היזידים – חשש מהשמדת עם

המאמר להלן התפרסם היום במדור הדעות של 'הארץ' ונכתב יחד עם עידן בריר, דוקטורנט להיסטוריה של המזה"ת בבית הספר להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב, ומומחה ליזידים.

בשעה מוקדמת בבוקר יום ראשון שעבר פשטו כוחות דאע"ש על העיירה סינג'אר (שינגאל) ועל סביבותיה, כ–120 ק"מ ממערב לעיר מוסול, הנתונה זה כמעט חודשיים תחת שליטתו של הארגון. כדרכם בכל כיבושיהם עד כה, הציבו אנשי דאע"ש בפני בני מיעוטים לא־מוסלמים שתי ברירות — להתאסלם או להיהרג. השתלטות דאע"ש על סינג'אר דרמטית במיוחד ובעלת פוטנציאל להפוך לטראומטית מבחינה היסטורית, שכן רוב מכריע של תושבי האזור הם בני המיעוט היזידי, הנודעים בשיח האיסלאמיסטי הסוּני כ"עובדי השטן" או "הכופרים ביותר שבין הכופרים". לוחמי דאע"ש חסרי רחמים כלפיהם, ונראה שבכוונתם לנסות ולהכחיד את הדת העתיקה הזאת.

הדת היזידית, ששורשיה מגיעים למאות שלפני הספירה, מתאפיינת בסינקרטיזם, דהיינו שילוב יסודות שונים מדתות האזור. היזידים הם אחים קדומים לדת הפרסית העתיקה של זרתוסטרא. תוך כדי התפתחותם ספגו היזידים מסורות שונות, בעיקר מהאיסלאם הסוּפי, אולם הם קיבלו השראה מכלל התרבויות השונות שרווחו במסופוטמיה. בדומה ליהדות, הדת היזידית היא דת אורתופרקסית, ומתמקדת באיסורי טומאה וטהרה. בדומה למוסלמים, יש להם חמש תפילות ביום. כמו הזורואסטרים, הם מצווים לשמור על טהרתם של "ארבעת היסודות" (אדמה, מים, אוויר ואש). כמו הנוצרים וההינדים, הם מאמינים שאלוהים מתגלם בגופי אנוש, וכמו רוב הדתות מהמזרח הרחוק הם מאמינים בגלגול נשמות.

לשיא התפתחותה הגיעה הדת היזידית בימיו של השייח עַדִי בן מוסאפר, איש דת סופּי ממוצא לבנוני שקבע את מעונו בעמק לאלש בקרבת העיר מוסול, ופעל בו במאות ה–11 וה–12. שייח עדי, שקברו ניצב עד היום במקום שבו פעל המעון הסופי שלו, חידש את הדת היזידית וחתם אותה, תוך שהוא משלב בה יסודות סופיים רבים. האלוהות על פי האמונה היזידית מתגשמת בגוף, והשייח עדי הוא התגלמות אחת שלה. התגלמות נוספת שלה היא מלכּ טאווס ("המלאך הטווס"), ישות שמימית הנראית כטווס.

כאמור, שכניהם המוסלמים של היזידים לאורך ההיסטוריה ראו בהם כופרים ורדפו אותם. היזידים נאלצו לחיות במנוסה מתמדת ובמאות השנים האחרונות ביססו בהרי צפון עיראק שתי מובלעות גדולות: באזור שייחאן, סביב המקדש של שייח עדי בלאלש, ובסביבת הרי סינג'אר. למרות זאת נעשו בהם במשך השנים מעשי טבח רבים. ההיסטוריה היזידית מתארת רצף ארוך של מעשי טבח שראשיתם כבר בראשית ימי האסילאם, ואחריתם בימינו אנו, כשבכל דור ודור קמים "האחרים", ובפרט מוסלמים, על היזידים לכלותם. זולת מעשי הטבח, פגעו שליטים מוסלמים ביזידים במרוצת ההיסטוריה על ידי חילול המקדש של שייח עדי, שריפתו, ובעת החדשה גם על ידי הפיכתו למדרסה איסלאמית ולמסגד.

