הכת של שי טובלי – עדות מבפנים

פרולוג

שי טובלי מתקשר את "צוות הבוראים של הגלקסיה" שי טובלי הוא המורה הרוחני היצירתי ביותר בישראל. אין עוד כמוהו להמציא שיטות רוחניות, קורסים, מוצרים, ובעיקר: זהויות. יחד עם זאת, כמו משתתף נלהב בתוכנית ריאליטי, הוא מתקשה להבדיל בין מציאות לדמיון. קוראיו הותיקים של בלוג צנוע זה זוכרים ודאי איך שמו של טובלי עולה מדי פעם, עם כל שיגעון חדש שפורח ממוחו הקודח. פעם הוא הבודהה מאוריון, אח"כ הוא מתקשר "אינטליגנציה חוצנית", אח"כ ממציא שיטת יוגה חדשה, רפואה חדשה, את "טכניקת השאלה", את "סוד האור הלבן", ועוד מני הבלים. לפני כשנה הוא הפך ל"מורה רוחני המשתייך למסורת קונדליני יוגה שמייסדה היה סוואמי ניטייננדה. תלמיד ישיר של המורה הרוחני האמריקאי ד"ר גבריאל קזאנס. הוגה, סופר ומשורר", וככזה התיימר להבטיח זו לא פחות מאשר חיי נצח (בדקו את עצמכם: האם הופתעתם?).

לפני כחצי שנה פרסמתי ציטוטים ממיילים פנימיים של קהילתו של טובלי שהגיעו אלי, שהראו שהוא מציג מצגת שווא כאשר הוא טוען שפירק את קבוצתו, ושהבהירו שהוא מתכנן תרגילי שיווק שונים לגיוס מעריצים נוספים – הכת שלו היתה קיימת אז, וקיימת גם עתה. כתבתי אז במתינות, כי חשבתי שהוא בעיקר אדם מבולבל. כיום אני חושב שהוא בעיקר אדם מסוכן, מסוכן לבריאותם הנפשית והפיזית של הסובבים אותו. אני חושב כך בעקבות שיחה שקיימתי עם תלמיד לשעבר של טובלי, שפנה אלי מתוך תחושה שייתכן וקבוצתו של טובלי עלולה לסיים את דרכה בהתאבדות קולקטיבית. אני מביא את הדברים כאן משום שאני משוכנע שיש בהם עניין לציבור (ולרשויות הרווחה). השיחה והניתוח שאציע אחריה יכולים להיתפס כגסים ופוגעניים על ידי קוראים מסוימים. הנה הדברים:

העדות

כמה אנשים יש היום במעגל הפנימי של הכת?
באזור החמשה-עשר עד עשרים, לא יותר מזה.

ומהם טובלי מתפרנס?
כן. נדמה לי שזה עלה בשנים האחרונות מחמש מאות שקל בחודש לסביבות אלפיים שקל לחודש.

מה הפרקטיקה הרוחנית בקהילה? מה עושים כדי להיות יותר "מוארים"?
קודם כל עניין התזונה. אוכלים רק Raw Food [כלומר רק ירקות ופירות לא מבושלים – ת.פ]. ושי נותן כל מני מדיטציות… אתה מתרכז בעין השלישית וכאלה. לא משהו יוצא דופן בנוף המקומי. הפרקטיקה היא יותר בדרך החיים: עם מי אתה חי, איך אתה חי. אתה פשוט חייב להיות בקהילה, להגיע למפגשים עם שי, ששם כולם יושבים סביבו עם עיניים עצומות ומנסים לקבל ממנו תדר אנרגטי. כל מני שטויות כאלה. וכמובן, בשנים האחרונות יש את עניין היחסים ההומוסקסואלים. אגב, גם יש להם תורנות כביסה מיוחדת. הם מחכים לזה, לכבס לו את התחתונים.

לשי?
כמובן. ושל אילון לסטר [בן זוגו של שי – ת.פ.] – אין הבדל, הם אחד. אז יש לחברי הקהילה תורנות כביסה לכיבוס התחתונים שלהם, וזה נחשב זכות ענקית.

איך הפסקת להיות חסיד של טובלי?
לא הייתי שלם עם עצמי כל התקופה אצלו, למרות שכן מצאתי בו משהו. אז היו התלבטויות. מה שחתך את זה מבחינתי היתה ההבנה לאן זה הולך.

מאיזו בחינה?
אחרי סיפור הבודהה מאוריון, כשהוא התחיל לדבר על "אהבת גברים".

מתי זה היה?
בהתחלה זה הלך לגלקסיות אחרות, היתה תקופה שהוא תיקשר בערך את כל בוראי העולם, ותוך כדי זה כבר היתה שיחה עם אחת הישויות השמימיות האלה, שבה הוא התחיל לדבר על "אהבת גברים". אבל אז זה היה מאוד מאוד בעדינות. רק אחרי כמה חודשים היו מפגשים אצלו בבית, לגרעין המצומצם של הקהילה, שנקראו "הרמוניה עולמית". ושם הוא דיבר דוגרי, בלי כל המסכות והפילטרים שהוא שם על עצמו במפגשים הציבוריים. ואז הטונים כבר היו אחרים. מסרים שאמרו בעצם שמי שרוצה להתקדם מבחינה רוחנית חייב את זה.

את מה?
את אהבת הגברים. כשקלטתי שזה הולך לשם חתכתי.

מה היה הנימוק לכך שחייבים אהבת גברים עבור התפתחות רוחנית?
בשביל התקדמות רוחנית אתה צריך לחוות שחודרים אליך.

כלומר זה ממש עניין פלסטי?
ממש עניין פלסטי.

ואם כך נשים הם בסדר כרגיל, כי הן נחדרות ממילא?
נכון. בדיוק. כך הוא בדיוק אמר. והחדירה היא לכאורה "קודש הקודשים". גבר שיחווה את זה לא ירצה שום דבר אחר. אבל חשוב להבין שחדירה כזו היא לא מין מבחינתו. הוא מקשר את זה לקונדליני וקורא לזה "חיבור אלוהי". לכן אתה יכול להמשיך גם לקיים יחסי מין רגילים עם אשתך.

וטובלי כבר באותו וזמן במערכת יחסים הומוסקסואלית עם לסטר?
כן, ודאי. הם "הזכר האלוהי". אבל לסטר הוא כלום, הוא צל של טובלי. הוא אפילו לא מדבר. טיפוס מאוד נעים, מאוד שקט. בכל אופן הבקשה היתה מהנשים שיתנו את הגבר שלהם ללילה אצל גבר אחר, וטובלי הבטיח שהם יחזרו אליהן הרבה יותר מאוזנים ומחוברים לעצמם. הרעיון היה לחוות את זה ולחזור לאשתך בצורה יותר טובה. לפעמים טובלי עצמו הוא זה שמבצע את החדירה, ואז זה כמובן נחשב יותר כי הוא "מואר".

טובלי באמת מנהל את העניינים שם?
בטח. ביד רמה. הוא הבוס. יש את ד.ב., שהיא המנהלת האדמיניסטרטיבית של העסק. היא מתאמת את המפגשים מהצד הטכני. ת.ב. היא השאמן של החבורה. היא אחראית למה שנקרא "רפואה עתיקה". היא היתה רוקחת כל מני תרופות, כולל כל מני דברים שהיא היתה מזמינה מאמסטרדם, כולל תרופות מזרעו של טובלי עצמו.

והקהילה בולעת הכל.
שמע, אני הייתי בהרבה מקומות, אבל לא הכרתי קהילה שהולכת בצורה כל כך עיוורת. אין שם שום חשיבה. מאז שאני זוכר את עצמי הייתי אחד שבודק את הקצוות וגם מתמסר מאוד בקלות, אבל אפילו בשבילי זה היה משהו יוצא דופן. באיזה יום פתאום קלטתי עד כמה כולם שם אפורים, עד כמה אין שם שום חשיבה עצמאית. אפילו פיזית הם חיוורים – אם כי זה אולי בגלל התזונה… אגב, לאחרונה טובלי הפריד בין בני-זוג. היא לא התלהבה משי, ולכן אמרו לבן זוגה שהוא צריך לעזוב אותה. והם התגרשו.

אולי תנסה להסביר: מה סוד הכוח של טובלי? מי שבפנים, אני מבין שהם כבר מאמינים שוטים. אבל איך הם מצליחים לגייס אנשים חדשים?
אנחנו דור של אנשים שמחפש משהו אחר. וברגע שבנאדם עם הכריזמה של שי מגיע, והפגנת הצניעות ששי מפגין בפעמים הראשונות שרואים אותו, אתה מתפתה להיכנס לזה. ואז אתה כבר נשאב לתזונה של Raw Food, וזה כבר מחליש אותך, ואז גם נותנים לך איזה טיפול נטורופתי של איזו תרופה שהם רוקחים שם שמחלישה אותך עוד יותר…

בקשר לבודהה מאוריון, טובלי הפסיק את זה כשהוא הבין שאין לזה שוק?
היום הם מתייחסים לזה כסוג של פאדיחה. הם ממש משתמשים במילה הזאת.

אבל בכל זאת, הרי שי טען שהוא הבודהה מאוריון!
הם מתעלמים מזה. נפלאות הן דרכי ההדחקה.

לא מסיקים שם מסקנות.
שום דבר. ולא מדובר באנשים מטומטמים. יש שם אנשים עם ראש על הכתפיים. זה קטע מטורף. אני ממש מסתובב עם זה וישן עם זה בלילה, כי אני חושב שאם יש קהילה שמסוגלת להרחיק לכת כמו ג'ונסטאון נגיד [שהתאבדו כולם בהוראת הגורו שלהם – ת.פ.], זה היא.

עד כדי כך?
כן. כי הציות שם הוא כזה עיוור, ולשי יש שיגעון גדלות. כשאתה מדבר איתו ואתה לא חלק מהקהילה אתה מיד מבין שמשהו לא בסדר שם. ואם יום אחד הוא יחליט שאת זה הם עושים, אז את זה הם יעשו.

האם הוא אכן מסוגל לכך? לי הוא נראה די עדין בסך הכל.
אני חוויתי משהו אחר. אני חוויתי אדם עם שיגעון, שכל פעם שהוא לא מקבל את מבוקשו נהיה פסיכופט. במפגשים פרטיים הוא אחר לגמרי מכפי שהוא מתנהג מול קהל זר. הוא מאוד שתלטן, מוריד פקודות על ימין ועל שמאל, ממש מ"כ בצבא. הוא נכנס באנשים בלי רחמים. כל העדינות שלו נעלמת. אני מדבר איתך מדאגה. כי אם יום אחד אני אקום בבוקר ואראה שמשהו נורא קרה בקהילה הזאת, אני אדע שאני עשיתי את כל מה שהייתי יכול.

אפילוג

לבד מהדיוקן המצער על קהילה שאיבדה את חוש הביקורת שלה ואת החיבור שלה למציאות, ולבד מהאזהרה מפני כת אפוקליפטית כחול-לבן, שתי סוגיות שעולות כאן דורשות התייחסות פרטנית. ראשית, עניין ההומוסקסואליות עצמו. לטובלי היסטוריה מורכבת בעניין. בתחילת 2003 הוא קבע נחרצות ש

ההומוסקסואליות שלנו היא רק הסתרה וחיפוי לפצע רגשי כואב […] אלה מכם שבאמת באמת רוצים לדעת את האמת על הומוסקסואליות יידעו שאפשר להשתחרר לגמרי מהזהות הזאת […] אם תרפאו את תחושות הבדידות, אי-השייכות, אי-ההזדהות, אי-ההכרה, תגלו שגם ההומוסקסואליות נעלמת מעצמה.

טובלי אז הבטיח שהוא עצמו "נרפא" מההומוסקסואליות ושהוא מסוגל לרפא אחרים. באותה תקופה הוא התחתן, ולו ולאשתו נולדה בת.

זה החזיק מעמד בערך שלוש שנים. אחריהן טובלי פירק את נישואיו ועבר לחיות עם אילון לסטר, שגם נישואיו פורקו באותה הזדמנות. עבור טובלי כל העניין היה קודם כל משמעותי מבחינה רוחנית כמובן: כזוג הוא ולסטר הפכו, כך לדבריו ל"כלי אלוהי המכונה 'הזכר האלוהי'" (בדקו את עצמכם: הופתעתם?). עבור טובלי לא מדובר כלל ביחסים הומוסקסואליים:

אהבת גברים אמיתית היא לא הומוסקסואליות. אם כי היום היא נתפסת למעשה רק בהקשר של משיכה כזו. הגיע הזמן להפקיע אותה מידיה של הקהילה ההומוסקסואלית ולהפוך אותה לנחלת הכלל.

ינתחו הפסיכולוגים שבין הקוראים מה בדיוק זועקת כאן נפשו של שי טובלי. אך תהיה זעקתה ואשר תהיה, דבר אחד ברור: בעוד שפעם הזמין טובלי אנשים אליו כדי "לרפא" אותם מהומוסקסואליות, היום הוא מזמין אותם אליו כדי לעבור סדנאות טנטרה המנוהלות מתוך העמדה שעבור גברים רק יחסי מין הומוסקסואלים מביאים להשתלמות רוחנית. נותר רק לשאול האם מחיר הסדנאות נשאר זהה.

עוד גורו, שוב פעם מין

נפנה כעת לא למין, אלא להצדקה הרוחנית למין, וראשית נשים את הדברים בקונטקסט. רוחניות אינה זהה למוסריות. היא בוודאי יכולה לחרוג גם מנורמות מקובלות בחברה נתונה. אין פלא, אם כן, שמבט מבחוץ על קבוצות רוחניות טומן בחובו כמעט תמיד הבטחה מתוקה לזעזוע צדקני. יחד עם זאת, ובלי להיכנס לדיון המעניין בדבר היחס שבין אתיקה רוחנית לאתיקה מוסרית, ברור כי פעמים רבות מחפשים רוחניים אכן נפגעים, לעיתים קשות, מהתנהגותם החורגת-מהנורמה של מוריהם.

