מדינת ישראל מתיוונת

ההשוואה בין "היהדות" לבין "התרבות היוונית" הפכה לאחת ממצוות החג ולעוד הזדמנות לחדד את יומרת הייחודיות של המסורת היהודית. גם אם החשמונאים עצמם התייוונו בתוך שנות דור, תהיה זו טעות להחמיץ את ההבדלים ששררו אז בין שתי התרבויות, וההשוואה ביניהן, גם אם היא בהכרח פשטנית, מציעה לנו מבט ביקורתי על ימינו.

הבה ננסח זאת כך: התרבות ההלניסטית השתיתה עצמה על האוניברסלי. במקביל, היא דחתה את החריג. ניקח את הפילוסופיה האריסטוטלית כדוגמה מייצגת. אריסטו מתייחס אל הטבע כאל מערכת, ואל הזמן כאינסופי לכל כיוון. עולם כמנהגו נוהג, מאז ומעולם, ומאז ועד עולם. גם החברה כך: יש מעמדות חברתיים, והם קבועים. יש סוגים של משטרים פוליטיים, גם הם קבועים. יש אדונים ועבדים, אזרחים ונתינים, וכולם מסודרים בקהילה שהיא בפוטנציה אוניברסלית: היא יכולה לחול על העולם כולו.

אצל אריסטו לכל דבר יש טלוס, כלומר מטרה והגשמה, אבל אין טלוס להיסטוריה. לא מצפים להשלמתה ולקצה. אצל אריסטו לכל אדם יש ייעוד ופוטנציאל שעליו לממש, אולם אין ייעוד כללי לאנושות ומטרה שעליה להגשים ככלל. במובן הזה אריסטו משרטט מציאות של שגרה טבעית, שהשינויים בה לעולם אינם מהותיים.

במלים אחרות, ההלניזם לא מציג יומרה לייחודיות סגולית. ערי הפוליס השונות התחרו ביניהן בכל דבר — מצורת המשטר ועד לספורט — אבל לא היתה עיר שטענה שהיא נבחרה על ידי האל העליון (היחיד) לעולמים, ושיש לה משימה היסטורית מיוחדת וייחודית. לא היתה עיר שהיתה מתנגדת לכך שההבדלים בינה לבין הערים סביבה יטושטשו לטובת קהילה אחידה ואוניברסלית. להיפך.

המסורת היהודית בעת העתיקה שונה בכל אחד מהמאפיינים האלה. היא פרטיקולריסטית, בעלת תפישה היסטורית טלאולוגית, מכוונת לייעוד מסוים ומדברת על סיום ההיסטוריה (גאולה). הרעיון המשיחי מופיע בה גם כיציאה ברורה מהטבעי והשגרתי (גר זאב עם כבש). במלים אחרות, היהדות מציגה את רעיון החריגה: העם החריג, שמוטל עליו ייעוד חריג, שיוגשם בזמן חריג.

כמובן, גם למסורת היהודית יש שאיפה אוניברסלית ובשורה אוניברסלית, אולם אלה מתממשות דווקא דרך גורלו הפרטיקולרי של עם מסוים, ולא פחות חשוב — באמצעות מעשיו. הוא לבדו נושא באחריות להוציאה מהכוח אל הפועל, הוא לבדו נושא ביומרה לחריגה מהקיים כדי להגשים את מה שמהותית ועקרונית לא קיים, אבל מחכה להתקיים.

גם לאחר אלפי שנים ניתן למצוא את המאפיינים האלה בתנועה הציונית. בצד התקווה לחזרה למשפחת העמים ביקשה הציונות, המדינית והתרבותית, גם לכונן חריגה. לבנות בישראל חברת מופת שתהיה מודל מודרני של שגשוג ותיקון חברתי. כן, אור לגויים. כאשר דוד בן גוריון דיבר על כך ש"ימות המשיח חשובים יותר ממשיח, והעם היהודי חי בימות המשיח", הוא התכוון לומר שללא הציפייה לחריגה, ללא השאיפה למה שאין וצריך להיות, אין קיומו של העם היהודי שלם.

