הפרק הכי מפחיד בתנ”ך

הפרק הכי מפחיד בתנ"ך הוא פרק ו' בספר ישעיהו. פרק ו' הוא בעצם הפרק הוא האל מתגלה לראשונה לנביא, הפרק בו ישעיהו נשלח למשימתו. ומה שהוא נשלח לעשות הוא הנורא מכל.

וַיֹּ֕אמֶר: לֵ֥ךְ וְאָמַרְתָּ֖ לָעָ֣ם הַזֶּ֑ה שִׁמְע֤וּ שָׁמ֙וֹעַ֙ וְאַל תָּבִ֔ינוּ וּרְא֥וּ רָא֖וֹ וְאַל תֵּדָֽעוּ. הַשְׁמֵן֙ לֵב הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְאָזְנָ֥יו הַכְבֵּ֖ד וְעֵינָ֣יו הָשַׁ֑ע פֶּן יִרְאֶ֨ה בְעֵינָ֜יו וּבְאָזְנָ֣יו יִשְׁמָ֗ע וּלְבָב֥וֹ יָבִ֛ין וָשָׁ֖ב וְרָ֥פָא לֽוֹ.
וָאֹמַ֕ר: עַד מָתַ֖י אֲדֹנָ֑י?
וַיֹּ֡אמֶר: עַ֣ד אֲשֶׁר֩ אִם שָׁא֨וּ עָרִ֜ים מֵאֵ֣ין יוֹשֵׁ֗ב וּבָתִּים֙ מֵאֵ֣ין אָדָ֔ם וְהָאֲדָמָ֖ה תִּשָּׁאֶ֥ה שְׁמָמָֽה.

אלוהים מנחה את ישעיהו ללכת אל העם ולהקהות את חושיו. "השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע": תגרום לעם ישראל לא להבין, לא לשמוע ולא לראות. למה? "פן יראה בעיניו ובאזניו ישמע ולבבו יבין ושב ורפא לו" – כלומר אלוהים חושש שהעם יראה וישמע ויבין, יתעורר ממצבו החוטא, יראה נכוחה שהוא נוהג שלא כשורה, "ושב", כלומר יעשה תשובה, ואז "רפא לו" – יתרפא.

הקב"ה לא רוצה שעם ישראל יעשה תשובה. הוא לא רוצה ברפואתו של עם ישראל. הוא כועס כמו הגיהנום והוא רוצה להעניש אותם. והוא חושש שאם ברגע האחרון בני ישראל ישובו לדרך הישר הוא לא יוכל להנחית עליהם את מלוא זעמו.

כמו במקרה יונה ונינווה, אלוהים שולח נביא לעם חוטא, אולם שלא כמו אצל האשורים הנביא נשלח אל הישראלים לא כדי להזהיר אותם אלא כדי להטעות אותם, כדי להוליך אותם שולל, וזאת על מנת שלא יתקנו את דרכיהם. הנביא נשלח לא כדי שהאל יוכל להימנע מלהענישם, אלא כדי שהאל יוכל להענישם.

והעונש שמתכנן האל הטוב הוא כבד: "עד אשר שאו ערים מאין יושב ובתים מאין אדם". שאו מלשון שואה. עד אשר המוות יהיה רב כל כך שערים יתרוקנו מתושבים ובתים מבני אדם.

חשבו על זה: עם ישראל חוטא, והאל שולח אליו נביא כדי להבטיח את המשך חטאיו – עד לחורבן המוחלט. הנביא המוביל אל השואה אינו נביא שקר, אלא נביא אמת. הוא באמת נשלח על ידי האל, נושא את מילותיו של האל. אלא שנביא האמת עושה עוול ומילותיו של האל הן שקרים. דווקא נביא שקר באותו זמן, שלא נשלח על ידי האל אבל שאומר את הבנאלי – עשו תשובה, רחצו, הזכו, הסירו רע מעלליכם מנגד עיני, חדלו הרע – דווקא נביא כזה היה אומר אמת, למרות שהיה נביא שקר.