לאחר הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003 וכניסת אל-קאעדה לפעילות במדינה, הפכה רדיפת היזידים במדינה קשה וברוטלית מאי-פעם. האירועים הסלימו בקיץ 2007, שבו ביצעה אל-קאעדה פיגוע ראווה עצום-מימדים שהביא להחרבתם של שני כפרים יזידיים בסינג'אר ולהריגתם של כ-800 יזידים. בעקבות פיגועים אלה עלה קול זעקה מצד הקהילה היזידית שקראה לקהילה הבינלאומית להעניק לה הגנה, אך בשטף האירועים שהתחוללו בעיראק בתקופה ההיא, נשכחה במהרה הקריאה והיזידים חזרו לשיגרה המצמיתה של הנמכת פרופיל במטרה להימנע מהסתבכות עם כוחות אל-קאעדה המקומיים.

שיאם של אירועי הרדיפה נגד היזידים הגיע, כאמור, בראשית השבוע האחרון, הנסיך תחסין בכּ, מנהיג הקהילה היזידית בן 82, תיאר את האירועים האחרונים כ"האלימות הקשה ביותר שראה בימי חייו נגד יזידים. ידיד יזידי מסינג'אר, המתגורר כיום בארביל, בירת המחוז הכורדי, שעמו שוחחנו לפני כמה ימים, סיפר כי כל בני משפחתו נמלטו מסינג'אר והם נמנים עם גל פליטים המוערך בכ–200 אלף נפש, שכמחציתם נמלטו לאזור הכורדי בצפון ומחציתם לרכס הרי סינג'אר הצחיחים. הפליטים השוהים על ההר תחת מצור של דאע"ש המקיף את הרכס מכל עבריו, נאלצו להעביר את היממות האחרונות חשופים לשמש המדבר הקופחת, בלי מים, מזון ותרופות. דיווחים מן האזור מלמדים כי עשרות רבות של ילדים ועד כמספר הזה זקנים מתו בימים האחרונים מהתייבשות ומפאת החום הכבד. נוסף על כך, בלילות, פושטים לוחמי דאע"ש על הרכס בחסות החשיכה וחוטפים נשים יזידיות צעירות כדי למוכרן לזנות ולעבדות בשווקי הערים הנתונות לשליטתם בסוריה ובעיראק. הקלה מסויימת הגיעה כאשר בסוף השבוע האחרון הצניחו מטוסים של צבא ארצות הברית מים ומזון עבור הפליטים.

מיד לאחר היוודע דבר הקרבות בסינג'אר, הזהיר ניקולאי מלאדנוב, שליחו המיוחד של מזכ"ל האו"ם לעיראק, כי בסינג'אר מתחוללת טרגדיה הומניטרית, וקרא לכורדים לקלוט את הפליטים ולהגן עליהם. כוחות הפשמרגה, הצבא הכורדי, שנסוגו בבהלה בתחילה, החלו במתקפות מחודשות על האזור ובנסיונות לחלץ פליטים יזידים ולהעבירם לאזור הכורדי האוטונומי ולסוריה. הפרלמנט העיראקי הכיר ביום חמישי במה שנעשה למיעוטים הדתיים בצפון עיראק כרצח עם, ודעת הקהל העולמית גם היא התעוררה ובמספר ערים מערביות נערכו הפגנות בקריאה להצלת היזידים, יש לקוות שצבא ארצות הברית לא יפסיק מהסיוע ההומניטארי שהוא מספק להם.

