“תוכנית ההכרעה” של סמוטריץ’, הציונות הדתית ופונדמנטליזם

בפגישה של אנשי ציבור מהציונות הדתית (בתוכנית משותפת להם ולמנהיגים מוסלמיים), שהתקיימה לפני כשבועיים, דיבר סגן יו"ר הכנסת בצלאל סמוטריץ' על תוכניותו המדינית, אותה הוא כינה "תוכנית ההכרעה". מטרת התוכנית, לדבריו, היא "גדיעת כל תקווה לאומית פלסטינית", ועל פיה בפני הפלסטינים יוצבו שלוש אפשרויות: לעזוב את הארץ; להתגורר בארץ ישראל במעמד 'גר תושב', שסמוטריץ' דאג לציין ש"על פי ההלכה תמיד צריך להיות קצת נחות"; או להתנגד, ו"צה"ל יידע כבר מה לעשות". כשנשאל סגן יו"ר הכנסת אם הוא מבין שהוא מדבר על הריגת משפחות, נשים וילדים, אמר סמוטריץ': "במלחמה כמו במלחמה".

במהלך דבריו התייחס סמוטריץ' לספר יהושע כמקור לדבריו. על פי המדרש שלח יהושע בן נון לתושבי הארץ שלושה מכתבים ובהם הציב את שלושת התנאים לעיל (ירושלמי, שביעית, ו, א). הרמב"ם מסביר שאם אותם לא-יהודים אינם בורחים יש להטיל עליהם הגבלות "שיהיו נבזים ושפלים למטה, ולא ירימו ראש בישראל", ואם הם מתנגדים לכך, "אין מניחין מהם נשמה", כלומר הורגים את כולם (הלכות מלכים ומלחמות, א). קל לראות שסמוטריץ' בונה את משנתו המדינית על דברים אלה.

כמה מאלה שישבו והאזינו לדברים נוראיים אלה, רבנים ורבניות, תלמידי חכמים ומנהיגי ציבור, הנהנו בינם ובין עצמם והסכימו איתו? אי אפשר לדעת. היתה מחאה בשלב השאלות, וזעזוע של חלק מהמשתתפים. חלק לא הזדעזעו.

מן הזיכרון שב ועולה אותו מאמר מלפני כמה שבועות של יוסי קליין. האם "הציונות הדתית" רוצה "להשתלט על המדינה ולנקות אותה מערבים", כפי שכתב? לא, בהחלט לא. האם יש בתוכה אנשים שאכן רוצים זאת? כן, בהחלט כן. השאלה היא כמה, או במילים אחרות, היכן למקם את בצלאל סמוטריץ': בצד, כמיעוט קיצוני, פונדמנטליסטי וקנאי, שאינו נלקח ברצינות יתרה, או במרכז, כמנהיג לעתיד של ציבור גדול?

ממאפייניה של דתיות פונדמנטליסטית הוא צמצום מסורת דתית לכדי מסגרת עקרונות נוקשה ופשטנית. בדרך כלל מצורפות גם תפיסה מונוליתית של ההיסטוריה, כאילו כל התקופות זהות ומה שהיה נכון לפני אלפי שנים תקף גם היום, ותשוקה עזה לחדש ימינו כקדם, דהיינו להביא את העבר אל תוך ההווה. כל אלה יחד יוצרים כניעה חד-מימדית בפני סמכות כתבי הקודש. דבר זה נעשה בדרך כלל באופן מאוד לא מסורתי, שכן הציות הפונדמנטליסטי עוקב באדיקות נוקשה אחר המובן המילולי הפשוט של הטקסט, ואילו דתיות לא פונדמנטליסטית נוהגת להכיר בכך שהאמת הדתית היא מורכבת ("שבעים פנים לתורה"), לפרש את כתבי הקודש, וממילא גם לשלב שיקולים נוספים בעולמה האמוני.

הציונות הדתית אינה פונדמנטליסטית. רובה מנהיגה דתיות מסורתית, של פרשנות וגמישות. רובה גרה במרכז הארץ, בירושלים ובפתח תקווה, בכפר סבא וברעננה. מדובר במעמד בינוני, סולידי, בורגני ושבע. היהדות עבורם היא זהות עמוקה ואורח חיים, אבל הם אינם חולמים בלילה על בית המקדש, והם שמחים שהם חיים בדמוקרטיה.

אלא שסמוטריץ' הבין משהו כשהוא דיבר עם נציגיהם. מפני שהוא דיבר אל שומרי מצוות בלבד, הוא הרשה לעצמו לחשוף את התשתית הדתית-מיתית של דבריו. הוא קיווה שהדיבור על הלכה ועל ספר יהושע יעורר אצלם הזדהות אוטומטית, שתתעצם מתוך יסודות רדומים של מסורת מוטמעת. הוא קיווה שלשפה דתית יהיה להם קשה הרבה יותר להתנגד. לצערנו, לתקווה הזאת יש על מה לסמוך.

