שבירת הברית מצידו של אלוהים

קשה לי להבין אנשים שתפיסת האלוהות שלהם לא השתנתה בעקבות השואה. מי שעדיין מחזיק בדמותו של האב הרחום, של אלוהים פרסונלי שדואג ושומר, כנראה מתחזק חציצה פסיכולוגית אטומה בין העובדות הזוועתיות לבין האמונה. המחשבה שאל טוב יאפשר למיליון וחצי ילדים להיטבח באכזריות ללא סיבה היא גרוטסקית, ואם ננסה למצוא סיבה המצדיקה דבר כזה נתקרב בעצמנו לאופן החשיבה הנאצי.

לא שגדולי הרבנים לא ניסו. הרב יואל טייטלבוים, מייסד חסידות סאטמר, טען שהשואה היא עונש מאת האל על הציונות, כלומר על הרצון היהודי לבנות בישראל מדינה עצמאית לפני בוא המשיח. הרב צבי יהודה קוק, בנו של הראי"ה קוק ומהמנהיגים החשובים של הציונות הדתית, טען שהשואה היתה מעין "ניתוח" הכרחי שערך אלוהים כדי להוציא את עם ישראל מהגלות ולהביאו לארץ הקודש. התשובות סותרות אחת את רעותה, ושתיהן הופכות את אלוהים לישות אכזרית ומאוד לא מתוחכמת. אל טוב באמת היה מחנך את בניו באופן שלא מחסל אותם, או לחילופין מוצא דרך רצחנית פחות להביא אותם אל ארץ הבחירה.

גם התירוץ המוכר של "הסתר פנים" מלמד יותר מכל על ייאוש. איזה אלוהים טוב ובר דעת מרשה לעצמו להסתיר פנים ולאפשר להיטלר לעלות לשלטון? האם לא היה ברור לו מה הולך להתרחש? אם לא ידע, הוא חכם פחות מסבא וסבתא שלי שידעו וברחו בזמן. אם ידע ובחר להפנות עורף, הרי שטוב הוא לא.

לדעתי את המשבר האמוני שממיטה עלינו השואה ניסח בצורה הטובה ביותר הרב האורתודוקסי האמריקאי יצחק גרינברג. על פי גרינברג השואה היא הפרה של הברית בין האל לעם ישראל – מצדו של אלוהים. כאשר יהודים נטבחים במיליוניהם אך ורק משום שהם יהודים, ברור שעצם הכניסה לברית עם האל, עצם קשירת הקשר שלהם או של אבותיהם עם האל בדרך היהודית, הביאה עליהם מוות המוני ללא כל דרך הימלטות. האל לא הגן עליהם ולא מנע את מותם, ועל פי גרינברג עליו "לעשות תשובה על שנתן לעם שבחר משימה מסוכנת ואכזרית בצורה בלתי נסבלת ולא סיפק להם הגנה."

השואה היא שבירת הברית. באופן מאוד ברור אלוהים לא הרגיש עצמו מחוייב למלא את חלקו. במצב כזה גם עם ישראל משוחרר ממחוייבותו, והוא חופשי להפנות עורף לאלוהים. אמונה תמימה היא כעת רמיה עצמית, ושמירת מצוות מתוך מחוייבות פשוטה לברית היא התעלמות מבגידתו של הצד השני, או תפיסתו כילד שאינו אחראי למעשיו.

כרב אורתודוקסי גרינברג שמח עם זאת שיהודים רבים בחרו להכניס עצמם בעולה של הברית עם האל שוב – אולם הפעם באופן התנדבותי. כעת גם אין זו אותה הברית: גרינברג כותב שמי שבוחר להישאר יהודי הופך כעת ל"שותף בכיר" בברית, במקום מעמדו הקודם כעבד ה'. כשותף בכיר היהודי לוקח על עצמו את האחריות והיוזמה. הייתי מוסיף ואומר שכשותפים בכירים אנחנו יכולים גם לנסח מחדש את תנאי הברית. ברור לנו כיום שהאל אינו מחוייב לשמור עלינו. עלינו לחשוב ולהחליט עד כמה אנחנו מחוייבים לשמור עליו.

כל זה אינו תרגיל בתיאולוגיה. על פי סקר Pew שפורסם לפני כחודשיים עבור 65% מהיהודים בישראל השואה מהווה יסוד מהותי בזהותם היהודית. שאלת משמעותה של השואה עבורנו אינה אפוא עניין תיאורטי, אלא נוגעת ליסודות העמוקים ביותר של זהותנו. לבד מהלקח האוניברסלי נגד גזענות ושנאת זרים, עלינו גם לשאול כיצד השואה מעצבת אותנו מחדש כיהודים, ומעצבת את היהדות שלנו. הרי להמשיך בפשטות את מה שהיה לפניה אי אפשר.

השואה מחייבת אותנו להישיר מבט ולבחון ביושר את זהותנו היהודית. אם נרצה, יום השואה עצמו יהפוך מיום של זיכרון פאסיבי ליום של דקדוק פנימי ודרישת אמת באשר לעצמנו וליהדותנו.

:

פורסם היום במדור הדעות של ידיעות אחרונות

72 תגובות

  1. כבר (חלק) מהנוצרים (אוגוסטינוס ואח') אמרו זאת, בגרסה כזו או אחרת, ולאורך כל הדורות, כי האל הפר את בריתו עם העם היהודי. דבריך קשים ומקוממים ואינך מתאימים לפרסום ביום הזיכרון לשואה, יום בו רבים מאתנו כואבים ומתאבלים

    אהבתי

  2. יש רבנים אורתודוכסים-חרדים המראים כיצד השואה מתוארת כבר בשירת האזינו או נבואות אחרות בתורה. לשיטתם השואה היא ביטוי לקיום הברית מצד האל, על רקע שבירת הברית מצידנו – שבאה בדמות ההשכלה.
    עובדה היא, הם אומרים, שההשכלה משלה בכיפה באירופה בעיקר, ושם התחוללו רובם המוחלט של זוועות השואה. לטענתם – נטישת הדת ההמונית של המאות ה-19 וה-20 ביהדות היא חסרת תקדים בהיקיפה. מה ש"מזמין" את החורבן הגדול בעיקבותיה.

    אהבתי

      1. בקשר לילדים, גם הם כלולים בנבואות הללו. ו"שומרי מצוות", ובכן, הם היו אחוז קטן מאוד, וכיוון שניתנה הרשות להשחית וכו'.

        מה שאני מנסה לומר הוא, שאין כאן ממש הפרה של הברית. טבח המוני הוא חלק מהסכם הברית כפי שהיא מנוסחת בנבואות התוכחה.

