ברקלי 101

בחוזה השכירות נקבע שאסור לעשן בבית, במרפסת הבית, במרתף של הבית או בגראז' של הבית. כתבתי מייל לבעל הבית ובו הבעתי במילים עדינות את רצוני לעשן סיגריה אחת, מקסימום פעם בשבוע, בגינה של הבית. "בסדר", הוא ענה, "אבל רחוק מהבית. ועליך להפסיק אם השכנים מתלוננים. אל תעשן כשהם בגינות שלהם. אנשים בברקלי מאוד רגילים שלא מעשנים בבתים או בחוץ. ואם אתה מעשן עלי להעלות את סכום הפיקדון הראשוני."

בברקלי, כמו בקליפורניה כולה, המריחואנה חוקית, אבל אין איך לעשן אותה. אפשר אמנם לקנות בחנויות המיועדות לכך מני מזונות המחזיקים חומר טוב, אם כי גם עליהם דאגו לציין אילו יסודות מזיקים הם נושאים. על חפיסת עוגיות גרנולה-גראס תמצאו אזהרה עבור האלרגיים לאגוזי קשיו ולקוקוס. בכל גן עדן יש נחש, וכאן הוא מתגלם כטופס. הבירוקרטיה הבורגנית יודעת לגלות לך טוב ורע. יש תקנה לכל דבר.

לפעמים זה טוב. ביום הראשון שלי כאן (הטיסה הישירה של יונייטד נוחתת בסן פרנסיסקו בשש בבוקר, אין בעיה להיות כבר בשמונה אחרי מקלחת) קניתי זוג אופניים. המחשבה היתה להתנייד אל הקמפוס וחזרה עד שאתארגן על מכונית, אבל מהר מאוד גיליתי שבתוך ברקלי כלל אין צורך בשום דבר אחר. לא בכל כביש יש נתיב לאופנים, אבל ברבים יש, ויש אפילו רחובות שלמים שהוסבו ל"שדרות אופניים". זה לא אומר שמכוניות לא תוכלנה לנסוע בהם, אבל אם הן נוסעות ברור להן שעליהן להיזהר. בעלי הבית הם המדוושים. אפליקציית המפות של גוגל יודעת איזה רחוב הוא מה, ואם אדם מורה לה לספק הדרכה ליעד מסויים היא תסמן את המסלול הקצר ביותר המותאם לאופניים.

הקמפוס הוא בעצם פארק. הוא משתפל על צלע גבעה גדולה ונחל זורם לאורכו. עצים מטופחים, תאווה לעיניים ונחמדים להשכיל, נטועים לאורכו ולרוכבו, מדשאות מוריקות רובצות בכל פאה פנויה ומכל צלע מתנשאים מבנים עצומים, נאו-קלאסיים. עמודים דוריים מעטרים את כניסותיהם של אלה, מחדירים בסטודנט ענווה ראשונית שמוחלפת במהרה בגאווה על כך שהוא ולא אלפי אחרים זוכה להשלים דיפלומה בינותיהם. שני שליש במעלה הגבעה עומד מגדל-שעון עצום המעוצב כהומאז' לקמפנילה די סן מרקו בונציה. מהמגדל בונציה הדגים ב-1609 גלילאו גליליי את יכולות הטלסקופ. קשה שלא לחשוב שהארכיטקטים בברקלי כיוונו את עיניהם לתעוזה המדעית, האיקונוקלסטית, בה אחז גליליי.

מגדל השעון בקמפוס

באוניברסיטת קליפורניה שבברקלי אין חוג לדת השוואתית, ונראה שהם די מרוצים מזה. חוגים כאלה התפתחו באופן מסורתי מתוך המחלקות להכשרת אנשי דת נוצריים (ה-Divinity Schools). ברקלי הוקמה כאוניברסיטה הראשונה של מדינת קליפורניה, אבל זה היה רק ב-1868, וכנראה שאנשיה כבר ספגו מספיק מתהליך החילון כדי לוותר על מוסד שכזה. היתה אמנם תוכנית קטנה ללימודי דתות והאוניברסיטה סגרה אותה לפני כמה שנים. הם רוחניים, לא דתיים כאן. באחד מימי הראשון ביקרתי בכנסייה הקרובה למקום מגורי, כנסיית ה-Christian Science. הזרם הפרוטסטנטי הזה הוא פרי מוחה של אישה אחת, מרי בייקר אדי, שחוותה התגלות והסבירה בספרה שיצא לאור ב-1875, Science and Health, כי המסר האמיתי של הנצרות ושל ישו הוא שהחומר הוא אשליה, שאין בעולם דבר שאינו חיים-אלוהים-תודעה, שמחלה היא חטא והחטא הוא מחלה, ושכל מה שיש לעשות כדי להיות בריאים הוא להאמין.