במקרים כאלה (והחל משנות השישים התפרסמו מקרים רבים כאלה), במידה ולא ניתן להכחיש את המעשים, נוהגים הגורואים למיניהם לתרץ את העניין על ידי שני הסברים תיאולוגיים שונים, מנוגדים בכיוונם המטאפיזי. הראשון טוען שהגורו, בהיותו מואר, נמצא מעבר לטוב ולרע, ולכן, כמו תופעת טבע חסרת פניות, הוא כולו זורם בתוך הטאו, ואי אפשר להאשים אותו אשמה של ממש. השני טוען שהגורו, בהיותו מואר, דווקא עד כדי כך מודע לטוב ולרע, שהוא אף יודע טוב יותר מתלמידו מה טוב בשבילו, ולכן, למרות שזה האחרון חושב שהוא קיבל אגרוף לעין, למעשה הוא קיבל את המקבילה הרוחנית של זכייה בפיס.

בגישה הראשונה השתמש, לדוגמא, צ'ונגיאם טרונגפה, מורה מבריק ואקצנטרי שבסך הכל עשה הרבה יותר טוב מרע. בגישה השנייה השתמשו, למשל, תלמידיו של סאתיה סאי באבא כדי לתרץ את תשוקותיו המיניות של מורם-אלוהם, שהופנו, ומומשו, כלפי נערים מקרב קהילת חסידיו. לכאורה סאי באבא, כך הם טענו, עזר להם מבחינה טנטרית-אנרגטית. וזה כבר מוביל אותנו חזרה אל טובלי.

קונדליני בתחת שלי

סמל האבירים הטמפלרים, שכמובן לא עזר להם לטעון שאין להם ולהומוסקסואליות דבר בספרו המטוטלת של פוקו צולל אומברטו אקו אל תוך המבוך האקולטיסטי הקשור לאבירים הטמפלרים, שפעלו בזמן מסעות הצלב. אקו מעלה את החשד הישן של האינקוויזיציה נגד הטמפלרים, זה הקשור ליחסים הומוסקסואליים ביניהם, ומוסיף לו נופח מיסטי: האבירים האמיצים לא קיימו יחסי מין הומוסקסואלים סתם, אלא עסקו במין טנטרי למען העלאת אנרגיית הקונדליני. הנה שני ציטוטים מהספר:

אזוטריקנים מודרניים מסויימים גורסים שהטמפלרים החיו תורות הודיות מסויימות. הנשיקה על התחת [בה הם הודו תחת עינויי האינקוויזיציה – ת.פ.] שימשה לעורר את הקונדליני, כוח קוסמי ששוכן בבסיס עמוד השדרה […] זה מה שביקש לדעת פיליפ היפה [מלך צרפת בתחילת המאה ה-14 – ת.פ.]. לכן התעקשו האינקוויזיטורים להבין את אופי הנשיקה המיסטורית in posteriori parte spine dorsi . למי איכפת ממעשי סדום?

הספר של אקו מציג את הגיחוך שבתיאוריות מיסטו-מאגו-תיאו-אזו-קונספירטיביות על ידי העמסת פרטים אינספור מההיסטוריה האוקולטית של אירופה וקשירת קשרים (נסתרים לעין ההדיוט כמובן) בין כל אגודת סתרים שאי פעם התקיימה או לא התקיימה לבין המהלכים ההיסטוריים שעיצבו את העולם המערבי. עבורו העניין המיסטי שביחסים הומוסקסואלים – אחד מהצירים עליהם נשענת עלילת הספר – מהווה קריצה אירונית למופרכותן של תיאוריות קונספירציה מיסטיות למיניהן. אבל מה שבדיון בשביל אקו וקוראיו הוא מציאות עבור טובלי ותלמידיו.

שי טובלי מיד אחרי שתיקשר את "צוות הבוראים של הגלקסיה" בניגוד לאקו, טובלי לא המציא שום דבר. המסורת שאליה הוא משייך את עצמו בשנה האחרונה, מסורת הסידהה-יוגה של סוואמי מוקטננדה, רוויה עד הגג במורים שהואשמו בניצול מיני. דבר זה אולי צפוי, כי מדובר במסורת טנטרית, ובגלל זה העניין גם מעט מורכב. מוקטננדה עצמו היה במגע אינטימי עם תלמידותיו, אם כי להערכתי (מעיון בחומר כתוב ומשיחות עם תלמיד שלו לשעבר) עסק למעשה בטנטרה ולא בניצול מיני (אולי בניצול טנטרי – כלומר מה שעניין אותו לא היה העונג המיני, אלא העצמתו האישית מבחינה אנרגטית, שהיא ממילא הדרך הטנטרית מקדמת דנא). תלמידו הגדול ביותר של מוקטננדה, אדי דא, הואשם גם הוא בניצול מיני סדרתי של תלמידותיו, ולהערכתי אצלו לפעמים זה בהחלט היה המצב (בפעמים אחרות ניתן לומר שהפעילות אכן היתה טנטרית, לרווחת שני הצדדים).

אני מקווה שמובן שאני לא פוסל יחסי מין, ובכללם הומוסקסואלים, כפרקטיקה רוחנית-טנטרית. השאלה במקרה זה, כמו במקרים רבים, היא האם יש יסוד סביר להניח שהמורה המסויים שמדובר בו מנצל את תלמידיו. טובלי הכריז, כאמור, על עצמו כמורה לקונדליני לפני מעט יותר משנה (לכאורה תחת חסותו של גבריאל קזאנס, עוד "מואר" שבשיקול דעתו כדאי לפקפק). זמן מועט לפני כן הוא הכריז על עצמו כאמור כ"בודהה מאוריון", האדם היחיד בהיסטוריה האנושית שנבחר לתקשר את "צוות הבוראים של הגלקסיה". ישפוט כל קורא מהם הסיכויים שתלמידיו של טובלי אכן נשכרים רוחנית מפעילותו הטנטרית באחוריהם. העצה שלי: שומר נפשו ירחק.

שי טובלי סירב להגיב לדברים.

כל תגובה שתציין שם כלשהו, בין של נותן העדות כאן לכאורה או של חברי הכת של טובלי, תצונזר.

134 תגובות

  1. המחקר שאתה מבצע בנושא הכתות בישראל מרתק וחשוב מעין כמוהו. האם אתה שולח לרשויות הרווחה והחוק את הטקסט הזה? כי הם ללא ספק צריכים לקרוא אותו, ולא הייתי מסתמכת בהכרח על כך שימצאו אותו בעצמם.
    מדהים כמה טובלי אהוב ומוערך על ידי אלה שפגשו אותו בעבר, לפני היותו גורו\בודהה מאוריון\מה שהוא לא יהיה עכשיו. לאחרונה פגשתי אחת ממעריצותיו כשהיא מוכרת את ספרו. הייתי עם מכר שלה שאמר שהיתה פעם בחורה מלאת חיים ושמחה.
    היום היא אפורה ונרפית, ובאמת לא מסוגלת כנראה לדבר על דבר מלבד קסמו ועוצמתו של טובלי. בעיקר נשבר הלב.

    אהבתי

    1. תודה רוני, על המילים ועל העדות הנוספת בקשר לאותה בחורה.
      לגבי רשויות הרווחה, האמת היא שעם החוק החדש שנחקק לא מזמן בנוגע לניצול על ידי סמכות רוחנית אולי יש סוף סוף משהו שניתן לעשות. אבל דווקא בזה אני לא כל כך מבין, ואולי לא במקרה. בכ"א התקשרתי למרכז לנפגעי כתות ולעוד כמה אושיות שעוסקות בעניין, והמידע הזה ידוע להם.

      אהבתי

    2. חזרתי כעת מהרצאה שלו. לא ידעתי את כל הדברים הללו על האיש. באתי כ"דף חלק". ומבין כל המורים הרוחניים שפגשתי בדרכי הארוכה- הוא ממש לא הרשים. לא הבנתי מדוע, לא יכולתי להניח את האצבע על משהו ספציפי. אבל הוא לא נראה לי מורה רוחני. כעת אני מבינה שהתחושות שלי היו מעבר למדוייקות

      אהבתי

  2. שאלה, מה בין 'כתות' מיסטיות כדוגמת זאת של טובלי ובין כת חרדית קיצונית במיוחד (ואני כבר לא מדבר על ה'רב' אליאור חן ודומיו, בעצמך נתת פעם דוגמה של חסידי גור שכל מגע גופני נחשב בעיניהם מוקצה מחמת מיאוס)

    אהבתי

    1. מה בין? כל מני דברים, וכל מני דברים שונים. ודאי שיש דמיון, למשל בציות העיוור, באמונה התמימה, בהנהגה ההיררכית. אבל יש כמובן הבדלים, למשל בכך שכת חרדית היא המשך (עם שינויים אדיוסינקרטים כמובן) של מסורת מובנית וממוסדת. טובלי הרי ממציא את הכללים תוך כדי תנועה.

      אהבתי

  3. מרתק, תודה.
    ואני רוצה לדעת: איפה ההורים/ החברים/ המשפחה של האנשים השבויים האלה? למה הם לא עושים משהו כדיי לעזור להם?

    אהבתי

    1. ניסינו הכל, הם כולם מכחישים את הטענות ויגנו על שי בגופם… אבל שתדעי לא כל אחד הולך שבי אחריו צריך להיות בן אדם בעל תכונות מאוד מסוימות כדיי ללכת אחריו בעיוורון….

      אהבתי

  4. מדכדך מאוד. הכרתי מישהי שהייתה כרוכה אחריו. תוהה אם היא שם עד היום. איזה ויטמין של ביקורת חסר לאנשים האלה ? שואל את עצמי למה אצלי הוא נמצא בעודפים גדולים כל כך.
    ממליץ מאוד לקרוא את אנדרגראונד של הרוקי מורקמי שחקר את הכת היפנית אוֹם שִׁינְרִיקְיוֹ.

    אהבתי

  5. אחת השאלות שמטרידה אותי קבועות היא המתח בין אחריות אישית לבין נפילת קורבן לנצלן. מצד אחד מהצד נראה ברור שלא מדובר פה בקבלת החלטות עצמאית, מושכלת, מצד שני מי יודע להעיד על אחרים (או על עצמו) עד כמה החלטות מוטות. ונשאלת גם השאלה של החופש להתמסר לאדם אחר שיחליט בשבילך, האם אנחנו מוכנים להסכין למצב כזה? ובסופו של דבר, מי שואל אותנו, כלומר אי אפשר למנוע מאנשים להתמסר.
    אני לא יודע אם זה נשמע כמו שאלות, אבל אלו בפירוש שאלות מבחינתי. אם אני לא ברור, אשמח לחדד.

    אהבתי

      1. למיטב הבנתי יש תגמול כספי למי שמוסר מידע על העלמות מס, ובמקרה זה, לפי מה שעולה מדבריך, זה גם מעשה טוב בלי קשר.

        אהבתי

  6. ישר כוח תומר!

    בתור פעיל הקהילה הגאה, חשוב לי להדגיש ששי טובלי מעולם לא פעל למען הקהילה הגאה בארץ. דבר שבו עוסקים מאז ומעולם פעילים הומולסביים- כמוני- או סטרייטים שמאמינים בשוויון זה קידום הרעיון שנטייתו המינית של האדם היא מאפיין נייטראלי באישיותו והיא לא רלוונטית לשום דבר- כולל לא לאפשרות של התפתחות רוחנית. ולכן תפיסה לפיה הומוסקסואל חייב "להירפא" מנטייתו המינית על מנת לזכות בהארה רוחנית- או מאידך שאדם חייב להיחדר על ידי גבר בכדי לזכות באותה הארה- שתיהן פסולות ומסוכנות בעיניי. שלא לדבר על כך שהן מעצימות את הדימוי הסטיריאוטיפי של הומוסקסואל מנצל

    שוב תודה על רשימתך

    אהבתי

  7. תומר, אני חש דיכדוך, ראיתי אותו פעם- פעמיים, והיה ברור כי מדובר בלהט שגלש מהכלי או בשפה עממית- שיגעון. נדמה לי כי חובתך להעביר דברים אלו לרשויות, אסור לעמוד על הדם!

    אהבתי

  8. השאלות שהעלה אלבר הן שאלות עמוקות ומרתקות גם בעיני. מה כוחה וסמכותה של החברה לומר לאדם "בוגר ואחראי למעשיו" שהחלטתו להתמסר לאדם אחר, או לרעיון, או לשניהם, איננה קבילה?
    כמי שחי בעולם החרדי איזו תקופה נכבדת מחייו, נדמה לי שאין הבדל גדול בין קבוצות דתיות ו"כתות". רק זה שהקבוצות הדתיות נשענות על מסורת ארוכת שנים של הפחדה והבטחות שוא ולפעמים גם ניצול (בדרך כלל נפשי וכלכלי, לא מיני, אבל אז מה??). אז האם הוותק הוא שקובע כאן? או אולי כמות המושבים בכנסת כשועדת טסה-גלזר הביאה את הענינים לחשיפת הציבור?
    אם לטובלי-קזנס היו לא 20 חסידים שוטים אלא 20 אלף – האם היו מפסיקים להיות "כת מסוכנת"? איפה עובר הגבול? כמה חסידים צריך בשביל זה? האם מובראק לא הנהיג את מצריים כולה כ"כת מסוכנת"? עד היום? היה שם מאד מסוכן למי שחשב אחרת ממה שהמנהיג חשב. והאם "האחים המוסלמים" איננה כת? ו"האחים היהודים" למיניהם?

