לבנות את המקדש, כדי שיהיה אפשר לטמא אותו

קריאה לתרומות של 'מכון המקדש' הישראלי, המופנית לנוצרים אוונגליסטים, מהשנה שעברה. לחצו על התמונה כדי לעבור לדף באתר המכון שבו הפנייה לנוצרים מפורטתכשירד הגרזן על צווארו של צ'רלס הראשון, מלך אנגליה, היה זה אוליבר קרומוול שהרוויח את הנתח הגדול ביותר בשלל. הוא עלה כשליט הראשון בתולדות אנגליה שאינו ממשפחת מלוכה, ואף שלט על הממלכה כמה שנים, עד מותו (הבלתי-אלים) ב-1658. קרומוול, שחווה התגלות דתית, היה נוצרי פוריטני אדוק, ודווקא בתקופתו הורשו יהודים לחזור ולהתיישב באנגליה, אחרי שגורשו מאדמותיה עוד ב-1290.

לא מתוך מתקפה מתפרצת של חיבת ציון הרשה זאת קרומוול. למעשה, הוא ועמיתיו הפוריטנים תכננו לנסות ולנצר את היהודים שיגיעו לאנגליה. בנוסף, בין הנימוקים לטובת חזרתם של היהודים היה פסוק ס"ד מפרק כ"ח של ספר דברים: "והפיצך ה' בכל העמים, מקצה הארץ ועד קצה הארץ". מכיוון שהיה ברור לאנגלים שהם יושבים בקצה הארץ, ומכיוון שהם היו משוכנעים שישו לא ישוב ויגאל את העולם עד שלא יתמלאו כל דבריו של משה בנבואתו שם, הם הסיקו כי אין ברירה אלא לאפשר לישראל שבבשר לשוב ולאכלס את ארצם.

דוגמא שכזאת לתלות בין הגאולה הנוצרית למעשי היהודים היתה פעם נדירה, אולם לא עוד. כיום אפשר להבחין בסימניה בנקל, גם אם לא נזהה אותם במבט ראשון. "תיאולוגית ההחלפה", זו המציבה את הנצרות כ"ישראל האמיתית", שהחליפה את היהדות בקרבתה הבלעדית לבורא, אינה באופנה כיום, ופרוטסטנטים אוונגליסטים אף דוחים אותה במילים מפורשות. אלה עומדים על כך שהברית בין היהודים לאל היא כברזל יצוק.

מדובר באותם אוונגליסטים ציוניים המתנגדים לכל הסדר שלום שבמסגרתו תוותר ישראל על חבלי מולדת והנוהגים לתרום כספים לעמותות ימין שונות. עבורם לריבונות ישראלית על ארץ הקודש יש משמעות גאולית, וממילא רק הברית המתמשכת והנצחית בין העם היהודי לאלוהיו שבשמיים מעניקה משמעות משיחית למצבו של ישראל על פני האדמה. מתוך הלך רוח שכזה הכריז עוד ב-1988 המטיף האוונגליסטי הידוע ג'רי פלוול כי "התאריך החשוב ביותר [מאז תחייתו ועלייתו השמיימה של ישו] הוא ה-14 למאי, 1948." זאת משום שלדעתו תחייתה והקמתה של מדינת ישראל מהווה "את הסימן המובהק ביותר לחזרתו המתקרבת של ישו המשיח."

אולם מדינה וקוץ בה: לפני כחודשיים חגגנו 65 שנה להקמתה של מדינת ישראל, וישו עדיין לא הופיע. כיצד אפשר להסביר את עובדת השתהותו? כאן מתקשרים דברינו לט' באב, לחורבן הבית. כידוע, מאז שחרב בית המקדש גלתה השכינה, אולם רבים אינם יודעים עד כמה העניין גם מחבל במאמציו של בן האלוהים לחזור ולגאול את העולם. בית מקדש, כך יטענו נוצרים מסוימים, הכרחי עבור הגאולה הנוצרית. כדי להבין מדוע נהיה חייבים לרדת לפרטי אמונתם המשיחית של אותם אוונגליסטים ציונים.