זה הרקע שכנגדו יש להבין את הטרגדיה שבמציאות הנוכחית, אותה מציאות שבה ישראל משלימה אט־אט עם אובדן התקווה לרוממות ומתפרקת מהשאיפה למופת. לבד ממס השפתיים הרפה של ראש הממשלה על שתי מדינות אי שם מעבר לקשת, מחנה הימין מדבר בקולות שונים, אבל עם מסר אחיד: אין ולא יהיה שינוי, הים אותו ים והשכנים אינם טובים. אין ברירה אלא לשלוט על מיליוני בני אדם בכוח, פּאקס ישראליאנה לעולמים מהירדן לים.

החזון שמוביל מחנה הימין בעת הזאת מבטא אפוא נטישה רבתי של התפישה היהודית המסורתית שבן גוריון כינה "ימות המשיח". אין בו תיקון ואין העפלה, אין ציפייה לטוב אלא השלמה עם הרע. עזבו אותנו מבניית חברת מופת, או אפילו חברה הגונה, הם אומרים. כדי לשמור על החיים נסכים לוותר על חיים ראויים. במקום "תיקון עולם במלכות שדי" הסיסמה המובילה היא "אין ברירה", והיא מובילה למעגלים נשנים וחוזרים של סבל. עולם כמנהגו נוהג, אחד כיבוּשנו לעולם ועד.

בחנוכה הזה יש לומר: זו התייוונות.

אריסטו

פורסם במדור הדעות של 'הארץ'

25 תגובות

  1. רק לפני כמה פוסטים קראתי אצלך שהגאוליים בכלל קראו את סורל והם רוצים להושיע את כולנו דרך דם ואדמה. זאת בעוד מה שאתה מתאר כאן נשמע כמו מהלך ליברלי לגמרי – למדינה אין תכלית מעבר למסגרת סטטית ולחברה אין "תיקון" מטאפיזי. אז תחליט, גאולה ותלוס זה טוב או רע? או שזה רק גאולה מסוימת? או שהגאולה זה רק שהרצוג יכנס וכל השאר זה media ad finem?

    אהבתי

  2. אליבא דמאמרך, "הטרגדיה שבמציאות הנוכחית, אותה מציאות שבה ישראל משלימה אט־אט עם אובדן התקווה לרוממות ומתפרקת מהשאיפה למופת." ו "החזון שמוביל מחנה הימין בעת הזאת מבטא אפוא נטישה רבתי של התפישה היהודית המסורתית שבן גוריון כינה "ימות המשיח". אין בו תיקון ואין העפלה, אין ציפייה לטוב אלא השלמה עם הרע. עזבו אותנו מבניית חברת מופת, או אפילו חברה הגונה, הם אומרים. כדי לשמור על החיים נסכים לוותר על חיים ראויים. במקום "תיקון עולם במלכות שדי" הסיסמה המובילה היא "אין ברירה", סוף ציטוט, ובכן אנוכי הנמנה על נאמני הלאום היהודי, מצוי פוליטית ורעיונית בימין העמוק, הוצאתי זה עתה ספר בשם: ישראל אור לגויים הלכה למעשה" פרי הרבה שנות מחקר ולימוד, דווקא בתחומים הגשמיים, בו נפרשת יריעה רחבה מאוד של תיקון עמוק בחיי העם והחברה, ברוח הלאומיות היהודית, אם תרצה ברוח המכבים ובניגוד לרוח המתייוונים. בשיא החשכה, עת שעם סגולה, נראה לרבים מבניו הוא – כמו לתומר פרסיקו – כחושך לעצמו, הפציע השחר; חזון חדש אך גם עתיק יומין מאיר את הלבבות; בשורת הגאולה הגדולה, המתדפקת בשער. בעת שקם מנהיג, חכם, אמיץ, רב תושייה, מודע לייעודו של עם, נושא חזון ישן שמתלבש בלבוש חדש ומתגלה כעם סגולה והופך לאור לעצמו ולגויים. הספר שמדהים את קוראיו הלאומיים ונוסח בהם תקווה מחודשת, מציג לפני הציבור את מכלול 'מהפכת אחרית הימים', לא מבחינת הדת, אלא דווקא יותר מבחינת הדעת, ההיבטים התודעתיים, המדיניים, הפוליטיים, החוקתיים, הצבאיים, הכלכליים, האמוניים, המדעיים, הטכנולוגים, האסטרטגיים של מהפכת הגאולה שכבר הפציעה והכל בתואם לנבואות הנביאים. לקריאה בחינם של http://www.davidishshalom.com אשמח ליצור אתך קשר כדי להתמודד פנים אל פנים עם טיעונך לעומת נימוקי וביאוריי. אשמח לקבל ממך מייל ואם תעיף מבט בספר שאמור לסתור את דבריך כאן.

