תארו לכם שזו לא רק בורות ורשלנות

תארו לעצמכם מצב שבו שר האוצר מבין שמהלכיו תורמים לקריסת הכלכלה, והוא מרוצה מזה. או מצב שבו השר לביטחון לאומי אינו מעוניין באכיפת החוק ובמניעת פשיעה. תארו לכם מצב שבו שרים אלה מתפקדים באופן כזה לא רק מתוך בורות, חוסר הבנה או רשלנות אלא בכוונת מכוון, מפני שהורדת דירוג האשראי של ישראל, דלדול משאבים, העדר שלטון חוק ופשיעה משתוללת משרתים את תפישת העולם שלהם, שמובילה בסופה לתיאוקרטיה יהודית.

כדי לתאר מצב כזה יש להחזיק במחשבה שלמרות ההבדלים ביניהם, קנאי הדת שלנו דומים מאוד לקנאי הדת של הפלסטינים. טעינו לחשוב שחמאס יעדיף רווחה כלכלית על מלחמה נצחית וחורבן, אבל גילינו שההעדפה שלו הפוכה; וזה תקף גם לפונדמנטליסטים שלנו, שלעיתים מעדיפים מלחמה על שלום, כאוס על חוק, ודלות על שגשוג. הרי גם הם, כמו אנשי חמאס, דוחים את ערכי המערב, מבקשים לפרק את הסדר הליברלי ושואפים לשלטון המציית רק לחוק האל. האם ייתכן שלא רק המטרה אלא גם האסטרטגיה דומה?

תארו לכם שבצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מבינים שאם ישראל תהיה מדינה נחשלת, ענייה ומוכת פשיעה, היא לא תצליח להשאיר כאן את המשכילים והעשירים, והם יבחרו להגר ולמצוא מקומות בריאים יותר לגדל בהם את ילדיהם — אבל תרחיש כזה רק מעביר בגבם צמרמורת של עונג. תארו לכם שבריחת מוחות זה בדיוק מה שהם מעוניינים בו — מפני שאותם מוחות מסוכנים בעיניהם. תארו לכם שמדינה ענייה, כושלת, ללא מעמד בינוני־גבוה ליברלי, עדיפה בעיניהם ממדינה מפותחת ומשגשגת שכוללת מעמד בינוני־גבוה ליברלי — כי לנוכח ההתנגדות של עמוד השדרה האזרחי והכלכלי של ישראל להפיכה המשטרית הם הגיעו למסקנה, שעדיף שלא יהיה לישראל עמוד שדרה אזרחי וכלכלי. הרי מי צריך את כל החילונים וההומואים האלה, שרק מכעיסים את הקב"ה ומביאים עלינו אסונות?

ליברלים נוהגים לדמיין אנשים אחרים כליברלים. לכאורה אל מול "האמנה החברתית", או "מאחורי מסך הבערות", כולנו מבקשים להיטיב עם עצמנו, לחלק משאבים באופן שוויוני ולדאוג לשמירת זכויות אדם ואזרח, כך שלא משנה מי אנחנו, נוכל ליהנות מחירות, שוויון ורווחה מינימלית. לא? ברור שלא. פונדמנטליסטים לא יסכימו לדמיין את עצמם כפרטים תבוניים ואוניוברסליים. הרי הם קודם כל חלק מעם מסוים והם קודם כל חלק מדת מסוימת. דת האמת כמובן. הם יהודים לפני שהם בני אדם, והעולם ממילא אמור להתנהל על פי חוקי הקב"ה, לא על פי התבונה.

אחת הטעויות שישראל עשתה בהתנהלותה מול חמאס היתה ההסתמכות על ההנחה שפונדמנטליסטים, בבסיסם, אינם שונים מכל אדם מודרני אחר, שהם פועלים בתוך ומתוך הנחות מוצא ריאליות ורציונליות, שמהן הם גוזרים את מטרותיהם. על פי תפישה כזאת, שלטון ינסה להימנע מפעולה שתביא חורבן, עוני ופליטות על האוכלוסייה שתחתיו. הנהגת חמאס, כפי שניתן לראות, חושבת באופן אחר לגמרי.

