מורמונים, הם בכל מקום

"אם יש כרגע גרסה כלשהי של 'הדת האמריקאית' היא חייבת להיות, כפי שגרס טולסטוי, הדת המורמונית. עתידה יכול להיות הרה גורל עבור האומה, ועבור יותר מהאומה הזאת לבדה." – הרולד בלום, The American Religion, 1992

מורמונים לשלטון

מקדש מורמוני מיט רומני ספג מפלה הלילה, מה שמבטיח, כנראה, מירוץ רפובליקאי ארוך, מה שמבטיח, כנראה, עיסוק גובר והולך בדת המורמונית. הוסיפו לזה את הקמפיין הפרסומי "I'm a Mormon" שמפיצה הכנסייה ברחבי ארה"ב, ואחרי שהמחזמר העוסק במורמונים זכה בפרס אחרי פרס והפך ללהיט היסטרי, יש סיכוי לא רע שכנסיית ה- Latter Day Saints, כלומר דת המורמונים, הולכת להיות הטרנד הדתי החם ביותר מאז ניצור האימפריה הרומית. לפני שאתם רצים לקנות תחתונים וגופייה מקודשים, מוותרים על קפה וחושבים על פוליגמיה, הנה כמה דברים שאני חושב שמעניינים באמת בדת המודרנית כל כך הזאת.

אין לי כל כוונה לסכם כאן את אמונותיהם המשונות של המורמונים – ללא ספק מידע פיקנטי שכזה ניתן לקבל בקלות בויקיפדיה. מי שרוצה מאוד יכול לפנות למאמר שכתבתי לפני ארבע שנים, כאשר רומני התמודד בפעם הראשונה על המועמדות של הרפובליקאים, בו התייחסתי בקצרה לענייני התיאולוגיה המורמונית, כולל למצוקות אמונות המורמונים מול המחקר המדעי המודרני. כאן כאמור אתייחס לכמה היבטים כלליים, והם ההתמודדות של המורמונים עם העולם המודרני, וקצת על הקשר שלהם עם היהדות.

מורמונים מאמינים

ובכן, אחד הדברים המעניינים אצל המורמונים הוא יכולתם להיות אנשים דתיים מאוד, ועם זאת, לא להסתגר ולא להתנתק מהעולם. נכון, הם נוצרים, ולכן זה לכאורה בילט-אין בשבילם. אבל המורמונים אינם נוצרים רגילים (למעשה רק 51% מהציבור האמריקאי סבור שהם נוצרים), והאמונות שלהם כל כך לא קונצנזואליות שלכאורה מתבקשת התקפלות פנימה תוך ניתוק האינטרנט. וזה לא מה שקורה. ומה שעוד יותר מעניין הוא שזה לא קורה לדעתי דווקא משום אמונותיהם המשונות. כלומר למעשה האמונות המשונות שלהם הן הן תעודת הביטוח שלהם כנגד אוקולטוריזציה בתרבות האמריקאית – או זו לפחות התזה שאני רוצה להציע להלן.

כדי לנסות להצביע על כך אביא תחילה כמה נתונים מעניינים שפורסמו בסקר (pdf) מלפני שבועיים של מכון Pew:

  • על פי הסקר 94% מהמורמונים מאמינים שאלוהים האב וישו, בנו, הם "ישויות פיזיות נפרדות" (על פי התיאולוגיה המורמונית אלוהים היה פעם אדם, וממילא גם ישו, ולשניהם "גופים מוחשיים מבשר ודם". אגב, לאלוהים יש גם בת זוג. בכל זאת.)
  • מספר זהה של מורמונים, 94%, מאמינים שנשיא הכנסייה שלהם הוא נביא (ג'וזף סמית, מייסד הדת, חידש לכאורה את הנבואה, וכל ראשי הכנסייה אחריו נחשבים נביאים גם כן. התפתחותה של הדת המורמונית אינה תלויה אם כן, בפרשנות כתבי הקודש, אלא בהתגלויות אלוהיות שראשיה זוכים להם מדי פעם)
  • 91% מאמינים ש'ספר מורמון' נכתב על ידי נביאים קדומים ותורגם על ידי ג'וזף סמית מתוך לוחות זהב שהוא מצא ביער (או אולי "תורגם" על ידי ג'וזף סמית מתוך "לוחות זהב" שהוא "מצא ביער")
  • לבסוף, 77% מהמורמונים מעידים כי הם מאמינים "בכל הלב" במערך האמונות המורמוני כולו

