יש כוח, אין אחריות: על מאבקי השבת

הנה סוד כמוס שלא צריך לגלות לחברי הכנסת החרדים: במדינת ישראל עובדים גופים ומוסדות רבים בשבת. כל שבת. הנה רשימה חלקית: נמל חיפה, נמל אשדוד, חברת החשמל, נתב"ג, חברות המים, בנק לאומי, רשות השידור, מפעלי ים המלח, מפעלי תרכובות ברום, גלי צה"ל, משרד המשפטים, חברות הסלולר, מפעלי 'טבע', ואפילו חברת 'נספרסו ישראל'. אה, כן, גם משחקים כדורגל בשבת. הנה עוד סוד: לא כל העבודות האלה הן פיקוח נפש.

האם נראה כעת את חברי הכנסת החרדים דורשים מנתניהו להפסיק את כל חילול השבת הזה? לא ולא. וזאת לא מפני שלא אכפת להם שמחללים שבת. אלא שהם מבינים היטב שאין קיום למדינה מודרנית ללא עבודה בשבת של ארגונים ומפעלים רבים. כך למשל, לא נפסיק את עבודת הנמלים בשבת מפני שלא נוותר על שביעית מהיבוא והיצוא שלנו, לא נפסיק את פעולת נתב"ג מפני שלא נוותר על התיירים שמגיעים, ותנסו רק לומר ליצחק תשובה ולנובל-אנרג'י שאסדות הגז לא ישאבו גז – שאחרי זה ישמש את אזרחי ישראל – בשבת.

המציאות במדינת ישראל תמיד כללה חילול שבת, ושגשוגה של המדינה תמיד חייב זאת. וכאן אנחנו מגיעים לסוד שהחילונים לא יודעים: נכון להיום אין ליהדות האורתודוקסית כל תוכנית ריאלית לקיומה של מדינה מודרנית בהתאם להלכה. בפרט בעניין השבת, אין שום פתרון הלכתי לעבודתם של מפעלים חיוניים שאינם פיקוח נפש אבל דרושים לקיומה של כלכלה מודרנית. ולא, שימוש בלא-יהודים כ"גוי של שבת" לא ממש נחשב, אלא אם אנחנו מתכוונים לחזור לשטעטל. אם מדינת הלאום של העם היהודי תלויה בלא-יהודים כדי שידליקו לה את האור בשבת אפשר לכבות את האור ולסגור את הבסטה.

מכאן עולה ששומרי המצוות בעצם תלויים בחילונים כדי שמדינת ישראל לא תדרדר למציאות כלכלית של עולם שלישי. למעשה האינטרס של האורתודוקסיה חייב להיות שתמיד יישארו מספיק יהודים שיחללו שבת ויתפעלו את המדינה. כל מנהיג אורתודוקסי בר דעת יודע זאת, ולכן אין כל דרישה אמיתית שהמדינה תכפה על כל המפעלים המנויים לעיל לחדול מלפעול בשבת. המעמד הבינוני לא רק מממן את עולם הישיבות החרדיות ולא רק שומר עליהן במילואים, הוא גם יודע איך לחלל שבת כך שיגיעו אליהן מספיק חשמל ומים.

מה שנחשף לעינינו בסוגיית הרכבת, אפוא, אינו באמת מאבק של קידוש השם למען טהרת השבת, אלא ניצול כוחם הבלתי-פרופורציונלי של החרדים באופן שגם הם עצמם לא מעונינים בו. איש מחברי הכנסת החרדים לא רצה לעשות עניין מעבודת הרכבת בשבת, אלא שעיתונאים חרדים שונים העלו את העניין בפגישתם עם נתניהו, וחברי הכנסת לא היו יכולים אלא ליישר קו. מפני שלנתניהו חשובה שרידותו כמעט יותר מכל דבר אחר, הוא מוכן להיכנע להם. חברי הכנסת החרדים יודעים את זה, ויודעים גם שהעיתונאים החרדים יודעים את זה. אין להם ברירה אלא לדרוש את מה שברור שיקבלו, והתוצאה היא בלגן כללי וגידול באיבה כלפיהם בקרב הציבור החילוני.

גם בסוגיית מתווה הכותל נציגי החרדים כבר הסכימו על הכל עד שהתקשורת החרדית פוצצה את העניין ובעצם חייבה אותם, בניגוד לרצונם, להקים זעקה. כי אם יש להם כוח, הם מחוייבים לכאורה להשתמש בו כדי לכפות את "דעת התורה" – גם כשזה בניגוד לאינטרסים שלהם. כאן גם מתחבר סיפור השבת לעקרון כללי גדול ומטריד הרבה יותר: באופן עמוק החברה החרדית לא יודעת מה לעשות עם כוח ועם אחריות. חברה שנוצרה בגולה, בתנאים של כפיפות גב ותלישות, פיתחה הלכה שמתאימה לתנאים אלה. כעת היא מוצאת עצמה במציאות שונה לגמרי, ובלי להתאים את עצמה לא יכולה שלא לעשות נזק.

Capture

פורסם היום במדור הדעות של ידיעות אחרונות

 

 

11 תגובות

  1. אכן כך. הסוד הגלוי שאין ליהדות ההלכתית פיתרון ראוי לשמירת שבת במדינה מודרנית היא אחד הפילים הגדולים הרובצים בחדרנו, כלומר החדר של הציונות הדתית.