        השאלה היא על עצם הלגיטימיות של הברית. האם ברית שכזו עדיין מוצאת חן בעינינו?

        Liked by 1 person

        1. אוסיף עוד קצת: הברית נכרתה בין ה' לעם כולו, אין בברית התייחסות לגמול אישי. כלומר, אם העם חוטא העם נענש, באופן עקרוני – כולל הצדיקים. (בנ"ך אפשר למצוא ריכוך של העמדה הזו, אבל לא בברית שבתורה)
          אין חולק שעם ישראל הפר את הברית לאורך החלק הראשון של המאה ה20, ועל כן אם לא היתה שואה היינו צריכים לשאול איפה אלוהים היה באין שואה.

          אהבתי

      2. על השאלה מדוע רבים מן הנרצחים בשואה היו חפים מפשע (מאמינים שומרי מצוות מחד וילדים רכים מאידך) עונה התיאולוגיה היהודית-אורתודוכסית כי הברית היא קולקטיבית ומרכיב הכרחי בה הוא הערבות ההדדית.
        הברית בין אלהים לעם ישראל אינה כוללת הבטחה לאושר אישי ולאריכות ימים. בניגוד לברית שהיא מושג אנושי – אושר אישי ואריכות ימים נדונים כשאלה נפרדת שהתשובה לה נסמכת על דברים שמחוץ לחוויה האנושית כגון העולם הבא.
        ואגב, גם הדוקטרינה הציונית נסמכת על תפיסת הקולקטיב והערבות ההדדית, ולכן גם לה אין בעיה עקרונית עם מותם של ציונים טובים וילדים רכים בחרב או בקדחת.

        אהבתי

    1. הכתבה שך תומר בידיעות מתאריך 2015\5\5 היא כתבה כנה ומצויינת. התשובה לשאלות\ביקורות שהוא מעלה נגד האל פשוטה ( כבר בנזיר אוקם קבע לפניכשמונה מאות שנה שאם לשאלה מסויימת יש מספ\ר תשובות שונות התשובה הפשוטה ביותר עדיפה על האחרות ). לפי OCCAM'S RAZOR התשובה הטובה ביותר " לחידת השואה " היא שהאל שנוצר בידי אדם וקים רק בדימיונו לא יכול להושיעו. במהלך ההסטוריה של היהדות האל היהודי נבחן בארבעה מבחנים ונכשל בכולם: המבחן הראשון והמבחן השני היו הרס בתי המקדש כאשר השני לווה ברצח המוני ובגלות ( מקבילים לשואה של המאה העשרים ). המבחן השלישי בו נכשל האל היהודי הוא גרוש ספרד שלווה בהתנצרות של כעשרים אחוז מהיהודים ( לפי בדיקות גנטיות ). האסון הרביעי הוא השואה של המאה העשרים.
      בעוד שאל דמיוני לא יכול להתייצב באופן פיסי לעזרת המאמינים בו הוא יכול לעשות דברים אחרים בצורה טובה כמו לעצב את התודעה של המאמינים ולהפוך אותם לכלי בידי הרבנים ובידי כול מי שמתימר לקשר או להבנה טובה של האל. אין פלא שרבנים-פוליטיקאים גילו עובדה זו ומנצלים אותה לאורך כול הדרך. לא רק זאת , אלוהים גם של הבלתי יהודים וגם של היהודים נוצל בעבר ( יחד עם התנ"ך ) להצדקת כול מעשה נבלה שלא ניתן להצדיק אותו בדרך אחרת ואת כול השרות הנהדר הזה עושה אלוהים ככלי בידי האדם חינם ללא תשלום ופועל ללא עיפות
      וללא הגבלת זמן ( מה שנקרא 7\24 ). התכונה החשובה ביותר של האלוהים שהומצא ומנוהל בידי אדם היא שהוא אינו מדבר ואינו מגיב ( אילו היה עושה אפילו אחד משניהם לא היה ניתן להשתמש בו ולא היה בו צורך ).
      הבעיה היחידה עם ההמצאה הנהדרת של האלוהים היא שלא ניתן להוציא עליה פטנט וכול אחד יכול לטעון שהוא מדבר ופועל בשם אלוהים ( ובאמת רבים מנצלים זאת ).
      התכונה השניה של המצאת האל הוא שהיא נותנת תמורה למאמין ( אלוהים משלם דיבידנד למאמיניו ועוד יותר לרבניו ). התמורה שהאמונה הדתית נותנת למאמין מורכבת ורבת פנים ואינני רואה מקום להכנס לזה פה , אבל בזכות תמורה זו הדת קיימת למרות ההתנגשויות התכופות שלה עם המציאות ולמרות ההתנגשות הבלתי פוסקת עם המדע של מאתיים השנים האחרונות. האינפורמציה החופשית שזורמת ברשת והשגי המדע יוצרים איום חדש על האמונה הדתית ויצליחו לערער אמונה בעתיד אצל יותר ויותר אנשים.

      אהבתי

      1. "וכול אחד יכול לטעון שהוא מדבר ופועל בשם אלוהים" – עם ישראל הוא היחיד שטוען שהיתה לו התגלות אלוהית. זה לא משהו שאפשר לבלף, אחרת אחרים היו מנסים את זה.

        אהבתי

        1. "עם ישראל הוא היחיד שטוען שהיתה לו התגלות אלוהית" – טיעון שהוא פשוט לא נכון, חד וחלק.
          במשך כל הדורות, לפני היהדות (למשל זרתוסתרא) ועד עצם היום הזה (למשל הדת המורמונית) דיברו אנשים וממשיכים לדבר בשם התגלות אלוהית.
          אם הכוונה להתגלות קולקטיבית דווקא – הרי שגם כאלו היו רבות בתולדות האנושות. בהיסטוריה הקרובה מתועדות ההתגלויות של "גבירתנו מפאטימה" ובדף ויקיפדיה בערך זה אתה יכול לראות צילום ממש של "מעמד הר סיני" שכזה. אינני אומר שהבתולה מריה הופיעה ובזאת הוכחה הנצרות, אלא שהאנשים חוו התגלות קולקטיבית.
          עקרונית אינני רואה הבדל בין התגלות לנביא ובין התגלות קולקטיבית. בכל מקרה האמונה נדרשת מאנשים שלא חוו את ההתגלות בעצמם.

          אהבתי

      2. כל הדיון הזה מתקיים בתוך הפרדיגמה של היהדות האורתודוקסית. הטיעונים כנגד דבריו של פרסיקו שאלוהים בעצם אינו קיים דומים לשלילת ניתוח ספרותי של אגדות האחים גרים בטענה שכיפה אדומה לא היתה ולא נבראה.

