על כתות קטנות וכיתתיות גדולה

במוסף '7 ימים' של ידיעות אחרונות פורסמה ביום שישי כתבה מעניינת של שוש מולא ("החרדים לכתות", 4.3.11). על פי תחקיר של מולא המרכז הישראלי לנפגעי כתות ממומן ברובו מכספי איש העסקים החרדי רמי פלר. על פי הכתבה הארגון לא מזהה עצמו כקשור לפלר מפני שתדמית חרדית תעורר ספק טבעי בדבר טוהר כוונותיו, כאשר הוא יוצא כנגד גופים בעלי יומרות רוחניות לא-יהודיות.

אני לא יודע עד כמה המרכז עצמו מושפע אידיאולוגית מפלר, ואני מכיר אישית אדם משם שאני יודע שהשפעה כזאת מאוד לא מקובלת עליו, ואם כך יכול להיות שכל הסיפור הוא סערה בכוס מים. אבל נכון שאתר המרכז אכן מציג בין רשימת ה"קבוצות בעלות מאפיינים כיתתיים חריגים" כל מני קבוצות שלא נראות קשורות, כמו היהודית המשיחיים, המדיטציה הטרנסצנדנטלית, ולנדמרק. לא שאין לקבוצות הללו מאפיינים כיתתיים בכלל, אבל אם מכניסים אותן לרשימה צריך גם להכניס, והרבה לפניהן, אחוזים ניכרים מהעולם החרדי.

בכ"א, לכתבה רואיינו מומחים שניסו להסביר מהי בכלל כת, ואחריהם גם נתנו לי לומר מילה. פרופ' בנימין בית הלחמי סירב להגדיר את המונח ודיבר על הניצול הכספי של רוב ההתארגנויות האלו. פרופ' עפרה מייזלס אמרה יפה ש"מה שנראה בעיניי מאוד בעייתי הוא הניסיון לעשות דה-לגיטימציה והפחדה מפני התהליך, הטבעי בעיניי, של חיפוש רוחני." – כלומר המילה "כת" משמשת בעיקר להפחדה, לא לטובת הבנת הנושא.

אני מצוטט (בצורה מדוייקת, ותודה רבה לכתבת!) כאומר ש

ברור שלא כל הקבוצות שמוזכרות שם הן כתות. ביהדות יש הרבה סוגי מאמינים: מקפידים, מסורתיים וכו'. בכת אין גוונים של מאמינים, אלא רק סוג אחד של אמונה. כל החברים נדרשים לאותן חובות וזכויות וברגע שהם עוברים על החוקים, הם מועפים משם ומנתקים איתם את הקשר.

הכוונה שלי היתה לנסות לתת קריטריון מסויים שאהוד עלי (ושאותו ניסח ראשונה הסוציולוג Ernst Troeltsch כבר בתחילת המאה העשרים) להבחנה בין דת ("church" בשפתו של טרולטש) לכת ("sect"): הדת היא ארגון יותר ותיק ואורגני, וכמו כן היא מנסה להכניס תחת כנפיה כמה שיותר מאמינים – מסיבות אלה דת מאפשרת מנעד מגוון מאוד של רמות אמונה ונאמנות לפרקסיס הפולחני. כת, לעומת זאת, מתאפיינת ברמה זהה וקפדנית מאוד של "אמונה": מי שלא מאמין בכל מה שנקבע ועושה את כל מה שנקבע – עף. צאו וחישבו מהי דת ומה סביבנו הן כתות על פי ההגדרה הזו. בכל מקרה אמור להיות ברור לכל שלא כל התארגנות רוחנית אלטרנטיבית היא כת, ולא כל ביטוי של דתיות ממוסדת חף מדיכוי מחשבתי.

ויש לציין שקריטריון שהבאתי היא רק אחד מני רבים ושונים. בספרו The Emerging Network פורש חוקר הניו-אייג' מייקל יורק מגוון עצום של הגדרות וקריטריונים, על פני כמעט מאה עמודים. בקיצור, כל אחד יכול לבחור איך להגדיר כת. מה שמוביל אותנו לכיתתיות העולה מצד החלקים הקיצוניים יותר ביהדות האורתודוקסית בארץ.

על כתות גדולות יותר, ומסוכנות יותר

במבט לאחור, אני לא מרוצה מהרשימה שכתבתי לפני שבוע וחצי, יממה אחרי פרסום מכתב הרבנים לקצב. היא יצאה צעקנית מדי ולא מספיק עמוקה. הייתי צריך להדגיש בה דבר מה שכתבתי שם בשורה, ושאני רוצה לחזור אליו כעת: מדובר בחלוקה המתהווה והולכת בציבור האורתודוקסי בארץ. ומדובר בכך שהחלוקה הזאת, מבחינה מהותית, אינה עוד בין החרדים לסרוגים; אינה בין ספרדים לאשכנזים; אינה בין אנטי-ציונים, פוסט-ציונים, ממלכתיים, והיפר-ממלכתיים – למרות שגם לחלוקות הללו יש חשיבות כמובן. החלוקה שמתהווה והולכת היא החלוקה בין אלה שנותנים להגיון הבריא מקום, לבין אלה שרואים בהתגברות על ההגיון ביטוי שיא של אמונה וקדושה.

אפשר לראות את קוי ההתפלגות האלה בכל ה"שערוריות" האחרונות שהגיעו מהכיוון האורתודוקסי בארץ. 'תורת המלך' מגיעה להלכות המזוויעות שהיא מגיעה אליהן פחות מפני שמחבריה מזדהים איתן, אלא מפני שהם תפוסים במיתוס קבלי על פיו היהודי נעלה מהותית מהגוי ובטוחים שעל ההלכה לשקף את זה (כתבתי על כך שהספר הוא יותר פרוייקט הבניה של זהות והיררכיה מאשר ספר הלכה). בעוד חבורתו של הרב גינזבורג אינה 'ממלכתית', הרי שהרבנים טאו ואבינר הם סמלי ה'ממלכתיות' הסרוגה. אבל גם הם תפוסים יותר בסמל מאשר במציאות, ו"נשיא ישראל" הוא עבורם מלאך, גם אם בפועל הוא אנס. המישור הסמלי הופך למציאות "האמיתית", והמיתוס מכופף את העובדות. חוסר ההסכמה של הרב ליאור להגיע לחקירת משטרה והתמיכה בו גם הן נעות על אותו ציר של הכפפת ההגיון ל"תורה", ואותה דינמיקה היא שעומדת בבסיסן של הפגנות החרדים חסרות ההגיון, למשל על עניין האפלייה בעמנואל (כתבתי על זה כאן), או בלבה של פרשת סליפקין.

החלוקה כאן, אם כן, היא בין הנותנים למציאות מקום, לבין אלה שהמיתוס עבורם הוא האמת, והמציאות היא מסך אשלייתי שמסתיר אותו. על פי הבחנה שהציע מזמן הרב דוד הרטמן, אפשר לנסח את השאלה בעזרת שני אבות-טיפוס יהודיים של מערכות יחסים עם האל: האם אנחנו בונים את יהדותנו על העקדה, בה רגשות המוסר הטבעי של אברהם הוכנעו בשם צו האל המפלצתי, או על הדיאלוג בין אברהם לאל בדבר גורלה של סדום, בה הוא מעז לתקוף, על בסיס ההגיון והבנתו הטבעית, את ההחלטה האלוהית להרוג צדיק עם רשע, ולשנות את הפסק האלוהי.

