סביר להניח שאין אלוהים, אז תפסיקו לדאוג ותיהנו מהחיים

 

1. לפני יומיים עלה ברחבי בריטניה, על גבי אוטובוסים, מה שהוא כנראה הקמפיין האתאיסטי המרענן ביותר מאז כתבי ניטשה. על כבישי הממלכה שועטים כעת אוטובוסים שעליהם מודבקת ההצהרה הנלבבת הבאה: "סביר להניח שאין אלוהים, אז תפסיקו לדאוג ותיהנו מהחיים" ("There's probably no God, now stop worrying and enjoy your life"). הנה מאמר של "הארץ" על כך.

הקמפיין הוא יוזמה של אריין שריין, עיתונאית וכותבת מלונדון, שקיבלה את הרעיון אחרי שראתה פרסומת דומה שניסתה לשכנע את העוברים ושבים להאמין דווקא בישו (היא עקבה אחרי כתובת האינטרנט בתחתית אותה מודעה וגילתה שאותה כנסייה גם מבטיחה לה שהיא תישרף לנצח בגיהנום על חוסר אמונתה). היא חברה לריצ'ארד דוקינס, מדען מוכר ואנטי-תאיסט מוצהר (כתבתי עליו ועל חבריו כאן), וביחד הם גייסו 135,000£ מתרומות עבור הפרסומות האפיקורסיות.

דוקינס, מתוך הסרטון

בוידאו שתוכלו לראות בסרטון בכתבה בגרדיאן (משם לקחו את זה "הארץ") דוקינס מוחה על ההתקפות כנגדו מצידם של אנשי דת. לשאלה של עיתונאית מהגרדיאן על הנטייה של דתיים להיעלב כל פעם שמפקפקים בקול בקיומו של אלוהיהם הוא עונה שהם עושים זאת משום שזה הנשק היחיד שיש להם בארסנל – הרי טיעונים רציונליים בדרך כלל יוק. אני חייב לומר שהוא צודק בדבר אחד: לא יכול להיות שאנשי דת יעלבו כשיאמרו שהם מאמינים בשטויות, ומצד שני יצהירו שמי שלא מאמין כמוהם יירש גיהנום נצחי.

ואפרופו עצבים, בברצלונה, שם גם עלה הקמפיין ("Probablemente Dios no existe. Deja de preocuparte y goza de la vida"), הכנסייה הקתולית כבר הראתה סימנים של זעם קדוש. מישהו שם טען ש"זוהי התקפה על הדתות כולן" (טוב, לא על הבודהיזם, נכון?), והארכיבישוף של העיר הוציא הצהרה ש"הדת אינה מקור לדאגות, והיא גם לא מכשול להנאה מהחיים". ועל כך יש לומר: אם אתה נוצרי והדת שלך אינה מקור של דאגות ולא מכשול להנאה, אתה כנראה לא עושה את זה כמו שצריך.

2. ואפרופו אפרופו עצבים דתיים וזעם קדוש, החמאס בעזה התחיל להוציא להורג בשיטתיות אנשי פתח החשודים בשיתוף פעולה עם ישראל, וכמו כן עבריינים "רגילים", הכל בשם האל, אני בטוח. על פי עמירה הס, בין 40 ל- 80 כבר נרצחו על ידי החמאסניקים. כפי שכתבתי, אין ספק שאלו אנשי מוסר ונאורות, שגם יודעים היטב איך לקדם את האינטרסים של העם שלהם.

3. הכתבה הזאת היא כמעט מלפני שנה, ובכל זאת, כי מסתבר שיש יוונים שרוצים להחיות את דתם העתיקה! אכן, פגאנים מודרניים, או יותר נכון פגאנים ניו-אייג'יסטים, מגיעים למקדשים העתיקים שעל האולימפוס ועורכים טקסים למען זאוס, אפולו אפרודיטה וכל החברייה העליזה ההיא. הכנסייה כבר מעוצבנת כמובן.

4. מאמר חביב, אבל ללא גילויים מרעישים, על הקשרים בין הנצרות לבודהיזם לפני 1000 שנה. 

5. חברי אביב טטרסקי העלה רשימה ובה פרטים על אירועים שנערכים בצד הקרבות, ומתוך כוונה לרמוז על אלטרנטיבה להם. אחד מהם הוא "ההליכה", כלומר הליכה שקטה שבה צועדים יחד, ללא דיבור או שלטים ובצורה מדיטטיבית, יהודים וערבים, ובכך מסמנים אפשרות של קיום אחר, לא מתוך קונפליקט. אביב ואנוכי היינו חלק מצוות שייסד את המסורת הזאת בישראל לפני שש שנים, עת יצאנו מיפו וצעדנו עד לירושלים עם מאות אנשים בפסח, אפריל 2002, בתוך גל הפיגועים הנורא שהתחולל אז ותחילת "חומת מגן" (אביב כתב על זה כאן). אני חושב שזה חשוב. 