        אהבתי

    2. הרב ליפשיץ- להוי ידוע שיהדות פולין בת 3 מליון יהודים שנשמדה לא נמנתה על תנועת ההשכלה הברלינאית… אלפי ישיבות ובני ישיבות הושמדו. האם נחה דעתך בתשובה של כלום שהשבת כאן ? אתמהה.

      אהבתי

  3. איש אחד אמר לי: בשואה היד של אלהים היתה מושטת ככה. ופשט את ידו בתנועה כמו להצלת טובע הנדרש לאחוז בה.

    אהבתי

  4. מה ההבדל בין חורבנות המקדשים וטבח ביתר לשואה? מדוע אז לא חשבנו שהברית הופרה?

    יתרה על כך: חורבן הבית הראשון בעצם כונן את המונותיאיזם, ולא ניתן לשער איך המונותאיזם היה מחליף כל כך מהר את הפוליתאיזם שרווח אז ביהודה, לולא אותו חורבן.
    כך גם עלייתה של היהדות הרבנית-הפרושית כרוכה הדק-היטב באירועי חורבן הבית השני וטבח ביתר.
    ניתן לומר שהציונות היא אומנם התולדה של החורבן הנוכחי, אך כשנבין שהאמונה העברית מיוסדת על חורבנות, לא נכריז כל כך מהר על הפרת הברית, כי הברית הזו מושתתת על מעשי הטבח וחורבן מקדשו של האל עצמו.
    לדעתי, השאלה בדבר הפרת הברית מתעצמת כשביתו של האל הופך גם הוא לקורבן בתוך שאר מאורעות הדמים. ואנו יודעים היטב כי השאלה הזו היא זו שהרתה והולידה את האמונה באל טרנסצנדנטי-מאוחד.

    אהבתי

    1. ההבדל הוא שבחורבנות היה מרד של ממלכת יהודה או של גורמים שונים בישראל באימפריות גדולות (בבל, רומא), וממילא לא היתה שנאה אנטישמית חסרת סיבה שהביא לרציחות. היתה סיבה מאוד פשוטה וברורה לחורבן.

      אהבתי

      1. עדיין לא ניתן להסביר איך האל איפשר את החרבת ביתו-שלו.

        בימי קדם, כאשר קבוצה אתנית או לאומית איבדה את אלוהיה במלחמה – ההסבר היה שאלוהי האויב היו חזקים ועצומים יותר.
        במקרה הישראלי, העם היה נתון במשבר קשה: בימי חזקיהו ירושלים ניצלה הודות לאלוהי ירושלים, בניגוד לשאר ערי יהודה. רפורמת יאשיהו הפכה את האגדה בדבר תבוסתו של סנחריב למיתוס מכונן. אך כשנחרב הבית – איך לכל הרוחות הצליח בל לגבור על י-הוה?
        אין זאת, אמרו הנביאים, כי אם רצונו של האל עצמו.
        וכך נוצר ההסבר. אף אחד לא חשב שזה קשור למרד הפוליטי. וכך גם באירועים הבאים. בית שני. בר-כוכבא.

        אם נחפש הסבר מטריאליסטי לשואה, נמצא. באקלים לאומני, במשבר כלכלי ולאומי, אך טבעי שהזעם יתפרץ לכיוון הגזעני. אנו חוזים בניצנים של גזענות גם בישראל 2016. אם נצרף משבר כלכלי דומה והשפלה לאומית – אין ספק שנקבל מפלגה לאומנית-קיצונית בכנסת.

        אך השאלה אינה פוליטית. היא אינה מחפשת תשובות קטנות ופשוטות. היא צריכה להתחבר לנו עם הרגש, עם תפיסת-הצדק שלנו. לאנטישמיות הטהורה קשה למצוא תשובה שכזו.

        אלא אם נהיה פנאטיים: נזדקק לעצימת עיניים מול העובדות. כפי שכתבת.
        הוא החריב את ביתו כי כך רצונו. הוא הרג את אבותינו, ילדינו ונשותינו, כי כך רצונו הפתלתל. ולמעשה, אנו חלק מתוכנית שבה הטוב המוחלט גדול עשרת-מונים מהרוע שפגשנו בשנות הארבעים.

        Liked by 1 person

      2. ושעבוד בני ישראל במצרים? ועינויי האינקוויזיציה וגירוש ספרד? והפרעות האנטישמיות לאורך הדורות על כל הזוועות הכרוכות בהן? להן כן הייתה "סיבה פשוטה וברורה"? בהן כן היה אלוהים?
        אין דרך אחרת, לדעתי, מלבד להכיר בקוצר ידו של אלוהים לגבי כל פרט ופרט, וחוסר יכולתו להגן על היחיד מפני הרוע האנושי, ולעומת זאת הצלחתו בתכנית האב – לשמור לאורך הדורות על הישות ששמה "עם ישראל", וזאת בניגוד לכל סבירות היסטורית *ולמרות* השואה.

        אהבתי

        1. היי שפרה,
          החלוקה בין כשלונותיו של אלוהים בתחום הפרט לבין הצלחותיו בתוכנית האב היא חלוקה מיותרת, כי המצאנו את אלוהים והוא פשוט לא שם. למה הדבר דומה? לחלוקה בהרגלי הרבייה של תמנונים בעלי 13 זרועות. אין תמנונים כאלה …

          את כל הדתות, ולמעשה את כל התפיסות התרבותיות באשר הן המצאנו מראשנו הקודח, ובזכותן אנו יכולים לשתף פעולה במספרים גדולים, להקים ציוויליזציות ובזכותן השתלטנו על העולם.

          אם לא היינו מסוגלים להמציא את אלוהים, את הכסף, את הלאומיות וגם את זכויות האדם – היינו עדיין על העצים אוכלים בננות.

          את השרדותו של עם ישראל ניתן להסביר במונחים טבעיים בלבד. בהחלט ייתכן שזו תופעה יוצאת דופן ומעוררת השתאות, אך יש נטייה לבני אדם לייחס את יוצא הדופן לעל טבעי.
          אך בסופו של דבר – יוצאי דופן קיימים בכל תחום ובכל תופעה על פני כדור הארץ. לאחר נפילת התאומים, חולצו אנשים לאחר כשבועיים ללא אוכל ומים. הכיצד? זה פשוט קורה.
          אין סיבה לייחס את הישרדותו של עם ישראל לאלוהים כזה או אחר…

          אהבתי

            1. אנונימי, התרשמתי עמוקות מהתשובה העניינית והמנומקת שלך.
              באמת צריך כשרון לתשובות כאלה. שאפו.
              אני עדיין עובד על זה, אבל ברור שאתה כבר התקדמת ועוקף את כולנו בסיבוב.

