בנגביריזם אינו כהניזם-לייט

הבטחתו של חה"כ איתמר בן גביר, בראיון לספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל, לגרש את חה"כ עופר כסיף מהמדינה, יכולה להיתפס במבט ראשון כסימן מעודד: לפחות הוא לא מסמן רק ערבים.

בזיכרון הציבורי הכהניזם נצרב כתורת גזע חולנית, שקולה רעיונית לחוקי נירנברג. כהנא הרי הציע להפריד יהודים וערבים בחופי הים, לאסור על נישואים בין יהודים לערבים, לשלול מערבים את הזכות לבחור ולהיבחר, ולהפוך את ירושלים, על פי חוק, לעיר בה גרים יהודים בלבד.

הגזענות אכן היתה עמוד תווך מרכזי בתורתו של הרב כהנא, אולם הגותו לא עמדה עליה בלבד. בלב הכהניזם נמצאות עוד שתי תפיסות משלימות, שבלעדיהם לא ניתן להבין את התופעה: דחייתם של החילוניות, הליברליזם והדמוקרטיה, והשאיפה לנקמה בגויים. את כל אלה ניתן למצוא כיום אצל איתמר בן גביר.

כשהרב כהנא הושבע לכנסת הוא הוסיף אחרי הנוסח המקובל את הפסוק "וְאֶשְׁמְרָ֖ה תוֹרָתְךָ֥ תָמִ֗יד לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד" (תהלים, קיט). הוא הודה, בתשובה לבית המשפט העליון, שהתכוון באמירת הפסוק לכך שחוקי התורה יגברו בשבילו על חוקי המדינה.

הדבר היה בהתאם לתפיסת עולמו, הרואה במדינת ישראל הדמוקרטית והחילונית ישות שאינה לגיטימית, ושעתידה להתחלף במדינת הלכה. בספר האחרון שכתב, 'אור הרעיון', קובע כהנא כי הדמוקרטיה היא תפיסה זרה, לא-יהודית, וש"אין התורה סובלת שטות זו". על פי כהנא לממשלה חילונית כלל אין סמכות, מפני ש"החובה לכבד ולציית לממשלה הטבעית תלויה במדה שאותה ממשלה מכבדת ומצייתת לתורה". לא מסובך.

באותו ספר קובע כהנא כי "אסור להעמיד מלך או ממשלה של אנשים שאינם יראי שמים", ושרצון הרוב כלל אינו שיקול מפני ש"אין שום סמכות לשום חוק והחלטה וגזירה של ממשלת רשעים שנוגדת את התורה, ומצוה לסרב להם, ואיסור גמור הוא לקבל את החלטת הרוב הרע". למעשה על פי כהנא יש בישראל "רק דעה אחת ולא יותר, ומי שחולק על הדעה האחת של תורת ה', גם אם זה רוב של עם ישראל, זו דעה סוטה".

מדינת ישראל הנוכחית אינה לגיטימית, ויש לפרקה בהקדם האפשרי. כהנא דמיין מדינת הלכה, שרק היא לדעתו מדינה יהודית באמת. באותה מדינה ישלוט שליט יחיד, דיקטטורי. כפי שהוא כותב באותו ספר: "יש צורך במשטר של אדם אחד, דַבָר אחד, נשיא, ולא האנדרולומוסיה של עשרות ומאות נציגים ומפלגות".

חכו, זה לא הכל. לא רק ממשלה שאינה מצייתת לתורה אינה לגיטימית, אלא גם אזרחים שאינם מצייתים: "כל אדם שאינו עושה מעשה עַמְּךָ, שאינו מציית לתורה, איבד את זכותו ומעמדו". בדיקטטורה הכהניסטית זכויותיהם ומעמדם של חילונים יהיו פחותים מאלו של שומרי מצוות. ומה עם יהודים שהכהניזם מחשיב כחוטאים איומים? הם כנראה כלל לא יהיו כאן. כפי שאמר בן גביר ב-2016 בהתייחס ללהט"ב: "אין להם מקום לא בירושלים ובכלל לא במדינת ישראל", והסיבה: "צריך שיהיה צביון יהודי".

כאן גם נכנסת שנאת השמאל. ההתקפה של בן גביר על כסיף היא המשכה של מסורת כהניסטית ארוכה. בספר 'האתגר' קובע כהנא שיש "לבודד את השמאל המופרע ואת הפסאודו-אינטלקטואליזם, אשר שנאתם לדת משקפת את פנימיותם המבחילה." ב'אור הרעיון' הוא כותב כי מקימי המדינה, שהיו, לא עלינו, שמאלנים, היו "רשעים… ולעולם ישלמו על פשעיהם הזדוניים".

