מיט רומני כמשיח מורמוני

על אבותיו הפוליגמים, על יחסה של הכנסייה המורמונית לפוליטיקה, על נבואה ישנה שמבטיחה משיח מורמוני שיציל את חוקת ארה"ב ואת העולם כולו.

מיט רמני

אז יש סיכוי לא רע שאנחנו מתקדמים בצעדי ענק למציאות בה מנהיג העולם החופשי הוא מורמוני. אמנם בדאי, הפכפך ומנותק מהציבור – אבל מורמוני. מכל מה שקראתי עליו, וממה שראיתי אותו, קיבלתי את הרושם שמיט רומני הוא אדם טוב ביסודו, ואפילו איכפתי. כנראה שהפוליטיקה עושה לו רע. מצד שני, נראה שהוא פי כמה יותר חכם מג'ורג' W בוש, וזה גם משהו. כך או כך, אישיותו של רומני הרי אינה עניין לרשימה בבלוג שעוסק בדת וברוחניות. עבור בלוג שכזה רומני מייצג מנה עסיסית במיוחד של אדיקות דתית, היסטוריה משפחתית שערורייתית ותקוות משיחיות – ומה טוב לנו יותר מאלה? ניגש אפוא לעניין.

מורמוני שורשי

מיט רומני הוא נצר לשושלת מורמונית ותיקה. סב סבו, מיילס רומני, נולד באנגליה, אבל הומר לדת המורמונית על ידי מיסונרים שהגיעו עד שם. ב-1841 היגר לעולם החדש, שם היה בין חסידיו של הנביא ג'וזף סמית עצמו, והיה אחראי אף על בנייתו של אחד מהמקדשים הראשונים של הדת הצעירה בעיירה נאוו (Nauvoo). למיילס היו תריסר נשים, אולם לבד מאשתו הראשונה הן כולן היו מתות כשהוא התחתן איתם. אלו היו נישואים שהבטיחו שלאחר מותו יהיה למיילס הרמון נקבי לנצח, ולאותן נשים יהיה כרטיס כניסה לעדן ומאהב-אל משלהן (כלומר יש כאן גם דאגה לנשים, בלי כל ציניות. הדבר דומה למנהגם של המורמונים להטביל אנשים אחרי מותם. זכרו: מוות אינו משנה הרבה כשהנשמה נצחית וחיי העולם הבא הם בגוף בשר ודם).

לבנו של מיילס, מיילס פארק רומני, הסבא רבא של מיט, היו ארבע נשים חיות, מהן הוא הוליד כשלושים ילדים. הוא עצמו ברח למקסיקו בשנות השמונים של המאה ה-19, בימים שהממשלה הפדרלית רדפה את המורמונים בגלל מנהגיהם הפוליגמים. סבו של מיט, גסקל רומני, חזר לארה"ב בימי המהפכה המקסיקנית, בתחילת המאה העשרים. הוא נשא את נכדתו של Parley Pratt, שהיה ממקימי הכנסייה – מה שהופך את רומני למורמוני בעל ייחוס מכובד ביותר. בנו של גסקל ואביו של מיט, ג'ורג' רומני, היה מושל מישיגן בשנות השישים וניסה לקבל את מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ארה"ב בבחירות של 1964 ו-1968, ונכשל.

מיט עצמו, אם כן, גדל במשפחה מורמונית שורשית ורבת עצמה. הוא עצמו שימש כמיסיונר מורמוני בצרפת בשנות השישים, ומאוחר יותר אף כיהן כבישוף מורמוני באזור מגוריו ליד בוסטון. בין 2003 ל-2007 היה מושל מסטצ'וסטס, וכעת כאמור יש סיכוי שיהיה המורמוני הראשון שעוד בימי חייו ישלוט על כוכב לכת משלו. לא רע.

אלוהים בבית הלבן

כרזת הבחירות של סמית, 1844כאמור, ג'וזף סמית עצמו התמודד על נשיאות ארה"ב, והמרוץ שלו לצמרת נקטע באיבו כשחייו הגיעו לקיצם האלים ב-1844. סמית רצה, אם וכאשר ייבחר, להקים תיאוקרטיה מורמונית אשר הוא יהיה שליטה. הקשר בין הדת למדינה אצל המורמונים, ועוד יותר מכך הקשר בין מנהיגים מורמונים לנשיאות ארה"ב, אינו חדש. גם בלי מזימות תיאוקרטיות היה הקשר הזה מעורר חוסר נוחות בקרב הציבור האמריקאי, שעם כל דתיותו ההפרדה בין דת למדינה חשובה לו מאוד.