              אהבתי

  5. הרב עמיטל, שבעצמו שרד את השואה ואיבד בה את משפחתו, סבר ששום פשר תיאולוגי איננו מספק. אני מניח שהוא גם היה דוחה את הפשר של הרב גרינברג.
    למעשה הוא לא רק הציב אלטרנטיבה של תגובה תיאולוגית לשואה, אלא לעצם הצורך של אדם מאמין להעניק פשר למקומו/ העדרו או התנהגותו של האל.
    אני גם חושב שהוא נמנע מלשיר 'אתה בחרתנו' לאחר השואה.

    אהבתי

  6. אני אסביר לך למה "תפיסת האלוהות לא השתנתה בעקבות השואה" לפחות לא במקרה שלי.
    כשהייתי בן עשרה חודשים, אמא שלי נפגעה בתאונת דרכים והייתה מאושפזת שנה. לכן אני גודלתי על ידי סבתא שהייתה בוגרת אוושוויץ ומצעד המוות.
    מכאן שהכרתי את הנאצים הרבה לפני שהכרתי את אלוהים.

    למעשה, אלוהים היה הפתעה משמחת.

    עכשיו הבנת?

    אהבתי

  7. בשקלול כמות הסבל ה"סטנדרטי" שיש בעולם השואה היא תוספת זניחה. היה בעולם מספיק חוסר צדק אלוהי לפני השואה ונשאר גם אחריה. מאסות של ילדים מתים, או סתם סובלים, מסיבות טבעיות. כמעט כל אדם מסיים את חייו בנסיבות שהיו נחשבות לעינויים מחרידים אם היו מבוצעות בידי אדם (כתרגיל, אפשר לחשוב על המוות האחרון שנתקלתם בו בתור סיפור התעללות מהשואה). הקורלציה בין התנהגות טובה לבין תגמול אלוהי גם כן לא ממש משכנעת.

    למיטב הבנתי, מבחינת ערעור התפיסה של האל הפרסונלי הרחום, השואה זה רק עוד קצת מאותו דבר מכיוון קצת אחר. מי שיכול לחיות עם הדיסוננס שהתפיסה הזאת יוצרת בעולם בלי שואה יכול די בקלות לחיות עם תפיסה כזו בעולם עם שואה.

    Liked by 2 אנשים

  8. קשה להסביר שהייתה הפרת-ברית ללא קריטריונים ברורים של הפרה. ואולי השואה הייתה דווקא שיאה של ברית – שבה היהודים הוקרבו בגלל התגלות השטן? אולי היותם הקורבן האוליטמאטיבי של האכזר מכל היא דווקא עדות לאיום הגדול של בריתם על הצורר? יש הרבה סיבות שמהן אפשר לרדת מהקונספט של האל, אבל הנחת ההבנה המלאה של האל והיכולת לדבר אליו מגובה העיניים ולא כפי שאולי ילד בן שנתיים תופס אדם מבוגר היא לטעמי לא מהסיבות הקוהרנטיות ביותר. וכל עוד שהמפלט המסתורי הזה של אי-הבנת האל יהיה נוכח – כך תמצא את היהודים נושאים את הברית (וזו גאווה, למה לא?).

    אהבתי

  9. מעניין מדוע לא כתבת מאמר מקביל על איך אפשר אחרי השואה עוד להאמין בקונספט של האדם – איך אפשר עוד להחזיק בקונספט הפיקטיבי וההזוי של ההומניזם כשהאדם הוא בוגדני מטבעו, יצירתי באכזריותו כמו שאף חיה לא, ועל כן יש לדבוק בקו בדלני, להיות אדם-לאדם-זאב, וכו'… . אני דווקא חושב ההפך: אמונותיו האמיתיות של האדם מתגלות רק אחרי שהוא חושב על אושוויץ (אבל כל האופציות פתוחות).

    אהבתי

  10. שאלת תם. עברתי שוב על הברית עם אברהם ומעמד הר סיני, לא ראיתי שום הבטחה של ה' להיות "טוב" במובן שקרוב למה שאתה מדבר עליו. מדובר מפורשות על לעשות מאתנו גוי גדול, נראה לי שדי עמד בזה, ולתת לנו את ארץ כנען, שגם פה יש תוצאות לא רעות. על הפרה של איזה סעיף אנחנו מדברים?

    Liked by 2 אנשים

    1. השאלה שלך מתיחסת מצויין להרצאה של רן לוי על מיקומו של גן העדן לא נספילר אבל הפער בין מה שכתוב בתנ"ך לבין המציאות של בית שני היא זו שגרמה לפתרון התיאולוגי של העלאת גן העדן לשמים
      פרק 181: כיצד עלה גן עדן השמיימה? חלק א'

      כולם יודעים שגן העדן אליו עולות נשמות הצדיקים נמצא בשמיים – אך לא כך מתואר גן העדן בתנ"ך. סיפור 'עלייתו' של גן העדן לשמיים טומן בחובו משבר מטלטל שחו היהודים בא"י לאחר גלות אשור ותחת הכיבוש הפרסי, היווני והרומאי.
      [audio src="http://awesome.cast.plus/567a6175168c16c72d7ab13b/ranlevi.podbean.com/mf/play/hm7xtd/EP181_Paradise_Pt1.mp3" /]

      [audio src="http://awesome.cast.plus/567a6175168c16c72d7ab13b/ranlevi.podbean.com/mf/play/g9qj2p/EP182_Heaven_Pt2.mp3" /]

      אהבתי

      1. "כולם יודעים שגן העדן אליו עולות נשמות הצדיקים נמצא בשמיים"?! איפה מצאת את השטות הזו? נראה לי שהתבלבלת עם דת אחרת…

        אהבתי

  11. המילים האחרונות שלך הם אלו שהובילו אותי לחיפושים – אחרי אמת האבסולוטית שאינה תלויה בסובייקט או בתפיסת מציאותו של איזה הוגה או חוזה..

    אלא שלא מצאתי לעצמי שום הסבר הגיוני לסבל ויסוירים העוברים על האנושות.

    ואז, כמנגנון ההגנה, תירצתי לעצמי את ההשגחה העליונה כטבע המתבטא בגשמי או רוחני בכל מיני חוקים שאנו מגלים או לא מגלים לעצמנו, וסובלים אפוא כתוצאה מהבנת חוקי הטבע הזה המצווה לנו שלא לקפוץ מהחלון למות או לא תעשה לעצמך נזק בהשלכת ידך אל האש..