    אהבתי

  3. ניתוח מבריק כהרגלך. רק לא הבנתי למה עצרת בימין? ומה שמכונה היום שמאל אין הוא צל חיוור ולא קוהרנטי לציונות של תנועת הפועלים!?

    אהבתי

    1. חלקים גדולים ממנו – ודאי. אבל הסוגיה המוסרית המרכזית של זמננו היא איך להתייחס למיליוני אנשים שתחת שליטתנו, וכאן השמאל עדיין מחזיק בשאיפה מוסרית, שחלקים מהימין כבר השלימו עם אבדנה.

      Liked by 1 person

      1. מר תומר פרסיקו, אני איש לאומי וחוקר חברתי בין היתר, הראיות הן מוצקות לכך שמי ששולט כאן הוא השמאל, הוא שאחראי להוציא את דיבת ישראל לרעה בעמים, הוא שאחראי להרס מערכת המשפט שהפכה למשפח – נתניהו עצמו סוכן השמאל, שתי מדינות ונאום בר אילן הממוחזר שוב ושוב, זוכר – אי לכך, הסוגיה המוסרית המרכזית של זמננו היא השליטה הבלתי דמוקרטית של השמאל במדינת ישראל, שמאל שדוחף בעיוורון לתהום, שמאל שדוחקנו לשואה נוספת, שמאל שבאחריותו כל פשעי הטרור מאז שהביא עלינו את מחבלי אוסלו, שמאל שתול שממומן על ידי שונאי ישראל, שמאל שחלומו הרטוב לבצע טיהור אתני ליהודי יהודה ושומרון, והוא עוד מתחסד ומטיף לנו מוסר.

        אהבתי

      2. יש הרגשה, שמתחזקת על-ידי האירועים של השבועות האחרונים, שה"שאיפה המוסרית" של השמאל התחלפה מזמן בלעומתיות מלאת טינה אשר רק מנסה לנגח את הימין ואת מדינת ישראל. אותם "מיליונים שתחת שליטתנו" הופכים בקלות כלי משחק בידיו של ה"שמאל המוסרי" בשם המטרה החשובה באמת – הבכת ישראל ושלטון הימין שלה. כשמבינים את התמונה כך הרבה יותר פשוט להבין איך פעיל זכויות אדם (שמאלן?) מסגיר שמות של פלסטינים שמוכרים קרקעות ליהודים. אבוי לנו ולשאיפות המוסריות שלנו.

        אהבתי

  4. מרגיש לי קצת פשטני מדי. כל מי שמתנגד לרעיונות שכבר התבררו כמופרכים (דוגמת שתי מדינות לשני עמים, אוסלו, ההתנתקות וכו') מיידית מוגדר כאחד שמעוניין שמה שהיה הוא שיהיה ושהמציאות הנוכחית תימשך עד אינסוף כפי שרצו היוונים ?!
    מצטער, לא קונה את זה. גם ריב"ז ביקש יבנה וחכמיה. יש תהליכים שלוקחים יותר מכמה עשרות שנים ואולי אף יותר מכמה דורות. פשוט מסתבר ששיבת עם ישראל לארצו היא לא דבר שיביא את הגאולה מיד מחר בבוקר, אלא בעוד כמה עשורים.
    מכאן ועד ללקרוא לכל הימין מתייוון הדרך עוד מעט ארוכה…

    אהבתי

  5. מוזר.
    חשבתי שהימין מכוון אל אפוקליפסה כלשהי.