בימים האחרונים יצאו רבים וטובים בתקיפות כנגד מכתב הרבנים האחרון (למשל במבי שלג, דב הלברטל, יואל בן-נון, שי פירון). הרב בני לאו כתב מאמר חריף בוואי-נט, ועוד אחד במקור ראשון ("שבת", 4.3.11), שממנו אני רוצה לצטט את הפסקאות האחרונות:

במחנה הרב טאו זיהו את האויב שמעכיר את הרוח הישראלית באותן מגמות ליברליות, היונקות את רוחן מתרבות המערב ומזהמות את "כרם ישראל". מערכת המשפט שמעצימה את חופש הפרט, זכויות האזרח וכל שאר המגמות הליברליות, הפכה להיות ל"אויב הממלכה". התקשורת הפכה לנלעגת או מסוכנת, הפמיניזם מעכיר את דמותה הטהורה של בת ישראל, הספרות והמדע הפכו לסכנת זיהום רוחני.
[…]
זה הרגע שבו קבוצת איכות הופכת להיות כת. זה הרגע שבו פורצת מלחמת "בני אור בבני חושך". ככל שמתחדד הקו כך הופכת הסכנה שבחוץ לגדולה יותר. החזון הגדול של גאולת ישראל מאוים מארס המציאות הנשלטת על ידי גמדים טרוטי עיניים. המלחמה מתחוללת נגד התקשורת הרעה ונגד מערכת המשפט הנשלטת על ידי כוחות הרס של האומה. הממלכה עצמה מיוצגת על ידי סמלי השלטון ובראשם בית הנשיא.

המכתב (הפרטי) שכתב הרב טאו לנשיא לשעבר הוא כבר תוצאה של המהלך הזה. שילוב של ניכור ממערכת המשפט, שנאת התקשורת והאדרת סמלי המדינה הולידו אותו. חותמיו, כולם רבנים וראשי ישיבות, תלמידי הרב טאו, מחנכים מאות תלמידים לרעיונות של אהבת ישראל, למסירות נפש ולהגשמה של חיי שליחות. בו זמנית הם מנכרים את עצמם מדופק החיים הישראלי, ערלים לכאבן של הנשים המותקפות על ידי האיש הרע הזה, עיוורים למשמעות ההרסנית של חתימתם ושקועים בשיח פנימי של תורה נבדלת ומבדלת שיצרו בבית מדרשם.

וזה הרגע שבו ההנהגה הדתית, המבקשת לחבר את הציונות אל שורשיה היהודיים, צריכה להתנער מהכת הזו ולהוביל את חזון הגאולה אל מחוזות ארציים, שבהם ייפגש החזון עם המציאות הישראלית בגובהה האמיתי. אם לא עכשיו – אימתי?

בין שורותיו של לאו אפשר לראות את החלוקה בין המתמודדים עם המציאות, לבין אלה שבורחים ממנה אל מיתוס אידיאלי. מסתמן אם כן הקו המבדיל בין האולטרה-אורתודוקסיה למודרן-אורתודוקסיה בישראל. מעניין יהיה לעקוב אחרי התרחבותו של קו השבר הזה. מעניין גם איזו השפעה תהיה להתמודדות בשבועות ובחודשים הקרובים, משני צידיו של הפער התיאולוגי הזה, עם התעצמות הניסיון לכפות תוכנית נסיגה משטחי יהודה ושומרון על ישראל.

53 תגובות

  1. בדיוק קיבלתי במייל את תגובתה של שרונה בן משה, דוברת המרכז לנפגעי כתות, לכתבה של שוש מולא, תגובה שנשלחה לעיתון:

    שמי שרונה בן משה ואני דוברת המרכז הישראלי לנפגעי כתות, בכתבה נטען כי אנו תוקפים כל קבוצה המוגדרת על ידינו כ'לא יהודית' – ובכן, לא מפתיע אותי ששוש מולא בחרה שלא לפרסם את שכתבתי לה בתגובת המרכז ואודה כי הדבר יובהר באופן שאינו משתמע לשני פנים:

    " אני עצמי הייתי שבויה בכת – המזוהה עם הזרם הדתי לאומי – כת שקיבלה תמיכה גורפת מרבנים חרדים, חברי כנסת ושרים. וכולם שתקו למרות ההתעללות שחוו שם אנשים חפים מפשע. אחרי החוויה הקשה שחוויתי שם – לא הייתי מסייעת בשום פנים ואופן לארגון בעל מטרות סמויות, חשודות שהאינטרסים שלו מוטלים בספק או עלולים לפגוע כהוא זה בכל אדם חף מפשע. אני מאמינה רק בחופש ובחירותו של האדם לבחור את חייו ומסייעת לאלה שנעשקה מהם הזכות הזו להרוויח אותה בחזרה. אין שום אינטרס מעבר לזה"

    רציתי להבהיר כי לא מעולם ולעולם לא אתן יד למחיקת דעות והשקפות עולם שאינן כמו שלי. הייתי כבר בכת כזו. טוטליטריזם הוא מסוכן ואני נגד.

    לי יש את הזכות לומר שראיתי את הצביעות של רבנים חרדים ודתיים לאומיים, שלא נדבר על חברי כנסת ושרים, שטמנו את ראשם בחול גם כשכבר ראו שהקבוצה שהייתי בה היא כת. הם לא רצו לשמוע אותי כשהתרעתי בפניהם וגם היום לא מאפשרים לי לחשוף את הכת הזו בתקשורת. ומדובר בדוסים. לא בכת תימהונית. ותאמינו לי שאני האחרונה שארצה להחזיר בתשובה מישהו. כל אחד שיעשה מה שהוא רוצה. זו האג'נדה שלי. עד הרגע שהוא מנצל ומשעבד אנשים. שם אני נכנסת לתמונה.
    אז צריך לבדוק לפני שמוציאים לעז.

    מעבר לזה, פגשתי ביום חמישי באחד מאולפני הטלוויזיה אשה לשעבר של גואל רצון. היא הודתה שאם המרכז לא היה מוביל את המהלך – היא עדיין היתה היום בשבי וגואל היה עדיין מלך הנשים, הקטינות וגילויי העריות. רק בזכותנו הן יצאו לחופשי. אז אנחנו קונים יום יום את עולמנו בזה שאנו מצילים עוד ועוד נפשות. את הדוברות אני עושה בהתנדבות. מדם ליבי. ואנו נשמח לקבל עזרה מכל אחד שיחפוץ בכך. אפילו אם הוא אתאיסט.

    שרונה בן משה, דוברת המרכז הישראלי לנפגעי כתות.

    אהבתי

    1. אמא של ילד בכת יהודים משיחים אני רוצה לידע כמה שיותר אנשים כת משיחים פועלת בצורה מנויפולטיבית והדרכה מלאה של המתנדבות כיצד ללכוד בחורים יהודים הבנות מצירות עצמם אוהבי ישראל מעונינות להתגייר מערבות את המשפחה מבקשות עזרה לגיור מרצונם החופשי הציין שאם הבחורה איתה אומרת שהיא נוצריה ורוצה להמשיך בדת שלה זה היה מכובד יותר אבל יש מטרה ניצול סחיטה הבן שלי נכנס לחובות מכר את הרכב שלי התפטר מעבודה מכובדת וקיבל פצויים שנלקחו ממנו עובד בטפה וחי בעוני וכל המשכורת לראש הכת מוקף רק באנשים בכת ונאסר עליו ליצור קשר עם ישראלים הגב הבחורה ה מנהלת בלוג וכותבת על מעשיה בישראל שבאה למטרת מסיון ומלגלגת ליהודים וזה על קצה המזלג אז תומר היקר יהודים משיחים שמן ששון משפ מאירס כת בחסום מדינה ישראל חומר רב שנאסף מצוי ברשותי הבן שלי לכוד ואין שום גורם במדינה שמוכן לעזור משיחים תורמים כסף וכסף מעבר עיני חכמים דברים אינם נכתבים סתם רק מי שנכבה מבין מי הם יהודים משיחים לארחיק אותם ממשפחתם

      אהבתי

  2. תומר, מדבריך נשמע לי שמדובר בהתפתחות של משבר, או אולי אפילו קרע, שנוצרים שני מחנות נבדלים. מדוע לא מדובר נניח רק במתח פנים-קבוצתי? נניח בית שמאי ובית הלל (לא שאני מבין בזה מספיק בשביל לדעת אם זאת דוגמה למתח פנים-קבוצתי)?