המורמונים הם שמרנים:

  • 66% מגדירים עצמם כך (לעומת 37% מהאמריקאים)
  • 79% מהם סבורים שמין לפני הנישואין מגונה מבחינה מוסרית
  • 54% מהם סבורים ששתיית אלכוהול מגונה מוסרית
  • 66% סבורים שעל החברה לגנות הומוסקסואליות (לעומת 33% מהאמריקאים)
  • עבור 73% חיי נישואים מוצלחים הם "אחד הדברים החשובים ביותר בחיים" (34% מהאמריקאים)
  • ועבור 55% מהם "לחיות חיים דתיים מאוד" זה "אחד הדברים החשובים ביותר בחיים" (20% מהאמריקאים)
  • ואכן, 64% מהמורמונים מתפללים כמה פעמים ביום, המספר הגבוה ביותר מבין כל הנוצרים בארה"ב, כאשר רק האוונגליסטית מתקרבים אליהם (60%) והקתולים, למשל, הרחק מאחור (31%)

בקיצור, מדובר בקבוצה שמרנית ודתית למדי של אמריקאים. ויחד עם זאת, הם מעורים בתרבות הכללית, ולא רק מפני שהם יוצאים למסעות מיסיונריות ברחבי ארה"ב והעולם (27% מהם שימשו כמיסיונרים לתקופה של כשנתיים!), אלא פשוט מפני שהם עובדים כבעלי מקצועות חופשיים, מהבורסה ועד לאקדמיה, בכל מקום בארה"ב. המורמונים נראים ופועלים כאמריקאים לכל דבר. ויחד עם זאת, הם נשארים קבוצה אחידה יחסית, ומאוחדת. ואכן, אם נתבונן בהשפעה חיצונית, נראה (שוב, על פי הסקר הנ"ל) שרק 11% מהמורמונים מאמינים בגלגול נשמות (דבר שעומד בסתירה לאמונה הנוצרית והמורמונית הרשמית) בניגוד ל-24% מכלל הציבור בארה"ב (ו-28% מהקתולים למשל). ונתון מדהים אף מזה: 85% מהמורמונים מתחתנים עם מורמונים, יותר מהפרוטסטנטים (81%, למרות שכמובן עבורם זה קל לאין שיעור) או הקתולים (78%, כנ"ל).

מתוך המחזמר  The Book of Mormon

איך אפשר להסביר נתונים אלה? איך קבוצה של מאמינים משונים שכאלה מצד אחד מתערה בתרבות הכללית, ומצד שני מצליחה להימנע מלהתערבב בה, פיזית (נישואין) ומנטלית (ערכים)? אינני כמובן שום סוג של מומחה בדת הזו, אולם נדמה לי שהתשובה במקרה זה היא בגוף השאלה: האמונות המשונות הן לא הבעיה, אלא הפיתרון. בניגוד לחברה החרדית בארץ שסבורה שעל מנת לשמור על אורח חיים אדוק מבחינה דתית יש להסתגר ולהתנתק, המורמונים מוכיחים שאמונות שכאלה הן עצמן הדרך להיפתח לתרבות מבלי להיסחף בזרמיה.

אני חושב שניתן להבין זאת על ידי השוואה לקבוצה החרדית היחידה שאינה מסתגרת: נדמה לי שחב"ד הם הקרובים ביותר למורמונים מבחינת החיכוך שלהם עם החברה הכללית (וראו כאן על חב"ד כמסדר נוצרי). האם זה מקרה ששתי הקבוצות הדתיות הללו מחזיקות באמונות שהסביבה רואה כמופרכות? אני לא טוען שאין משתנים נוספים בסיפור, אבל לדעתי סביר להניח שעצם האחיזה באמונות שלא רק שאינן מקובלות על הציבור הכללי, אלא אף מזעזעות אותו, מגבשת את הקבוצה, ומחשלת אותה כלפי השפעות חיצוניות.