הדמוקרטיה, כמו הליברליזם, היא אתוס. המסורת הדתית, כמו הלאומיות, היא יסוד של זהות ותפיסה נראטיבית. בתחרות בין אלה קשה מאוד לראשונים לנצח. אם במאה העשרים כללה הלאומיות המערבית באופן מהותי את הדמוקרטיה והליברליזם (וכך כללה ומיתנה גם את הדת), בעשורים האחרונים הולך ונוצר פער בין אלה. כפי שניתן ללמוד הן ממשבר הפליטים באירופה והן מההצבעה על הברקזיט, כאשר ההמונים מרגישים שהליברליזם חותר תחת יסודות הלאומיות, התגובה היא חיזוק הלאומיות על חשבון הליברליזם. נראטיב וזהות גוברים על אתוס.

סמוטריץ', כמו אחרים במחנה הציוני דתי, פונים אל הזהות היהודית ומשתמשים בנראטיב מיתי על מנת לגייס תמיכה לרעיונותיהם האנטי-ליברלים. במצב בו הליברליזם נתפס כמנוגד לזהות, או במצב בו לא עומדת מולם תשובה שמגינה על הליברליזם תוך הישענות על הזהות, הם יצליחו לסחוף אחריהם רבים. והם יצליחו קודם עם אלה שקשורים באופן עמוק למסורת. רק עמדה שיוצאת מתוך הזהות אל הליברליזם, שמאחדת מחדש לאום וליברליזם (ואף דת ודמוקרטיה), יכולה למנוע מרבים, ציונים דתיים ושאינם, להיסחף אחרי רעיונות העוועים של סמוטריץ' ודומיו.

העובדה שחבר הכנסת סמוטריץ' הוא פונדמנטליסט מסוכן שמבקש לתת לפלסטינים לבחור בין טרנספר, אפרטהייד, או רצח עם היא מזעזעת. קשה לבוא בטענות על עידוד טרור כלפי הרשות הפלסטינית כאשר סגן יו"ר הכנסת של מדינת ישראל תומך ב"תוכנית הכרעה" מהסוג הזה. מן הראוי להדיחו מתפקידו ולסלקו מהכנסת. אולם גם אם זה יקרה, השאלה החשובה היא איזו תשובה אנחנו, הציונות הדתית והציונות החילונית, מציבים מולו ומול רעיונותיו. עד שלא תהיה תשובה כזו, הוא ימשיך לנוע מן השוליים אל המרכז.

Brueghel,

פורסם במדור הדעות של הארץ

26 תגובות

  1. מה שיפה בכל הסיפור זה שכל הגינויים שלך חולפים מעלינו שכן אנחנו לא מרגישים מחוייבים לאותן אמות מוסר שאתה מחזיק בהן.

    אהבתי

    1. היה מעניין לקרוא מהם 'אמות המוסר' של אליהו גלילי ומכאן נוכל לדעת מי הם 'אנחנו'.

      אהבתי

      1. אם הכחיש, אז מה טעם לתקוף אותו. אין טעם לתקוף דעה שהוא מתנער ממנה. מסתבר שמדובר באי הבנה.

        אהבתי

        1. אתה תמים… זה שיטה מניפולטיבית לנרמל את מה שלא ניתן להעלות על הדעת. לרמוז לדברים מחרידים ואז להכחיש עד הפעם הבאה.

          אהבתי

    2. "אנחנו" – הראיתם מה כוחכם האמיתי בבחירות של הביית היהודי.
      פרובוקטורים מסוגו של סמוטריץ' במפד"ל ועתה ב"ביית היהודי" הם תופעה שכיחה שהולידה את "העשבים השוטים" ויגאל עמיר .
      להציג את רעיונותיו ההזויים של פרובוקטור ומחרחר מהומות בלתי נלאה כ"תכנית מדינית" … נו , באמת !
      למזלנו ,לא תחזור על עצמה הסיטואציה הנוראה מלפני כאלפיים שנה שמשיח שקר כבר כוזיבא ,בגיבוי רבני של רבי עקיבא המשיחיסטי, כפה על היהודים מרד שבסופו הביא לחורבן וגלות נוראה .

