טראמפ וירושלים: מנהיגים אוונגליסטים מחכים לקץ

אין שמחה כהתרת ספקות, ועבור המנהיג האוונגליסטי החשוב ג'ון הייגי השבועיים האחרונים היו שמחים מאוד. לא שהיו לו יותר מדי ספקות גם לפניהם. הוא ידע שרוסיה ומדינות ערב יפלשו לישראל באחרית הימים, כלומר ממש עוד מעט, והוא ידע שהם ייעצרו על ידי ה' צבאות. הוא ידע שאז ימלוך בעולם משיח-השקר (האנטיכריסט), שיהיה ראש האיחוד האירופי. הוא ידע שכוחותיה של אירופה יתעמתו עם חיילי סין בהר מגידו (הוא ארמגדון), והוא ידע שברגע האחרון יגיעו צבאות השמיים בהנהגת ישוע המשיח, יחסלו את הזדים ויפתחו במלכות אלף השנה (המילניום) תחת שלטון ישוע מהר הבית. הוא ידע את כל זה כי הכל כתוב בספר יחזקאל, דניאל ובחזון יוחנן. הדבר היחיד שהוא לא הבין הוא למה נשיאי ארצות הברית האחרונים לא מפנימים ומשתפים פעולה.

הייגי היה מתוסכל עוד מימי ג'ורג' בוש, ההוא עם 'מפת הדרכים'. נסיגות ישראליות משטחי הארץ המובטחת רק עיכבו, להערכתו, את מלחמת גוג ומגוג, ועל כן את הגאולה. מאובמה הוא כמובן ציפה רק לרע. קול דודו דפק סוף סוף לפני שנה כאשר העניק לו הקב"ה את בכירו-אהובו, דונלד ג'. טראמפ. בראיון לרשת הנוצרית CBNN אמר השבוע הייגי כי טראמפ הבטיח לו אישית שלא יאכזב אותו ואת "הקהילה הנוצרית". הייגי הוסיף שבארוחת ערב משותפת הפציר בנשיא להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים עוד השנה, שנת היובל למלחמת ששת הימים ושנת המאה להצהרת בלפור. "אלוהים מודד כל דבר בפעימות של חמישים שנה", קבע הייגי, והפנה את המראיינים לויקרא כ"ה. הכרזתו של טראמפ כי ארצות הברית מכירה בירושלים כבירת ישראל היתה אפוא עבור הייגי אות משמעותי שאפוקליפסה עכשיו.

הייגי הוא מהמנהיגים הבכירים של הנוצרים האוונגליסטים בארה"ב. האוונגליסטים מהווים כרבע מאוכלוסיית ארה"ב, אם כי מובן שיש כנסיות אוונגליסטיות רבות ושונות. רבים מהם לא מקדישים דאגה מיוחדת לישראל, וגם מבין האוונגליסטים שתומכים במדיניות ממשלת ישראל הנוכחית יש רבים שלא מחזיקים בכל נבואה אסכטולוגית באשר לעתיד האזור. אחרים סבורים, כמו המטיף האוונגליסטי הידוע ג'רי פלוול, כי הקמתה של מדינת ישראל היא "הסימן המובהק ביותר לחזרתו המתקרבת של ישוע המשיח."

עבור טראמפ היוו האוונגליסטים בסיס מצביעים חשוב ביותר, שכן למרות שחלק ממנהיגיהם הסתייגו מהשקרן והנואף הסדרתי, רובם נהרו להמליך אותו עליהם בזכות הבטחותיו להיאבק ברוחות הפרוגרסיביות שהפכו בעשורים האחרונים להגמוניה המוסרית. חובבי ציון שביניהם שמחו לשמוע שהוא התחייב להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים. כעת הם דורשים ממנו לקיים את הבטחותיו.

חוזה קזנובה, מבחירי הסוציולוגים של הדת בעולם, קנה את שמו כשפרסם ב-1994 ספר על כניסתן של הדתות למרחב הפוליטי. קזנובה טען שבניגוד למה שהוחזק כמובן מאליו, הדת בעידן המודרני אינה מגבילה עצמה לחייו הפנימיים של הפרט, אלא ממשיכה לנסות (ולהצליח) להשפיע על המרחב הציבורי. ייתכן שעבורנו בישראל לא מדובר בחדשות גדולות, שהרי הן במערכת הפוליטית שלנו והן בזו של המדינות סביבנו יש לדת השפעה רבה. אלא שהעולם הנוצרי התרגל במאות השנים האחרונות להפרדה הולכת וגוברת, לפחות מבחינה עקרונית, בין הדתי לפוליטי. ארצות הברית, אחרי הכל, קמה בין השאר מתוך חזון בו הממשלה לא נוגעת בדת והדת לא נוגעת בממשלה.