ישנן קהילות יזידיות נוספות, בעיקר בגרמניה, אולם אלה חסרות כוהני דת ומסורת חיה. השמדתם של היזידים בצפון עיראק תהיה אפוא שקולה אם לא לרצח עם, בוודאי לרצח דת. הדת היזידית בסכנה מיידית, וייתכן שתיעלם בקרוב מהעולם, וזאת יחד עם מאות אלפי יזידים. מעבר להחרבתם של מקדשים ועתיקות בעלי ערך היסטורי, דאע"ש ייזכרו גם כמשמידי עמים ותרבויות. דווקא בימים אלה, יכולה ישראל, מדינתו של העם היהודי, קורבן השואה, להוות מגדלור לעולם המערבי שמהסס ומתמהמה לסייע במשבר בעיראק, ולהצהיר על כוונתה לקלוט מספר סמלי של פליטי חרב יזידים בישראל. בכך היא תסמן את הדרך לעולם המערבי וייתכן שתתרום להצלתה של תרבות עתיקה.

מלכ טאווס, אלוהיהם של היזידים

על היזידים כתבתי בעבר בהקשר שונה לגמרי כאן. בתחילת השבוע שעבר כתבתי עליהם בהקשר הנוכחי בבלוג הקטן שלי, מינים, שמשמש במה לרשימות קצרות על ענייני דיומא, ומדי פעם גם מביא רשימות ארוכות יותר שמסיבות שונות לא נכנסו לבלוג הראשי (למשל זו, או זו, או זו).

20 תגובות

  1. ישראל עברה הרבה שינויים מאז שבגין קלט פליטים מוויטנאם.
    היום אין איש בקואלציה, או באופוזיציה שיעז להעלות כזאת אפשרות.

    אהבתי

  2. ישראל מגדלור למי???
    מקסימום נטפח לעצמינו קצת על השכם המוסרי, העולם לא יקשיב.

    אהבתי

  3. לאף אחד לא איכפת מהיזידים, כי כולם חושבים על אומללי עזה בה נעשה כיום 'ביטול-טילים', שפירושו שאתה לא נותן למיעוט נרדף ושוחר שלום לירות טילים על בני תרבות אחרת.

    אהבתי

    1. E.S. -זה כ,כ נכון שאתה כותב! אנחנו ראשונים צריכם לתת יד תומכת לעם שבסכנת ההכחדה.
      אולי, אפשר לארגן איזה עצומה עם חתימות כדי לסב תשומת לב של קהל לבעיה אמיתית שמתרחשת עכשיו

      אהבתי

  4. בגלל שהרשומה הזו קשורה למזרח תיכון חדאעש ובגלל שרשומתך על דאע"ש במינים נדחקה מהמקום הראשון http://7minim.wordpress.com/2014/08/08/is
    , אני כותב כאן את תגובתי על רשומתך על דאע"ש במינים.
    הכיבוש העלוי של סוריה והכיבוש השיעי של האזורים הסונים בעירק עריצים, בעיתיים ואכזריים בהרבה מהשליטה היהודית.
    דאע"ש, כאירגון סלפי, שואף להחזרת "ימי הזוהר" של האסלאם הקדום המקורי בדרך של ישום מנהגי ומסורות הנביא מוחמד והח'ליפים הראשונים(מילולית: סלף = אב קדמון או דור ראשון). כמובן בהרבה מיקרים מנהגי ומסורות מוחמד והח'ליפים הראשונים מקורם במנהגים ומסורות בדואיות מתקופת הג'היליה. לכן ההרס הרב של תשתיות מודרניות מתאים למטרת דאע"ש לחזור לתנאים, שהיו בימי מוחמד והח'ליפים הראשונים. דאע"ש לא צמח בחלל ריק חלק ניכר מהשריעה בעיקר בחוקים שבין מוסלמי לחברו מבוססים על מנהגים ומסורות בדואיות מתקופת הג'היליה.
    השקפות דומות לדאע"ש רווחות בגדודי המחבלים ברצועת עזה ובסיני. לכן אדישותה מחבלים בדרום מעקב פלשת להרס תשתיות מודרניות בעזה. עז א-דין אל-קסאם, שעל שמו נקראים גדודי המחבלים של החמס, פעל כחלק מהברית הרשע המטורף של המופתי והיטלר. לכן כדי לסייע לעצמינו, ליזידים ולשאר העולם צריך להשמיד את הרשע המטורף לפי הגדרתך גם בדרום מערב פלשת. אחרי השמדת הרשע המטורף לפי הגדרתך גם בדרום מערב פלשת ישראל תוכל להתפנות לעזור לשאר העולם הנאור בסיוע לכורדיסטן. בינתיים ישראל יכולה לתת מקלט זמני בשטחים, שבשליטתה לחלק משמעותי מהיזידים.

