החובה היהודית לקלוט פליטים

קשה שלא היה לחוש צביטה בלב עם היוודע נכונותן של גרמניה ואוסטריה לקלוט רבבות פליטים סורים, מעבר לרבבות שכבר קלטו. בעוד שאצלנו מבהיר ראש הממשלה שאין "עומק דמוגרפי" שמאפשר אפילו צעד הומניטרי סמלי, נראה שאחרים למדו היטב את הלקח ממלחמת העולם השנייה – דווקא אלה שאז דאגו כל כך לדמוגרפיה. חזקה על נתניהו שיעדיף תמיד לא לעשות מאשר לעשות, וסירובו לקלוט פליטי חרב אינו מפתיע. מה שמוזר הוא שתיקתם של הרבנים ומנהיגי הציבור הדתי, הן סרוגי הכיפה והן החרדים (לבד מיוצא דופן בולט).

מוזר, מפני שהמסורת היהודית מדברת באופן ברור על הענקת מחסה וסעד לפליטים. הכוונה אינה רק להבהרות החוזרות ונשנות, כמו נקישות נחושות על דלת אטומה, ש"גרים הייתם בארץ מצריים" ועל כן מוטלת על עם ישראל חובה נצחית לדאוג לגרים. כאן מדובר גם במצוות מפורשות.

בתורה עצמה כתוב: "לֹא תַסְגִּיר עֶבֶד אֶל אֲדֹנָיו אֲשֶׁר יִנָּצֵל אֵלֶיךָ מֵעִם אֲדֹנָיו. עִמְּךָ יֵשֵׁב בְּקִרְבְּךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בַּטּוֹב לוֹ" (דברים, כג, טז-יז). כלומר עבד שברח מאדוניו ומצא מקלט בקהילתך, לא רק שאסור לך להסגירו לאדוניו, אלא עליך לתת לו לשבת "עמך", "בקרבך", "במקום אשר יבחר", "בטוב לו". קל לראות כיצד התורה מדגישה חזור והדגש את חירותו של העבד להתיישב היכן שהוא רוצה, ופרשני המקרא קושרים את הפסוקים לאלה שקדמו להם, העוסקים במלחמה, ומסיקים שמצווה לקבל גם פליטי חרב.

וכך כותב הרמב"ם:

יש במצוות אלה תועלת גדולה, והיא שנסגל לעצמנו מידה נעלה זאת, כלומר שנעניק חסות למי שמבקש לחסות בנו, נגן עליו ולא נמסור אותו למי שברח מלפניו […] דין זה נקבע באשר לַפָּחוּת שבבני-אדם, הנמוך ביותר בדרגה, והוא העבד. על אחת כמה וכמה אם אדם מכובד מבקש את חסותך, מה רב מה שמוטל עליך לעשׂות למענו!" (מו"נ, ג, לט)

הרמב"ם מבין את הציווי על העבדים כמינימום, ובוודאי שחובה עלינו לעזור לאנשים שאינם עבדים, אשר בורחים ממקום סכנה.

וזה לא הכל. הנביא ישעיהו מפציר במואבים לאמץ מידה טובה זו של קליטת פליטים: "יָגוּרוּ בָךְ נִדָּחַי מוֹאָב, הֱוִי סֵתֶר לָמוֹ מִפְּנֵי שׁוֹדֵד" (טז, ד). הרש"ר הירש מסביר:

כאשר הגיעה עת חורבנה של מואב, מתאר ישעיהו את סיבת השואה. כל העמים השוכנים בגבול מואב היו זועקים על מעשי המואבים […] יש רק דרך אחת להעביר את רוע הגזרה: על מואב לשוב אל מידת החסד, וכאשר עדיין הוא עומד בפסגת אושרו ואורו זורח כצהרים, ינהג במידת החסד כלפי פליטים אומללים.

מסתבר שעל פי הנביא ממלכתם של המואבים חרבה מפני שלא גילו מידת חסד וקלטו פליטים.

היכן אפוא כל החרדים לצביונה היהודי של המדינה? מדוע אינם נזעקים כאשר ישראל חותרת תחת המסורת היהודית בצורה כזאת? איפה מתחבאים שלומי אמוני המדברים גבוהה גבוהה על "מוסר יהודי" ומבקשים לחזק את "הזהות היהודית"? כיצד לא נשמע קולם ברמה, בוכים על בניה של רחל אמנו שמתכחשים למורשת אבות ואמהות?

אל דאגה, אני לא תמים. ברור לי שכמו כולנו, גם המחזיקים עצמם נאמנים למסורת בוחרים לאילו חלקים ממנה להיות מחוייבים, ולאילו לא. זה בסדר גמור, כך כולנו עושים. אולם חשוב לעמוד על שתי נקודות:

הראשונה היא שראוי שגם הם יבינו שלמחויבותם למסורת יש גבולות ברורים. במילים אחרות, הם בוחרים איך הם יבטאו את יהדותם. הכרה זו חשובה לא רק משום היושרה שהיא מוסיפה לעולם, אלא משום שהיא מבהירה שמי שתולה בהלכה את התנגדותו להענקת זכויות שוות לערבים, הומואים או נשים משתמש בהלכה, לא מציית לה. זה לא היא, זה הוא. הוא גזען או סקסיסט, ומאחר שהוא כזה הוא בוחר בהלכות שמתאימות לדעותיו. בנצי גופשטיין מייחס לרמב"ם את עמדתו שיש לשרוף כנסיות בישראל, אבל כמובן שלא נשמע ממנו את ציוויו של הרמב"ם לקלוט פליטים.