נביא האמת מכוון להטעות את העם. זאת מפני שהוא נשלח על ידי אל לא רחום ולא חנון, אלא אל קנא ונקם, אל אכזר, זועם, נוטר טינה וחסר מחילה, שמעוניין להעניש את עמו ללא אפשרות של תשובה. להיות בידיו של אל כזה, להיות עבדיו של אלוהים אכזר – הנה לנו כבר חורבן עוד לפני החורבן.

אבל החורבן הפיזי גם הוא יגיע. במגילת איכה, שנקראת בט' באב ומבכה את חורבן ירושלים, מסופר לנו כי "נְבִיאַ֗יִךְ חָ֤זוּ לָךְ֙ שָׁ֣וְא וְתָפֵ֔ל וְלֹֽא גִלּ֥וּ עַל עֲוֺנֵ֖ךְ לְהָשִׁ֣יב שביתך [שְׁבוּתֵ֑ךְ] וַיֶּ֣חֱזוּ לָ֔ךְ מַשְׂא֥וֹת שָׁ֖וְא וּמַדּוּחִֽים" (ב, יד). אומר לנו מחבר המגילה שנביאי ה' חזו שווא ולא גילו את עוונותיו של העם על מנת שלא יעשה תשובה.

מחבר מגילת איכה, על פי המסורת הנביא ירמיהו, בוכה על נביאים אחרים, למשל ישעיהו, שהונו ורימו את עם ישראל על מנת להביא אותו לחורבן, שגרמו לעם ישראל להמשיך לחטוא על מנת שהאל יוכל להנחית עליו את מלוא זעמו ולקרוע אותו לגזרים.

צום קל.

Capture

30 תגובות

  1. שלום
    1) זה לא בטוח שמשאתה כותב זה ההבנה היחידה של הפרק
    2) ואם זה נכון …צריך להיות הסבר כמו בשופטים י14 …. יש גבול לרחמים אבל כאן לא רואים שה' נתן התראה או אמר במפורש שעזב את עמו
    3) ואם זה נכון …זה נורא לחיות מתחת אל זועם שכזה…

    אהבתי

    1. חבל לעוות את הטקסט, כפי שלא הובן נכון בבלוג, ע"י הוצאתו מההקשר של אותה התקופה.

      ההסבר הפשוט של הטקסט "השמן לב העם הזה" (כפי שמובאת ברמב"ם) היא שאם יש אנשים רשעים מאוד, לדוגמה: רוצחים סדרתיים, עושקי יתומים וכו', ופתאום כשפורצת מלחמה (והם חוששים לעורם) הם "חוזרים בתשובה", יש כאן בעייתיות:

      -אם התשובה שלהם תתקבל אז נראה שהרשעים הגדולים חוגגים ועושים מה שהם רוצים ולא נענשים
      -ואם התשובה שלהם לא תתקבל – אז זה סותר עיקרון מהותי ביהדות של האפשרות לחזרה בתשובה שמוחקת את העוונות הקודמים.
      לכן הפתרון עבורם הוא להשמין את ליבם שלא יחזרו בתשובה! אחרת אי אפשר יהיה להעניש רשעים בקנה מידה ענק, כמו שהיו באותה תקופה

      וזה לשון הרמב"ם: ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת (הבורא), שיהא הפירעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעין ממנו התשובה ואין מניחין לו רשות לשוב מרשעו, כדי שימות ויאבד בחטאו שעשה.

      הוא שהקב"ה אמר על ידי ישעיהו: השמן לב העם הזה וגו' ואזניו הכבד ועיניו השע פן יראה בעיניו, ובאזניו ישמע ולבבו יבין ושב ורפא לו. וכן הוא אומר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד לאין מרפא, כלומר חטאו ברצונם והרבו לפשוע עד שנתחייבו למנוע מהן התשובה, שהיא המרפא, לפיכך כתוב בתורה: וחזקתי את לב פרעה לפי שחטא מעצמו תחלה והרע לישראל הגרים בארצו (כפיות טובה שאין כדוגמתה כי יוסף הציל את מצרים מרעב), שנאמר: "הבה נתחכמה לו", נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו, לפיכך חיזק הקב"ה את לבו.