משום כך במהלך מרוץ הבחירות שלו למועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ב-2007, נשא מיט רומני נאום מיוחד ובו הבטיח ששום סמכות מורמונית לא תשפיע עליו אם וכאשר ייבחר לנשיא. אני מקווה שהוא היה רציני, כי כמורמוני רומני מאמין שראש הכנסייה שלו הוא נביא ה', והוא עצמו נשבע לתת את כל אשר לו ואף את חייו לכנסייה שלו. הנאום הזה הזכיר נאום של מועמד אחר, ג'ון פ. קנדי, שלפני בחירתו לנשיאות בבחירות 1960 נשא נאום ובו הביע תקווה ש"לא יהיה איש ציבור שיבקש או יקבל הוראות בענייני מדיניות מהאפיפיור". קנדי היה הקתולי הראשון שנבחר לנשיאות ארה"ב, והיה לו חשוב להבהיר לרוב הפרוטסטנטי שהוא לא ישמש כפיון בידי האפיפיור.

הנאום של קנדי הצליח במשימתו, ולמעשה ביצר את הפרדת דתו של המועמד לנשיאות מהמדינה למשך שנים רבות. כפי שמסביר Randall Balmer בספרו God in the White House, התמונה החלה להשתנות עם פסיקת בית המשפט העליון בארה"ב שביססה את זכותה של אישה להפיל את עוברה (Roe vs. Wade) ב-1973, ועם עלייתו לנשיאות של קרטר ב-1976, שהיה אוונגליסט חם ולא התבייש להראות את זה. העירוב בין דתו של המועמד לכשירותו לתפקיד הגיע אולי לשיאו בשנים האחרונות, כאשר שוב ושוב נפוצו שמועות שאובמה הוא מוסלמי, במטרה לערער את הלגיטימיות של נשיאותו. מצד שני היו נוצרים אדוקים שהודו שאובמה אינו מוסלמי, בכל מקרה פיקפקו בתוקף אמונתו הנוצרית, ועשו מזה אמתלא להתנגד לנשיאותו.

דווקא בבחירות האלה, בהן דתו של רומני היא אחת מחולשותיו הגדולות (אפילו בשלב זה מנהיגים אוונגליסטים חוששים שצאן מרעיתם –הימני והשמרני – יהסס להצביע עבורו, ומשום כך בימים האחרונים מפיץ הקמפיין של רומני שמועה שקרית על פיה המטיף האוונגליסטי הנודע בילי גרהם תומך בו), המחנה הדמוקרטי שומר על שקט כמעט מוחלט בעניין (לפחות בינתיים).

בלי פוליטיקה

על פי ספרם המקיף של Robert Putnam ו-David Campbell על הדת בארה"ב כיום, American Grace, הכנסייה המורמונית היא הגוף הדתי שהכי פחות מתערב בפוליטיקה האמריקאית. שימו לב לגרף הבא (עמ' 424 בספר):

ואכן, המדיניות הרשמית של הכנסייה היא שאין בשום אופן לשאת דרשות פוליטיות המכוונות את המאמינים לקראת הצבעה (ושימו לב איזו קבוצה אלופה בדרשות פוליטיות). מפתיע? אולי רק במידה שהם אכן דבקים בעקרון הזה, אבל למי שעקב אחרי סדרת הרשימות בבלוג זה על חייו ואמונותיו של ג'וזף סמית נביאם (הנה האחרונה) ברור שהכנסייה בפוסט-טראומה רצינית אחרי תוצאות ניסיונותיה להשפיע על הפוליטיקה האמריקאית בתחילת ימיה. כיום הם משתדלים מאוד לשמור מרחק. יוצא מהכלל הנה היתה התגייסותם ב-2008 למען תיקון לחוק בקליפורניה שהגדיר חתונה כעניין ששייך רק לגבר אחד ואישה אחת (הו, סמית מתהפך בקברו), ובכך למעשה להפוך את החלטת בית המשפט העליון שם להתיר נישואים חד-מיניים.