מגבשת, מכיוון שעצם קפיצת האמונה שערכת קושרת אותך אל אחרים שקפצו לאותו מקום. אתם הופכים לחברים בקהילה מצומצמת של דתיי-על, של שרירנים אמוניים; במילים אחרות, אתם הופכים לאליטה. ועצם האחיזה באמונות הללו גם מחשלת מפני השפעות חיצוניות, שכן אם תפיסתך את משמעות החיים היא עבור הכלל מוזרה עד ביזארית, הסיכוי שתמצא שפה משותפת עם הזולת, כזו שתאפשר קירבה של יותר מנחמדות בסיסית, מוגבלת. אתה חי בעולם שונה, וממילא האפשרות שלך להכניס אנשים לעולמך היא קטנה.

מורמונים נשאלים מדי פעם על ידי הבישופים שלהם האם הם מאמינים במה שצריך, וכמובן מצופים להעיד על אמונתם, כך שברור שהאמונה היא חלק נכבד בדתיותם. יחד עם זה, לא צריך גם להגזים בחשיבות הדוקטרינה בעיצוב חיי הדת שלנו, ואני רוצה לאזן את דברי עד כה על ידי כך שאומר שכתמיד, גם הקהילה, המסורת, המנהגים, הטקסים ופשוט העובדה שגדלת בתוך כל זה לא פחות משמעותית כדי ליצור נאמנות לדת מסויימת, על אחת כמה וכמה אם היא מיעוט זעיר בחברה הכללית.

אבל אם נחזור להוויית האמונה היוקדת, הרי שלבד מדחייה של חשיבה ביקורתית וחוסר יושר אינטלקטואלי, יש לכל זה יש כמובן צד שלילי בכל הנוגע ליחסים עם דתל"שים: מי שמאבד את אמונתו, או עובר על החוקים הנגזרים ממנה, מנודה ומנותק מקהילתו וממשפחתו. בספר חדש שיצא ממש עכשיו, Faith No More: Why People Reject Religion, שהוא מחקר על עזיבת הדת אצל אמריקאים, מעיד החוקר, הסוציולוג פיל צוקרמן, שמכל האנשים שאיבדו את אמונתם ושהוא ראיין, המורמונים היו אלה שהיה הכי חשוב להם שזהותם לא תיוודע, גם כדי לא לפגוע במשפחותיהם, וגם כדי לא להיפגע מחרמות. המאפיינים האלה יחד נותנים לדת הזו (כמו גם לחב"ד וכיוצא באלה) גוון של כת, שאחד ממאפייניה (המקובלים עלי, בכל אופן) הוא המנעד האמוני המצומצם – או שאתה בפנים, הכל כולל הכל, או שאתה בחוץ. אצל המורמונים זה לא חריף עד כדי כך (ויעיד המועמד המורמוני השני, שפרש לא מכבר, ג'ון הנטסמן, שהוא כנראה לא אדוק במיוחד), אבל זה הרבה יותר קרוב לזה מאשר אצל בני דתות אחרות (ותעיד על כך הסטטיסטיקה לעיל לגבי אמונותיהם השונות).

מורמונים ומודרנה

צילום של ג'וזף סמית, מייסד הכנסייה המורמונית, מ-1844. כפי הנראה היה באמת בחור נאה וכריזמטי למדי. לא סתם אנשים - ונשים (הוא נשא לפחות שלושים נשים) נהו אחריו המורמונים, כפי שניתן להבין מהציטוט של הרולד בלום לעיל, מייצגים דת אמריקאית במהותה. דת שלא מתגעגעת ל"תור זהב" אי שם בעבר ועל כן נוברת במקורות עתיקים, אלא מביטה אל העתיד ומציעה שדרוג של כתבי הקודש. הספרים שגילה סמית והנבואות שלו ושל ממשיכיו הם התגלויות אלוהיות חדשות, ולכן אין צורך לבסס את חיי הדת על פרשנות של הישנות. אין גם צורך לחלום על חידוש קולקטיבי של ימינו כקדם כשנולדת בקרבנו התקווה לחיי העד המופלאים של כל אחד מאיתנו כאל השולט בכוכב משלו.