      וחוץ מזה….אתה יכול להיות רגוע…כמו שרואים בספר יונה ובעוד אינסוף פעמים בתנך…במצבים סבירים התקבלה תשובה של אפילו של קבוצות רשעים…וזה הסיבה שהנביא יונה ברח ואמר "כִּי יָדַעְתִּי, כִּי אַתָּה אֵל-חַנּוּן וְרַחוּם, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, וְנִחָם עַל-הָרָעָה" כשידע שהבורא ירחם על אנשי נינוה והתשובה של אנשי נינוה תתקבל, ולכן חשש שלא יגידו בעולם שרשעים עושים מה שהם רוצים ולא נענשים כאשר לא הייתה תקששורת ולא יכלו לדעת שבפועל הם שבו מדרכם הרעה **

      (**ציטוט מספר יונה: "וַיָּחֶל יוֹנָה לָבוֹא בָעִיר, מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד; וַיִּקְרָא, וַיֹּאמַר, עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם, וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת. וַיַּאֲמִינוּ אַנְשֵׁי נִינְוֵה, בֵּאלֹהִים; וַיִּקְרְאוּ-צוֹם וַיִּלְבְּשׁוּ שַׂקִּים, מִגְּדוֹלָם וְעַד-קְטַנָּם. וַיִּגַּע הַדָּבָר, אֶל-מֶלֶךְ נִינְוֵה, וַיָּקָם מִכִּסְאוֹ, וַיַּעֲבֵר אַדַּרְתּוֹ מֵעָלָיו; וַיְכַס שַׂק, וַיֵּשֶׁב עַל-הָאֵפֶר. וַיַּזְעֵק, וַיֹּאמֶר בְּנִינְוֵה, מִטַּעַם הַמֶּלֶךְ וּגְדֹלָיו, לֵאמֹר: הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן, אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה–אַל-יִרְעוּ, וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. וְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים, הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה, וְיִקְרְאוּ אֶל-אֱלֹהִים, בְּחָזְקָה; וְיָשֻׁבוּ, אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה, וּמִן-הֶחָמָס, אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם. מִי-יוֹדֵעַ יָשׁוּב, וְנִחַם הָאֱלֹהִים; וְשָׁב מֵחֲרוֹן אַפּוֹ, וְלֹא נֹאבֵד. וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת-מַעֲשֵׂיהֶם, כִּי-שָׁבוּ מִדַּרְכָּם הָרָעָה; וַיִּנָּחֶם הָאֱלֹהִים, עַל-הָרָעָה אֲשֶׁר-דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת-לָהֶם–וְלֹא עָשָׂה").

      אהבתי

  2. שאו מלשון "שאון". האיומים של ה' בספרי הנביאים מציירים רעידת אדמה שמחריבה את כל השטח הבנוי. זו הכוונה "שאו מאין יושב". כולם ימותו ועדיין יהיה רעש. ברוב המקרים הרעש מלווה בשריפה שהופכת את רכבי הברזל של יושבי העמקים למלכודת מוות. אצל ישעיהו ספציפית יש ניגוד בין המרכבה של ה' לבין המרכבות של יושבי העמק, המרכבה הלגיטימית היחידה היא של ה'. המרכבות האחרות יתפרקו, יבערו על יושביהן.
    ההתפלמסות היא נגד הטכנולוגיה של הברזל שנמצאת בשימוש "פיראטי". על רקע המעבר בין תקופת הברונזה לתקופת הברזל, והשימוש של הטכנולוגיה החדשה בעבודת האלילים של אז (כלומר "פולחן פיראטי")

    אהבתי

  3. יש מלכודת דומה גם היום.
    באומן, בראש השנה.
    הרי ראש השנה הוא יום הדין.
    ורבי נחמן בשיחות הר"ן , לדוגמא, מסביא עד כמה אדם צריך להזהר ביום הזה. לא לדבר, ולהיות בפרופיל נמוך ככל הניתן.
    והנה אנשים טיפשים נוסעים לאומן ומשתוללים וצורחים ומרכלים דווקא ביום הזה וזאת מלכודת, כדי להפיל אותם ולפגוע בהם.

    ואנחנו רואים באמת, שאנשים מגיעים לאומן בראש השנה, ואחר כך יש להם שנה מחורבנת.