    הייתי מאד רוצה שכחברה נוכל לייצר מצב בו חופש הבחירה של הפרט מכובד. גם להכנס לקבוצה כלשהי – וגם לצאת ממנה ***בקלות וברגע שהוא או היא רוצים***. זה נכון כלפי טובלי, כלפי העולם החרדי וכלפי חברות הסלולר…

    בעניני הומוסקסואליות חדירות והארה – אכתוב הערה אחרת

    אהבתי

    1. אוהד ואלבר,

      השאלות אכן גדולות. הרי מדובר ב"בגירים", אחראיים למעשיהם, concenting adults כמו שאומרים וכו'. לכאורה המסורת הליברלית שאנחנו חלק ממנה, בתוספת יותר מקמצוץ של רב-תרבותיות, אומרת לנו להרפות, לתת להם לשחק את המשחקים שלהם.

      אבל יש כמה צדדים לשאלה הזו. ראשית, כן, יש הבדל לדעתי בין מסורת בת אלפי שנים לבין תנועה בת שלוש. הפז"ם אומר משהו: הוא אומר שיש לרעיונות שעומדים בבסיס המסורת הזו חוסן בן-קיימה, ואפילו ערך מסויים (שהרי אחרת אנשים רבים כל כך לא היו מחזיקים בהם). כלומר זה שיש למסורת מסויימת עבר אומר בצורה מסויימת שיש לה עתיד. מסורת חדשה צריכה להוכיח את עצמה, וראוי לחשוד בה. טובלי הוא מקרה קיצוני של תנועה שברור לכל בר דעת שהיא קקיונית ושאין לתת בה כל אמון.

      גם מספרים אומרים משהו. אם לטובלי היו 20,000 חסידים זה בהחלט היה מרשים יותר מאשר 20, למרות שעדיין לא היה כמובן מחסן מפני טעות. לסאי-באבא, שהזכרתי כאן, יש כנראה כשלושים מיליון חסידים, ועדיין הייתי ממליץ לכל אחד לא לתת לילד שלו להיות איתו בחדר סגור.

      עוד אומר, שאני לא אמרתי לאיש "שהחלטתו להתמסר לאדם אחר, או לרעיון, או לשניהם, איננה קבילה". אני כמובן חושב שמי שמתמסר לטובלי עושה לעצמו רע, אבל זה בהחלט נתון להחלטתו. דווקא משום כך אני חושב שראוי שהציבור ידע מה מתחולל בחדרי החדרים של הקהילה, בעיקר מי שחושב להצטרף, ואשתו של מי שחושב להצטרף.

      ולסיום, דווקא כאנשים שהתפתחות רוחנית חשובה להם, אני חושב שאמורה להיות לנו דעה לגבי מה מקדם התפתחות כזו ומה מעקב אותה. כפי שאני חושב – ואומר – שחיים בקהילה חרדית בה כל תשובות ידועות ואסור לשאול שאלות היא אסון רוחני, כך אני יכול לחשוב ולומר שקהילתו של טובלי היא סכנה רוחנית (שלא לומר רגשית, כלכלית וכו'). אתה לא חושב שראוי לומר זאת?

      ואני מצפה להערה הנוספת כמובן.

      אהבתי

      1. תומר בודאי שאני סבור שזה מזיק. אני רק תוהה על הסטנדרט החברתי וכיצד ניתן בכלל לקבוע אותו. והאם באמת ראוי וניתן להגן בחוק על בגירים מפני השתעבדות רוחנית כלשהי? לא פשוט.

        בתור מי שכידוע שייך לתחום אני מכיר את הניואנסים העדינים של הדברים, שכמעט לא ניתן לנסח במילים ובטח לא בטוקבקים. מי שרוצה לרכב על גבו של האחר יכול לעשות זאת בקלות. בין אם הוא מורה רוחני או מאמן אישי או מורה לגיטרה. חלק מהפרדוקס האנושי המופלא בעיני הוא הרעב לחופש, והפחד העצום ממנו. המנוס מהחופש. זה הרי עומד בבסיס הנארטיב העברי של יציאת מצריים. רוצים לצאת, ומייד רוצים לחזור, או לעשות עגל, או להשתעבד למשהו מהר מהר.

        ויחד עם זאת – צריך להבדיל שיעבוד מהתמסרות רוחנית. שעבוד מזיק והתמסרות מקדמת. וההבדל ביניהם קטן אך כה גדול. ועל המורה לדעת להבחין בין זה לזה, ולהדריך בדרך.
        אני התמסרתי למורים בחיי לא מעט. אבל לזכותם יאמר שהם לא ניסו מעולם לכבול אותי או לשעבד אותי (וגם לא היו מצליחים… כמו שאמר עלי פעם האדמו"ר מבעלז: "אוהד? אוהד הוא פרפר חופשי". וזה בימים שהייתי מסור אליו כחסיד אל רבו במלוא מובן המילה.)

        אהבתי

        1. אוהד האזרחי- אני אישית חושב שתרבות הסווינגרים שאתה מנהיג בקבוצתך בתואנות רוחניות , לא כל כך רחוקה משי טבל[י] או מכתות רשע אחרות

          אהבתי

    2. רק רציתי להעיר שיש דברים שאסורים לפי חוק למשל – לתת את עצמך לעבדות – זה לא מוכר, זה בלתי אפשרי באופן חוקי וזה לא משנה אם זה היה בהסכמה. אז כבר יש מגבלה על מה שאנשים בוגרים יכולים לעשות עם עצמם.

      אהבתי

    3. אוהד,
      יש הבדל עצום בין יהדות וחרדיות לבין כתות למיניהן. הגדול שביניהם הוא הגיל ופיתוח מנגנוני היזון ובקרה. את הגורו אין מי שישפוט, את הרב-ועוד איך!!! הרב,לא פחות מהתלמיד כפוף למצוות והלכות. מי שלא מתיישר חוטף חרם על הראש. לראייה, סידני עשרה בטבת לפני שנה או שנתיים. מי שרוצה להאמין שהרבי הוא המשיח זה בסדר. מי שעורך משתה בי' בטבת לפני בוא המשיח על פי קריטריונים מדוקדקים- מוחרם.
      אין זה אומר שלא קורים גם דברים רעים באיצטלה דתית אבל המנגנון עובד ומנפה את שאינו ראוי.
      לגבי ה"שאלות המרתקות", התשובה פשוטה להחריד. התורה מגדירה את הגבולות, בתנאי שאתה מקיים אותה. למרות מה שחושבים זה לא עסק פשוט בכלל. הרבה יותר קל להיות אקלקטי, להמציא רוחניות, לעשות "מה שמרגיש לי נכון" (הכל מנסיון אגב). כל המלחמה באגו היא לכפוף את עצמנו למערכת חוקים שלא אנחנו המצאנו וגם לא מישהו שאנחנו מכירים אישית.
      יש הרבה מאד צמא לרוחניות בעם ישראל אבל משום מה יש ברוגז גדול עם אבא'לה. רובנו מפחדים פחד מוות לנסות.
      אוהד, אני מתרשם מזה שחיית בעולם החרדי הרבה שנים. האם ביררת עם עצמך אם עשית את זה כי זה רצונך או רצונו יתברך?
      באהבה גדולה
      רני.

      אהבתי

    4. אוהד כמה עצוב
      אתה לא מסוגל לקחת אחריות על דבר ומתיר לאחרים לא לקחת אחריות
      אחריות היא אלף בית של כל אדם רוחני באמת
      כנראה שאתה לא כזה

      אהבתי

  9. תומר , כל הכבוד על החשיפה של הדברים והמעשים האלה לאור. זה חשוב מכל כך הרבה בחינות – וזה מסקרן אותי עד בלי די.

    אוהד אזרחי – אני חושב שאולי ככלל אצבע אפשר לומר שמסגרת "טובה" היא מקום שבו אתה מעודד להיות the best you you can be. בכת , אתה בדרך כלל צריך לשנות את מי שאתה כדי להתאים את עצמך למנהיג.

    אהבתי

  10. א. אכן טוב לכל אדם – גבר כאישה – להיות חדיר. לא להיות אטום וסגור לחדירה. בבסיס ההשוואה של "כנסת ישראל" כולה, כולל הגברים שבתוכה, לנקבה כלפי האלהות עומדת התפיסה הפשוטה שמהתמסרות דתית יש משהו חדיר. יש צורך להפתח ולקבל אל תוכך אור, "כנקבה זו שמקבלת אל תוכה את הזכר".

    ב. אין הכרח להחדר פיזית כדי להיות חדירים רוחנית. (גם נשים יכולות להיות אטומות…)

    ג. חדירה, כמו פרקטיקות מיניות רבות, יכולה עקרונית לשרת סוג של מדיטציה של פתיחה רוחנית. וזה נכון כלפי הרבה דברים שעושים בקודש הקדשים של חדר (!) המיטות.

    ד. ניתן להחדר פיזית גם על ידי אישה אוהבת. ולגבר חסר נטיות הומוסקסואליות שרוצה לחוות חדירה – זו דרך טובה בהחלט.

    ה. אהבת גברים היא "הומו-ארוטיות". כשהיא מלווה גם בריגוש מיני -היא "הומוסקסואליות". שתיהן טבעיות לחלוטין ומצויות במינונים שונים אצל כל אדם. מי יותר מי פחות. ממש כמו לסביות ואהבת נשים. הלואי שנזכה לחיות בחברה שלא זקוקה לתוויות כדי לחוות את המגוון המרתק של האפשרויות הגלומות באהבה ובארוס. אבל כיום – קיומה של הקהילה ההומולסבית הוא חשוב מאד עבור חבריה, שעדיין חיים כמיעוט נרדף, הנזקק להגנה וסולידריות. ואני תומך בחיזוקה ובהגנה עליה מפני כל תקיפה (כולל כזו של טובלי, גם אם היא חסרת חשיבות כרגע).

    אהבתי

    1. ואהד אין הבדל גדל בינך לבין החרדי
      אתם שתי קטבים על אותו הספקטרום
      אתה בצד העסוק רק במין והחרדי בנסיון להתרחק בכל דרך
      תורה רוחנית היא מאוזנת
      אדם אחראי לא מדבר על כל דבר בכל מקום עם כל אחד
      יש רוחניות במיניות אך מעט מאוד מגיעים לזה ואצל הרוב זה דחפים ולא רוחניות, ואצך, אני לא יודע אך אני מנחש

      אהבתי

  11. יש לי רק הסתייגות קלה מ"שמאלנים שהתפכחו". כלומר מחסידי כתות שפתאום התפכחו ומספרים סיפור אחר. כי אפ הכת בל כך מופרכת אז איך הם מצאו שם את מקומם? ואם שיקול דעתם הוא כה לקוי אז למה עכשיו פתאום צריך להקשיב להם?

    הקטע בו המרואיין שלך מספר שהוא "כבר היה בהרבה מקומות והוא מעולם לא ראה דבר כזה" מזכיר לי את ההוא מבראיין כוכב עליון שטוען בתוקף שבראיין הוא שמשיח ושהוא יודע כי הוא כבר היה חסיד של כמה.

    (הבהרה: אין לקרוא תגובה זו כהגנה כל שהי על שי טובלי. אני זוכר שהוא כתב במעריב לפני חמש עשרה שנה וכבר אז הדיוט רוחני שכמותי חשב שהבן אדם חנטריש [לא מחופף אלא שקרן]).

    אהבתי

    1. אורן,
      אתה צודק עקרונית, ולכן חשוב לי לומר שכמובן לא הייתי מביא את הדברים אילו הייתי חושד באמינותו או רצינותו של המדווח. כמובן שבדקתי גם מקורות נוספים. למיטב הערכתי הוא מונע מדאגה אמיתית לחייהם של חברי הקהילה של טובלי, ואומר דברי אמת.

      אהבתי

  12. מה בין אוהד אזרחי לשי טובלי? שניהם אנשים כריזמטיים מטורללים שגרמו הרבה נזק.

    אהבתי

  13. תומר היקר שלום,

    מעולם לא פגשתי את האיש שעליו מדובר אך יצא לי לשמוע עליו לא מעט, הייתי אפילו בסדנת 'השאלה' ולא חשבתי ש'השיקוי' שהם מציעים שם יכול לעשות איזשהו הבדל לזחיחות דעתי ונמעתי ממנו בחיוך של 'לא תודה'. ראיתי משהו באנשים שהעבירו את הסדנא, אפשר להגיד אנושי, עדין ואיכפתי אך באותה נשימה, העדפתי לא להתקרב אליהם יותר מידיולמשנתו של מיסטר טובלי כי זאת לא מדברת אליי והדברים עליו מצמררים אותי ואפילו מכעיסים למדיי.
    ראיתי גם משהו מקביל בין הטפת הגורו ליחסים הומוסקסואלים לבין פיתויי מאסטרואים ומורים לשירה אופראית/קלאסית באקדמיות בבריטניה. במסגרת השתלמותי ואח"כ מקצועי כזמרת אופרה באירופה, הייתי עדה לשידולים מיניים שאנשים בעלי סמכות השתמשו בהם כדי 'להפוך נערים סטרייטים' לצורך 'הבנת המקצוע' ופיתוח 'רגישות אומנותית' עלאק. לי זה נראה אז וגם היום, שלחלק האחורי של הגוף שלנו אין כל כך משמעות בהתפתחות אומנותית…מילא זה היה קשור לבית החזה ומערכת הנשימה…..וכל זה נראה לי מצוץ( אולי זאת לא המילה הפוליטיקלי קורקט להשתמש בתגובה לפוסט שלך)ומטומטם.
    עוד ברור לי שלאנשים כמו אותם סטודנטים לזמרה צעירים, כל מה שיזרז את המעבר לעולם השואו ביזנס( המקביל למיסטי בכתות שכאלו) נראה כשר. כשמשהו באמת הולך אחר נטיות ליבו והן באות ממקור עצמאי ומשולל השפעות, יש לי אליו הרבה כבוד. אבל התנסות 'בהומוסקסואליות' היא לא בדיוק כמו לקחת שכטה מסיגריה או להחליק כוסית ויסקי לגרון…ההשלכות עמוקות יותר תרתיי משמע.ומי אמר שנשים הן בהכרח נמצאות גבוה בסולם הרוחני רק בגלל שהן חוות חדירה. אז האם זה אומר שנזירות שלא חוו חדירה הן אדם סוג ב'- לא רוחני….???
    תודה שהעלת את הפוסט הזה ועל המחקר בכללותו שמרתק אותי.
    בידידות
    רותי

    אהבתי

  14. לי נשמע ששי טובלי הוא נוכל שמנצל אנשים. אבל בשביל ניצול צריך שהקורבנות יסכימו שמדובר בניצול, אחרת זה בהסכמה. אם הוא משקר ומבטיח דברים בלי להתכוון לקיים, זה ניצול, אבל אם הוא מאמין לשטויות שהוא פולט, זה לא. מהקפיצות הרוחניות שלו משתמע שהוא לא מאמין בעצמו, אבל זה לא ברור. והוא האחרון שהייתי שואל.

