יום עיון על גבולות היהדות והאדם הדתי

קוראותי וקוראי היקרות והיקרים, אני מתכבד להזמין אתכן ואתכם ליום עיון תחת הכותרת:

Good Enough Jew – על גבולות היהדות והאדם הדתי

העיון שביום יהיה במעמקי מושג הגבול, מושג חשוב ומרכזי מאין כמוהו בתרבות היהודית, ובעיקר במטען ובשימוש שלו היום, בחברה הישראלית. הוא יתקיים ביום א', ז' באב, 7 לאוגוסט, בבית כנסת יקר בתל-אביב. כלומר האירוע מתקיים יומיים לפני ט' באב, וסמיכות הזמנים מסמנת את תחושת הדחיפות והחרדה שמרגישים מארגניו, ביניהם אני, לעתידה של החברה הישראלית וליכולת שלה להתמודד בהצלחה עם האתגרים שמציב בפניה מושג הגבול כיום.

בערב ידברו הרב יהושע אנגלמן ופרופ' רון מרגולין על אפשרות החיים לא בגלות ולא בגאולה, ב"מרחבי ביניים" שבקיום היהודי; אחריהם ידונו יואב שורק, ד"ר יצחק בנימיני וד"ר אריאל פיקאר על אפשרות הלגיטימציה לכתחילה של החילוניות היהודית על ידי המסורת, ובעצם "ביטול החברה הדתית", כממרתו הפרובוקטיבית של שורק; בהמשך ידברו הפסיכואנליטיקאית רות גולן ופרופ' חביבה פדיה על המושגים 'גבול', 'תחום' ו'מכיל' במרחב הנפשי והרוחני, ולבסוף הרב בני פרל ועו"ד אפרת שפירא-רוזנברג ינסו לזקק את משמעותה של הזהות הישראלית 'הלכה למעשה'. הדוברים ידברו, והקהל כמובן יוזמן להגיב. ינחה את הערב אנוכי הק'.

הנה התוכנית המלאה:

לחצו להגדלה

יום העיון בעצם ניזום והופק על ידי רן גולדן, שהרגיש שהנושא חשוב ודורש הצפה ודיון רציני. חשבנו יחד איך לעורר מודעות, ואולי גם הבנה, באשר לתהליכים המהירים שמתרחשים בחברה היהודית סביבנו כיום, והחלטנו לפתוח בכך. כפי שאתם רואים, הדוברים בערב (לבד מזה שרבים מהם אוזכרו ברשימות שונות בבלוג הזה לאחרונה – כן, יש כאן מעין הרחבה של הבלוג לתלת-מימד) הם יותר מהצד ה"דתי" מאשר מזה החילוני, ואין ספק שזו, בפשטות, רק צד אחד של התמונה. ברור, אם כן, שמדובר בחוליה אחת מתוך רבות. (לא מזמן, אגב, היה יום עיון מעניין מאוד סביב ספרו המיתולוגי של ארי אלון, עלמא די, שהציג את הדברים מהכיוון החילוני יותר).

החברה הישראלית עוברת בזמן הזה תמורות מרחיקות לכת בשדה הזהות היהודית ובמרקם היחסים שבין שומרי מצוות לשאינם. כמו בכל תהליך של שינוי, תמורות אלו מלוות בפחד והקצנה מחד גיסא, ובחלומות ובתקוות מאידך. כמו בכל תהליך של לידה, אני חושב שיעזור לכולנו לנשום עמוק, להתבונן על הדברים – ולדבר על זה. הציבור הרחב מוזמן לעשות כן.

ffff

דף הפייסבוק של הערב

28 תגובות

  1. ואיפה כל הפנאטים?
    למה לשכנע את המשוכנעים? למה לדבר לדבר רק עם אותו קמצוץ שבקמצוץ שחושבים באותם מונחים , את אותם הדברים?

    נחמד שעושים סימפוזיון , אבל מה הטעם לשתף בו רק את אנשי "אשרינו מה טוב חלקנו שיש לנו ג'וב באקדמיה".

    לפחות הייתם מביאים את מיכי יוספי או את רוני איילון , לא זאני מזלזל בהם חלילה , אלא שאלו שיודעים לדבר מחוץ לקופסה של עצמם.