    בגלל זה אני אומר לא לנסוע.

    Liked by 1 person

  4. יש כמה בעיות בפירוש הזה, מלבד הבעייתיות התיאולוגית (שהיא אולי הפיתוי הראשוני להגות את הפירוש הזה):

    א. אותו נביא שבו אנו עוסקים, זה המכונה במחקר ישעיהו הראשון, אכן "התנבא את הבנאלי", שהרי הוא זה שאמר "רחצו, היזכו" וכו', וכן שאר נבואותיו הן ברובן נבואות תוכחה (בשונה מישעיהו השני, שרוב נבואותיו נבואות נחמה).

    ב. היות ועם ישראל נמצא במסלול החטא באופן טבעי, אין צורך לשלוח לו נביא שיחזק זאת; מספיק פשוט לא לשלוח נביא שיחזיר אותו בתשובה, ממש כמו שנינווה לא הייתה חוזרת בתשובה אם יונה לא היה קורא אליה.

    ג. אם אתה רוצה להטעות מישהו, אין טעם שתלך אליו ותצעק באוזניו את תכנית ההטעייה שלך. מה מרוויח אם כן אלוהים כשמצווה את ישעיהו "לֵ֥ךְ וְאָמַרְתָּ֖ לָעָ֣ם הַזֶּ֑ה שִׁמְע֤וּ שָׁמ֙וֹעַ֙ וְאַל תָּבִ֔ינוּ"?

    הפרשנות ההגיונית יותר, אם כן, היא זו שניתן לקרוא לה "אלוהים כאמא הפולנייה". אלוהים אומר לעם, בתיווך הנביא ישעיהו: "אני אומר לכם, אבל אני יודע שאתם לא תבינו כלום, אבל רק כדי שלא תגידו אחר כך שלא אמרתי לכם, אז הנה אני אומר. בסוף כשתבוא השואה ויומט החורבן, אל תגידו שלא אמרתי לכם…" כמובן שסגנון דיבור זה, מטרתו הסופית היא כן לטעת רגשי אשמה בעם ולגרום לו בכך לשנות את דרכיו. האם הסגנון הזה הוא הישר ביותר? כנראה שלא, אבל מכאן ועד ההנחה שיש כאן רצון באי חזרת עם ישראל בתשובה (שאגב, תומר, אתה מן הסתם יודע שאינך הראשון לנקוט אותו; גם הרמב"ם בהלכות תשובה הולך בכיוון דומה כשלוקח מכאן דוגמא לעונש של מניעת החזרה בתשובה על ידי האל) הדרך רחוקה.

    אהבתי

    1. זה עובד בדיוק כמו שזה עובד לאימא הפולניה. החדר נשאר לא מסודר אבל לילד יש רגשי אשמה חזקים.

      אהבתי

  5. אתה יכול לשמוח (מחר) על כך שהעם המגיב לדבריך (למעט נדב) מוכיח שהוא מקבל אותך כנביא, ושהצלחת במשימת ישעיה כאילו היתה משימתך…

    אהבתי

    1. אתה יכול לשמוח (מחר) על כך שהעם המגיב לדבריך (למעט נדב) מוכיח שהוא מקבל אותך כנביא, ושהצלחת במשימת ירמיה (כמובן) כאילו היתה משימתך…

      אני [לכתוב תגובה…] ואחרי זה ללחוץ [להגיב] בטעות. הייתי צריך קודם [להגיה] ואת הנעשה ב[לחץ המילה] אין [להשיב].

      אהבתי

  6. פעמים, שבירתו הזמנית של דבר מסויים הוא תיקונו.
    פעמים, חווית תאונה קלה תגרום אי ביצוע תאונה קשה.
    אינני נכנס לפירוש הפרק, אך ברור לי שגם אם אכן רצה ה' את אי חזרת העם בתשובה בזמן ההוא, זה הוא אך ורק בשביל טובתו הסופית בגאולה השלימה שאין אחריה גלות.

    בכלל, הרוצה לצייר את הבורא כאכזר ח"ו, לא צריך ללכת עד התקופה ההיא…. יש לנו מספיק דברים בזמננו אנו. האמת, די להיכנס למחלקת ילדים החולים במחלה הידועה לשמצה.