הנקודה השניה קשורה גם היא למחוייבות. מחוייבות לא להלכה, אלא באופן כללי להכרעות מוסריות. כי מה שמעניין עם אלה הוא שהן דורשות מאיתנו להתאמץ. ככה זה: מוסר קשור ליחסינו אל הזולת, והזולת בדרך כלל מאתגר אותנו, לא מעניק לנו עיסוי ארומטי חינם. כדאי לשים לב אילו בחירות הלכתיות מאתגרות אותנו, מוציאות אותנו מאזור הנוחות שלנו ודורשות מאיתנו מאמץ, ואילו בחירות הלכתיות מחמיאות לנו, מחניפות לתפיסת העולם שלנו ומעניקות לנו את אותו עיסוי מפנק.

קל מאוד לספר לעצמנו שאנחנו עם סגולה ולכן מותר לנו להפלות לרעה אחרים. חסרים לנו קולות שקוראים ליהודים לקחת אחריות, לתת מעצמם, לעשות את מה שקשה ולא את מה שנוח.

ילדים ספרדים שהפכו לפליטים בזמן מלחמת האזרחים בספרד - The photograph shows children preparing for evacuation from Spain, during the Spanish Civil War, some giving the Republican salute. It is donated to Wikipedia Commons by the estate of Olga Brocca Smith, and is dedicated to all innocent victims of war.

פורסם היום במדור הדעות של 'הארץ'

49 תגובות

  1. כל הכבוד תומר. המאמר הזה היה צריך להופיע בדף הראשון ב"הארץ" ולא במדור דעות.
    שמעון גלר

    אהבתי

    1. זה חלק מקמפיין תקשורתי מתוזמן להצפת ישראל במהגרים בחסות הקרן החדשה וממשלות זרות.
      ממשלות עוינות מזרימות מאות מיליונים לארגוני שמאל בארץ בדיוק למטרה זו. בטור הזה גם עיוותו את התורה והוציאו דברים מהקשרם.

      אהבתי

  2. ברור כי כל הציווים המוסריים הללו נאמרו בזמן שניתן לקיימם. אך אמות המידה המוסריות, והרצון האובססיבי להיות עם סגולה השתלטו על אנשים כמוך. תומר. עד שמתעלמים התעלמות גמורה מכך שקיום של מידות טובות מסוימות חותר תחת עצם קיומנו בישראל.

    אני, בניגוד אליך, אינני מאמין בתאוריות גזע או בעליונות גזעית יהודית, ולכן לעולם לא אקבל את היות העם היהודי עם סגולה. נובע מכך שאין לדרוש מהיהודי מה שאין דורשים מכל אומה אחרת המצויה באותו מצב תנאים של היהודי.

    לעם היהודי היסטוריה ודת ייחודיים, נכון. התרבות היהודית מכתיבה לקבל את הגר ולשמור את הפליט, אמת ויציב. אך מאחר ואין היהודי על-אדם, מיד בסמוך לבקשת המקלט, שומה עלינו לבדוק בריאל פוליטיק, האם קבלת הפליט תביא עלינו אסון.

    פשוט וברור, שבמצב עניינים מיוחד שבו נמצא העם היהודי במדינתו, לא היו דורשים מאף אומה אחרת שתקלוט לתוכה יסודות זרים, שישנה סבירות משמעותית שיתאחדו עם מבקשי רעתה כדי למוטט את הקיום הלאומי שלה. ולכן אין לדרוש זאת גם מהיהודי.

    הגרמנים יקבלו חצי מיליון פליטים. מספר שאין בו כדי לאיים על קיומם. אך אם אנחנו נקבל 50 אלף אנשים שחונכו על ברכי השנאה והרצון להשמיד את ישראל (גם אם לא כולם עיכלו את השנאה), הרי קיבלנו עשרות אלפי אויבים בתוך גבולות מדינתינו. אבסורד שלא ניתן כיצד יש אנשים המסוגלים לקבלו.

    סיכומם של דברים. אף אני חש צביטה בליבי על כך שאיננו מסוגלים לסייע ביד הסובלים סבל נורא כל כך, בפרט לאור ההיסטוריה היהודית. אך עם כל הצער, העם היהודי חפץ בשלמות קיומו, לפני שחפץ בשלמות קיומם של אויביו, או של סתם זרים. ומאחר שאין היהודי עליון, אלא אדם רגיל המבטיח תמיד את הישרדותו לפני הישרדותם של אויביו. מגוחך ומנותק מן המציאות לבקש ממנו להקיז את דמו בעבור אויביו (ואף אם כתוצאה מקליטת הפליטים הסורים יהרג יהודי אחד).

    במקום התיפיפות הסובלת מאילוזיות של עליונות גזעית או מוסרית. יש לנקוט בצעדים ריאלים ורציונלים. ולסייע לאותם פליטים בארצותיהם, אם בכסף או באמצעים אחרים.