האם אי אפשר לפחות להוקיר תודה למפא"י על הקמת המדינה? לא. מדינת ישראל קמה לא בזכותם, אלא רק מכוחו של הקב"ה, ורק לשם נקמה בגויים. על פי כהנא "מדינת ישראל היא ראשית זעמו של הקדוש ברוך הוא שמתעורר מן העפר של החירוף והגידוף בו התבוססה השכינה. לא למען צדקותינו קמה מדינת ישראל, אלא למען ינקום הקדוש ברוך הוא בצריו הגויים." (בספר 'על האמונה ועל הגאולה')

וכאן אנחנו מגיעים לרגל השלישית, אחרי הגזענות ושלילת החילוניות והדמוקרטיה: הנקמה, כאידיאל. "אין מדה יותר מעולה וצודקת ממדת הנקמה" כתב כהנא בספרו 'אור הרעיון'. ולמה? פשוט: "גדולה נקמה כי היא מחייה את ה'" – כלומר אלוהים חלש, כבוי, ודרושה נקמה אלימה כדי להחזיר את האל לחיים מלאים. המשמעות: בלי קורבן של דם לא-יהודי ריבונו של עולם לא יחזור לאיתנו.

מטרת מדינת ישראל היא נקמה בגויים, ו"מי שמרפה מנקמה באויבי ישראל, למעשה מוותר על נקמת הקב"ה". בקיצור, תוך ריקוד צמוד-לחיים לא רק עם פשיזם אלא גם עם פגניזם, כהנא קובע שהנקמה דרושה למען קימום עם ישראל ואלוהיו. בלעדיה, בלי קורבנות לא-יהודים טבוחים ומדממים, לא תיתכן גאולה.

והרי זו הסיבה שברוך גולדשטיין הוא אחד הקדושים בפנתאון הכהניסטי. מי הרג יותר לא-יהודים מאשר אותו תושב קרית-ארבע שטבח במתפללים מוסלמים במערת המכפלה, רצח 29 מהם ופצע מעל מאה? היש דוגמא טובה יותר לנקמה יהודית עיוורת, מדממת, מטורפת בזמננו?

כעת היזכרו בתמונת גולדשטיין שהיתה תלויה להתפאר עד לפני שנתיים בסלונו של חה"כ בן גביר. בתמונה, מעל לדיוקן הרוצח, התנוסס הפסוק "תַּחַת אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו וַיְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר, כה), המסיים את דברי השבח של האל לקנאי המקראי הארכיטיפי, פנחס. בן גביר לא תלה את התמונה מפני שהוא מעריך רופאים או מחבב את עינייו היפות של גולדשטיין. הפסוק אומר הכל: האדרת מעשה הנקמה, קילוס והילול הטבח במערת המכפלה.

בן גביר עצמו נוהג לקרוא לנקמה באופן תדיר. רק בשנה האחרונה הוא דרש נקמה אחרי הרג החייל בראל שמואלי בגבול עזה באוגוסט 2021, אחרי רצח יהודה דימנטמן ליד חומש בדצמבר של אותה שנה ("אסור לסיים את האירוע בלי שהממשלה תעשה נקמה"), ובמהלך גל הטרור במרץ 2022.

אל תעמידו פני מופתעים. בסוף וגם בהתחלה, בן גביר הוא כהניסט. לכן השקפת עולמו כוללת לא רק גזענות ממארת, אלא שנאה לשמאל, דחיית הלגיטימיות של המסגרת הדמוקרטית, שאיפה להפיכת ישראל למדינת הלכה, וכן, רצון עמוק לנקמה קטלנית בגויים. כמו שנהוג לומר, זה ה-DNA של הכהניזם.

האם הוא "התמתן"? האם בן גביר כבר אינו אותו נער מופרע שנופף בסמל מכונית השרד של ראש הממשלה רבין והבטיח "להגיע" אליו? האם בנגביריזם הוא כהניזם-לייט? כהניזם נטול-קיצוניות? כהניזם לכל המשפחה? כהניזם שאפשר לקחת הביתה ולהתכרבל איתו בלילה?

שפטו בעצמכם. לפני שבע שנים, בראיון לחנוך דאום, אמר בן גביר כי ההבדל בינו לבין כהנא "הוא לא בדעות, הוא לא במידות, השינוי הוא אולי בסגנון, הסגנון הוא קצת אחר". לפני חמש שנים, באזכרה לרב כהנא, נשא בן גביר דברים וקבע כי "כל מילה ומילה" של כהנא "היא אקטואלית, היא מחודדת, היא מכוונת למציאות שיש היום". לפני שלוש שנים הוא התראיין באולפן ynet וטען ש"ההבדל הגדול" בינו לבין כהנא "הוא שלנו פותחים מיקרופון".

ואכן פותחים. תקשורת אחראית היא היתה לכל הפחות מעמתת את האיש עם הרעיונות שמניעים אותו. תחת זאת הציבור הישראלי לא יכול להתחמק מקלסתר פניו המחייך, כאשר מולו עיתונאים המתחרים מי יפרכס בעונג רב יותר סביבו.

בתנאים כאלה, מדוע שהתמתנות אף תעלה על דעתו? דרכו צלחה. הוא בכנסת ומעמדו זוכה לטיפוח יומיומי בידי נתניהו והמיקרוקוסמוס הביביסטי. האיש מאיים שיגרש חברי כנסת מהשמאל, מכנה כל ערבי שלא מוצא חן בעיניו "תומך טרור", קורא לנקמה באופן תדיר, וכשהציונות הדתית – המפלגה והמגזר – מקבלים אותו בזרועות פתוחות, אין לו גם שום סיבה להשתנות.