    ואז חוקי הטבע – למצוות הטבע יידמו: תרצה -תקיים, לא תרצה – אל תקיים. אבל אין טעם להגיד שהוא "רע" שכן אינו רוצה להזיק במכוון אליך, אלא כטבע עיוור או כמכונה שעובדת לפי החוקים הקבועים ונקובים למטרה אחת בלבד – הרמוניה ועוד כאלה מילים יפות..
    אבל באמת, זה בדיוק כמו שלא תפנה לרמזור ולא תגיד לו שהוא רע מסיבה שזה לא נוח לך. אלא לטובתנו מוטב לשמור על החוק, ועל כך מצווים אנו בחוק/מצוות האהבה – ביניינו לעצמנו תחילה, וכלפי הטבע לאחר מכן.

    אלא כמובן שנוח לי מהכורסא שלי לחשוב מחשבות, ואילו בלתי אפשרי לדבר כך אל אוזני ניצול שואה המסתכל מהצד שכן לא יסכים ולא יקבל זאת רגשית.

    אהבתי

  12. וואו, רדיקלי ביותר במישורים כה רבים עד כי נותר לשאול אם נותר משהו בכלל אחרי הדברים האלה.

    אהבתי

  13. בס"ד
    כל המילים הללו מנסות למלא חלל אינסופי ופער בלתי ניתן לגישור. המונח שהוטבע כדי לתאר את ישוב הסתירות בין הרצוי למצוי הוא קפיצת אמונה. כל מי שנתקל בתורות המזרח יודע שהשכל הוא לא המילה האחרונה. עיקר העניין הוא שאנחנו כנראה מרוויחים יותר בשתיקתנו נוכח מה שנראה לנו כעוולה אלוקית מאשר בכפירתנו בקיומו ואני מאמין שר' נחמן היטיב לתאר זאת בתורת בא אל פרעה בליקוטי מוהר"ן כשדיבר על החלל הפנוי והתביעה האקזיסטנסיאליסטית לעבור את החלל הזה בשתיקה. לפעמים צריך לדעת לפרש ולפעמים צריך להמנע מלפרש כי כל מילה תיצור אנטגוניזם מצד זה או אחר. העמידה בשתיקה היא התמימות השנייה, זו שכבר הייתה עדה לרוע ובחרה בחיים ובטוב. זו בעיניי המשמעות האמיתית של להיות מאמין ושל להיות יהודי.

    אהבתי

  14. אם יש דבר מעציב במאמר היא העובדה ש 65 אחוז מהישראלים היהודים רואים בשורה חלק מרכזי בזכותך הלאומית.
    זה מראה שהביאו ההפחדה הצליחו לשכנע את הציבור שמנות התמונות היא ההתבצרות. גישת העולם נגדנו.

    התמונות החלה הרבה לפני השואה ובוני הארץ באו עם מסר של תקווה והשתלבות מושגי היסוד היו אור חבויים, עם ככל העמים ולא עם לבדד משכון.
    על השואה להיות ארוע אוניברסלי שלאור מסקנותיו על עמי העולם להתנהל ולהבין בטוב יחסיהם עם הסביבה בגבולות המאבק הבין לאומי/דתי וכו.

    אהבתי

  15. לפי תגובת "הרבנים"עם ישראטל לא תרם להם מספיק ולכן בגלל זה האלוהים העניש אותנו. היום הרבנים למדו מהאירופאים והם מתנהגים כלפי כל אלו שונים מהם כאילו הם הגזע העליון.

    אהבתי

  16. אין ספק שמשהו בהרמוניה במשולש היחסים בין היהודים, אלוהים וחוקיו התערער. הפירוש המיידי הוא שאלוהים נטש את המשולש והותיר אותנו רק עם חוקיו. יש האומרים ששיחרר אותנו גם מחוקיו. אבל אפשר להתמקד דווקא בחיזוק היחס בין אלוהים לחוקיו ואיתות ליהודים שהם "גלשו" מהעיקר, למשל על ידי התמקדות יתר במצוות ופחות בהשתלבות. יש שיאמרו ההפך – השתלבות יתרה על חשבון המצוות, יש שיגידו שאלוהים "רמז" שהגיע זמן חזרה לארץ ישראל (מה שדתיים לא רצו לעשות בלי משיח, ולכן היו זקוקים לניעור רציני. גם ביציאת מצריים חטפנו מהקשחת לב פרעה). תשובה חד משמעית לא נקבל, אבל נרוויח מעצם הספק באמונה וחשבון הנפש האישי והציבורי.

    אהבתי

  17. האם האמונה בתמונת האב הרחום, האל הפרסונלי או כל יומרה אחרת להבין את האל זה לא חטא של "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה" ? לדעתי יותר מעניין הקשר או העדר הקשר בין שינוי בהבנת המקרא בכלל והתורה במיוחד לבין השואה וליתר השינויים כולל ברמה המעשית-הלכתית.

    אהבתי

  18. אמנם ברור שהלב מזדעזע מאוד מאוד מאוד מהשואה,

    אבל במרחק של זמן ניתן לשאול ולדון-

    האם הסיבה שזה כל- כך מזעזע היא שכלית והגיונית מצד עצמה

    או שאולי כל הזעזוע-

    הוא בעיקר בשל ההפתעה ושינוי הסדרים הרגילים והיציבים של העולם??

    והראייה- שאנחנו לא מזדעזעים באותה מידה-

    מהעובדה שאנשים מתים בגיל 120-

    [כולם, לא רק מליון וחצי]

    אפילו שגם זה מלווה ביסורים הרבה פעמים-

    [כפי שכתב asch וכו' כמה תגובות מעלי]

    אהבתי

    1. … שכשותפים בכירים אנחנו יכולים גם לנסח מחדש את תנאי הברית. ברור לנו כיום שהאל אינו מחוייב לשמור עלינו. עלינו לחשוב ולהחליט עד כמה אנחנו מחוייבים לשמור עליו". גישה מעניינת אך לא רציונלית, אם האל לא מנהלים משא מתן וכאל הוא אינו צריך שנשמור עליו. כל מקום בו מנסים ליצור האנשה של האל רק מבלבלת ומטעה. יש מקום לשאול שאלות ולנסות לקבל תשובות. בכלל, אם האל, היה כה אכזרי הוא לא היה מאפשר ביקורת עליו. המוות אצל בני האדם נראה ומרגיש כסוף, כטרגדיה. האם כך זה באמת? האם במסגרת 70-80 שנות החיים המוקצבים בממוצע לאדם, הוא באמת יכול לשפוט אלוהות?

