טרנספורמציות תיאוסופיות: מעט על הבדל עקרוני בין דרכים רוחניות מערביות למזרחיות

מייסדי האגודה התיאוסופית: מאדאם הלנה פטרובנה בלווצקי וקולונל הנרי סטיל אולקוט

לקח לי ארבע שעות להגיע מירושלים לבאר שבע ביום שני בבוקר, ונסעתי אך ורק בתחבורה ציבורית אחרי שעשיתי טעות נוראית ויום לפני כן ניסיתי לנהוג ברחובות החלקלקים של הבירה (כמעט התרסקתי, כמעט נתקעתי). בבאר שבע השתתפתי כסדנת מחקר שהתקיימה באוניברסיטת בן גוריון. סדנת מחקר היא מעין כנס אקדמי קטן, המיועד לחוקרים של תחום מסויים ונמשך בדרך כלל יותר מיום אחד. הסדנה הזאת, בהנהגת פרופ' בועז הוס וד"ר ג'ולי חייס, התקיימה באוניברסיטת בן גוריון ועסקה באגודה התיאוסופית. הכותרת הרשמית: Theosophical Appropriations: Kabbalah, Western Esotericism and the Transformation of Traditions.

האגודה התיאוסופית היא אחת התנועות הדתיות החדשות המצליחות ביותר של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה העשרים. היא ניסתה להגיע ל"אמת האחת" שנמצאת על פי טענותיהם של מייסדיה בבסיס כל הדתות והדרכים הרוחניות, התמקמה בהודו, והפיצה חיבורים תיאולוגים ואזוטרים לרוב. קצרה היריעה אפילו מהגדרה מצומצמת של האגודה והשפעתה (כתבתי עליה עוד קצת כאן), ולהלן אני בסך הכל רוצה להביא דברים מעניינים שנישאו בשתי ההרצאות הראשונות של הסדנה, ולפתח אותם מעט. ההרצאות נסבו על הטרנספורמציה שעברה התיאולוגיה של האגודה בשנות השמונים של המאה ה-19. בקצרה, מקור היניקה עבר מהאזוטריה המערבית (קבלה, אלכימיה, הרמטיצזם, רוזנקרוציזם, ספיריטואליזם, מיסטיקה נוצרית) לדרכים הרוחניות של המזרח (בעיקר גרסאות וזרמים של הינדואיזם ובודהיזם).

אלכימיה פנימית

סמל האגודה התיאוסופיתהנה דוגמאות מתוך ההרצאות: בתחילת דרכה של האגודה המייסדת, H.P. Blavatsky, העלתה על נס את תהליך האלכימיה הפנימית שעלינו לעבור, במסגרתו עלינו לאחד את הנפש (הפרטית, המוגבלת, הזמנית, הנחותה) עם הנשמה (האלוהית, האינסופית, הנצחית, העליונה). איחוד זה יבטיח שהנפש שלנו, שהיא היא האישיות האינדיבידואלית שלנו, תחיה לנצח. המטרה אם כן היא אל-מוות אינדיבידואלי. עלינו להספיק לאחד את הנפש והנשמה עוד בימי חיינו, עוד בהיותנו בגוף, שאם לא כן הנפש תתפרק עם הגוף במוות (ולא תתגלגל לגוף נוסף), והניצוץ הנשמתי האלוהי יעלם במרומים האינסופיים. מטרתה של בלווצקי היתה אפוא להסביר לחסידיה כיצד מתבצעת מלאכת איחוד זו, וכללה בין השאר דיבורים מוצנעים (בשל המימד המוסרי הבעייתי) של הדרכים האפשריות להשתלט על גוף של אדם אחר אם נראה שאנחנו בסוף חיינו והאיחוד הנשמתי עדיין חומק מאיתנו.

(במאמר מוסגר נאמר שמאמצים אלה של אלכימיה פנימית כללו בתנועות אזוטריות שונות, אבל לא אצל בלווצקי, תרגילים של מין מקודש, המבוססים על ההנחה שלנוזל הזרע סגולות שמימיות, והכוללים השתדלות מצד הגבר שלא להוציאו מהגוף במהלך יחסי מין, אלא להפנותו פנימה לצורך אותה אלכימיה, או להוציאו אבל להכניסו שוב בכל מיני דרכים.)