    אהבתי

    1. דרול, אני מאד מבין את השאלה ששאלת, אם אומר לך שיום העיון הוא ללא תשלום כדי שיוכלו להגיע אליו גם כל 'הפנאטים' הרי זה יהיה הומור רע.

      הבחירה דווקא באנשי אקדמיה ואנשי ספר היא בדיוק במטרה להביא את הדיון למקום חושב ופחות למקום מרגיש.

      זו גם הסיבה שאתה יכול לראות שגם הרבנים ביום העיון בראש ובראשונה הם אנשי אקדמיה ורוח, לא רבנים שעושים רוח והרי אתה יודע להבחין ביניהם .

      אני כן חושב שהתכנים כולם יוצאים מחוץ לקופסה ומצרות עין ומביאים אתם נקודת מבט ופרשנות אחרת ושונה.

      אשמח לראות אותך ביום העיון.

      אהבתי

      1. אפשר להביא אנשים שחושבים קצת אחרת גם בלי לוותר על האופי ה"חושב" של הארוע – להפך.
        אפילו אם נאמר שאת האנשים המעניינים באמת, כמו תלמידי הרב יצחק גינזבורג, אין טעם להזמין בגלל שהפער משאר הדוברים יהיה גדול מדי ולא יהיהדיאלוג טוב על בסיס משותף, עדיין אפשר היה להזמין למשל את הרב יובל שרלו. אפילו את הרב אהרן ליכטנשטיין היה אפשר להזמין, על תקן של איש רוח מוסמך, אם כי די ברור לי שהוא יסרב.
        בקיצור, התשובה לא מספקת אותי.

        אהבתי

        1. להביא את ליכטנשטיין ושרלו בתור מי שחושבים אחרת?
          פעמיים לא.
          אחת, כי אלו באמת אנשים שמוזמנים כל הזמן לכנסים וספק אם יגיעו.
          שתיים ,כי הצמד הזה עומד בנחרצות על זכותו להתפשרות , כך שקשה ליצור איתו דיאלקטיקה ראויה לשמה.
          לי יש שתי הצעות והחברים הנכבדים מוזמנים לשמור אותן להזדמנות הבאה.
          מדובר ברב רוני איילון שליט"א והרב יובל דיין שליט"א, שניהם אולטרות ואף על פי כן מסוגלים להדבר ברמה האידיאולוגית ולא רק ברמה הריגשית.

          אהבתי

          1. אין ספק שמי שכותב "ליכטנשטיין ושרלו" ואחר כך "הרב רוני איילון שליט"א והרב יובל דיין שליט"א" (מי אלה?) הוא אדם ירא שמיים, יודע תורה ומלא ענווה. אין ספק גם שהוא אדם שמסוגל להדבר ברמה האידיאולוגית ולא רק ברמה הריגשית. אני מציעה להזמין את דרול ליום העיון.

            אהבתי

            1. ישנם הרבה אנשים טובים שיכלו להוסיף לאירוע הזה משמעות דיאלקטית ואלו שבשמם נקבתי , הם כאלו שלא נראה כי יפרו את האיזון באופן מהותי.
              לא הייתי ממליץ להביא את קלוגר או קנפפלר או את ברנר או את ויזנפלד או את עופר ארז להתדיין מול עורכי מוספים או בלוגרים, למרות שבוודאי הייתי ממליץ לך לגשת בהזדמנות אל הרבנים הנ"ל ולבקש ברכות וישועות.
              ישנם עוד כאלו שהיו יכולים להתאים כמו הרב יהודה סיוון או רן וובר המקסים שתומר כבר מכיר.

              אהבתי

              1. באופן אישי אני מעדיפה לבקש ברכות וישועות מא-לוהים (יכול להיות שהגישה הפשרנית הזו נובעת מהיותי תלמידה של "ליכטנשטיין ושרלו" ולא של הרבנים שליט"א).

                אהבתי

                1. טוב מאוד שאת מבקשת ברכות וישועות מאלוהים.
                  יש יתרון וזכות לבקש ברכה מהצדיק ולשוחח איתו.
                  היום ישנם הרבה צדיקים זמינים ששמחים לסייע.