    העם היהודי לדורותיו, בנוי על אמונה פשוטה שאנחנו במסלול 'אתגרי' ( לא מובן ולא מממש מוסבר ) לקראת עולם טהור וטוב עולם של גאולה ועונג אין סופי.

    למה בחר הבורא במסלול כזה …. לו, ורק לו הפתרונים. וכבר אמר החכם, "לו ידעתיו , הייתיו".

    מותר לשאול, מותר לחקור, מותר גם לכעוס ולצעוק, אבל
    אנחנו מאמינים בני מאמינים !!! אמונה פשוטה ללא טעם והגיון.

    מאחל לכולנו רק טובבבבב בגשמיות וברוחניות בטוב הנראה והנגלה. ( שלא נצטרך להאמין… שנחוש את הטוב בחושינו הגשמיים )

    אהבתי

  7. מישהו יכל להסביר לי מה אלוהים (זה המתואר בתנ"ך, לא האמיתי) המשועמם הזה מחפש במערכת יחסים עם בני אדם בכלל ועוד עם עם קטן שחוטא ומבאס אותו מרוב צער? איזה מין אל זה ??

    Liked by 1 person

  8. מישהו יכול להסביר לי, מה הקטע של האלוקים שלך-לברוא בני אדם וללכת?
    ולגופו של עניין, על פי היהדות לאלוקים יש עניין רב בבני אדם, היות ובבן אדם יש ממש רוח-של כביכול חלק אלוק ממעל בתוך גוף, והאתגר הזה לקדש את הגוף, ולהביא את החלק הרוחני לביטוי דרך הגוף- הוא האתגר המיוחד לבני אדם,
    נתאווה ה' יתברך שתהיה לו דירה בתחתונים.

    אהבתי

  9. וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ יְהוָה עֲלֵיכֶם לְהֵיטִיב אֶתְכֶם וּלְהַרְבּוֹת אֶתְכֶם כֵּן יָשִׂישׂ יְהוָה עֲלֵיכֶם לְהַאֲבִיד אֶתְכֶם וּלְהַשְׁמִיד אֶתְכֶם וְנִסַּחְתֶּם מֵעַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.

    אהבתי

  10. הפסוק הקודם לפסוקים שציטטת קצת מעלה קושיה פרשנית. שם מצווה ישעיהו ללכת ולהוכיח את העם בתוכחות שמראש ידוע שלא יישמעו. הפרשנים התמודדו עם הסתירה הזו בדרכם (שאני מאמין שאתה מכיר) ואני מודה שהם מציגים קריאה מעט מחודשת של הפסוקים הללו. איך אתה מתמודד עם הפסוק הזה?

    אגב,מה מעניין אותך בתנ"ך?

    אהבתי

  11. קטנות מוחין היא לקרא את התורה בשיטת הפשטנים הנמוכה ביותר כאשר מונחים עוד 70 פירושים שונים.

    אהבתי

  12. מעניין, אך אינו משכנע. עם זאת, מספק מניע להבהרה משופרת של הכתוב, וזה טוב.
    ומכיון שנדב בנימוק ג', שתמציתו בלשוני היא, "מדוע הדברים מובאים כאמירה לעם החוטא, ולא לנביא לבדו?", הוציא לי את המילים מהפה, אסתפק בנימוק נוסף: הקושיה שאתה מעלה מקבילה לקושיה ישנה נושנה, זו הנסבה על בעיית הקשיית לב פרעה, שרמב"ם כבר ענה עליה במוה"נ תשובה קולעת.
    הנקודה המהותית היא, שבמקרים של מיאוס קשה, תוכחתו של הנביא לובשת צורה של ייאוש מוחלט, של כניעה מתוך הכרה שרק ענישה תועיל במקרה הנדון. האם לא הרגשת כך מעודך ביחס ליחיד כלשהו, שלא לומר ביחס לציבור שלם?