כל זה היה נכון לבלווצקי א'. לאחר המהפך הדוגמטי שעברה, שכלל אימוץ של ההגיון התיאולוגי של המזרח, הנפש האישית הפכה למכשול שעומד בדרכנו להעלמות שלמה בתוך האינסופי והפסקת גלגול הנשמות, שבאופן רגיל כולא אותנו בעולם הזה. כלומר כאן הנפש הפרטית כן מתגלגלת מגוף אל גוף, ולכן במובן מסויים נצחית, אבל לידה-מחדש מחזורית שכזו נחשבת שלילית, תוצאה של חוסר השגה רוחנית שלנו, והאידיאל הוא ההבנה שבמהותנו אנחנו לא שונים מהברהמן האינסופי, דהיינו עלינו להשיל מעלינו את האינדיבידואליות שלנו. (כל זה על פי ההרצאה של John Patrick Deveney – טעויות בהבנה על אחריותי בלבד כמובן.)

(במאמר מוסגר כדאי לשים לב לכך שברוחניות העכשווית המערבית של ימינו גלגול נשמות נחשב עניין חיובי, מעין הרפתקה מגניבה שאנחנו עוברים, ואף מקבל מימד אבולוציוני-התפתחותי, כאילו עם כל גלגול אנחנו משתפרים והולכים, עד לסוף הטוב. כל זה רחוק מרחק רב מהרעיון במקורו ההודי.)

מונותיאיזם, כן ולא

דוגמא שניה: בתחילת דרכה העלתה בלווצקי על נס את המונותיאיזם (מונח שהוטבע רק במאה ה-17), וטענה שהכנסייה הנוצרית אינה מונותאיסטית באמת, ושרק היא, בלווצקי, הממשיכה את המסורת האזוטרית המערבית שתחילתה בדת הקדומה של מצרים, מונותאיסטית. דתות המזרח כמובן היו נחותות, בתור פוליתיאיסטיות בברור. בלווצקי ב', לאחר המהפך, דווקא התנגדה למונותיאיזם, ובשלב זה גינתה את הנצרות הממוסדת על שדווקא היתה מונותאיסטית. בשלב זה היא טענה שהנוצרים עובדים אלוהות פרסונלית, תחתונה ונחותה, בעוד שמי שיודע את האמת האזוטרית עובד את האלוהות המופשטת, האינסופית והעליונה. ההינדואיזם, שמכיר באותה אלוהות מופשטת, מבין זאת, ומונותיאיזם אינו אלא אשלייה. (חלק מהפרטים על פי הרצאה של Julie Chajes – טעויות הבנה על אחריותי בלבד כמובן.)

התמונה שעולה אינה אלא אילוסטרציה בולטת למעבר של הרוחניות הניו-אייגי'ת המערבית בסוף המאה ה-19 מהשורשים הקלאסיים של האזוטריקה המערבית, אל המזרח. מדובר בהתפתחות משמעותית ביותר, שאנחנו, שחיים יותר ממאה שנים לאחר מכן, מוקפים בתוצאות שלה, הכוללות יבוא ואימוץ מקיפים של רעיונות ופרקטיקות רוחניות מהמזרח. יש להבין שלא היתה אמורה להיות כל בעיה להמשיך ולפתח את הרוחניות שמחוץ לדתות הממוסדות במערב מתוך המקורות המערביים (כפי שאכן רבים המשיכו לעשות, עד לתנועות הנאו-קבלה של ימינו כמובן). המשיכה מזרחה היא על כן שאלה שדורשת הסבר, לדעתי כזה המתבסס על שינויים בתנאים חברתיים ובתפיסות עולם במערב.

סולם העלייה לאלוהות, מנזר סנטה קתרינה בסיני, המאה ה-12

אנחנו רק עוד לבנה בחומה

אז מה קרה? קרו הרבה דברים. הנאורות, המהפכה המדעית, הרומנטיקה, החילון. כל אלה לדעתי תרמו את תרומתם בפנייה מזרחה (מעט מאוד על כך כאן). אבל כאן אני רוצה להתייחס לתהליך אחד חשוב. בקצרה, תמונת העולם האזוטרית המערבית תלויה מאוד במבנה היררכי של היקום. ראשית, מבחינה פשוטה: ישויות עליונות מושלות מאחורי הקלעים ומנווטות את האנושות ו/או ההיסטוריה. שנית וחשוב מכך, מבחינת הרצף האונטולוגי שלכאורה נמשך מעליונים לתחתונים. הכוונה היא לתפיסה שמהנקודה העליונה ביותר (האחד, האינסוף, האלוהות) ועד לתחתונה ביותר (נפש האדם ו/או מדורי הגהנום) קיים רצף מתמשך, דהיינו מדובר במדרגות עולות ויורדות של מציאות שלמה אחת.