תוך הכנסייהבתחילת המאה העשרים אדי כבר עמדה בראש כנסייה שמנתה רבבות, ולא פחות חשוב מכך, שימשה כאחד מחלוצי האידיאולוגיה הרוחנית המוכרת כ"תודעה בוראת מציאות". התפיסה הזו, שתעשה עשרות מיליוני נפשות בעולם המערבי, מחזיקה שה-mind שלנו קובע מה יקרה לנו ושהרצון שלנו, אם רק יהיה כן ועז, יכול לברוא עבורנו חיים טובים. לאחר שבמעגלי הניו-אייג' נפרדה השקפה זו ממטען שנחשב עודף כדמותו של ישו או של אלוהים חיצוני לאדם היא הצליחה לתרגם את עצמה לרבי מכר בינלאומיים כמו הסרט 'בליפ', הספר 'הסוד' ושלל סדנאות רוחנו-קפיטליסטיות שמלמדות איך "למשוך שפע מהקוסמוס" הישר אל חשבון הבנק.

בינתיים התנועה של אדי נשארה מאחור. הכנסייה בברקלי מחזיקה במבנה מרשים, אחת מהיצירות המזהירות של ברנרד ראלף מייבק, ארכיטקט מבריק שטבע את חותמו על העיר לפני מאה שנה. הגג הענק נתמך על ידי שתי קורות עצומות המוצלבות מלמעלה, והמבנה כולו, מבטון אפור ועץ, מעוצב בשילוב שובה לב של סגנון גותי, רומנסקי וסיני. התפאורה המרוממת הזאת נמצאת ביחס הפוך למצב המאמינים: יחד איתי ישבו באולם הגדול פחות מעשרה איש, מספר שהיה מביך עוד יותר מכיוון שאת התפילה (לא מיסה, הם הרבה יותר מדי פרוטסטנטים בשביל זה) הובילו שתי נשים, עם עוד אחת ששרה מזמורים, ועוד נגן עוגב. הנצרות התודעתית של מרי בייקר אדי כבר אינה בחוד החנית. אור הניו-אייג' האמורפי נשא את כולם.

הכנסיה

ברקלי נדמית כמקום האידיאלי לאופטימיות קוסמית. מזג האוויר נעים כל השנה והצמחייה חוגגת את העניין עד תום. פרחים בשפע, עצי פרי, צמרות אדירות מסוככות על הרחוב. בתים פרטיים מעץ נטועים בנחת מענגת מאחורי גינות מטופחות, ותחרות חרישית מתקיימת בחניותיהם בין הג'יפים המבריקים לרכבים ההיברידים. אם אמריקה היא "אוטופיה מוגשמת" כדברי ז'אן בודריאר, הרי שברקלי היא הרקיע השביעי של אותה אוטופיה, השיא האביוני של כל מה שארצות הברית יכולה להיות, של מה שהיא נועדה להיות. ככה זה נראה כשזה עובד.

אמריקה אינה סימולקרה. היא המקור. לפחות עבור כל מי שמגיע אליה מבחוץ. הרי לא רק סדרות הטלוויזיה ולא רק סרטי הוליווד שמזינים אותנו הם עליה. גם ערכות הלגו שאנחנו קונים לילדים, למרות מוצאן הדני, מחקות את המשטרה האמריקאית ואת מכבי האש האמריקאים, כך גם הפלימוביל הגרמני. האופנות והטרנדים שלנו ממנה, הפרסומות שלנו מציעות לנו מוצרים כאילו אנחנו אמריקאים. אמריקה, ורסנו, אמריקה.