    ובעניין התוית של הומו – הפרקטיקה של חדירה לא נשמעת מינית מעיקרה, מצד שני קשה בהקשר שלנו להתעלם מההקשר המיני. בהקשר של המאמר, נשמע שאתה מכוון שגם בעניין החדירה טובלי מנצל אנשים. אני נוטה להסכים, ולדעתי אין מקום למדריך רוחני לקיים מגע מיני בכל צורה שהיא עם מודרך, לכל היותר לכוון מודרכים, וגם זה בעייתי, ולמרות הכל, הרמיזה שלך קצת נמהרת, אלא אם כן אתה יודע יותר ממה שאתה מספר.

    אהבתי

  15. תשמע תומר, אחלה פוסט. כל פעם מעניין יותר. (אתה מנסה לשבור את שיאי הרייטינג מפעם לפעם?)

    בקשר לעניין המוסרי והפסיכולוגי;
    אין ספק שמה ששי עושה מזיק מבחינה פסיכולוגית. לפרק אנשים מכל מה שהם, מהזהות האישית והמינית שלהם, להפשיט אותם מיכולת החשיבה העצמאית שלהם ומכושר הביקורת שלהם, כל זה פסול ומזיק ללא ספק. לכן אני משבח אותך על פרסום הבלוג. נגרם כאן נזק מסוכן ואולי בלתי הפיך מבחינה פסיכולוגית. הבעיה חמורה כפל כפליים כאשר מעבר למעטה הרוחני של התפתחות אישית, גם במקרה הזה האינטרסנטיות זועקת לשמיים.

    העניין הופך למעט מורכב יותר כאשר בוחנים את זה (כמו שעשית יפה בעצמך) בעיניים אחרות. מבחינה מסוימת אגו יציב וגמיש הוא סימן לבריאות נפשית. זהו העולם הערכי שמאחורי הפסיכולוגיה הדינאמית וזה המדד לאושר (והעדרו- לנזק)נפשי.

    גישות "רוחניות" ומיסטיות מסוימות מאמינות שלא די בזה. שההתפתחות האישית לא נגמרת באגו בנוי אלא בפירוק הדרגתי שלו (לא בפירוק ההגנות בכדי לשפר את "הגמישות" שלו אלא בפירוק ממש)

    אין (לי) ספק שזה לא בריא נפשית. טיפלתי בעבר בכמה נפגעי גישות כאלה.
    ומצד שני לשלול כל פרקטיקה רוחנית שקראת לצאת מהשגרתי ומהמוכר, שמנסה לעזור לאדם לחוות חוויות לימינאליות נשמע לי כמו טרור פסיכולוגי נוראי.

    לדעתי אין ברירה אלא לחזור (בלית ברירה) למוסר. לא לשפוט בכלים רוחניים כי אין לדבר סוף (ויעידו השיחות שמעליי) אלא לומר פשוט- זה רע, זה ניצול וזה אסור.וביגוד למה שאמרת, לומר באופן ברור; אם זה לא מוסרי זה פסול גם בשם ההארה.

    אהבתי

  16. פטנג'לי הסביר זאת מפורשות – מי שיש לו רווח כלשהו מלימוד אחרים, אינו מורה אמיתי. פעולות מיניות מכל סוג עם מורה ייחשבו לרווח, ולכן יש להבין שמי שעושה זאת אינו מורה, אלא אדם ככל האנשים עם דחפיו המודחקים (או הגלויים) ועם האינטרס האישי שלו שקודם על האינטרס הרוחני של התלמיד. מעציב לשמוע שוב ושוב על היעדר הדיסקרימינציה מצד תלמידים ועל כך שתמיד יימצא מישהו המכתיר את עצמו כמורה ומשתמש באימרות נבובות שלא מגיעות מחוויותו האישית על מנת מנת לממש את תשוקותיו (הגופניות או החומריות). מורים רוחניים אמיתיים יפעלו מתוך חמלה, והם נדירים כמעט כמו שלום במזרח התיכון.
    תומר, כתיבה מצויינת ומאירת עיניים.

    אהבתי

    1. הבעיה היא שיש המון רווחים לרבנים ומנהיגים דתיים (בכללם מנהיגי כתות), למשל ניצול באמצעות יצירת תלות נפשית (לאגו-בוסט, צורך נרקיסיסטי), תרומות*, עזרה בפרוטקציות, השפעה ריגול ולחצים על חברי קהילה אחרים למענם, לפעמים קשרים מיניים על גבול הסחיטה (כמו הרב מ— א—, ועוד כמה שהכרתי מאותה הקהילה).
      זאת כותב מי שנשבה ונחלץ מהכת היהודית.

      *יש בדיחה כזאת, על רב מוהל שלא לוקח כסף אבל מקבל תרומה בצ'ק.

      אהבתי

    2. אתה מתכוון לסוג מסויים של רווחים. אני פעם לימדתי תלמידים בהתנדבות במסגרת שגם אני הייתי תלמידה בה, ולא עשיתי את זה רק מטוב לב – מבחינתי היה בזה רווח גדול ולא רק לימודי, אני מודה שאני אוהבת להשפיע על הדרך בה אנשים חושבים. אז כמובן שזה לא נחשב לניצול ולא גרמתי להם שום נזק, אבל לתחושתי פעמים רבות למורים מכל מיני סוגים יש כל מיני אינטרסים אבל לא בהכרח הייתי אומרת שהם לא מורים אמיתיים – התלמידים שלי היו מאוד מרוצים.

      אהבתי

  17. מכיוון שאוהד אזרחי בעצמו רואה את עצמו כמנהיג כת (ברור שהוא יכחיש, אם הוא יבחר להגיב לי ויגיד שאנשים מתמסרים אליו בעצמו, או שהם בכלל לא מתמסרים), ומכיוון ש[סלח לי, אבל אני לא רוצה לפתוח במלחמת השמצות – צונזר – ת.פ.], לא הייתי לוקח את כתב ההגנה שלו על טובלי יותר ברצינות מאשר את כתב ההגנה של קדאפי על מובראק (אם להשתמש בהשוואה שלו).

    מר אזרחי הוא אדם חכם מאד, אבל בהוויתו קרוב יותר לשי טובלי מאשר לכל שאר המגיבים המודאגים באמת, כולל כותב המאמר.

    אהבתי

  18. יכול להיות שאתה מסנן ביקורת על 'גורואים' שהם חברים שלך? אם כן, אולי מאחורי כל הביקורת שלך על שי טובלי מסתתר בעצם סכסוך אישי?

    אהבתי

    1. צחי,
      לא סיננתי דבר. התגובות טעונות אישור, כי אני מנסה להגן על חברי הכת של טובלי, ועל מי שדיבר כאן, מזיהוי, ולא רוצה שיחשפו את שמותיהם.

      אהבתי

      1. מעניין מה שאתה כותב. תומר. ובכל זאת, אני עצמי פגשתי את מי שאתה טוען כחבריי כת, והם אנשים עמוקים, נפלאים ובאמת מעוניינים בטובתך. אני מצאתי שהידע שלהם על החיים הוא מקיף ויש להם יכולת בהירה מאוד. דיברתי עם אחד מהם והוא לא נשמע לי מעריץ עיוור אלא יותר כמו אדם מפוכח שבחר את דרכו, גם עם זו לא נראית לי, מצאתי שיש לכבדה. אנחנו חיים בעידן כול כך נפלא, שבו לכל אדם הזכות לפעול כרצונו ועל כן אני מוצאת שאתה פשוט זורע זרעים של הרס, במקום שיש בו צמיחה יפה. בזכותך אני מבינה היום שאין להאמין לכל דבר שקוראים. אתה מחשיב עצמך כגואל, ובכך אתה מקבל את כוחך, אבל נראה לי שחוץ מזה שאתה מסתמך על עדויות שאין בהם אלא פרשנות של האדם עצמו, אינך באמת עושה עבודת מחקר רצינית, ובתוך מי שכותבת לעיתונים, אני חייבת לציין שעדותך זו יש בה מן הבורות. איני מכירה את האדם, אך אני יודעת מה זה אומר כשאדם עושה עבודת מחקר רצינית על משהו ולא פשוט מחליט לצבור כוח על כוחו של מישהו אחר.

        בכל מקרה, נראה שאתה עושה את מה שליבך מורה לך לעשות, אך אני מציעה לך לבדוק טוב טוב כמה כוח את מקבל ומה בדיוק אתה מרוויח מהשפלה של אדם אחר, בתורה כתוב שזהו חטא.

        אהבתי

  19. שלום תומר,
    תודה על הכתבות היפות
    האם תוכל בכמה מילים לשרטט פרופיל פסיכולוגי של אנשים שמועדים להצטרף לכתות כאלו?

    אהבתי

    1. גיבור,
      האמת היא שלא. גם כי אני לא פסיכולוג, ובטח לא פסיכולוג שמומחה לעניין, וגם כי אני חושב שהדברים האלה הם תמיד מאוד מורכבים.

      אהבתי

          1. בויקיפדיה לא היה כלום בנושא. בהזדמנות אעיין במחקרים של זוהר וליבליך.
            בינתיים סרטון טד שקצת נוגע בעניין, אבל הוא לא יותר מדי מחקרי

            אהבתי

  20. תומר שלום!

    תודה על הפירסום המדכא והמזעזע על "קהילתו" של שי טובלי.
    מכירה ועוקבת אחר העניין באדיקות מזה שנים,בתור אחת שדואגת מאוד לחברתה הטובה ביותר שנימצאת כבר שנים בתוך הכת הזו.
    לאחר שהלכתי לשמוע את שי כמה פעמים (בעיקר בתחילת דרכו) החלטתי להיתנתק מהאיש ההזוי הזה.
    לצערי חברתי המשיכה את הקשר איתו,והיא ממשיכה להיות חלק מהקבוצה עד היום.
    אני רק יכולה להעיד שבמהלך שנים אלו היא הלכה והתרחקה עד לניתוק מוחלט של היחסים ביננו.משיחות בודדות שהיו לי איתה במהלך השנים גיליתי אטימות,סגירות,הכחשה קשה וחוסר פתיחות או רצון להטיל ספק בפעילויותיו של שי טובלי.

    פשוט מדאיג מאוד מאוד.
    אני חושבת שעל המשפחות לעשות הכול כדי לפרק את הקהילה הזו,במקרה של גואל רצון זה פעל יפה מאוד.

    אהבתי

  21. אנצל את ההזדמנות לומר רק כי שלושת הפוסטים האחרונים שלך הם רלוונטים וחשובים בצורה יוצאת דופן. יישר כוח!

    אהבתי

  22. פוסט מרתק וטורד מחשבה (במובן החיובי של הביטוי).

    מעבר לפלפולים הרוחניים (שכבודם במקומו מונח) עולה ומתחדד כאן המתח התמידי שבין "חופש הבחירה" לבין האחריות לחייו של הזולת. כפי שכבר נאמר כאן לפני, זוהי סקאלה שאין עליה נקודות ברורות, אך דומני כי לא יהיה זה נכון להתעלם משלט האזהרה הענק המרחף כבר מספר שנים מעל שי טובלי וחברי "קבוצתו".
    כאזרחים מהשורה, אין לנו את זכות ההתערבות, אך יש לנו את חובת הדאגה.
    ומכיוון שכך – טוב שהמאמר הזה פורסם, וטוב שיבואו נוספים מסוגו אחריו.

    אהבתי

  23. שאלה לתומר,
    איזה הסבר הגיוני ניתן לתת להתנהלות כזו של מנהיג הכת כפי שמתוארת כאן, לאור העובדה ששי טובלי כבר עשור שלם הוא דמות ידוע ופרובוקטיבית בשוק הרוחני בישראל, במדינה שבה התקשורת והפרקליטות מאד אוהבות לעקוב בדקדקנות אחרי דמויות שכאלו ולהעמידם לדין, במיוחד כאשר יש ניחוח מיני וניתן לסווג את הפרשייה כ"הטרדה", "אונס", "שידול ל..".
    הרי מה אותו שי טובלי לא מבין שכל מידע הכי מסווג שיש מחדרי חדריו בטוח שיודלף והוא ימצא את עצמו בספסל נאשמים לצד גואל רצון ו"מוארים" אחרים בגין הטרדה, ניצול מרות, סחיטה, העלמת מס וכד'.

    אהבתי

    1. יבגני,
      אני מסביר את זה באותה דרך שאני מסביר את העובדה שטובלי היה מסוגל לטעון ברצינות מבהילה שהוא המתקשר הבלעדי של "צוות הבוראים של הגלקסיה": חוסר מודעות עצמית בשיט.