ג'ון נלסון דרבימרביתם של אלה מנויים על תורתו של אוונגליסט אנגלי-אירי בשם ג'ון נלסון דרבי (1800-1882). דרבי ראה בכתבי הקודש רצף נבואי אחיד שכל חלקיו קשורים ומצוררים זה בזה. הוא פיתח פרשנות המוצאת בשרשור הטקסטואלי רמזים חוזרים ותחזיות מסוות להתרחשות היסטורית-גאולית המחולקת לשלבים, התרחשות שאנחנו נמצאים כיום על סיפה. על פי דרבי, ביאתו השנייה של ישו תתחיל כאשר הוא יופיע בשמיים, וימשוך אליו את מאמיניו. זוהי ה"התעלות" (rapture) שמתרחשת בפתאומיות, ותגרום למיליוני נוצרים הגונים להעלם בבת אחת מעל פני האדמה.

ואז מתחיל השלב השני. בעוד אותם נוצרים מבלים בשמיים שבע שנים טובות, על פני האדמה מתחילות להתרחש תלאות ופורענויות. מאסונות טבע ועד מלחמות, החיים יהפכו לגיהנום עבור כל מי שלא עלה לעולמות העליונים. ליהודים באופן ספציפי התקופה הזאת תהיה קשה. הם אמנם יחיו בארצם ותחת ריבונותם, אך לא ישכילו לקבל אל לבם את ישו. במקומו הם יעדיפו להחשיב אחד משלהם כמשיח. לצערנו הרב, למעשה יהיה מדובר באנטיכריסט.

משיח-שקר זה יסחוף את היהודים אחריו, יבנה את בית המקדש ויחדש את עבודת הקורבנות. שאר העולם לא יאלם דום: צבאות עוינים יפלשו אל ארץ ישראל (למעשה פחות או יותר כל אסיה, אפריקה ואירופה), ובמלחמות האדירות שתתרחשנה יושמדו שני שלישים מהעם היהודי. השליש הנותר יחליט (סוף סוף) להתנצר. בתום שבע השנים יירד ישו יחד עם מאמיניו מהשמיים, יגרש את משיח השקר וישלוט למשך אלף שנים מבירתו, ירושלים.

תסריט אפוקליפטי זה מחייב את חסידיו להאמין שכדי שתבוא הגאולה על היהודים להקים מדינה (וזה כידוע התממש ב-1948), לשלוט בירושלים ובהר הבית (1967), ולבנות את בית המקדש (טרם). הקמתו של בית המקדש היא קריטית, משום שעל פי תורתו של דרבי אותו משיח שקר יהודי יהיה חייב לחלל אותו. מתוך פרשנות של פסוקים בספר דניאל ובבשורה על פי מתי קבע דרבי שאותו שליט יעמיד "שִׁקּוּץ מְשׁמֵם" בתוך קודש הקודשים. לא ברור בדיוק מה זה, אבל ברור שזה יטמא את המקדש. על פי דרבי הדבר ישמש כאות ברור לקרבת ביאתו השנייה של ישו ותחילת שלטונו בן האלף. עבור מימוש הגאולה השלמה יש צורך אפוא בחילול בית המקדש. אלא שבשביל לחלל בית מקדש, צריך קודם שיהיה בית מקדש.

בספר The Late Great Planet Earth ("כדור הארץ ז"ל"), שהפך לרב מכר בקנה מידה מיתי והופץ בלמעלה מחמשה עשר מיליון עותקים, מסכם האל לינדסי, סופר אוונגליסט, את התנאים לגאולה:

אלו הנקודות העיקריות: ראשית, תהיה חזרה לפולחן יהודי על פי חוקי משה, עם קורבנות ומנחות בזמן הכללי של שובו של ישו. שנית, צריך להתקיים חילולו של בית המקדש היהודי מיד לפני שובו של ישו. […] אם אכן אנחנו בעידן [הגאולה], כפי שהכותב הזה מאמין, בנייתו של בית המקדש תתחיל בקרוב. (עמ' 57)

הספר יצא לאור בשנת 1970. לינדסי מוסיף ומורה בו למאמיניו: "חפשו תנועות בישראל [שמבקשות] להפוך את ירושלים למרכז הדתי של העולם ולהקים מחדש את בית המקדש" (עמ' 184). מאז הוא ותלמידיו אכן מחפשים.

