עבדי כוכבים ומזלות – אסטרולוגיה אז והיום

בחודש שעבר חגגתי את יום הולדתי ה-39. באווירת המשבר ההכרחי שממתין לי באופק שנת הארבעים ניסיתי בעוונותי למצוא נחמה במדור האסטרולוגיה, לא משנה באיזה עיתון. מקריאה בפסקה הקצרה שהוקדשה לי (ולשאר תריסרית האוכלוסייה שחולקת איתי את מזלי) למדתי ש"השוורים זקוקים יותר מכל לביטחון רגשי ופיננסי", וזה לגבי נכון מאוד. טוב, אולי לא "יותר מכל", אבל לבטח הביטחון הרגשי והפיננסי שלי חשובים לי ביותר. עוד כתוב שם ש"אתם מנסים להשיג ביטחון חומרי ולהבטיח את עתידכם הכלכלי", וזה גם נכון מאוד, ובימים אלה של גזרות כלכליות לכל אורך ורוחב מזל שור, על אחת כמה וכמה. המדור, עם זאת, נותן סיבה שונה לעניין המתגבר שלי במצבי הכספי. על פיו הסיבה לכך היא "מיקום ונוס בבית הכספים שלכם עד תחילת יוני". אין לי אלא לקוות שמאמצע יוני יתרחק ונוס מבית הכספים שלי ויניח לי לדאוג מדברים אחרים.

הציטוטים הללו אכן הופיעו בסימן המזל שלי, והסיבה שכתבתי שהם ממדור האסטרולוגיה "לא משנה באיזה עיתון" היא מפני שזה באמת לא משנה. כולם יספקו לכם את אותו להג ריקני וכולל-כל. ונכון גם שבדיוק בגלל זה מאוד קל להתבדח על חשבונו של המדור האסטרולוגי בעיתון. אני לא מבטיח לחדול מכך לחלוטין (זה הרי באמת משעשע), אבל אנסה כעת לעבור לנימה רצינית יותר ולבדוק יחד איתכם את עומקו של העניין. זאת מפני שבעומקו של העניין פרסומו של ההורוסקופ השבועי בעיתון מייצג תופעה מעניינת וחשובה.

כפי שלמעלה, כך למטה

האסטרולוגיה היא אחד משדות הידע העתיקים ביותר. כבר באלף השני לפני הספירה חישבו בני אדם את גורלם על פי תנועות הכוכבים, והשיטות בהן הם עשו זאת הלכו והשתכללו עם הזמן. למצרים העתיקים היתה אסטרולוגיה, כמו גם לחיתים, לאנשי נינווה, ליוונים, ואם נרחיק נגיע גם להודים ולסינים ממזרח ולבני המאיה ולאצטקים במערב. בתחילה היו הכוכבים נחשבים לאלים בפני עצמם, והשפעתם על האנושות היתה על כן הפגנה של רצונם האלוהי: הם פשוט התערבו בחייהם של בני האדם להנאתם. עם הזמן הפכו הכוכבים לישויות בעלות מטען של קדושה, אבל ללא רצון משלהם, והאסטרולוגיה הפכה ל"שיטה", כלומר למערכת של חוקים שמתוכם ניתן לגזור תולדות.

בשלב זה התובנה המרכזית שהנחתה את האסטרולוגים היתה הקביעה ש"כפי שלמעלה, כך למטה", כלומר שקיים קשר אנלוגי, של הקְבלה, בין עליונים לתחתונים, כך שהראשונים משפיעים בתנועותיהם על התחתונים. יש לשים לב: אין מדובר כאן בהשפעה סיבתית, בדרך של הפעלת כוח מצד אחד לצד שני, שבעקבותיו הצד השני משתנה. מדובר בשינויים שנגזרים פשוט משום הדמיון הצורני-תבניתי שבין ההיררכיה השמימית של הישויות העליונות (הכוכבים), לבין השלבים התחתונים של אותה היררכיה, כאן על פני האדמה (העמים, המשפחות, הפרטים).