      אהבתי

      1. לטעון שהוא מתקשר עם מלאכים, משה רבינו או היותו ישו ובודהה בכבודו ובעצמו זה לא עבירה פלילית ועל כך מקסימום אפשר לזכות בתואר משוגע הכפר. אבל לנצל מרות של "מורה רוחני" ולשכנע/להפעיל לחץ פסיכולוגי על החסידים לשכב איתו זה כבר סעיף מאד חמור בימינו.

        אהבתי

  24. תומר, הבאת פה נושא מרתק.

    הכת הנחמדה הזאת היא תמונת מצב של האנושות כולה.
    רובנו אטומים לאמת של האחר ועוד יותר מזה בטוחים שהאמת איתנו וחלה עלינו בלבד.
    האמת איך שאני רואה אותה מורכבת מחיי יום יום פשוטים וההתמודדות איתם שזה שייך לכלל העולם.
    ברור שתמיד מעניין ליבדוק אם יש מעבר לעולמנו זה אך הסכנה בזה היא שזה יוצר ראיה מאד מצומצמת של הדברים אך נותן חוויות (כמו לשתות זרע של גבר בתור תרופה וכו…)שזה מה שרובם מחפשים(כמו שאתה מזכיר די הרבה בכתבות שלך).

    למי שיש דאגה לקבוצת אנשים זו שיבדוק טוב טוב מאיפה מגיע הרצון לעזור להם…

    מבחינתי הם חבורה של אנשים שאוהבים רגשות וחוויות מטורפות (כאילו סודיות שרק אנחנו יודעים את הסוד ואנחנו הנבחרים…)
    אך במחיר של מניפולציה וטמינת הראש בחול.
    שגם להם יש מקום בתבשיל המדהים והמוזר שאנו חיים בו וזה ברור כשמש.

    בבקשה תמשיך לכתוב עוד כתבות מרתקות :)

    אהבתי

  25. לא יודע, אין לי מושג מה אפשר להגיד לשי טובלי כשצבאה של מדינת ישראל איבד 7 חיילים בשני אירועים נפרדים בהגנה על איזה קבר שייח' שאין בינו ובין יוסף אבינו ולא כלום (ואם יוסף אבינו באמת היה קבור שם אז?..)
    כשהוא מציב חיילים שוב ושוב בניגוד לכל תורת לחימה בסיסית בצורה גלויה בלב שטח עויין. אז אם המדינה והצבא שלנו רוקדות לחליליהם של אנשי דת פסיכיים ואנשים משלמים על זה בחייהם אז מה רוצים מטובלי, הוא משתמש בכריזמה הפרטית שלו, לא במנגנוני השלטון שאני משלם מיסים כדי לתחזק.

    אהבתי

  26. תומר, אינני מבין את הטרמינולוגיה שלך. כתבת על מושא מאמרך שהוא המורה הרוחני היצירתי ביותר בישראל ובהמשך המאמר תיארת דברים שלא רק שאין להם שום קשר לרוח אלא שייכים לחומרנות מהסוג השפל ביותר. אז למה להרבות על כך מלים?

    אהבתי

  27. אי אפשר להתעלם מכך שהנושא מורכב בהרבה.

    מה אתה מציע תומר? מה אתם מציעים כל קוראי הבלוג הזה וכל המגיבים? שבתקופה תוססת מבחינה רוחנית כמו שלנו נאסור פרקטיקות רוחניות מסוימות?
    תומר הוא אדם עם יושרה אינטלקטואלית, ובתור שכזה, כל מה שהוא יכול לומר במקרה של שי טובלי הוא שלדעתו שי טובלי הוא קשקשן. והדגש הוא על לדעתו. אוהד אזרחי ואלבר דיברו על האחריות האישית בהתמסרות רוחנית ולדעתי מדובר במשהו רחב יותר מאחריוח אישית. הרי השאלה היא לא רק האם אדם בוגר, פיקח וחפשי אחראי למעשיו כאשר מישהו כאריזמטי גורם לו להתמסר רוחנית. השאלה היא האם לנו כצופים מהצד במעשיו יש יכולת לקבוע עבור אדם כזה קריטריונים, איזה מורה רוחני הוא אמיתי ואיזה איננו.
    תומר יודע טוב מאד על אף שאינו אומר זאת במפורש שאין לנו יכולת לקבוע דבר כזה. כל מה שתומר יכול לומר זה שלדעתו כדאי להתרחק משי טובלי ומי שמעריך את דעתו של תומר יותר מדעתו של שי, יקח את עצתו לתשומת ליבו.

    מעניין לדעתי הרבה יותר העיסוק ב"אתיקה של תרגול רוחני" איזה פרקטיקות רוחניות אנחנו מקבלים כקבילות ואילו אנחנו מכנים במילות גנאי ונרתעים מהן. ואוהד אזרחי בעצמו כבר שנוי במחלוקת.

    לא שזה משנה, אבל אני באופן אישי חושב שאוהד אזרחי הוא אדם מבריק אמיץ ואותנטי.
    האם יש לנו דרך לקבוע אילו תרגולים רוחניים מקובלים עלינו כחברה ואיזה לא? הרי אם אתם רוצים להיות לא מוזרים או מופרעים מדי הפתרון הוא פשוט – היכנסו לבית הכנסת הקונסרבטיבי הקרוב למקום מגוריכם הצביעו לקדימה ותהיו הכי בזרם המרכזי שאפשר.

    לדעתי סכנה גדולה יותר מהצטרפות ל"כת מסוכנת" היא שלא נאפשר תעוזה וחלוציות רוחנית, גם ככה הרקע היהודי שלנו שמרני מספיק.

    אהבתי

    1. לא מדובר כאן על איסור פרקטיקוט רוחניות אלא על השפעה שלילית ברורה
      באמת צריך לצעוק שבמקרה של שי טובלי המלך עירום?
      צריך להיות עוורים כדי לא לראות את זה. ולחברי הכת בבקשה תנו אמון בעצמכם ובקולות שקוראים לכם להתנתק מהאיש הזה, תשאלו את עצמכם אם אתם מרגישים חיים, בריאים, שמחים, מאושרים, אם אתם לא יכולים לתת תשובה ברורה תדעו שהמקור שמזין אותכם רוחנית הוא קלוקל ורע. מצבכם המנטלי הוא השתקפותו של המקור. אם השפעתו הייתה טובה לא הייתם צריכים להתמודד עם שום מצוקה. על תפחדו מתחושה של ריקנות שעלולה לבוא
      עם ההתנתקות כי הרי האיש הזה ממלא את חייכם הרוחניים, אל תכעסו על עצמכם תאמינו שתוכלו לקבל תמיכה נפשית ורוחנית. בקשו אותה ותקבלו אותה.

      אהבתי

    2. כל אדם נברא בצלם אלקים, ואם הוא משתעבד לאדם אחר הוא מתרחק מצלם בו נברא. להתמסר לאדם אחר באופן העובר על לא תנאף ולא תגנב זו עבודה זרה. אלה הסבורים שדברים כאלה הם פרקטיקות רוחניות חולים בנפשם וזקוקים לפסיכולוג.

      אהבתי

    3. אמנם מהצד אי אפשר לקבוע מי הוא מורה רוחני ומיהו לא, אך יש מדדים להגיד מה היא הוראה רוחנית ומהי לא. אמנם זה יכול להשתנות בין פילוסופיה אחת לשניה, אך לכל פילוסופיה רוחנית יש מדדים מהי הוראה אמיתית ומהי לא.
      היום הגישה היא מאוד לקבל את הכל, פעם, בהודו ובמקומות אחרים, היו אשכרה מתווכחים ומנסים לחשוב מהי רוחניות, והייתה עומדת מאחורי זה פילוסופיה – גם אם מקצינים, עדיין כנראה הפילוסופיה של שי טובלי היא דבר שאפשר להריח מקילומטר שהוא שטות, ואני מצטער בשביל כל מי שפשוט מקבל פילוסופיות שמציגים לו בלי לשפוט אם יש בה הגיון.

      אהבתי

  28. ניכר מהעדות שלפנינו שחברי הכת בסכנה ממשית, אובדן מחשבה עצמית
    גניבת דעת והתמכרות לאדם לכריזמה שלו כמוה כהתמכרות לסמים חובת המדינה להגן על אנשים בגירים שאיבדו את כושר שיפוט כתוצאה מהתמכרות זו ולנתק אותם מיד משי טובלי. אין מקום להשתהות או להרהורים פילוסופים במקרה הספציפי הזה.  

    אהבתי

  29. לפי התיאור שלך תמר צריך לסגור חצי מהמפלגות בכנסת.

    מסירת דעתך לאדם אחר זה לא פשע, וזה לאו דווקא מסוכן, אפילו שזה נוגד לכל אמונותיי על איך ראוי לחיות. גניבת דעת של אדם אחר זה עניין שקשה מאוד להגדיר, וזה לא פלילי אלא אם זה מיתרגם למעשים פליליים כמו השגת כסף או מין במרמה או הפעלת אלימות או פגיעה פיזית.

    בעיניי מדובר פה באנשים אבודים שמצאו מקום אצל אדם הזוי שמנצל אותם לצרכייו, ככל הנראה הגדול שבצרכיו הוא האגו שלו. אני לא רואה את זה בשחור ולבן כמנצל ציני ומנוצלים חסרי ישע. הייתי שמח אם היו מנגנונים לעזור לאנשים הללו, שיבדקו מה שלומם ואם הם זקוקים לעזרה, שתהיה להם כתובת לפנות אליה במקרה הצורך (כמו נגיד ארגונים שתומכים בחוזרים בשאלה). הגישה של צריך לבוא לפרק כי ברור שזה רע היא מאוד בעייתית בעיניי, מאוד בעייתי בעיניי להפקיד עוד סמכויות כאלו בידי המדינה שממילא מתערבת יותר מדי באיך לחיות את החיים.

    אהבתי

  30. מצד שני, במידה רבה זה אחד התפקידים של מדינה, לדאוג לטובת הכלל על חשבון טובת הפרט. אוקיי, אז אני בעד לסגור את כל התנועות הדתיות שכולן מטיפות דברי הבל וכולן מובילות בכחש, שלא לומר מנצלות, את חבריהן. ברצינות. אני בעד שאם כבר סוגרים, אז לא רק את טובלי, גם את הבודהיסטים והפלון-גונג והיהודים! כן, בראש ובראשונה צריך לסגור את כל הארגונים היהודיים. ובראש ובראשונה את המדינה! יועמד ביבי לדין לאלתר!!

    אהבתי

    1. ברור, אבל כשהיו פה כתבות על החרדים או על חב"ד לא דרשת לסגור אותם מיידית, איך בדיוק אפשר 'לסגור' את הכת של טובלי? איזו זכות יש לי למנוע מאנשים להיות מטומטמים וללכת כעיוורים אחרי גורו כריזמטי שגם עושה בהם מעשי סדום? במה זה שונה מכתות חרדיות (וכאמור אני לא מדבר על הסדיסטים של אליאור חן או העם המרעיבה) ומשיחיות שונות?
      פגשתי פעם חרדי שטען בפני שהיה טייס קרב חילוני וחזר בתשובה, אין לי מושג אם הוא סיפר אמת אבל אם כן הרי שאדם שהיה יצרני בחברה ותרם לביטחון הפך לאדם לא יצרני שאינו תורם ורק יושב ולומד מספרים ישנים כל היום, זה שהספרים שלו נכתבו לפני אלפי שנים ושל טובלי לפני שנה משנה משהו?
      זה מזכיר לי את הבדיחה על המשוגע שמזמין גלידה ואז הופך את הגביע על הראש.
      'למה אתה שם גלידה שוקולד על הראש?' שואלים אותו כולם בתדהמה
      'אוי' אומר המשוגע 'איזה אידיוט אני, חשבתי שזה היה וניל!'
      אז שי טובלי הוא גלידת שוקולד , אם הוא היה 'וניל' (סאטמר, ברסלב או חב"ד למשל) זה היה יותר טוב?

      אהבתי

      1. הגזמת. להגיד "החרדים" זו הכללה שאיננה אומרת הרבה.
        זה כמו להגיד שבעקבות הציונים הנמוכים של תלמידים בבית-ספר מסויים, צריך לסגור את כל בתי הספר החילוניים בארץ. קצת ילדותי, לא?

        אהבתי

    2. ביחס למקרה הספציפי הזה, אני לא רואה שום חובה לטפל, ולא רואה במה יש לטפל. אני חושב שאת עושה כמה קפיצות (על כמה הם לא אחראיים, על כמה הוא אוויל ולא מנהיג רוחני, על כמה הוא מנצל אותם), ומגיעה למסקנה מרחיקת לכת, שצריך לפרק את הקבוצה בכח. זה לא רק את, המאמר של תומר מרמז לכיוון הזה, אבל צריך לשים לב מה מדווח ומה משוער. למשל כל עניין ההתאבדות ההמונית הוא לא יותר מספקולציה. זה בסדר לקחת את זה בחשבון, בהתחשב בנסיון העבר, זה לא בסדר לפעול מתוך הנחה שהקבוצה של טובלי אכן בדרך להתאבדות המונית.

      אני חושב שיש הרבה מה שכדאי וצריך לעשות בעניינים כאלו, כמו שאמרתי, לנסות לתמוך מבחוץ באנשים, לעזור להם לצאת אם הם רוצים, להוקיע את בורותו ונכלוליותו של המתיימר, ובמקרים של פגיעה פלילית בפירוש לערב רשויות וגם לפרק את הקבוצה במקרה הצורך. אני חושב למשל שהנסיבות שבהן פירקו את החמולה של גואל רצון, להבדיל, היו קצת מוזרות. העילה היתה שהוא משעבד את הנשים, ומרחוק זה נשמע כמו מתיחה של החוק כדי לאפשר לרשויות להתערב.