קזנובה הצביע על כך שבמחצית השנייה של המאה העשרים הדברים החלו להשתנות. בארצות הברית, למשל, החל משנות השמונים הפכה השמרנות הנוצרית לכוח פוליטי עם הקמתה של ה-Moral Majority, קואליציה של ארגונים וכנסיות. זו שקעה בשנות התשעים, על אף תנופה מהנשיא בוש, אוונגליסט בעצמו. מאז תש כוחה והיא ספגה כמה וכמה תבוסות במרחב הציבורי (למשל, לאחרונה, באישור נישואים חד-מיניים). נראה שהתחייה שלה כעת מצליחה להפתיע אף את חבריה.

אולם יש הבדל. הדת שמשפיעה כעת על מדיניות החוץ של ארצות הברית אינה נצרות שמרנית קלאסית שמתמקדת ב"ערכי משפחה", איסור הפלות והגנה על הזכות לרכוש נשק. כעת מדובר בנצרות משיחית, המתמחה בתיאולוגיה אפוקליפטית ובחישובי קיצין. מייק אוונס, מנהיג אוונגליסטי חשוב נוסף, אמר השבוע כי אחרי הכרזת טראמפ אנחנו כבר "באמצע הנבואה" של אחרית הימים, וכי הוא מתכוון לומר לנשיא, אותו יפגוש בקרוב, כי טראמפ "עשה משהו נבואי" והוא "המלך כורש". נראה ששרת המשפטים איילת שקד כיוונה לדעת גדולים כאשר היא צייצה "טראמפ בדורו ככורש בדורו". אחוות משיחיים.

אין דבר מוכר יותר למדינת ישראל מאשר השפעתה של דתיות משיחית על מהלכיה המדיניים. אם התנועה הציונית ניסתה לחלן את הארוס היהודי המשיחי ולהכפיפו לריאל פוליטיק של בניין מדינה מודרנית, הציונות הדתית, לפחות במידה שהשפיעה הגותם של הרבנים קוק, כבר פעלה מתוך מניע משיחי מובהק. גוש אמונים התנחל כחלק מתוכנית הגאולה, והיה זה הרצי"ה קוק שהכריז כבר בשנות השבעים ש"הקיץ הקץ".

על רקע דברים אלה קל מדי להתפתות לחלוקה הגסה בין "פוליטיקה" ולבין "דת", ולהאשים את כל מה שמגיע ממניע אמוני בחורבן העולם. לא זו כוונתי ואני חושב שטעות להניח כך. לדת, ככל כוח אידיאולוגי, זכות קיום במרחב הציבורי וזכות השפעה על המערכת הפוליטית. ממילא, כאמור, החלוקה החדה בין דת לפוליטיקה נולדה בעולם הנוצרי, ולאו דווקא מתאימה לתרבויות אחרות. ראינו גם מספיק אידיאולוגיות חילוניות הרסניות כדי לדעת שלא אלוהים הוא הבעיה, אלא דוגמטיות, הבטחות נלהבות לאוטופיה ואנטי-הומניזם.

דווקא משום כך חשוב לשים לב אילו כוחות מניעים כרגע את המערכת הפוליטית. לפחות בנוגע למדיניות החוץ של ארצות הברית, נראה שטראמפ מושפע מאוד ממניעים אוונגליסטים משיחיים. מייק אוונס הדגיש כי טראמפ אמר לו כמה פעמים שהוא חייב לאוונגליסטים את הנשיאות ושהוא לא ישכח זאת, וסביר שמחמאות על תפקידו הנבואי-היסטורי מתקבלות אצל הנשיא באהדה ובסיפוק. מה שצריך להדאיג אותנו הוא לא עצם היותה של הדת קשורה לפוליטיקה, אלא הקשר האישי הישיר והמשפיע בין האוונגליסטים חובבי ציון לנשיא האמריקאי, ואופיו הדוגמטי והבלתי-מתפשר של החזון המשיחי שמוביל אותם. החזון הזה כולל, בגרסאות שונות, מלחמה גדולה בארץ ישראל. צריך להיות ברור שאם הייגי או אוונס ילמדו שמהלך של נשיא ארצות הברית יקרב מלחמה כזאת הם ישמחו בהחלט לעודד אותו.

Capture

פורסם בהארץ

13 תגובות

  1. אבל בפעם הקודמת כתבת שלהכרה של טראמפ בירושלים כבירת ישראל אין כל משמעות…

    אהבתי

  2. או ויי. תומר אתה מקלקל שמחות סדרתי. לא נותן לנו להיוותר בבורותנו וטמטומנו המשיחי המתגבר.
    ממש צרה.