    אהבתי

  2. עוד לפני שקראתי. ואני אקרא. אבל הכותרת היא כלכך נכונה. כמו ילדים קטנים בגן. כמו בני עשרה ש'מסדרים' את המורה.

    אהבתי

  3. במהלך ה־70 שנה אחרונות נעשו נסיונות רבים לחבר בין ההלכה לבין מציאות החיים המודרנית במדינה, החל מהרב הרצוג שכתב סדרת ספרים בנושא, בזמן הווה נעשה בימים אלו נסיון דומה בקשר לעבודת המשטרה בשבת, יחד עם כניסה של כמות גדולה של שוטרים דתיים למשטרה (וכמובן – מפכ"ל דתי), והם ימשיכו גם בעתיד, במידה רבה או מעטה של הצלחה.

    השורש הבעייתי הוא הנסיון להכניס כל דבר לתוך המסגרת המצומצמת של 'פיקוח נפש', שהוא מושג הלכתי שרלוונטי לפרט. כאשר דנים בנושאים של ציבור. אכן אין להכחיש שההלכה לא עסקה בנושאים של 'ציבור גדול' ו'עם' במהלך 2,000 שנות גלות, והצטמצטה ברזולוציה של יחיד וקהילה קטנה, ונסיון לחדש כלים הלכתיים בימינו נקלע במהרה למחלוקת בין שמרנים אדוקי-ספר לליברלים.

    Liked by 1 person

  4. "תתדרדר לכלכלה של עולם שלישי"?! זה עולם שלישי. איפה במערב אתה מכיר מקום שישביתו תחבורה ציבורית יומיים בשבוע, וכחצי חודש באוקטובר? ואיך התחבורה הציבורית הזו פועלת בימי חול, גם לא ברמה של עולם ראשון…

    אהבתי

  5. לטעמי הבעיה היא לא ההלכה והמדינה המודרנית – היהדות ההלכתית הצליחה להתגבר על מהמורות הרבה יותר גדולות (וקשה להפריז בכמות השו"תים של שומרי מצוות נאמנים שהיו צריכים לעבוד בשבת – ושהרבנים היו מסייעים בידם באופן האנושי ביותר). הבעיה האמיתית היא שהחילונים 'לא עד הסוף גויים' – ולכן הפסיקה ש'הפריטה' חלק מהשימושים לגויים לא רלבנטית מבחינה הלכתית ליהודים. וכאן באמת החרדיות מקבלת זבנג – כי פתאום הגודל שלה, והרצון שלה לשמר את תקציבי הישיבות – גרם לה להיות תלויה במדינה, ולכן בחילול השבת שלה. אז אולי בסוף יצא מזה משהו טוב.

    אהבתי

  6. אתה מערבב פה בין כמה קטגוריות של עבודה בשבת. יש פיקוח נפש ברור (צבא, משטרה, בתי חולים); יש פיקוח נפש בעקיפין (חשמל ומים); יש מפעלים שצריכים לעבוד באופן רציף מטעמים טכניים ויש את כל השאר.

    וכאן הבעיה שלך. כשאתה כותב שהנמלים ונתב״ג צריכים לעבוד שבעה ימים בשבוע כדי שלא נאבד שביעית מהייצוא/ייבוא/תיירים אתה משתמש בטיעון שניתן לטעון לכל עסק שהוא בין זה חנות נעליים, משרד אדריכלים או מפעל טקסטיל.

    באיזה נימוק דווקא מפעל טקסטיל צריך להיסגר בשבת ונמל לא?!

    אהבתי

    1. "פיקוח נפש" הוא מושג מכובס לפיקוח עסקנים חרדיים על נפשו של כל אזרח, וכדאי להתנער מעולם המושגים שרק בעזרתו מתאפשר הפיקוח הזה. "פיקוח נפש" לא רק דוחה שבת, "פיקוח נפש" דוחה. נקודה. יש מעשים רבים שראוי לעשותם משום שהם מועילים לחברה ולחבריה, ולא רק אם חייו של מישהו תלויים בהם. האדם החילוני רואה את עצמו כסמכות המוסרית היחידה בכל הנוגע למעשיו ואיננו מותיר את זכות השיפוט המוסרי בידי עסקנים כל שהם.

      אקטיביזם חילוני נחוש יקרא לכלל הציבור החילוני לשבות לגמרי מכל מלאכה בשבת – בנמלים, בשדות התעופה, בתשתיות הלאומיות בבטחון הפנים, בשרותי הרפואה ובשירותים האישיים (עיין ערך עבודת עבדים עבריים בבית ראש הממשלה בשבת).
      ואם ישמרו החילונים אפילו שתי שבתות רצופות – מיד הם נגאלים מן הכפייה הדתית…

      אהבתי

  7. תומר יקר, מנצלת הזדמנות להודות לך על הכתיבה, המעורבות, הידע המעמיק והבקיאות. עוקבת אחרי כתיבתך גם בטוויטר וגאה שיש כמוך בעם ישראל. מאחלת לך חיים טובים והצלחה בכל מישורי החיים.

    אהבתי

  8. מעניין לראות את הפוליטיקאים החרדים מזעזעים מדינה שלמה כשפוגעים בשבת, אבל נכנעים ללא קרב לתהליך גביית הריבית של הבנקים, ששקול בתורה למעשה רצח. איך הם מסבירים את זה?
    http://www.amitit.co.il/%D7%A6%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%9C%D7%90-%D7%90%D7%91%D7%9C-%D7%92%D7%91%D7%99%D7%99%D7%AA

    אהבתי

שקלא וטריא