      אהבתי

      1. אז אנחנו אמורים לעמוד מנגד ולהמתין לטרגדיה חס ושלום?

        באוניברסיטת חיפה בפקולטה למשפטים לפני כשבועיים היו הרצאות שבחנו את הקשר שבין כתות להתמכרות לסמים מבחינה אתית וגם משפטית. אין כיום חוק נגד כתות כמו שאין חוק האוסר על עישון סגריות ושתית אלכוהול אך יש הגבלות בחוק לגבי אלכוהול וסגריות,  אפשר לבדוק מצב שיגבילו קבוצות שיש חשד לפגיעה וניצול על פי ריבוי של עדויות מצטברות, אולי
        אין לי מושג, יש רבים וטובים ממני שיכולים להביא פתרונות לבעיה הקשה הזו. אבל מה שקשה לי באופן אישי זה חוסר האונים, כשברור לך וברור לכל מי שקרא את הפוסט הזה שיש כאן התעללות מנטלית ופיזית בבני אדם, ואין שום דרך לעצור את הנזק עכשיו במידי.

        אהבתי

        1. תמר,
          את אומרת דברים נכונים שרוב הקוראים מסכימים איתם.
          אבל באותה נשימה מה שאלבר ואוהד ניסו להסביר בהודעות שלמעלה היה הנקודה ששואלת:
          מי זה אנחנו שנעמוד מבחוץ ונשפוט חיים של קהילה מסויימת?
          אם יש למשל זוג (או קבוצה לצורך העניין), שאחד מרביץ לשני והשני נהנה מזה, מה אנחנו כמביטים מבחוץ יכולים לעשות?

          אם מדובר על שני בגירים שעושים את מה שהם עושים מתוך מודעות שלמה לעניין, מי אני שאבוא ואכפה עליהם את חוקי המוסר שלי?

          כמו שאמרו כבר, מה שכן שאפשר לעשות זה ליצור קהילה חיצונית תומכת עבור אנשים שבוחרים לצאת מהקהילה המדוברת.

          וכמו שנאמר בנוסף, אם הקהילה של שי הייתה מונה 2,000,000 אנשים אולי הכל היה נראה אחרת. אולי הם היו נחשבים ה"נורמלים" ואנחנו
          היינו נחשבים המוזרים או הסוטים.

          אהבתי

          1. א, נכון אנחנו לא יכולים למנוע מאף אדם בוגר לבחור את בחירתיו
            וכמה שיהיו שנויות במחלה ומחלוקת. אבל יש כאן אתגר רציני שחייבים להתמודד עימו, המוני יהודים הלכו אחרי שבתאי צבי משיח שקר במאה ה17 הוא ונתן העזתי גרמו למשבר עמוק בעם היהודי, כמות מאמינים איננה סממן לאמינות, ואם אפשר למנוע ממשחיות שקר מלהתפשט ללא בקרה מדוע שלא נעשה זאת? זו חובתינו המוסרית למנוע סבל שנגרם לזולת.

            מוזרות וסטיה קשורים יותר למצבים של חוסר איזון הגורמים לסבל פיזי ומנטלי, ההסטוריה והתרבות והחוק האנושי שואף תמיד לאיזון, החוקה האמריקאית למשל רואה בשאיפה ורדיפה לאושר כזכות. המוסר הוא הגורם להשרדותו של כל המין האנושי, בכל מקום שבו יש דיכוי של הפרט יש התקוממות שכנגד, והעולם מלא דוגמאות כרימון.

            אהבתי

  31. כמי שהיה קורבן (בילדותו ונעוריו, במסגרת בר מצווה) לראשי הכת הכי מיינסטרימית ובלב הקונסנזוס הישראלי – מחזירים בתשובה דתיים לאומיים, אני יכול לאמר שהנושא חשוב מעין כמוהו, אבל למרבה הצער הוא לא מקדם מודעות להתעללות בילדים שנקראת דת.
    אגב, הקישור למין זהה בקהילה המיינסטרימית שלי (לשעבר): רב מאוד מפורסם בקהילה חשוד בעבירות מין, וגם כמה רבנים אחרים ממש מאותו המקום עשו מעשים אחרים לא ראויים.

    אהבתי

  32. תומר, הכל טוב ויפה, אלא שבעיני קדושה, או רוחניות, נעה על מנעד רחב יוץתר מן האתיקה הצרה שאתה מנסה לסמן, מן הנמוך ביותר ועד לנשגב ביותר. אפשר לראות זאת בערים קדושות (בנארס, צפת, מכה) על בתי הזונות ועל המקדשים שלהן, אפשר לראות זאת בדתות שלמות וגם אצל אנשים בודדים שיש בהם מנעד שלם, מן הסחי שבסחי ועד לנקודות הגבוהות והזכות ביותר.
    אתה יודע מה, אולי תואיל אתה, המלומד בביקורת, לנסח עבורנו מהי רוחניות של אמת בעיניך? איזה גורו היית מקבל על עצמך? אל איזו דת היית מתמסר לחלוטין, ללא עכבות? או שאין כל 'ללא עכבות' במשנתך?

    אהבתי

    1. י.,
      אם היית קורא בתשומת לב את הרשימה שכתבתי, היית מגלה שקבעתי במפורש ש"רוחניות איננה מוסריות" ושלכן השאלה היא לא האם טובלי חרג מהמוסר המקובל, אלא "השאלה במקרה זה, כמו במקרים רבים, היא האם יש יסוד סביר להניח שהמורה המסויים שמדובר בו מנצל את תלמידיו". מכיוון שטובלי כבר התגלה כבלתי-אמין בעליל, לדעתי יש יותר מיסוד סביר להניח שאין שום דבר רוחני במה שהוא עושה.

      אהבתי

      1. מדבריך משתמע כאילו זילזלתי במה שכתבת, אבל זה לא נכון. אני מעריך מאוד את מסע הצלב נגד טובלי וחושב שהוא חשוב. אני רק מנסה להוסיף שאלה פוזיטיבית. אם לא הוא ולא ככה אז מי כן ואיך? והאם אפשר אחרת? ומה זה 'דבר רוחני'? האם בהתמסרות הטוטאלית של תלמידים אין דבר רוחני כשלעצמה (בוויתור על האגו, בניסיון "להיות נחדר" כהגדרתו)? ואולי אי אפשר למצוא מורה רוחני 'נקי', בגלל שהרוחניות איננה מוסריות (כפי שאתה מרבה להציג בדבריך, זו אתיקה של הוויה ולא אתיקה של פעולה), אולי יש משהו ברוחניות שמספח אליו, כמאליו, את הג'יפה? (משהו קבלי כזה).
        זו עיקר השאלה ולא הדיון על הקשקשן ההוא.

        אהבתי

        1. י.,
          לדעתי ודאי שאפשר אחרת. זה אמנם לא נפוץ, אבל יש מורים רוחניים אמינים ועמוקים, שלא מזיקים לתלמידיהם. הרוחניות אמנם מספחת ג'יפה, אבל האתגר הוא לא בלתי עביר.

          והאם ייתכן שבכ"ז תלמידיו של טובלי מרוויחים משהו מהויתור על האגו? ודאי, בדיוק כמו שחסידי תולדות אהרון מרוויחים. אבל בסופו של דבר אלו ואלו מולכים שולל, שלא לומר חיים בסרט.

          אהבתי

  33. אני רוצה להצביע על נקודה נוספת.

    לא רק המנהיג הכריזמטי רוצה לשלוט, גם צאן מרעיתו רוצים להישלט.

    כמישהי שבדקה את הכל והטילה ספק בכל ניסיתי הכל או כמעט הכל. נוכחתי לדעת בתור אחת שמקשה קושיות ושואלת שאלות כמה לחץ הופעל עלי כאשר הטלתי ספק בדברים ובמדריך, מצד המשתתפים יותר מאשר מצד המדריך, לפעמים בצורה מאוד לא נעימה.

    אני רוצה לתת דוגמא של, לא יודעת אם זו כת או סתם התארגנות של יחידים, סביב משהו שנקרא "ספר הידע" (עוד משהו שצריך לבדוק, תומר). זהו מעין ספר שניתן בתיקשור על ידי אשה תורכיה עם כל מיני תובנות שכולן מוכרות מכל מיני מקורות אחרים. בין השאר היא טוענת שהיא חלק מהישות האלוהית. יש שם כל מיני כללים כמו להעתיק את כל הספר שהוא כמה מאות עמודים ובפגישה אסור לשאול שאלות בקול רק להעביר פתקים כדי שלא ללהימנע מהאגו וצריך להתקשר אליה לפני כל פגישה ובכל פעם נוסעים אליה לתורכיה וכולם צריכים להיות מיסיונרים ולהעביר הלאה את התורה שלהם וכך הלאה.

    מה שריתק אותי זה איך אנשים שנראו לי די אינטליגנטים מוכנים לוותר על כל מה המיגוון והחופש שהעולם המודרני מציע להם, ולהתמקד בתורה אחת גם אם היא מופרכת.

    נראה לי שזהו שלב פסיכולוגי של אנשים שזקוקים למישהו מבחוץ שיגיד להם מה נכון ומה לא כדי להשקיט את הכמיהה שלהם למשהו שמעבר. הם עדיין לא הגיעו לשלב של הכלה של חוסר וודאות, של עבודה עצמית וחשיבה עצמית שדורשת ביטחון בעצמי שאני היחידה שקובעת מה נכון ומה לא נכון, של עשיית סדר בתוך הבילבול של כל מיני דיעות סותרות שכולן נראות נכונות.

    לכן אני לא חושבת שרק המנהיג אשם. לפעמים זוהי דרך שבני אדם צריכים לעבור כדי לעבור לשלב אחר. בקשר לכך נראה לי שדווקא חוזרים בשאלה שחיו בתוך העולם הדתי, השקפת העולם שלהם מורכבת יותר מזו של חילוניים מלידה.

    אהבתי

    1. הי גליה הי תומר בוקר טוב

      מעניין לשמוע על ספר הידע. לא שמעתי על זה (למרות שפגשתי כמה אנשים שטענו שהם חלק מהיישות האלוהית- רובם היו מאושפזים).
      למה שאת קוראת קוראים "מנוס מחופש" כתבו על זה בעיקר פסיכולוגים הומניסטיים.

      תומר, הנקודה בדיוק מתחדדת בשאלה האם ניתן לפסול תורה רוחנית בהעדר נקודת שיפוט חיצונית מוסרית. אתה מנסה להראות שאפשר להגיד על משהו שהוא שטויות אני (וחלק גדול מהטוקבקיסטים) חושבים שהגבול חמקמק מאוד. אתה טוען שרוחניות אינה מוסר ואתה כנראה צודק אבל זה בדיוק מראה את הבעיתיות של מה שאתה עושה כאן.

      ויש עוד שאלה, האם מה שמזיק פסיכולוגית (ועל זה נראה כאילו אין שאלה בנושא הזה) יכול להיות מועיל רוחנית? האם נפשית, רוחנית ופסיכולוגית הם מילים נרדפות?

      אהבתי

      1. אין קשר בין 'נפש' ל'נשמה' .
        תאר לעצמך חייל נאצי במחנה השמדה, הוא בריא נפשית, מתפקד היטב ולא סובל מסיוטים או מחרטה, אם כך נפשו תקינה לגמרי אבל נשמתו איננה.
        דווקא אותו אחד שיתמוטט נפשית ויגיע לבית משוגעים הוא זה שנשארה לו נשמה מסויימת למרות שנפשית הוא שבר כלי.
        בכל אופן מי שגורם למישהו אחר במתכוון נזק נפשי כנראה שגם נשמתו לא הכי בסדר.

        אהבתי

  34. אני לא יודע מה זה נשמה אבל תומר טוען שהתפתחות רוחנית אינה קשורה במוסרית. בדוגמא שהבאת הקריטריון שפסל את התפתחות הנשמה הוא מוסרי. אבל אפשר להרחיב את השאלה גם על נשמה, האם התפתחות רוחנית נפשית פסיכולוגית ונשמתית הם אותו דבר?

    אהבתי

  35. (ולא. הוא גם לא בריא פסיכולוגית. בריאות נפשית נמדדת גם ביחסים בין אישיים, בפיתוח של סופר אגו תקין ועוד… פסיכופת אינו בריא נפשית)

    אהבתי

  36. סטודנט,
    לרגע לא טענתי שהתפתחות רוחנית אינה קשורה במוסריות. אני חושב בדיוק להפך. טענתי שהיא אינה *זהה* למוסריות, ולכן שלפעמים אלו לא דברים שחופפים לחלוטין (דהיינו: ייתכנו חריגות מוסריות – כלומר ממערך מוסרי של זמן ומקום מסויים – בתנאים מסויימים, במסגרת מסע רוחני).

    לגבי האפשרות לשפוט מבחוץ תורות רוחניות. האפשרות הזאת באמת לא פשוטה, באמת חמקמקה, אבל אני בהחלט לא חושב שהיא לא אפשרית. העניין הזה כמובן מורכב, אבל אני חושב שטובלי עשה אותו בשבילנו פשוט מאוד: ברגע שהוא הכריז שהוא הבודהה מאוריון ומתקשר את צוות הבוראים הגלקטי, הובהר לכל בר דעת שהוא או שרלטן או הוזה.

    אהבתי

    1. תומר יקר,
      האם מכך עלי להבין שבעיניך כל אדם שמתקשר עם ישויות הוא שרלטן או הוזה?

      אהבתי

  37. זה יהיה מאוד מאוד חבל אם מישהו מהכת יאיים עליך, אחרי שהבעת בלשון רהוטה ולא מתלהמת שורת עובדות ופרשנות.