    אהבתי

  13. מעניין, אך אינו משכנע. עם זאת, מספק מניע להבהרה משופרת של הכתוב, וזה טוב.
    ומכיון שנדב בנימוק ג', שתמציתו בלשוני היא, "מדוע הדברים מובאים כאמירה לעם החוטא, ולא לנביא לבדו?", הוציא לי את המילים מהפה, אסתפק בנימוק נוסף: הקושיה שאתה מעלה מקבילה לקושיה ישנה נושנה, זו הנסבה על בעיית הקשיית לב פרעה, שרמב"ם כבר ענה עליה במוה"נ תשובה קולעת.
    הנקודה המהותית היא, שבמקרים של מיאוס קשה, תוכחתו של הנביא לובשת צורה של ייאוש מוחלט, של כניעה מתוך הכרה שרק ענישה תועיל במקרה הנדון. האם לא הרגשת כך מעודך ביחס ליחיד כלשהו, שלא לומר ביחס לציבור שלם?

    אהבתי

    1. בוודאי, מה שהרגיש כל שמאלני כל מוצאי בחירות כשגילה לתדהמתו שגם הפעם האספסוף הפריפריאלי הנבער הצביע ימין במקום שמאל. אין לי ספק שגם תומר לא יצא מכלל זה :)

      אהבתי

  14. למען הסדר הטוב מן הראוי להביא גם את הפרשנות המקובלת לפסוק על פי רש"י (והתואמת גם את התרגום):

    "השמן לב העם הזה" – כמו והכבד את לבו (שמות ח) לשון הלוך (לשון) פעול לבם הולך הלוך והשמן (אנגרייש"ט בלע"ז) ואזניו הולכים הלוך והכבד משמוע

    "ועיניו השע" – טחים כענין שנאמר (לקמן מד) כי טח מראות עיניהם הטוח מתרגמינן דאיתשע

    "פן יראה בעיניו" – נתנו לבם שלא ישמעו דברי נביאים שהם יראים שמא יוטבו בעיניהם דבריו ויבינו בלבם וישובו אלי והיא רפואתם

    TLDR; יש לקרוא את הפסוק לא בלשון ציווי אלא כהודעה לנביא על מצבו המוסרי של העם.

    אהבתי

  15. ההבנה הפשוטה של הטקסט "השמן לב העם הזה" כפי שמובאת ברמב"ם היא שאם יש אנשים רשעים מאוד, לדוגמה: רוצחים סדרתיים, עושקי יתומים וכו', ופתאום כשפורצת מלחמה, והם חוששים לעורם, הם "חוזרים בתשובה", יש כאן בעייתיות:

    אם התשובה שלהם תתקבל אז נראה שהרשעים הגדולים חוגגים ועושים מה שהם רוצים ולא נענשים
    ואם התשובה שלהם לא תתקבל – אז זה סותר עיקרון מהותי ביהדות של האפשרות לחזרה בתשובה שמוחקת את העוונות הקודמים. לכן הפתרון עבורם הוא להשמין את ליבם שלא יחזרו בתשובה

    וזה לשון הרמב"ם: ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת (הבורא), שיהא הפירעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעין ממנו התשובה ואין מניחין לו רשות לשוב מרשעו, כדי שימות ויאבד בחטאו שעשה.

    הוא שהקב"ה אמר על ידי ישעיהו: השמן לב העם הזה וגו' ואזניו הכבד ועיניו השע פן יראה בעיניו, ובאזניו ישמע ולבבו יבין ושב ורפא לו. וכן הוא אומר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד לאין מרפא, כלומר חטאו ברצונם והרבו לפשוע עד שנתחייבו למנוע מהן התשובה, שהיא המרפא, לפיכך כתוב בתורה: וחזקתי את לב פרעה לפי שחטא מעצמו תחלה והרע לישראל הגרים בארצו (כפיות טובה שאין כדוגמתה כי יוסף הציל את מצרים מרעב), שנאמר: "הבה נתחכמה לו", נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו, לפיכך חיזק הקב"ה את לבו.

    אהבתי

    1. אז בשביל מה בכלל צריך חזרה בתשובה? אם אתה לא רוצה שרשעים יחזרו בתשובה כדי שלא יתחמקו מהעונש אין בעיה, לא צריך חזרה בתשובה בכלל ואם אתה כן רוצה אז בהגדרה כל אחד, לא משנה כמה הוא רשע, יכול לחזור בתשובה.

      אהבתי

שקלא וטריא

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s