    לא ברור לי גם למה אתה מייחס לצד אחד נאמנות למציאות ולצד שני ניתוק מהמציאות. בחברה גזענית וסקסיסטית כשלנו, לחשוב שלגבר במעמד הנשיא מותר לצאת בשלום ממה שעשה, או שראוי להפריד בנות ממוצא מסוים בבית הספר זה די נורמטיבי. מה שאתה ואני אולי נכנה סטנדרטים בסיסיים של מוסר הם לא מספיק רווחים ומקובלים כדי להחשיב את מי שנלחם בהם כהזוי ומנותק מהמציאות. כלומרת, הייתי רוצה שזה יהיה המצב, וזה טוב לגנות אותם על מלחמתם, אבל אולי גינוי שמנכס לעצמו בלעדיות על המציאות ומתייחס לאותם אוחזים בקרנות המזבח כהזויים הוא קצת יומרני, וקצת מתעלם מהפופולריות של הדעות שלהם.

    אהבתי

    1. אלברט,
      אני בכלל לא מסכים איתך שהחברה שלנו היא סקסיסטית, וגם הרבה אגליטריות אנטי-גזענית יש בה. ועובדה היא שדעות אלה עוררו זעקות מכל מני צדדים. בקשר למתח הפנים קבוצתי – נכון, לזה כיוונתי. השאלה הגדולה היא מתי קבוצה שקרועה בתוך עצמה הופכת לשתי קבוצות.

      אהבתי

      1. תומר יקרי,
        אני בכלל לא מסכים איתך שהחברה שלנו לא סקסיסטית. אני לא בטוח למה התכוונת בהצהרת אותה עובדה שעלו זעקות מכל מיני צדדים. בקריאות ראשונות חשבתי שאתה אומר בכך שהקולות האנטי סקסיסטיים מוכיחים שאין סקסיזם, שזה כמו להגיד שהגינויים למעשי קצב מוכיחים שאין יותר אונס. בקריאות אחרונות אני לא בטוח מה רצית לומר בכך. בכל אופן, הסקסיזם, חי וקיים ובועט ומטריד ואונס ומקבל שכר גבוה יותר ונבחר לפרלמנט ומשתמש בגופים ערומים של נשים לשיווק ומה לעזאזל? החברה שלנו לא סקסיסטית? מה?!

        אהבתי

        1. הסקסיזם קיים, אבל החברה לא סקסיסטית. להיות סקסיסטי נחשב בחברה שלנו לגנאי. כמובן שיש עוד דרך לעשות עד שוויון מלא וכו', אבל כבר עכשיו המצב לא רע בכלל. מהרבה בחינות דווקא הגברים נדרשים להתאים עצמם לסטנדרטים נשיים.

          אהבתי

          1. אני לא מבין את ההבחנה שאתה עושה בין סקסיזם לחברה סקסיסטית. אני לא מבין איך יכול להיות אחד בלי השני.

            זה שסקסיסט נחשב גנאי זה כמו שגזען נחשב גנאי. כל מה שזה אומר זה שהסקסיסטים במודע יודעים לא להתפאר בזה (חוץ מבמעגלים סגורים), ושהרוב הגדול לא מודע לכך שהוא כזה, אפילו שהוא כזה. הפערים בין המגדרים מדברים בעד עצמם, ובקול רם. אם אתה לא שומע אותם, זה כנראה בגלל שאתה טופח לעצמך חזק מדי על השכם.

            לגבי גברים שנדרשים להתאים עצמם לסטנדרטים נשיים, אני לא יודע למה אתה מתכוון, אבל זה נשמע שאתה עומד להגיד משהו מאוד סקסיסטי, אז אני אשמח אם תמשיך את המחשבה.

            אהבתי

  3. נפגשתי לפני חמש שנים עם המנכלית דאז של הארגון, המרכז נפגעי כתות. מישהי בשם איילת. יכול להיות שהוא לא משרת את יד לאחים בדיוק, אבל הוא בלתי אמין ומוטה אג'נדות ממסדיות. יכול להיות שהדוברת תמימה, הרבה תורמים מעסיקים אנשים בחזית שמשווים לארגון תדמית אובייקטיבית. לא אשמתה, אבל זה לא מוריד מהעובדה שהמרכז הזה משוחד, ולא רק לטובת אינטרסים של "ייהוד" אלא גם אינטרסים ממלכתיים. מה שקורה במקומות כאלה זה שהם "מכילים" את הנושא ציבורית, ומונעים אפילו הקמה של ארגונים אפקטיביים, כלומר מייבשים את השטח. תמורת זה, הם מידי פעם באמת עוסקים בנושא שלשמו הוקמו, בצורה מקצועית. טוב שנחשפה העובדה, ויש לסגור את הארגון הזה. הדוברת לא מסבירה באיזו דת דוסית מדובר, שהיא לא הצליחה להתלונן עליה, אז כניראה "קנו" אותה בפרנסה נחמדה, או נתנו לה פיצוי באמצעות התעסוקה שלה, זה לא מוכיח שהארגון מקצועי. כאמור, למיטב התרשמותי מאז, הארגון הזה פסול.

    אהבתי

    1. לא קנו אותי בכלום. אני עושה את התפקיד בהתנדבות.

      מדובר בכת של ניר בן ארצי.

      לא מקבלת שקל על הדוברות הזו.

      התקשורת פירגנה ומפרגנת לבן ארצי – פרשת הרב הנעלם – בגלל בעלי ממון שעומדים מאחוריו.

      צביעות – לא תמצא אצלי

      שרונה

      אהבתי

      1. שרונה יקרה
        אם תשימי לב, לא היתה לי שמץ ביקורת עליך. קראי שוב ותראי שהקצף עלי מיותר, ואני מאחלת לך רק טוב, כולל בעבודתך שאני משוכנעת שאת, כמי שנפגעה, עושה על הצד הטוב ביותר, וכאמור אני בטוחה שנבחרת לעבודה זו בגלל המוטיבציה והמסירות.

        ואולם ככל שזה בא לדברי על העמותה, אני נאלצת להישאר בעמדתי. אפילו בהנחה תמימה לחלוטין, הגובלת בטפשות, שהתורם לא מכתיב כלום לעמותה ואין דבר כזה), הרי שגם למראית עין יש חשיבות כאשר באים לטפל ב"כתות", והנחקרים יודעים של מי העמותה. ברור שאין להם שום אמון, ואם באמת מדובר בכת, הרי זה מחזק את התבצרותם, אז אפילו ברמה הזו, הסיפור הזה לא בריא.

        דוקא למקרה שלך, כלומר קבוצה כמו בן ארצי, העמותה אולי אפקטיבית יותר, כיון שהיא באה "מבפנים" ואולי באמת צריך לגרום לכך שעמותה זו לא תיסגר אלא תעסוק בלעדית ב"כתות" יהודיות, ובא לציון גואל, וכולם ירוויחו.