    לא ברור לי כיצד ההיגיון הכל כך פשוט ובסיסי שבדברים שלעיל, נעלם מן השיח הציבורי. ושולטות בו אמירות פופליסטיות כגון דא.

    אמרת אגב: איפה היו הנאורים כולם בארבע השנים האחרונות. מדוע קמו משינת האביב שלהם רק כעת. האם בגלל שנהיה הדבר 'אין'? וכמה מתוך הרצון לקבל פליטים הוא דאגה כנה לקיומם, וכמה מתוכו, דאגה כנה לקיומנו כליברלים, נאורים, עם סגולה.

    אהבתי

    1. נסים צודק. אני מסכים בכל מילה. ורציתי להוסיף עוד משהו, לפני שאנו מחפשים פרטנרים לאלטרואיזם המשובח שלנו, כדאי אולי לחשוב לרגע על שני מליון פליטים החיים בגבולות "ארץ ישראל השלימה" כבר כמעט חמישים שנה.
      זה אבסורד לדון אפילו במצוקתם של ה'מסכנים החדשים והמרעננים' במקום הבעיה הישנה והמוכרת שלנו, פלסטין הכבושה.
      האין זו צביעות?

      אהבתי

    2. הורי החלוצים לא פחדו מהקשיים ועלו להגשים את האמירה "לשנה הבאה בירושלים"
      חסידי אומות עולם היו מוכנים לסכן את חייהם ואת חיי משפחתם בתמורה לסיכוי שיהודי ישרוד עוד יום לפחות.
      ראש ממשלתנו מעלה את השואה על "ראש שמחתו" אבל…

      לו הדבר היא תלוי במעשי כל מדברי הריאל פוליטיק שכאן אז לא הייתה קמה המדינה ומימלא לא היינו צריכים לעסוק בשאלה הקשה מנשוא לקלוט או לא. מהסיבה הפשוטה שהמיעוט היהודי שהיה שורד היה פליט נרדף ולא אזרח במדינה המתיימרת להיות בית ומקלט לכל יהודי באשר הוא.

      אהבתי

      1. הכל תלוי במעשי בעלי הריאל פוליטיק! 1800 שנים חלמו על לשנה הבאה בירושלים אך בלי הריאל פוליטיק של הרצל, הציונות המדינית ובן גוריון ודומיו מדינת ישראל לא הייתה באה לעולם.
        אומנם בלי החלום אין מעשה, אך המעשה הוא העיקר. האנשים המעשיים הם שבנו את המדינה (ביניהם אב משפחתי, צוף דב"ש), ולא השוגים בדמיונות.

        ואין לדמות את עניין הפליטים הסורים לפליטים היהודים בשואה. כי אין הנידון דומה לראיה.

        אהבתי

        1. נסים פרט ונמק למה אתה מוצא יכולת להפלות בין פליט חרב אחד לשני

          בכל מקרה לא נראה לי נסים שהבנת את ההשפעה של הפחד על שיקול הדעת של אזרחי ישראל בניגוד להשפעתו על מי שעשו מעשים טובים. אלה שלא נרתעו ולא נתנו לפחד להשקיט את מצפונם

          אהבתי

          1. למיטב הבנתי, אלה לא בדיוק פליטי חרב. אף אחד לא מאיים על חייהם בטורקיה. אלה עקורים אומללים, שצריכים לשקם את חייהם וצריכים סיוע לשם כך, אבל לחוף מבטחים הם הגיעו. לא ממש פליטי חרב.
            חוצמזה, אני באמת לא מבין את השיח המאשים כלפי המדינות שלא קלטו יהודים בשנות ה-30. הן פעלו בדרך כלל בצורה הגיונית ומובנת בהחלט, ואין לי ציפיות שמדינה תפעל בניגוד לשיקולים שלה – ממשלה שעושה כך מועלת באמון האזרחים. הטענות היחידות שיכולות להיות הן כלפי הבריטים, שנעלו את שערי הארץ ליהודים; וכלפי הגרמנים עצמם, כמובן.

            אהבתי

            1. למה הם בורחים לתורכיה? לא זו השאלה
              הדיון נסוב על השאלה איך צריכה ישראל להגיב ביום שיגיעו לגבולה. לטעון שאלה לא פליטי חרב זאת רשעות או אטימות

              אהבתי

            2. תנסה להסביר איזה נזק היה נגרם לארצות הברית אם הייתה נותנת מקלט לאלה ששלחה באטימות מרושעת למשרפות

              הנושא יותר מדי עדין ומומלץ לא לזרוק סתם קביעות לא מבוססות

              אהבתי

              1. לא ברור לי למה אתה רואה בנושא "עדין". אם הייתי פוליטיקאי הייתי חושב עשר פעמים לפני כל מילה, אבל לשמחתי אני לא, ולכן אפשר לדון לגופם של דברים.
                מדינה אמורה לנהוג באחריות לפני שהיא מתירה לגל של מהגרים להגיע אליה. ספציפית לגבי ארצות הברית בשנות ה-30, אני לא צריך לספר לך שארצות הברית הפסיקה עם מדיניות ההגירה הפתוחה ב-1924. להגירה היו כמובן צדדים חיוביים, אבל גם הרבה שליליים – תבדוק כמה יהודים היו מעורבים בפעילות חתרנית-קומוניסטית או בפשע מאורגן. ברור שלא כולם, וגם לא רובם, היו כאלה – אבל מדינה אחראית ומוסרית לא אמורה להתנהג בנחמדות לפליטים או מהגרים על חשבון אזרחיה.
                לא ברור לי למה להשתמש במילים "רשעות" או "אטימות" בנושא שאתה עצמך אמרת שהוא מורכב. שאלת המעמד ויעדי ההגירה של העקורים מאוד רלוונטית, אלא אם כן אנחנו בקטע של מוסר הוליוודי כזה – העיקר לעשות איזו מחווה הירואית שמצטלמת יפה, במקום לרדת לפרטים הקטנים והמעצבנים,שאין בהם שום שאר רוח או תחושת סיפוק וטפיחה עצמית על השכם.

