאת אור בהוצאת אוניברסיטת חיפה) מגוללת בהרחבה פרשת חטיפתו של הרבי ר' בערניו מליאובה לבית סדיגורא בידי אחיו הרביים וכליאתו במעצר בית אצלם, לאחר שיצא לתרבות רעה.

    אהבתי

  7. הנודע מיהודה כתב בספרו: ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם. נכדו, שהיה חסיד, רצה להגיה את ספרו של סבו ולהשיב את הפסוק לקדמותו: ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם. אמר לו אחד הצדיקים החסידים: סבא שלך הפך פושעים לחסידים, ואתה רוצה להפוך חסידים לפושעים?

    אהבתי

  8. המדהים בכל הסיפור הוא שהסופר חיים באר הוציא ממש לאחרונה את "אל מקום שהרוח הולך" – שבין השאר מתאר את חצרו של "הצדיק מאוסטילה" (חסידות פיקטיבית לכאורה), תככנית ורודפת בצע בדיוק כמו שמתואר כאן…
    הנה ניתוח מעניין של הספר בדגש על החצר החסידית, פוסט שנקרא "האסיר מאוסטילה":
    http://2nd-ops.com/noaml/?p=5583

    אהבתי

  9. תומר כתיבתך נפלאה והמשקפת בבהירות את מצבנו, לאחרונה יש שינוי בכתבותיך המכבדות.
    אני נהנה לקרוא את כתבותיך ומעריץ של כתבותיך, וכאדם ישיר ואמיתי, שמחתי גם לקרוא את הכתבה הקודמת, על השמאל והימין, ישר כוחך,
    לדעתי התחלת לאמץ את בקשתי ללמוד את כתבי הסולם לכל הפחות את "ספר ההקדמות" אמליץ לך.
    אגב לכל המשמיצים התייחסתותך לרבנים ראויה להערכה, ולא כפי שטענו כאן.

    הכתבות האחרונות מיוחדות בדבריהם ובניתוח המשמעות של העובדות.
    הלוואי והייתי שומע זאת מככל הציבור החרדי שאני חלק ממנו

    אהבתי

    1. חרדי אלק
      הכותב הוא מתחזה לחרדי או חרדי במשבר ומזויף שמתחנף ל"מחקר" ככמו תומר פרסיקו שנפל לחלל הפנוי שר נחמן דיבר עליו.מה ? ההתיחסות לרב עובדיה כאן ראויה.קרא פסיקה שלו..חי חי חי.בטוח שהבנת.הרב עובדיה כתב דברים כאלה עוד לפני גיל 20.ומול התישקורת המסלפת הוא לא נישאר חיב ולא דופק חשבון,וזה צורתו העממית בלי פלצנות אשכנזית מתיפיפים מהבהמה\בוהמה התל הביבית.
      מה השופטים\מי מינה אותם,הם לא בועלי נידות,ושרון הוא לא רשע,ואבו מאזן הוא לא רשע.וימח שמו יוסי שריד לא פגע באל המעין וכוודפק ת"מדינה.הכל נכון.
      הרב אמסלם אולי צודק בדברים אך לא היה צריך ללכת כך בתיקשורת ולעשות הפיכת חצר.את ההתנהלות הזאת ובצדק הרב עובדיה כנראה לא אהב