בעבר האסטרולוגיה היתה מורכבת משלושה תחומים נבדלים: אסטרולוגיה הוררית (horary, משורש המילה "שעה" בלטינית), שבמסגרתה האסטרולוג מנסה לענות על שאלה ספציפית על פי השעה המדוייקת שבה היא נשאלה; אסטרולוגיה אלקטיבית, שבה האסטרולוג מנסה להכריע מתי טוב ביותר להתחיל במהלך מסויים (נישואים, עסקה, מסע, מלחמה); ואסטרולוגיה נטלית (natal, כלומר הקשור בלידה), שבה משתמשים במערך הכוכבים ברגע לידתו של אדם בכדי לקבוע את אופיו וגורלו. התחום האחרון הוא זה ששרד את מבחן הזמן ומופיע לשימושנו בעיתוני סוף השבוע. יש לציין, עם זאת, שלפני המאה העשרים מעולם לא נערכו תחזיות אסטרולוגיות עבור מזלות, כלומר עבור חלקי אוכלוסייה כלליים, ולא עבור אנשים פרטיים.

רבע מהאוכלוסייה

ואכן, דווקא ההבדלים בין האסטרולוגיה העתיקה לבין זו המודרנית יכולים ללמד אותנו דבר או שניים על אופיינו וגורלנו. כך למשל, מובן שהמודל הגאוצנטרי, זה שבו הוצב כדור הארץ במרכז מערכת השמש, פשט את הרגל והוחלף – בעקבות ממצאי המדע המודרני – במודל ההליוצנטרי. האסטרולוגים המודרניים עוקבים בדריכות אחרי הגילויים המדעיים, וגם ההכרזה, לפני כשבע שנים, שפלוטו אינו כוכב לכת אמיתי אלא גוף שמימי קטן יותר עוררה פולמוס נרחב בחוגי האסטרולוגים, אשר ניסו להבין מה משמעות הדבר עבורם ועבור לקוחותיהם. האסטרולוגיה, אפוא, כמו כל מסורת עתיקה, מתאימה את עצמה להווה על מנת להישאר רלוונטית.

את המודל של ההשפעה האנלוגית בין עליונים ותחתונים מחליף כיום עבור אסטרולוגים רבים מודל המסתמך על חשיבתו של חוקר הפסיכולוגיה קרל יונג, על פיו הקושר אותנו עם הכוכבים שלנו הוא דפוס המציאות עצמה, כלומר מצב התופעות כולן ברגע נתון. את המצב הזה ניתן "לקרוא" בצורה אינטואיטיבית, בדיוק כפי שקוראים בקפה או בכתם רורשך, ועל ידי כך לחלץ מידע אודותנו מתוך התת-מודע (או, עבור יונגיאנים אדוקים, מתוך העל-מודע). כאן הכוכבים חדלים להיות גופים שמימיים שמשפיעים עלינו בסיבוביהם, והופכים להיות נקודות ייחוס שמרכיבות חלק מתמונה כללית אשר ניתן להבין מתוכה תובנות לגבי עצמנו. שוב ניכרת במקרה זה השפעת החשיבה המודרנית על האסטרולוגיה.

ואכן, אלמלא התאימה עצמה האסטרולוגיה לזמננו, ספק אם היא היתה עד כדי כך פופולרית כיום. אחרי שפל עמוק במאות הי"ח והי"ט, חדרה האסטרולוגיה בחזרה לעניין הציבורי בראשית המאה העשרים, והפעם לא כתורת סתרים הנצורה אצל יודעי ח"ן אלא כתופעה המונית. טורי אסטרולוגיה התחילו להופיע בעיתונים בשנות השלושים, ועד שנות השישים העקרונות הבסיסיים של האסטרולוגיה היו מספיק מוכרים כדי שהיפים זרוקים ישירו על "עידן הדלי" (The Age of Aquarius) בציפייה משיחית של אופטימיות קוסמית.

סקרים מראים שכיום כרבע מהאוכלוסייה במדינות מערביות מודרניות מאמינים שקיים קשר בין מצב הגורמים השמימיים לבין אופיו וגורלו של הפרט, ודפי האסטרולוגיה בפורטלים אינטרנטיים הם מרושמי הצפיות הגדולים ביותר. עד כדי כך משפיעים הכוכבים על חיינו שאחרי הבחירות האחרונות, ב-22 לפברואר, טרחה אשת השר האנרגיה והמים סילבן שלום לעדכן את עוקביה בטוויטר ש"מרקורי התחיל בנסיגה נוספת, למשך חודש, מה שאומר שהממשלה תקום בנסיגה." והנה, אכן כך היא קמה.