        בכל הקשור לתלונות נגד כתות שאינן יהודיות ו/או כתות חילוניות, לדעתי אין מקום לעמותה שלכם לפעול ולגרום לתחושה בציבור כאילו יש גורם מקצועי בשטח, כי אין – ובזה הנזק הגדול.

        מאחר שהתמחיתי בנושא של MIND CONTROL גם בנסיבות כיתתיות, התחום מוכר לי היטב, בצד החוקי והמקצועי שלו, והתרשמותי כי מדובר בישראבלוף מבלי שידעתי כלל שזה באמת המצב, ושהתורם הוא חרדי.

        דוקא משום שאת מודעת לחיפוי בנושא הזה, מנסיונך שלך, צריך להיות לך חשוב שהנושא יקבל טיפול מקצועי וענייני.

        אהבתי

        1. הכותב צודק בהקשר לכך שצריך לקום גוף מקצועי נגד כתות נוצריות כמו משיחים ודומה להם. אין בכוחה של עמותה לנפגעי כתות לטפל בכתות אלו מכוון שהכתות המשיחיות ועוד מתישות וצריך משאבים רבים לכך על כן העמותה לנפגי כתות צריכה להעביר מסר חד משמעי וברור לכנסת או לכול גורם ממשלתי שעלהם לטפל בנושא מפני שהם אינם יכולים להתמודד עם הכתות הנוצריות ההרסניות שקמים כמו פטריות אחרי הגשם. ומי שנפגע קשה המשפחות והילדים שבשבי. ברצוני להדגיש כי האנשים הצדקים שפועלים ועושים מלאכת קודש אינם צריכים להיפגע נהפוכו הם קורסים מכוון שישראל חממה לכתות הרסניות בתודה לנפגעי כתות על העבודה המון הערכה ישר כוח

          אהבתי

  4. תיקון טעות סופר, במקום "דת דוסית" צ"ל "כת דוסית" בפסקה האחרונה.

    —-
    לעניין פועלך בנושא הרבנים, לענ"ד לפעמים הטקסטים שלך נשמעים כמו המחלקה היהודית בשב"כ. לפעמים הם יותר מעניינים. שיטור צריך להיעשות על ידי המשטרה, אם יש עבירות במגזרים האלה, שיטור אידיאולוגי זה גם חשוב, אבל יש לנו מזה מספיק והותר למדינה כל כך קטנה. עוד לפני שאדם הספיק לסיים מחשבה במוחו, כבר מראים לו שהוא "מסוכן".

    הגבול בין ביקורת, שזה מעניין, ובין שיטור הוא דק אבל משפיע על המקוריות ואיכות הכתיבה . אני איבדתי עניין. לא שזה חשוב.

    אהבתי

    1. אני שואלת את עצמי מה זה ישראבלוף?

      לפני כחצי שנה פניתי למשטרה והצעתי להם להקים יחידה שתטפל בנושא הכתות. היתה פעם אחת כזו ומי שניהלה אותה פרשה והיחידה נסגרה.

      לא ממש עניין אותם להקים גוף שיטפל בנושא.

      לגבי משרד הרווחה – הייתי בוועדה שהוקמה – לא מעניין אותם להתעסק עם זה. רק בטיפול בנפגעים.. אם בכלל (ואני לא אומרת סתם- הם כבר יצרו קשר עם מומחה אמריקאי וזנחו את העניין בגלל שיש צרות אחרות במדינה)

      לגבי משרד החינוך – שלחתי מכתב למנכ"ל ולשר – גם לא עשו כלום עד כה למרות המלצות ועדת תעסה גלזר.

      אני יותר מבעד שגוף ממשלתי יטפל בנושא.

      אבל אף אחד לא מזיז אצבע.

      זה ישראבלוף.

      המרכז הוא היחידי שנותן מענה להורים ולנפגעים. אם לא היה אותו – לא היה בכלל למי לפנות.

      כמו שאנחנו רואים יום יום – כולם מעבירים ביקורת ואף אחד לא עושה כלום. רק כמה כאלה שאכפת להם. אז בחייאת… אם מישהו רוצה להקים גוף עם תורמים חילוניים למהדרין – אני מוכנה לסייע גם.

      המטרה היא להילחם באלימות. נקודה.

      אהבתי

      1. אגב… פעם אחת הגעתי למשרד החינוך בחיפה ואיך שנכנסתי – אמרתי למי שאחראי מטעם שפ"י – שירות פסיכולוגי ייעוצי – שאני עוסקת בנושא הכתות ובאתי לדבר איתם על אפשרות להכניס את הנושא למודעות בבתי הספר.

        המשפט הראשון ששמעתי זה – 'אין לנו כסף'

        אחר כך היא סתם בהתה בי ורשמה את מספר הטלפון שלי.

        ולא התקשרה אלי…

        סתם חארטה. מי שמחרטט אותנו זה הרשויות. לא איזה חרדי שמוציא כסף מהכיס.

        אהבתי

      2. שרונה, אני לא מהממשלה, וגם אני ניסיתי כמוך וכו אחרים להעלות את הנושאים במחלקות ממשלתיות שונות משטרה, משרד הבריאות וכולי, ואני יודעת שאין היענות.

        אבל זה בדיוק העניין. זה כמו שהממשלה לא נותנת אוכל לילדים, אז עמותות חרדיות נותנות (לשלהם). התהליך ברור, ועליו הצביעו. זה עדיין ישראבלוף, בדיוק כל הסידור הזה, שאנחנו מכירים מכל כך הרבה תחומים.

        ובכל זאת, עדיף היה לצמצם את הפעילות באופן מוגדר לכתות הפועלות בתוך המגזר היהודי. יש גוף כזה בארצות הברית, משהו עם AWARENESS CENTER, שמטפל באלימות בתוך המגזר היהודי והדתי, ולא חורג החוצה. אני חושבת שזה יותר הגון.

        אהבתי

        1. אני נפגשת עם משפחות מהזרמים החילוניים לגמרי. הילדים שלהם מנותקים. משועבדים. שבויים. כל אחד לפסיכופט כזה או אחר.

          אז מה את מציעה?

          שלא תהיה להם כתובת?

          אני לא יכולה לתאר לך את הצער שאני סופגת כשאני פוגשת אותם. הילדים מתוכנתים. מנותקים ברגש. עוטים על עצמם את החיוך המאושר.

          מהעבר השני יש את הנפגעים שהצליחו להתעורר – הם צריכים כתובת שתפנה אותם למטפלים שמבינים עניין. לא כולם שוחים בחומר ומכירים את כל המטפלים המוכשרים והמומחים בנושא – אגב, כולם חילוניים.

          המרכז מסייע בזה.

          אני הייתי מאד רוצה שיהיה גוף ממשלתי שיקח את זה על עצמו. אני מכירה את המרכז הזה בארה"ב. אני בקשר עם סטיבן חסן וכן התכתבתי קצת עם המרכז הזה.

          אני לא מצליחה להבין מה ההבדל שאת עושה בין חרדים שרלטנים לחילונים שרלטנים? מה ההבדל? למה לא לסייע לאנשים שנפגעו מהצד הזה או מהצד השני? אלה שנפגעו מהגופים ה'יהודיים' הם במצב יותר קשה? אני לא בטוחה (מניסיון)

          אהבתי

            1. הגב הנכבדה שמגיבה ענינית וצודקת חייב לקום גוף מקצועי כמו בארהב לטיפול בסוחרי הנפשות למיניהם וגם התערבות של משטרה

              אהבתי

          1. זה נשמע מאד סוציאלי, אבל כאשר מאשימים קבוצה באלימות מאורגנת, רק כדי לקדם את הדת היהודית, זה אפעס לא ממש כשר. אני בטוחה שיש אומללים מפה ומשם בכל מקום, הארץ מלאה, אבל כאן מדובר במיסיון יהודי במדינה שמעדיפה במילא את הדת היהודית בצורה מוחלטת, ונותנת לה מעמד של "דת מדינה". לא רק זה, אלא שכפי שאת מעידה לא חסר בעיות בתוך המגזר היהודי, אז למה לא להתחיל עם הצדקה בבית, או כמו שאומרים עניי עירך קודמים…תתחילו עם נפגעי הכתות היהודיות, נידמה לי שיש מספיק עבודה שם.