אנשים שאוחזים בחזון משיחי, שדוחים את ערכי תנועת הנאורות ותופשים קידמה לא כברכה אלא כאיום, ישמחו כאשר החברה שהם משתייכים אליה תיהפך לענייה יותר, משכילה פחות, וחילונים יעזבו אותה. הם ימשיכו להזרים תקציבים חסרי פרופורציה לחברה החרדית גם בזמן מלחמה, לא רק כדי לתחזק חברה של לומדי תורה, אלא מפני שקריסה כלכלית איננה סכנה, אלא שאיפה. אותם אנשים גם יפרקו את המשטרה לא רק כדי לשסות אותה באופוזיציה פוליטית, אלא משום שהעדר שלטון חוק ואי־סדר כלליים משרתים אותם ואת חזונם.

באופן דומה, בשעה שרובנו נזעקים על המצב העגום שנקלעה אליו ישראל במישור הבינלאומי וסבורים שיש לעשות הכל כדי ליישר את ההדורים עם ידידותינו ולשתף פעולה עמן, יש מי שבעבורם "עם לבדד ישכון" הוא משאת נפש ותקווה. בעבורם הבידוד הבינלאומי של מדינת ישראל פירושו בפועל הגשמה של ברכה מקראית, ולכן הוא ביטוי חיובי של זהות יהודית. הם אינם מצטערים על המצב שישראל נקלעה אליו, אלא חוגגים אותו, ויעשו הכל כדי שיימשך ואף יוחמר.

ב–1812 פלש נפוליאון לרוסיה. ה"גרנד ארמה" צעד תחת דגל המהפכה והתיימר להביא את ערכי החירות והשוויון לארצות שכבש. כשהרב שניאור זלמן מלאדי, מגדולי ההוגים היהודים ומייסד חסידות חב"ד, שמע על הפלישה, הוא ייחל לתבוסת נפוליאון ולניצחון הצאר. כל זאת משום שידע, שאם נפוליאון ינצח — ירווח ליהודים, אבל גם יהיה להם קל יותר להיהפך לחילונים. מנגד קבע, שאם הצאר ינצח, "יורבה העוני בישראל ויושפל קרן ישראל, אבל יתקשרו ויתחברו ויתעקדו לבן של ישראל לאביהן שבשמים".

נפוליאון אכן הובס, ויהודי רוסיה נשארו ברובם עניים, מדוכאים ויראי שמיים. מבחינת הרב שניאור זלמן זה היה מעולה. לו זה היה תלוי בו, הקידמה לעולם לא היתה מגיעה אל סביבתו. סמוטריץ', בן גביר, אורית סטרוק, לימור סון הר־מלך ושאר נציגי החרד"לים בממשלה אינם יכולים למנוע מהקידמה להגיע, היא כבר כאן, אבל הם יכולים לעשות הכל כדי שהיא תלך.

:

פורסם במדור הדעות של הארץ

16 תגובות

  1. תמיד ייצגת עבורי את החוקר שאינו יושב רק במגדל השן אלא קשוב למה שמתרחש סביבו. בטור הזה אתה מגלה גם סוג של פונדמנטליזם: אתה משווה בין הקיצונים שלנו לקיצונים שלהם: בין רוצחי 7.10 לסמוטריץ ובן גביר. בכלל לא נסחפת. וגם הכריכה יחד את סמוטריץ ובן גביר היא שטחית. סמוטריץ אינו פירומן. אתה מנותק ממה שמתרחש סביבך. אחרי המדיטציה היומית שלך, ראה תמונה או שתיים מאוקטובר, למד קצת ערבית וקרא על האסלאם המודרני. ואז תחזור לסמוטריץ. הפוסט הכי משיחי שלך EVER

    Liked by 1 person

    1. אני מתחבר לדברי פרסיקו. הוא כתב בתחילת מאמרו דמיינו ש.

      הביא דוגמא מאלפת, של הרבי מלאדי. אחרי ההתבטאויות של רבנים חשובים על מקומה של הדת, על ניסיונותיהם להקריב גדי קורבן בערמה, ובעיקר על בורותם המקצועית של שני השרים החשובים, זה לגמרי לא נראה מופרך.

      עולמם של החרדלים והחרדים צר במובן ההשכלתי, וראיית העולם מסביבנו. יש להם מדינה אחת חשובה יו"ש והיום שוב עזה.

      אני יכול לדמיין שעוני וכאוס טובים לרבנים ופוליטיקאיהם.