                אהבתי

                1. עידו איני רופא ואיני בודק ממה אתה סובל. אבל מתגובותיך עולה בברור שאתה סובל מחוסר הבנה בסיסי

                  קליטה, כמו טיפול בקשישים, כמו טיפול ביוקר הדיור כמו…..וכו' וכו' הם באחריות בלעדית של הממשלה.

                  האזרחים משלמים מיסים בכדי שיהיה לממשלה את הכסף הדרוש לה.
                  הממשלה היא שמתפקידה לנצל את הכסף בחכמה – למימוש אחריותה לאזרחיה משלמי המיסים.

                  אין דבר כזה הקליטה נופלת על קבוצה זו או אחרת.

                  כדאי שתבדוק אבל הממשלה היא שהתעכבה בבניית הגדר והיא זו שהביאה את הפליטים באוטובוסים מהגבול לתחנה המרכזית בתל אביב. היו ויש לממשלה סיבות לעשות זאת.

                  אם אתה פיכח עוד משנת 1999 אני מניח שתצליח גם לבדוק את העובדות ואולי גם להבין את המניעים של ממשלת הימין

                  שנה טובה וגמר חתימה טובה לך עידו לם ולשאר הקוראים שיקלעו לחילופי הדברים

                  אהבתי

    3. למרבה הצער יש פער בין המוסר בו מחוייב האדם למוסר בו מחוייבת המדינה מקרה הפליטים/מהגרי עבודה וכל אדם שנודד ממדינה ששיכת לעולם השלישי למקום אחר בדיוק ממחיש את הבעיה. לכל מדינה יש את הזכות להגביל את מספר הבאים בשעריה ומצד שני חלק מאותם אנשים הם פליטים כמו שאנחנו היינו בימי מלחמת העולם השנייה לפניה ואחריה. למספר הפליטים יש משמעות לאיכות החיים של כל תושבי המדינה לדוגמה תראו מה עשו הסודנים והאריתראים לשכנות דרום תל אביב וכאן מדובר על עשרות אלפים לעומת אוכלוסיה של 8 מיליון אנשים. מסקנה זו אינה שאלה פשוטה שיש לה תשובה פשוטה "מוסרית" וזהו

      אהבתי

      1. לא הסודנים ולא האריתראים עשו רע לתושבי שכונות דרום תל אביב. זו הממשלה וחוסר האכפתיות שלה.

        הממשלה היא זו שהסיעה באוטובוסים את מסיגי הגבול לשכונות דרום תל אביב.
        זו הממשלה שמשתמשת בהם כשוט בפני כל מי שקורא לשיפור שכרו ותנאי חייו
        זו הממשלה שמתעלמת מהשכרת קורת גג שלא ראויה למגורי אדם לאותם פועלים זולים
        זו הממשלה שמתעלמת ממצוקת הורי התינוקות שנאלצים להשאירם במעונות מסוכנים על מנת לצאת ולהביא הביתה שכר רעב

        זו בדיוק אותה הממשלה שזונחת את אחרוני ניצולי השואה ומפקירה את הזוגות הצעירים לחסדי השוק השחור והבנקים למשכנתאות.
        אני מצפה שממשלה תהווה זרוע מבצעת של רצון תושביה ושבמעשיה לא תפגע באמות מידה מוסריות ולא תקל ראש בטיפולה במי שמעל מעשיו מתנופף דגל שחור. ואתה רן שחם?

        אהבתי

        1. מדינת ישראל קלטה בשנות התשעים מליון עולים מרוסיה ועשרות אלפי עולים מאתיופיה. אבל שמדובר במהגרים מוסלמים שמסתננים לכאן מדינת ישראל לא מוכנה להתאבד. נכון שתאוות הבצע שיחקה תפקיד ולקח כמה שנים עד שהגדר הוקמה. עדיין לישראל יש חובה לאזרחיה לא להכניס מהגרי עבודה בדיוק כדי שלא יהיה סחר עבדים וזה רעיון מצויין שלא לבדוק אם הם פליטים כדי שלא יכנסו למערכת משפטית שיכולה לתת להם אזרחות ולעודד אחרים לבוא. בקיצור מדינות אירופה מטיפות לנו על מוסר? הנה יש להם מהגרים מאפריקה ומהגרים מסוריה נראה אותן.