אפשר לדמות את המציאות הזאת למכונה גדולה, בה כל חלק הוא גלגל שיניים המתואם בשלמות כמרכיב בפעולתה. בדימוי כזה, למשל, משתמש יהודה ליבס כאשר הוא מדבר על הקבלה הלוריאנית:

כל המציאות היא מכונה מרובת פרטים, שאין הבדל עקרוני בין שכבותיה, ולפיכך אין לדבר על שכבה מיתית ועל שכבה המסמלת אותה […] התחום האנושי הוא חלק מן המכונה האדירה המשתקפת בתמונה זו [תמונת המציאות הלוריאנית], ואין הוא שונה עקרונית מכל חלק אחר. לדעת האר"י, הנשמות הן 'פנימיות העולמות' העליונים. ("מיתוס לעומת סמל בזוהר ובקבלת האר"י", אשל באר שבע, ד, ירושלים, תשנ"ו, 202-203)

ליבס ממשיך וקובע שם כי חוסר תשומת לב לתפיסותיו של האר"י גרמה לשלום לקבוע בצורה לא מדוייקת שעל פי התיאוסופיה הלוריאנית האדם והאל מרוחקים ונבדלים בצורה חריפה, בעוד שלמעשה עבור האר"י האלוהות נמצאת על רצף אחד עם האדם (או לפחות הגבר היהודי המקובל), גם אם היא גבוהה ממנו בתכלית.

בדומה לכך גם תמונת העולם ההרמטית או האלכימאית היתה מבוססת על ההנחה שאנחנו כולנו חלק משולב ומוטמע מתוך שלמות אורגנית (או מכאנית) יחידה. במילים אחרות, כולנו רקמה אלוהית אחת חיה.

הקריעה הגדולה

הרקמה הזאת מתחילה להיקרע בתקופתו של האר"י, עם עלייתו של הסובייקט המודרני. זה האחרון מבדיל – ועושה מההבדלה זאת עניין גדול – בין חיי הנפש שלו מחד, ובין העולם החיצוני מאידך. האבחנה החדה הזאת משנה את הצורה שבה אנחנו תופסים את העולם. חשבו למשל על הקטגוריות "אובייקטיבי" ו"סובייקטיבי", או על הניגוד החריף בין "תודעה" ל"חומר". כל אלה עבורנו מובנות ומובנים מאליהן, אבל לחלוקות הטרמינולוגיות הללו יש משמעות רק בעולם שבו יש חציצה חדה בין פנים לחוץ.

בעולם המודרני המרקם האנושי-אלוהי מתפורר לשניים: סובייקט ואובייקט. הרצף האונטולוגי, המאחד בין פנים לחוץ ובין מעלה למטה, מפנה את מקומו לתפיסה מודרנית המבדילה בצורה קשוחה בין תודעה למעשה, בין העולם הסובייקטיבי לעולם האובייקטיבי. דווקא איחודם המחודש (ולא ניצול שלשלת הקיום הגדולה כדי להשפיע על המרומים ולהוריד שפע אל תחתונים) הוא האתגר הניצב כעת בפני המיסטיקן. האיחוד בין פנים לחוץ (ולא העליה למרומים) נתפש כעת כשיא ההשגה המיסטית.

הרקמה המאחדת עליונים ותחתונים קיימת גם במזרח, אבל היא פחות חיונית עבור האידיאלים הסוטריולוגים, הגאוליים, של המסורות הרוחניות המזרחיות. כדי להגיע לשחרור או להתעוררות אין צורך לתקשר עם העליונים. הטרנספורמציה הפנימית היא, ובכן, פנימית, למרות שבזמני קדם היה לה קשר עם העולמות העליונים (ראו הרקיעים השמימיים של הבודהיזם למשל).