      אהבתי

    2. אם אני לא טועה לבן גביר הייתה תלויה תמונה של המחבל ברוך גולדשטיין בסלון.

      מדובר באדם עם אידיאולוגיה שתומכת בטרור יהודי לחלוטין.

      בנוסף – תומר לא משווה, אומר סמוטריץ' הוא חמאס, הוא אומר שהמניע שלהם הוא פונדמנטליסטי.

      יכול להיות מניע פונדמנטליסטי שלחלוטין לא דוגל בטרור, ועדיין הוא ירצה שהמדינה תיכשל ושהליברליזם ידעך, כמו שניאור זלמן, אדם גאון ומבריק שאני מעריך ומכבד, אבל שאכן העדיף מצב שבו ליהודים יהיה לא טוב כלכלית ופיסית.

      Liked by 1 person

    3. אכן היה רצוי לסייג, שקיצונים יהודים לא יתמכו או יתנו יד לרצח חסר הבחנה (למרות שהייתי רוצה שהקריאות ל"נקמה" ומעשי נקמה יזכו לגינוי יותר נחרץ)

      אהבתי

    4. תומר צודק!! הסיבה שחמאס אכזרים יותר כנראה בגלל שהדת שם הרבה יותר משמעותית וסמכותנית אם לא היה ציבור חילוני ליברלי בישראל כנראה שהיינו סובלים מחמאס יהודי משיחי שאולי היה פחות אלים מהמוסלמי אבל היה מוצא דרכים יצירתיות לדיכוי ואלימות קשה.

      אני מאמין שמטרת הממשלה היא להמאיס את חיי החילונים והליברלים בישראל שיהגרו (לדעתי הפטור מויזה קשור לכך) אם לא יצליח להם כנראה ינסו להפעיל אלימות על נציגי ממשלה וחילונים במידה והם יגיעו לאופוזיציה. תומר אל תתן למלעיזים כאן את הטון תומכים בדעותיך ויש מספיק אזרחים מודאגים שיגיבו פה לכל מלעיז ופומדמנטליסט תורן בתגובות. עלה והצלח והלאה המשיחיזם.

      אהבתי

  2. ראייה מפוקחת של המציאות.

    וכן.. ביבי מסכן את קיומה של ישראל. הרבה יותר מסינואר!

    אהבתי

  3. כל פעם מחדש., המומה מההבחנות שלך ומיכולת הכתיבה.

    אני מרותקת. אך גם מבוהלת מתמונות חותכות בחדות בבשר של עמנו. אך גם חווה את התקווה שכל עוד אנשים כמוך יכתבו ויעוֹררו, תהיה תקומה לעמנו.

    אהבתי

  4. אם לא הייתי רואה שזה נכתב באתר שלך הייתי בטוח שמדובר בבוט איראני שמנסה להפיץ תיאוריית קונספירציה.

    Liked by 1 person

  5. מרוב בולמוס לתלות את הכרזות שלך , שכחת איך לבנות את הקיר.

    אבי מעוז הוא אבי מעוז ואילו סמוטריץ' ובן גביר הם לא אנשי הר המור ולא קיבלו על עצמם את האידיאולוגיה שלהם והאמת שאני בספק רב אם הם יודעים אותה.

    המשוואה שאתה מייצר לא נכונה. החרד"ל לא שווה להר המור והר המור לא שווים לחמאס.

    האמת , טוב שכך , אבל הבעיה שצריך לתת עליה את הדעת זו הנבערות של אותם אנשים שכותבים ב"הארץ" לגבי מרחב הריאקציה הישראלית.

    לפני המלחמה , כל מה שעניין את האנשים האלו זה הנושא הכל כך שולי של פגיעה בזכויות ההומואים.

    את אבי מעוז ואת הרב טאו הנושא של ההומואים אולי מטריד. גם בזה אני לא הכי בטוח, אבל החרד"ל הוא רחב הרבה הרבה יותר מהר המור ורוב הארגונים האחרים של החרד"ל , שהם אולי אפילו לא ארגונים אלא כנופיות , בכלל לא מתעניינים בהומואים

    מסיבה זו , הם לא מעניינים את הכותבים ב"הארץ" כך שאין סיבה לאחרונים להבין מי הם ומה הם רוצים.