בשנים האחרונות הם בהחלט מוצאים. שיתוף הפעולה בין שוחרי מקדש יהודים לבין קבוצות נוצריות החל עוד בשנות השמונים, אולם רק לקראת המילניום הוא התהדק והפך עניין שבשגרה. לבד מהתמיכה – הפוליטית והכספית – בעמדות הימין הישראלי, קבוצות אוונגליסטיות תורמות כספים לפעילויות של תנועות שוחרי המקדש, ובשנים האחרונות מתקיים בכל שנה בסוכות כנס בבנייני האומה בירושלים אליו מגיעים אלפי אוונגליסטים, כמו גם חברי כנסת ממפלגות הימין. רק לפני שנה, בביקורו בארץ, קבע המטיף האוונגליסטי ג'ון הייגי (שתרם בעבר כסף גם לתנועת 'אם תרצו'), שאחרי מלחמות טרום הגאולה יהיה זה על הר הבית ש"יוצב מקדשו של האדון ישו, כאשר הוא ימלוך וימשול בעולם, מירושלים, למשך אלף שנים."

מערכת היחסים בין האוונגליסטים הנוצרים לתנועות שוחרי המקדש נמצאת כיום בחמימות שיא, וזאת תוך שהאחרונים מעדיפים בדרך כלל להעלים עין מציפיותיהם התיאולוגיות של הראשונים (ומדינת ישראל -מציפיותיהם התיאולוגיות של שני הצדדים). כפי שאמר הקיסר אספסינוס בקשר למס שהטיל על שימוש במשתנות ציבוריות ברומא, pecunia non olet – הכסף לא מסריח. לכן אפשר לקחת אותו מכל מי שמוכן לתת. זהו בדיוק אותו אספסינוס שפיקד על דיכוי המרד הגדול בשנת 67, ושבנו, טיטוס, החריב את בית המקדש. דרבי צדק: בסוף הכל מתחבר.

rapture warning2

פורסם במוסף 'תרבות וספרות' של 'הארץ', 12.7.13

25 תגובות

  1. מאמר מרתק, כרגיל! מדהים איך בעלי ברית מתעלמים מהניגוד הבסיסי ביניהם כשיש אויב משותף. הברית בין האוונגליסטים לימין הקיצוני בישראל, דרך אגב, תמיד הזכירה לי את הבריתות בספר "משחקי הרעב". בסוף יודעים שרק אחד יצא חי מהמערכה, כך שתצטרך גם להילחם עד המוות בבעלי הברית שלך, אבל דוחים את הרגע הזה לפעמים עד הסוף ממש. וכשמדובר בחזונות משיחיים, כמובן, לא ברור מתי הסוף…

    רק הערה קטנה: בזמנו שלמדתי באוניברסיטת תל אביב אצל פרופ' דייויד כץ, אני זוכר שהוא דיבר על הנושא הזה של קרומוול. למעשה זה היה נושא הדוקטורט שלו. והוא דווקא טען שקרומוול פעל ממניעים פילושמיים מובהקים, כי הדעה הכללית באנגליה, במיוחד של הסוחרים, היתה נגד. לפחות הוא טען שלא היו כאן מניעים כלכליים. האם אתה מכיר או קראת על עמדתו בנושא הזה?

    אהבתי

    1. לא קראתי על עמדתו, אבל הוא ודאי מומחה גדול הרבה ממני לעניין. בכ"א לא הזכרתי כלל שיקולים כלכליים, אלא שיקולים אסכטולוגים, בהם על מנת לממש את הגאולה הנוצרית זקוקים משום מה ליהודים.

      אהבתי

    2. הדבר הזה הוא תוצאה שניה בגוגל ("אוונגליסטים"), וחבל!! (מעניין מי מימן את הקידום? NIF?)
      ממליץ לכולם לא לקבל את האינפורמציה מפרסיקו שנמצא בשורת השמאל הקיצוני במסווה של אדם שמחובר למסורת (מחקר שבעיקרו מטיל רפש אינו נכלל בחיבור למסורת בפעם האחרונה שבדקתי).