6. לסיום, קראו את הרשימה החשובה מאוד הזאת של דרור בורשטיין. על מהות האנושיות. ועל האמת הברורה, שאם אנחנו פתוחים יותר לאושר, אנחנו גם פתוחים יותר לכאב, וסגירת עצמנו כלפי האחרון מביאה בהכרח לסגירתנו כלפי הראשון, ולמעשה לסיום החיים שלנו בעודנו חיים. דברים חשובים כל כך, ובעיקר בעת מלחמה.

22 תגובות

  1. 1. בויכוח אם אלהים הוא אחד או שלושה חד משמעית אלהים הוא אחד .אבל…..גם בו אנחנו לא מאמינים

    2. ישוע ולא ישו

    אהבתי

  2. אהרון, מי סיפר לך שקוראים לו ישוע? אני עם הגליליים: אצלנו אומרים ישו.

    ושועי, אני לא חושב שהקמפיין עלה לפני יותר מכמה ימים מקסימום. גם הגרדיין מדווח על זה לפני יומיים. ארז מהלינק שהבאת אומר שהקמפיין יעלה "עם כניסת 2009".

    אהבתי

  3. ימח שמו וזכרו אומרת הגמרא ואני לא

    http://www.mechon-mamre.org/b/l/l4406.htm

    דף מג,א גמרא אמר אביי וצריך למימר ביום פלוני ובשעה פלונית ובמקום פלוני דילמא איכא דידעי ואתו ומזים להו: וכרוז יוצא לפניו: לפניו אין מעיקרא לא: {והתניא בערב הפסח תלאוהו ליש"ו הנוצרי והכרוז יוצא לפניו מ' יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו ולא מצאו לו זכות ותלאוהו בערב הפסח אמר עולא ותסברא בר הפוכי זכות הוא מסית הוא ורחמנא אמר (דברים יג) לא תחמול ולא תכסה עליו אלא שאני יש"ו דקרוב למלכות הוה: ת"ר חמשה תלמידים היו לו ליש"ו מתאי נקאי נצר ובוני ותודה אתיוהי למתי אמר להו מתי ייהרג הכתיב (תהילים מב) מתי אבוא ואיראה פני אלהים אמרו לו אין מתי ייהרג דכתיב (תהילים מא) מתי ימות ואבד שמו אתיוהו לנקאי אמר להו נקאי ייהרג הכתיב (שמות כג) ונקי וצדיק אל תהרוג אמרו לו אין נקאי ייהרג דכתיב (תהילים י) במסתרים יהרוג נקי אתיוהו לנצר אמר נצר ייהרג הכתיב (ישעיהו יא) ונצר משורשיו יפרה אמרו לו אין נצר ייהרג דכתיב (ישעיהו יד) ואתה השלכת מקברך כנצר נתעב אתיוהו לבוני אמר בוני ייהרג הכתיב (שמות ד) בני בכורי ישראל אמרו לו אין בוני ייהרג דכתיב (שמות ד) הנה אנוכי הורג את בנך בכורך אתיוהו לתודה אמר תודה ייהרג הכתיב (תהילים ק) מזמור לתודה אמרו ליה אין תודה ייהרג דכתיב (תהילים נ) זובח תודה יכבדנני:}

    אהבתי

  4. זה שמצאו לזה ראשי תיבות אומר משהו? הרי למה החכמים לא מוצאים ר"ת? ואם הם מצאו, אז אני צריך ללכת על פי הקשקוש הילדותי הזה?

    ממה שאני יודע, לישו קראו יהושע. בקיצור קראו לו ישוע, ובגליל קראו לו ישו, כי באותה תקופה הם לא אהבו ע' (וראה הבדיחות על השכלתם של הגליליים בעבר).

    אהבתי

  5. הקמפיין אכן הושק רשמית בראשית ינואר
    אבל פורסם כבר באוקטובר 2008
    כפרוייקט פרסום עתידי
    וזכה כבר אז לפרסום במדייה הבריטית
    כולל תצלומי הדמיה וכיו"ב

    אהבתי

  6. ואותי מעניין אם אפשר לארגן קמפיין כזה גם בארץ (הלואי!) ומה יהיו התגובות…
    זה דווקא יהיה שינוי מרענן אם כתובות כאלה יתנוססו על אוטובוסי אגד ודן, במקום הפרסומות המכוערות.
    ותארו לכם את המצב האירוני שבו אוטובוסים עם הקמפיין האתאיסטי לא יוכלו לנסוע בשבת!

    אהבתי

  7. לא היה אתאיסט במובן שלא האמין באלוהים אלא שטען שאלוהים לא מתערב בעולם ולא משמעותי לחיים האנושיים.