    זה חבל מאוד

    אהבתי

  6. לפי דר' אורי מילשטיין בפיקוד הבכיר של צה"ל בכלל ובחילות היבשה בפרט זה קורה כבר שנים. ואכן הפיקוד הבכיר מונע מינוי משכילים ובעלי דעות אחרות לתפקידים בכירים.

    לפי היהדות העולם מתנהל על פי החוקים התבונים של קב"ה. לפי חוקים אלה ולפי דיברי פרופ' גד יאיר: מרבית בני האדם הם קודם כל חלק מתרבות של עם מסוים ולא קוסמופליטים תסרי תרבות. בקשרים בין מדינתיים קובעים האינטרסים ואין ידידות וגם על הסכמים אי אפשר לסמוך דוגמאות: דרום-ויטנם, אוקראינה, ארמניה וגאורגיה.

    אהבתי

  7. כרגיל נהנתי מהמאמר המציג מה אידיולוגיה דתית/תאוקרטית וכל מה שהיא מייצגת יכולה להוביל ברגע שהיא נמצאת בשילטון !

    עובדה שרוב המגיבים התעסקו בהשוואות בין דת זאת או אחרת ומה ״טיבם״ לחברה/קולקטיב כבר מדבר בעד עצמו ומסקנה אחד ברורה והיא הפרדה מידית בין הדת לשלטון!!!

    מספיק זה מספיק!!!

    אהבתי

  8. כחרדי אני חושב על זה הרבה, ואני די מדוכא מהרעיון שהקדשת חיי רוחניות יהודיים נמצאים בסתירה חזיתית עם כל רעיון של קידמה טכנית, טכנולוגית וכדומה. אמנם, קל מאוד להאשים בכך את המחנה השמרן והוא אכן נושא באחריות הישירה למגמת הכשלון הגאה אבל נדמה לי שהאחריות לכך רובצת, גם, ולו בצורה עקיפה, על הפרוגרסיביים המושכים ללא הרף לעבר עולם חדש מתועב בעיני רבים (ובעיניי). כל עוד שתי המחנות לא שמים את ערך האחדות בדמות תודעה של התשייכות לעם אחד מעל כל השקפות העולם המפלגות לא יהיה פיתרון לקרע הנורא הזה.

    אהבתי

  9. תארו לכם ש יום אחד תומר יהיה פחות פוליטיקאי ויותר פילוסוף

    חלק מ חזון גאולה לישראל

    אהבתי

  10. קשה לי עם הטענה הזו. קודם כל – כי זו טענה ראדיקאלית, והיא דורשת ראיות.
    וצריך לומר שיש מאחוריה ראיות מסויימות: למשל ההתבטאויות המאד בעייתייות שלהם, ככל שמדובר בעזרה הומנטירית, או סיפוח עזה. צריך להודות שלפני המלחמה לא נתנו בהם אמון שינהלו את המדינה, אלא בעזרת השם – ואני לא רואה שום סיבה לתת בהם אמון כרגע, כאשר אוזלת ידם ניכרת.
    למי שטוען שההשוואה בין התנהלות צה"ל לחמאס אינה במקום, אני אזכיר שזה עשוי להיות נכון לחייל זה או אחר בשטח, אבל ככל שמדובר במדיניות הפעלת הכוח המוכתבת, אין לנו שום הוכחה שההתנהלות בעזה נעשית בצורה מוסרית. מה שניכר שמדיניות הענישה של חיילים על ביזה, ועל השחתת רכוש נראית כמעט חסרת משמעות, לאור מה שאנחנו כבר יודעים שמתרחש בעזה. זה לא הוכחה, אבל מצביע על כך שאפשר שגם חיי אזרחים מועמדים בסכנה שלא לצורך (ביזה והשחתה אינם חמורים יותר מפגיעה בחיי אדם, אבל הרג כמעט תמיד אפשר להצדיק במילים "לא היית שם". ביזה והשחתה – לא).
    אם הציבור הישראלי שם את האמת בראש מעייניו, הוא בהחלט עשוי לראות משהו מהמנטליות של החמאס בעצמו, ובוודאי בכח הפוליטי שקיבל את ההנהגה. אם הוא ישים את האהבה העצמית, את האגו ואת ההתחמקות מאשמה – אני חושב שלנביאי ישראל יש די הרבה מה לומר על עתידו הצפוי.

    אהבתי

שקלא וטריא