    לא כל הימנים מדברים על אפוקליפסה ואפילו לא כולם חושבים עליה אבל כשמגרדים בהתמדה את פני השטח, בסוף מגיעים לאיזה מקדש עם מלך נביא ששולט על המין האנושי.

    אהבתי

  6. רק לא מזמן אמר ביבי עצמו בהתייחסות לרצח רבין ולטענות שהמצב היה שונה "אם אדם כזה או אחר היה נשאר (בחיים ובשלטון)" ואמר בתשובה לשאלות שנשאל "האם לעד נחיה על חרבנו? כן". אין יותר מפורש מזה. אין גאולה ואין תכלית ואין בטיח, ולמעשה ההפך הוא הנכון- חיים לעד על הדם והחרב. אין רחוק מזה מהציונות של בן-גוריון וחבריו. אם זה מה שנותר מהציונות כיום, ראוי אולי כבר לקבוע גט כריתות סופי מהציונות.

    אהבתי

    1. אנטי ציונים כמוך 'אמיתי' כבר מזמן נתנו גט כריתות סופי לציונות, הם רק לצרכים אופורטוניסטיים מתקראים מחנה ציוני וחוזרים אל קיאם, שוב ושוב ללמדנו על הזיותיהם על שלום ואחוות עמים, ובה בעת מטיפים לבצע טיהור אתני למתנחלים, שנואי נפשם, כמובן לא לערבים בעלי בריתם. אתה ושכמותך מוגדרים כבוגדים בציונות. מצאתם לכם בעלי ברית טובים מהיהודים, הערבים והגויים האנטישמים. לך תחפש את השלום שלך בברלין ובפריז, שם יגורו בשלום מוחמד, עלי, משה ופרנסואה.

      אהבתי

  7. מרתק כיצד תוך עשור אחד הפך החליף השמאל את דגלו מלהיות עם נורמלי ללהיות עם חריג.

    אהבתי

  8. לא הבנתי איך עשית את הקפיצה מהרישא לסיפא. אני מאד מסכים לחלוקה שתיארת בהתחלה, אבל היא לא יכולה להישאר רק כפלטפורמה – "חברת-מופת" שלבסוף אתה מכניס לה ערכים אוניברסליים-גרידא. הפרטיקולריות היא חלק מהערכיות, ועמה גם היחס המכבד לריאלי ולקונקרטי – כולל האפור והקשה של היומיום.

    אהבתי

  9. צר לי, אהל אנחנו כבר חברת מופת. תמיד יש לאן לשאוף, יש המון המון מה לתקן. אבל יש פה חברה מופלאה. ייחודית. אנחנו חיים במציאות מטורפת של רצח מתמיד ויומיומי. אני בטח לא היחיד שמתעורר מסיוטים בלילה והולך להציץ במיטות של הילדים, או בוואטסאפ המשפחתי. ובתוך המציאות הזאת אתה בקושי רואה גילויי שנאה ואלימות, וכשיש משהו הוא מגונה בזעזוע מקיר לקיר. תראה איך טראמפ מדבר אחרי פיגוע אחד. תראה את התגובה הצרפתית שכבר מהרהרת על שינויים בחוקה.
    זה שאנשים פה ממשיכים לחיות, לבנות, לאהוב, זה רחוק מלהיות מובן מאליו.
    צר לי שהפטיש שלך על פתרון שתי המדינות מעוור את עיניך מלראות את זה.

    אהבתי

    1. הפתרון שאתה מציע,תומר, הוא אכן מוסרי יותר מהמצב הקיים? ואיפה הגבול שלו עובר? מדינה שתיסוג לקו הירוק ואח"כ תהפוך למדינת כל אזרחיה, ואח"כ תקבל מאות אלפי מסתננים, ואח"כ תקבל מאות אלפי פליטים, ואח"כ תיישם את זכות השיבה,ואח"כ מה? יש גבול לטירוף?
      או שאולי אתה בונה על איזושהיא אזרחות פולנית או רוסית ולכן לא מודאג? אם אתה שואל את עצמך למה לפעמים נראה שדעותיך נתקלות בקיר אטום, אולי כאן נמצאת התשובה.אנשים נורמטיבים לחלוטין לא מרגישים שהם יכולים לסמוך על כך שלך ולחבריך יש גבול רציונלי לתאוות ההתפרקות מנכסי הקיום. ומכיוון שהם מזהים שמדובר בסוג של שיגעון, הם תופסים מרחק בטוח וכבר מעדיפים הזיות מסוג אחר.