          אהבתי

  3. למה ציפית, בכל נושא בארץ הרבנים האורתודוקסים צפויים להשמיע את העמדה הכי אתנוצנטרית ושונאת זרים שניתן להעלות על הדעת, הם לא מבינים מהו מוסר.
    כשאני שומע אותם עולות במוחי שתי אמרות חז״ל ״האומר אין לי אלא תורה אפילו תורה אין בו״,׳״כל תלמיד חכם שאין בו דעת נבילה טובה הימנו״ (לא בהכרח במשמעותן המקורית).

    אהבתי

    1. לא רק האורטודוקסיה נגועה. נגועים עוד רבים שאינם חרדים אבל כאלה השייכים למאמינים. אלה השומעים את המפחיד הלאומי והפכו למבוהלים

      אהבתי

  4. תומר, אני מסכים איתך עם כל מילה למעט בעיה אחת שהופכת את כל הטיעון על פניו.
    העם הסורי הוא עם שחונך על שנאת ישראל, נהג לערוך הפגנות בהן שרפו דגלי ישראל וארה"ב, ובאופן כללי מאמין (אולי לא כל יחיד ויחיד אבל ככלל) שמדינת ישראל כמדינת היהודים אינה צריכה להתקיים.
    בהינתן העובדה הזו, איני מבין כיצד אפשר לקלוט כמות משמעותית של פליטים שתעשה איזשהו שינוי, למעט נזק עצום למדינת ישראל.
    במקום לקלוט פליטים (ולמען האמת זו דעה שהייתה צריכה להישמע מזמן….) יש לעשות מה שכן ניתן, כלומר להמשיך ולטפל בפצועים מהקרבות ואולי אף להגביר את הכמות, לשלוח סיוע של מזון ותרופות ועוד כהנה וכהנה.

    אהבתי

    1. אפשר לחשוב שישראל היא איזה מדינה חלשלושה וכל פליט ימוטט אותה

      מי שגדל על שנאה מוצא בשנאה נחמה ותירוץ לכל דבר עוולה. בינתיים איני רואה את אלפי הפליטים המתדפקים על גבולנו אבל אני כבר שומע את המבוהלים שכבר שכחו מאין באנו ומהי מורשתנו

      אהבתי

      1. סליחה אני לא בטוח שזה הרגע לתת לפלסטינים את זכות השיבה. אז אולי זה לא מוסרי אבל למדינה שלנו יש חובה כלפי אזרחיה בכלל להשאר מדינת עולם ראשון. אין לנו עוד מדינה. תורכיה ואירופה מספיק גדולות כדי להתמודד עם מליוני הפליטים מסוריה.

        אהבתי

  5. נדמה לי שדווקא הבהרת יפה מדוע יש פה המשך של קווי אופי יסודיים של היהדות.
    יש שני יסודות, קשורים מאד זה לזה, שמאפיינים את היהדות מראשיתה – ובוודאי מהתקופה של חז״ל, בהבחנה מהנצרות:
    1. היהדות פחות מדברת בעקרונות מופשטים ובהצהרות דרמטיות, ו׳מעדיפה׳ לרדת לפרטים, לבדוק כל מקרה לגופו, על כל צדדיו. פחות הצהרות על מוסר וצדק ויותר ירידה לפרטים של הלכות השבת אבדה או צדקה. ממילא זה מתאים שגם כאן, כשמופיעה בעיה מורכבת וסבוכה, לא ממהרים לצאת בהצהרות בלי לבחון את כל הצדדים.
    זה נכון שהנטייה הזאת יכולה להוביל לקטנוניות וסטגנציה, וזה טוב שיהיו אנשים כמוך או כמו הרב שרלו שיזעקו, אבל זאת ׳מחלה יהודית׳ – ולא עזיבה של עיקרון יהודי.
    2. המוסר אינו קורבני, אלא מתייחס גם לצרכי ה׳אני׳, לא פחות מאלה של ה׳זולת׳. יש חיבה גדולה לאלטרואיזם ונתינה, אבל גם שימת לב מתמידה שהנתינה לא תחריב את הנותן. רואים את זה בכל הלכות צדקה, אבל הדוגמה הקלאסית היא קביעתו של רבי עקיבא בסיפור על ההולכים במדבר – ״חייך קודמים לחיי חברך״.

    כמדומני דווקא הגישה הטרגית/הרואית שמשתקפת בדבריך, שהולכת אל המעשה המרגש, שמא יש לומר המצטלם, ופחות לבחינת האפשרות להוביל שינוי ממשי וחיובי במציאות – היא זאת שלא בדיוק ׳יהודית׳.

    מעבר לכך, למעט אולי בודדים הזויים, לדעתי אין בארץ אנשים שלא הפנימו את הקריאה לדאוג לגר ולנצרך, כולל בנצי גופשטיין וגם אחרוני הטוקבקיסטים. יכול להיות שזה פחות בוער אצל חלקם מאשר אצלך – אשריך. אבל גם יכול להיות שהם מנתחים את המציאות ואת ההשלכות אחרת.
    כדאי להזכיר שישראל כבר קלטה פליטים ומהגרים רבים, קליטה שכבר גבתה מחיר כבד מאד משכונות בדרום תלאביב ועכשיו היא בדרך לגבות אותו מערד.
    יותר מזה, היא כבר קלטה וקולטת פצועים רבים מהלחימה בסוריה – קליטה שגם לה יש מחיר לא קטן. והיא גם כבר הובילה למורכבות קשה ביחס למיעוט הדרוזי.
    טרם מצאנו את האיזון הנכון, איך לקלוט אותם עד כמה שאפשר באופן מוסרי ומיטיב, אך לא להוביל לאסון באזורים מסוימים. לרוץ עכשיו בהצהרות על קליטה נרגשת של פליטים, זה בעייני קצת פזיז.