            אהבתי

  5. תומר שלום,
    אני רוצה להעמיד מספר סימני שאלה בנוגע להבחנה שאתה עושה, בעקבות Troeltsch, בין דת וכת:
    בנוגע לכת, אתה אומר ש"בכת אין גוונים של מאמינים, אלא רק סוג אחד של אמונה. כל החברים נדרשים לאותן חובות וזכויות וברגע שהם עוברים על החוקים, הם מועפים משם ומנתקים איתם את הקשר." עם זאת, בכתות רבות יש "מעגלים" בעלי דרגות מחוייבות וצורות מעורבות שונות, ועם כי הדברים שכתבת נכונים, לרוב, ביחס לחברי "המעגל הפנימי", הם אינם נכונים ביחס לכל האחרים. האם אין מבנה זה, של "מעגלים", מעיד על רצונן של הכתות לאפשר "מנעד מגוון מאוד של רמות אמונה ונאמנות לפרקסיס הפולחני"?
    ובנוגע להבחנה של דת, נראה לי שבעוד שהדת בכללותה "מאפשרת מנעד מגוון מאוד של רמות אמונה ונאמנות לפרקסיס הפולחני", הזרמים השונים בתוך כל דת מתאימים מאוד להגדרה הנ"ל של כת. וכיוון שכל אדם דתי "רציני" משתייך, מן הסתם, לזרם ספציפי כלשהו, הרי שלמעשה גם הוא מוצא את עצמו באותו מצב שבו מוצאים את עצמם אנשי "המעגל הפנימי" בכת.
    וכיוון שכך, הרי שההבחנה בין השניים מטושטשת מאוד.

    אהבתי

    1. עמיר,
      אני מסכים איתך בכל לב שההגדרה מטושטשת. ודאי. הרבה פעמים יש מעגלים, וגם זרמים של דתות יכולים להתאפיין בכיתתיות. וכפי שכתבתי, ממילא המילה הזאת משמשת כיום יותר כקללה מאשר ככלי עזר אנליטי.

      אבל הקריטריון שהבאתי בכל זאת שימושי לדעתי. אפשר בעזרתו להבחין בתהליכים שעוברות קבוצות מסויימות במנעד שבין "דת" ל"כת". כך למשל, ההסתגרות של אנשי "הר המור" היא ברמה כזאת עד שחברי הישיבה כמעט זהים ברמת האדיקות הדתית שלהם, בתוכן הספרייה שלהם, בדעותיהם הפוליטיות וכו'. אם אכן לא מתקבלות בישיבה דעות והלכות אחרות (ואנשים שנושאים אותן), הרי שאפשר להבחין בתהליך של "התכתתות". מאידך, ישנן קבוצות שהתחילו במבנה כיתתי והולכות ו"נפתחות" מבחינת זהות החברים שלהם. כלומר עובר עליהן תהליך שלל הפיכה מ"כת" לעוד זרם דתי. כתבתי פעם שזה מה שעשוי לקרות ל"בני ברוך", ונראה לי שזה אכן קורה במידה מסויימת.

      אהבתי

  6. בעניין מכתב הרבנים והמציאות – אני רק אזכיר בקצרה תגובה שלי לרשימה ההיא (כי אני חושב שיש בה זוית מעט אחרת): https://tomerpersico.com/2011/02/24/astronaut_rabbis/#comment-8782

    כלומר, אני בהחלט מסכים שיש כאן אלמנטים של ניתוק מהמציאות, אבל מעבר לזה יש כאן את האמונה שהתורה היא-היא המציאות ושלרב יש תפיסת מציאות מדוייקת והבנה מעמיקה של מורכבות בגלל שהוא למד תורה (והתחדד על לימוד גמרא) ובגלל שיש לו סייעתא דשמיא שלא יצא תחת ידו דבר שאינו מתוקן. כלומר לא מציאות מול תורה (מיתית, נצחית, מעבר למציאות) יש כאן אלא שתי תפיסות מציאות שונות. ואני חושב שיש כאן בעיקר היבריס וזה מה שמביא את הרבנים להתבטאויות האלו, למכתבי התמיכה המוזרים או לסירוב להופיע לחקירה או להסברים של אבינר למה הוא כתב את המכתב).

    אהבתי

  7. אני חייב לציין שההסבר המשכנע ביותר למכתב הכמעט לא-ייאמן של הר' אבינר והר' טאו, בא מפיו של דרור בונדי ב"מקור ראשון" השבת – הוא קושר בין המכתב לבין שאלת "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה" (ופלא שלא שמו לב לזה קודם!)
    הכוונה לסערה הפנים-דתית שהתחוללה לפני כמה שנים בשאלת "תנ"ך בגובה העיניים" (חפשו בגוגל… בקצרה – גם הר' אבינר וגם הר' טאו (זרם "הר המור") דוגלים בשיטה לפיה אין מקום לשפוט את גדולי האומה התנ"כיים באמות המידה שלנו, ומקבלים כפשוטם את דבריו של האמורא שמואל בר נחמני לפיהם "כל האומר X חטא אינו אלא טועה" (בבלי שבת נו.) 
    לפי בונדי, זה ההסבר לסתירה המפליאה בין הממלכתיות הגורפת של רבנים אלו (שסירבו לכל סירוב פקודה כזכור בהתנתקות, ו"חטפו" על הראש מרבני הגבעות!), ובין נכונותם להצדיק את הרשע ולצאת נגד מערכת המשפט הממלכתית. שהרי לפי תפיסתם, מדינת ישראל היא יסודה של מלכות ישראל השלמה, הלא היא יסוד כסא ה' בעולם – ממילא נושאי המשרה שבה הם נציג האומה, לא כל שכן הנשיא, "נשיא ישראל"! (ראו למטה משהו מעניין בנושא). לכן לשיטתם, להאשים את נשיא ישראל באונס זה כמו להאשים את דוד בחטא אוריה ובת-שבע – לא יעלה על הדעת, ומוטב להטיל קלון בבית המשפט – שממילא מיצב את עצמו כמתנגד למדינה היהודית – מאשר בנשיא.

    ***************
    "נשיא ישראל" – קצת על הרטט שעורר המונח בנשיא בן צבי:

    "…הוא שחזר את צמרמורת הרגע שבו בא אליו יגאל ידין, הניח דף על השולחן ואמר לו: "קרא!" – "משמעון בר כוסבא נשיא ישראל"… אי-אילו ממחטות נייר ספגו כמה דמעות כשתיאר אבירם את בכי התרגשותן של גולדה מאיר ורחל ינאית בן-צבי בצריף הנשיא, בַּמעמד שבו קרא ידין באוזני יצחק בן צבי – נשיא המדינה – את איגרתו של "הנשיא האחרון של מדינת ישראל"
    מתוך:
    http://www.news1.co.il/Archive/003-D-49281-00.html#PTEXT17346

    אהבתי

    1. למען האמת גם בפוסט הקודם וגם בטוויטר צייצתי "כל האומר קצב חטא אינו אלא טועה". חשבתי שהאירוניה ברורה לכולם שהרי אפילו בתלמוד מובאת האמירה הזו עם קריצה שהרי מיד אחרי האמירה של שמואל(שבת נו:) ממשיכים: "אמר רב, רבי דאתי מדוד, מהפך ודריש בזכותיה דדוד" כלומר רבי שהיה צאצא של דוד הופך את המציאות וטוען לזכותו. (ושמואל היה תלמידו של רבי).