האם הניטרליות הזאת נשמרת גם בבחירות האלה? אין לי מושג. כדי לברר זאת אני מנסה להשיג ראיון עם מומחית לדת ולחברה המורמונית בזמן הזה – אם יושג הוא כמובן יפורסם כאן. יחד עם זאת, כאשר רומני נתפס כדמות משיחית, הסיכויים לניטרליות מצטמצמים.

דיגידים דיגידם על הסוס הלבן

רומני-סמית-רומני-סמיתדמות משיחית? ובכן, כן. נבואה ישנה ואפוקריפית של סמית מדברת על מלחמה גדולה בין כוחות האור לכוחות השחור, בה המורמונים יובילו את ארה"ב לניצחון. הנבואה כולה, כלומר דבריו של סמית כפי ששוחזרו חמישים שנה אחרי מותו, כאן. היא מדברת על זמן בו חוקת ארה"ב, שנכתבה על פי דבריו של סמית כאן בהשראה אלוהית, תהיה "תלויה בשערה" ("when the Constitution of our country would hang as it were by a thread"). או אז יקומו המורמונים, ובראשם "הסוס הלבן", שיציל את החוקה. אותו "סוס לבן" יעמוד מול פלישת אנגליה וצרפת, שאליהן יצטרף גם "הסוס השחור", שברור מתוך הנבואה שהוא מייצג את השחורים בארה"ב (להזכירכם, בזמנו של סמית העבדות עדיין חוקית בדרום). פלישת האויבים ועוזריהם הבוגדים תיעצר כאשר כוחות אלה יכירו בגדולתו של "הסוס הלבן", יתאחדו תחתיו וימירו את דתם לשלו. אז תיפתח מלחמת גוג ומגוג נגד רוסיה, בעוד שבאופק גם סין תהפוך לאוייבת. באמא שלי.

אז זאת הנבואה. שימו לב שסמית מדבר כאן בצורה בדיוק הפוכה מכפי שדיבר ממש פני מותו, אז רצה לכונן תיאוקרטיה מורמונית בארה"ב, כלומר באופן מעשי לבטל את החוקה על תיקוניה. כאן הוא מבקש להגן על החוקה. זאת, אני משער, משום שמאז נבואת "הסוס הלבן" ספגו המורמונים לא מעט התנכלויות, שהממשל האמריקאי לא יותר מדי התאמץ למנוע, דבר שכנראה הקשה את לבו של סמית לגבי איכותו וזכות קיומו של ממשל זה. ובכלל, הרי הוא נביא, ונביא יכול לשנות את דעתו.

אז מה עם הנבואה הזאת? מישהו אשכרה לוקח אותה ברצינות? ובכן, כשמועמדותו של רומני עלתה לראשונה, לקראת בחירות 2008, ה-Salt Lake Tribune כתב שהנבואה "קמה לתחייה" בשיח המורמוני (רומני עצמו הכחיש באותה הזדמנות כל קשר לעניין). בפרוייקט 'האינצקלופדיה של המורמוניזם' של אוניברסיטת בריגהם יאנג (המורמונית) מוגדרת נבואת הסוס הלבן כ"מסורת אוראלית חשובה", וזאת בהתאם לקו הדוקטרינלי של הכנסייה על כך שהנבואה אינה דוגמה רשמית, ואין בטוחים אם הנביא אכן אמר אותה. אולם, כאמור, מדובר במסורת חיה שעוברת בעלפה בין חברי הדת. ואכן, על פי מאמר מ-2006 ב-Wall Street Journal שדן במועמדות מורמונית לנשיאות, דיבורים על סכנה לחוקה הם חלק מתוכנית הלימודים במוסדות מורמונים.

אם נרחיק מעט לעבר, הרי שנשיא הכנסייה John Taylor, ששלט והתנבא בה בין 1880 ל-1887, הכריז ש"כאשר העם יקרע לגזרים את חוקת ארה"ב, זקני ישראל ימצאו כמי שמחזיק אותה לפני אומות העולם בהכריזם חירות ושוויון זכויות לכולם". זקני ישראל, לא לטעות, הם כמובן המורמונים. ג'ורג' רומני, אביו של מיט, טען ב-1967 שלדעתו החוקה אכן תהיה בסכנה ומי שיציל אותה הם המורמונים. הם כנראה רציניים עם העניין הזה.