 החוקר הסיני Choken על רפסודה, מאת האמן Maejima Soyu , שהיה פעיל באמצע המאה ה-16. אין לאיור אמנם קשר ישיר לרוחניות מזרחית, אבל הוא היחיד שמצאתי שמבטא את הרעיון.

הסולם והרפסודה

המבנה התיאולגי המערבי (הרשו לי לרגע להכליל) הוא באופן מובהק אנכי – האל נמצא "למעלה", אנחנו "למטה", עלינו להגיע אליו, ולשם כך עלינו, למשל, לזנוח את היסודות התחתונים (חומר, גוף, מין, תשוקה). המשל המתאים לתיאור התפיסה התיאולוגית הזאת הוא הסולם: המחפש הרוחני המערבי עולה בסולם עליה, מלמטה למעלה, מתחתונים לעליונים. זה ההגיון הפנימי הדתי המערבי.

לעומת זאת, המבנה התיאולוגי המזרחי הוא יותר אופקי. אין לאן לעלות, מפני שהאלוהות נמצאת בנו, וסביבנו. אין מימד טרנסצנדנטי במובן המערבי. המשל המתאים לתיאור המבנה הזה הוא חצייתו של הנהר: המחפש הרוחני משתמש בפרקטיקה הרוחנית כרפסודה כדי להגיע בעזרתה מגדה אחת, נוכחית ומוכרת, לגדה השניה, הבלתי מוכרת והמוחלטת. זה ההגיון הפנימי הדתי המזרחי (שוב, אם יסולח לי על ההכללות הנוראיות).

הרצף האונטולוגי בין תחתונים לעליונים נשבר במערב עם עליית תמונת העולם המדעית. אין יותר סולם בין עליונים לתחתונים, אלא עולם חומרי העונה לחוקים נצחיים, ולמי שעדיין מאמין, אלוהות טרנסצנדנטית ומרוחקת, מנותקת למעשה, שאינה מתערבת בעולם ושאי אפשר בעצם להגיע אליה (כך בזרמים פרוטסטנטים שונים, וביהדות ליטאית-סולובייצ'יקאית-לייבוביצ'ינית). ברצוני להציע ששבירת הרצף מקשה מאוד על המשך האימוץ והשכלול של האזוטריקה המערבית, ומזמינה את המעוניינים בדרך רוחנית לפנות מזרחה.

אני לא טוען שזה התהליך שעברה מאדאם בלווצקי. בכנות, אני לא בקיא מספיק בחייה ומחשבתה כדי לקבוע. אבל לדעתי זה חלק אחד (ודוק: רק חלק אחד) מהתשובה לעניין האזוטרי של מערביים במזרח. עדיין אפשר להתייחס ברצינות למסורות האזוטריות המערביות – רודולף שטיינר עשה את זה כשהקים את האנתרופוסופיה, וכאמור לעיל הנאו-קבלה של היום עושה את זה (אם כי היא כבר ממוזרחת למדי), אבל לחלק מהפופולריות של המזרח יש לדעתי חוב לעובדה שמלכתחילה המודל שהיא הציגה לא היה של עליה, אלא של מעבר. מודל כזה מאפשר עיבוד ותרגום זמין, קל ונוח יותר למונחים של טרנספורמציה פנימית, כלומר פנים-נפשית, תודעתית, שאינה תלויה – ומצד שני גם לא משפיעה – על העולם החיצוני, החומרי, החילוני.

מאוחר יותר הרצתי אני על הטרנספורמציה שעבר בן טיפוחיה של האגודה התיאוסופית, ג'ידו קרישנמורטי (קצת עליו כאן, כאן, וכאן), ממועמד למשיח למורה רוחני חתרני הדוחה כל אמונה ופרקטיקה דתית. חזרתי הביתה אל זוגתי ובני החולים, אבל אל בית שאחרי שאבד לו החשמל ושוב חזר ושוב אבד – שוב חזר. ובלי חשמל קשה מאוד לאחד את הנפש הזמנית לנשמה הנצחית.

:

קול קורא: שלא כמו במדינות מערביות שונות, בישראל אין מרכז מידע שמוקדש למחקר מקצועי של תנועות דתיות חדשות. כעת יש כוונה לבנות מרכז שכזה, שיציע מידע מבוסס, מפורט ואובייקטיבי ככל שניתן, הן כדי למנוע גלישה לגידופים המכנים כל דבר שלא מוצא חן בעינינו "כת", והן כדי להציע מידע חיוני עבור פרטים וקרובי משפחה שמעורבים בקבוצות שכאלה ורוצים לדעת עליהן, לטוב ולרע. מכון ון ליר מזמין תלמידי מחקר להציע פרוייקטים מחקריים בתחום. אלו שיתקבלו יזכו לתמיכה כלכלית. פרטים כאן.