      אהבתי

  8. תומר יקירי,
    תודה על הקובץ האחרון, על כתות קטנות וכו. הבהרת הבהר היטב. בעיקר אטהבתי את הקטע על כתות גדולות יותר ומסוכנות יותר. מאמר חשוב מאין כמותו, ואמיץ, כרגיל. יישר כוח!
    יש לי רק הסתייגות קטנה-גדולה מפרט אחד בדוגמה שאתה נותן, על שני אבות טיפוס יהודיים של מערכות יחסים עם האל: כביכול שני פניו של אברהם מוצגות שם, העקידה = שם הוכנעו רגשות המוסר הטיבעי של אברהם על ידי צו אל מפלצתתי, כדברייך, לעומת סיפור סדום שם לכאורה יש דיאלוג אמיץ בין אברהם לאל. לדעתי החטאת היטב בעניין העקידה: נכון שאין כאן דיאלוג גלוי, אבל הדיאלוג הפנימי הוא בשיא עוצמתו. ממה נפשך – האם היה נשאר סיפור של אבא מטורף שכמעט הקריב את ילדו במקום ארכיטיפאלי כזה, אילולא היה כאן מוצג משהו נכון ואמיתי בתהליך האנושי, שאיננו רק עוצמת האמונה? לא, לדעתי יש כאן שעור בהסמלה, שהיא יסוד מוסד בריפוי האדם, ביכולת חזרתו למקומו, בכיוון האל יתברך. הרי בהקרבתו ברגע האחרון את האייל האחר במקום את הילד עושה אברהם מעשה אדיר של הסמלה ומסמן לנו את הנתיב המוסרי לתיקון הנפש: על האדם להקריב סימלית את הילד-אפוף-האלילים שבתוכו, אלילים אותם אגר בילדותו בחוסר ברירה. עתה עליו לנסות לוותךר עליהם כדי לחזור לתמימות בה נולד. רק אברהם מסוגל למעשה מושלם הזה, בעוד כולנו מדשדשים בויתור על אליל או שניים בכל גילגול… אבל הכיוון המותווה כאן על ידי אברהם הוא המעשה המוסרי ביותר האפשרי… המוסרי ביותר.
    תודה לך,תומר. יישר כוח גדול.

    אהבתי

  9. ראם שלום,

    המנהלת הקודמת עזבה את המרכז, כך שאני הדוברת. וכן, אני מתנדבת – יש רע בזה?

    ובכן, חבריי הטובים ביותר, ואני לא סתם אומרת, הם יפנים בודהיסטים, אצלם התארחתי לפני כשנתיים במקדש שלהם. אני אוהבת אותם. הם גם נקראים כת. אבל לא הרסנית. כת זו קבוצה שיכולה להיות לגיטימית או כזו שמשעבדת מחשבתית את נתיניה, שולטת בהם, מחדירה להם זיכרונות כוזבים, מנתקת אותם ממשפחתם ומוחקת להם את הבחירה החופשית. מצמצמת את השקפת עולמם כך שמסמנת להם שהיא האמת האבסולוטית ומי שלא ילך בדרך יקרו לו דברים רעים ביותר. הוא יהיה שבוי באגו שלו. הוא יהיה מנודה. יקרו לו דברים קשים ונוראיים. הוא יישאר לבד.. יוצרים כמו חרם שקט על החבר. הגורו מחלק פרסים ועונשים. מחזיק את כולם קצר עם חיוך ואהבה עד שחושבים אחרת ממנו. בקיצור פוביות – פחדים לא ראציונליים – ככה מחזיקים אנשים בכתות.

    אחרי שאני הייתי בכת, הפכתי מאדם שצמצמו את השקפת עולמו לגודל של אפונה קטנה – לאדם שיכול להכיל את כל ההשקפות עולם הסותרות זו את זו ועדיין להיות מחובר לאמת של עצמו. אין לך מושג איזו תחושה זו. התחושה שאני יכולה להאמין לחבריי הבודהיסטים שזו האמת שלהם בלי שמץ של ביקורת. כי אני יודעת שמי שחשב שהוא האמת האבסולוטית בסוף התרסק לחלקיקים (כלומר אני).

    אל תזלזל בדוח תעסה גלזר. ישבו שם אנשים לא פחות אינטיליגנטים ממני וממך.

    יש כמה קריטריונים המעידים כי מדובר בכת או לא. וגם אז צריך לשמוע המון עדויות. אנחנו לא ממהרים להכריז על קבוצה ככת. ובכללי .. אם יש שם מיינד קונטרול אז צא מנקודת הנחה שמשהו מסריח.

    ואיך תדע? בעיני, רק על קצה המזלג – אם אתה יכול להעביר ביקורת על הקבוצה או על המנהיג של הקבוצה בלי לפחד ומול המנהיג – כלומר פנים מול פנים – בלי חשבון – או אז זו קבוצה לגיטימית. אבל אם אתה רק צריך להסתכל עליו בעיני עגל כאילו הוא משה רבנו שירד מההר והוא מחזיק את האמת – תתחיל לפחד. וזה ממש לא משנה אם הוא רב או מואר או סוואמי או גורו – מדובר בנרקיסיסט שמחפש שיעריצו אותו. אחד שמשחק ב'המלך אמר'.

    במקום בלי ביקורת – גמרו במחנה ריכוז. ממליצה על הספר – לבד בברלין.

    אהבתי

  10. שרונה,
    את אומרת :
    "לא הייתי מסייעת בשום פנים ואופן לארגון בעל מטרות סמויות, חשודות שהאינטרסים שלו מוטלים בספק או עלולים לפגוע כהוא זה בכל אדם חף מפשע. אני מאמינה רק בחופש ובחירותו של האדם לבחור את חייו ומסייעת לאלה שנעשקה מהם הזכות הזו להרוויח אותה בחזרה. אין שום אינטרס מעבר לזה"

    איך את יודעת שכל הקבוצות הרבות הרשומות באתרכם ככתות הן אכן כתות הרסניות שמוחקות את יכולת חשיבתו של האדם??
    אתם מכירים באמת את כל הקבוצות הללו,ומה מטרותיהן??
    אני יודעת לפחות על 4-5 קבוצות מתוך רשימתך הענפה ,שהן קבוצות רוחניות,אשר מקדמות ומעצימות את חבריהן,ואין שם שום מחיקה אלא להפך,חיבור עמוק יותר לעצמי.

    אז נחמד שאת מרגישה צורך לעזור לנפגעי כתות כי את נפגעת בעצמך…
    אך לא ייתכן שתסתמכו על שמועות או אמירות של הורים מבלי לבדוק זאת לעומק .

    בכל מקרה,עקב התחקיר של שוש מולא,אין הרבה מה להוסיף,זה היה ברור כבר מזמן,שזה ממומן מכספי דתיים,
    ואם תבדקי את לעומק אצלכם תראי שזו האמת.
    ואין זה אומר כי אין כתות מסוכנות וצריך להזהיר אנשים מהם…
    אך דרך הפעולה וההתנהלות הן מגמתיות ….

