נאו חסידות: היסטוריה ומאפיינים – מאמר אקדמי

מאמר אקדמי שלי על נאו-חסידות פורסם בגליון האחרון של כתב העת Modern Judaism, תחת הכותרת Neo-Hasidic Revival: Expressivist Uses of Traditional Lore. במאמר אני מנסה לתת תמונה כללית ועקרונית של התופעה. אני סוקר את התופעה מתחילתה בראשית המאה העשרים עם מרטין בובר והאדמו"ר מפיאסצנה כחלוצים של שני כיוונים נאו-חסידיים שונים, האנטי-הלכתי וההלכתי. משם אני ממשיך בדילוגים עד למקומה בניסיונות בני זמננו לערוך "תחיה רוחנית" או "התעוררות" ביהדות העכשווית.

באשר לזמננו, אני מנסה לאפיין את התופעה ולתת בה סימנים, וחלק הארי של המאמר הוא בחינה של התופעה הנאו-חסידית כפי שהיא באה לידי ביטוי בשלושה מנהיגים רוחניים בישראל של זמננו: הרב שג"ר, הרב ישראל יצחק בזאנסון והרב יצחק גינזבורג, וגזירת המימדים המשותפים שלה מתוך פועלם – שלושתם מייצגים נתיבים שונים אבל בעלי מאפיינים משותפים של נאו-חסידות. כפי שאולי לא יפתיע את קוראי הותיקים, אני מדבר על מגמת ההפנמה של מוקד המשמעות והסמכות הדתית בעידננו, שמביאה איתה דרישה לצורה פסיכולוגית וחוויתית יותר של קשר עם האלוהות. כמובן, כיוון כזה יוצר מתח עם המסורת ההלכתית, ההטרונומית באופיה, ואני דן גם בדרכים השונות שההוגים הללו מתמודדים עם המתח הזה.

אני לא יכול לפרסם את הגרסה הרשמית של המאמר – כתב העת רוצה שתשלמו כדי להוריד אותו מכאן. אבל המאמר בגרסה טקסטואלית זהה כאן ב-pdf, כאן ב-scribd, וכאן בחשבון ה-academia.edu שלי.

6 תגובות

  1. מדוע אתם מייחסים חוכמה או מיוחדות או תשומת לב הכי קטנה לתנועת החסידות ?

    זה סתם תנועה של בערים וכסילים שרק מביישים את העם היהודי .

    הם מאחזי עיניים והם לא מייצגים יהודים ובוודאי לא את בני התורה ולומדי התורה .

    הבגדים שלהם הם תחפושת בלבד .

    הבגדים שלהם באים מהמשמעות האמיתי של המילה בגדים כמו שייחס לשם תואר הזה בדיוק אדם הראשון .
    הבגד נקרא בגד כי הוא בוגד במציאות הפנימית של האדם שלובש אותו כי הוא מתעתע בבני האדם

    אהבתי

    1. גם אצלי, תמיד האמרות והרעיונות החסידיים מרתיחים אותי בהתרחקותם מהיהדות. חוץ מזה, כשאתה קורא חסידות אינך מרגיש שהינך לומד תורה, אלא קורא סיפורים בעלמא.

      אהבתי

  2. האם אניח נכון שהתכוונת ל: כיוון כזה יוצר מתח עם המסורת ההלכתית. במקום "כיוון כזה יותר מתח עם המסורת ההלכתית"?

    אהבתי

שקלא וטריא