19 תגובות

  1. אחלה פוסט , כרגיל ……..

    חבל שהפוסט קצת חסר דיסיפלינה וארגון . אבל מתוך כל המוצג , בחרתי להתיחס לנקודה חשובה או אבחנה חשובה ,שאני חולק נמרצות עליה .

    לדעתך , התפיסה המזרחית התיאופילוסופית הינה אופקית ( בניגוד לפירמידה אלוהית שמיימית נ' חיי חומר תחתונים ) וכך גם זו המודרנית לטענתך , באשר ההתבוננות הפנימית , ההארה הפנימית הינה התכלית האולטימטיבית .

    אבל , אדוני מתעלם מהעובדה הפשוטה , שעצם המעבר , מהמונותיאיזם לפוליתיאיזם , יסודו בדיוק במעבר מקיומו של אלוהים כישות מוגדרת ( אלוהי הגשם , אלוהי הפריון , אלוהי הבעל וכו……) לקיומה של אלוהות מופשטת שידה בכל ויד כל בה והנוכחות שלה הינה כללית ומוטבעת , ונוכחת היא תדיר בתודעה ובנפש של האדם ( בוחן לב וכליות ) .

    אותו מעבר , יצר זהות , בין כוחות הליבידו של האדם ( הפנימיים הטבועים , הכוללים ערגה תמידית להויה מטאפיסית , מסיבות שלא כאן המקום והזמן ) לבין אותה נוכחות מופשטת כללית ותמידית בכל . למעשה , התהליך שאתה מתאר , התחיל כבר עם התגבשות האל האוניברסאלי והמונותיאיסטי .

    תודה …….

    אהבתי

  2. רק שאלה.
    כשאתה חוזר ואומר מזרחי אתה מתכוון בעצם רק להודו? כי הפילוסופיה הסינית והיפנית הם מאד שונות ממה שאתה מתאר )?(

    אהבתי

    1. אני מתכוון בעיקר להודו, אבל הדתות והדרכעם הרוחניות שצמחו בסין אינן שונות מבחינת ההגיון הפנימי שלהן. שוב, בהכללה מאוד גסה. כוונתי היא שרעיון האל הטרנסצנדנטי שיש להעפיל אליו איננו.

      אהבתי

  3. תודה. ומעניין לראות שבציור האחרון של הרפסודה – הדמות שבציור דומה דימיון מפתיע ליאסר ערפאת.

    אהבתי

  4. מחשבה נוספת בהקשר זה, להבדלים בין המזרח ומהמערב – יכולה להיות טמונה בתיזה ש'אמונה באל' הינה 'יכולת' של האדם, קרי פוטנציאל, שבהינתן תנאי-בסיס מסוימות קיים, ובתנאי-בסיס אחרים לא. אם מקבלים את התיזה הזו אני חושב שניתן לראות בקלות יחסית שהתמורות שחלו על המערב מול התמורות שחלו על המזרח – גרמו לכך שה'יכולת' להאמין במערב קטנה (בגלל התיעוש, החשיבה האינסטרומנטאלית/טכנולוגית שהשתלטה על כל ממדי ההוויה, וכו') למול המזרח, מה שגרם לאנשים ש'עדיין נותר בהם ניצוץ' – לחפש מענה בשדות מזרחיים. תחת מחשבה כזו, אגב, אפשר לחשוב פעם נוספת על הקשר בין 'התקדמות' ואבולוציה, כך האדם אמנם מתקדם במסלול שלו – אבל כפי שבממדים מסויימים הוא מתפתח (ומפתח 'יכולות') חדשות, הרי שבממדים אחרים הוא 'מתנוון', קרי מאבד 'יכולות אנושיות' שהיו קיימות ואשר אינן עוד (וזו אולי חשיבותה של המסורת – הקפדה על סלקציה אנושית של היכולות – על פני הנסיבות המשתנות).