המטאפיזיקה של הכסילים

התופעה, אם כן, רחבת היקף והשפעה, ומעניין לנסות להבין איך היא משפיעה על חיינו. הרשו לי לגייס לעזרתי לצורך כך את תאודור אדורנו (1903-1969), הפילוסוף הנאו-מרקסיסט, חבר אסכולת פרנקפורט, אשר יחד עם עמיתים כמקס הורקהיימר והרברט מרקוזה ביקר במחצית המאה העשרים בשיטתיות את החברה המערבית המודרנית. במאמר מעמיק (The Stars Down to Earth) הוא תוקף את תופעת האסטרולוגיה, ומנסה להבהיר למה היא משמשת בתרבות המערבית, ולמה היא לדעתו מסוכנת.

תאודור אדורנואדורנו מכנה את האסטרולוגיה "המטאפיזיקה של הכסילים", אולם הוא מבין היטב שלא רק חוסר אינטליגנציה עומד בבסיס הכמיהה להבנת חיינו מתוך הכוכבים. על פי אדורנו החיים במסגרת השוק הקפיטליסטי מתאפיינים במגמות של חיפצון ומיצרוך, דהיינו הפיכת חיינו וכל הקשור בהם לחפצים ומצרכים. כל שלם מפורק לחלקים, כל ערך מקבל מחיר. כסף הופך להיות המדד היחיד לאיכות, ואף לחיים הראויים לחיותם. במצב כזה, טוען אדורנו, מתבצעת תגובת-נגד רפלקסיבית מצד האדם, שבמסגרתה הוא מטעין את המציאות בעניין וחשיבות. יש כאן היפוך משלים: אם השוק החופשי רוקן את עולם הרוח מערך, אנחנו נטעין את החומר הדומם במשמעות. מכאן אנחנו מגיעים עד להענקת עומק ותוקף על חיינו לדבר הדומם, הזר והמנוכר ביותר שיש: לכוכבים שבשמיים.

זאת ועוד: האסטרולוגיה דומה לפסיכולוגיה בכך שהיא מגלה לנו (לכאורה) את יסודות נפשנו, אולם היא שונה ממנה בכך שהיא אינה מאתגרת אותנו. היא מחזקת הגנות, ולא מערערת אותן. הדמות הנשקפת לנו מההורוסקופ היא מעניינת ומחמיאה. אנחנו לכאורה אקטיבים: חותמים על עסקאות, יוצאים למסעות, מנהלים קשרים רומנטיים סדרתיים. אולם למעשה ההורסקופ דווקא שולל מאיתנו אקטיביות ואחריות: הוא מורה לנו כיצד לנהוג, מפתח בנו תלות כלפיו, ומרדד אצלנו בהכללותיו את כושר הניתוח של המציאות. אנחנו מתפתים להאמין לממבו-ג'מבו האסטרולוגי מכיוון שההורוסקופ מציג אותנו כגיבורים בסרט. אלא שבלא לשים לב אנחנו מאפשרים לאסטרולוג להיות הבמאי.

אדורנו מבקר את ההשפעה הדכאנית שיש לאסטרולוגיה על החופש שלנו. לדידו האסטרולוגיה מבנה בנו דפוס מחשבתי על פיו כל מה שניתן לעשות בזמן מסויים הוא להתאים את עצמנו עד כמה שנוכל לתנאי המציאות שנכפים עלינו. הכוכבים החליטו שהשבוע לא כדאי לצאת למסע, ועלינו להחליט אם להילחם בהם (ללא סיכוי) או לוותר על התוכניות ההרפתקניות שלנו. את תנאי הקיום אין לשנות, ומה שנותר הוא להגיב אליהם בצורה פרטית, להיכנע ולנסות "להסתדר". בכך מעודדת האסטרולוגיה קונפורמיזם ופאסיביות.