שבע-מאות אלף הישראלים שגרים כאן לא נשארים בארצות הברית רק מפני שנוח. ההגירה לכאן נותנת הרגשה מוזרה של שיבה הביתה. פה, בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, תתגשמנה כל התקוות. או שמא אף מעבר לכך, מדובר בחזרה לגן עדן. קדמת עדן של סטיינבק נכתבה, בסופו של דבר, על העמק מעט מדרום. "ויצא קין מלפני ה' וישב בארץ נוד קדמת עדן". וישמעו את קול דונלד טראמפ מתהלך בגן לרוח היום.

ספריית האוניברסיטה

מחר אני מתחיל ללמד במכון למשפט עברי ולימודי ישראל. אעביר הסמסטר את הקורס של האוניברסיטה על המסורת המיסטית היהודית. קיבלתי עצה לחלק כרטיסיות בתחילת השיעור ולבקש שכל סטודנט/ית יכתבו את שמם ואיך לפנות אליהם – he, she, they או משהו אחר. כמובן שאעשה זאת. נמתין ונראה איך תתקבלנה ההכרעות המגדריות של הקבלה.

39 תגובות

  1. בהצלחה ! נשמח להמשיך לקרוא על החווייה החדשה ועל התובנות. קולך הולך מקצה העולם ועד סופו… והוא נשמע!

    Liked by 1 person

  2. מצפה מאוד לשמוע את המשך רשמיך, כסטודנט לשעבר בברקלי. לקח לי זמן לגלות אתה אולי כבר יודע: ברקלי קודם כל הוקמה דווקא כאוסף סמינרים דתיים, ואיחוד הסמינרים עדיין פעילים, והקמפוס שלהם רחוב אחד צפונה מהקמפוס של UC, על הגבעה. (מערבה לeuclid). יש שם שביל גישה יפהפה עם נוף על כל המפרץ.

    אהבתי

    1. קיימים בני אדם שמזדהים לאו דווקא כגבר או איש ומעדיפים כינוי גוף אחר. באנגלית רבים מהם משתמשים בthey ככינוי גוף ניטרלי.

      אהבתי

      1. אני חוצן ובן אל. מה עלי לציין בכרטיסייה כלומר איך עלי לדרוש מילידי ברקלי המפונפנים לפנות אלי?
        אני מעונין ב:
        "כבוד החוצן עם חור אחורי מבודד לצורך מטרה אחת ספציפית"
        אפשרי?

        אהבתי

  3. המעבר לארה"ב אכן מרגיש באופן מוזר כמו שיבה הביתה, כמו נחיתה בחוף שבו יש לאידיולוגיה שלי עוד סיכוי. אנחנו מציינים מחר שנתיים בארה"ב. היום יצא לי לראשונה לשאול תלמיד/ה (בתיכון) באיזה שם גוף להשתמש ושמחתי להיכנס למועדון של אלה שיודעים לשאול. אגב, שים לב שכולם פה צריכים תזכורת שהמקום הזה הוא ארה"ב ולא אמריקה. שתהיה שנת לימודים מוצלחת ושנת בית מוצלחת!

    Liked by 1 person

    1. "מועדון היודעים לשאול" זה (כאילו) בסדר
      נותרה פתוחה השאלה אם זה מרגיש נכון, המשחק ה PC הזה, שכה תואם את הפשיזם הטראמפי בו "אין אמת" והכל פייק או במקרה הפחות-ברור הכל "האמת שלי".
      והרי כבר נאמר שאין לציין "זכר" או נקבה" כי הרי "אנחנו לא בינארים" אלא יש לומר "פרסון עם חור קדמי" במקום נקבה.
      (באנגלית פרסון – נטול זהות מגדרית)
      אז אני פרסונה חוצנית צאצא לאב-ההורה של ישו-מושיענו ואני פרסונה נטולת חור-קדמי בינארי ובה בעת פרסונה בעלת חור-אחורי קונטינגנטי שנאחז ביכולת להיות בינארי-לפעמים-בערך. בהיותי אני קרי אני האמת שלי הנני לנסח חדש את התודעה האנושית-בינארית ואת היחסים שבין מרכיבי הקשת הדורית שמסמנים פוליטית את הפיצול בר-החלוף שבשדרה המרכזית של הנרטיב ההומניסטי, זה המועדף על כל נרטיב אחר, אם זה במרחב הפעולה שמשמר את הסדר או בטריטוריה של פוליטיקת-הזהויות-המתגבשות או, שתוך תביעת עמדה, מדובר בפוזיציה שנועדה להביא להתפוגגות היחס המתבקש שבין מען לנמען, בין אמצעי למטרה, בין צורך לקיימות מול קיימות פר-סה בהתנקזות של האני אל תוך הריק של הקולקטיב הנרטיבי. אין ספק שבהינתן המידע שנשען על ביג דטה שהיא כל-כולה מבוססת-שקר תוצר המערכת הטראמפיסטית אודות שלילת האסון האקולוגי רק אופורטוניסטים אזרחי ברקלי שסופגים את התודעה הפוליטית של תחלואי הפיסי תוך מיפוי הכח הייצוגי-טופוגרפי של שומרי סף קנאים שמונעים מהאוכלוסיה הבאה בשעריהם את ההתערות הגלובלית לטובת אבחנה מעמדית אתנית על-בינארית חד ערכית עם היתכנות רגרסיבית לבניה של ספירה מתערטלת ופגיעה מרצון.