    שבת שלום ושנה טובה!

    אהבתי

  6. יפה, ויש עוד:
    ישעיה כא:
    יג מַשָּׂא, בַּעְרָב: בַּיַּעַר בַּעְרַב תָּלִינוּ, אֹרְחוֹת דְּדָנִים. יד לִקְרַאת צָמֵא, הֵתָיוּ מָיִם; יֹשְׁבֵי אֶרֶץ תֵּימָא, בְּלַחְמוֹ קִדְּמוּ נֹדֵד. טו כִּי-מִפְּנֵי חֲרָבוֹת, נָדָדוּ; מִפְּנֵי חֶרֶב נְטוּשָׁה, וּמִפְּנֵי קֶשֶׁת דְּרוּכָה, וּמִפְּנֵי, כֹּבֶד מִלְחָמָה.

    מצודת דוד:
    כי מפני וגו' – כאומר ואם תשאלו למה נדדו ממקומם אשיב לאמר שנדדו מפני חרבות האויב.
    מתוך:
    http://tora.us.fm/tnk1/messages/prqim_t1021_2.html

    אהבתי

  7. האמת שיש סתירה ענקית בדברי הרמב"ם עצמו או שלא הבנו את דבריו כראוי או שהוא סותר את עצמו..הרי בהלכה אחרת לגמרי הוא כותב באופן ברור לחלוטין:"והעמים שאין ביננו לבינהם מלחמה אין אנו מסובבים להם את המיתה אך גם אין להצילם אם נטו למות "..כלומר הוא אומר באופן מפורש לחלוטין-גוי-איזה גוי שלא היה פליט ילד גבר אישה בהיריון מאמן בחדר כושר חייל מציל בים-שנמצא בסכנת חיים-חובה הלכתית לתת לו למות ואסור להושיט לו יד לעזרה..ומזה לקלוט פליטים אם לא להושיט להם יד לעזרה ?הרי זה עבירה שהרמב"ם עובר על דבריו שלו עצמו שם הוא כותב כי אין להציל שום גוי מסכנת מוות ושזהו איסור הלכתי..וכאן כותב הרמב"ם שיש להציל פליטים מסכנת מוות

    מעניין..
    אני אגב מתנגד לפסיקה הזאות של הרמב"ם באופן חריף ביותר..ורואה בו כבנאדם חשוך גזען פרימיטיבי ומסוכן לחברה המודרנית..אך מענינת אותי הסתירה העמוקה בדבריו…ואגב לפי דעתי כול העניין של קליטת הפליטים והעזרה של גרמניה היא לא אלא ניסיון לפצות ולשפר את תדמיתה בעיני העולם בעקבות מעלליה לפני כ70 שנה ..וישראל?במידה והפליטים לא יזיקו לביטחון מדינת ישראל..מין הראוי אני חושב שכדאי לקלוט אותם..אך הסכנה הגדולה מאוד שיש היא שפליט כזה או אחר שיבוא לישראל יגרום לפיגוע טרור או רצח ..
    בברכה
    דאיסט קשה עורף

    אהבתי

  8. עדיף שישראל תעזור לכורדים במלחמתם בבאסלמו-נאציזם ובפשיזם. כך לגבי שאר העמים והעדות, שמוכנים להיות בקשר איתנו. אבל זה לא נושא לפירסום.
    מדינת ישראל נועדה לקלוט עולים מבני ישראל, שחלקם בורחים משנאת עם ישראל של מהגרים מוסלמים באירופה.

    אהבתי

    1. מדינת ישראל נועדה להיות מדינת היהודים.
      בתגובתך עמית אין שום שיור לא לצוויים שבתורתנו ולא בצווי של המליונים שנטבחו לזכור ולא לשכוח
      טיעוניך עמית שומטים את הבסיס להמשך קיום מדינת ישראל. אם אין שיור יהודי אין קיום לישראליות מסוג זה או אחר

      אהבתי

      1. לדעתי עדיף למנוע את יצירת בעיית הפליטים מראש ע"י עזרה ללוחמים במשטרי רשע. את זה העולם לא עשה, כשהפקיר את צכיה, ולא עושה עכשיו.
        חבל שאתה קורא לבני ישראל בשם, שניתן לחלקם ע"י עמים אחרים.
        לעם ישראל יש זכות הגדרה עצמית כמו לכל עם אחר.
        טיעונך שומטים את הבסיס הדמוגרפי למדינה דמוקרטית של עם ישראל בארצו.