    אני חוקר להנאתי כת רצחנית בשם סיינטולוגיה, אשר מתהדרת בשם "דת". אגב, לפקידי השומה אשר כתבו כאן לפני, אם מצהירים על כת בשם "דת" אתה פטור ממס בארה"ב. או מה שנקרא, בלשון נופל על לשון, להכשיר את השרץ.

    עוקב אחרי בלוגך באדיקות, למרות שלא מטקבק.
    המשך כך.
    ניר.

    אהבתי

  38. תומר וחברים,

    תמר צודקת, די עם החירבושים…
    התלמידים של שי לא יודעים לפתוח את העיניים כי אף אחד לא לימד אותם.
    וגם כל מה שהוא עושה זה לומר הכל חוץ מללמד אותם איך לחשוב בצורה עצמאית.

    תומר פועל בזה שהוא מביא את הסיפור לציבור.
    והשאר ?
    דנים בשטויות והרבה רוח… אם כי דברים מעניינים :)

    מי שיש לו רעיונות איך אפשר לשחרר את החבר'ה האלה מהבורות שלהם
    מוזמן להעלות רעיונות פרקטיים.

    לדוגמא, כמו שתמר אמרה,
    אפשר להתחיל בריבוי פניות לרשויות הרווחה
    כדי להעלות את הסיפור לרמה שתצדיק פרסום טלוויזיוני
    או למי שיש קשר ישיר עם אנשי תקשורת אפילו עוד יותר טוב.

    אהבתי

  39. מה שלא הולך באהבה הולך בהפחדה.
    מעניין לקרוא שבלוגרים אחרים גם קיבלו מכתבים כאלה ולא נפלה האדמה. תחזקנה ידיך.

    אהבתי

    1. תומר שלום ,

      מסכים לחלוטין עם כתבתך,שמעתי על טובלי לפני המון שנים מחבר שהכיר אותו. לצורך העיניין כל דת כולל היהדות היא כת מסוכנת ברמה כזו או אחרת .כמובן שאת הדתות הממוסדות עוטפים באיצטלות שלא מאפשרות בחינה אמיתית.
      לגבי הסייפא של דברייך אתה אומר שאתה לא פוסל יחסים הומוסקסואליים לצורך טנטרה-רוח האם אתה פוסל אותם כיחסים טבעיים בין שני אנשים בוגרים?

      אגב, "נופח" צ"ל נופך .

      תודה
      איתן

      אהבתי

      1. איתן שלום,
        תודה על התגובה.
        לגבי יחסים הומוסקסואלים, ודאי שאין לי שום בעיה איתם כל עוד הם בין בוגרים ובהסכמה. גם סתם בשביל הכיף זה בסדר גמור.
        ואת שגיאת הכתיב כבר נשאיר, לא נורא.

        אהבתי

  40. רציתי להעיר בנושא raw food. אישית אני אוכל-כל אבל מנסיוני הרבה אנשים קיבלו דברים נפלאים מהתזונה הזאת – זכו בבריאות ושמחה בחייהם. לא מנסה לומר שהתזונה הזאת נכונה לכולם אבל בהחלט נותנת תוצאות חיוביות מאד לאנשים שונים שאני מכיר.

    אהבתי

  41. הבעיה עם שי טובלי ועדר מרעיו וויתקה ושחוקה,
    זו בדיוק הבעיה של העדר, ולא של ה"רועה",
    העדר תמיד היה מטומטם ונטול אישיות ועצמאות חשיבה, ולכן הוא עדר בהמות במלוא מובן המילה, ובכלל לא הייתי מרחמת על האנשים שנמצאים בעדר הזה? רוצים להיות עדר? תהיו עדר… יבושם לכם. רוצים חדירות למיניהן? נו טוב, זאת פרוורסיה המציגה עצמה במסווה של רוחניות!!! רק בני אדם סופר מטומטמים ופרוורטים בעצמם עשויים להתפתות לדברים כאלה! למה לרחם עליהם? למה בכלל להתעסק איתם?
    לא ניתן להציל את העדר, ולא שום פרט יחיד ממנו; זו משימה שנדונה מראש לכישלון. אז למה בכלל להתעק איתם? ועוד לאדם אינטליגנטי ועם חיים מלאים כמו תומר?
    אבל המעשה נעשה, ואין להשיב את הגלגל לאחור.
    עכשיו צריך לעמוד לצד תומר ולתמוך בו בכל אשר יהיה נחוץ.
    נקווה שהמשפט יהיה שפוי, זו עדיין תקוותי, כאשר הכול כמעט אבוד בישראל.

    אהבתי

  42. סקופ בשקל –
    האדם שהביא 'עדות מבפנים' על 'הכת המסוכנת', שבעקבותיו תבעו את פרסיקו טובלי ולסטר, ה'המקור המהימן' של פרסיקו הוא לא אחר מאשר [צונזר – ת.פ.] שהגיע למפגשים פתוחים עם שי למשך כחודש – לא יותר, לא בכת ולא נעליים.
    כמי שהיה שם אני יודע להגיד שהוא היה מעשן כמויות בלתי הגיוניות של גראס והיה מסתובב תמיד עם מין מקל מוזר משובץ אבנים, שהיה צמוד אליו בכל אשר הלך, ותמיד היה לו מבט זגוגי, מעופף והזוי. שי אפילו לא נתן לו להתקרב אליו יותר מידי…
    אותו [צונזר] הפך לאחר מכן את עורו מדמות של שמאן הזוי ומעונן בענני גראס ופטריות לחוזר בתשובה טרי…ברי הדעת יבדקו היטב מהם המקורות שמצוטטים בבלוג של פרסיקו, כיוון שהם מדד האמינות של הכתוב בו.

    אהבתי

  43. יפית מותק
    הוא לא מעוניין בסיפור אמיתי – כי זה לא ג'וסי מספיק לכתוב על זה
    הוא מעוניין באנשים מפוקפקים כדי לצבור באזז על הפעילות שלו
    לכן לא טרח לבדוק איתנו שום דבר מעולם, ובדיוק בגלל הסיבה הזאת הוא גם לא טרח לבדוק את מהימנותו של זה שפנה אליו במאמר הקודם רק בשביל לנסות ולהכפיש אותי באופן אישי ולפגוע בי

    אהבתי

    1. אני לא אשכח את היום שנידו את [צונזר – ת.פ.] מהכת שי ואיילון נידו אותו כי חשבו שסיפר סודות לאביו
      מנעו ממנו כל קשר לכת חברה שלו [צונזר – ת.פ.] זרקה אותו מהבית שלה והוא בכה כמו ילדה בת 16

      אהבתי

  44. כתבה חשובה – תודה רבה תומר שהבאת אותה לאור !

    אני רק רוצה לציין משהו בקשר ל raw food או אוכל נא

    אני אישית לא קשור לשום כת או עניין כזה ובעצמי אוכל raw good כבר תקופה ארוכה ובניגוד למה שהבחור מהכת של טובלי אמר – אני לא מרגיש שזה מחליש אותי – להיפך – זה הופך אותי לחי יותר , מודע יותר ורגיש יותר.

    זה ידוע בתור טכניקה נפלאה של ניקוי , ריפוי של סכרת ומחלות אחרות.

    אהבתי

  45. אני לא יודע אם זה עדיין מעסיק אותך, ואם אתה צופה בתגובות חדשות לרשומות ישנות, אבל כשחיפשתי תעסוקה להיום בערב בירושלים, גיליתי שבני הזוג טובלי-לסטר מקבלים במה ציבורית בדמות, ובכן, "תמול שלשום", לא פחות, להרצות על הספרות שלהם.

    http://www.gojerusalem.co.il/item_7635/%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%9C-%D7%A9%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%9D-%D7%A2%D7%9D-%D7%A9%D7%99-%D7%98%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99-%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%9C%D7%A1%D7%98%D7%A8

    אהבתי

  46. לראשונה פגשתי את שי באוסף שלו "בוקר טוב עולם". היה מענין. מאז אני עוקב אחרי פועלו, בדאגה גוברת… האיש ממריא לספרות שאין לדעת אם הקשר לכדור הארץ הקטן והארצי שלנו יישמר. עצוב, מסוכן, פטתי. האנשית שהולכים אחריו בודאי אינטלגנטים, אבל חסרים משהו שמרכיב אדם שלם, שי מספק להם את החסר. לא יכלתי שלא לחשוב על גואל רצון… מה יהיה איתך עולם?

    אהבתי

  47. אינני מבין מה יש לך נגד האיש,נגד התורה,נגד הכת או נגד כל קהילה אחרת של רוחניות.

    טוב לך-תצטרף.לא טוב לך-תתעופף.
    אולם לכתוב בבקורתיות כזאת,בנימה צינית ומזלזלת-כל כך למה.?.
    ברור לי שקשה לך לקבל את השונה ,ברור לי שאתה נשלט ע"י השכל הבוחן,בודק,שמפחד לאבד שליטה מהמוכר והידוע.

    אהבתי

  48. מעניין מאוד,אני לא חושבת ששי מנסה לנצל או להונות, לפי כתביו (הספרים) ולפי עברו הייתי מניחה שהוא רק "ילד אבוד" טובלי נראה כאדם שלא קיבל מספיק תשומת לב ולא היה נערץ מספיק בילדותו והוא מחפש זאת בפרסום כפי שידוע בפסיכולוגיה, חיובי או שלילי.
    טובלי מציע לכל אוהדיו את חלומותיהם,להראות רזים,ולגלות את משמעות החיים,ולאלו בעלי הנטיות הוא אולי מציעאפילו מין. לדעתי בעידן כמו שלנו, כשהאנשים רק מחפשים במה להאמין ולא לחיות סתם כך חיים חסרי משמעותטובלי מצא את הבמה המתאימה.כפי שנאמר כאן רק אנשים בעלי אופי מסויים מאוד יוכלו להתחבר לרעיונותיו של טובלי,ואני בטוחה שאלו יהיו אנשים שבעבר סבלו מכל מיני בעיות פסיכולוגיות אפילו קטנות.כמו העינין של נטייה מינית ו"תלישות" – מן החברה ואו בעיות במשפחה .אוהדיו של טובלי כמוהו מחפשיו מקום בו יוכלו לחוות חיים אמיתיים ונוחים כפי שחלמו.
    כשהאנשים אכן עושים את הדברים שציינת כמו ההרעבה עצמית הזו של "רק פירות וירקות" אי אפשר לומר שדעתם אכן נמצאת במקום – נסו אתם לאכול פירות וירקות (רק) ותראו איך שיקול הדעת שלכם פועל.אינני בעד או נגד טובלי.אך יכול להיות שהדבר שהוא עושה רק נותן לאוהדיו "מצב" כאילו שהם חיים בסדר,ואולי הם בעצם ממש אבודים ונואשים לאהבה שהם מוכנים לקבל מטובלי או אפילו לקיים יחסי מין איתו רק כדי להרגיש איך שהוא טוב עם עצמם. כמו ה"כת" שהיא כמו קבוצות מעריצים – אלו אנשים בעלי מכנה משותף שזקוקים להדרכה.

    אהבתי

    1. רוני, ביננו. לא היית מדברת בכזאת סלחנות לו היה מדובר ב"מנהיג רוחני" או מנהיג כת גבר שהיה אוסף אליו בחורות אבודות ומציע להן "לגלות את משמעות החיים" באמצעות קיום יחסים איתו (למעשה היה מישהו כזה בשם גואל רצון שלדעתי עדיין מצוי בכלא..). למה כשמדובר ביחסים בין גברים תוך ניצול מרות וסמכות רוחנית את מגלה סלחנות שכזו? הרי תומר סיפר בפירוש ששי טובלי שכנע נשים של חסידיו (סטרייטים לחלוטין) שירשו לבעליהן לקיים עימו יחסים לשם השגת "תועלת רוחנית" כזו או אחרת. אם הדברים נכונים, אינני מבין איך שי טובלי מסתובב חופשי כאחד האדם ולא מרצה תקופת מאסר ממושכת…