      אהבתי

    3. מי שאוחז בקביעה של רשב"י מלפני אלפיים שנה שעל פיה הנכרי אינו "אדם" לעולם יראה בכל מי שאינו יהודי יציר אנוש נחות שאין לו מקום בארץ ישראל ואם הוא מתעקש להשאר אזי רק במעמד "חוטב עצים ושואב מיים" כגבעונים בימי יהושע בן נון.
      שום רב או תלמיד חכם רציניים שאינו מבית מדרשם של רבני החרד"ל המשיחיסטיים ואבותיהם או חסידי חב"ד אינו משווה את הנכרי מימי המקרא , עובד האלילים והמקריב ילדים למולך ל"גוי" המונותאיסטי של ימינו.
      ליקוי המאורות בעולם היהודי והתורני בעקבות השואה הנוראה מביא לידי בטוי גם געגועים לימי כיבוש ארץ ישראל בידי יהושע .
      יהושע בן נון סמוטריץ'.

      אהבתי

  2. קייימות מספר תפיסות בנוגע לגר תושב, ומעמדו שונה במזמן שאין היובל חל.

    אהבתי

  3. צדק הנביא ליבוביץ – הציונות הדתית מייצרת מנהיגים פשיסטים. עצוב ומפחיד.
    האם נשמע קולם של רבנים מתונים דוגמת הרב שרלו?

    אהבתי

    1. פרובוקטורים מסוגו של סמוטריץ' במפד"ל ועתה ב"ביית היהודי" הם תופעה שכיחה שהולידה את "העשבים השוטים" ויגאל עמיר .
      להגדיראת רעיונותיו ההזויים והפשיסטיים של פרובוקטור כ"תכנית מדינית" … נו , באמת !
      יותר לא תחזור על עצמה הסיטואציה הנוראה מלפני כאלפיים שנה שמשיח שקר כבר כוזיבא ,בגיבוי רבני של רבי עקיבא המשיחיסטי, כפה על היהודים מרד שבסופו הביא לחורבן וגלות נוראה .

      אהבתי

  4. יש להיזהר מהתפיסה הרואה קבוצה דמוגרפית או אידאולוגית לפי התבטאות חד פעמית קיצונית של הצורה הקיצונית שלה. אולם העמדה של סמוטריץ', בהנחה שזו עמדתו העקבית, היא עמדת מיעוט במפלגת הבית היהודי, שהצעתה לפתרון הסכסוך אינה העמדה היחידה בקרב דתיים לאומיים (הרב פרומן, משה פייגלין, קרוליין גליק מספקים קשת של אלטרנטיבות) וספק אם יש לה רוב בימין בישראלי. לכן המרחק בין דבריו הכהניסטיים של סמוטריץ' לבין המציאות בצד השולט בפוליטיקה הישראלית עודנו מרחק רב.

    מה שכן, ניתן בהחלט לטעון שהמרחק הזה מצמצמם.

    אהבתי

  5. "יהדות עבורם היא זהות עמוקה ואורח חיים, אבל הם אינם חולמים בלילה על בית המקדש" הם רק מתפללים לבניינו 3 פעמים ביום לפחות + ברכת המזון ועוד וצמים 4 ימים בשנה על חורבנו… שנזכה גם לכוון.

    ומהיכרותי האישית, בצלאל אדם נבון ואוהב אדם לא פחות ממך עם כל הצבעים השחורים והמפחידים שתנסה לצבוע אותו

    אהבתי

    1. מתפללים לבניינו וצמים על חורבנו… כצפצוף הזמיר.

      לא צריך לצבוע את סמוטריץ' בשחור (או אולי מתאים כאן יותר חום), הוא עושה את זה לבד. אף אחד לא חולק על כך שהוא נבון, אולי גם מאד נחמד ברמה האישית; אבל הוא מבטא גזענות באופן מובהק ועקבי (שלא להזכיר את אשתו שרוצה מחלקות בתי חולים ליהודים בלבד).

      אהבתי

    2. סמוטריץ' התבטא בפומבי שאינו רוצה שאשתו תלד באותו חדר שבה יולדת ערביה , אדם כזה אינו יכול לדעתי להיות מוגדר כ"אוהב אדם" במובן האוניברסלי.
      הרב פרומן מתקוע ז"ל היה "אוהב אדם" מובהק , סמוטריץ' – לא ולא !
      סמוטריץ' ותומכיו יטענו שהגויים אינם "אדם" בהסתמכות על איזשהו מקור פלפוליסטי ( יש משהו כזה ! )

      אהבתי

      1. מצאתי את המקור להפקעת הנכרים מהגדרת "אדם" : רשב"י בדבריו על המושג "אדם" בתורה: "קבריהן של נכרים אין מטמאין, שנא': ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם, אתם קרויין אדם, ואין נכרים קרויין אדם".
        בבא מציעא קיד ע"ב. וכן ראו: כריתות ו ע"ב; יבמות סא ע"א.

        אהבתי

  6. השימוש המוטעה שלך במילה “אפרטהייד” – מי שמשתמש במילה הזאת בקשר לישראל הוא או בור לגבי אפרטהייד, או בור בקשר לישראל, או גזען עם אג'נדה להשמיץ של ישראל.