הרולד בלום כינה לא מזמן את האתוס המרכזי של המורמוניות "שחרור האנוכיות", אולם יחד עם זאת יש בה קהילתיות חזקה ודאגה לזולת. למעשה, בתחילת דרכן היה יסוד "קומוניסטי" בקהילות המורמוניות (אי-שוויון נתפס כמגונה מוסרית, והונהג שיתוף ברכוש). המורמונים מזמן זנחו את העקרונות האלו, והם משתלבים בצורה מופלאה בכלכלה האמריקאית, אולם הם עדיין רואים בעזרה לעניים ערך חשוב. פשוט, הצלחה כלכלית חשובה חשובה לא פחות. אם נשתמש באחת הסיסמאות של המחאה החברתית האחרונה כאן, צדקה החליפה את השאיפה לצדק.

הדת שיצר ג'וזף סמית מחייה מחדש יסודות יהודים קדומים, ובאופן מודע מאוד: סמית הרי, מבחינתו, בא לכונן את ישראל האמיתית, זו שלפני קלקולי התלמוד או הכנסייה. עבריות שכזו, ממש כמו במקורות התנ"כיים, מאמינה באלים רבים ונושאת נשים רבות. בניה הם כהנים, והמוכשרים שבהם נביאים. אלוהים קיים בדמות אדם, כפי שהתגלותו לאברהם יחד עם שני המלאכים מדגימה, וגם הפיכה אישית לאלוהיים אפשרית, כפי שהוכיח חנוך בן ירד. ברוכים הבאים לתקופת המקרא.

במאמר כאן ב-pdf ניתן ללמוד על התפתחותה של תמונת העולם המורמונית, שהתגבשה בזמן חייו של סמית וגם אחריהם, ועד כמה היה ניסיון להכניסה לתבנית "מדעית". ולכן אין בעצם ישויות רוחניות אצל המורמונים – הכל חומרי, כולל הנשמה. סמית, אגב, שאב לצורך יצירת הדת שלו גם מטקסים מסונים (הוא היה חבר בבונים החופשיים), וכן גמע לא מעט מהמרק האזוטרי-ספיריטואליסטי הכללי שהיה נפוץ בארה"ב בראשית המאה ה-19. המורמוניות היא דוגמא מובהקת למה שחוקר הנייו-אייג' וואטר הנחרף מכנה "אוקולטיזם". מרתק איך שהניסיון המודע לחדש את תקופת המקרא יצר דת כל כך מודרנית.

מורמונים ויהודים

בעוד אוונגליסטים מודאגים שעליית קרנה של הדת המורמונית תעודד נוצרים להפוך למורמונים, ולחילופין, שמורמוני בבית הלבן יקשה על קבלת טובות הנאה מהשלטון בוושינגטון, ליהודים כנראה אין סיבה לדאגה מנשיא מורמוני. לכל הפחות הוא יזדהה איתם כבן למיעוט דתי שנרדף בעברו.

ואכן, למרות התחרות על התואר "ישראל", מורמונים ויהודים אורתודוקסים כפי הנראה מסתדרים לא רע בארה"ב. לפני כמעט שנה הביא אלן בריל בבלוגו כמה רשימות שבהן הוא הציג כמה מהקשרים בין שתי הקבוצות האלה. הנה למשל כאן על דיאלוג יהודי אורתודוקסי ומורמוני, כאן הוא מראיין את מרק פרדס, מורמוני שאוהב יהודים על אהבתו (שגם טוען שעם כל הכבוד, התלמוד הוא חריגה די גדולה מהיהדות הבית-מקדשית, אז זה לא ממש נראה לו המשך ליהדות של אז) וכאן עוד ענייני דיאלוג.

לא רק השמרנות, אלא עצם האמונה (הפעם לא באותם דברים כמובן, אלא פשוט כניגוד לאתאיזם ולחילוניות בכלל) היא שמחברת כיום בין דתות שבעבר היו מקדישות את רוב מרצן לאיבה הדדית. אבל האמת היא שגם בלי אלה יש לא מעט דמיון בין היהדות האורתודוקסית למורמוניות. הנה טבלה שהכנתי בעניין:

יהדות אורתודוקסית כנסיית הקדושים המאוחרים
מי אנחנו ישראל האמיתיים ישראל האמיתיים
אחוז באוכלוסיית ארה"ב 1.7 1.7
כלכלית מצליחים מצליחים
חינוך חשוב מאוד חשוב מאוד
המשפחה מעל לכל מעל לכל
מעמד האישה לא משהו לא משהו
הומוסקסואליות סליחה, זה אסור סליחה, זה אסור
ישו הוא בן אדם בן אדם
נא לא לבלוע חזיר, שרימפס, בשר+חלב אלכוהול, סמים, טבק, תה, קפה
לבוש שמזכיר לנו להאמין גופייה+שוונצים גופייה+תחתונים
בעבר סבלו מרדיפות סבלו מרדיפות
בעתיד שליטה עולמית שליטה עולמית
תמיד חושבים שהם הכי טובים חושבים שהם הכי טובים

53 תגובות

  1. עכשיו רק צריך איזו שואה קטנה למורמונים ואנחנו ממש בשוויון מוחלט…
    (בדיחה בדיחה)

    אהבתי

    1. בדיוק מה שחשבתי. מתי רצחו מורמונים על עצם מורמוניותם או אילצו אותם לנטוש את דתם?

      אהבתי

      1. בתחילת ימיהם רדפו אותם לא מעט, הן הציבור בארה"ב והן הממשלה הפדרלית, שלא ממש אהבה אותם. סמית עצמו נרצח על ידי המון מוסת. יש לציין גם שהמורמונים לא תמנו ידם בצלחת, ורצחו חזרה.

        אהבתי

  2. תחי האנלוגיה…
    קצת שנינות ויוהרה תומר, ומיד הכול נראה אותו דבר, קופי.
    educate yourself!

    אהבתי

  3. מעניין מאוד, למרות שאני לא מסכים לשורה האחרונה בטבלה שטוענת שהאורתודוקסיה שואפת לשליטה עולמית, או לפחות לא במובן האימפריאליסטי של המילה.

    וחוץ מזה – שלא מין העניין כאן – נדמה לי שראיתי אותך בכנס בון ליר ביום רביעי האחרון. אם אתה זוכר, הרב פרופ' רוטנברג טען נגד הדוברים במושב הראשון שהאידיאולוגיה של אליטות לא בהכרח משפיעה על בני קבוצתם (ובהקשר של הדיון – הפילסופים של הרב טאו והרב גינזבורג לא בהכרח מעניינים את החרד"לניקים ונוער הגבעות בהתאמה) ולכן חקר האליטות לא יכול להסביר מספיק את ההתנהגות של הקבוצות עצמן. מה דעתך בנושא? יש מצב לפוסט על זה?

    אהבתי

    1. הי שייגץ,
      כנראה באמת ראית אותי, ואני חושב שהיה מושב מרתק. כפי שד"ר רוזנק אמר בתשובתו, הרב פרופ' רוטנברג לא דייק, שכן הדוברים כלל לא הסכימו אחד עם השני, לפחות לא רוזנק עם אחיטוב וזיוון. אני גם מסכים עם התשובה של זיוון לרוטנברג, על כך שודאי שיש השפעה של האידיאולוגיה או התיאולוגיה על השטח. הרי כפי שהיא אמרה, לא מדובר בעיונים אקדמאים, אלא ביסודו אמוניים, שפעמים רבות גם מתקפים את עצמם כחובות הלכתיות. ברור שאי אפשר להבין תופעה חברתית רק על ידי חקר האליטה, אבל ברור גם שיש השפעה גדולה של האליטה על הציבור הרחב, בעיקר אליטה אמונית.

      אהבתי

  4. הדבר החשוב ביותר לגבי המורמונים מבחינה תיאולוגית, הוא שהם הדת הגזענית הגדולה ביותר ואני לא מתכוון לגזענית, במובן השמאלני המסולף והמעוות, בו כל מי שמתנגד ללאומנות הערבית נחשב לגזען, אלא לגזענות במובן הפשטני ביותר, עליונאות על בסיס גנטי – פיזי.

    בסרטון הזה:

    ניתן לראות את הדוקטורינה הגזעית המורמונית כפי שהיא מועברת לדור הצעיר.

    בבריאת העולם התחלקו הנשמות לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה תמכה בשטן, הם הפכו לשדים.
    הקבוצה השניה נותרה ניטראלית אלו השחורים והמונגולים שמכונים גם "אנשי הבוץ" ואילו הקבוצה השלישית היא אותן נשמות שתמכו במושיעה והם הלבנים או האירופאים.