כמרקסיסט קושר אדורנו גם את זה לשוק החופשי, ומסביר שבדיוק כמו האסטרולוגיה, גם הקפיטליזם משכנע אותנו שאין מה לעשות באשר לתנודות השוק ושגיונותיו. ראו את נימוקי הממשלה הנוכחית: "היד הנעלמה" קבעה שחייבים להעלות מיסים לכולנו (אבל פחות לעשירים), ועלינו להתאים את עצמנו לתנאי המציאות שנכפים עלינו. מתוך הרגל לציית לכוכבים אנחנו גולשים לציות עיוור לכוחות הכלכליים שסביבנו: את אלה ואת אלה אנחנו לא מבינים, את אלה ואת אלה אנחנו לא יכולים לשנות, ומול אלה ואלה נותר לנו רק לכופף את הראש ולענות אמן. פלא שג'ודי ניר מוזס שלום מאוהבת בכוכבים?

יצירה מהמאה ה-14 המציגה תריסר אסטרולוגים פגאנים, ביניהם אריסטו, ורגיליוס וסנקה

פורסם במוסף 'ערב שבת' במעריב, 31.5.

'קשר מסוכן': דינמיקת ההתעצמות של תנועות המקדש בישראל ומשמעויותיה: לרגל צאתו של דו"ח מיוחד שהכינו עמותות 'עיר עמים' ו'קשב' על המצב בהר הבית והתנועות המבקשות לשנות את הסטטוס קוו על ההר יתקיים רב שיח על הנושא בערב מיוחד במשכנות שאננים (אודיטוריום דה-בוטון, מרכז הכנסים אדנואר). הרב יהודה גליק, העיתונאי דני רובינשטיין, מנכ"לית קולך חנה קהת, פרופ' אלחנן ריינר ואנוכי הק' נדבר ונתפלמס על הנושא. פרטים באתר 'עיר עמים' ובאירוע בפייסבוק. הקהל הרחב מוזמן.

35 תגובות

  1. אוי תומר, להאמין למדור האסטרולגיה בעיתון, זה מטופש ממש כמו להאמין למה שכתוב במדורים האחרים.

    בכל מקרה, אני זוכר שבחורף שנת 98 הייתי עדיין רוק נואש. בגלל התערבות עיסקית ממוזלת, מישהו מימן לי פגישה עם אסטרולוגית בכירה ומפורסמת.
    זו מצידה, ניבאה לי בדיוק מתי אכיר את זוגתי שתחיה (חודש ושנה) , מתי נינשא (כנ"ל) ומה יהיה מצבם הכלכלי של הוריה (של אישתי, לא של האסטרולוגית).

    חכמים? היזהרו.

    אהבתי

        1. גם שעון מקולקל מראה את השעה הנכונה פעמיים ביום.
          אחת הסיבות לכך שהאסטרולוגיה עדיין משגשגת, היא שכאשר היא מצליחה, תמיד יהיה מי שיזכור יעלה את ההצלחה על נס, בעוד שהכשלונות אינם מעניינים איש, ונשכחים.

          אם האסטרולוגיה היתה מצליחה באמת בניבוי (ולא צריך וודאות של 100%, מספיק לצורך הענייין 51%), כל האסטרולוגים היו גורפים כסף בשוק המניות.

          אהבתי

          1. המצחיק הוא, שמי שכופר באסטרולוגיה, ממהר כל כך להתנבא בעצמו בסגנון "אם האסטרולוגיה היתה מצליחה באמת בניבוי בלה בלה בלה".
            בכל אופן, הצלחה כל כך גדולה ומובהקת, כמו שהייתה לאותה אסטרולוגית במקרה שלי, בודאי שמצווה להפיץ ולפרסם.

            אהבתי

            1. מה שמעניין הוא למה אותה אסטרולוגית לוקחת כסף מאנשים כמוך במקום ללכת ולהוציא את ששת המספרים הזוכים בלוטו וזהו.

              אהבתי

  2. כל-כך אופייני, לבן מזל שור, להתייחס כך לאסטרולוגיה. בני מזל זה ידועים כנוטים לעבר: קנאה, רכושנות, שמירת טינה, עקשנות, חוסר גמישות, שמרנות, חמדנות, אנוכיות, נהנתנות.
    ראו הוזהרתם.

    אהבתי

  3. עכשיו נותר רק לבדוק האם יש קשר כלשהו בין מפת הלידה לבין משהו בחיי האדם שזו מפתו. (ואני מדבר גם על אסטרולוגיה אישית מדוייקת, לא על מדורי העיתון).
    לשמחתינו בדקו את הנושא במשך עשרות שנים. התשובה, במילה אחת – לא.
    אין שום קשר בין שום דבר שאסטרולוגיה אומרת לבין המציאות, שחורג ממקריות מוחלטת.