    אהבתי

  8. רשות השידור הציבורית בארה"ב בשיתוף עם רשות השידור הבריטית הפיקו סדרה בת שישה פרקים בשם:
    The Story of India
    העוסקת בהיבטים שונים של הודו מהעבר להווה.
    את ההפקה מלווה אתר אינטרנט מרשים עם קטעי וידאו מהסדרה, תמונות, וחומר רקע נוסף.
    הקישור לאתר האינטרנט:
    http://www.pbs.org/thestoryofindia/

    אהבתי

  9. אוליי אין כאן התקפה ישירה על הבודהיזם, אבל הקריאה לחיים נהנתנים דווקא מהווים סוג של התקפה, לא?

    אהבתי

  10. אבל אני תמיד חשבתי שהבודהיזם (לפחות המהאיאנה) לא נגד הנאה, אלא רק נגד הנאה בלתי מושכלת, שסופה להביא לסבל.

    בכל אופן, הרגע קראתי דיווח ב"הארץ" (הנייר) של עמירה הס על כך שצה"ל מונע בשיטתיות גישה ועזרה לפצועים (או סתם אנשים שלא אכלו כבר כמה ימים). זה פשוט אסון. יוסי שריד כתב כאן:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1054063.html
    שבמלחמה הזאת נפרצו במודע כל ההגבלות המוסריות ששמנו על עצמנו, ודם הפלסטינים, חמאס או אזרחים, הותר. נראה לי שהוא צודק, וזה נורא.

    אהבתי

  11. הי תומר.

    הקמפיין של שריין, והספרים של דוקינס וכו' יוצאים בעצם כנגד הדוגמה הדתית – וזו מטרה חשובה ונכונה.
    הבעיה היא שהם משתמשים במושגים "אלוהים" ו"אמונה" בצורה הפשטנית המקובלת, וזו צורה שעושה להם עוול.
    התוצאה לטעמי, יכולה להוביל את האדם הנבוך לויתור פוסט-מודרני על החיפוש של האמת והאותנטיות.
    חשוב לשבור את הדוגמות, אך חשוב גם לא לקבל את ההגדרות המצמצמות של "אלוהים" ו"אמונה" ולזכור ולהזכיר שיש להם מובנים רבים ועמוקים, חלקם א-דוגמטיים בעליל.

    (ראה גם התכתבותנו בפוסט הבא שלך על מושג האמונה)

    כל טוב.

    http://www.notes.co.il/tomer/49990.asp

    אהבתי

  12. אני מסכים איתך לגמרי שדוקינס ושות' בוחרים לעצמם יריב קל לנגח אותו. לכן הם גם לא מפחידים אותי, ואפילו משמחים אותי. באמת צריך לתקוף ולהפיל את אותו אליל המתקרא אלוהים ומבטיח גיהנום למי שלא מאמין בו וכו'.

    בניגוד אליך אני לא חושב שהסכנה שאנשים יפסיקו לחפש היא ממשית. מי שלא רוצה לחפש לא צריך תירוצים, ומי שזה בוער בו יחפש בכל מקרה. התקווה שלי היא שזה האחרון לפחות יוכל לדלג על השלב הדתי הבסיסי של אמונה ב"מלך העולם", ולהתחיל ישר בחיפוש משמעותי יותר.

    אהבתי

  13. ההתלהבות של אנשים דתיים או סמי-דתיים מהאתאיזם. השלב הבא הוא התכחשות לתורה ולהיות ניתנת ישירות מהקב"ה, ואז נטישת היהדות לגמרי לטובת דתות המזרח. כאדם מסורתי, אני מתקשה להתרגש מהאתאיזם כפי שהוא מרגש את מר פרסיקו אבל אני מניח שזה מתחייב כשמתחילים מסע דתי למזרח.

    אהבתי

  14. ראשית, אני שמח לשמוע שאתה מסורתי. אני מתאר לעצמי שזה מכבר החלטת על כך, ומאחל לך "ישר כוח".

    שנית, ודאי שאני מתכחש לכך שהתורה ניתנת ישירות על ידי הקב"ה. כך טוען המחקר המודרני והוא מציג לכך ראיות נאות. האם אתה מאמין שה' הכתיב את התורה למשה על הר סיני? אם כן, למה אתה כותב בשבת?

    שלישית, לגבי נטישת היהדות, בזה אתה טועה לחלוטין. אני אוהב את הדת היהודית ורואה עצמי חלק אינטגרלי ממנה, ואותה חלק אנטגרלי ממני. לא התחלתי מסע דתי למזרח, אלא אני נמצא בשלב מאוד מאוחר שלו, וחוויותי בהודו רק העמיקו את הקשר שלי עם מורשתו של עמי. אני חייב לומר שכרגיל, השיפוט המהיר והאגרסיבי שלך את מי שדעותיו אינן חופפות לדעותיך מלמד יותר עליך מאשר על מושא זעמך/קנאתך.

    אהבתי

שקלא וטריא

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s