      אהבתי

  10. אגב,תומר, האם כיום מצבם של העזתים נטולי הכיבוש טוב ממצבם של ערביי יהודה ושומרון? מסופקני.

    אהבתי

    1. העזתים לא נטולי כיבוש, תקרא למצבם איך שאתה רוצה לא תוכל להכחיש שישראל עושה מאמץ רב להקשות את חייהם ללא כל מטרה נראית לעין.

      אהבתי

      1. אכן עושה מאמץ רב להקשות את חייהם, היא מקשה את חייהם על ידי משאיות השקלים שהיא מעבירה להם כל חודש, על ידי המלט, ברזל, קמח, אורז, חיטה, שמן, חשמל, מים שהיא מעבירה להם ובחינם. האם שמעת אי פעם על מדינה שמפרנסת את האויב שוחר השמדתה? ובכן המדינה היחידה בהיסטוריה היא ישראל וקמים עוד אנונימיים שגם זה לא טוב בעיניהם. כנראה שעד שישראל לא תתלה את לולאת התליה על צווארה ותקפוץ, אנונימים כאלה לא ירגעו.

        אהבתי

        1. מדינת ישראל מונעת מתושבי עזה קשר תקין עם העולם החיצון ובכך מקשה על חייהם, תושבי עזה לא יכולים לנסוע לחו"ל ולא יכולים לסחור עם העולם.
          אולי זה מנחם אותך שישראל נמנעת מלהרעיב את הגטו למוות, אבל מה מעבר לכך?
          אגב, האם ישראל מעבירה לפלסטינים את כל חלקם במים לפי הסכמים משנות ה-50 או שהיא מחליטה לבד על מכסה להעביר להם? האם ישראל מאפשרת לפלסטינים להקים תחנות-כוח משלהם או שכופה אותם להשתמש בחשמל ישראלי? אשמח למקור לסבסוד ישראלי לשאר המצרכים שציינת.

          אהבתי

  11. השאלה היא לאן ישראל חותרת, האם היא מעוניינת בשלום שבו מתייחסים לפלסטינים כבני אדם ומכירים בכך שהם זכאים לאותם זכויות שאנו מעוניינים בהם עבור עצמנו? כמובן שיתכנו שיקולים בטחוניים שעלולים למנוע זמנית את המטרה אבל התנהגותה של ישראל ובעיקר ההתנחלויות מוכיחים שמטרתה של ישראל היא שליטה לנצח בפלסטינים והחזקת במצב של נתינים מדרגה ב.

    אהבתי

    1. למנוע זמנית את המטרה, דוד, אכן כן, כבר מ 1917 אנו מנסים לעשות אתם שלום והם בשלהם, אישחט אל יהוד. שמעת על מנהיגם הראשון שלאורו הם הולכים עד הלום גנרל אס אס חאג' אמין אל חוסייני? גם עולל שידחוף ידו לתקע ויתחשמל, ילמד לקח ולא ישוב שנית, אבל השמאל האינטליגנטי שלנו מסרב ללמוד לקח! אולי זה שיש מי שמממן את טיפשותו ובוגדנותו? לאחרונה פורסם שבשנים האחרונות בלבד השמאל קיבל מימון ישיר של 130 מיליון שח מממשלות זרות ועוינות וזה מבלי לדבר בכל המימון העקיף. כנראה שבישראל מאוד משתלם להיות אוסלואידיוט.

      אהבתי

  12. אם המטרה הייתה זמנית לא היו התנחלויות, ההתנחלויות שומטות את השטיח מתחת לכל תירוץ בטחוני.

    אהבתי

שקלא וטריא