      אהבתי

    1. "מי שאומר שבעקבות אושוויץ איבד את האמונה באלוהים, לו אני עונה מיניה וביה: משמע שמעולם לא האמנת באלוהים, אלא בעזרת אלוהים".

      אהבתי

  19. באמת שאיני מצליח להבין את מהות השאלה "איפה אלוהים היה בשואה" מבחינה אמפירית – במשך 2000 שנה נהרגנו כיחידים , כמאות כאלפים – וכן גם במליונים. השאלה העולה היא כביכול שאלה של סדר גודל. אנחנו "בסדר" עם אלוהים שאנו נהרגים כיהודים כל עוד המספר לא חורג מגבול מהתחום ה-4 ספרתי. בחמש ספרות אנחנו מרגישים "לא בנוח" בשש זה כבר "ממש לא נעים" ובשבע ספרות אנחנו כבר ממש חוטפים את הקריזה וסופקים את ידינו לשמיים וצועקים "אבא איפה אתה ?"
    איפה אלוהים היה בשואה ? כנראה באותו מקום שהיה בזמן מסעי הצלב וקהילות שו"ם, סופות הנגב, ביתר וגירוש ספרד. מעשית התקופה בה הרגשנו את זעמו של אלוקים בצורה הכי מינורית (מבחינת מספר ההרוגים )הינה התקופה של ה 70 שנה האחרונות – בה מדינה חילונית וכופרת(שמבחינת נביאי ישראל אין לה זכות קיום) קמה ללא קשר לאלוהים. כמאמר מורדי בר כוכבא "לא תסעוד ולא תכסוף"
    לשואלים איפה אלוהים היה בשואה ניתן להוסיף – "איפה אלוהים היום?"

    Liked by 1 person

    1. מה זאת אומרת איפה אלוהים היה בשואה? במשרפות, מעמיס את הגופות, בחדרי הגז, דוחס את הנכנסים.
      הוא נמצא בכל גידול שהורג ילד קטן, בקצה סכינו של כל רוצח, בדוושת הגז של כל מכונית דוהרת אל הולכי רגל.
      אלוהים הוא זה שעומד מאחורי התינוק שעולה על מעקה החלון ונותן לו דחיפה קלה לפני שהוא נופל.

      טביעת אצבעותיו ניכרת בעולם כולו.

      אהבתי

  20. "מי שעדיין מחזיק בדמותו של האב הרחום" הוא נוצרי, אצלם האל טוב והאנטיכריסטוס רע. תפיסתנו הפוכה לחלוטין, אנו מאמינים באמונת הייחוד שהקב"ה הוא מקור הכל כולל הרוע הקיצוני ביותר, כמאמר הנביא "יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע אֲנִי ה' עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה".

    אז מה קרה בשואה? לדעתי זה טריוויאלי. מהמאה ה- 19 התעצמה בלב היהודים הכמיהה לגאולת הארץ ולמימוש זהותם הלאומית. זה היה רצון פנימי מעין נבואי שמקורו רצון ה' שנסתלק מהגלות. רוב מי שלא שמע לקול הפנימי הזה הושמד. ולא לראשונה בהסטוריה. פשוט.

    אהבתי

      1. כן מהגלות, לא ממנו. כי מה שנראה לנו רוע, בסוף יש לו תכלית טובה. לפי המדרש הקב"ה השמיד במכת החושך את כל היהודים שלא רצו לצאת ממצרים, חז"ל דנים אם הוא השמיד חצי מהעם היהודי, ארבע חמישיות, או תשעים ושמונה אחוז מהעם. מאד אכזרי, אבל התכלית היתה שנתגבש כעם הנבחר ונקבל את התורה ואת הארץ, מה שלא היה קורה אם רוב העם היה נשאר במצרים. הסיבה למותם היא לא שרירותיותו של הקב"ה אלא חוסר נכונותם לחיות על פי תכלית הטוב האוניברסלי, ראייתם את עצמם כיחידים במקום כאיברים בגוף כללי. מנקודת המבט האלוקית כפרטים כולם ממילא ימותו, אלא שהנסיבות שבהן הם ימותו הינן תוצאה של איך שהם בחרו לחיות.

        אבל אם במקביל הוא לא רוצה שנסתלק ממנו, אז איך זה הקב"ה גורם לנו להיות איתו ברוגז? לפי המדרש, הגאולה באמת כרוכה בנסיגת ערכים ובכלל זה זה האמונה, כפי שאנו רואים בפועל. אבל בסוף כולם יבינו את התכלית הכללית ויחזרו בתשובה. אנחנו כמו זוג אוהבים, לפעמים ברוגז, לפעמים שוברים את הכלים, אבל בסוף מתפייסים.

        אהבתי

  21. אלוהים הוא – כמאמר רבים שקדמו לי – בריאה אנושית. שבני אנוש בראוה. "ויברא האדם את האלוהים בצלמו ובדמותו". ואידך זיל גמור. על ברוא-אנוש זה הרי מספרים בוראיו כי זמם להכחיד את עמו לאחר פרשת עגל הזהב. ובעבור מה? עבור שרקדו סביב עגל ולא סביב עגלים או אריות מכונפים שהיו מצויים אח"כ בבית המקדש. הוא התעצבן. כלומר, הוא בן אדם. אין בברוא-אדם זה ולא כלום ממידתה של הווייה שמיימית. השינאה ויצר ההרג, העלבון והצורך להחטיף זאפטה לעולב, אלו הם עמודי השידרה של נשמת ברוא-אדם זה, שיהיה לי בריא.
    פרסיקו, אנא הבן כי צדקו הקודמים לי בטור תגובות זה, שאמרו כי אין בשואה כל ייחוד. כן ברית, לא ברית – ברוא האדם הזה מתואר בפי בוראיו – ובקולמוסיהם – כילד מגודל, אגוצנטרי, אוהב-עצמו, רודף תהילה (ראה, למשל, הנמקתו לג'נוסייד שערך במצרים), מתלהם וקוטל. ההבדל בינו לבין הרוצחים הנוראים ביותר שהצמיחו בוראיו, בני העמים כולם, מקרבם, איננו גדול. את זאת אני אומר אף שאיני יודע אם בוראיו ציירוהו כמצוייד בשפם. ואם אכן ציידוהו במטאטא שיער שכזה בין אפו לפיו, האם הוא קצוץ או משתפך לו, כאשר מקטרת בין שפתיו.