    אהבתי

  3. אכן, לא נדרש הרבה בשביל להכריז על ישראל באופן רשמי כנוצרית: הצלב הוא הסמל הנפוץ ביותר בישראל (שומר המסך של מיקרוסופט הוא צלב שוכב, ה-f של פייסבוק הוא F קטנה ולא לחינם, הצד האחורי של חלק ניכר מניידי הLG, ועוד הרבה), המדיניות הכלכלית בישראל היא כבר כמה עשורים ברוח ישו (האדם הוא יצור עלוב, ולכן צריך לעשות לו מיקור חוץ), וכמובן – תוכניות ה'השרדות' המטפטפות להמון את תפיסת הגאולה הנוצרית – כל אחד לעצמו. והישועה המותאמת אישית במסכים היא כמובן השיא של התופעה. בניית קתדרלת המקדש לא תוסיף לישראל הרבה מעבר למה שכבר קיים. אבל כמובן שיש 'הדתה' לחיק היהדות..

    אהבתי

  4. למרות שמר פרסיקו הוא כותב מוכשר ללא ספק, הרי נקודת הראות הצינית שלו ביחס למשיחיות, לא מאפשרת לו לראות, גם לא בעתיד, אפשרויות למהפך משיחי רציונאלי, שהוא גם אמוני וגם דתי. כאשר בדת עצמה מתחוללת מהפכה. הציניות לפרסיקו היא כמו כלוב בלתי נראה שממנו איננו יכול לחרוג, או אם תרצו, פרסיקו חושב רק בתוך הקופסה ולכן קוצר ראותו המובנה.

    אהבתי

  5. תומר שלום,

    זו פניה אישית אליך. לא הצלחנו לגייס עדיין תמיכה מספקת ב"*לא אינו מספיק*"
    וחבל לנו שהספר לא יתפרסם בעברית. תמיכת כל אחד וכל אחת חשובה עד מאוד ויחד עם
    תמיכות נוספות, הן האפשרות היחידה שהפרויקט יגיע ל-100% ושההוצאה לאור תצא
    לפועל. לכן, כל תמיכה חשובה ומשפיעה על הצלחת הפרויקט.

    תמיכתך מיועדת למימון להוצאה לאור של ספרה האחרון של נעמי קליין – *לא אינו
    מספיק*. ספר זה רלוונטי בעליל למרחב הציבורי הישראלי – מרחב המשווע לדיון
    מעמיק בדוקטרינת ההלם בפוליטיקה המנצלת משברים לאומיים, אמתיים בצד מדומיינים,
    ומובילה אותנו אל המדרון החלקלק של לאומנות ושחיקת הדמוקרטיה עד דק.

    *זהו ספר הממוקד בהתנגדות כאשר הממסד משתמש באסטרטגיית הלם כלפי הציבור הרחב*.

    ​אנא, קרא את תיאור הפרויקט ובחן אם הנך מעוניין לתמוך בו.​ תמיכתך תאפשר
    להוציא את הספר לאור בעברית, עוד באמצע שנת 2018, ובכך לקדם את הדיון ציבורי
    באופני ההתנגדות לפוליטיקה של הלם.

    אשמח מאוד לראותך ברשימת התומכים.

    אודה לך אם תפיץ את הפניה בקרב קוראי וקוראות הבלוג שלך.

    היכנס לקישור, בחר תשורה ותמוך בפרויקט.

    ​לתמיכה ב-לא אינו מספיק
    .​

    ​ישי​ מנוחין

    אהבתי

    1. אשמח מאוד לסייע לבלימתה של נעמי קליין, ושל השמאל הרדיקאלי בוגדני, שכל מטרתם, אינה יותר דמוקרטיה, אלא פחות דמוקרטיה ועד להשמדת ישראל.

      אהבתי

  6. תומר היקר, תחזקנה ידך. בעיני אתה עושה עבודת קודש. מי יתן ותזכה להציל את כלל ישראל מידי המיעוטים הקיצוניים. אני יודע שלא רגילים לקבל תגובות כאלה באינטרנט אבל לאור החשיבות הרבה שאני רואה באזהרותיך את הציבור בעניין זה, אין לי אלא לחזור ולומר, תחזקנה ידיך.
    וזאת, על אף שלרוב אני חולק וכואב על רוב דבריך בגנות האורתודוכסיה

    אהבתי

    1. תומר, ישר כוח.
      אני מבקש להצביע על סיכון נוסף הנובע מהתחברות הכוח האוונגליסטי לפוליטיקה הקשורה בישראל וביהודים בעיקר: הפוטנציאל האנטישמי, הקיים בראקציה אפשרית של הכוחות האחרים בפוליטיקה ובצבור האמריקאי בכלל נגד כל מה שהאוונגליזם מיצג מבחינתם..

      אהבתי

      1. הכוחות האחרים לאוונגליזם, הם בלאו הכי אנטי ישראלים ואף אנטישמים קיצונים ובהם היהדות הרפורמית, וכמובן השמאל האנטישמי והאנטי ישראלי על גילוייו הרבים. הם אינם נזקקים לא לאוונגליסטים ולא לפלשתיניסטים כדי לבסס את שנאת ישראל היוקדת בקירבם.

        אהבתי

שקלא וטריא