קריאה פשוטה של הנבואה יכולה לגלות לנו סיבה אפשרית שעומדת בבסיס ההתעקשות של רומני לראות את רוסיה כ"אוייבת הגאופוליטית העיקרית" של ארה"ב. אפשר גם להבין למה גלן בק, מורמוני בעצמו, אמר כבר ב-2008 שהחוקה אכן "תלויה בשערה". הוא עשה זאת ימים אחרי בחירתו של אובמה לנשיאות. אולי בק הביע חשש כללי משלטון הדמוקרטים, ואולי אף ראה באובמה את "הסוס השחור" שמחבל בחוקה.

מה לעשות, הסיפור הזה יותר מדי טוב מכדי לוותר עליו. תשוקות משיחיות והתלות בנבואות הן גם כך תחביבו של כל נבער, והנה לנו נבואה שממש מתחננת להיכנס אליה ולחיות בסרטה. (עוד על נבואת הסוס כאן, כאן, כאן וכאן.) באופן אישי קשה לי להאמין שרומני הוא כל דבר מעבר לחנון מולטי-מיליונר, ובאמת נראה לי שהמימד האיזוטרי היחיד אצלו הוא דוחות המס שהוא מסרב לחשוף (אם כי אותם הוא בהחלט מסתיר באדיקות לא פחותה מכפי שסמית הסתיר את לוחות הזהב שלו). אבל האמת היא שאני פשוט לא יודע. בכל מקרה כמורמוני אדוק סביר להניח שהשפעה כלשהי עליו תהיה.

סתם

באתר קומפרס התפרסם מאמר קצר שלי על מהותו של החול.

יצא לאור הגיליון הראשון של רוח הארץ, מגזין חדש על הרוחניות העכשווית בארץ. פרטים עליו ועל אפשרויות ההזמנה כאן.

היום נפתח קורס שאלמד על משיחיות יהודית מודרנית בבית המדרש של בינה. פרטים כאן.

25 תגובות

  1. שגיאות הקלדה:
    "חייוישלוט " "המורמוניתהיא"
    "אז עם הנבואה הזאת?" אז מה עם וכו'

    אהבתי

  2. והתנבא בה בין 1880 ל-1878/המורמונים. .ג'ורג'/ביע חחש כללי /–typos and thanks it is very intersting.

    אהבתי

  3. הד'בר שמטריד אותי יותר מכל מהכתבה כאן הוא :
    הנטייה של אחדים ואולי רבים לייחס לרומני תכונות על טבעיות "משיחיות ".
    אנמחנו ראינו את זה גם במקרה של אובמה ..
    וכנר אה גם אצל בוש הבן ( לא האב ).
    יש את זה באיראן
    לא ראינו את זה אצל קלינטון אצל ניקסון אצל רייגן כו'. אבל אנחנו רואים את זה עכשיו כמעט אצל כל מנהיג חדש.

    התופעה הקודמת שכן הייתה אצל מנהיגים כמו רייג וכמו קלינטון ן וכמו נתניהו ואחרים הייתה יכולת תקשורתית ופלירטוט עם הצופים בבית.דווקא פוטין נראה כמי ששיך במקצת לסוג הזה.
    אבל זה משהו אחר.
    יש כאן תופעה מסוכנת של ייחוס "על טבעיות לכל מנהיג חדש ומרגע שזה מתחיל יהיה קשה מאוד לעצור את זה.
    מן הסתם לא רחוק היום שבו יופיע מנהיג כריזמטי שאכן ייחס לעצמו תכונות על טבעיות משיחיות שונות. .מין אורי גלר פוליטי .