      אהבתי

  4. מרתקת נקודת המבט שלך. מסקרן מהי ברקלי היום ? אילו ניצנים גדלים באדמתה שתהיה להם השפעה על העולם שלנו המשתנה בקצב מהיר יותר מבעבר. בהצלחה תומר ,המשך לשתף .הכתיבה שלך מעשירה ומרעננת את התודעה. תמיד יש בה את השילוב הנכון שבין עושר איטלקטואלי וקולך האישי.

    Liked by 1 person

  5. תאמר לבעל הבית יא תומר,שמסורת משוכה לך מאז ימי הרב קוק,לעשן סיגריה של הבדלה…א סאך וואנשען פי גולדענע מדינה

    אהבתי

  6. תודה. מאוד מעניין.
    מקווה שלא תיתקל ביותר מדי אנטישמיות / אנטי־ציוניות / אנטי־יהדות / אנטי־ישראליות (מחק את המיותר, אם־כי לדידי, כולם הנם אותה הגברת בשינוי אדרת).
    שמעתי סיפורים די־מזוויעים על השנאה שיש באוניברסיטה הזאת לגבי כל מה שקשור במדינת־ישראל

    Liked by 1 person

    1. גלות השלמות המדומה.. זוהי ברקלי בעיני ומה שהיא מייצגת. התרבות העברית המקורית עוד תנער יום אחד את המבצר הרקוב הזה.. בהצלחה!

      אהבתי

    2. גלות השלמות המדומה.. זוהי ברקלי בעיני. התרבות העברית המקורית עוד תנער את המבצר הרקוב הזה יום אחד.. בהצלחה!

      אהבתי

  7. לגן עדן אסור לאף אחד להיכנס. לברקלי יותר קל – אבל רק למי שמחזיק בתפיסות נכונות וטהורות מספיק.
    לריצ'רד דוקינס בוטל אירוע כיוון שהתברר שהיה ביקורתי כלפי האיסלאם. דוקינס. לא דמות ימנית במיוחד. בן שפירו (libertarian יהודי אורתודוקסי) הרצה בלי בעיה לפני מספר שנים אבל הביקור האחרון שלו דרש אבטחה של שש מאות אלף דולר שנדרשו להגן עליו והאפשרות של פרעות. ג'רי סיינפלד הודיע שלא יופיע יותר בשום אוניברסיטה. האוניברסיטאות בארה"ב היו סמל של חופש הדיבור והחלפת הדיעות ובפרט ברקלי. כעת היא מייצגת את ההיפך מכך.

    אני מקווה שתרגיש חופשי להביע את התפיסות שלך אבל אני חושש שהדבר ידרוש יותר אומץ ממה שעולה מהתיאור הנוכחי שלך. בהצלחה.

    Liked by 1 person

  8. בתור סטודנט חדש בברקלי נהניתי מאוד לקרוא, תודה. מעניין אבל שלא התייחסת לתופעת חסרי הבית המזעזעת. מדובר בקהילות שלמות שחיות יחד איתנו אבל תחת חוזה חברתי אחר לחלוטין, וזוכות (במקרה הטוב) להתעלמות והכחשה מהסביבה (האוכ' והרשויות)

    אהבתי

    1. תודה. אני מתכוון לכתוב על זה בהזדמנות. אם כי הבנתי שההומלסים דווקא זוכים לסיוע יוצא דופן מהרשויות באזור הזה, ודווקא לכן הם רבים כל כך כאן.