    אהבתי

  5. In 1852 she arrived in India, where she remembered, "I lived there about two years and received money monthly from [an] unknown person. I honestly followed the pointed route. I received letters from this Hindu but [have] not once seen him during these two years". This letters is nonsense and it is very sad that you, tomer, dont write it big in your publishing. the young ones in israel know nothing about it.

    אהבתי

  6. רק הערה אחת כי טרם הספקתי להתעמק במאמרך.

    הידעת כי האנטרופוסופיים הנם תוצר של שיטה זו (נקראת גם שיטת שטיינר אם איני טועה).

    בכל אופן מה שרציתי לאמור הוא כי יש להם בתי-ספר רבים בגרמניה (בעלי שם מסוים), וכך גם בישראל.

    בתי הספר שלהם הנם ברמה בינונית, ועל כל פנים, רובם בטוח ברמה טובה יותר מבתי-הספר הממלכתיים שלנו. (אם-כי אישית, הייתי מעדיפה בתי-ספר בשיטת "מונטסורי").

    אני מכירה מישהי שהבן שלה למד בבית הספר היסודי שלהם בירושלים ולאחר מכן המשיך במסגרות אחרות, והיום הוא בתכנית של מחוננים באוניברסיטת תל-אביב.

    יחד עם זאת, כאמור, בתי-הספר שלהם שנויים במחלוקת, וזאת בהמעטה…

    אהבתי

  7. תומר, האם אתה סבור כי, למעשה, הגיע הקץ על האפשרות להתפתחות מודל דתי של "סולם", כלומר של הדתות המערביות? בגלל המדע, כפי שציינת?

    אהבתי

    1. אודי שלום,
      אני חושב שתלוי למה אנחנו מתכוונים בסולם. אם זו מטפורה להתקדמות מעלה, אין בעיה. אבל אם זאת מטפורה לרצף אונטולוגי מתמשך מתחתונים לעליונים, כן, זה כבר לא מתקבל על הדעת אצל אף אדם מודרני. כלומר, זו יכולה להיות אמונה, אבל אנחנו לא חיים את זה כפי שאנשים פרה-מודרניים חיו את זה.

      אהבתי

      1. תומר, האם התבטלות ה'סולם' – פירושה מבחינה פילוסופית התבטלותה של האמונה ב'השגחה-פרטית'?

        אהבתי

  8. גם המערב וגם המזרח תופסים את ה"למעלה" וה"אופק" כמטאפורות ויזואליות בלבד. גם האר"י וגם בודהה היו מסכימים שב"אחדות" אין שום משמעות לכיוון והפרשי גובה. זו רק סמנטיקה. (-:

    אהבתי

  9. see it like this: tomer you are the most important writer in hebrew today about beliving. now if you write about lady Blavatsky and dont mention that she told stories about someone in india that wrote her letters but it was not so you, create the wrong impression about her. i think that in your status it will be better to say that the lady was not honest person.

    אהבתי

  10. ברוכים השבים.
    אכן, " הכללות נוראיות" כדבריך אבל איך אפשר אחרת?
    אם יש קו מקשר בין דתות המיזרח זה לא רק "האופקיות" אלא הפרגמטיות והרתימה של התשוקות האנושיות לצרכים חיוביים.קח את הזרם הטנטרי כדוגמה. בעוד שהמין היה דבר " מאוס" ושורש הרע בנצרות ולא פחות ביהדות, במיזרח ( למרות השמרנות הקלאסית) הוא שימש כמכשיר יעיל בדרך להארה.
    מספרים על רב כהנא שהתחבא מתחת למיטתו של רב בכדי לבדוק את המיתוס שהוא "משמש מיטתו כאילו כפאו שד" והרי לך ההבדל הבנאלי בין דתות המיזרח למערב. לא צריך להתחבא מתחת למיטה אפשר גם לעמוד לצידה.

    אהבתי

    1. תפיסתך בנוגע לתפיסת המין ביהדות שגויה. בתורה מין יכול להיות אסור ויכול להיות מותר, הוא מטמא את האדם, אבל כך גם לידה, מחזור נשי או קרי לילה וכמובן מוות – דהיינו מדובר בטומאה שהיא חלק ממחזור החיים. בתלמוד כבר ישנה "בעילת מצווה" מחד ומאידך מין כדבר מאוס. הסיפור גופא שהבאת (שבו מטרת ההצצה של רב כהנא היא פרשנותך ולא מגוף הסיפור) מסתיים בהפרכה מכל וכל של המיתוס על רב, המוכיח התנהגות מינית שאנו כאנשים מודרניים נכנה בריאה ונורמטיבית. השינוי ביחס למין ביהדות הוא תהליך ארוך.