      יש באוונגליסטים המון אהבה ותמיכה שלא תאומן! והם משתפים פעולה עם כלל המדינה ולא עם "קיצונים" (לא שאני בכלל מאמין ששמאלני יכול להגדיר קיצוניות)

      האוונגליסטים טובים הרבה יותר מיהודים מסויימים (למי אכפת מהדמיונות שלהם לגבי הגאולה?? מישהו פה מאמין שזה יקרה?), ובעיקר טובים יותר מהשמאל שהקצין היום למקום של פוסט ציונות ופוסט יהדות. בן גוריון שאמר שאנחנו פה בגלל התנ"ך (מבחינה היסטורית כמובן), שמעולם לא היה עם פלסטיני ושמדינות אחרות לא יקבעו את גבולותינו, היה נחשב היום לימני בעיניהם. חבל שאת הביקורת צריכים לספוג ממך האוונגליסטים ולא ציבור השמאל בישראל שמעדיף ללכת שולל אחרי קונספירציות פלסטיניות (= יסודו של המאבק הערבי בארץ הוא פאן ערביות ולא לאומיות פלסטינית שלא הייתה קיימת והומצאה כמכשיר לשיח עכשווי בעידן פוסט היטלרי אשר אבי המאבק הערבי בישראל, חאג' אמין אל חוסייני מאוד התאכזו מסיומו). אתם מומחים בהתחברות לכל מה ש-מ-ז-י-ק לנו ואנחנו נמשיך לשתף פעולה באופן "מפתיע" עם מי שאוהב ומכבד אותנו מאשר לקרוא לממשלות באירופה להגדיר את חיילינו כפושעי מלחמה ולהחרים את ישראל.

      אהבתי

  2. ושוב מוכרים לקוראי הארץ את הפנטזיה הנרקוטית שלהם והפעם ברית מרושעת בין המתנחלים האכזריים לאוונגליסטים השטניים, כשלקינוח, מסיימים באלגוריה מפנקת בין בית המקדש למשתנה ציבורית.
    אכן happy ennding , שרק רשת שוקן יודעת לספק.

    אהבתי

  3. אלה חושבים שההם הם אדיוטים מועילים, אלה חושבים שההם אדיוטים מועילים, ומי שיצא בסוף אדיוטים זה אנחנו מסביב

    אהבתי

  4. דרול,כשהגיחוך של הדת מגיע לממדים מבהילים עד כדי כך ,שנפשו של מאמין כמוך אינה יכולה לשאת-האמת המרה הופכת אצלך לפנטזיה נרקוטית ,וכך אתה נרגע.
    גם השתלמות בהבנת הנקרא לא תזיק לך: אין כאן אלגוריה מפנקת בין בית המקדש למשתנה (אם כי ריח הקרבנות הנשרפים יותר גרוע מריח משתנה-זה ברור ) אלא יש כאן ציטוט שאומר שלכסף אין ריח. ועם זה,כחרדי,בטח תסכים.

    אהבתי

    1. נפתלי, האמת המרה כמו רוב הדברים, היא עניין של טעם וריח.
      הפנטזיה של קוראי הארץ, היא שהם נושאי דגל הקדמה, מול קבוצות מרושעות וחשוכות.
      אלא שבשביל שהפנטזיה הזו תתקבל על הדעת, יש צורך לפברק הרבה מאוד מציאות וירטואלית.
      הלוואי באמת שהיו נוצרים כאלו, שהיו מוכנים להאבק נגד הטרור הערבי/שמאלני בארץ ישראל, אבל בתכל'ס, רוב הנוצרים האוונגליסטיים רחוקים מאוד מהפרגמטיות הדתית שאנחנו רואים במזרח התיכון.
      מבחינתם ישו זה איזה הוקוס פוקוס שקופץ מן השמיים ועושה "הללויה".
      הם שומעים עליו בכנסיה ואחר כך הולכים לאכול במקדונלד.
      אני יודע שהם מחרימים ספרים וכל הבולשיט הזה, אבל הם עושים את זה אצלם במיניסוטה ומבחינתם בזה תם תפקידם.

      מצד שני, הם שונאים את אובמה, הם לא מאמינים לשטויות בCNN ובטח לא אוהבים את הערבים ולכן לקוראי הארץ, אסור לספר שמדובר באנשים מאוד מאוד נורמאלים, שלא יפסידו שידור של משחק בייסבול בשביל מלחמת גוג ומגוג.

      אהבתי

    2. אם אתה חושב שהוא חרדי למה נראה לך שהוא צריך להתקשות לשאת אמונות מגוחכות אצל נוצרים?
      להיפך זה דווקא מאוד נח

      אהבתי

  5. השאלה אם יש לזה משמעות כיום. כלומר הם רק מאמינים שלעתיד לבוא מישהו עתיד לחלל את בית המקדש כדי שאחרי זה הם יעלו לשמיים וכולנו נמות או נתנצר?
    או שבא בחשבון גם לעשות עוד פעולות למען העניין.