    הטרמינולוגיה המורמונית, במיוחד לגבי מה שמכונה "אנשי הבוץ", שלפי התיאולוגיה אמורים להיות עצלנים וחוטאים, הפכה להיות מאוד מקובלת אצל דתות גזעניות אחרות כמו "זהות נוצרית" , קוסמותיאיזם, וואטוניזם ו"כנסיית היצירה", אך בעוד הדתות האלו נחשבות בינתיים לקבוצות שוליים פסיכיות (גם כשהן מונות מיליוני מאמינים), הרי המורמונים הצליחו להסתיר במידה רבה , את התפיסות הגזעיות שלהם ולהפוך לחלק מהקונצנזוס.

    אהבתי

    1. מעניין שאתה בוחר ללמוד על המורמוניות מהאוונגליסטים. בקיצור, עניין צבע העור מופיע בכתבים המורמונים, ואכן יש בהם גזענות, אבל אין לזה כמעט ביטוי (או אפילו מודעות בקרב המורמונים) כיום, אחרי שהנביא שלהם קיבל התגלות שביטלה את האפלייה נגד שחורים ב-1978. ודאי שאין שם שום דבר דומה לאתנוצנטריות היהודית שאפשר למצוא אצל קבוצות אורתודוקסיות למיניהן.

      אהבתי

      1. האוונגליסטים לא המציאו כלום, הם בסך הכל חשפו את מה שהמורמונים מסתירים.
        הטרמינולוגיה המורמונית זוכה כיום לתהודה רבה בשיח הגזעני הפופולארי בארה"ב, וזו עובדה חשובה לאור ההצלחה היחסית של ד"ר רון פול, המועמד הגזעני , בבחירות המקדימות.

        אני מודה שלא שוחחתי בעניין עם מורמונים, אך יש אחרים שטוענים ש"ההתגלות" של 1978, היא התגלות לצורך יחסי ציבור.

        חוץ מזה הייתי רוצה להעלות על נס את הסופר המורמוני המצליח מאוד , אורסון סקוט קארד שידוע בעיקר בזכות "סדרת אנדר" המאוד מצליחה.

        ספר חדש שלו בשם "כבלי קסם", יצא לאור לאחרונה בעברית והוא דווקא לא עוסק במורמוניזם אלא מאחד בכישרון רב מיתולוגיה יהודית וקדם נוצרית באוקראינה העתיקה

        אהבתי

        1. מה בדיוק המורמונים מסתירים? אתה מתבלבל עם הסיינטולוגיה. כתבי הקודש המורמונים חשופים לכל חוקר או הדיוט.
          ואין שום קשר לשיח הגזעני בארה"ב (שאגב כל כך גזענית עד שבחרה בנשיא שחור).

          אהבתי

          1. נשיא זה יפה ומדהים, אבל רק ארבעה שחורים (כולל אובמה) כיהנו אי-פעם בסנאט, המונה מאה חברים. משקלם של השחורים באוכלוסיה כשמינית, כך שלו יוצגו כחלקם באוכלוסייה, היו 12 סנטורים שחורים בכל מושב.

            אהבתי

            1. As far as insurance premiums go, some cars are more costly to own than others. Those that are expensive to repair, subject to a higher risk of theft, or that have a higher statistical rate of bodily injury QuotesChimp are going to cost more to insure. Also, if you are presently with a "discount" insurance company, check to make sure they cover that new car you may be thinking of purchasing. Some companies keep their prices lower by refusing to insure expensive or exotic vehicles.

              אהבתי

  5. לא כל-כך ברור במה הדת אמריקנית במהותה. במה היא אמריקנית יותר מכל דת או תנועה דתית אחרת, הנמצאת בשלביה המוקדמים יחסית ולכן מבטה אל העתיד.

    "הספרים שגילה סמית והנבואות שלו ושל ממשיכיו הם התגלויות אלוהיות חדשות, ולכן אין צורך לבסס את חיי הדת על פרשנות של הישנות." – והרי כל תנועה דתית או דת חדשה מתבססת על התגלויות חדשות, ויחד עם זה (לפחות בכמה אלפי השנים האחרונות) גם מתיימרת להיות, במובן כזה או אחר, המשך "אמיתי" של דתות קודמות ומכובדות. כך גם המורמונים המתיימרים להיות ממשיכי ישראל המקראי.