    אהבתי

  7. "בית ראשון חרב בעקבות עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות. בית שני נחרב בגלל שינאת חינם" (יומא ט ב).
    אולי כדאי שאנשים כמו סמוטריץ' יתחילו לשנן את המשפט הזה טוב טוב במקום לחלום בלילה על כיבוש אדמות. אבל מצד שני, יותר קל לטפח לאומנות ושנאה מלטפח את המידות ואהבה.

    עבודת ה' עאלק…

    אהבתי

  8. לצערי מה שעבר לי בראש בקוראי את דבריו של סמוטריץ' היה לבדוק את השנה ולוודא שהיא לא 1925(או יותר נכון קצת לפני), שהיא השנה שיצא רב המכר "מאבקי". הפלפול מאחורי הדברים, כמו גם הגינויים הרפים והשקולים, אשר כאילו באים לנסות ולא לעורר מהומות.
    אז אסור להשוות. וכשיהיה מותר – אהיה אסור.

    אהבתי

  9. לצערי הציונות הדתית (המפד"ל ז"ל והבית היהודי שליק"א) לא יוצאת נגד תוכניתו של סמוטריץ', ולכן הציונות הדתית הכתירה את יהושע של המאה ה21. הערבים, זו רק ההתחלה. ברור מאליו שעם הגשמת והשלמת תכנית זו, יגיע תורם של היהודים החילוניים. אך כאן אין שלוש אופציות, אלא דרך בטוחה אחת: הנשק הדמוגרפי. הדתיים והחרדים (שגם הם ימנים, מפוחדי ערבים וחילונים) יהיו כאן רוב תוך 20 – 30 שנה. בשנת 2040 החילונים יחיו (או ימותו) כאן תחת משטר הלכתי רדיקלי.

    אהבתי

    1. אתה קצת (הרבה) מגזים, אולי תחת הרושם של הכתבה של יוסי קליין בהארץ משבת. לפני כמה שבועות התפרסם מחקר שערך אחד הגופים השמרניים יותר בציונות הדתית. המחקר הזה הראה ששעור החילונים באוכלוסיה יציב למרות הרבוי הגבוה יותר של הדתיים והחרדים, בעיקר משום שרבים מהצעירים הדתיים נוטשים את הדת (כמחצית, לפי המחקר הזה). אצל החרדים הנטישה קטנה יותר, אם כי אני מעריך שחדירת האינטרנט והישראליזציה ההדרגתית של החברה הזו תגרומנה לנטישה גדולה יותר גם שם. תומר כתב פוסט שלם בעקבות המחקר הזה (אם כי מחק אותו משום מה תוך שעה-שעתיים). בכלל, קצת הגיון – כרגע הדתיים והחרדים יחד הם כעשרים – עשרים וקצת אחוז מהאוכלוסיה, האם נראה לך באמת סביר שתוך 23 שנה מעכשיו הם יכפילו את החלק שלהם פי שניים וחצי?

      אהבתי

  10. כאיש לאומי די רדיקאלי ומאמין באלוקים – אבל לא דתי -ברצוני לציין. א. הגויים הם בני אדם כמוהם כיהודים וגם ההכרה של ישראל כאור לגויים איננה מקנה כל זכויות עודפות ליהודים, להפך הזכות שלהם היא לפעול למען האנושות, שהיא חובה בעצם ולא זכות. ב. ארץ ישראל המערבית חייבת מכל הסיבות שבעולם להיות בריבונות ישראל. אין כאן כל גזענות שהיא כפי שההכרה שטקסס היא אמריקנית או פריז צרפתית איננה גזענות ג. אסור לאיש להתעלם מכך שכל שאיפתם של הפלשתינים מאז שחר הסיכסוך היא להשמיד את ישראל ולבצע גינוסייד ביהודיה ובכך להשלים את מפעלו של היטלר. לכן עם קבוצה אתנית שכזאת אין מקום למשא ומתן וצודק סמוטריץ לחלוטין, ולא מתוך גזענות שמייחס לו הכותב, כי אם מתוך הכרה של עצם צורך הקיום של ישראל ואוכלוסייתה. דווקא אלא שתוקפים את סמוטריץ חשודים בגזענות – פרו פלשתינאצית – חשוכה ואולי אף רצחנית ומוטב שיפשפשו במניעים שלהם עצמם לפני שיטילו מום בזולתם הנאור.

    אהבתי

  11. חיפשתי בנרות את סעיפי התכנית המלאה כמסמך מקור בכתב או בוידיאו.
    לא מצאתי התייחסות למעמד הערבים בתור גרים – ללא זכות בחירה
    רק החלת ריבונות מיגור הטרור ו"הכרעה תודעתית"
    אודה אם תומר או מישהו יוכל לשלוח לי מסמך מקור

    אהבתי

שקלא וטריא