        אהבתי

        1. פליטים שעוד לא מגיעים מדאיגים אותך כבר עכשיו. מעניין מה דעתך על המוסלמים שמוותרים מרצונם על הזכות להיות חלק מאתנו? אבל זה כבר גלישה מעצם העניין.
          תנסה להתמודד עם הסוגיה העקרונית

          אהבתי

          1. כן, אני בעד מניעת בעיות או טיפול לפני, שהן נעשות חמורות.
            מה כונתך ב"ויתור" של חלק מהמוסלמים? האם כונתך, שבניגוד לנכונות של תושבי טיצ'ינו לחיות בשלטון שוייץ, יש בעיות בממשל הישראלי, שבגללם חלק מהמוסלמים לא רוצים את שלטון ישראל? תשובתי, שבאמת צריכים להיות תיקונים בשלטון הישראלי כמו: יותר תיכנון כדי למנוע בעיות. לעומת זאת אם מוסלמי רוצה להתקיים ולהגדיר את עצמו על במדינה הסלפית של הג'זירה ולא להיות חלק מהקידמה זו זכותו בתנאי, שהוא לא פוגע באחרים.

            אהבתי

    2. ישראל עזרה לנוצרים "הסימפטים" בלבנון וגרמה לטבח בסברא ושתילה ובנוסף אותה משענת קנה רצוץ שאיתה רצו לחתום הסכם שלום באשיר ג'ומייל נרצח ומחליפו לא חתם איתנו על הסכם שלום. אתה יכול להבין מזה שכל מעורבות שלנו עם עדה מוסלמית, נוצרית, יזידית ואפילו דרוזית. (סמיר קונטר "הזכור לטוב" הוא דרוזי מסוריה) במזרח התיכון היא מעורבות שתורמת לעדה שנלחמת אבל ממש מנוגדת לאינטרס של ישראל. מה לעשות מלחמת העדות במזרח התיכון "גדולה" עלינו למזלנו לא קשורה בנו וכאשר דאע"ש יגיע לגבול המזרחי שלנו או לגולן הם ילחמו גם בנו.

      אהבתי

  9. הצילום מעניין. מה רואים בצילום? חבורת נערים מצדיעים הצדעה קומוניסטית. הסבטקסט ברור: פרנקו והיטלר ניסו להרוג אותנו בגלל שאנחנו בולשביקים, לא הצליחו, נתארגן מחדש בגולה ונראה להם מה זה. כמה שנות אור זה רחוק מהפליטים הסורים שהסבטקסט היחידי שהם מנסים למכור לנו הוא "הצילו הושיעו יהודים טובים". כמה חבל שהמערכת ההומניטרית הבינ"ל מכריחה במוצהר אנשים לוותר על זהותם לטובת התקרבנות גנרית.

    אהבתי

  10. ששמאלנים מלוקקים מדברים על קליטת פליטים הם מתכוונים כמובן שהעניים בדרום תל אביב הם אלה שיעשו את הקליטה הזאת והם בשמאל יקבלו פרסים באוניברסיטאות על נאורות, תמשיכו לחלום.

    אהבתי

    1. תגובה הזויה
      יש מי שאין לו מה להגיד אז הוא מעתיק איזה סיסמא וחושב שאמר דבר חכמה

      עידו לם אני מניח שאתה מחשיב עצמך לישראלי גאה אז רק רציתי שתדע שהמדינה קמה בגלל חלום מתמשך שרק שמאלנים ידעו להפוך למציאות. אז ברגע שתתחיל לחשוב תדע גם לתת להם ולחלומם סיכוי להמשיך להתקיים.
      מעשיהם של אנשים הזויים עלולים חס וחלילה להפוך את החלום לסיוט

      אהבתי

      1. מה הקשר למעשיהם של השמאלנים דאז לאוסף הבטלנים יושבי הקרנות כיום שנקרא במחוזותינו שמאל? עם קליטת פליטים זה דבר מבורך ונאצל אז שהשכבות החזקות הן אלה שיעשו זאת ולא העניים.

        אהבתי

        1. עידו לם מדגים יפה את הדמגוגיה הימנית הנפוצה.
          מי שאמור לקלוט את הפליטים זו המדינה ולא תושבי שכונה כזו או אחרת. מה שנעשה כיום בדרום תל אביב אינו קליטה של פליטים, אלא בדיוק להיפך.
          כאשר המדינה מחליטה על קליטת הפליט היא מעניקה לו זכויות תושב כאלה ואחרות, אשרת עבודה, ביטוח רפואי וכדומה. כל אלו נשללים כרגע ממבקשי המקלט בדרום תל אביב.
          כל מה שיש לנו שם זה עשרות אלפי אנשים שהובלו מהגבול הדרומי לשכונות המצוקה בדרום תל אביב ונזרקו שם בלי שום נטילת אחריות של המדינה בנושא. את המחיר הכבד משלמים תושבי דרום ת"א וכמובן מבקשי המקלט עצמם.

          אהבתי

          1. אל תיתממי: גם אם המדינה תחליט לקלוט את הפליטים אלה יהיו השכבות העניות ביותר שיקלטו אותן, המדינה לא תעשה שום ניסיון אינטגרציה אמיתי של הפליטים עם השכונות האמידות ובטח שתושבי השכונות האמידות לא יעשו מאמץ לקלוט אותם, מעבר להבלים מצויים של הזויים לא אמרת מילה אחת ריאלית.

            אהבתי

            1. מתגובתך אפשר להבין שלפי דעתך יש לך תשובה טובה לשאלה שלך: בעניין "אוסף הבטלנים יושבי הקרנות כיום שנקרא במחוזותינו שמאל". בהתאם לטענתך זו אוסף הבטלנים זו הממשלה. אתה בעצמך קובע שהממשלה לא תקלוט ולא תעשה כלום ושוב היא תפיל את העומס על החלשים..