    סמית' הוא כמובן אמריקני, אבל מה הופך אותו, כחדשן דתי, ואת תורתו לאמריקניים יותר מממוחמד, מרטין לותר, או נביאי הדרוזים או הבאהים? (ואולי גם הרבי מללוביץ', אם הזכרת).

    לגבי הסעיף האחרון בטבלת ההשוואה, דומני שרוב מאמיני הדתות מאמינים שדתם היא הטובה ביותר, אחרת לא היו מאמינים בה, ולכן הם הכי טובים במובן הדתי.

    ההצלחה הכלכלית היחסית של יהודים אורתודוקסים ושל מורמונים מחייבת הסבר. לא סביר שאותו אלוהים מצליח את דרכיהם של חברי שתי הקבוצות במלאכתם ובמסחרם יותר מאשר את זו של עמיתיהם הקתולים או הפרוטסטנטים. אפשר לשלוף מהשרוול כמה וכמה הסברים, למשל סינון של חברי הקבוצה הפחות מצליחים כלכלית (מסיבות שונות; אצל יהודים למשל, העניים לא הצליחו לשלם על חינוך יהודי) או מהצד החיובי, תמיכה קהילתית מוצלחת שמסייעת לפרטים להתקדם כלכלית מדור לדור.

    אהבתי

  6. פוסט מרתק ומעניין, למרות שאני חושב שרוב הסעיפים בטבלה שלך יכולים להתאים לכל דת (איזו דת רצינית לא נרדפה אי פעם? באיזו דת מעמד האשה טוב?)

    אהבתי

  7. אני חושב שהקרבה שאתה מתאר בין חב"ד למורמונים היא נכונה אמנם מרחק שנות אור אחת מהשנייה, חב"ד מחזיר יהודים ליהדות ולא מנסה לגייס גויים אל היהדות, המורמונים יפנו לבעל כל דת וינסו להמיר אותו, וזהו ההבדל, האם נקרא לחב"ד מסיונרים? קשה להגיד שכן וקשה להגיד שלא, הם בסך הכל מנסים להחזיר את היהדות אל הציונות ולשמור על יהדות ברחבי העולם.

    אהבתי

    1. אין שום קשר בין הטבלה לשום צורה של מציאות.
      האספסוף הפסאודו משכיל לא מבין הרבה בתיאולוגיה והידע שיש לו נלקח בעיקר מתוכניות ריאליטי.
      הוא רוצה לראות שמקשרים את החרדים לנצרות והוא רוצה לראות הוכחות לסטיות מיניות אצל גדולי ישראל ואם נותנים לו את זה , הוא מבסוט.

      אהבתי

  8. פוסט נהדר כתמיד.
    רק נראה לי שהתבלבל הנתון על היהדות האורתודוקסית כ-1.7% מאוכלוסית ארה"ב.
    על פי וויקיפדיה כלל היהודים בארה"ב הם כ-1.7% מאוכלוסית ארה"ב. מתוך מספר זה (כ-5.2 מיליון) היהודים האורתודוקסים מהווים רק חלק קטן, כ-10% – כלומר אולי 2 עשיריות האחוז מאוכלוסיית ארה"ב.

    אהבתי

  9. שתי הערות:
    1. אני מכיר את האווירה החבדניקית מקרוב מאוד. לחבדניקים תחושה של עליונות, הן על פני הציבור החילוני שצריך להחזיר בתשובה, אבל במיוחד על פני הציבור החרדי שאינו "מואר".
    2. אני מטיל בספק בהנחה שיהודים אורתודוקסים (אם הכוונה בעיקר לחרדים) מצליחים מבחינה כלכלית. לדעתי יש מתאם הפוך בין האדיקות החרדית לבין הצלחה כלכלית גם בארה"ב. יש כמובן אנשי עסקים חרדים מצליחים, אך הם מיעוט שבעצם מכלכל את שאר הקהילה.
    יהודים ככלל מצליחים יותר כלכלית, אך מדובר בעיקר באנשי חולין בעלי ערך גבוה להשכלה (וברובם אינם אורתודוקסים, או שייכים ל"אורתודקסים מודרנים" לכל היותר).

    אהבתי

  10. תודה תומר, למדתי והשכלתי,
    בעיקר כבשה את הכרתי התובנה בקשר לקשר בין איבוד הזהות לבין רמת יציאת הדופן שלה / מופרכותה בעיני כלל החברה.