      אהבתי

  10. תומר פריסקו היקר שלום
    לא , איננו מכירים , אבל מאוד אשמח להכירך .
    ראשית , אני פליט של ה"רב" ברלנד , הגעתי אליו דרך הודו בשנת 1986 הוא חיתן אותי עם אחת שהיתה בקהילה עם איזו בת אסופה איזה 7 שנים .
    עד כאן הכל סבבה , תמיד עודד אותי לגבי הנגינה הודית הקלאסית שלמדתי שם וגם אמר לי ובשעורים שאלו הם מנגינות מבית המקדש , גם עודד אותי לחזור להודו ולהשלים את למודי המוסיקאלים הקלאסים ההודים .
    עד כאן הכל סבבה , על סמך דבריו המפורשים פתחתי בירושלים את ה"סטודיו לקרמה" מן חנות,בית מלאכה לציוד עזר לתרגולי יוגה ומדיטציה , כלי נגינה וריקוד הודי קלאסים , בני נתן החל ללמוד טבלאה בבית הספר ל"מוסיקה מן המזרח" בהנהלת אבי שושני שע"י עירית ירושלים , בני למד אצל עינב ברעם כשנתים עד שעינב הפסיק ללמד במרכז ובני המשיך ללמוד אצלו בביתו בכפר חסידים מה גם שעינב ואשתו חזרו בתשובה .
    עד כאן סבבה , מכאן בלאגן .
    יום אחד נקראתי לרב ושם קיבלתי פקודה מהרבנית כשהרב מגבה אותה , להפסיק את למודי המוסיקה של נתן בני מסיבת מה יאמרו ה…
    וכן להפסיק את נסיעותי להודו .
    כמובן סרבתי מיד והחלטתי לעזוב את הקהילה .
    נחשו מה היה עונשי ? הרב ברלנד הורה בחשאי לאשתי להתגרש ממני …
    כמובן מה שהעלה את חמת הרבנית עליו כיצד העז להרוס בית בישראל …
    אך את הנעשה אין להשיב ומזה למעלה מ6 שנים אשתי ובנו של הרב ברלנד מנהלים מלחמה ומשתפים בה רבנים מחוץ לקהילה כמו את ה"רב" צבי ברוורמן לעזרת אשתי וכל זאת כדי לעשוק את דירתנו המשותפת ברחוב החומה השלישית 5 לטובת אישתי ולא בוחלים בשום צעד כולל לשקר במצח נחושה בבית המישפט לעניני משפחה בירושלים

    אהבתי

    1. שלמה שלום,
      דבריך מעניינים ומצערים כמובן.
      וגם האתר שלך(?) מעניין! לא הצלחתי למצוא מה אתה מציע בו. מה זאת אומרת עזרים לתפילה? תוכל לפרט? אפשר גם במייל (ראה המייל שלי ב"אודות" תחת "צור קשר").

      אהבתי

    2. קהילה מוזרה ומטורפת! קהילת שובו בנים למי שלא הבין!
      הכל כל כך קשה שם רק הלא נורמאלים שם,כל מני פגועים נפשית! טוב שעזבתה! השם יהיה איתך! עוד מעט הסוף והאמת תצא לאור!

      אהבתי

    1. תומר היקר
      לענ"ד יש לחזור שוב לרעיונות שנכתבו כאן.
      יש כאן הרבה אמירות שנאמרות בסימני קריאה ומתפרשות אחרת בדיעבד… וזה דורש חשיבה מחודשת על נושא המיסטיקה והגבולות. אני בטוח שבדרך שהעולםנוהג כל עמדה תתבוסס יותר בתוך עצמה ותטען את מה שכבר אמרה רק יותר בקול ודוקא בשל כך אולי יש צורך שתתיחס באופן שקול לנושא. התופעה, כפי שאתה עצמך הזכרת פעמים רבות היא אוניברסלית וגורמת למשבר עמוק בקרב כל חסיד באשר הוא

      אהבתי

  11. לפי הערכתי לא קלטת את הרב ברלנד לגמרי…
    מי שפרץ את החומה הסובייטית, ויצא פעם אחר פעם מלכידת הק.ג.ב , חצה גבולות גם בימי מלחמת לבנון והסתובב בלבנון בלבוש חסידי, פקד מסגדים בימי האינתיפדות וכו' וכו' וכו' אפשר עוד להעריך רבות , לא היה כלוא בכלל שלא לפי בחירתו ורצונו…יש הרבה מה להוסיף אך אני מעריך שפתחתי לך איזה צוהר למחשבה שונה

    אהבתי

  12. תגיד אתה חושב שדברים כאלו יעברו לך בקלות??????????
    אני בטוח שאתה אדם טוב כמו כל יהודי, אבל ממתי דתי מא מאמין
    לתקשורת, לא משנה איזו תקשורת, צריך לבדוק שם גם את התאריך,
    אם אתה תמשיך ככה אני לא מקנא בך, זה מסוכן מאוד מה שאתה עושה,
    אני ממש לא מבין איך אתה עושה דבר כזה, זה לשון הרע, לשון הרע מותר
    לספר רק עם זה לתועלת, וזה לא לתועלת!!! הרב הזה צדיק, אתה לא יודע
    מה היה שם הרב הזה מזכה רבים שאין כדוגמתו, אני מתחנן בפניך תוריד את
    הדבר הזה, אוי לנו, לאן הגענו, השכינה בוכה, אוי ווי הוצאת דיבה ושם רע, בבקשה
    ממך צדיק אתה נראה כזה אדם טוב למה למה? אתה עושה את זה

    אהבתי

שקלא וטריא