'רוח הארץ' – מגזין חדש על הרוחניות העכשווית בעריכתי

2012-08-29_082303

קוראות וקוראים, חברות וחברים, אני גאה ומתרגש להציג בפניכם פרוייקט שאני עובד עליו כבר כמה וכמה חודשים, מגזין חדש לחקר הרוחניות העכשווית בארץ המכונה רוח הארץ, שמטרתו להציע במה ייחודית לדיון מעמיק במגמות הרוחניות בעולם כפי שהן משתקפות בחברה הישראלית בימים אלה. הנה וידאו קצר שהכנו, אני והמו"ל, נועם שרון:

הטופס עליו אני מדבר בסוף לא ממש מצליחה להטמע בוורדפרס, אבל ניתן למצוא אותו כאן.

נרחיב קצת בכתב. רוח הארץ הוא ניסיון ראשון לשלב כתיבה מחקרית-אקדמית (ועם זאת נגישה וקהל הרחב) על תופעת הרוחניות העכשווית בישראל, יחד עם קולות פנימיים, של התופעה, העולים "מהשטח". כוונתנו היא להציג בפני הקורא תמונה מעודכנת של המצב הנוכחי, בשילוב מסגרת תיאורטית המסבירה אותו. לקוראים מוגשת תצפית פאנורמית על הזרמים השונים המעצבים יחד את הניו-אייג' בישראל, וזאת תוך ניתוח התמורות החברתיות שהובילו אליהן, ושהם מובילים.

רוח הארץ מתעתד להיות מגזין חד-שנתי (לפחות בינתיים) המוקדש לבחינה רצינית של הכיוונים השונים של הרוחניות העכשווית בישראל על פניה השונים. גיליון 2012 יוקדש לבחינת מזרוח המערב: כיבוש ההיגיון הפנימי המערבי על ידי תפיסות עולם ורעיונות מזרחיים. מדובר בתהליך בו תמונת העולם הקלאסית-מונותאיסטית של המערב מתפוררת, ואת מקומה תופסת ראייה הוליסטית ואורגנית של האדם והטבע, המחוזקת בתכנים המיובאים מהודו ומסין. במילים אחרות, אתם לא מתרגלים יוגה או הופכים לצמחונים סתם כי זה נחמד. ללא מודעות לכך כבר מזמן קיבלתם על עצמכם את חלקים מתמונת העולם של המזרח הרחוק.

בגיליון רוח הארץ תמצאו מאמרים על ניאו-פגאניות בישראל, הקשר המחודש בין רוחניות למיניות, חשיבותם של מצבי טראנס למסורת המיסטית היהודית, חזרתם של הסמים הפסיכו דלים לסצנה הרוחנית העכשווית, הפרידה מהמונותיאיזם במעגלי הניו-אייג' היהודי, שיגעון הטבעונות מבית גארי יורופסקי, ועוד. מעבר לכך, המאמר הראשון והמקדים, פרי עטי, והמאמר האחרון, פרי עטה של ד"ר מריאנה רוח מדבר, עוסקים בתזת מזרוח המערב, משתי עמדות שונות ומנוגדות.

הכותבים לגיליון רוח הארץ הראשון הם פרופ' יהונתן גארב, אוהד אזרחי, מיה טבת דיין, עידו הרטוגזון, פרופ' שאול מגיד, ד"ר מריאנה רוח מדבר, יפתח בן אהרן, שחר שילוח, שי פררו ואני עצמי. עורך הגיליון הוא גם כן עבדכם הנאמן כאמור, ואני סומך ידי על התוצאה, שאני בכנות חושב שמביאה מגוון מרתק של תופעות רוחניות עכשוויות, ולא פחות חשוב, מציבה אותם בהקשר שמצליח להבהיר את היווצרותן והמשך קיומן.

רוח הארץ הוא יוזמה של הוצאת אדם עולם, המוציאה לאור גם את מגזין אדםעולם – רבעון לאנתרופוסופיה וחינוך ולדורף, ואת אדם צעיר, עיתון ילדים ברוח חינוך ולדורף והאנתרופוסופיה.

כאמור, להרשמה לטעימות מקדימות ומבצע קניה מיוחד לשבוע ההשקה אנא גשו לכאן. מי שמעוניין כבר עכשיו להזמין גיליון יכול לעשות זאת כאן.

23 תגובות

  1. בהצלחה. מיזם חשוב וחיוני!
    מאחל שתמצאו את הייחודיות והנישה שלכם בתחום, ו… ותמריאו בפן העסקי והתכני (כמובן).

    אהבתי

      1. גארי יורופסקי הוא לא גורו, טבעונים לא אמורים לסגוד לו – המשנה שלו היא משנת הכבוד לכל חי, שכל טבעוני מוציא אל הפועל באורח חייו. החגיגה סביבו היא לא סגידה אלא מעין מחייאות כפיים עזות, שיר הלל ל-job well done. שנים כולנו נאלצים לשמוע על "שושלת החיים" ועל "אם לא נאכל אותם הם יתרבו וישתלטו על העולם" ו"ככה זה בטבע [כתב האיש בפייסבוק]", והוא בא ובהרצאה כריזמטית אחת מאיר את כל הטענות הללו באור המגוחך הראוי להן.

        [זאתי מהאוטובוס :) ]

        אהבתי

        1. סליחה לזאתי מהאוטובוס, כן, אבל הגארי הזה מבלבל במוח לא מעט בהרצאה הזו. האדם צייד לקט במשך עשרות אלפי שנים.
          אני מסכים שהתיעוש של העניין הוא בלתי נסבל מוסרית.

          אהבתי

  2. חנץ'-בטח זה הגיע גם אליך..

    שלשום אדם עולם פירסם את המגזין.

    איכשהו זה נורא מרגש אותי….הצומת הזאת.

    אהבתי

  3. נשמע כיף אמיתי! האם תהיה גרסא אלקטרונית? חבל לי על העצים (רעיון שספגתי אמנם מתנועת הצ'יפקו ההודית אך עדיין קרוב לליבי)

    אהבתי

  4. יוזמה ברוכה וראויה. בהצלחה.
    בהקשר זה, ואני מודה שאיני מכיר את כל הכותבים, אך איני מזהה שם שמות מתחומי מדע ריאליים יותר. אם באינטגרציה של רעיונות עסקינן, כיום גם זרמים במדע ה"קשה" – כמו פיזיקיה, ביולוגיה, ניורולוגיה, גנטיקה, פסיכיאטריה, מדעי המוח ועוד ועוד – לוקחים חלק פעיל בהבנה של קיומו של האדם בעולם, ובהקשר זה גם בקיומו הדתי.
    הנה דוגמה מאלפת מהשבוע – חוקר המוח והתודעה פרופ' כריסטוף קוך, על אתאיזם:
    http://www.theatlantic.com/health/archive/2012/08/finding-meaning-in-atheism/261627/

    אהבתי

  5. איך אפשר להגדיר את המערב כמונותאיסטי?

    המונותאיזם הכי קיצוני נמצא במדינות האיסלם (נחשבות מזר עבור המערב) ובישראל (גם בארה"ב..אך הנצרות מכילה יותר אלמנטים פאגניים). אירופה ב30 השנה האחרונות מתרחקת יותר ויותר מהמונותאיזם וכל הקשור בו (וטוב שכך).

    הרבה אירופאים כבר אומרים שהם לא רוצים שום קשר עם אלוהות בשם יהוה שנוצרה כאן במזרח התיכון.

    אהבתי

  6. פינגבאק: ארץ אחרת

שקלא וטריא