    אהבתי

  11. תומר, אם אני לא טועה את טענת "מי אנחנו – ישראל האמיתיים" אפשר להחיל על כל יהודי היום, כולל אתה עצמך.

    אהבתי

  12. מאמר מאוד מעניין ואני מצפה בקוצר רוח להמשך. באמת אפשר ללמוד מהמורמונים הרבה על איך להישאר אדוקים ונאמנים לאמונות שלך, הזויים ככל שיהיו, ועם זאת לא להתנתק מהחברה הכללית הסובבת ואפילו להצליח להשתלב, להצליח כלכלית ולהגיע עד להנהגה (אם בעז"ה מיט רומני אכן ייזכה בבחירות הקרובות לנשיאות. אגב, סתם שאלה תאולוגית אם לפי המורמונים כביכול גם אלוהים וגם ישו הם בשר ודם, איפה בדיוק הם יושבים כיום? הבנתי שיש איזה קטע עם "כוכב" שהם נמצאים עליו. אתה יכול להרחיב בעניין הזה?…

    אהבתי

  13. אגב, אפשר להוסיף לטבלה עוד שני דברים:1. פוליגמיה אצל המורמונים ואצלנו מותרת ברמת עיקרון אבל אסורה ברמה הפרקטית (אצלנו חרם דרבנו גרשום אצל האשכנזים והחוק בישראל וברוב המדינות המערביות…). 2. היחס לצלב שלילי אצלנו ואצלם.

    אהבתי

  14. הממ. מוזר.
    בכל 30 שנות ארתודוקסיותי מעולם לא שמעתי שיש ליהדות מגמה של שלטון עולמי.
    אפשר אולי מבואה, נאמר מהרמב"ם? או סתם כמה פסוקים מהתנ"ך שמשמעותם הישירה היא שהיהודים ישלטו בעולם? אגדתות אולי?
    עד היום שמעתי על זה מאימאמים מוסלמים, מאנטישמים ומחובבי קונספירציות (ע"ע, "הפרוטוקולים של") . ועד עכשיו לא ידעתי שהיהדות באמת חפצה בכך. חידשת לי. רק בבקשה, מקור?

    אהבתי

  15. תומר, סקירה מצויינת על המורמונים. מאוד נהנתי לקרא את כל הרשומות על המורמונים וג'וזף סמית. תודה! אם תורשה לי הערה, ממה שקראתי והבנתי נראה לי שחב"ד הם לא בהכרח האנלוגיה המדויקת למורמונים בארץ. קודם כל, רובם לא מחזיקים באיזושהי תאולוגיה הזויה ומופרכת והמשיחיים שבהם מהווים מיעוט מתוכם עד כמה שאני רואה את זה. דבר שני בניגוד למורמונים חסידי חב"ד לא מהווים בארץ איזושהי עתודה של מצויינות כלכלית ועסקית בכל התחומים וגם לא נראה לי שיש להם את השאיפה לכבוש את הנהגת המדינה בסופו של דבר כפי שראינו אצל מיט רומני המורמוני. אם כבר הייתי עושה אנלוגיה בין המורמונים בארה"ב לציונות הדתית בארץ אבל לא זו החרד"לית ולא זו של "נאמני תורה ועבודה" אלא זו שאולי תהיה מיוצגת ע"י הבית היהודי בהנהגת נפתלי בנט: שילוב של אמונה חדורה (ולא בהכרח הזויה ומופרכת…) ,של הצלחה כלכלית ועסקית ושל רצון לצאת מהגדרה של קבוצת נישה שולית ולהגיע בסופו של דבר להנהגה והובלה של כלל המדינה. לשם כך, צריך לעשות צעדים כמו הליכה משותפת עם חילוניים שמאמינים בדרכך (כמו שרומני הולך עם לא מורמונים…) והבאת מסרים שרוב הציבור יכול להזדהות איתם ולא רק קבוצת המיעוט שלך…

    אהבתי

    1. תודה רובי. כמובן, חב"ד והמורמונים לא דומים מהרבה בחינות. כאן התכוונתי להשוות בין המבנה ה"מסדרי" שלהם, ובין האמונות המאתגרות שהם מחזיקים בהן.

      אהבתי

שקלא וטריא