    אהבתי

  11. תומר,
    על פי החלוקה הדיכוטומית שלך בין דוגלי ההיגיון לבין דוגלי המיתוס, אני שם את כל הדתות והכתות בצד השני.
    ההבדלים הם רק במינון, לא במהות.
    אינני מכיר דת שאינה מבוססת על קידוש המיתוס ואי ההיגיון, במידה כזו או אחרת.
    עם היגיון צרוף אפשר לסגור את כל הדתות וכל האמונות באשר הם.

    אהבתי

    1. שלמה,
      שים לב שלא דיברתי על מיתוס או אי-רציונליות באופן כללי, אלא על *קידוש* המיתוס והאי-רציונליות והפיכתם לביטוי שיא של אמונה. כלומר, ודאי שיש אלמנטים מיתים בכל דת. השאלה היא איזה זרם (או כת) חושב שזה שמישהו הולך בכוונה נגד ההגיון ("להשליך את השכל", "מעבר לטעם ודעת"), זה מה שעושה אותו יהודי טוב (ואת השאר שלא עושים ככה, מתיפיפים, שמאלנים, מתיוונים וכו').

      אהבתי

    2. אני חושב שהבדל מהותי נמצא בין חלקים מיתיים במהותם ("יורה דעה" ו"אורח חיים"), לחלקים רציונליים ("אבן העזר" ו"חושן משפט").

      אין אנטי רציונליות בהמנעות מאכילת חזיר , או הקפדה על אורך הלולב.
      בחלקים ההלכתיים שנשענים על הגיון, שם מצוי שדה הקרב.
      האם שמיטה היא עניין חברתי \ סביבתי או עניין כשרותי?
      האם כיסוי ראש לאישה הוא עניין מאגי, או עניין צניעותי?
      ועיין בתשובתו של הרב משאש מלפני 50 שנה לגבי כיסוי ראש לאישה:
      " וכן לענין מ"ש שער באשה ערוה [ברכות כ"ד], מדי הוא טעמא בבתולות משום שאין הרהור ברגיל לראות, הוה"ד בנשואות הרגילות האידנא, אין הרהור ברגיל, וכל אדם מבשרו יחזה, שרואה אלפי נשים עוברות לפניו יום ויום בראש מגולה, ואינו שם לבו להן, והמהרהר, לא מחמת שער גלוי מהרהר. "

      התשובה המלאה:
      http://kova.away.co.il/

      אהבתי

  12. למה צריך ללכת להגדרות?

    אם לדעתי הרב פלוני אמר דבר הבל רבתי, אני אצא נגד הדבר שהוא אמר, אבל לבוא ולפלפל מי "כת" ומי "קבוצה דתית", כאילו שיש כאן איזו הפרדה חד משמעית שמאפשרת לך לשים בסל אחד את תלמידי הר המור יחד עם החברה מהמכינה בעלי – זו הגזמה לא דרושה.

    אפילו לבוא ולטעון נגד הסגירות של אלו או אחרים זה לגיטימי וגם חשוב, אבל לטעמי עדיף למקד את הדיון על ביקורת קונקרטית במקום על הגדרות של "כת" או לא "כת" שבחיים לא תצא מהם.

    נדמה לי שהתיוג "כת" דומה קצת לתיוג "לא שפוי" בכך שהוא נותן לגיטימציה לחברה להתערב בכח בבחירותיו הפרטיות של אדם ולדאוג לטובתו נגד רצונו. זה עצמו הליך מסוכן מאד המאפיין משטרים קולקטיביסטיים כמו קומוניסטים או פשיסטים, וראוי למעט בו ככל האפשר.

    למיטב הבנתי, הגברת בן משה לא היתה "שבויה" בידי שום "כת" – היא היתה בשלב מסוים בחייה מספיק טיפשה להצטרף לחבורת ניר בן ארצי, ולאחר מכן תפסה שכל. אם מישהו סימם אות בכח או נקט כלפיה באלימות כדי שתשאר – אני חוזר בי מיד מדברי, אבל אם לא אין שום הצדקה לדבר על "שבי". אגב זו גם דעתי על חבורת גואל רצון.

    אם אני מייחס לניר בן ארצי או למי ממשמשיו כחות היפנוטיים המאפשרים לעשות שטיפת מח לאנשים, ומצדיק בכך שימוש בכח לפיזור הקבוצה שלו, אמצא את עצמי חשוף מחר למישהו אחר שבעיניו אמונותי הן דבר הבל שהוצנח לראשי על ידי שטיפת מח של אדם כריזמטי כזה או אחר, ואז הכח המשטרתי יופנה נגדי או ינוצל להפריד ממני את ילדי. חשבו על כך לפני שאתם מחלקים בנדיבות תארי "כת" המכילים הרשאה מכללא לסוג מסוים של אלימות נגד בחירה חפשית של אנשים טיפשים.

    אהבתי

    1. אמסור את תגובתך לחברתי שנשארה פסיכוטית עד היום (8 שנים) ולאלו הסובלים עד היום מסיוטים בלילות.

      רק חבל שלא אוכל למסור אותה לאלו שכבר הלכו מאיתנו… אחרי שניתקו אותם ממשפחתם ומעצמם בטענה שהסובבים אותם מלאים בטומאה קשה והם נותרו לבד במצב של סיחרור בלי אף אחד.. עד החיים הכניעו אותם. תוך זמן קצר מאד.

      אהבתי

      1. לא משנה לאיזו דת עובדה אחת מאפיינת כת ניתוק משפחה חברים ארץ מולדת אחים דודים וכל דבר שסובב את החיים של אדם ולא יוצר קשר תקופה ארוכה כת יהודים משיחים למינהם וכל כת מכול הדתות כולל יהודים מעשים של אנשים כאלה הם סחר בחי אדם ויש לטפל בחומרה ולבדוק את האדם שנלכד ולהבחן אותו עזרה מיקצועית מצב שיאנו נןרמטיבי

        אהבתי

    2. ההורים שלי כבר שנים מייחסים כל התנהגות שלי שלא מוצאת חן בעיניהם כהיגררות שלי אחרי אנשים אחרים שמשפיעים עלי, דברים שלא הייתי עושה אלמלא הייתי כזה נבעך. אצלם זה כנראה נובע מדעה מאוד נמוכה לגבי עצמאות דעתי ומהחשש שאם לא החברים או המרצים אשמים, אז הם אשמים שיצאתי ככה. הורים זה לא רק האנשים שדואגים לך, הם גם האנשים שאשמים שיצאת ככה, ואלה שרק להם מותר להכתיב לך איך להתנהג.

      אהבתי

  13. שרונה,
    אני חוזרת ואומרת-
    יש כתות מסוכנות,וצריך מהן להזהיר ולהיזהר!
    יש אנשים כריזמטים באגו טריפ שמשפיעים לרעה על אנשים תמימים ומחפשי דרך,אך לא כולם,צריך לבדוק מיכן ומי לא.!!
    אך באתר שלכם יש עשרות קבוצות ואינך יודעת בכלל על כל אחת ואחת והאם היא אכן מזיקה ומסוכנת או לא,
    וזה שההורים טוענים לפעמים שניתקו את הילדים מהם,זה לא אומר שלא היו בין ההורים לילדים בעיות קודם,ואת לא יכולה לדעת תמיד היכן האמת.

    לכן אם אכן בדקתם בצורה אמיתית ועמוקה לגבי קבוצה מסויימת וראיתם כי אכן ישנה בעיה,כמובן שצריך להתריע והזהיר מבעוד מועד,

    אך אני יודעת בוודאות שאתם לא מכירים את הקבוצות לעומק,ולא בדקתם בצורה נכונה את העניין ולכן נגזרת המסקנה שזו פעולה של דתיים שהאג'נדה שלהם היא שכל מה שלא דתי -יהודי הוא פסול,
    כי אם לא היה כך,היית מגלה כי ישנן קבוצות המתרגלות תרגול רוחני זה או אחר ואינן מסוכנות או מזיקות כלל וכלל,ואף להפך.