      גם היחס למיניות שאתה מדמה לראות בדתות המזרח לא בדיוק כמו שאתה מייצג אותו. אתה יכול לקרוא על זה פה:

      החטא הגדול ביותר בתורה – דת ורוחניות, מין ואוננות

      אהבתי

      1. הנחות שנקבעות מראש קשה להתווכח איתן. הכללה לא נכונה בין דתות המערב השונות, חוסר הבנה של מודל הסולם שהוא דו צדדי, הנחה שגויה שבעידן המודרני אין לרוחניות יכולת להיות חומר פעיל שמשנה מציאות אלא לכל היותר עבודה פנימית שלא מזיזה לאיש, ועוד. בתקווה שתנסה להבין גם את הכיוון חשיבה הזה, גם אם הוא לא לגמרי מיושר עם המיינסטרים הליברלי הנוכחי.

        אהבתי

  11. ראשית, אני מתנצל אם אני חורג מעט (או הרבה) מהנושא המדובר.  מדאם בלווצקי מצליחה לאסוף 15 תגובות ,לא רע בהשוואה לרבני יצהר שמצליחים בקושי לארגן 10 תגובות. התגובות לכתבות האחרונות שעוסקות  בברית המילה, ובמליטנטיות של התנועה הטיבעונית עברו את ה 250 . הדבר מלמד על בחינה מחדש של ערכים מוסריים גם בקודש הקודשים של המציאות הפארונואידית/סכיזופרנית של ההוויה היהודית ישראלית. לי אישית הדבר גורם עונג ונותן תיקווה לעולם צודק והוגן יותר.
     מה שמעט פוגם בהנאה הרצופה שלי מבלוג זה, מלבד העיסוק המטופש וחסר התוכלת בשגיאות כתיב של האחר. זה סוג של פרדוקס   ,(שיתכן שהוא בלתי נמנע) שאתר זה לוקה בו.  למיטב הבנתי הבלוג אמור לדון  ב "חוויה הדתית לסוגיה"  והוא אכן עושה זאת מידי פעם כאשר אינבידואל כמו אזרחי מוזמן לשטוח את דעותיו. ברור לי שבלוג זה אינו יכול להוות במה להפצת רעיונות חדשים בדיוק כמו שהוא אינו משמש ארנה לצמיחה רוחנית. ובכל זאת  בלוג שעוסק בחוויה,אמור לשלב את מימד החוויה,גם זו האישית שמשוייכת לקוראי וכותבי הבלוג על תגובותיו.  אין בי צורך לחשוף את חיי הפרטיים, נהפוך הוא! ! ובכל זאת… במאמר שעוסק בברית המילה למשל נשאלה שאלה עקרונית שקשורה לפגימה או אי פגימה בהנאה המינית בעקבות הסרת העורלה, אינני ניגש למחקרים מדעיים ובבודאי לא עוסק בתיקון שגיאות כתיב של אחרים. מה שאני כן עושה זה להתבונן כיצד השילוב בלתי אפשרי של אורח חיים כמעט חרדי תוך אימוץ אלמנטים מהארד קור של הטנטרה השיוויאסטית קאשמירית ,צ'יאה ורבים אחרים משפיע על התיפקוד ורמת ההנאה של גבר יהודי מהול כמוני. אבל מאחר והבטחתי לכותב בלוג זה  להתנהג בהתאם , אני משאיר את הדיון בתשובה לכך  לדמיונכם  האישי.

    אהבתי

  12. "בעולם המודרני המרקם האנושי-אלוהי מתפורר לשניים: סובייקט ואובייקט. הרצף האונטולוגי, המאחד בין פנים לחוץ ובין מעלה למטה, מפנה את מקומו לתפיסה מודרנית המבדילה בצורה קשוחה בין תודעה למעשה, בין העולם הסובייקטיבי לעולם האובייקטיבי."

    זה לא התחיל במצרים העתיקה (הפרדה בין גוף לנפש) והמשיך ביוון העתיקה?

    אהבתי

שקלא וטריא