    אהבתי

  4. על פי התקדימים האלו ולאור העייפות הכללית מהפוליטיקאים "המסורתיים " ( ראו העייפות מנתניהו שלפני עשרים שנה היה סמל של חדשניות ו"עכשוויות " בגלל יכולתו להפעיל את התקשורת דאז ) יש לשער שהפוליטיקאי בבחירות הבאות יהיה סוג של "הרנטגן " שיחצנ"ו יופצו סביבו כל מיני שמועות משיחיות ,,הוא צאצא של הרב הגדול הזה הוא ביצע ריפוי של האישה הזאת ,הוא הוציא שד מההיא וכו' .
    נתניהו שהוא צאצא של משפחת הגר"א לרא השתמש סבזה מי יודע מה לטובתו מאחר שהוא תוצר הדור הקודם של הפוליטיקאים .אבל סביר שהדור הבא של הפוליטיקאי כבר ינצל קלף כזה לטובתו היטב.
    דרעי אם יכנס לכנסת יש כל סיבה לחשוב שהוא יתנהג בצורה הזאת .
    מה אפשר יהיה לעשות כנגד שטיפת מוח כזאת ? רק להפיל אותם כשהם קטנים עם איזו פרשיית מין ואונס.

    אהבתי

  5. תומר, איך הגעת למסקנה שמיט רומני הוא אדם טוב ביסודו? (אני שואלת מתוך סקרנות גרידא, ללא ציניות) תודה

    אהבתי

  6. נו באמת תומר,
    אינך חש שהיטפלות למורשתו המפחתית של המועמד לנשיאות כאמצעי לביזויו ולהפחתה בערכו הינה מתודה רעה מדי אפילו בשביל ליברליסט מאמין אדוק שכמותך?
    זה הרי מה שהאויבים הכי קיצוניים פוליטית של רומני עושים בכל עת בארה"ב – נטפלים לרקע התרבותי שלו. כל האמצעים כשרים.
    ובנוסף לכך, אתה מתעלם מן הנקודה הכי הכי מהותית בכל העניין המורמוני על אף שאני בטוח שאתה מודע לקיומה. השתלכות לעגנית בשטויות המטאפיזיות והאפוקליפטיות שלהם מחמיצה (אצלך כנראה במכוון) את המהות של כל הסיפור הזה. הרי המורמונים עצמם מדגישים חזור והדגש את החשיבות של הערכים שלפיהם הם חיים, של הקהילה שהם הקימו. בעיני עצמם, הרקע המופשט העומד מאחורי המפעל החברתי-אנושי המופלא הזה מהווה נדבך משני בלבד. הכול יודעים זאת, אבל כל כך לא נעים לחשוב על זה כשמועמד חזק מקרבם נושא מטען פוליטי שהוא ח"ו מן הצד השני של הזווית הפוליטית.
    אני בטוח שבאמת היית מוערך וחשוב הרבה יותר בעיני קוראיך באם היית פשוט כותב מאמר דעה הגון נגד השקפתו של היריב הרעיוני המורמוני. הדגש על הגון נכתב כאן כי ברור שהתיעוב והדחייה מפניו כה גדולה שאף במאמרים עוקפים על המועמד פרץ הרגשות הללו מסרב לדעוך.
    אז נחתום בתקווה שיהיה אפשרי לכתב מאמר דעה בגנות הקונסרבטיבים ובשבח הליברליזם כפי שהיית רוצה, באופן ג'נטלמי מאופק ואחראי. עד אז נסתפק בליברל-פשיזם המדומה שרווח כיום בכול, אשר לא מותיר להוא זה המעיז לסבור סברות שונות כל לגיטימציה או אפילו פתחון פה.

    אהבתי

    1. נעם. מכיר את הביטוי "על ראש הגנב בוער הכובע"? נראה לי שתומר דווקא כתב פוסט ענייני לגמרי על הצד המורמוני בבחירות . אתה הוא זה שהחליט שתומר תומך באובאמה ומנסה לנגח את רומני. מי שכאן מכניס דברים שלא קשורים זה לא בעל הבלוג.

      אהבתי

      1. "בדאי, הפכפך ומנותק מהציבור" ממש מופת של כתיבה עניינית…ושום ניסיון לבזות אף אחד…

        אהבתי

  7. שלום, ותודה רבה על הפוסט המעולה.
    תקן אותי אם אני טועה, אבל מיסיוניריות מעבר לים היא מנת חלקם של רוב המורמונים המתבגרים. אם כך הדבר, העובדה שרומני שימש כמיסיונר בצרפת לווא דווקא מעידה על רמת האדיקות שלו.