    מי שחושב אחרת, מוזמן לקרוא את התחקיר הבא:
    http://sharpthinkingblog.wordpress.com/category/%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A5-%D7%95%D7%97%D7%99%D7%96%D7%95%D7%99-%D7%9E%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%99/%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94/?order=ASC

    אהבתי

  4. הערה קטנה: אפשר להתווכח על מהימנותה ותוקפה של שיטת מבחן הרורשך, אבל היא לא כרוכה בפרשנות אינטואיטיבית כלל. להיפך, היא כל כך מתאמצת להיות מדעית שזה כמעט מגוחך.

    אהבתי

  5. תומר,
    בהצלחה במפגש לגבי הר הבית. חשוב גם לפרסם חומרים, כגון מה שכתבת, לגבי העניין.

    קראתי בעניין רב את ספרך הקטן והגדול במשמעותו על המדיטציה אצל הרמב"ם. על פי הניתוח שלך את הטקסטים שלו, ההשקפה שעליה דיברתי בכנס כבר הופיעה אצלו. יש להשקפה זאת חשיבות תיאולוגית רבה. בין היתר, כאלטרנטיבה לעניין הר הבית.
    יש לי מספר הערות, בעיקר לשוניות, אם אתה מעוניין, התקשר נא אלי.
    בברכה, ראובן

    אהבתי

  6. יוצא הדופן הוא עיתון "הארץ" בו מעולם לא היה מדור אסטרולוגי.
    כאשר הציע אסטרולוג כלשהוא את שירותיו תמורת תשלום צנוע, נענה ש"כפי שבוודאי חזית, אין לנו כרגע צורך במדור זה"

    אהבתי

  7. שאלה (לא כהתרסה באמת שאלה) מה ההבדל הגדול בין זה לאמונה באל? מה ההבדל המהותי בין מישהו שבטוח שלכוכבים יש משמעות מסויימת למישהו אחר שבטוח שיש מישהו בשמיים כל יכול שבחר בעם מסויים ומתעקש על סט חוקים ומאוד מתעצבן אם מפרים את אותם חוקים?
    בשני המקרים אנשים מותאים משמעות כלשהי שמתאימה להם ונותנת להם תשובות לתהיות מציקות.
    אמנם המקרה של האסטרולוגיה ניתן להפרכה כפי ש dgilad הדגים ואת קיומו\אי קיומו של אלוהים לא ניתן להפריך\ לאושש אבל זה נראה לי הבדל לא מאוד מהותי.

    אהבתי

    1. לדעתי זה דווקא הבדל מהותי.
      כי מה שניתן להפרכה הרבה יותר קרוב למדע. כמובן שאם הופרך ועדיין מישהו ממשיך להאמין בו, מדובר כבר על פסאודו-מדע במקרה הטוב.

      אהבתי

      1. נכון אבל גם מה שלא ניתן להפרכה ניתן לבחינה הסתברותית (לצורך העניין גם את הטענה שהחתול שלי שולט ביקום לא ניתן להפריך)

        אהבתי

        1. הטענה שלך שהחתול שלך שולט ביקום לא מקדמת את הבנת היקום והחיים
          אמונה באל דווקא כן עוזרת.
          או ליתר דיוק – אי אמונה באלוקים גורמת לביולוגיה להפוך לאסטרולוגיה.

          אהבתי

          1. איך, בעצם, האמונה באל מקדמת את הבנת היקום והחיים ולמה אי-אמונה באל הופכת את הביולוגיה לאסטרולוגיה?

            אהבתי

          2. ישעיהו ליבוביץ' היה קורא לך עובד אלילים. האמונה באל לא נועדה לקדם שום הבנה , לא בביולוגיה, לא בהיסטוריה לא בפיזיקה ולא בכימיה אלא רק כיצד אתה כאדם עומד מול האל.

            אהבתי

        2. מה הבעיה להפריך את הטענה שהחתול שלך שולט ביקום.
          תהרוג אותו ותראה שהיקום ממשיך להתקיים. לא?
          (אל תהרוג אותו באמת. חבל עליו).