    אם כל הויכוח הוא לגבי העתיד שיגיע באופן על טבעי אני לא בטוח שזה מחייב הימנעות מקבלת כספים (אם כי כל עוד מדובר בתמיכה בתנועות דתיות זה בהחלט צורם)
    ובודאי שכל עוד מדובר בהשפעה בארה"ב לטובת תמיכה בישראל זה טוב מאוד

    אהבתי

  6. תומר, אני פיתחתי עמדה אחרת בנושא: זה נכון שיש להם ציפיות אסכטולוגיות, ונכון שהם רואים בתחיה היהודית שלב לקראת מימוש משיחי, לפי הציפיות האסכטולוגיות שלהם. אבל אם בודקים את המעשים רואים פעילות שלא מתסדרת מבחינה לוגית. אם הם מאמינים שהזמן הנוכחי הוא זמן טרום משיחי ושהגאולה עומדת בפתח, ואם הם מאמינים שמשיח צריך להופיע לאחר מלחמה קטלנית במזרח התיכון, הרי שמסקנה הלוגית היא שהם צריכים לעודד קיומה של מלחמה שכזו. כלומר, אם המלחמה במזרח התיכון היא תנאי מקדים, הרי הם כמי שמצפים שבסופה יבוא המשיח, הם צריכים לעודד את המלחמה או לפחות להשאר אדישים כלפיה. אבל אם בוחנים את המעשים של המטיף האגיי ואחרים רואים שהוא פועל למנוע את המלחמהבמזרח התיכון. הפעילות של הארגון שלו בואשינגטון נועדה למנוע מאירן להתחמש בנשק גרעיני, כדי שלא נצטרך להגיע למלחמה. כך, שאם הוא צריך לבחור בין שיבתו של ישו או מניעת מלחמה והגנה על היהודים, הוא בוחר ביהודים. כשמסתכלים על זה כך, כבר כל הפעילות שלהם נראית אחרת.

    אהבתי

    1. אבל המלחמה צריכה לקרות רק אחרי שיהיה בית המקדש, לא?
      אין טעם לעודד מלחמה כל עוד לא נבנה בית המקדש

      אהבתי

    2. תודה מוטי, ההערה שלך חשובה, ואתה כמובן מבין בנושא הרבה יותר ממני. יש כאן משחק רב מימדי, מכל הצדדים, שכולל בתוכו דיסוננסים קוגניטיבים למיניהם, ובאמת אולי יותר מכל הוא מוכיח את גמישותה של הנפש האנושית.

      אהבתי

      1. או, אולי הם באמת בעד היהודים נטו כתנאי ראשון ועקרוני כי היהודים הם עם ה' קודם כל וישו כבר נמצא במשבצת אחרת. מעבודה עם נוצרים כאלה אני יכול להעיד שלא פעם הם מעלים ספקות לגבי עמדותיהם התיאולוגיות ואל מול היהודת גם מבחינת 'מי צודק?' ולכן, הסדר יום שלהם, במקרים רבים – אבל לא תמיד – הוא קודם כל פרו-יהודי ופוליטי ולאו דווקא פרו-ישו ותיאולוגי.

        אהבתי

        1. תודה ישראל. בהחלט ייתכן שהתיאולוגיה נשארת ברקע, והעניין המרכזי שמול עינייהם הוא סיוע לעם היהודי וכו'. רק זכור שעצם הסיוע הזה מגיע מראשיתו ממניעים תיאולוגיים. הרי הקתולים לא מתגייסים לעזרת עם ישראל, ולא במקרה. אבל שוב, החיים מורכבים יותר מכל תיאולוגיה, זה נכון.

          אהבתי

  7. אותו אספסינוס נטל את הכסף שבזז מהמקדש (כן, מקדשים היו גם מרכז כלכלי) ואת היהודיים ששבה והפך לעבדים – ובנה בעזרתם את הקולוסיאום. כך אנו שותפים סמויים בקולוסיאום ששימש לסימום ההמונים בבידור ולהתראה בפני אוייביה של רומא על סופם הצפוי בזירה. כך הסתיימה אפיזודה נוספת של קנאות יהודית.
    וכיום, שיהודים קנאים מזלזלים בכוחו של האיסלם, הסוף עלול להיות מר עוד יותר.