              רק ששכחת שלא השמאל בממשלה אלא הימין. נראה לי ששתית יותר מדי לכבוד השנה החדשה

              אהבתי

              1. אני לא סובל את ממשלת הימין הישראלית, אבל גם אם היה שמאל בשלטון הקליטה הייתה נופלת כולה על המוחלשים והעניים, ואני פיכח עוד משנת 99.

                אהבתי

                1. אם כולם מסכימים שאנשים שנכנסים לישראל צריכים לעבור תהליך מסויים שכולל תקציבים מהמדינה ותכנון מסויים הכל טוב. ברגע שאנשים נכנסים לישראל ולא עוברים בצורה מסודרת דרך מערכת קליטת העליה ברור שהם יהפכו לנטל חברתי ברור שהם יתקעו בדרום תל אביב או בכל שכונת עוני שיש. אין קשר למוצא של אותם אנשים. למרבה הצער ארגוני השמאל "מחביאים" את נתוני הפתיחה הבעייתיים של אותם מהגרים היפותטיים כלומר את עובדת היותם מוסלמים. העובדות הן שהמהגרים מסודן הם מוסלמים רוב המהגרים מאריתראיה הם מוסלמים ושפת כל המהגרים האלו וגם המהגרים שאתם רוצים לקלוט היא ערבית. המהגרים האלו מחזקים את ה"פלסטינים" ולא את הרוב היהודי ישראלי במדינת ישראל. אתם יודעים בדיוק מה קורה בערי אירופה המרכזיות בהם יש רובעים שלמים עם מהגרים מוסלמים אתם באמת רוצים להגיע למצב הזה בישראל?

                  אהבתי

                  1. עצוב לראות עד כמה אזרחי המדינה לא מבינים את מה שקורה אבל רצים אצים להגיב
                    הממשלה היא האחראית למה שקורה. היא ולא אף אחד אחר. האופוזיציה תפקידה להיות משקל נגד לממשלה.
                    אין דבר כזה כניסה לא מסודרת למדינה. אין דבר כזה הקליטה הלא מסודרת נופלת על כתפי החלשים. יש ממשלה שלא מתפקדת כראוי ואז גם נכנסו בצורה לא מסודרת וגם אותה ממשלה הסיעה בצורה מסודרת לדרום תל אביב
                    החזקים משלמים מיסים בכדי שלממשלה יהיה תקציב לעשות את מה שהיא צריכה. ראש הממשלה השוויץ שהוא מוריד מע"מ ומס חברות בגלל המצב הכלכלי המשתפר. אז אם המצב הכלכלי משתפר למה ראש הממשלה לא מטפל בסיוע לשכונות דרום תל אביב. למה חסידיו השפוטים רוצים שהחזקים שמשלמים הרבה מיסים יעשו את תפקיד הממשלה?

                    אהבתי

    1. נזק שטיפש אחד עושה יהיה לאלפי חכמים קשה לתקן
      הלהט חסר המחשבה להשחיר את האחרים בתקווה שיוציא אותנו טובים מוחק את הסיכוי למחשבה
      מדינת ישראל נלחמת בכוונות של גורמים עויינים לגרור חיילי וקציני צה"ל למשפטים על רקע פעילותם לבטחון המדינה…..והנה פה בא חכמולוג אנונימי ומכשיר את השרץ. אין שכל אין בעיות לטיפש. לא אכפת מהצרות שהוא גורם

      אהבתי

  11. קשה היה שלא לחוש צביטה בלב עם הוודע דבר התפכחותם של גרמניה ואזרחיה מהאוטופיות המוסריות שלהן.
    דרכו של עולם, דם רב ניגר עד שמודה השמאל בטעויותיו ובתמימותו, אם בכלל, והנה, כעת, תוך שבועיים- כבר חזרה בה גרמניה.

    וסתם שאלה- עם כזו סלקטיביות, למה אתה טורח לציין שמשהו מופיע או לא מופיע במסורת היהודית? בתור מה זה משנה? תאמר- טוען אני כלפי המאמינים ללא סייג, ואילו אני אכן איני מחויב. אולם וודאי שהמקורות (האורתודוקסיים לפחות) רחוקים מדבריך מאוד, ויחסם לאויבים הקוראים להשמדתנו חמור הרבה יותר גם ממה שמבטאים הרבנים בפיהם, ומדוע תטריח אותנו בקריאות נדושות וצפויות מתוככי בתי המדרש החילונים?

    אהבתי

    1. לא יודע ולמעשה גם לא חשוב למי מכוונים דברי עובר האורח. מה שחשוב לדעתי זה לוודא שהקריעה המכוונת של הציבור הישראלי לא תביא אותנו אל אסון.
      עצוב לראות שאת החמלה האנושית לחלשים ( אנדר דוגס ) הפך מנהיג חסר אחריותלתכונה מקושרת לאוייב פוליטי. כל אדם באשר הוא אדם חייב לשמור צלם אנוש ולהגן על זכויותיהם של החלשים.
      בלי שנרגיש אנחנו מחליקים במדרון. מדרון שעוזר לבעלי ההון לעלות ולחלשים להמשיך ולשקוע.

      אהבתי

שקלא וטריא