                  אהבתי

          2. יובל דיין, פשוט כנסו וראו את ההתכתבות שלו עם פרופסור כהנא על הספר של נועם ירון ואידך זיל וגמור, ורוני איילון בבקשה הזמינו. אך דרול ההתקטננות הזו על תארים, כאשר אתה מרבה לקטר אצל כולם על כך, היא יותר ממלמדת עליך

            אהבתי

      2. מאוד מאוד רציתי לבוא.
        באמת.
        אממה שהיום הרב עופר ארז מגיע לתת שיעור לתלמידות של אישתי וזה כנראה יהיה אצלנו בבית וצריך עזרה עם הילדים.
        אמנם יכולתי להביא איתי את הילדים ליום העיון, אבל לא כדאי.

        אז מקווה שנתראה בפעם הבאה.

        אהבתי

    2. אוח, דרולינ'קה, דו ביס א שיינע יידער, כל הזמן מתווכח, כל הזמן מתנגח, אבל הפעם אני באמת לא מבין, אבל באמת, שאר הפעמים עוד יכלתי להבין קצה חוט – מה הסרט? שעושים סימפוזיון שהוא לא מאוזן? ואיך זה לשכנע את המשוכנעים – אולי כי רק הם יבואו? אז אתה מציע אולי לשלם לפנאטיים האלה והאלה משלל הכיוונים שיבואו, אולי באיומי אקדח?
      חוץ מזה גם ככה גם הפנאטים אוהבים לדבר אל עצמם – אי פעם ראית מישהו מיש"ע יבוא לקיצון השני ממנו או אפילו לאנשים מדיעות יותר מרכזיות ויעשה להם הרצאה מכוונת אליהם על טיב המשיחיות והקץ הקרוב או החשיבות בהתנחלות וכו'? כלומר, ערב מיוחד שמערב ספציפית אנשים מהקהילות הללו? לא בטוח שזה היה בקונטקסט כזה.
      ואם כן- השכלתי, הידד!

      אהבתי

      1. אני מגיב פעמיים כי כנראה שאני באמת חורג מהשורה. אבל אני הלכתי עם מלא ציציותי לבית שלום עכשיו, אמנם לא כדי להרצות אלא דווקא כדי לשאול אותם שאלה…

        ואין דבר שהייתי רוצה יותר מאשר להיפגש עם "הקיצון השני" על כוס קפה בהתנחלות הקיצונית שלי בגבעת חמציצים ג. בינתיים הצלחתי רק פעם אחת לעמוד במשימה.

        אהבתי

      2. אי פעם ראית מישהו מיש"ע

        מה שראיתי ,אינגלע, אתה לא ראית וגם לא תראה. יפה אמר רן שאמר שבכוונה לא הזמין אותם, מסיבה מגוחכת כזו או אחרת , אבל לפחות אמר את האמת .
        לדעתי , אם היו מזמינים אותם , בוודאי שהיו שמחים לבוא.

        אהבתי

  2. אתה דתי מזוייף שנוהה החילוניות ומנסה לשנות את הדת היהודית למה שהיא לא, אני כשלעצמי ממש לא דתי אבל בתור משקיץ מבחוץ זה מאוד שקוף מה שאתה מנסה לעשות, זה לא יילך לך.

    אהבתי

  3. יאיי! חביבה פדיה! מי ייתן והאל הטוב לא ייתן לי מועדי-ב'ים ואז ישנו סיכוי טוב שנקפוץ. תודה על ההזמנה בנאדם!

    אהבתי

  4. הי, אני לא בא כדי לשמוע סמפוזיון אלא כדי לשמוע דעה שונה.

    בתור דתי שגדל בתוך ה"שורה" שמעתי מספיק את הצד "שלי" אני בהחלט אשמח להגיע כדי לשמוע תפיסה שונה.

    האם אני פנט, כנראה שלא, סתם לא שפוי.

    אהבתי

  5. בתקשורת יש מספיק במה, ביטוי ופרסום לפנטים. לרוב העם שמתון ולא פנטי אין כמעט ביטוי. סוף סוף יש במה שנותנת ביטוי למתונים.

    אהבתי

  6. האם יש סיכוי שהכנס יצולם/יוקלט/יתומלל ויהיה זמין לאחר מכן?
    או לחילופין, יועבר לבית יקר שבירושלים?

    אהבתי

שקלא וטריא