          אהבתי

  8. שאפו על המאמר. אהבתי. אני זוכר לטובה רציונאל מאד מפורט ומעמיק של בן-דב (העוסק בטארות) שמנתח סוגיה דומה. מומלץ לאתר זאת ולקרוא. ככלל, אישית הייתי מאד נמנע משיפוט כולל שמות תואר כ"כסילים" וכ'ו, כי למשכילים שביננו במדעי הטבע, ניתן ללא מאמץ להראות שכל ה"מדע" והלוגיקה שכולנו סוגדים לה מושתתים אף הם על כרעי תרנגולת, ממש כמו האסטרולוגיה. החכמה היא לא לראות מי הוא כסיל, אלא למרות הכסילות והמוגבלות המובנית בנו, מה מעצים אותנו ומה לא. ואם למישהו אסטרולוגיה, המשולבת עם "חיבור" (עלום) ללקוח ולעולמו, מעודדת ומסייעת לפעולה או שינוי תפיסה קיומית וכ'ו, מי אנחנו, שלוחי החשיבה המדעית וכ'ו, שנשפוט? ויפה שעה אחת קודם.

    אהבתי

    1. במחילה, אני שומר לעצמי הזכות לקרוא "כסיל" לכל אדם ששם מרכאות סביב המילה מדע. אם נדמה לך שהמדע מושתת על כרעי תרנגולת אל לך לכנות עצמך משכיל.

      אהבתי

    1. באמת לא היה לי מקום ברשימה לכתוב על משפט האסטרולוגיה שהתקיים לפני כמה שנים בארץ, בית משפט השלום בירושלים, ונחתם ב-2005. במשפט נקבע, בתביעת דיבה של אסטרולוג נגד טומי לפיד, שהאסטרולוגיה אינה נוכלות. העד המומחה שבית המשפט קיבל את עמדתו היה ד"ר יואב בן דב.

      אהבתי

      1. עורכי הדין של לפיד עשו כנראה עבודה ממש גרועה אם קיבלו את חוות דעתו של הדוקטור המפוקפק.

        אהבתי

    2. האתר של בן דב מרתק.
      אני יכול להסיק את הדברים הבאים:
      1) אסטרולוגיה היא לא מדע ולא ניתן להוכיח את יעילות התחזיות שלה.
      2) למעשה ניתן ככל הנראה להפריך את יעילות תחזיותיה.
      3) אם ננטרל את נושא התחזיות נישאר עם ייעוץ גרידא שלא תלוי בכוכבים וכו'
      4) מאיזשהי סיבה יש אנשים שלמרות זאת ממשיכים להאמין בזה.
      5) בגלל שיש מסה של אנשים שמאמינה בזה לייעוץ על בסיס זה יש ערך (בדומה לפלסיבו) והמייעצים בו לא בהכרח שרלטנים.
      6) בגלל שלתחזיות אין ערך ממשי, אין יכולת אמיתית להבחין ביעילות ביו אסטרולוגים שונים (בהנחה סבירה שאי אפשר למדוד את איכות הייעוץ שהם נותנים) כלומר יש משקל גבוה לכריזמה\ביטחון שאתה משדר במתן העצות וכו'
      7) לכן, גם אם לא כל האסטרולוגים שרלטנים הרי שזה מהווה כר פורה לשרלטנים שכן אם לתחזיות אין ערך והם ניחנים בכריזמה המתאימה הם מסוגלים לתת "ייעוץ". אין שום מניעה למישהו שלא באמת מאמין לתיאוריות הכוכבים השונות לתת את הייעוץ הנ"ל.

      אהבתי

  9. מאמר יפה ומעניין, למרות שלא כל כך אהבתי את הקשירה לנושא הקפיטליזם ו"היד הנעלמה". בעיקר כי זה הפוך ממה שאיש אסכולת פרנקפורט מתאר, ואין זה מפתיע. מה שכן, האסטרולוגיה כן באה כחלק ממגמה ספיריטואליסטית נרחבת, שכנראה קשורה לתחושת חוסר משמעות וחוסר אונים. קפיטליסט היה אומר שזה כי אנחנו חיים בתקופה בה הממשלה פולשת לחייהם של האנשים במידה חסרת תקדים. פרניאליסט היה אומר שזה כי זה קשור להידרדרות ערכית ומוסרית בחברה, והחלפה של מבנים מסורתיים במבנים מוסדיים. שפנגלר כתב לא מעט על תופעת ה"רוחניות השניה". אולי יעניין אותך לעייך בדבר?