    אהבתי

  22. ופיית השיניים?
    איפה היא היתה בשואה?
    וגנדלף הקוסם?
    אחד הטורים ההזויים ביותר שיצא לי לקרוא בחיים
    הוא היה איפה שהוא תמיד
    בדימיון הקודח של "המאמינים"

    אהבתי

  23. איזה אבסורד.
    אדם מאמין (לטענתו) לוקח לעצמו את החירות לקובע את תנאי הברית בינו לבין אלוהים.
    אם קיים אלוהים כל-יכול – מי שמך לקבוע תנאים?!
    ואם אינו קיים – אתה יכול באותה מידה לקבוע בתנאים שיעשה לך נעים בגב כל יום אחר הצהריים.

    יש הרבה מהלכים מכילים הגיון פנימי שאינני מסכים איתו, אבל המהלך הזה פשוט משולל בגיון פנימי.

    אהבתי

  24. אמונה באלוהים היא מעבר למושגי טוב ורע, בטוח כי השואה – כשזה אכן קרה- הוא דבר טוב. זה משמעות האמונה באל טוב. הפרשנות למה זה טוב ומה זה רע משתנים לאורך ההיסטוריה ומהלך האבולוציה. לכן מי שהשואה מקשה על אלוהים כמו בפתיחת הפוסט, הרי הוא לא הבין את המושג להאמין באלוהים ובמחשבת הבריאה. החרדים מבינים את זה קצת. וכמו שכתוב כשם שמברך על הטובה כך מברך על הרעה, המשמעות הוא שיש הבנה שהרעה רק נראה לנו רעה לעת הזאת, כל הסבר שיהיה למה השואה הוא טוב , זה בגדר או כן או לא, האמונה היא שמהלך הבריאה מתנהלת לטוב , אם היה ידוע, זה לא היה אמונה

    אהבתי

  25. לא הבנתי על איזו ברית מדובר?
    איפה יש הבטחה שדבר כזה לא יקרה?

    אהבתי

  26. רק אדם אחד זכה לכך שבתנ"ך נכתב כי הוא מצא חן בעיני אלוהים : נח. הוא היה צדיק תמים למרות שלא היה בן ברית. מדוע נח מצא חן בעיני אלוהים ? משום שהוא אהב בעלי חיים, והבין שהם ילדיו של אלוהים, כמוהו. ולפיכך אסור להרגם, ואסור לאכלם. הבנה זו היא זיכתה אותו בתואר איש צדיק תמים. נח לא היה זקוק לתורה שבכתב, כי אלוהים העניק לו היגיון וחמלה. בני ישראל היו זקוקים לתורה שבכתב משום שהם היו חסרי היגיון וחסרי חמלה. אחרי המבול גבה לבו של נח, והוא איבד את ההיגיון ואת החמלה : הוא שחט ושרף בעלי חיים, שקודם לכן כל כך טרח להצילם מהמבול. הוא הוכיח שאינו צדיק אלא פגאני. זיקנתו ביישה את נעוריו. גם קין אהב בעלי חיים, ועל כן היה חקלאי עובד אדמה, ולא רועה צאן. הבל היה רועה צאן ששרף כבשים כדי להודות לאלוהים על העושר שצבר. קין ראה בשריפת הכבשים רצח של ממש, ועל כן ביצע (בלי סמכות ובלי רשות) את עונש המוות כלפי הבל. אלוהים פטר את קין מעונש משום שקין חשב לתומו שהוא פועל בשמו של אלוהים. בפרק א' בבראשית הורה אלוהים לבני האדם ולבעלי החיים לאכול רק מהצומח. בסוף פרשת נח הביע אלוהים את ייאושו מבני האדם, והתיר להם לאכול בעלי חיים. היתר זה (אם בכלל ניתן) ניתן באי רצון בולט. אלוהים ידע שאת האיסור על אכילת בעלי חיים לא יוכל לאכוף על בני האדם לעולם. בני האדם אינם יכולים לוותר על סיפוק תאוות הבשר(ים) שלהם. הנביאים ביטאו את סלידתו של אלוהים מהקורבנות ומהמזבחות. אלה אותם מנגלים שמציפים את הארץ בימינו. הנביא ישעיהו צפה שעוד נהיה אור לגויים, כשיקום אדם ראוי, שיעז לחשוב ולהתבטא באופן שונה. אז אלוהים יתרום את חלקו וישנה סדרי עולם : אריה כבקר יאכל תבן. קל וחומר שבני ישראל יחדלו לאכול בעלי חיים. ההיגיון והחמלה יגברו הן אצל בני ישראל והן אצל החיות הטורפות. אדם כזה טרם קם (הוא חייב להיות דתי חרדי ולא חילוני כמוני). כיוון שאלוהים כל יכול ויודע כל, הוא ידע שבדורות אלה לא תהייה תפנית לטובה בעם היהודי. הוא ידע שהיהודים ימשיכו לשחוט בעלי חיים ללא היגיון וללא חמלה, ומתוך חמלה כלפי בעלי החיים חסרי הישע, ומתוך שאיפת הנקם של טריליוני בעלי החיים שנשחטו ויישחטו על פי ההלכה, החליט אלוהים שלא לחוס אפילו על מיליון וחצי ילדים יהודיים שנטבחו ע"י הנאצים וע"י עוזריהם. יודגש שלא אלוהים ביצע את הטבח :" בני אדם ביצעו אותו בשל העדר חמלה ובשל העדר היגיון. כשאין היגיון ואין חמלה מתפתח רוע חסר גבולות. מנקודת המבט של בעלי החיים שנטבחו ושייטבחו ע"י יהודים על פי ההלכה, היהודים חובבי הבשר והמנגל בכל התקופות מאז אברהם אבינו, הם התגלמות הרוע ממש כמו שמנקודת מבטם של היהודים, הנאצים הם התגלמות הרוע. אין להוציא מכלל אפשרות שזו הסיבה לכך שאלוהים לא מנע את רצח ששת המיליונים. הגיע הזמן שהיהודים יבינו את מה שנוח הבין בזכות ההיגיון והחמלה שאלוהים העניק לו. הנביא ישעיהו הבין, אך חשש לומר את הדברים במפורש.

    אהבתי

      1. כשמדובר בבעלי חיים, החלוקה המקובלת היא : טורפים וצמחונים. לעומת זאת, כשמדובר בבני אדם, החלוקה היא : בעלי חמלה וחסרי חמלה.

        אהבתי

    1. התגובה שלך מצדיקה את הכינוי שניתן לטבעונים רדיקליים, שמפאת קדושת היום לא אחזור עליו. תתבייש.

      אהבתי

  27. שלום תומר,
    האמונה היהודית, ככול אמונה דתית אחרת, מדברת בשם אלוהים. לא האל הכזיב נוראות בכל החורבנות, הפרעות וההשמדה אלא האמונה המקראית-תלמודית.