    אהבתי

  8. מאמר מעניין שעושה סדר בשמועות. תודה.

    א. אני חושב שחשוב לא להתעלם מהחרם שנוקטים רבים מבכירי המתנחלים (הרב אבינר ועוד) על 'כסף נוצרי', מהסיבות שציינת: הם לא רוצים לשמש כלי שרת, או להיות נתונים להשפעה כלשהי של הנוצרים האוונגליסטים.
    ב. גם האוונגליסטים עצמם נזהרים מלדבר על מטרותיהם באופן גלוי. אם תשאל אותם באופן אישי, יגידו לך שאין זה עניינם, לתכנן עבור אלוהים, אלא שהם מאמינים שיש לתמוך היהודים, שעל פי הברית הישנה הם העם הנבחר.

    לא בכדי שאלתי ביום שישי את מי ראיינת. בשנה שעברה חויתי מספר שעות מתסכלות ביותר ברדיפה ברחובות ירושלים אחרי פסטור הייגי, משום שרציתי להוציא ממנו כמה מילים על מניעיו. העוזר/דובר/יחצן שלו מנע ממני כמעט בגופו מלגשת לאיש, ותירץ זאת בכך שיש להם ניסיון מאוד רע עם עיתונות ישראלית, בעיקר דתית, שחושדת בהם ו"מכניסה מילים לפיהם".
    אני רואה שגם אתה לא שואב את הדברים מכלי ראשון, אלא מביא את מקורותיהם התיאולוגיים. זה אמנם מטריד, אולם עדיין לא מרשיע, בעיני. אני חושב שהם שומרים על עמימות מכוונת, כי הצהרת כוונות פשוט לא תשרת אותם בעת הזאת.

    הניחוש שלי: הם בעצמם לא החליטו כיצד הגאולה תבוא, כן שיקוץ לא שיקוץ (היה נפלא לגלות ש'השיקוץ המשומם' שבו משתמשים נערי הגבעות – מקורו בברית החדשה!) – הם פשוט שונאים מוסלמים ומעויינים לתמוך בצורה דתית שקרובה אליהם יותר – כדי לצמצם את כוחו של האסלאם.

    אהבתי

  9. מאמר מעניין מאוד ופותח פתח למשמעויות מרחיקות לכת באותו הנושא.
    אבל מהו אותו שיקוץ משומם? זה דבר סתום מאוד שניתן לפרשנות (יחד עם כל ספר דניאל).
    אם הייתי נוצרי הייתי מפרש שזהו הקורבן הראשון שיקריב "משיח השקר היהודי" הלא הוא משיח בן דוד המיוחל. הבעיה היא לא בכשרותו של הקורבן, אלא בעצם הקרבת קורבן בכלל.
    הקורבן נחשב לשיקוץ משומם בעיני הנוצרים מכיוון שישו (שהוא בעצם אלוהים או פרצוף שלו) היה הקורבן האולטימטיבי, ולאחר צליבתו (הקרבתו כ"שה האלוהים") לא צריך יותר קורבנות. הקרבת קורבן היא בעצם סוג של כפירה. ההתנגדות של הנוצרים הראשונים לקורבנות יהודים ולקורבנות בכלל בעצם הביאה למותם של כמה מהם על קידוש ה' בידי הרומאים משום שסירבו להשתתף בפולחן הקיסר.
    זוהי פרשנותי מתוך הידע המועט שלי בנושא, ואשמח לדעת על עוד גישות ופרשנויות לעניין הזה.

    אהבתי

  10. תומר, מאמר מעולה, וכתבתי בהיותי סטודנט בישיבה אוניברסיטה מאמר דעה בשם "Poisoned Candy – Christians Tempting Treats to Israel" בנושא הנ"ל. בכל אופן, אני חושב שאי אפשר לחלוק על כך שחוד החנית בעד הקמת בית מקדש בעולם הפוליטי, שהיא החזית המשמעותית ביותר, הוא משה פייגלין. מעניין למצוא שדווקא פייגלין לא לוקח כסף מנוצרים, ויותר מכך -מתנגד להתערבותם בכל. להלן מאמר שלו בנושא בעמוד 3: http://he.manhigut.org/documents/doc_view/768—–q–q?tmpl=component&format=raw

    אהבתי

שקלא וטריא