    אהבתי

      1. ויקיפדיה היא תמיד מקום מצויין להתחיל:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Oswald_Spengler
        למרבה הצער עדיין לא יצא לי להתעמק יותר מדי בכתבים של שפנגלר, ואני מכיר אותו בעיקר משיחות עם אחרים ומסקירות חיצוניות (ויקיפדיה וכו'), אבל הספרים העיקריים שלו זמינים להורדה. יש אתר שאני נהנה מאוד לקרוא בו והוא אפוף בגישה פרניאלית, אבל לוקח קצת זמן להגיע לעומק הרעיון שנמצא במאמרים בו: amerika.org.
        מעבר לזה קיימים ההוגים הקפיטליסטים העיקריים, שמהדברים שלהם אפשר להסיק גישה, משום שלא הייתה התייחסות נקודתית לנושא האסטרולוגיה, עד כמה שידוע לי. מילטון פרידמן, אדם סמית', פרידריך האייק, תומס סואל.
        לפעמים גם אפשר לשמוע אצל PJTV, רשת חדשות אלטרנטיבית (שמרנית) בארצות הברית, התייחסויות לנושא של אובדן ערכים והחלפה שלהם ב"אלילים". במובן הזה, הם מקבצים את המדינה תחת אחד האלילים (אז אסכולת פרנקפורט נזרקת מתחת לגלגלים בניתוח כזה.)
        אני מצטער שלא יכלתי לספק הפניות טובות יותר.

        אהבתי

  10. נורא עצוב לראות מדען נופל בבור הדעות הקדומות שלו עצמו.
    האם טרחת לברר את עמדת האסטרולוגיה (על שלל ענפיה) בנוגע להורוסקופ יומי בעיתון ?
    אתה מכיר אסטרולוג שמנהל את עצמו על סמך הורוסקופים-של-עיתון ?
    אתה מכיר אסטרולוג אחד שיגיד לאדם לפעול רק על סמך מקומה של השמש במפת-הלידה שלו .?
    בנית איש קש ולחמת נגדו בגבורה.
    כה לחי !

    אהבתי

    1. נכון.
      אבל גם הורוסקופים מדוייקים "כדת וכדין" חסרי כל קשר למציאות. ראה המאמר שצירפתי לעיל – החל מהחלק השני.

      אהבתי

  11. תומר,
    ברשותך התייחסות דווקא לדיון הצפוי על הר הבית. אכן הטירוף(קשה למצוא מילה אחרת) בחלקים במחנה הדתי מעמיק ומחמיר סביב עניין זה וטוב עושות העמותות שמתריעות על כך. נחרדתי ממש לקרוא ב"מקור ראשון" דף קבוע בימי שישי המוקדש להר, בדרך-כלל באוריינטציה של הטפה לשינוי דרסטי בסטטוס-קוו, הכנות להקרבת קורבנות, הכנת כלי העבודה ושאר הבלים. זה העמוד הכי נפיץ לטעמי בתקשורת הישראלית.
    ייתכן גם שמשפיעה התעקשותו של פייגלין להעמיד עניין זה במוקד פעילותו הפרלמנטרית. לכן יש להתפלל בכוונה גדולה שהשב"כ בעירנות מלאה, ויצילנו בעתיד כפי שמנע אסון חמור בעת המחתרת הזכורה לרע. אף אנוכי הדתל"ש עובר על מידותי ונושא תפילה כזו דרך קבע!
    ישראל

    אהבתי

  12. ב 20/30 שנה האחרונות ישראל נישטפת בגל עכור של פונדמנטליזם, חלקו פאנטי, כולו פתאטי. תכל'ס, כמו בשאר העולם, אולי באיחור קטן. שם קוראים לזה- נוצרים חדשים, האחים המוסלמים, משמרות המהפכה, טאליבאן, חזבאללה, חמאס, פאלונג גונג, סיינטולוגיה, סליחה מאלה ששכחתי – ל"אמונה שלמה" פנים רבות. תיאוריות דה-לה-שמטה כגון האסטרולוגיה אפשר היום לקושש בכל מיני-מרקט רוחני מהמדף של הברית הישנה בואכה לעידן החדש.

    אהבתי

שקלא וטריא