    אהבתי

    1. בס"ד
      אדון גרבר, הפוסל, במומו פוסל. מהתייחסויותיך באופן כללי בבלוג הזה, עושה רושם שאתה חושב שאתה יכול לדבר בשם אלוקים מתוך אמונה שיש לך היכרות אינטימית איתו מה שאין כן לאחרים, קל וחומר יהודים. תזכורת קצרה מר גרבר, אנחנו עדיין כאן אף על פי כן ולמרות הכל. עם תורה ועם מצוות וכן, גם עם ברית שהוא כרת איתנו לא פחות משאנחנו כרתנו איתו. כבר אמר פעם הגאון מוילנא שאלוקים שהוא יכול להבין, הוא לא היה רוצה להאמין בו. מי שברא את ההגיון לא חייב להיות כפוף לו. כל הנסיון פה להשטיח את הקב"ה למשהו שאנחנו יכולים להבין ולהתחשבן איתו, עם כל הגדלות האינטלקטואלית כביכול, עדיין תנסה להשוות את הגדלות הזאת לאינסוף. ובחייאת, תפסיקו לירוק לשמיים. זה מביך כי היחידים שנשארים רטובים זה אתם.

      אהבתי

      1. רני, שלום לך.
        מי שמדבר בשם אלוהים זה אתה, והמאמינים כמוך באמונה המקראית-רבנית. לעומק צערי, האמונה הזאת בדבר ההשגחה העליונה על העם הנבחר לא עומדת במבחן כל אסונותינו בהיסטוריה. אף התורה והמצוות הן בעיני יצירה רוחנית אנושית, עם יתרונותיהן הגדולים וחסרונותיהן. מצידי אתה רשאי להאמין בכל מה שתרצה, כולל נחש מפתה, אתון מדברת ושמש שנעצרת במרום השמיים. הבעיה שלי מתחילה כאשר מסתמכים על אמונות ולא מתבוננים במציאות, כגון בעת עליית הנאציזם, ובמקביל, כאשר מסתמכים על אמונת 'אתה בחרתנו' ומבצעים מעשי עוול קשים.
        אני מאמין בזכותי הטבעית להשתמש במתנה הגדולה הנקראת תבונה ולבחור בין המשמעותי לבין מה שעבר זמנו. אמונתי קרובה יותר לראיית האחדות הכוללת האוניברסאלית של הראי"ה קוק. עבורי המילה 'אל' משמעה אינטליגנציה על מגוון הופעותיה בכל תופעות החיים.

        אהבתי

  28. אני לא רואה דרך לקשר בין ההשגחה האלוהית לשואה… אלוהים לא מתערב בענייני העולם (עד כמה שאני יכול להבין מה יכולה להיות התערבות אלוהית) ולראייה כל הזוועות והמכות שעברו על העם היהודי או על עמים אחרים בכלל.
    נדמה לפעמים שאלוהים יכול או צריך לשים גבול לרוע אבל רק האדם יכול לעשות זאת.

    לעניין המאמר… מעניין לראות אלו תגובות אמוניות היו ליהודים אחרי משברים אחרים בהיסטוריה. נדמה לי שגם בעבר זה לווה במשבר אמוני גדול.

    אהבתי

  29. שוכחים דבר אחד חשוב ביותר .
    לאחר השואה אחוז האנשים שהפכו אפיקורסים גדל בעשרות מונים על אלה שפנו להשכלה !!!
    גם אם נאמר שנסתרות דרכיו . אנו כאן מבינים רק את הראלי , ומגיבים בהתאם . נפגענו נכונו נעזבנו . לוקחים את גורלנו בידנו , ופונים לדרכינו .
    ברור שהקמת המדינה הושפעה מהשואה . אך אלה שהקימו את המדינה בחרו להתרחק מהאמונה .
    תמשיך לכתוב – יהודה

    אהבתי

  30. תומר אתה אדם באמת חכם מאוד, משכיל, יצירתי ועם יכולת ניתוח מן המעולות. (בלי ציניות)
    לכן כל כך מוזר לי שכשזה מגיע לרמה התאולוגית ( כמו במאמר זה) השיח הופך לכה פשטני.
    (אלוהים אשם/האדם אשם, הוא הפר את הברית/בכלל זה האדם שחטא.)

    השואה היא אירוע כל כך מורכב גם מבחינת המשמעויות הדתיות שלה!
    איך אפשר בכלל לנסות לתת תשובה מעמיקה ברמה כלשהי מעל דפי עיתון??

    אהבתי

  31. ת'אמת שאני אף פעם לא הבנתי את השאלה בכלל! עד כמה שבן אדם אוהב מישהו זה עד כמה שאיכפת לו להוכיח את חבירו כשהם עושים טעות בחיים שלהם…לדעתי עצם זה שדבר כמו שואה יכול לקרוא, ולא סתם לקרוא, אלא לקרוא על פי חוק (כידוע היטלר ימ"ש חקק את הכל בחוקי המדינה- זאת אומרת, שבמידה מסוימת העם קבלו את זה) היא סימן עד כמה שהקבה"ו אוהב ואיכפת לנו שנעשה את הדבר הנכון בחיים…וכשאנחנו טועים הוא מוכיח לנו על זה ובגדול! ההשכלה והחילון בימים האלו היה בשיא, ויותר גרוע מזה, הרבנים לא חזרו לארץ ישראל ולא התייחסו לכל ההפתחויות במדע, טכנולוגי'ה וכו' ובקיצור סרבו לצאת מגלות של הגאט'ו ולעסוק בתיקון עולם…כל זה עורר את ה'זעם' כביכול של הקבה"ו נגדינו וברחמיו הגדולים הוא עשה נס ופלא והפך את העם הכי אנושי (הגרמנים) להיות העם הכי בהמי…להראות, ללמד ולהורות לנו שהגיע זמן להתעורר! ממילה אין כאן שום ניתוק בברית, אלא אדרבה, דווקא נסיון לחזק את הברית דרך יסורים..לצערינו, רבים עדיין ממשיכים לבגוד במשימה הכללי והפרטי של היהודים (חילונים וחרדים יחד) ועלינו לתקן את זה לפני שיגיע עוד שואה ח"ו לא עלינו ולא עליכם…

    אהבתי

  32. האמת היא שהשואה היא לא שינתה כלום. בכל מהלך ההיסטוריה האל לא שמר על היהודים. האלפיים שנים האחרונות הם סיפור הדיכוי, הסבל וההרג של יהודים *בשל העובדה* שהם יהודים. השואה בסך הכל הביאה לנו את זה במינוך ובריכוז גבוהים יותר. אלוהים לא הפר את הברית. הוא מעולם לא שמר עליה.

    אהבתי

שקלא וטריא