      אהבתי

      1. תומר
        בשנת 2011 חייתי ברחובות ברקלי כהומלס ישראלי מתוך בחירה, ישנתי ברחובות ונדדתי עם חסרי הבית במשך 7 חודשים, מנסיוני האישי המשטרה רודפת את חסרי הבית, ישנו חוק בברקלי = סדום ועמורה) שאסור לתת את שאריות האוכל ממסעדות בסוף היום להומלסים, ישנם כמובן אנשים שמתעלמים מהרשעות הממסדית הזאת ומאכילים את חסרי הבית ( The Cheeseboard Pizza)
        שמחלק כל יום את השאריות ,והחנות הצמודה איליו שנותנת סנדוויצ’ים לכל הומלס

        היהודים שם עסוקים בשקר שנקרא תיקון עולם כל עוד זה מצטלם יפה בעיתונות המקומית
        אבל בחיים לא תראה אותם מחלקים אוכל ברחוב כמו שכמה כנסיות ותנועת הארי קרישנה עושים ( כמובן כדי לצרף נפשות חדשות לתנועתם, אבל לפחות הם מחלקים
        בבית כנסת של חב״ד בכלל אסור להומלסים להתקרב

        אהבתי

      2. ישנו חוק שנקרא 50/51
        שאומר שהמשטרה מוסמכת להחליט שחסר בית סובל מרעב או מתשישות ולכן 50 אחוז שאינו שפוי , ובטענה הזאת לשלוח אותו לאשפוז כפוי של 3 ימים כדי שיבדקו אותו, אני אישית הייתי עד לכמה מקרים של ידידי ההומלסים שנעצרו וסולקו מהרחובות על ידי המשטרה , הם מאד לא רצויים שם, הסיבה היחידה שישנם כל כך הרבה חסרי בית היא מזג האוויר הנוח , והאנשים הטובים שמשאירים להם אוכל

        אהבתי

  9. בהצלחה

    מענין שהראשון שקבע ש"החומר הוא אשליה" הוא הכומר-פילוסוף ג'ורג' ברקלי שעל שמו קרויה האוניברסיטה שמתנערת מהאסכולה שהוא מייצג.

    Liked by 1 person

  10. ממליץ לקרוא:
    * איך נפתח מרכז לימודי יהדות וישראל דווקא בברקלי
    https://www.algemeiner.com/2018/07/04/how-uc-berkeley-went-from-anti-israel-bastion-to-israel-studies-powerhouse/
    * מאמר שראיתי בשנת 2005 על ברקלי והשפיע עלי באופן עמוק ביותר. ראה נא את שני חלקיו
    http://www.zombietime.com/bus_19_berkeley/
    החלק השני http://www.zombietime.com/bus_19_berkeley/part_2/
    ובעקבותיו המאמר על הקיצונים מימין ומשמאל החוברים יחדיו בברקלי:
    * (אי שם בבלוג הנ"ל – לא מוצא כעת… השתתפו: קומוניסטים מרקסיסטים, ניאו נאצים, טבעוני עירום עם איברים מוגדלים, ואינטלקטואלים עשירים. כתבתי לו, וביקשתי שיפנה אותי לקישור)
    * על השינוי שעבר על ברקלי בסביבות שנת 1991
    https://www.eastbayexpress.com/oakland/berkeley-intifada/Content?oid=1074117
    * ומנקודת מבט פרו פלסטינית – הגורמים לשינוי
    https://alumni.berkeley.edu/california-magazine/fall-2011-good-fight/pr-occupied-berkeley

    Liked by 1 person

    1. אולי תומר ישנה את הגישה בברקלי, כך שתהיה יותר מאוזנת. מי יודע.
      מקווה שתומר יהיה שגריר נאמן למדינתנו.
      בחו"ל עדיף להימנע מהצגת הכביסה המלוכלכלת שלנו בפומביי ומצפים לייצוג הולם ומכובד שלנו (יש מספיק יהודים שגורמים לנו נזק בחו"ל, תומר יהיה ההיפך).
      מצפים ממך רבות תומר :-)
      בהצלחה

      אהבתי

שקלא וטריא