    אהבתי

  14. שרונה ישר כח
    חלק מהמגיבים למעלה נמצאים במקום,שחושב שיודע הכל אבל אתם ואת הם אלה
    שמקבלים את הטלפונים את הבכיות ואת המצוקה
    מאלפי הורים ילדים שאיבדו את הדרך ולא יודעים איך לצאת
    אבל התגובות למעלה מוכיחות שאי אפשר לעזור למי שלא רוצה לעזור לעצמו
    אין מה לכעוס הם פשוט מסכנים ילדים אבודים שחושבים שיודעים הכל
    נותר לנו רק לחמול לרחם ולהתפלל שהשטות הזו תצא להם מהראש

    אהבתי

    1. ישר כח וזרוע נטויה
      חלק מהמגיבים למעלה נמצאים במקום, שחושב שיודע הכל אבל אתה ושרונה,
      אתם באמת יודעים הכל.

      בכי, מצוקה, אלפי הורים, מאות אלפי הורים! מיליוני הורים, מאות מיליוני הורים במדינת ישראל!

      וזה שהוא או היא או הם או אנחנו חושב שטוב לו לא באמת אומר שטוב לו!!! רק אנחנו יודעים מה טוב לו ואיך לעזור לראש שלו, ולפעמים זה גם טוב לא לפעול לפי החוק! חשוב להלבין תרומות בעזרת השם יום יום.

      אין מה לכעוס שחצנים מסכנים ילדים הורים אבודים שחושבים שטוב להם לחיות את חייהם איך שהם רוצים . . . טיפשים, למה ללכת לגורו כשיש רבי.

      נותר לנו רק לחמול לרחם להתפלל לקבל טלפונים להפנות לצורות מתן תרומה יש סעיף 46 אפשר גם בקרדיט

      אהבתי

  15. להעשרת הדיון,אני מציע שתקשיבו למה שלרב קלנר יש להגיד.
    http://www.bneidavid.org/show_item.asp?levelId=62604&itemId=266&itemType=0&secondTime=1#results
    (תיכנסו בשות כללי לשות 20.
    הוא מציג כאן את צידי הדברים ונראה שדי מייצג את מחשבת הרב טאו בעניין.
    וזה אחרי שהוא אומר בפירוש שהמכתב נראה לו טעות..
    אם מישהו יקשיב, אשמח לפתח דיון על זה..

    אהבתי

          1. כמה הערות:
            א. אני אכן מסכים שהיומרה לשחק אותה המפקח קלוזו די קלושה. קורטוב של נאיביות מהול בכל הגישה.
            ב. העובדה שהוא עצמו לא חתם תוך כדי ביקורת מרומזת הן על שיקול הדעת בפירסום והן על ה'נאמנים' שחתמו די מרשימים בעיניי. הוא מציג עמדה עצמאית שלו עם הניואנסים והרגישות שלו. זה טיפה מקהה את תחושת הכת שאתה מדבר עליה.
            ג. אני עצמי לומד בשנים האחרונות אבל רבנים מהקו, ואני אכן מסכים שיש דוגמטיות יומרה ואיזוטריות בהלך החשיבה. אבל זיהיתי אצלם גם הרבה יושרה ועבודה פנימית. לא יודע אם אתה מכיר אבל יהודי כמו הרב מרדכי שטרנברג, שנראה לי שאני יכול לקרוא לו מורי ורבי, הוא מופת לאדם עם חשיבה מקורית נועזת והמון המון מידות ודרך ארץ.

            אהבתי

            1. ידידיה,
              תודה על הדברים. אין לי ספק שיש הרבה יושרה ועבודה פנימית בחוגים האלה. זה הרבה פעמים מגיע עם קיצוניות אידיאולוגית כמובן. אני בטוח שבאמת מדובר לרוב באנשים שביסודם הם באמת אנשים טובים, מוסריים, איכפתיים וכו'. בצורה מצערת, כפי שאתה גם מסכים, כוחות טובים אלה נבלעים בתוך דוגמטיות שלא מאפשרת להם באמת להשפיע על הציבוריות הישראלית.

              אולי אכתוב קצת על דבריו של קלנר ברשימה נפרדת. תודה רבה על הלינק, ואשמח לקבל דומים לו.

              ושבת שלום.

              אהבתי

  16. http://www.srugim.co.il/17065-%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%A1-%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%A7%D7%A6%D7%91-%D7%9E%D7%94-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA-%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%93-%D7%9E%D7%90%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99

    כתבה שמציגה את הדברים טוב יותר (לדעתי) מהרב בני לאו.
    הנקודה החשובה – ממלכתיות לא שייכת לנשיא לשעבר, רק למי שמכהן בהווה.

    אהבתי

  17. שרונה,
    קראתי את דברייך ואת נשמעת לי כנה מאד, (עד כמה שאפשר לשפוט מדבריו של אדם ברשת…) אבל רציתי לציין כמה דברים:
    יש בעייתיות רבה כאשר ארגון שמטרתו המוצהרת היא מלחמה בארגונים שבטוחים שבידיהם האמת המוחלטת – וגורמים לחסידיהם לחשוב כך, כאשר הארגון עצמו ממומן ונתמך עלידי גורמים שבטוחים כך בעצמם. ל"יד לאחים" יש בין היתר היסטוריה מכוערת של רדיפת חוזרים בשאלה, למשל.
    לא מצאתי באתר "המרכז" איזכורים של קבוצות כיתתיות הקשורות ליהדות. לעומת זאת, במכתב שנשלח לשר החינוך לגבי "הרא קרישנא", המופיע באתרכם, ציינתם כסיבה עיקרית את העובדה שהם "עובדי אלילים". לעבודת אלילים אין קשר לכיתתיות: זו היא פשוט אמונה אחרת מן היהדות.

    אהבתי

  18. היחידי שקלט את שרונה זה ראם.
    יש אמת במה שהיא אומרת, אבל איך אמרת, לקחת אפונה וניפחת אותה לדלעת.
    כמו כן, את לא דוברת אמת באומרך שאת מקבלת דעות שונות, כי כשאני ניסיתי לחלוק על דעתך המלומדת זכיתי לקללות והתקפה חסרת מעצורים מצידך, שלא נתנה לי אפילו לסיים לשטוח את טיעוניי. בעוד שאני התייחסתי לדברים כלליים שנאמרו ואמרתי דעתי עליהם, את פנית לפן האישי והתחלת לתקוף אותי. אמרת לי דברים איומים, שאין לי חמלה, ושתמיד הייתי כזאת, בעוד שכל מי שמכיר אותי ויש ה-מ-ו-ן- כאלה יגחכו לשמע הדברים שהטחת בי. אז עם כל הכבוד למה שעברת, גם כשהיית ב"כת" היית קיצונית והלכת עד הסוף, ומי שלא סר למרותך התנפלת עליו, והיום את עושה את זה מהצד השני. בתור עורכת דין ודוברת, את אמורה לדעת לעשות הפרדה ולבחון דברים בעיניים אובייקטיביות, ואת לא עוןשה זאת!

    אהבתי

  19. כת erin kol tampa fl מגיסת תרומות דרך חברת avon אישה זו מתחזה כעוזרת לנזקקים וכך עשתה בישראל וברחה לפני חקירה יש לגברת עוד שמות erin e adams או erin e mather או מתחזה ליהודיה נקרא
    טליה זהירות כת של המשפחה אינו ברור cheryl r mather knneth b mater cypess brook road tampa fl

    אהבתי

שקלא וטריא