    אהבתי

  8. לפחות המורמונים הם לא גויים – הם קוראים לנוצרים "גויים", תוך שימוש שמילה העברית. והם גם שרים לא רע, לפחות המקהלה שלהם…ויש להם מאגר נתונים גניאולוגי שימושי מאד.
    אבל מצד שני, כמו היהודים, יש להם תחושת עליונות מובהקת על האחרים. עבדתי בקבוצה שרובה היו מורמונים, בארה"ב, ומפעם לפעם, זה נפלט להם. לאו דווקא עלי. אבל זה שם. הם בפירוש מרגישים שהם עילית מוסרית.

    אהבתי

  9. הדבר הכי "שווה" בבלוג זה הנו האיור המראה שיהודים הם הקבוצה שהכי פחות (וזה משמעותי !) עוסקת בהטפה והמרצה להרשם ברשימות הבוחרים בארה"ב. זה נושא לדון
    בו. לדעתי הסיבה הכי סבירה היא שהיהודים עושים זאת מבלי להיות מומרצים. אבל אז
    השאלה למה הם ולא אחרים? מה יהודי בדחף להרשם ? איור זה גם מסביר, יותר מכסף
    את משמעות הקול היהודי. ככלל אחוז המצביעים בארה"ב נמוך.

    אהבתי

    1. לא. הגרף מראה שליהודים יש הכי *הרבה* דרשות פוליטיות והכי פחות רישום מצביעים.

      אהבתי

  10. הזכרת את העובדה שבזמן שסמית התנבא העבדות הייתה חוקית. לדעתי יש מקום להזכיר במפורש ולא במשתמע את הגזענות המובנה בבסיס הדת המורמונית. אמנם הם מתנערים מכך כיום וקיבלו שחורים לכנסיה די מוקדם אבל קשה לי לא ליחס השפעה לעובדה שהספר הקדוש להם מזהה עור שחור עם רשעות ועונש אלוהי.

    ראה http://en.wikipedia.org/wiki/Black_people_and_early_Mormonism

    אהבתי

  11. תומר, סקירה מצוינת על המורמונים, ג'וזף סמית ורומני . מאוד נהניתי לקרוא אך עכשיו כשאני כבר מכיר את הרקע לאמונה שלהם קצת קשה לי להבין את מקור לאהדה ליהודים ולמדינת ישראל: אם המורמונים אכן מאמינים שהם הם היורשים את הרעיון של עם ישראל התנ"כי ואל אבותיהם (האמיתיים או הרעיוניים) התגלה ישו דבר ראשון כשירד מהצלב, מדוע הם מעריצים אותנו שגם לא קיבלנו עלינו את מלכות השמיים של ישו וגם אנו מתיימרים לייצג את אותם בני ישראל שבתנ"ך?…

    אהבתי

    1. זאת באמת שאלה טובה. לכאורה, היו המורמונים אמורים לבוז לבנ"י עוד יותר מהנוצרים ה"רגילים", מפני שהם מתיימרים להחליף אותם עוד יותר מהם. במקום זה הם ממש מחבבים את היהודים. כנראה זה בגלל אותה סיבה עצמה: הם רואים עצמם כ"מחזירים עטרה ליושנה", עם כהנים, מקדשים, נבואה וכו', ולכאורה היהודים הם הכי קרובים לאותו מצב, יותר מהנוצרים שהתבלבלו ועצרו בחצי הדרך. היהודים עדיין מתפללים לבניין בית המקדש, עדיין שומרים על שושלות כהניות וכו'. איכשהו המצב הזה הביא את המורמונים לאמץ אותם אל חיקם.

      אהבתי

      1. אולי, ואלי צריך להוסיף כסניף את המצווה היסודית שלהם למיסיונריות עדכנית ונחמדה, מה שלכל הפחות מקשה על הצידוד בצד הכפרני שלנו, ויותר התמקדות באפשריות ה "קדושות" הגלומות בנו, כפסע בינינו וביניהם, אם רק נהיה נחמדים לשמוע מהם קצת יותר ממה שאנחנו כבר "טובים וכשירים"

        אהבתי

שקלא וטריא