      אהבתי

  49. מוזר עבורי להגיב על מאמר מיושן מה עוד שהוא עוסק באדם שבורא לעצמו מערך קוסמי חדש שמעניק את היכולת היחסית להרגיש שליטה בחייו וזאת באמצעות ניתוב חייהם של אנשים אחרים.
    בדרך כלל אני מסתפק בכמה משפטי מפתח שעוזרים לי להציב את הטוען לידע רוחני במקום הראלי שלו
    החיים והנסיון כמו כלים נוספים יוצרים באדם מערכת סינון מאוד יעילה לגבי שרלטנים וכיוצא באלה.החוכמה היא לשמור על מערכת סינון כזו שתאפשר חדירה של אלמטים חיוביים של ידע ואמת.
    שי טובלי ושוב למען ההגינות עלי לציין שאינני בקיא בכל החומר שלו,אינו עומד לטעמי בקריטריונים אלו.
    יהיה בזה אקט של חוסר הגינות להעביר ביקורת על עבודתו של טובלי או של אחרים מבלי להצביע על אחת הטעויות שהוא ביצע. למעשה זו טעות קלאסית שחוזרת על עצמה גם אצל מורים רוחנים בעלי שעור קומה ומעמד.
    חשוב לציין שלא באתי לחלק ציונים כמו שאינני מעביר ביקורת על ההתנהלות המוסרית שלו או של אחרים.זו לא מתפקידי ואינני פקח של משטרת הצניעות.אבל אני בהחלט מרגיש עצמי כמשרת של האמת,כמובן בצורה שאני חש אותה.ובצורה שהמוח שלי מנתח את אשר אני חש.
    במהלך הנדודים הרוחנים שלו נראה שטובלי נתקל באלמנטים טנטרים שאין לא צל של סיכוי להבינם בזמן הקצר שעמד לרשותו. והוא עשה מה שכל ילד קטן שקיבל מתנה. הוא קרע בזלזול את נייר המתנות קרע בזריזות את אריזת הקרטון ורץ לשחק במשחק החדש מבלי שיטרח לקרוא את הוראות היצרן. כך זה נראה בשטח
    אוהד אזרחי.שללא ספק כן מבין מה המשמעות של ה polarity בין המינים מנסה בכל כוחו לדחוף לוחם סומו טנטרי ששוקל 200 קילו לתוך חיתול של תינוק קבליסטי.זה לא הולך אוהד!!,היהדות שונא ומבוהלת מכל היבט אפשרי של המניות.ללמוד מיניות מהיהדות הקלאסית ואפילו מהקבלה זה כמו ללמוד את תורת הקוונטים מספר טלפונים.
    צודק טובלי שלחדירה של גבר אחד אחר יכולה לשנות את המערך האנרגטי של אותו גבר לתמיד .באותה מידה שלאיבוד בתולים יש משמעות באבולוציה הרוחנית של האישה . אבל הוא טועה ובגדול עם הוא חושב שחדירה של אבר מין גברי לתוך הרקטום שלו תעניק לו ערך מוסף מלבד גירוי מרכז ההנאה שלו. לרקטום יש לו תפקיד אחר והרבה פחות רומנטי.עם שי טובלי רוצה להרגיש נחדר וסבור ובצדק שחדירה כזו תאזן את הקוטביות שבתוכו הוא חייב להחדר כמו אישה.
    להחדר כמו אישה מצריך אברים של אישה .אבל צריך הרבה יותר מזה.צריך תוכנה של אישה ותוכנה של אישה אינה בהכרח בגדים נשיים אלא היכולת להמיר את הצורך הגברי לדחוף/להעניק בצורך הנשי לקבל/לדרוש . במקרה שכזה האנרגיה תזרום מן המרכז המיני כלומר מן הצאקרה השניה אל הצאקרה השלישית. ושם בצאקרה השלישית יתרחש הפיצוץ האנרגטי האורגזם של גבר הומוסקסואל בצד הפסיבי אינו שונה בהרבה מאורגזם גברי.והוא מרוכז רובו ככולו באבר המין הגברי (וקצת באזור הפרוסטטה מה שכנראה מעניק לחלק מהגברים ההומוסקסואלים את האשליה של חדירה נשית) בצאקרה השניה ולכן חסר תועלת מבחינת ההשג. אילו טובלי היה מצליח לחוות אורגזמה נשית לחלוטין יתכן והיתה לו היכולת לתרגם זאת לצורך ההתפתחות הרוחנית שלו.
    אינני בטוח שאוהד אזרחי שהבין שהמדובר על חדירה סימבולית ולא על חדירה של ממש אינו מודע לחלוטין למערך האנרגטי המיני של האישה.ובוודאי לא על הדרך שעשויה להביא גבר לחוויה שכזו.אני גם בספק עם יש לו האומץ לעבור חוויה שכזו שלא לדבר על לשכנע את קהל תלמידיו לעבור חוויה שכזו.

    אהבתי

  50. מד. רגב
    לשואלים היכן משפחות והתומכים, צריך להכיר את הדילמות העצומות שעומדים מולן, של קבלה מול הזרה של הילד, קורבן הקהילה, שכן יש לזכור שטכניקת ה״חיצוני המאיים״ היא הכלי הראשון שבו המניפולטור סוגר את חסידיו. אותי באופן אישי מעניינת הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לעשות היפוך עובדות תודעתי. ככל שהמצג של בודהה מאוריון נשמע יותר מופרך, כך תתחזק האחיזה שלו בקרב מאזינים מסויימים. חזרה של הבלים, שנועדה להעצים את מוזרותם, למעשה נותנת להם תוקף בתודעת אנשים מסויימים, היכן חוש הביקורת שמעוגן במציאות…

    אהבתי

  51. ז- ה – י – ר -ו -ת !!!!!!!!!!!!! "ספר הידע" הינו כת מסוכנת וחדשה בישראל. הכת מפעילה שיטות פסיכולוגיות מתוחכמות על מנת למשוך את אותם אנשים חלשים,דיכאוניים, שחוו אבדן של אדם קרוב, חולי או פשוט מחפשים לפצות אחר חסר נפשי מהעבר. הכת מפעילה לחצים על המשתתפים תוך שימוש בכללים נוקשים שקבעו מנהיגי הכת ,ו"סנקציות " בהפרתן. הכת מוצגת למתחילים, כקבוצה רוחנית בלבד, אך מעורבים בה עניינים כספיים רבים הגוזלים כספם של המשתתפים מבלי לשים לב. בכת תכנים איסלאמיים רבים . כחלק משיטת הלימוד של הספר צריכים המשתתפים לחזור ולקרוא שוב ושוב את הספר יום-יום ואף להעתיק את כולו במטרה להשפיע ולהשתלט במהירות על התודעה העצמית של האדם. מנהיגי הכת גורמים אט אט לניתוק מוחלט של האדם מסביבתו החיצונית ומן השגרה על מנת לשרת את מטרותיו. ראו הוזהרתם!!! אם נתקלתם באדם קרוב המשתייך לקבוצה זו אנא שתפו את המרכז לנפגעי כתות בפייסבוק, באתר או בטלפון

    אהבתי

    1. ז- ה – י – ר -ו -ת !!!!!!!!!!!!! "ספר הידע" הינו כת מסוכנת וחדשה בישראל. הכת מפעילה שיטות פסיכולוגיות מתוחכמות על מנת למשוך את אותם אנשים חלשים,דיכאוניים, שחוו אבדן של אדם קרוב, חולי או פשוט מחפשים לפצות אחר חסר נפשי מהעבר. הכת מפעילה לחצים על המשתתפים תוך שימוש בכללים נוקשים שקבעו מנהיגי הכת ,ו"סנקציות " בהפרתן. הכת מוצגת למתחילים, כקבוצה רוחנית בלבד, אך מעורבים בה עניינים כספיים רבים הגוזלים כספם של המשתתפים מבלי לשים לב. בכת תכנים איסלאמיים רבים . כחלק משיטת הלימוד של הספר צריכים המשתתפים לחזור ולקרוא שוב ושוב את הספר יום-יום ואף להעתיק את כולו במטרה להשפיע ולהשתלט במהירות על התודעה העצמית של האדם. מנהיגי הכת גורמים אט אט לניתוק מוחלט של האדם מסביבתו החיצונית ומן השגרה על מנת לשרת את מטרותיו. ראו הוזהרתם!!! אם נתקלתם באדם קרוב המשתייך לקבוצה זו אנא שתפו את המרכז לנפגעי כתות בפייסבוק, באתר או בטלפון

      אהבתי

      1. בכללי – לדברים של החוקר של הכתות: גם אני מגיע מתחום המחקר … אבל מימי לא נתקלתי בחוקר שהשתמש בתיאורים כמו "הבלים", ""לא רציני" למושאי מחקרו… ולהתחיל לשפוט אנשים כרציניים יותר או פחות נובע מתחושותיו של החוקר– ודברים מסוג זה מעולם לא היו חומר שיכול היה להייות ראוי להופיע בכתב עת מדעי.

        לגבי הדברים המעניינים שכתבה אורנה היקרה…הדברים שאת כותבת מדהימים… זה שאת חושבת שספר הידע היא כת מסוכנת… זו זכותך… בארצנו הקטנה כל כך הרבה דברים מסוכנים… החל מהאוויר המזוהם… צבעי המאכל… התרופות… טעויות רופאים… תאונות הדרכים… שירות בצבא… הפיגועים…המלחמות… הפשע המשתולל ברחובות…המסתננים…מחלות הסרטן…דום לב בשינה… אלוהים ישמור התחלתי להפחיד את עצמי!… לכן – ואין שמץ של לגלוג בדברי אם אומר- אם את חושבת שספר הידע זה משהו מסוכן… את מבטאת משהו לגיטימי שאולי נובע ממשהו חלש מבפנים… אשר חש סכנה קיומית… אבל זה משהו אמיתי ושלך!!
        ברשותך הרשי לי לבטא משהו אחר – לא מנוגד- לא מתחכם- לא מתנצח. אז כדי לבסס טענה ש"הכת מפעילה שיטות פסיכולוגיות מתוחכמות כדי למשוך את אותם אנשים חלשים…" את צריכה משהו שהמחקר במדעי ההתנהגות קורא – עובדה, עדות, ראיה. ונניח שאין- אז תרשי לי לספר לך איך אני הגעתי לשם. בני הבכור- משחר נעוריו (למרות שהוא מהנדס חשמל) התעמק בכל מה שקשור ברוחניות- החל מבודהיזם, תואר בפילוסופיות המזרח , שי טובלי, עד "הקבלה" שלנו וכדו',… הוא נכנס לספר הידע בהמלצת חברה שלמדה עימו הומיאופטיה ויצא משם כי החומר עיניין אותו אבל לא נראה מספיק מעשי יחסית ליעדים שהוא הציב לעצמו. בני הציע לי – להגיע לפגישה של אנשי ספר הידע שהתקיימה בחולון. כבעל תואר במתמטיקה ובחינוך (תואר שלישי) – לא נתתי לו אף פעם מנוח עם כל אותן ההנחות שאנשים רוחניים אוהבים להניח… ועל סמך אותן ההנחות מנסים להוכיח דברים שנראו תמיד רחוקים מהמציאות. בפגישה קראו חוברת של מסרים…שקיבלה בחורה מוסלמית מטורקיה שקיבלה כיונוי מבלנה- על שם משורר סופי שחי בטורקיה לפני כ500 שנה. בחוברת דיברו על אובססיות של המין האנושי, על הפחד ששולט בחיינו, על המערבולת האמוציונאלית שאנשים על הפלנטה שלנו חווים באינטראקציה היומית ביניהם. ועוד דברים שממש לא הבנתי. כששאלו אותי מה דעתי על מה ששמעתי… או האם יש לי שאלות אמרתי לתומי- שכדי להביע דיעה או לשאול צריך לדעת יותר… צריך תמונה כללית. אמרו לי תבוא לפגישה הבאה… באתי… בגלל הסקרנות המדעית… בגלל האתגר שהציב לי הבן שעמו אני מבלה שעות בוויכוחים…בגלל שמצאתי עיניין בחומר שהוא על גבול המדע ומפריד בין המציאות נתפסת למציאות שמעבר לתפיסה (מעין יקומים מקבילים)… ומאז חלפו מספר שנים. להגיד שאני מבין את הכול… לא ! כי החינוך המדעי הפילוסופי מכוון אותי לגלות דברים חדשי מעניינים… להגיד לך שאני מסכים עם כל דבר.. אז לא… ואני אומר אתהתובנות שלי בכל פורום… ועד היום לא הראו לי את הדרך החוצה… להיפך- מחמיאים לי וטוענים כי בשאלות שלי ובהערות שלי – אני גורם למחולל המוח של הקבוצה לעבוד ולייצר אנרגיה… הספק שאני וחברי מטילים במקומות מסויימים מקדמים הבנה. האם נתקלתי בשימוש ב"דרכים פסיכולוגיות מתוחכמות" כדי לצוד שיות טועות ותועות … לא!!! והראיה: במשך 13 שנה ספר הידע לא גייס יותר מ 300 איש. למרות שאני נמצא בקבוצה קרוב לחמש שנים ואינני מכיר את כולם- נראה כי להגיד עליהם שחברי הקבוצה הם "חלשים, דיכאונים שחוו אובדן, .." באמת קשה לי- למען האמת, וההגינות מחייבת אותי לומר זאת- אולי אין לי את ההכשרה הפסיכולוגית מחקרית כפי שיש לך אורנה… דבר אחד אני מרשה לעצמי בכל זאת לומר לך אורנה היקרה אמת מדעית טהורה- כלומר ניתן לבדוק/ למדוד זאת עובדתית בכל רגע נתון!!! אין לנו כזה שנקרא מנהיגים… לכן המשפט "מנהיגי הכת גורמים…" אולי מתאים למקום אחר… כת אחרת… דת אחרת… נכון יש חברים שמבינים יותר… ויש לפחות אחד- עם תובנות שמדהימות אותי כל פעם מחדש… ודווקא הוא מבקש ממני לשאול אותו שוב ושוב…ואחרי כל הסבר הוא טורח לשאול אותי מה דעתי… האם אני מנותק מסביבתי החיצונית… האם מישהו מכוון את תודעתי? האמת … מרגע שאני זוכר את עצמי לא אהבתי להסכים עם דיעות… אהבתי תמיד את השיטה של סוקרטס- להגיד ההיפך כדי לבדוק עד כמה האדם מולך אכך מבין את מה שהוא טוען שהבין… אז תסלחי לי אם קיבלת רושם כזה ממדברי…כתבתי את מה שכתבתי… רק משום שדברייך עלולים להטעות אנשים… ואת יודעת איך זה… פלוני שומע "ספר הידע…" מייד ידקלם: "כת מסוכנת… שיטות פסיכולוגיות… ניתוק מסביבה.."
        כיוון שאני מעורה בחומר – במשמעויות- והיעדים שלו- פשוט אינני מוצא אותך במציאות שלנו… אז כתבתי מה שכתבתי ואיתך הסליחה

        אהבתי

  52. יצחק החכם צחוק חסר מעצורים, יצחק כאוות נפשו, יצחק…..ולא יוסיף אומר.
    לאחר זמן מה יאמר לתלמידו האחד והיחיד: "אתה רואה יקירי? אתה רואה מה קורה כאשר אגו כריזמטי ובעל המצאה, מתחפש להארה?"

    אהבתי

שקלא וטריא