    אהבתי

  5. טוב מאוד
    שישמידו את היזידים
    יש גם דברים טובים באיסלם . הם מחסלים את הפאגנים

    להעביר גילולים מן הארץ והאלילים כרות יכרתון

    אהבתי

    1. קרקובר חבל שאתה מאמין לתעמולת הגללים המסולפת של דעא"ש. בניגוד לך ולחבריך הג'היליסטים(הנבערים) מדעא"ש היזידים לא שותפים לגילול של הקרבת קורבנות למולך וטוענים, שהאל שטני. היזידים לא יותר משתפים מהקתולים והשיעים. גם דעא"ש מתיחסים למוחמד ולחליפים הראשונים לא כלבני אדם רגילים. לפי מחשבתך המעוותת היו דברים טובים מאו וסטלין חיסלו הרבה צלמים וגילולים וחינכו את עובדי הצלמים והגילולים ב"חינוך מחדש".

      אהבתי

      1. גם הנוצרים וגם המוסלמים עושים דברים טובים הם מחסלים את כל עובדי האלילים הישנים שהם גרועים מהנצרות והמוסלמיות . בהנחה שיזידים הם בני כת השטן או עבודת אלילם אחרת אז כן זה טוב שדעאש מחסל אןתם הם גם צריכים לחסל דרעקים כמוך יהודונים בני הדת החילונית שכופרת באלוקי ישראל . אם כבר אז דאעש הם בורים וכסילים בדיוק כמוך . שתיכם אוחזים בדעה שהדת היהודית היא דיבילית . .. אם תענה לעניין ותדבר יפה אז אגיב לך לעיניין ויפה אבל אם תפתח את הגורה שלך אז אני מלומד בדברי שלמה המלך . ענה כסיל כאיוולתו . חתיכת מטומטם .

        אהבתי

        1. בינתיים הסונים מוכיחים שרובם מיחדים את השטן והשיעים ברובם משתפים אותו. התעמולה המוסלמית כלפי היזידים פוסלת במומה לפי הפתגם הפוסל במומו פוסל, שמקורו בתלמוד. אם אתה כבר מסכים לדברי, שהסלפים בורים אז למה אתה מקבל את דברי הבורות שלהם? אחד הדברים המאפיינים יהודונים זה אמונה בדברי הגויים, אז אם אתה לא יהודון למה אתה מאמין לדברי דאעש? ברור שרוב עובדי האלילים גרועים מרוב הנוצרים והמוסלמים. עדין גם אצל עובדי האלילים היו חסידי אומות העולם כמו בת פרעה. עדיין גם אצל הנוצרים והמוסלמים יש הרבה יותר עבודה זרה מאצל הלא מאמינים. יתכן שמטומטם כמוני לא מבין את כל החוכמה, שבתורת ישראל, אבל "שתיכם אוחזים" לא מעיד על מלומדות רבה בשפת הקודש.

          אהבתי

          1. תפסיק לבלבל אתה המוח . נתפשת בקלקלתך ואל תנסה לענות . אתה ילדון דיביל . ואל תגיב לי אתה לא מעניין . כי אתה ממשיך להתחכם כמו גאוותן סרוח משטעטל מסריח מהמזרח של אירופה

            אהבתי

            1. קרקובר. אם אתה כל כך חכם אז איך לא החלפת את שמך? ואם כזו יהירות פלצנית לא תגיע רחוק.