ציבור בעל עמידה מוסרית היה מקיא אותו מתוכו. חולשתה של החברה האזרחית בישראל באה לידי ביטוי בקלות כניסתו של הכהניזם לעורקיה וללבה.

:

פורסם במדור הדעות של ‘הארץ’

13 תגובות

  1. כתבה מצוינת, מבהילה ומבחילה.
    ריכוז מחשבתו של בן גביר.
    האם לשם אנחנו מתקדמים?
    .
    *כל מנדט* שיזכה מהווה סכנה לחברה הישראלית, לתרבותה הדמוקרטית, ויהודית.
    ובוודאי שלא כך נרצה להצטייר בפני העולם.

    כתב לי חבר לפני שנה וחצי, צריך לחלק את ישראל למדינת המומרים ומדינת יהודה. כך ממש, לא חשוב מסורתי או גבור ישראל, אוהב ציון או חייל. אם אתה מצביע למרכז שמאל, ואינך חובש כיפה, אינך מתנחל, או חרדי, ויש סיכוי שאתה אשכנזי, ואולי אפילו הצבעת לליכוד הרך, לך למדינת המומרים.

    אהבתי

  2. הכהניזם, כפי שתואר פה, הוא התשובה המתבקשת לשמאל הקיצוני ששולל במודע או בתת-מודע את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. אפשר להביא כדוגמה את זהבה גלאון, מנהיגה בכירה בשמאל, שהייתה נוסעת כל מספר חודשים לרמאללה למפגש עם בכירי אש"ף. תמיד שאלתי את עצמי למה? והתשובה הסבירה ביותר שעלתה בדעתי שהיא מקבלת הנחיות מהם. וכי למה שתיסע כל כך הרבה פעמים לשם? קחו את ח"כ כסיף. האם יש למישהו ספק שהוא שוטם-ישראל? קחו את ח"כ מוסי רז שמתחבר לכל פעולה פלשתינאית כנגד יהודים ביו"ש. ורבים אחרים.
    איני מתחבר בהשקפת עולמי לא לזה ולא לזה. אך מאחר וקיים האחד מין הטבע שיתקיים גם השני.

    אהבתי

  3. כתבה מאוד חשובה. הפער בין הדמות החביבה של בן בגביר בתקשורת המלטפת לבין הכהניזם הוא בלתי נסבל. חייבים להפיץ כמה שיותר את התיאור האמיתי של תורת הגזע הזו.
    תראו את הערך בויקפדיה "כהנזים" וכמה הוא מוטה ומעוות כיום:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%96%D7%9D

    אהבתי

    1. מה שמדהים בפחד מבן גביר ומהכניסה שלו לפולטיקה (פחד שאני מבין אותו) הוא שאף פעם לא יכתבו בהארץ על הגזענות המפלגות הערביות: אלו שאומרים בפה מלא שיהודים מטמאים בנוכחותם את הארץ ואת הר הבית. האם קביעה שכזו אינה בגדר גזענות? האם אי פעם תשמעו מח"כ ערבי התנערות מהמופתי של ירושלים, חביבו של הצורר הגרמני? והיחס לקהילה הגאה בחברה הערבית, האם היא לא הרבה יותר קיצונית משל בן גביר? אבל על זה אסור לדבר…רק בן גביר מפחיד….

      אהבתי

      1. אנחנו לא אחראים על דעות של בני עמים אחרים. אנחנו אחראים, מוסרית וערכית, על דיעות המושמעות אצלנו בתור יהודים. חובה עלינו להקיא מתוכנו , בבחילה ובגועל – כהניזם, גזענות, ורעיון העליונות היהודית, אשר ברמה העקרונית אינו שונה מהנאציזם.

        אהבתי

        1. תמצית השמאל הפוסט-ציוני בכמה שורות.
          "אנחנו לא אחראים על אחרים".
          אז זהו שלא, כי זו הגזענות האמיתית במיטבה.
          למה שיהיה דין שונה ליהודי מול ערבי?
          בן גביר רק מציף את התחושה הטבעית, גם אם אתם מרגישים מעודנים-מידי-לגביה.
          ככל שתתכחשו ו"תכבשו" אותה (בין כיחידים ובין כקבוצה), היא תשוב ותתפרץ ביתר שאת.
          לפחות תוכלו לשבת בנכר ולילל על זה

          אהבתי

  4. עם כושר הבחנה רוחית כמו שלך אין לדברים שרשמת (כאן ובכל מקום אחר) כל משמעות. לא בעיני, ולא אצל כל מי שעיניים בראשו.

    אהבתי

  5. לא לגמרי הבנתי מה הבעיה שלך עם
    קריאה לנקמה.
    חוש הצדק של כל אדם נורמלי
    תובע נקמה על מעשי עוול.
    דחיית הנקמה כמשהו פגאני
    היא סירוס שאיפת הצדק הטבעית.

    אהבתי

  6. והנה היום כולם קוראים לנקמה. וכולם מבינים שכבוד לאומי הוא אותה "הרתעה" שמצילה חיים.

    אהבתי

שקלא וטריא