              אהבתי

              1. מה רע בשם קרקובר ? זה שם של עיר , מה הבעיה . דבר שני . מי שסותר דעות של מישהו אחר הוא בעיניך נחשב יהיר פלצן וכו . לא יודע מה זה פלצן ומאיפה העברית הפרמטיבית הזאת שבפיך ? אבל בכל מקרה מה יהיר פה ???

                אהבתי

          2. "ברור שרוב עובדי האלילים גרועים מרוב הנוצרים והמוסלמים." במה בדיוק? עד כה ההיסטוריה מראה לנו שאלה הם תמיד המונותאיסטים של"זכותם" ניתן לזקוף את מרבית מעשי הרצח וההרג, האימה והזוועה שהם מטילים בזולתם, שאינם מאמינים באותו "אל טוב ומיטיב, רחום וחנון" כמו זה שלהם. מהיכרותי עם אנשים שונים, מעולם לא ראיתי את יתרונם של המונותאיסטים על-פני הפגאנים, הפוליתאיסטים או בני דתות אחרות שאינן מונותאיסטיות. לא יתרון אנושי, לא יתרון של מוסריות וגם לא יתרון של חוכמה.

            אהבתי

  6. ישרעל (זו לא שגיאת כתיב) עושה רצח עם בעזה, מדי שנתיים. ארה"ב עושה רצח עם באפגניסטן מזה 14 שנים ובעירק כמה עשורים. ארה"ב חוללה את חורבן עירק ואת מה שקורה עכשיו ליזידים. ואז המדינות הנחמדות הללו שולחות סיוע קטנטן ליזידים. מוטב שמדינות אלה יחדלו מהטבח המסיבי שהן מחוללות, במקום להתהדר בסיוע הומניטרי. וכי לא פשוט יותר לא להרוג ולא להרוס ולא לתת בכך דוגמא למדינות נוספות (כמו סוריה), מאשר לרוצץ בברוטליות ואז לשלוח פלסטר? ישרעל, ארה"ב, טלו קורה מבין עיניכן.

    אהבתי

    1. יעל כמובן לא שמעת על כך שעירק וסוריה מדינות מלאכותית שנישלטו ע"י עריצות לאומנות(נציונאל)-סוציאליזם של מפלגת הבעת שטבחו בנתיניהם בחלבג'ה ובחמה. מה שונאת עם ישראל ושואפת להשמדתו עושה במדינה היחידה, שמטרתה להגן על קיום עם ישראל בכל מחיר? ארה"ב בריטניה ורוסיה חוללו את חורבן גרמניה הנאצית וטוב שכך. בנוסף הפלסטר, שארה"ב שמה על גרמניה, הוכח כמוצלח מאוד.

      אהבתי

  7. גל פליטים המוערך בכ–200 אלף נפש, שכמחציתם נמלטו לאזור הכורדי בצפון ומחציתם לרכס הרי סינג'אר הצחיחים.+ השמדתם של היזידים בצפון עיראק תהיה אפוא שקולה אם לא לרצח עם, בוודאי לרצח דת. =לא נכון.

    אהבתי

    1. מתוך ויקיפדיה: רצח עם או ג'נוסייד הוא רצח המוני של אזרחים המשויכים לעם אחד. אם כן, רצח היזידים הוא רצח עם וכן רצח הפלסטינים בעזה.

      אהבתי

  8. חן חן על המאמר.
    באמת תהיתית מה עלה בגורלם של היזידים, בגין התמורות הפוליטיות.
    ד"א,
    למוסלמים יש דפוס התנהגות דומה, גם על חורבות המקדש היהודי, הם בנו איזה מבנה דתי.

    ממש נשמות טובות וטהורות, המוסלמים הללו.

    אהבתי

שקלא וטריא